4) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain ja kuntoutusrahalain
muuttamisesta
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Me vasemmistoliitossa olemme tyytyväisiä siihen,
että hallitus esittää tärkeää vähimmäispäivärahojen uudistusta äitiys-,
erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainrahan ja erityishoitorahan
vähimmäismäärän nostamiseksi
10,09 eurosta 11,45 euroon eli 60 markasta 68 markkaan. Vastaava
korotus tulisi myös sairauspäivärahan
ja kuntoutusrahan vähimmäismäärään
Tämä uudistus on erittäin perusteltu
sen kohteena olevien noin 62 000 henkilön toimeentulon
parantamiseksi. Kannatan täysin rinnoin hallituksen esityksen
tätä osaa.
Esityksen rahoittamiseen sen sijaan liittyy iso moraalinen ongelma.
Hallituksen esityksen mukaan uudistuksen rahoittamiseksi sairaat
pannaan asialle. Heidän lääkkeitä ostaessaan
heidän omavastuuosuutensa nousisi 8,41 eurosta 10 euroon
eli 50 markasta 59,50 markkaan. Kysymys kuuluu: Onko periaatteessa
lainkaan oikein, että tärkeitä uudistuksia
tehtäessä maksajiksi laitetaan sairaat? Heidän
maksukykynsähän on ainakin sairauslomalla ja useimmilla
eläkkeellä olevilla terveitä työssäkäyviä huonompi.
Kun budjettia ja budjettilakeja kesällä esiteltiin,
sairaiden määrääminen maksumiehiksi
uudistusten rahoituksessa näytti tulevan jo vakiintuneeksi
säännöksi. Hammashoidon suuri korvausuudistus
koko väestöä koskevaksi olisi vaatinut
uutta rahaa eikä sairaiden matkakustannusten omavastuuosuuksien
nostoa.
Nämä esimerkit tarkoittavat, että asianmukainen
hoitoonlähtö ja hoidoksi määrättyjen
lääkkeiden ostohalukkuus heikkenevät,
mikä aiheuttaa siten myöhemmin vielä sairaustilojen
pahenemisia ja aiempaa vielä suurempia kustannuksia. Tämä ei
saa olla koskaan lainsäätäjän
nimenomainen tavoite. En voi lääkärinä mitenkään
hyväksyä tällaista sairaiden kohtelua.
Arvoisa puhemies! Siksi ehdotan, että lakiehdotukset
hylätään, ja samalla esitän
myös, että hallitus toisi pikaisesti uudestaan
tämän erittäin tärkeän
vähimmäispäivärahojen uudistusesityksen,
kuitenkin niin, ettei siihen tarvittavaa 16,9 miljoonan euron rahoitusta
oteta 3,4 miljoonan lääkekorvauksia saaneen suomalaisen
sairaan pussista lääkekulujen omavastuuosuuksia
nostamalla.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! On ihan oikein, että äitiys-
ja eräitä muita Kelan maksamia pieniä päivärahoja
korotetaan. Korotukset ovat vain liian pieniä tässä hallituksen
esityksessä, joka nyt on tulossa lopulliseen äänestykseen.
Aivan väärin on sen sijaan sitten se, että rahoittajiksi,
maksumiehiksi, ollaan panemassa sairastuneet, joiden lääkekustannuksia
nostetaan omavastuuosuuksia lääkkeiden osalta
korottamalla. Tämä on ihan väärä asetelma.
Nythän käy niin, että köyhät
pannaan köyhää vastaan. Erityisesti lääkkeiden
omavastuun korottaminen rappaa eläkeläisiä,
joista monen tilanne voi ajautua, niin kuin muidenkin köyhien
osalta, siihen että ei ole varaa kirjoitettuun lääkereseptiin
ja sen lunastamiseen. Siis tämä asetelma on aivan
väärä, ja jos asetelma on kokonaan väärä,
ei sitä voi hyväksyä. Se on vaan sitten
niin.
Minä kannatan ed. Puhjon ehdotusta.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Kun lukee sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön,
ei voi jäädä mitään
epäselvyyttä siitä, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on sitä mieltä, että lääkekustannusten
omavastuuosuuksien korotus on täysin väärä toimenpide.
Ei voi jäädä myöskään
epäselvyyttä siitä, etteikö valiokunnan
mielestä minimisairaus- ja -äitiyspäivärahat
ole aivan liian pienet. Korotus on aivan liian vaatimaton. Tästä asiasta
puhuin asian ensimmäisessä käsittelyssä jo
perusteellisesti. Oma mielipiteeni on täysin selkeä tämän
asian suhteen.
Lääkekorvausten omavastuuosuuksista kannattaa
vielä puhua hieman tarkemmin, koska näistä on
paljon puhuttu jo edellisen, geneeristä substituutiota,
rinnakkaislääkkeiden vaihtoa, koskevan asian yhteydessä.
Siinä yhteydessä tietysti ei ole kysymys vain
geneerisistä lääkkeistä vaan
siellä kyllä vaihdetaan myöskin alkuperäisiä,
jos niille on vastaavia vaihtoehtoja. Se laki on väärä.
Silloin piti sanomani mutta jäipä sanomatta se,
mikä tuli mieleeni, kun kävin kuppilan puolella
välillä, ja kun tupakkahuoneeseen oli ohitseni
jatkuva meno: Jos jotain pitäisi vaihtaa, tupakat pitäisi
kaupan tiskillä vaihtaa lakritsipiippuihin. Se olisi paljon
oikeampi pakkotoimenpide, jos tällaisia tarvitaan, ja sitä paitsi
lääkemenojen pienentämisen kannalta kaikkein
tehokkain toimenpide.
Mutta näistä erityiskorvattavista lääkkeistä: Niissähän
omavastuuosuutta ehdotetaan nyt nostettavaksi 4,2 eurosta 5 euroon.
Edellisen kerran on korotus tehty vuonna 94, eli silloin tuli tämä 25
markan omavastuu. Mutta vaikka tässä aikaa on
kulunut näin paljon, siitä huolimatta ei olisi perusteltua
korottaa tätä omavastuuosuutta.
Ketkä saavat 100 prosentin korvausryhmään kuuluvia
lääkkeitä? Tähän kuuluu
kymmenen sairautta: suurimpana diabetes 138 806 saajaa viime
vuoden lopussa; psykoosit noin 80 000 saajaa; kilpirauhasen
vajaatoiminta 75 000; glaukooma 62 000; epilepsia
ja muut siihen verrattavat kouristustilat 50 000; pernisiöösi
anemia ja muut B-vitamiinin imeytymishäiriöt noin 18 000;
Parkinsonin tauti noin 14 000; rintasyöpä noin
12 000; eturauhassyöpä noin 9 000; henkisesti
kehitysvammaisilla esiintyvät levottomuustilat noin 9 000;
leukemiat yli 8 000; sukurauhasten vaikea vajaatoiminta
7 500; D-vitamiinin krooniset aineenvaihduntahäiriöt
noin 4 500; pahan laatuiset kasvaimet, joita ei ole edellä erikseen
mainittu, noin 4 500, ja tähän kuuluvat muun
muassa melanooma ja munuaissyöpä; sarkoidoosi
ja MS-tauti noin 3 000; elinsiirron tai kudossiirron jälkitila
noin 3 000; munuaisten vajaatoiminta myöskin lähes
3 000; samoin aivolisäkkeen etulohkon vajaatoiminta
ja lisäkilpirauhasen vajaatoiminta noin 2 000;
ja muita sairauksia 11 000. Näitä 100
prosentin korvausoikeuksia on yhteensä 520 000.
Näitä henkilöitä ei ole näin
paljon, koska usein samalla henkilöllä on useita
sairauksia.
Kun luettelin nämä sairaudet, onko näistä mikään
sellainen, jonka teidän mielestä ei kuuluisi olla
tässä 100 prosentin korvausryhmässä?
(Ed. Pekkarinen: Kenen mielestä?) — Minä nyt
kysyn eduskunnalta näin yleisesti, ja jos ed. Pekkarinen
haluaa vastata, niin olkaa hyvä. — Tämä puheenvuoroni
liittyy siihen, että eduskuntaryhmiltä on pyydetty
lausuntoa Ylitalon mietinnöstä. Joka ryhmässä valmistellaan
näitä lausuntoja, ja siellähän
ehdotetaan, että 100 prosentin korvausluokka hävitettäisiin
ja pudotettaisiin 90 prosenttiin. Miksi tällaisia ehdotuksia
tehdään? Sellaista ei pitäisi hyväksyä.
Toinen erityiskorvausluokka on nykyisin 75-prosenttisesti korvattavat,
ja siellä on myöskin tämä sama
4,2 euroa, joka nyt ehdotetaan 5 euroon, siis muuten jo Ylitalon
ehdotuksen mukaisesti. Täällä on oikeuksia
yli miljoona kappaletta, melkein 1 200 000: krooninen verenpainetauti,
melkein puoli miljoonaa suomalaista; keuhkoastma; krooninen sepelvaltiomotauti;
krooninen sydämen vajaatoiminta; sidekudostaudit; krooniset
sydämen rytmihäiriöt; haavainen paksusuolentulehdus;
periytyvät rasva-aineenvaihdunnan häiriöt.
Nämä sairaudet ovat sellaisia, nimenomaan krooninen
verenpainetauti, krooninen sepelvaltimotauti ja krooninen sydämen
vajaatoiminta, jotka usein kohtaavat diabeetikkoja, jotka olivat
tuossa 100 prosentin korvausryhmässä. Myöskin
munuaisen vajaatoiminta ja kudossiirron jälkitila koskevat
diabeetikoita.
Jos te alatte laskea, kuinka paljon yhdelle potilasryhmälle
tulee erilaisia sairauksia, niin erittäin paljon. Miksi
nämä muut sairaudet tulevat? Ne tulevat sen vuoksi,
että ei ole ehkäisty näiden lisäsairauksien
puhkeamista, ja se on erittäin vaativa tehtävä,
että ne pystyttäisiin ehkäisemään,
se vaatii tietoa, ohjausta, hoitoa. Silloin juuri näiden
lääkekustannusten kokonaisuuden merkitys on olennainen,
koska suurin osa on eläkeikäisiä ja eläkeläisillä on
vaikeampi käyttää rahaa lääkkeisiin.
Tämän puheenvuoron ja näistä erityiskorvattavista
lääkkeistä puhumisen halusin nimenomaan
tähän laajempaan yhteyteen nyt ottaa, kun näitä lausuntoja
tähän Ylitalon raporttiin esitetään.
Näistä erityiskorvattavista 75 prosentin korvausryhmään
kuuluvista nyt ehdotetaan, että aivan pieni osa pääsisi
sinne ehdotettuun 90 prosenttiin, mutta valtaosa näistä putoaisi
60 prosenttiin. Juuri tämä esitys on omiaan ehkäisemään
kaikkia niitä toimenpiteitä, mitä tehdään sydän-
ja verisuonisairauksien ehkäisemiseksi, diabeteksen ehkäisemiseksi,
kun yritetään ehkäistä ennalta
näiden sairauksien syntymistä ja pahenemista ja
ennen kaikkea lisäsairauksia.
Tämä suuri linja, joka ratkaistaan seuraavien eduskuntavaalien
jälkeen, on käsiteltävä eduskuntavaalien
aikana. Toivon, että ed. Pekkarinen, joka ahkerasti osallistuu
keskusteluun, oman puolueensa osalta jo varautuu siihen, että tämän
Ylitalon ehdotuksen kohtalo ratkaistaan hallitusneuvotteluissa.
Jos näissä ... (Ed. Takkulan välihuuto) — Aivan,
mutta siellä tulee olemaan muita neuvottelijoita kanssanne. — Te
tiedätte, millä tavalla hallitusneuvotteluissa
asioita yritetään viedä lävitse.
Tämä lääkekorvausjärjestelmä kaiken
kaikkiaan on sellainen asia, jossa on syytä nyt seuraavat
kuukaudet saada ihmiset tietoisiksi siitä, mitä yritetään,
ja myöskin ottamaan eduskuntavaaleissa ennen vaaleja kentillä kantaa
siihen, että juuri ne ehdotukset, joilla ihmisten lääkkeiden
omavastuuosuuksia, omaa osuutta, halutaan lisätä,
ne ovat omiaan lisäämään sairauksia
ja vaikeuttamaan pienituloisten ihmisten toimeentuloa ja mahdollisuuksia
hoitaa sairauksiaan
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen on kyllä hyvin
uskottava ja vahva sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolestapuhuja,
mutta kyllä hän nyt vähän meni
liian pitkälle, kun hän sälytti vastuuta
tässä tilanteessa oikeastaan kaukana tulevaisuudessa olevista
ratkaisuista jo valmiiksi esimerkiksi minulle. Minusta vaalien kannalta
olennaisin kysymys ei ole se, kuka kantaa vastuun jostain vaalien
jälkeisestä asiasta. Tätä olennaisempi
kysymys vaalien aikaan on se, kuka kantaa vastuun niistä ratkaisuista,
joita on tehty kahdeksan viime vuoden aikana. (Ed. Takkula: Juuri
näin!) Ed. Stenius-Kaukonen, teidän puolueenne
on ollut mukana hallitusvastuussa. Te olette onneksenne ollut muutaman
vuoden eduskunnasta pois välillä, mutta ei se
sitä vastuuta mihinkään siirrä,
etteikö sillä ryhmällä,
johon kuulutte, ole tämä vastuu jakamattomana,
minkä tässä äsken kuvasin.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti ensin lääkekustannusten
omavastuusta ja sen korottamisesta. Keskusta, niin kuin täällä ensimmäisessä käsittelyssä
todettiin,
ei sitä hyväksynyt, äänesti
sitä vastaan, luonnollisesti äänesti
sitä vastaan. (Ed. Tennilä: Ei silloin vielä vastaan äänestetty!) — Me
emme hyväksyneet sitä, ed. Tennilä.
Sitten kysymys siitä, mitä tehdään
toisessa käsittelyssä tässä asiassa:
Hallitus on sitonut yhteen lääkekorvauksen omavastuun
korottamisen ja alimpien äitiyspäivärahojen
vähäisen korottamisen. Keskusta lähtee
siitä, luonnollisestikin siitä, että me
totta kai olemme hyväksymässä sen pienen
pienen parannuksen äitiyspäivärahaan, mikä tähän
hallituksen esitykseen liittyy. Me äänestimme
sen puolesta ja äänestämme loppuun asti
sen puolesta.
Mutta, ed. Tennilä, me tulemme tuomaan tänne
myöhempään vaiheeseen budjetin käsittelyn yhteyteen
perustelulausumaesityksen, joka, jos se menee läpi, tulee
eduskunnan vastaukseen, jossa edellytetään, että tämä suuri
virhe, minkä puolesta te äänestitte silloin,
kun tämän asian sisällöstä päätettiin
ensimmäisessä käsittelyssä, että se
virhe korjataan ensi tilassa. Me tulemme tätä edellyttämään
ja tulemme ilman muuta odottamaan, että vasemmistoliitto
silloin äänestää meidän
mukanamme.
Arvoisa puhemies! Tähän esitykseen, nyt siis toisessa
käsittelyssä olevaan, liittyy pienen pieni parannus
alimpaan äitiyspäivärahaan. En malta tässäkin
tilaisuudessa, nyt kun tämä viimeisen kerran tässä on
esillä tämän eduskunnan aikaan todennäköisimmin,
olla kiinnittämättä huomiota siihen,
millä perinnöllä tämä eduskunta
lähtee kohti vaaleja ja seuraavaa vaalikautta. Me olemme
kaikki onnellisia siitä, että kansantulon kakku
on tänään 50 miljardia euroa suurempi
kuin silloin, kun Lipposen hallitus liikkeelle lähti, ilman
muuta. Me olemme tyytyväisiä siihen, että kansalaisten
ansiotulot ovat kasvaneet yli neljänneksellä näiden
vuosien aikaan. Monet meistä ovat tyytyväisiä jopa
siihenkin, että verotus on keventynyt kaiketi noin, henkilöverotus,
tuloverotus, noin 5 miljardilla eurolla, tai verotus kaiken kaikkinensa
noin 5 miljardilla eurolla, näiden vuosien aikaan. Näin
monia myönteisiä lukuja voidaan kertoa siitä,
mitä taakse on jäänyt. Mutta näiden
lukujen yhteensovitus sen kanssa, mitä yhteiskunnallisen
oikeudenmukaisuuden — tai niin kuin hallitus asetti tavoitteeksi
omalle, nyt meneillään olevalle toimikaudelle:
yhteisvastuun — kannalta näiden vuosien aikaan
on tapahtunut, se on rajusti rumempi jälki, mikä näiltä osin
taakse on jäänyt.
Kaikkea äsken kertomaani taustaa vasten se seikka,
että alin äitiyspäiväraha edelleenkin
on tuntuvasti alemmalla tasolla kuin silloin, kun hallitus lähti
liikkeelle, Lipposen hallitus lähti liikkeelle, on täysin
käsittämätön asia, on aivan
käsittämätön asia. Tällaisia äitejä Suomessa
on lähes neljännes kaikista äitiyslomalle
jäävistä, yli 20 000, reilusti
yli 20 000, kaiken kaikkinensa vuosittain. Tämä on
periaatteellisesti tavattoman väärä asia.
On vaikea tunnistaa yksittäisiä vääryyksiä,
jotka tämän hallituksen kahdeksan vuoden aikaisen
taipaleen tielle ovat jääneet, jotka yhteiskunnallisen
oikeudenmukaisuuden kannalta ja yhteisvastuun, sosiaalisen ulottuvuuden, kannalta
ovat yhtä vääriä kuin tämä asia
on.
Teistä monet ovat kuulleet minunkin täältä käyttäneen
erilaisia puheenvuoroja, joissa olen arvioinut sitä jälkeä,
mikä taakse on jäänyt. Mutta minä olen
kerta toisensa jälkeen palannut tähän
kysymykseen, joka minusta ehkä karuimmalla ja kovimmalla
tavalla kuvaa sitä, miten sanoisikaan, yhteiskuntapoliittista
otetta, sosiaalista otetta, mikä hallituksella on ollut
yhteiskunnallisen kehityksen kulkuun. Tämä on
tavattoman väärä asia, että näin
käy, että tämän eduskuntakauden
jälkeenkin, tämän pienen parannuksen
jälkeenkin, alin äitiyspäiväraha
on selvästi alemmalla tasolla kuin silloin, kun tämä hallitus
liikkeelle lähti.
Keitä nämä äidit ovat? He
ovat monta kertaa opiskelijoita, he ovat pätkätöissä olleita
nuoria naisia, yleensä nuoria naisia, he ovat sellaisia
ansiotyössä olleita, jotka alussa ovat jääneet
ansiosidonnaiselle äitiyspäivärahalle,
mutta jotka ovat halunneet tehdä perheeseen toisen lapsen yhtä soittoa
menemättä välillä töihin.
Ja kun tämän erehtyvät tekemään,
miten silloin käy: toisen lapsen vuoksi äitiyslomalle
jäädessään he eivät
saakaan enää ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa,
vaan he tippuvat peruspäivärahalle, tälle
leikatulle peruspäivärahalle, tälle,
joka tämän pienen parannuksen jälkeenkin
on selvästi alemmalla tasolla kuin vuonna 95, kun Lipposen
hallitus liikkeelle lähti.
Arvoisa puhemies! Näiden ihmisten, näiden perheiden,
näiden äitien korvissa varmaan kuulostaa aika
erikoiselta se, että meillä käydään
yhteiskunnassa keskustelua siitä, että väki
vanhenee, kansakunta eläköityy, että tarvittaisiin
nuoria, tarvittaisiin lapsia. Jos yhteiskunta palkitsee näitä ihmisiä sillä tavalla,
että samaan aikaan, kun ministerille on annettu näiden
kahdeksan vuoden aikaan ministerin tulotasolla 40 000 vanhan
markan kevennykset verotukseen, samaan aikaan näiltä äideiltä alinta äitiyspäivärahaa
leikataan. Kun nämä nuoret ihmiset, nämä nuoret perheenäidit,
tämän kuvan itselleen piirtävät
silmiensä eteen, heidän on vaikea ymmärtää sitä, miksi
tämä yhteiskunta problematisoi, miksi tämä yhteiskunta
ongelmoi tällaisen kansakunnan eläköitymisen
kanssa.
Arvoisa puhemies! Tällä ratkaisulla alimman äitiyspäivärahan
leikkauksella on myös ollut yhteytensä osaltaan
siihen ilmiöön, mistä tämä julkaisu,
jota olen mainostanut täällä viime päivinä aikaisemminkin,
kertoo selvää kieltä: "Kriisistä nousuun",
Pekka Sauramo toimittanut ja Palkansaajien tutkimuslaitos tuottanut,
Edita kustantanut tämän kirjasen. Tämä on
kirja, joka kannattaa itse kunkin varmasti lukea.
En käy kertaamaan enempää tuon kirjan
sanomaa, sanon vaan oikeastaan äskeisen pohjalta sen seikan,
mikä on yksi tämän kirjan monista tärkeistä sanomista.
Se on se, että näiden sosiaalisten tulonsiirtojen
leikkausten ja veroratkaisujen, joita näiden vuosien aikana
on tehty, näiden yhteisvaikutus on ensimmäisen
kerran yli 20 vuoteen, 70-luvun lopun jälkeen ensimmäisen
kerran näiden vaikutus on se, että nämä toimet,
sosiaaliset tulonsiirrot ja veroratkaisut, eivät riitä supistamaan
sitä markkinaehtoista tuloerojen kasvua, mikä ilman
muuta yhteiskunnassa on näiden viime vuosien aikaan syntynyt.
On ollut siis tietoiseen tahtoon perustuvista ratkaisuista kysymys
sekä verotuksen että tulonsiirtojen kohdalla ja
myöskin, kun puhutaan alimmasta äitiyspäivärahasta,
ja näiden ratkaisujen yhteisvaikutus siis on ollut se,
että tuloerot ovat kasvaneet niin, että tässä raportissa
muun ohessa todetaan, että 90-luvun jälkimmäisellä puoliskolla
verotuksen ja sosiaalisten tulonsiirtojenkin vuoksi kansalaisten tuloerot
ovat kasvaneet enemmän kuin kahtena vuosikymmenenä ennen
sitä.
Arvoisa puhemies! Näillä ajatteluradoilla
keskustan eduskuntaryhmä lähtee siis siitä vielä kertaalleen,
että me äänestämme luonnollisesti
tämän esityksen puolesta, kannatamme tätä pientä parannusta
alimpaan äitiyspäivärahaan. (Ed. Tennilä:
Jaaha!) Niin kuin ensimmäisessäkin käsittelyssä,
ed. Tennilä, me vastustamme edelleenkin luonnollisesti
lääkekustannusten omavastuun heikentämistä,
ja tulemme tästä asiasta äänestämään
siinä yhteydessä, missä siihen edellytykset
ja mahdollisuudet löytyvät.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiehdotuksessa on
hyvää ja huonoa. Hyvää on se,
että sairausvakuutuksen päivärahojen
sekä kuntoutusrahan vähimmäismäärää korotetaan: äitiys-,
erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainrahan sekä erityishoitorahan
vähimmäismäärä nousee 1,36
eurolla. Huonoa on se, että edellä mainittujen
etuuksien korotukset on rahoitettu sairausvakuutuksen lääkekorvausten
omavastuuosuuksien korottamisella. Peruskorvattavien lääkkeiden kertaomavastuuosuus
nousisi 8,41 eurosta 10 euroon ja erityiskorvattavien lääkkeiden
kertaomavastuuosuus 4,20 eurosta 5 euroon.
Lääkkeiden vuosittaista omavastuurajaa esitettiin
myös korotettavaksi 36 eurolla. Valiokunta hyväksyi
kertaomavastuiden korotukset, mutta ei hyväksynyt lääkehoidon
vuosittaisen katon korotusta. Jos vuosittain ostaa esimerkiksi yhden antibioottikuurin,
on jotenkin puollettavissa, että silloin kertaomavastuu
voi olla korkeampi. Mutta sen sijaan, jos on pitkäaikaissairas
ja joutuu käyttämään lääkitystä jatkuvasti,
silloin on perusteltua, että lääkekorvausten
katto ei nouse.
Toki on todettava tähän, että omavastuuosuudet
Suomessa ovat kansainvälisesti vertaillen korkeat. Valiokunnan
mietintö on tässä mielessä ja
muutenkin aivan selventävä. Haluan nyt kaikkien
vastapuheiden välttämiseksi todeta, että valiokunnan
mietintö oli täysin yksimielinen. Meillä oli
jopa kysymys siitä, pitääkö tänne
panna ponsi, mutta sitten totesimme, että valiokunnan koko
mietintö on yhtä pontta, joten se kannattanee
lukea tässä mielessä siltä kannalta.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän asian kohdalla,
mikä koskee hallituksen esityksessä lääkekustannusten
omavastuita ja niiden korottamista, olisin paljon mieluummin tosiaan
halunnut olla opposition edustaja kuin hallituksen riveissä.
Täällä on spekuloitu opposition ja
hallituksen mahdollisuuksilla vaikuttaa näissä asioissa. Kaikkihan
me tiedämme, että oppositiossa pelisääntöjä ei
oikeastaan ole, vaan jokainen voi pelata siellä vähän
liberon tyyliin, kun taas hallituspuoluetta edustavan kansanedustajan
sitoutumisaste hallituksen päätöksiin,
huonoihinkin, se vaatimus, on ihan eri luokkaa. Sen kyllä uskallan
sanoa jo tässä vaiheessa, että jos sosiaali-
ja terveysministerinä tämän hallituksen
aikana olisi ollut sosialidemokraattinen ministeri, niin ei hän kyllä tällaista
ehdotusta olisi eduskuntaan tuonut, missä lääkekustannusten
omavastuita ehdotetaan millään hinnalla korotettavaksi.
On tietysti nyt sanottava, että se hallituksen esityksen
osuus, missä äitiyspäivärahojen
minimejä nostetaan, on hyvä ja erittäin
kannatettava, ja sen mekin olisimme halunneet joka tapauksessa tuoda.
Mutta se, että lähdetään hakemaan
rahoitusta tosiaan toisten köyhien puolelta, että kierrätetään
ikään kuin ongelmaa sairausvakuutusjärjestelmän
paikasta 1 paikkaan 2, on aika heikko tapa hoitaa näitä asioita.
Silti jaksan uskoa, että olkoonpa seuraavan hallituksen
koalition nimi mikä tahansa, silloinkin eduskuntaan tullaan
työntämään uudistuksia toisensa
jälkeen, joita pyritään rahoittamaan
kenkuilla ratkaisuilla toisessa päässä.
Arvoisa puhemies! Tämän syksyn aikana omasta
mielestäni on tosiaankin ollut kaksi sellaista esitystä,
jotka erityisesti ovat korventaneet hallituspuolueen edustajaa sosiaali-
ja terveysalaa koskien. Toinen oli tämä arpajaisvero,
ja toinen on ihan varmasti tämä lääkekustannusten omavastuun
korotusta koskeva esitys. Me näemme nyt näiden
kahden nimenomaisen hankkeen osalla sitten sen, mikä on
kokoomuksen kova linjaus. Molemmat näistä esityksistä nimittäin
ovat sellaisia, että nehän eivät itse
asiassa ole tulleet sieltä sosiaali- ja terveysministeriön
puolelta, vaan valtikkaa on heiluttanut valtiovarainministeri. Tässä me
nyt sitten näemme, mikä se kokonaisuusjohdon — taikka
niin voi sanoa kuitenkin: kokoomuksen johtajiin kuuluvien — sosiaalipoliittinen
linjaus on. Mitä enemmän me annamme valtaa siihen
suuntaan, sitä uhkaavampi se tilanne on tällä puolella,
mitä tulee sairastavien ja vähäosaisten
asioihin.
Arvoisa puhemies! Lääkekustannusten korvausjärjestelmää ollaan
laajemminkin uudistamassa, aivan niin kuin täällä kollega
Stenius-Kaukonen sanoi. Pelkään pahoin, että tämä selvitysmies
Ylitalon ehdotus jatkaa todellakin samaa rataa, elikkä sielläkin
haetaan uudistuksia tavallaan rahoittamalla sisäisesti
niitä jostakin toisesta, saman alan piiriin kuuluvasta
paikasta, elikkä yhdet sairaat maksavat toisten sairaitten
paremmat etuudet. On hyvä, jos tästäkin
aiheesta nyt täällä tänä päivänä vähän
keskustellaan, koska minunkin mielestäni tämä hanke
pitäisi tässä muodossaan torjua jo heti
alkuunsa. Pitää tehdä laajempaan analyysiin
perustuva uudistus nyt lääkekorvausjärjestelmässä sillä tavalla,
että katsotaan lääkehuollon osuutta siinä hoidossa
laajemmin ja palataan tavallaan tuohon perusasetelmaan eikä jatketa
näin, että lääkkeet ovat tämmöinen
erillinen lisuke.
Ed. Ihamäki sanoi täällä aivan
oikein, että meillä lääkekustannusten
korvaustaso on valmiiksi alhainen. Tämä on se
syy, minkä takia sosiaali- ja terveysvaliokunta on koko
neljän vuoden ajan teroittanut hallitukselle, että korvaustasoa
pitäisi parantaa, ja myöskin eduskunta on siunannut
meidän monia kannanottojamme, ponsiakin on tainnut olla
matkassa, joissa olemme vaatineet korvaustason parantamista, siis
lääkekustannusten omavastuun alentamista. Tämä linjaus
on ollut vahva ja pitävä kaikki nämä vuodet eduskunnassa.
Sitäkin taustaa vasten on täysin uskomatonta,
että hallitus tuli tekemään tämmöisen
ehdotuksen. Mutta täällä ei ole kunnolla
puhuttu tämän illan aikana vielä siitä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta sai kuitenkin torjutuksi
toisen osan näistä lääkekustannusten
omavastuun korotuksista, nimittäin vuotuisen omavastuun korotuksen.
Sillä ratkaisulla on varmasti oma merkityksensä,
kun ajatellaan pitkäaikaissairastavia potilaita. Silloin
näiden kertaomavastuitten korotusvaikutus voidaan minimoida
pitkäaikaissairastavien osalta.
Kannattaa lukea meidän mietintömme hallituksen
esityksestä, mikä koskee lääkekorvausosuutta.
Ed. Ihamäki muistaakseni sanoi jo valiokunnan kokouksessa,
kun mietimme, pantaisiinko vähän ponsia sinne,
että hyvänen aika, tämähän
on pontta koko mietintö. Minä uskon, että myöskin
muut kansanedustajat lukiessaan tätä hirveän
määrätietoista tekstiä huomaavat,
että itse asiassa tässähän on
annettu pitkät niin sanotusti hallitukselle, joka tällaisia
ehdotuksia tekee. Mutta taas tullaan näihin pelisääntöihin,
ja emme pystyneet tätä täysin torjumaan.
Emme saaneet kokoomusta nimenomaan mukaan siihen, että olisimme
vahvasti lähteneet hakemaan hallituspuolueiden eduskuntaryhmien
johdolta, siis vahvasti, tähän lisärahaa.
Saimme lisärahaa sitten vain siihen, mistä olimme
aidosti yhtä mieltä.
Arvoisa puhemies! Minusta tämä esitys on tietysti
päästettävä nyt menemään.
Tämä on kuitenkin eduskunnalle opetus, että pitäisi
ehkä vielä tarkemmin ja varhemmassa vaiheessa
pystyä reagoimaan ja torjumaan tämän
tyyppisiä ehdotuksia. En usko, että kokoomuksen
piirissäkään ollaan onnellisia, kun huomataan,
että vakaassa mielessä tehdyille yhteisille valiokunnan
mietinnöille ei anneta mitään arvoa,
kun hallitus hakee rahaa näihin uudistuksiin. Toivon, että jatkossa eduskunnan
ja hallituksen välinen seurustelutapa olisi vähän
toinen toistaan kunnioittavampi.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Toistuvasti tulee erityisesti pientä eläkettä saavilta
ihmisiltä viestiä siitä, että rahat
eivät riitä lääkkeitten ostoon
tai ruokaan, vaan jommastakummasta täytyy tinkiä.
Useimmiten sitten tietenkin tingitään lääkkeiden
ostosta, koska ruoka on välttämätöntä.
Tietenkin lääkkeetkin sairaudesta johtuen ovat
heille välttämättömiä.
Tässä on tietenkin suurin ongelma se, että meidän
perusturvamme taso on liian alhainen ja se ei kata niitä vähimmäistoimeentulon
kustannuksia, mitkä ihmisillä on. Toisena asiana
tietenkin on se, että Suomessa sairastaminen on poikkeuksellisen
kallista verrattuna moniin muihin maihin. Edelleenkin nyt, kun tässä on
käsittelyssä lääkekulujen omavastuuosuuksien
korottaminen, sairastaminen tulee siinä mielessä entisestään
kalliimmaksi. Erityisesti, kuten jo totesin, pienituloisilla, eläkeläisillä ja
työttömillä kynnys tarpeellisten lääkkeiden
ostamiseen entisestään nousee.
Hallituksen sosiaalipoliittinen linja tältä osin on
aika merkillinen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta,
kun on tehty samalla tavalla, että toiselta heikosti pärjäävältä ryhmältä otetaan
etuuksia pois ja siirretään toiselle ryhmälle,
joka pärjää myöskin heikosti.
Tässä vaan on todella se hölmöläisten
homma, että peittoa leikataan yläpäästä ja
jatketaan alapäähän huomaamatta sitä,
että siinä on myöskin saumanvara. Aina
kun leikataan ja tehdään uusi sauma, tästä kokonaisuudesta
häviää, ja tässäkin
tapauksessa, tässä hallituksen esityksessä,
muutama miljoona euroa häviää terveydenhoidon
puolella olevia rahoja. Näinhän tässä käy,
ja varaa ei olisi yhtään.
Tässä on tietenkin tehty taitavasti paketti
ja paketin parempana osana on se, että vähimmäisäitiyspäivärahaa
ja -sairauspäivärahaa korotetaan, mutta toisaalta
kun tämä korotus maksatetaan toisten sairaitten
kustannuksella, niin periaatteessa tällainen ratkaisu on
täysin virheellinen eikä sitä näin
voi kyllä kannattaa.
Tämä ratkaisu ja tämä ajattelumalli,
jos tällainen sosiaalipolitiikka jatkuu Suomessa, johtaa täyteen
mahdottomuuteen, että aina otetaan toisilta heikosti toimeentulevilta
ihmisiltä ja siirretään toisille heikosti
toimeentuleville ihmisille. Eihän näin voi menetellä,
jos me haluamme, että voidaan edes puhua, että Suomessa
on tämmöinen pohjoismainen hyvinvointimalli olemassa. Malli
voi olla, mutta sen taso on pudonnut kyllä kohtuuttoman
alhaiseksi. Kaikki tutkimukset viittaavat siihen, että Suomi
on pahasti jäänyt jälkeen, ja tämä hallituksen
esitys entisestään syventää tätä jälkeenjääneisyyttä.
Tässä valiokunnan mietinnössähän
on varsin hyvin otettu kantaa siihen. Lainaan tästä pienen pätkän:
"Lääkkeiden omavastuuosuuksien korottaminen on
tutkimusten mukaan tehoton keino vaikuttaa lääkekustannusten
kasvuun. Reseptilääkkeiden käyttö perustuu
aina lääketieteellisen hoidon arvioon hoidon tarpeesta.
Potilas saa reseptilääkkeen vain lääkärin
määräyksellä. Omavastuuosuuksien
korottaminen voi hillitä lääkekustannusten
kasvua vain, jos potilaat jättävät hankkimatta
heille määrätyt lääkkeet
tai käyttävät niitä lääkärin
määräystä vähemmän."
Tämä on harvinaisen selvästi todettu
ja sanottu. Kun näin on, ihmettelen vain sitä lopputulosta
sitten, mikä tässä on, että kumminkaan
tätä asianomaista pykälää ei
valiokunta ole muuttanut. Tiedän sen, että tässä on
tehty paljon töitä, että tämä olisi
muutettu, mutta valiokunnan ja hallituksen pelisäännöt
ovat sen estäneet, ja kaikista köyhimmät,
pienituloisimmat, sairaat ihmiset joutuvat maksamaan näitten
pelisääntöjen kustannukset.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Kuoppa
nosti saman asian, mihin itsekin olen tässä, nimenomaan
tässä valiokunnan mietinnön sisällössä,
kiinnittänyt huomiota. Olen jäänyt juuri
niitten lauseitten eteen, mitkä ed. Kuoppa luki, koska
olisin toivonut, että niitten jälkeen olisi selkeästi
tullut erilainen päätös tälle,
mitä tässä omavastuun asiassa on, koska
tässä on selvästi kysymys nimenomaan
köyhistä ja sairaista, joilla jo muutenkin on
erilaisia vaikeuksia. Nyt tämä ratkaisumalli,
että maksatusta otetaan toisten kustannuksella, ei ole
todellakaan hyvinvointiyhteiskunnan malliin oikein sopiva.
Valiokunnan puheenjohtaja Vehkaoja toi puheessaan erittäin
hyvin esille sen, mitä vaikeuksia tämän
hallituksen esityksen hyväksymisessä on ollut.
Kaikkeen siihen, mitä hän sanoi, on helppo yhtyä.
Ainoastaan se, että kyllä tietenkin ratkaisuja
voi etsiä siitäkin, minkälaisen linjan hallitus
on jo omassa hallitusohjelmassaan valinnut ihan alusta lähtien.
Siellähän ei sinänsä perhepoliittinen
linjaus näy. Tietysti tässä nyt voi osoittaa
kokoomuksen suuntaan, ja siitä varmasti olen kyllä samaa
mieltä, että se kova linja varmasti sieltä suunnasta
samoin kuin arpajaisveroon myös tähän
ratkaisuun lääkekustannusten omavastuusta on vaikuttamassa,
mutta kyllä olisin toivonut, että tämänlaisissa
asioissa se sitoutumisaste, mikä hallituspuolueilla siellä on,
olisi voinut mennä tämmöiseksi ihan eettiseksi
kysymykseksi, miten me tässä hyvinvointiyhteiskunnassa
katsomme heikompiosaisia.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Aloitan puheenvuoroni ehkä hieman
naiivillakin tavalla, mutta lisäpontimen tälle
aloitukselleni antoi ed. Huotari, joka täällä käsiteltäessä geneeristä substituutiota
opetti nuorempaa valtiopäivämiestä, miten
eduskunnan istuntosalissa toimitaan, milloin esityksiä tehdään
ja milloin niistä keskustellaan.
Kuultuani edustajien Puhjo, Tennilä, Stenius-Kaukonen
ja Kuoppa puheenvuorot kysyn: Mitä te teitte lääkekustannusten
omavastuiden korotusten osalta viime torstaina käydyssä täysistunnossa?
(Ed. Tennilä: Ratkaiseva äänestyshän
on edessä nyt! — Ed. Stenius-Kaukonen: Kyllä ed. Rehula
tietää, mitä tein valiokunnassa!) Tein tuolloin
lain ensimmäisen käsittelyn yhteydessä, jolloin
lain sisältö päätettiin, lain
9 §:n kohdalla seuraavan ehdotuksen — suora lainaus
omasta puheenvuorostani: "Arvoisa rouva puhemies! Ehdotan vastalauseen
mukaisesti, että pykälä poistetaan, mikä tarkoittaa,
ettei lääkekustannusten omavastuuosuuksiin korotuksia
tehdä." (Ed. Tennilä: Mutta sehän hylättiin
se teidän ehdotuksenne!) Tästä äänestettiin,
ja luvut ovat kaikkien luettavissa. Jos en ihan väärin
muista, niin edellä mainitsemani edustajat, kaikki neljä,
te painoitte vihreää nappia, niin kuin hallituspuolueen
uskollisille edustajille tietysti kuuluukin. (Ed. Tennilä:
Ratkaisuäänestys on edessä, ed. Rehula!)
Vielä ihmeellisemmäksi asian tekee se, että te esitätte
tätä lakia nyt hylkyyn. Samalla se tarkoittaa,
että vaikka te olette vuosikausia puhuneet kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien ihmisten puolesta, ja sitähän
te olette tehneet tänäkin iltana, tässä samalla
menee pesuveden mukana se pienikin korotus näihin pienimpiin
päivärahoihin, jota torstaisten äänestysten
jälkeen niihin päivärahoihin on tulossa.
Yhdellä sanalla sanoen: käsittämätöntä.
Arvoisa rouva puhemies! Varsinaisen puheenvuoroni olen pyytänyt
näihin minimiäitiyspäivärahoihin
liittyen, ja perhepolitiikkaa muutaman lauseen verran.
Tulonsiirrot, palvelut ja vanhemmuuden tukeminen muodostavat
perhepolitiikan kokonaisuuden. Jos yksikin osa näistä ei
ole kokonaisuuden kannalta oikealla tavalla järjestettynä,
perheet ja lapset oireilevat tavoilla, joista kertovat omaa kielteistä viestiään
muun muassa lukuisat viime aikoina julkaistut tutkimukset mukaan
lukien eri väestöryhmien välinen vertailu,
missä nimenomaan lapsiperheiden tulotaso on heikentynyt muihin
väestöryhmiin nähden. Perheiden tukeminen
taloudellisesti on myös tulevaisuuden kannalta parasta
mahdollista ongelmien ennaltaehkäisyä. Muun muassa
valiokuntaneuvos Arajärvi väitöskirjassaan
kyseenalaistaa koko pienimpien äitiys-, isyys- ja vanhempainrahojen
tason ja niitten muodon perustoimeentulon turvaajana ja kyseenalaistaa
senkin, onko kyse enää perustuslain hengen mukaisesta
määrärahojen tasoista.
Lähtemättä luettelemaan sitä liiankin
pitkää listaa, mikä vaatii korjaamista
tässä toisessa käsittelyssä olevassa
aihepiirissä, keskustan eduskuntaryhmän mielestä pahin
perhepoliittinen epäkohta löytyy nimenomaan näistä pienimmistä äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahoista. Hävisimme viime torstaina
käydyn äänestyksen siitä tasosta,
jolla näiden päivärahojen meidän
mielestämme tulisi olla, eli esityksemmehän oli,
että nämä pienimmät vanhempainrahat
olisi nostettu edes alimman työttömyysturvan tasolle.
Nyt tämä muutos jää lähinnä kosmeettiseksi,
se on keskustankin piiristä myönnettävä,
eikä ratkaise perustavaa laatua olevaa ongelmaa. Vastavalmistuneiden,
pätkätöitä tekevien, yrittäjien,
viljelijöiden ja opiskelijoitten minimiäitiys-,
isyys- ja vanhempainraha jäävät erittäin
pienelle tasolle edelleenkin.
Vähimmäismääräisten
vanhempainrahojen tulee olla sen suuruiset, että ne täyttävät
perheen toimeentulosta edes jollakin tavalla minimivaatimukset ja,
minkä pitäisi olla eduskunnalle erityisen tärkeää,
perustuslain hengen vaatimukset. Ei ole perhe- eikä väestöpoliittisestikaan
perusteltua se, että henkilölle on taloudellisesti
perustellumpaa olla työttömänä kuin
synnyttää lapsi.
Arvoisa rouva puhemies! Kysyin asian ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä kokoomuksen eduskuntaryhmän kantaa
ja mielipidettä alimpien äitiyspäivärahan
tasosta tilanteessa, missä te tulevaisuutta luodatessanne
vannotte palvelujen parantamisen nimiin tulonsiirtojen jäädessä taka-alalle
lapsilisiä lukuun ottamatta. En saanut vastausta asettamaani
kysymykseen viime torstaina, ja siksi kysynkin uudemman kerran:
Oletteko te valmiita toimimaan jatkossakin perustuslain hengen vastaisesti
pienimpien äitiys-, isyys- ja vanhempainrahojen kohdalla,
vai onko teillä valmiutta puuttua näitten päivärahojen
tasoon? Tätä vastausta en tosiaankaan tarvitse
minä. Teidän asenteenne minä näihin
päivärahoihin ja etuuksiin tiedän. Tätä vastausta
tarvitaan ennen 16.3.2003.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eilen keskustelussa oli hyvin selvä sävel:
"kyllähän me, mutta kun tuo kokoomus". Asia vaihtui — "kyllähän
me, mutta tuo kokoomus". On yön yli nukuttu, niin kuin
Paavo Väyrysellekin usein kävi, jälleen
"kyllähän me, mutta kun tuo kokoomus". Tällä tavalla
mennään sitten 16.3. ja katsotaan vaalien tulos.
Minä toivon hartaasti kyllä viime päivien
kokemuksen valossa, että kansa antaa sellaisia valtakirjoja,
että olemme vakavasti Suomen keskustan kanssa hallitusneuvotteluissa
ja muodostamme hallituksen, jolla on sosiaalinen omatunto. Silloin
kyllä myöskin kaivetaan kaikki täällä nyt
kuullut puheet ja katsotaan, mikä on niitten todistusvoima
tositilanteessa. Mielenkiintoista on nähdä, minkälaista
oppositiopolitiikkaa kansallinen kokoomus siinä tilanteessa
harjoittaa.
Mitään tällaista keskustelua, joka
nyt käydään hyvinvointivaltion tilasta
ja tulevaisuudesta, ei tarvittaisi, jos täällä salissa
päätetyt verot ja maksut kannettaisiin niin kuin
sivistysvaltion tapoihin kuuluu. Mutta harmaan talouden kitaan menee
tänäkin vuonna yli 2,5 miljardia euroa, ja niin
sitten joudutaan tämän laatuisiin koplaustilanteisiin.
Tässähän hallituksen esitys ja koko tämä homma
on laadittu politiikan alkeisoppikirjan mukaan, jossa annetaan pikkuisen
ja otetaan vähän reilummin pois sellaisista asioista,
jotka ovat poliittisesti äärimmäisen
herkkiä asioita. Näin meille opetettiin jo vuonna
87, että näin pitää toimia ja
tällaista toimintaa pitää oppositiossa
vastustaa, mutta tämä tosiasia ei ole miksikään
tässä parlamentarismissa muuttunut, siinä oikeassa
parlamentarismissa, ei siinä, josta ed. Ihamäki
niin usein puhuu. Se on sitä oikeata parlamentarismia,
että se mitataan täällä salissa,
ei se, mitä hallituspuolueet keskenään
sopivat kulloinkin.
Elikkä toisin sanoen mihinkä todellisuuteen ollaan
menossa, jollei harmaata taloutta saada tulopuolen varmistamiseksi
kuriin? Kaikki tällaiset Ylitalon raportin kaltaiset raportit,
joissa esitetään hyvinvointivaltion murentamista,
tulevat entistä ajankohtaisemmiksi. Ne ovat äärimmäisen
tärkeä asia tulevissa hallitusneuvotteluissa,
ja ne ovat tulevan hallituskauden keskeinen ongelma, koska trendi
on vain se, että valtion tulopohjaa murretaan ja murretaan
harmaalla ja mustalla taloudella ja talousrikollisuus lisääntyy
entistä kovempaa vauhtia, aivan niin kuin on jo käynyt Välimeren
maissa. Meidän pitää ottaa Benelux-valtioista
ja Itävallasta oppia siinä, että asioihin pitää sillä puolella
takertua, jolloinka hyvinvointivaltiotkin länsimaiseen
tyyliin voivat jatkaa toimintaansa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Edessä on ratkaiseva äänestys,
jossa hallituksen esitys joko hyväksytään
tai hylätään. Nyt näyttää siltä,
että keskustapuoluekin on kääntynyt hyväksymään
hallituksen esityksen lääkekulujen omavastuuosuuden
korottamisesta. Tulette siis, arvoisat keskustan kansanedustajat,
hyväksymään sen, että paljon
sairastavat eläkeläiset tosiasiassa pannaan maksamaan äitiyspäivärahan korotus.
Minä en voi tämmöistä hyväksyä.
Tässä köyhä pannaan nyt köyhää vastaan,
ja minusta se on aivan väärin.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! En kuullut ed. Tennilän tekevän
mitään esitystä tämän
asian suhteen. Tietysti tässäkin yhteydessä pitäisi
olla puheiden tekojen kanssa linjassa, miten todella tässä vaiheessa
vielä käyttäydytään. Jos
nyt hylätään tämä esitys,
niin totta kai silloin tämä pienimpien päivärahojen
korotus jää tekemättä, mutta
siihenhän on edelleenkin mahdollisuus budjetin käsittelyn
yhteydessä, kun kristillisdemokraattien vaihtoehdossa tulee
olemaan esitys tästä korotuksesta. Siihen tietysti
toivomme, että sitten tulee todellinen kannatus, kun tästä vielä äänestämme
tämän joulukuun aikana.
Todella yhdyn siihen huoleen, mikä täällä on esitetty.
On aivan käsittämätöntä,
että voidaan näin menetellä terveydenhuollon
kohdalla, kun nimenomaan kriisiä pitäisi ennalta
ehkäistä ja syrjäytymistä ennalta
ehkäistä ja korjata puutteita. Nyt tälläkään
esityksellä ei suinkaan anneta edes pientäkään
signaalia siihen suuntaan, että näitä pienituloisia
ja heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä haluttaisiin huomioida
ja auttaa. Onko tämä nyt todella sitä valtiovarainministerin
tapaa hoitaa terveyspolitiikkaa eli kokoomuslaista terveyspolitiikkaa?
Tämä kohta, että minimipäivärahoja
korotetaan ja rahoitus otetaan sitten sairausvakuutusjärjestelmän
sisältä, on täysin käsittämätöntä,
samoin se, että ei arvosteta sosiaali- ja terveysvaliokunnan
vakavaa työtä, mitä se on vuosia tehnyt.
Vaikka se useiden vuosien ajan ja useissa yhteyksissä on
tuonut esille nämä epäkohdat mietinnöissä ja
erilaisin lausumin, että nämä on korjattava,
niin ei vieläkään näihin ole
puututtu. Kun lääkekorvausten omavastuu kasvaa,
herää vain kysymys, millä me sitten näitä toimeentulotuen
kustannuksia maksamme, kun varmasti tulee tarvetta toimeentuloluukulle
enenevässä määrin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen toimet tässä asiassa
ovat kyllä todella perin omituiset: toiselta köyhältä otetaan ja
toiselle köyhälle vähän annetaan.
Todellakin tapahtuu niin, että kun viltin toisesta päästä otetaan
ja uudelleen ommellaan, niin saumanvaran verran vielä aina
kuluu. Elikkä tämä on kestämätön
tie kyllä jatkossa eteenpäin.
Todellakin, niin kuin ed. Pekkarinen toi esille, ei pidä ihmetellä,
miksi meidän syntyvyytemme on se, mitä se on,
kun äitiyspäivärahan taso, nimenomaan
jos tulee toinen lapsi perheeseen heti kohta ensimmäisen
jälkeen, niin kuin hyvin luonnollista monellakin tapaa
on, putoaa kovin alhaiseksi, ei enää sivistysvaltion,
ei ainakaan hyvinvointivaltion, tason mukaiseksi, alle työttömyysminimipäivärahan.
Elikkä näihin kysymyksiin kyllä täytyy
todeta, että nämä ovat vain näpertelyjä,
joilla ei tosiasiassa, ikävä kyllä, korjata
yhtään mitään.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys,
kun se on tämän suuntainen, että siinä kytketään
nämä lääkekorvaukset ja alimmat
päivärahat, osoittaa kyllä sen, että hallituksella
ei ole haluakaan puuttua todella näihin asioihin. Silloin
kun pannaan kaksi näin merkittävää asiaa
vastakkain, kyllä pitäisi olla selkeämmät
näkemykset.
Kun olen saanut seurata sosiaali- ja terveysvaliokunnan työskentelyä tässäkin
asiassa, niin kyllä ihmetyttää, että valiokunnassakaan
ei löydy hallituspuolueilla paremmin yhteistä näkemystä, yhteistä kantaa,
miten nämä pitäisi ottaa esille. Näin
luulisi ainakin, että sitä kautta ministerit paremmin
ottaisivat omien puolueittensa kansanedustajien näkemykset
huomioon.
Kyllä tämä on selkeä osoitus
kansalle siitä, että tämä hallitus
ei pysty hoitamaan kunnollista perhepolitiikkaa, jotta sillä olisi
jatkuvuutta. Tämä on vain pelkkää puhetta,
eikä käytännön tekoja edes pyritäkään
tekemään.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lainaan ed. Tennilän logiikkaa.
Tällä logiikalla, ed. Tennilä, te olette
hylkäämässä 1,36 euron suuruisen
korotuksen pienimpiin äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoihin.
Se logiikka, jolla te taannoin omassa puheenvuorossanne täällä esiinnyitte,
tarkoittaa juuri tätä. Toistan omassa puheenvuorossani
jo mainitsemani asian, että lain ensimmäisessä käsittelyssä tein
aivan selkeän esityksen. Se on sitten toinen juttu, jos
esitystä siitä, että lain 9 § olisi
saanut vastalauseessamme esitetyn muodon, mikä olisi tarkoittanut,
ettei lääkekustannusten omavastuuosuuksien korotuksia
olisi tehty, ei kuunnella. Jos toimenpiteet eivät ole ne,
joita kuuntelemisen jälkeen mahdollisesti halutaan tai
tahdotaan tehdä, ei se kyllä keskustan eduskuntaryhmän
vika ainakaan ole.
Ed. R. Korhonen merkitään
läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä käytti jokin
aika sitten hyvin jykevän puheenvuoron, jossa hän
kohdisti sanansa Suomen keskustan suuntaan. Minun tehtäväni
ei ole puolustaa Suomen keskustaa, mutta tehdä poliittisia
havaintoja. Jos se, mitä ed. Tennilä puhui, oli
tarkoitettu ilmoituksena, että vasemmistoliitto äänestää hylkäämisehdotuksen
puolesta in corpore, niin tervetuloa tänne oppositioon.
Ei mitään muuta kuin sieltä vaan, luik
luik, ja katsotaan sitten keväällä, mitä rakennetaan.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Ed. Rehulalle totean vain sen, että ensimmäiset
käsittelyt ovat välivaiheita ja ensimmäisiä käsittelyjä.
Nyt tulee ratkaiseva äänestys, jossa katsotaan,
mikä on suhde hallituksen esitykseen, jota me täällä tosiasiassa
nyt käsittelemme hieman sosiaali- ja terveysvaliokunnan
parantelemana, hieman parantelemana. Mutta nyt äänestetään
siitä, mikä kanta otetaan lääkekulujen omavastuuosuuden
korottamiseen. Minä hylkään omavastuuosuuksien
korottamisen, kun tätä linjaa olen täällä tuonut
esille.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Lain ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä oli nimenomaan ed. Tennilän mainitsema
lääkkeiden omavastuuosuuden korottaminen esillä ja
siitä äänestettiin. Valitettavasti enemmistö oli
sen korottamisen puolesta. Se oli se kohta, jolloin tämä asia
päätettiin. Näinhän aina toki
on tehty, ja kaikki sen tietävät, että tämä on
se käsittelytapa.
Mutta itse tilanteeseen, mikä on näiden lääkkeiden
kanssa: Esimerkiksi astmaa sairastavat potilaat ovat tyypillinen
sellainen potilasjoukko, joka säännöstelee
itse lääkkeiden käyttöä alentaen
sen terapeuttista, lääketieteellisesti oikeaa, käyttömäärää,
ja syy on taloudellinen. Tällaisia potilaita tulee jatkuvasti
vastaan. Se on hankala tilanne myöskin sairauden kehittymisen
kannalta. Tulee helposti tällainen status astmaticus, eli astma
tulee niin sanotusti päälle, ja syy on ollut siis
tällainen. Tämä on vakava asia, ja sille
ei voi mitään. Se on todellisuutta. Suomi on kärkimaita Euroopan
unionissa, taitaa olla kakkossijalla, lääkkeiden
omavastuuosuuden suhteen.
Mutta kaiken kaikkiaan toteaisin vain arvoisalle ed. Pulliaiselle,
että ei nyt oppositio yksin seuraavaa hallitusta toivon
mukaan muodosta. Toivon mukaan muitakin pääsee
mukaan.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! En taiteellisessa vaikutelmassa edes
yritä päästä ed. Tennilän
tasolle. En siihen pysty, mutta, ed. Tennilä, ratkaisevassa äänestyksessä te hylkäätte
pienimpien äitiys-, isyys- ja vanhempainrahojen 1,36 euron
suuruisen korotuksen. (Ed. Tennilä: Sehän on vasta
edessä, katsotaan sitten!) Se on aika vakava asia. Äänestys
on, ed. Tennilä, edessä, mutta teidän
logiikallanne, niin kuin jo aikaisemmassa puheenvuorossa totesin, kun
siteerasin teidän puheenvuoroanne hieman pidemmälle,
tuon logiikan perusteella ja siteeraamalla tällaiseen lopputulokseen
päästään. Te olette oman liturgianne
mukaisesti ratkaisevassa äänestyksessä hylkäämässä tämän
pienimmän äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan noston,
(Ed. Tennilä: Ei, vaan lääkekulujen korotuksen!)
aivan niin kuin ed. Tiusanen myös totesi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajille Tennilä ja Tiusanen:
Retorisesti ulvahdan, oliko ensimmäisen käsittelyn äänestys teidän
mielestänne jokin yllätys. Erikoisesti ed. Tiusaselle:
Oliko se todella yllätys, että siinä kävi
juuri niin kuin kävi? Ihanko totta? Noin niin kuin vaan,
käsi sydämellä, noin.
Arvoisa puhemies! Tähän toiseen kysymykseen
ed. Tiusaselle: On tietenkin selvää, että me käymme
ensin vaalit ja sen jälkeen me käymme intresanttien
tahojen kanssa neuvottelut. Minä en aseta lainkaan kyseenalaiseksi
vasemmistoliiton sosiaalista funktiota ja omaatuntoa. Siihen ei
ole minkäänlaisia aineksia. Nyt on kysymys vaan
siitä, että vihreät tekivät
ratkaisun reilusti ja lähtivät lätkimään,
kun eivät hommat menneet niin kuin oppikirjassa sanottiin.
Käyttäytykää sosiaalisesti nyt,
kun teillä on hyvä omatunto: ei muuta kuin siitä vaan,
kaikki tämän hylkäysesityksen puolesta
ja tervetuloa oppositioon.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Todella, tervetuloa oppositioon, jos se on siitä kiinni,
että saataisiin köyhyyden lisääntyminen
ja paheneminen tässä maassa vähitellen
loppumaan. Se on tapahtunut Lipposen kahden hallituksen aikana,
joissa molemmissa vasemmistoliittokin on vahvasti ollut mukana.
On kyllä surullisen perinnön jättämässä tämä Lipposen
kakkoshallitus. Talouskasvu on ollut ennennäkemätön,
bruttokansantuote on kaksinkertaistunut teidän hallituksessaoloaikananne,
ja lapsiperheiden köyhyys ja tuloerot ovat rävähtäneet
ammottavaksi epäkohdaksi tähän yhteiskuntaan.
Te olette tukeneet tämän laidan politiikkaa. Jos
nyt tunnontuskissa olette, tehkää omantuntonne
mukaisesti ja äänestäkää,
niin kuin koette oikeaksi.
Vaalit ovat lähellä, ja se heijastuu näissä puheissa.
Ehkä se kahdella tuolilla istuminen nähdään
sitten vaalikentillä, että kyllä minä sanoin, ja
siihen se loppuu. Äänestyskarttoja ei uskalleta näyttääkään.
Tämä vie uskottavuutta politiikalta. Joskus on
johtopäätöksien aika. Aina ei pidä tehdä toisin
kuin puhuu.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua opposition
taholta ja nyt hallituksen taholta kuunnellessa tulee semmoinen
tunne, kuka on nyt sitten oppositiossa. Tuntuu, että kaikki
täällä olemme oppositiossa. Mutta jos
hallituksen taholta nyt sitten tulee hylkäysesitys, niin
kyllä tuntuu pahalta. Tietysti haluaisi äänestää sen
puolesta, että tämä omavastuukorotus
ei tule, mutta jos siinä samalla viedään
korotukset näihin pieniin äitiyspäivärahoihin,
eikö teistä itsestänne tunnu se mitenkään
ristiriitaiselta? Jos me äänestämme siellä loppuvaiheessa
meidän vaihtoehtobudjettimme mukaan, pyydämme
korotusta näihin äitiyspäivärahoihin,
niin miten te toimitte sitten? Tämä tuntuu kyllä jotenkin
näin oppositioedustajana vähän ihmeelliseltä.
Koska viime viikolla todella nämä kohdat olivat
meillä äänestyksessä, niin en
ymmärrä, mitä tällä nyt sitten
tarkoitetaan ja ollaanko tosissaan ollenkaan vai ollaanko nyt äänestäjille
puhumassa jotenkin hämärtävästi
tästä asiasta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Kankaanniemelle: Lähinnä jos äänestyskarttoja
lukee, niin silloin toteaa, että kyllä yleensä puhutaan
niin kuin tehdäänkin ja äänestetään,
niin kuin esimerkiksi tämän asian kohdalla, joka
liittyy näihin lääkkeiden omavastuiden
nostamiseen. Mutta ed. Kankaanniemi entisenä ministerinä Eskon
Ahon hallituksessa tietää, että ongelmien
lähtökohta oli vuosi 95. Silloin oli valtakunta
ja myöskin julkinen talous niin kovassa kriisissä,
että silloin riitti ikään kuin tilanne
siihen, että syntyi viiden puolueen laaja hallitus. Nyt
ollaan vuodessa 2002 ja ikään kuin se voima, mikä sitä on
pyörittänyt, on hiipumassa pois. On enää neljä puoluetta
ensinnäkin. Tämä nyt varmasti vuoteen
2003 maaliskuuhun ja huhtikuuhun jatkuu. Sitten on uusi tilanne
ja varmasti erilainen hallitus. Se on aivan selvää. Mutta
niin kuin ed. Pulliainen sanoi, vaalit on hyvä käydä välissä,
ennen kun hallituspuolueita selvitellään. Mutta
tämä vain: Ed. Kankaanniemi tietää,
mistä se todella surkea tilanne johtui, tuo synkkä,
lähinnä hautakammiota muistuttava ilmapiiri, jonka
kuvasitte äsken. Se lähti siitä 90-luvun
alusta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Ed. Kankaanniemi toivotteli tervetulleeksi hänen
oppositioonsa. Olen ollut tässä eduskunnassa silloin,
kun te olitte ministerinä, ja minun on pakko sanoa, että seuranne
ei erityisemmin houkuta.
Mitä tulee tähän asiaan, josta nyt äänestetään, niin
minä tulen äänestämään
lääkekulujen omavastuuosuuden korottamista vastaan.
Sairailta ihmisiltä, erityisesti pienituloisilta sitten
kipeää käyden vielä enemmän,
ollaan ottamassa 100 miljoonaa vanhaa markkaa korottamalla lääkekustannuksia.
Sitä vastaan minä tulen olemaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Pikkuisen historiaa: Kyllä 90-luvun
alkuvuosina elettiin aivan toisenlaista tilannetta, täysin
toisenlaista tilannetta kuin tässä on 95 vuodesta
lähtien eletty. Silloin bruttokansantuote laski, silloin
elettiin Neuvostoliiton hajoamisen jälkeistä kriisiä ja
maailmantalouden kriisiä, pankkikriisiä jne. Nyt
on ollut vain voimakasta talouskasvua, jonka aikana te olette harjoittaneet politiikkaa,
joka on suosinut kaikkein hyvätuloisimpia. Olette antaneet
suuria verokevennyksiä kaikkein hyvätuloisimmille
ja leikanneet vieläkin pitkään ja antaneet
olla leikkausten voimassa kaikkein heikompiosaisilla. Tämä on
tosiasia, ed. Tennilä ja ed. Tiusanen. Teidän
politiikkanne ei kestä päivänvaloa puheittenne
valossa. Ajatelkaa sitä. Tämmöisen kasvun
aikana kasvun hedelmät olisi voitu ja olisi pitänyt
jakaa oikeudenmukaisesti. Tuloerot eivät muuten Ahon hallituksen
aikana kasvaneet, mutta nyt ovat kasvaneet ja räjähdysmäisesti.
Ensimmäinen varapuhemies:
Arvoisat edustajat, toivon, että pysyttäisiin
kuitenkin vähän lähempänä varsinaista
asiaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On kielletty inttämästä puhemiehen
kanssa. Totean kuitenkin, että perimmäinen kysymys
on siitä, millä tavalla tässä hyvinvointivaltion
säilymiseen liittyvässä perimmäisessä kysymyksessä käyttäydytään,
mitkä ovat tulevaisuuden linjanvedot jnp. Meillä on
kaksi erilaista yhteiskunnallista tilannetta, jossa joudutaan tämä arviointi
tekemään. Yksi oli 90-luvun alkupuolen lama-aika;
60 miljardia markkaa valtio otti yhtenä vuonna kovimmillaan
velkaa. Siis siinä tilanteessa se velkamäärä olisi
vielä suurempi, jos ei olisi tehty leikkauksia. Minä ymmärrän,
että niitä tehtiin, enkä arvostele niitä sen
enempää. Nyt ollaan toisessa tilanteessa ja nyt
sitten kuitenkin tehdään tämmöisiä koplaus-,
liplaustemppuja, ja tämä on kova juttu. Ed. Tennilä,
oppositioita, asemia, on vain yksi, valitan.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! En kyllä malta olla ollenkaan huomauttamatta
nyt ed. Pulliaiselle, että juuri teidän ministerinne
on ollut tekemässä tätä ratkaisua
hallituksessa, juuri näitten lääkekorvausten
osalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minähän olen hyväksymässä tämän
paketin, eihän tässä ole mitään
ihmeellistä.
Keskustelu päättyy.