Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Lastensuojelun painopiste on viime vuosikymmenten
aikana siirtynyt ennalta ehkäisevistä toimista raskaisiin
korjaaviin toimenpiteisiin. Huostaanotot ovat lisääntyneet
voimakkaasti, ja sijaishuoltomarkkinoille bisnestä tekemään
pyrkivät monenlaiset tahot. Tilanne on huolestuttava. Parasta
lastensuojelua on se, että ongelmiin puututaan mahdollisimman
aikaisin, ja lapsen kannalta varhainen apu on luonnollisesti inhimillisin vaihtoehto.
Kun ennalta ehkäisevät toimet puuttuvat, resursseja
tarvitaan myöhemmin monin verroin. Liian usein apua tarjotaan
vasta, kun tilanne on mennyt niin vaikeaksi, ettei sitä pystytä korjaamaan.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: aikooko hallitus
kehittää lastensuojelua inhimillisempään
suuntaan muuttamalla lastensuojelun painopistettä korjaavista
toimista ongelmien ennaltaehkäisyyn ja perheiden varhaiseen
tukemiseen?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kysymys on todella tärkeä,
ja voi hyvin yhtyä kysyjän näkemykseen
siitä, että nämä ennalta ehkäisevät
toimet ovat niitä kaikkein keskeisimpiä. Me emme
varmaan koskaan pysty kaikkia niitä vaurioita ja vahinkoja
korjaamaan, jos emme riittävän varhaisessa vaiheessa varmista
lapsiperheille matalan kynnyksen palveluja. Meillä on eri
puolilta Suomea hyviä esimerkkejä, joissa on lähdetty
kehittämään kunnissa malleja, joilla
pystyään tarttumaan näihin ongelmiin
riittävän varhaisessa vaiheessa, mutta on myös
totta, että meillä on tässä itse
lastensuojelussa joitakin ongelmakohtia, joihin myös ministeriötasolla
aiomme tulevaisuudessa tarttua.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tiedossa on, että tiettyihin ryhmiin
kuuluvilla perheillä on kohonnut riski päätyä lastensuojelun asiakkaaksi.
Esimerkiksi yksinhuoltajuus ja toimeentulotuella eläminen
nostavat riskiä merkittävästi. Olisikin
tärkeää, että tällaisille
kohonneen riskin perheille tarjottaisiin tukea arjessa selviytymiseen
ennen kuin heidän tilanteensa muuttuu vaikeaksi. Pienellä käytännön
avulla on suuri merkitys, kun se saavuttaa kohteensa ajoissa. Ennalta
ehkäiseviä tukitoimia ovat esimerkiksi kotipalvelut,
neuvolapsykologin palvelut ja aikuisten päihdehuolto. Kysynkin:
aiotaanko olemassa olevaa tietoa elämäntilanteensa
puolesta riskiryhmään kuuluvista perheistä hyödyntää siten,
että nämä perheet otettaisiin todella
hyvissä ajoin yhteiskunnan tukiverkon piiriin?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Suomessahan on erittäin kattava neuvolajärjestelmä,
ja väitän kyllä, että nimenomaan
neuvolajärjestelmän kautta me tavoitamme suurimman
osan suomalaisista lapsiperheistä, ja sitä kautta
pitäisi kyetä auttamaan erityisesti niitä perheitä,
joilla näitä haasteita on. Mutta olen kertonut
omanakin esimerkkinäni sitä, että kun
lapsi tulee 3—4-vuotiaaksi, niin siellä neuvolassakin
käydään sitten ehkä kerran vuodessa,
ja tällöin voi kyllä esittää sen
kysymyksen, että vaikka ammattilainen siellä neuvolassa olisi
kuinka asiantuntija, niin kuinka hyvin hän pystyy näkemään
sen tilanteen siinä perheessä ja mahdolliset avuntarpeet.
Lisäksi meillä on kyllä sellainenkin
ongelma, johon pitää myös puuttua ehkä kansalaiskeskustelussa
ja joka koskee sitä, että monet perheet kokevat
lastensuojelun hyvin leimaavaksi. Mielestäni tästäkin
ajattelusta pitäisi päästä eroon.
Se lastensuojelu on tarkoitettu lapsen parhaaksi, ja aina ne lastensuojelutoimet
eivät todellakaan tähtää siihen,
että lapsi joutuisi eroon biologisesta perheestään,
vaan kyse on nimenomaan tästä varhaisesta avusta
ja tuesta, johon tässä kysymyksessäkin
viitattiin.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Jokainen huostaanotto on tragedia. On tilanteita, joissa
se on ainoa vaihtoehto lapsen parhaaksi. On myös tapauksia,
joissa toimenpiteiden perusteet ovat kyseenalaiset. Yhteistä kaikille
huostaanottotapauksille on kuitenkin se, että yhteiskunta
on käytännössä epäonnistunut
ennalta ehkäisevässä työssä ja
perheiden varhaisessa tukemisessa.
Huostaanoton jälkeen biologiset vanhemmat kokevat jäävänsä hyvin
yksin. Perheiden taustalla on usein elämän inhimillisiä vastoinkäymisiä, joihin
perheet tarvitsisivat apua sen sijaan, että lapset huostaanotetaan
ja vanhemmat jäävät yksin taistelemaan.
Huostaanottojen purkaminen on vaikea prosessi. Prosessin aikana
lapset saatetaan esimerkiksi yhteydenpitorajoituksien kautta vieraannuttaa
vanhemmistaan. Vanhemmille ei ehkä anneta edes uutta mahdollisuutta.
Kuitenkin lähtökohtaisena tavoitteena tulisi aina
olla perheen jälleenyhdistäminen.
Kysyn ministeriltä: mitä aiotte tehdä,
jotta biologiset vanhemmat tulisivat kuulluiksi ja nähdyiksi
lastensuojelun prosesseissa, ja tuletteko huolehtimaan siitä,
että jatkossa lastensuojelun rahoituspohja rakentuu siten,
että painopiste siirtyy ennalta ehkäisevään
työhön?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On korostettava sitä, että huostaanotto
on aina se viimesijainen keino, ja meidän pitää näissäkin
tilanteissa pyrkiä aina varmistamaan se, että lapsen
etu toteutuu. Näistä perusasioista on siis huolehdittava.
Mutta meidän täytyy varmasti lisätä vielä näissäkin
asioissa koulutusta, ja sen vuoksi juuri, kun meillä on
ollut selvitystyö koskien tätä lastensuojelun
kehittämistä, olemme tekemässä toimintasuunnitelmaa
nyt tuon Aulikki Kananojan työryhmän työn
pohjalta ministeriössä, jossa kootaan ensiksi
tällaisia nopeasti toteutettavia toimenpiteitä,
mutta myös sellaista pidemmän aikavälin
kehittämissuunnitelmaa lastensuojelun tilanteen korjaamiseksi.
Tässä yhteydessä haluan vain mainita,
että THL:lle on jo taattu resurssit siihen, että tällainen
koulutuskierros, valtakunnallinen koulutuskierros, sekä opas
lasten kanssa työtä tekeville tullaan julkaisemaan
nimenomaan siihen kenttätyöhön avuksi,
jotta pystytään lapsen edun mukaiset ratkaisut
varmistamaan.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä mainittu Aulikki
Kananoja on tehnyt hyvää työtä,
ja siellä on paljon hyviä esityksiä. Olemme
eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokuntaan kuulleet koko ajan,
mitä olemme kuulleet tästä lastensuojelusta,
erittäin huolestuttavia viestejä sieltä kunnista,
että siellä ei ole riittävästi
resursseja henkilöstön puolella, sama koskee myös
näitä aveja. Yhteensä Suomen aveissa
on viisi henkilötyövuotta tekemässä lastensuojelussa
työtä.
Samalla tavalla olen kyllä huolissani ministeriönkin
osalta. Jään jotenkin miettimään,
onko niin, että nämä oireet, joita tulee
vähän joka tasolta, kertovat siitä, että me
emme lastensuojelussa ole päässeet riittävän
pitkälle ja se kokonaisnäkemys perhepolitiikan
osalta ehkä puuttuu.
Ehkä viimeisin hätähuuto minusta
tästä oli se, että lapsiasiavaltuutettu
Maria-Kaisa Aula jätti tehtävänsä ja
eräänä perusteluna oli se, että työmäärä on
niin valtava. Kysyisin teiltä, arvoisa ministeri: mitä aiotaan
tehdä lapsiasiavaltuutetun toimistolle (Puhemies koputtaa)
ja siirretäänkö ne mihinkä,
oikeusministeriön alaisuuteen vai ehkä eduskunnan
alaisuuteen?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kyllä olla eri mieltä edustajan
kanssa siitä, että meiltä puuttuisi jollakin
tavalla kokonaisnäkemys näiden lapsiasioiden kehittämisestä.
Ei puutu. Juuri kerroin, että me teemme toimintasuunnitelmaa
nimenomaan lastensuojelutoimien kehittämiseksi ja mietimme
niin lyhyen aikavälin kuin pitkänkin aikavälin
toimenpiteitä tässä asiassa.
Mutta on totta, että näissä resurssikysymyksissä meillä on
toki haasteita. Esimerkkinä voi mainita tämän
valvontakysymyksen. Monesti ammattilaiset ovat niin tuolla kuntatasolla
kuin myös valtion tasolla aika lujilla tehdessään
tätä käytännön työtä.
Tässäkin meidän pitää mielestäni
katsoa myös sitä koulutuskysymystä, voimmeko
ehkä lisätä sosiaalityöntekijöiden
koulutusta, niin kuin joissakin yliopistoissa on jo tehtykin, ja
sitten pitää huolta siitä, että nuo
asiakasmäärät eivät lastensuojelussa
nouse liian korkeiksi.
Mitä tulee lapsiasiavaltuutetun valitettavaan irtisanoutumiseen
kesken kauden: olen monessa haastattelussa todennut sen, että me
emme ole olleet vaikut korvissa tämän asian suhteen
tuolla ministeriössä ja lapsiasiavaltuutetun toimistoon on
päinvastoin lisätty, nimenomaan (Puhemies koputtaa)
lapsiasiavaltuutetun toivomuksesta, lisäresursseja viime
vuosien aikana.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen hyvinvointi onnistuakseen vaatii laiminlyöntien
tunnustamista. Mielenterveyden keskusliiton mukaan viidennes alaikäisistä lapsista
elää perheessä,
jossa vanhemmilla on mielenterveyden ongelmia. Samoin joka viides
suomalaisnuori on saanut 21. ikävuoteen mennessä hoitoa mielenterveysongelmiinsa.
Mielenterveysongelmat sukupolvittuvat.
Kuntien peruspalvelut eivät riitä perheiden mielenterveyden
ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin. Perheen ulkopuolelle
sijoitettujen määrä on kaksinkertaistunut
20 vuodessa yli 17 000 lapseen ja nuoreen. Samoin, onko
kohtalon ivaa, että 20 vuotta sitten sellaisia perheitä oli
60 000, jotka saivat kunnalta apua arjen haasteisiin, kun voimavarat
loppuivat? Kodinhoitajan apu auttoi perhettä vaikean tilanteen
ylitse. Nyt tukea saa lähinnä vasta, kun perhe
on lastensuojelun asiakkaana. Olisin kysynyt, arvoisa puhemies:
onko mahdollista saada kunnille lisää resursseja,
jotta ennalta ehkäisevää työtä voidaan
lisätä?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Näihin edustajan mainitsemiin kysymyksiin
tullaan muun muassa tuon sosiaalihuoltolain uudistuksen yhteydessä,
joka toivottavasti nyt saadaan eduskunnalle vielä tämän
kauden aikana käsiteltäväksi, (Pertti
Virtanen: Voihan sen siirtää seuraavalle hallitukselle!)
koska siinä on nimenomaan yhtymäkohtia näihin
asioihin, joihin tässä viittasitte.
On kuitenkin muistettava, että meillä on monia
kuntia, joissa on onnistuttu, huolimatta tästä resurssipulastakin,
tekemään järkeviä ratkaisuja, ja
esimerkkinä nyt jälleen kerran voisin mainita niin
sanotun Imatran mallin, jossa on onnistuttu lyhyelläkin
aikavälillä lastensuojelun kustannuksia vähentämään
sillä, että on nimenomaan tähän varhaiseen
tukeen ja ennakoivaan apuun satsattu. Eli tämä on
mahdollista.
Itse haluaisin tässä keskustelussa, niin meiltä täällä eduskunnassa
kuin myös kuntapäättäjiltä, kysyä vähän
enemmän sitä, käytämmekö,
hyödynnämmekö olemassa olevia resursseja
riittävän hyvin ja tehokkaalla tavalla.