10) Hallituksen esitys laiksi julkisesta työvoimapalvelusta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki julkisista
työvoimapalveluista ja siihen liittyvistä laeista
on hyvin laaja, mutta kiinnittäisin vain yhteen kohtaan
huomiota, koska olen tehnyt lakialoitteen, joka liittyy työmarkkinatukiasioihin.
Siitä mitä olen saanut selvitystä,
sanottiin, että tämän lain yhteydessä lakialoitteeni
asia käsitellään siitä, että alle
25-vuotias työtön voidaan ottaa pk-sektorin yrityksiin
joko harjoittelijaksi tai oppisopimuksella. En löydä sitä sillä tavalla
sanottuna missään, en edes tässä ponnessa,
mitä oli tässä tarkoitus, ja vähän
olisin kysellyt sen perään niiltä, jotka
ovat asioita käsitelleet, onko tämä millä tavalla
tullut esille, koska 25-vuotiaita nuoria on minun mielestäni
tuhottoman paljon, yli 45 000 henkilöä,
ja silloin pitäisi kaikki mahdolliset keinot käyttää hyväksi
heidän työllistämisekseen.
Myöskin se, että yrittäjät
haluavat ottaa nuoria oppisopimuksella, mutta me hyväksyimme vuosi
sitten lain, jossa se kiellettiin, ellei ole palkattua henkilöstöä,
vaikka olisi kuinka monta ammatti-ihmistä samassa yrityksessä.
Minusta se laki on täysin järjenvastainen, minkä me
hyväksyimme, ja tämä pitää pystyä muuttamaan.
Ellei se ole tässä, silloin täytyy ryhtyä muihin
toimenpiteisiin. Työvoimaministeriöstä kyllä vakuutettiin
ja vannottiin, että se on tämän yhteydessä, mutta
minun logiikkani ei saa sitä täältä irti.
Mutta jos olette viisaampia, mielelläni kuuntelen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan suurin lakikokonaisuus tänä syksynä,
ja sen takia halusin tulla tänne puhujakorokkeelle tästä asiasta
puhumaan, koska ensimmäisen käsittelyn yhteydessä minulla
ei ollut mahdollisuutta sitä tehdä.
Laki julkisista työvoimapalveluista on saman tyyppisesti
kokoonpantu kuin työttömyysturvalaki eli tähän
lakiin on koottu ne lait, jotka ovat aiemmin olleet erillisinä ja
jotka liittyvät työvoimapalveluihin. Tämän
piti olla tekninen uudistus, mutta tänne on myöskin
muutamia muita uudistuksia tai muutoksia tehty.
Ensinnäkin täytyy sanoa työvoimapolitiikasta,
että tämän lain henki ei ole kyllä juurikaan
siitä muuttunut, mitä se aikaisemmin on ollut.
Lain henki on, niin kuin professori Mikkola valiokunnassa kertoi,
aika syyllistävä. Laki ei ole niinkään
palvelulaki, jollainen sen pitäisi olla. Eli työvoimatoimistoista
pitäisi tehdä palvelukeskuksia, jotka palvelevat
sekä työnhakijoita että työnantajia.
Miten sitten onnistuisimme siinä? Kyllä lain pitäisi
olla sellainen, että siellä ei olisi tällaisia otsikoita
kuin esimerkiksi Työnhakijan yhteistyövelvollisuus.
Eli otsikossa sanotaan "työnhakijan yhteistyövelvollisuus"
ja sitten luetaan velvollisuudet, miten henkilön pitää käyttäytyä,
kun hän on työvoimatoimistossa, ja miten hänen
pitää ilmoittautua työvoimatoimiston
määräämällä tavalla
siellä ikään kuin hän olisi
rangaistusvanki, jonka täytyy ilmoittautua, että olen
vielä yhä edelleen tässä ja
tehkää nyt minulle, mitä haluatte.
Tietenkin ne ihmiset, jotka työskentelevät
työvoimatoimistoissa, virkailijat, hehän yrittävät parhaansa
ja niillä voimavaroilla ja resursseilla, mitkä yleensä työvoimatoimistoihin
on annettu. Mutta ne resurssit ovat kyllä niin vähäiset,
että esimerkiksi kun ed. Ben Zyskowiczin kanssa kävimme
Kampin työvoimatoimistossa tutustumassa, siellä saimme
kuulla, että heillä ei esimerkiksi ole yksilökohtaiseen
ohjaukseen kovinkaan paljon mahdollisuuksia, vaan kun työpaikkoja
on tarjolla määrätyillä aloilla,
silloin kutsutaan sata sen alan työnhakijaa ryhmäkuulemiseen
ja siellä sitten asiat hoituvat, on alkuhaastattelu, jossa
on paljon ihmisiä paikalla. Vähän vaikutti
siltä, että kysymys on massatoiminnasta. Samoin
silloin, kun kuuntelimme asiantuntijoita siitä, miten rangaistuskarensseja määritellään,
miten työvoimatoimikunnat toimivat, kuulimme, että kahdessa
tunnissa käsitellään jopa 300 ihmisen
asiat. Ei kyllä silloin voi enää puhua
yksilöllisestä käsittelystä.
Silloin pitää myös kysyä, onko
hakijan oikeusturva turvattu. Toki olen tiennyt aikaisemminkin,
että tällaista massakäsittelyä on,
mutta näin suurta määrää kyllä en
ennen ole tiennyt aikaisemmin käsiteltävän.
Vaikka työvoimatoimiston johtajalle, joka yleensä toimii
työvoimatoimikunnan puheenjohtajana, valmistellaan ne asiat,
tällainen yksilön tilanteiden huomioon ottaminen
kyllä tuntuu tuollaisessa massatoiminnassa aika vaikealta.
Tässä laissa määritellään,
miten työvoimatoimistot toimivat ja miten näiden
asiakkaiden pitäisi myöskin työvoimatoimiston
ohjeiden mukaan toimia. Valiokunta teki mielestäni hyvän lausunnon,
jossa pohditaan muun muassa asiakaslähtöistä lähestymistapaa,
että pitäisi siirtyä tällaiseen,
että on palveluhenkilöstö, joka tarjoaa sen
paletin siinä, mitä työnhakija voi tehdä ja mitä hänen
työnhakusuunnitelmaansa pitäisi kirjata, että työllistyminen
edistyisi.
Erityisesti käsittelimme myös nuorten työllistymistä ja
työllistämistä. Sattui niin hyvin, että siinä yhteydessä,
kun Kööpenhaminassa oli EU-maiden tasa-arvovaliokuntien
kokous, kävimme valiokuntasihteerin kanssa tutustumassa
Tanskan työmarkkinahallituksessa nuorten työllistämismalliin
Tanskassa. Siellä oli mielenkiintoisia kokemuksia näistä kokemuksista,
joista valiokuntaneuvos Ritva Bäckström on tehnyt
muistion, joka on saatavissa häneltä.
Yksi näistä muutamista muutoksista, mitä lakiin
on tehty teknisten muutosten lisäksi, on alueellinen velvoite,
joka on 7 luvun 6 §:ssä: "Valtion, kuntien ja
yritysten yhteisin talous- ja työllisyyspoliittisin toimin
huolehditaan alueellisesti tasapainoisesta työllisyydestä niin,
ettei minkään työmarkkina-alueen työttömyys
olennaisesti ylitä maan keskimääräistä tasoa."
Se, mikä tässä on uutta, on se, että aikaisemmin
on puhuttu työssäkäyntialueesta ja nyt
on lanseerattu tällainen uusi termi kuin työmarkkina-alue.
On mielenkiintoista, kun yritin sitä useampaan kertaan
kysyä eri vaiheissa, miksi tällainen uusi termi
on tänne tehty, kun nämä alueellisesti olennaisesti
poikkeavat työttömyysalueet sijaitsevat lähinnä Itä-Suomessa,
erityisesti Lapissa. Sallassa ja muissa Itä-Lapin kunnissa
työttömyys on ollut olennaisesti suurempi jo monien vuosien
ajan kuin muualla Suomessa. Kainuussakin, nimenomaan Itä-Kainuun
kunnissa, Suomussalmella, Kuhmossa ja Hyrynsalmella, on tämä ongelma
ollut.
Aiemminhan oli niin, että näille alueille
piti olla erityistoimenpiteitä. Mutta nyt, jos työmarkkina-alue
katsotaan laajemmaksi kuin työssäkäyntialue,
ja Suomussalmen työssäkäyntialue on satoja
kilometrejä tällä hetkellä,
niin miten laaja mahtaakaan olla työmarkkina-alue? Se ei minulle
selvinnyt tuossa asiantuntijakuulemisessa, minkälaista
käsitystä tässä haetaan. Ei
siinä voinut välttyä siltäkään
ajatukselta, että työministeriössä on
haettu nyt sellainen niin laaja alue, että kun haetaan
tarpeeksi kaukaa se paremman työttömyyden kunta,
niin sehän siinä tasoittuu, että tätä olennaista
työttömyyseroa ei enää olekaan.
Minusta tällainen, suoraan sanottuna, pelleily ei ole kyllä paljon
mistään kotoisin. Niille alueille, joilla on siis
vieläkin yli 20 prosentin työttömyysaste,
kyllä pitää olla erityistoimia, niin
työvoimapoliittisia toimia kuin muitakin.
Työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen ostamisesta poistetaan
nyt se rajoitus, jonka mukaan yleissivistävänä koulutuksena
ei ole voitu hankkia lukio-opintoja ja korkeakouluopintoja työvoimapoliittisena
aikuiskoulutuksena, joka tarkoittaa sitä, että henkilö saa
saman ansiosidonnaisen työttömyysturvan suuruisen
koulutuspäivärahan tuolta ajalta. Suoraan sanottuna
en ollut hirveän lämmennyt kyllä tälle
ajattelulle, että nyt korkeakouluopinnoissa esimerkiksi
voisi olla muutamia semmoisia henkilöitä, jotka
saavat ansiosidonnaisen koulutustuen, ja sitten on niitä muita,
jotka opiskelevat opintotuella.
Miten määräytyy se, kuka tällaiseen
opiskeluun pääsee? Kun tällä hetkellä työvoimapoliittiseen
aikuiskoulutukseen eivät pääse kaikki
halukkaat, esimerkiksi atk-peruskursseille ja atk-koulutukseen,
niin viekö tämä korkeakoulutuksen hankkiminen
nyt rahoitusta vielä vähäisemmäksi
näiltä, joilta puuttuvat nämä perustaidot? Ennen
kaikkea minä kaipaisin tähän työhistoriavaatimusta.
Nythän tällä voi olla vääränlainen ohjausvaikutus,
sellainen, että henkilö keskeyttää opinnot,
menee töihin ja rupeaa sitten myöhemmin vaatimaan,
että hänen pitääkin pystyä tällä ansiosidonnaisella
turvalla opiskelemaan nämä opintonsa loppuun.
Nämä olivat ne kaksi olennaisinta muutosta, mitkä tähän
lakiin on tehty.
Työvoimatoimikunnan roolista vielä: Olisin kaivannut
sille vähän toisenlaista roolia. Irlannissa on
ollut pitkään kumppanuusajattelun perusteella
tällaisia kumppanuusyhtiöitä. Siellä haetaan
ihmisiä, että tulkaa meille työnhakijoiksi, tehdään
teille yksilökohtaiset suunnitelmat. Työnantajat
ovat mukana näissä yrityksissä, yhtiöissä,
ja he ovat sitoutuneet siihen, että koulutus on hyvää.
Kun henkilöt käyvät nämä työvoimapoliittiset
koulutukset siellä, työnantajat tietävät,
että se on ollut laadukasta koulutusta, ja he haluavat
nämä ihmiset töihin sen jälkeen.
Nyt kyllä tällaista kumppanuutta kaipaisin kyllä paljon
voimakkaammin myöskin tähän suomalaiseen
työvoimapalveluun. Työvoimatoimikunta on se paikka,
missä tällä hetkelläkin istuvat
työmarkkinajärjestöjen edustajat, mutta
he ovat niitä karenssiautomaatteja siellä, joista äsken
puhuin, että kahdessa tunnissa käsitellään 300
hakemusta. Minä luulen, että eivät työmarkkinajärjestöjen
edustajat kovin mielellään tämmöisissä kokouksissa
istu. Varmasti heillä olisi paljon enemmän annettavaa
kumppanuusperiaatteella tähän työvoimapolitiikkaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä lainsäädännössä on
olennaista se, mikä tähän on kirjoitettu
ja mitä ei ole kirjoitettu. Jouduin häkellyttävästi
viikko sitten toteamaan, että kaikenlaista. Se on sen väärtti
havainto, että se pitää täältä puhujakorokkeelta
käydä kertomassa.
Johdannoksi, arvoisa puhemies, ensiksi luen ihan lyhyesti mietinnöstä hallituksen
esitystä kuvaavasta osasta: "Lailla uudistettaisiin työvoimaviranomaisen
järjestämiä tai hankkimia palveluita
ja niihin liittyviä tukia, avustuksia ja etuuksia koskeva
lainsäädäntö kokonaisuudessaan.
Käsitteellä julkinen työvoimapalvelu
tarkoitettaisiin tätä palvelukokonaisuutta." Siihen
sitten liittyy juuri se, minkä ed. Huotari erittäin
hyvin kuvasi äsken, ja siellä on myös
tämä työmarkkina-alue, joka tässä on
merkityksellistä.
Arvoisa puhemies! Olen viime aikoina, itse asiassa vuodesta
95 lähtien, ollut aivan erityisen kiinnostunut siitä,
millä julkisella instituutiolla loppujen lopuksi on kaikkein
suurin intressi ihmisten työllistämisessä,
siis mikä on se julkinen instituutio, jolla on kaikkein
suurin intressi ihmisten työllistymiseksi, ja päätynyt
siihen tulokseen, että se on kunta, sillä jokainen
työtön on ensisijaisesti taloudellinen, henkinen
ja sosiaalinen rasite itsehallinnolliselle kuntayhteisölle.
Jos työttömiä on kovasti paljon, sanotaan,
että tosiasiallinen työttömyysprosentti
on 30—40 prosentin tienoilla, se kunta on hätää kärsimässä. Kun
meillä on tämä julkinen työvoimaviranomaisorganisaatio,
jota tässä laissa kuvataan, jolla on siis tämmöinen
yleinen julkinen palvelutehtävä, niin sen intressi
on lakiin perustuva intressi toteuttaa sitä, mikä on
tämä yleinen tahto, mikä on eduskunnan
tahto. Mutta siihen ei sisälly minkäänlaista
rakenteellista sanktiota, että tässä käy huonosti,
mikäli tämä tehtävä ei
onnistukaan.
Niinpä rupesin ajamaan vuonna 95 kunnallista työpankkijärjestelmää,
joka tarkoittaa sitä, että kunta aloittaa erittäin
tehostetun työnvälityksen kerätäkseen
kaiken potentiaalisen työntekomahdollisuuden, sellaisen
työntekomahdollisuuden, jossa maksetaan palkkaa, tes:n
mukaista palkkaa työn suorittamisesta. Halusin, että Oulun
seutu, joka on kasvava alue, jolla on jo lähtökohtaisesti reilusti
150 000 ihmistä, olisi tämmöinen kokeilualue.
Seitsemän vuoden työllisyystoimikunnassa toimimisen
jälkeen sain aikaiseksi sen, että vihdoinkin joka
ikisessä työllisyystoimikunnan kokouksessa asiasta
puhuen sain kaupunkiyhteisön tekemään
Esr-hanke-esityksen te-keskukselle. Vastaus tuli viime viikolla,
taustalla juuri tämä lainsäädäntö:
Tämä ei missään nimessä kuulu
kunnan toimialaan. Kunnalla ei ole mitään tekemistä ihmisten
työllistämisessä, ei pätkänkään
vertaa, ja lyhyestä virsi kaunis, ei tule pakettia, ja
tämmöiseen asiaan ei EU-rahoja käytetä,
puhumattakaan nyt kunnan rahoja jnp.
Siis toisin sanoen se instituutio, jolla on kaikkein suurin
intressi väkensä ja asukkaittensa työllistämisestä,
on tällä lailla suljettu kokonaan ulkopuolelle.
Siis toisin sanoen työnvälitystehtävä on
varattu kahdelle instituutiolle, ensinnäkin työvoimatoimistoille.
Oulun työvoimatoimisto on tätä kokeillut,
se on semmoinen pestuumarkkinahomma, jolla on muutama kymmenen ihmistä silloin
tällöin onnistuttu muutaman kuukauden jaksoissa
työllistämään, millä ei
työttömyyslukuihin, 8 000 työtöntä,
ole käytännössä mitään,
ei edes limesvaikutusta. Toinen on vuokrausfirmat, siis työvoiman
vuokrausfirmat, joita on Oulussa toistakymmentä, jotka
ovat puhdas kermankuorintajärjestelmä, siitä pinnalta.
Se pelaa sillä fraktiolla, joka on kaikkein helpoimmin työllistettävissä,
jolla on korkea erikoisammattiosaaminen ja josta työvoimasta
itse asiassa kilpaillaan. Siinä saumassa toimii vähän
yli kymmenen vuokrausfirmaa ja kilpailee tästä kermasta,
sen ohuimmasta pintasiivusta, sen kuin kerkiää ja
tietysti vastustaa kaikkea muuta sen takia, että haluaa
kerman ottaa seisoneen maidon päältä mahdollisimman
tarkkaan haltuunsa.
Arvoisa puhemies! Joskus suorastaan yllättyy siitä,
minkälainen tämä suomalainen yhteiskunta on.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakikokonaisuudessa,
jossa on todella koottu irrallisia lakeja, on kysymys työvoimatoimistoista,
miten ne toimivat. Tässä laissa sitä määritellään.
Minun on helppo yhtyä siihen, mitä täällä sanottiin,
että tämän lain sisältä nousee
tämä onko se nyt sitten asenne työttömiä kohtaan,
millä tavalla työttömän tulee
toimia, yhteistyövelvoite. Tietenkin työttömien
parissa on hyvin monenlaisia, sekin meidän on tunnustettava,
mutta se, että laki olisi hengeltään
kunnioittava, on tärkeä asia. Yhdyn siihen samaan,
mitä täällä on tuotu esille.
Sitten valiokunta kannanotoissaan kyllä nostattaa erittäin
hyvin asiakaslähtöisen lähestymistavan.
Puhutaan hyvin monitasoisesti yksilöllisestä palveluotteesta
ja poluista, joita tulee rakentaa sekä nuorille että eri-ikäisille,
erilaisille, niin vammaisille kuin erilaista työtä tarvitseville.
Tämä minusta sivuilla 4 ja 5 valiokunnan kannanotoissa
on, voi sanoa, jopa hienosti sanottu.
Mutta se tästä todella puuttuu, mitä kaikkea sitten
edellyttää yksilöllisten polkujen rakentaminen
ja millä se kaikki osaaminen ja ne voimavarat, joita se
edellyttää, luodaan näihin työvoimatoimistoihin,
että tavoitteisiin päästään,
että niistä selvitään. Sitä olisi
jotenkin näkemässä, että jos
tänne on lausumaehdotukseen hyvin nostettu alle 25-vuotiaat,
yhtä hyvin nämä edellytykset, joilla
yksilölliseen palveluun päästään,
olisi voitu nostaa lausumiksi.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiuudistus, joka
koskee julkisia työvoimapalveluita, on tietysti tämän
eduskuntakauden ja hallituskauden yksi merkittävimpiä uudistuksia,
jos ajatellaan työhallinnon näkökulmasta. Oikeastaan
lähden liikkeelle siitä kritiikistä,
miten vaatimattomilla työvälineillä nyt
siirretään vastuuta työvoimatoimistoille,
ja osittain henkisestä näkökulmasta,
mistä ed. Pulliainen tarkasteli tätä,
mistä ja kuka loppujen lopuksi vastaa Suomessa työllisyydestä,
elinkeinoelämän kehittämisestä,
uusien työpaikkojen aikaansaamisesta.
Tämähän on se taustalla oleva paradoksi,
että tietyssä mielessä se perusintressi,
joka on siellä paikallisella tasolla, ei oikeastaan löydä nyt
kanavaa, millä tavalla asiat parhaalla mahdollisella tavalla
hoidettaisiin. Työvoimatoimistotkin ovat tietyssä mielessä osittain
niin kuin täi tervassa. Tämä tuo tiettyä selkeyttä ja
voisi sanoa näinkin, että tiettyä ihan
oikeaa lähtökulmaa asioille. Täällä puhutaan
asiakaslähtöisyydestä, millä tavalla
päästäisiin yksilöllisempään
asiakaskohteluun työvoimatoimistoissa jne., mutta se iso
perusasia, joka tarvittaisiin tähän rinnalle,
että todella uudistettaisiin tätä toimintaympäristöä sillä tavalla,
että uusi työ voi syntyä, ihmiset voivat työllistyä,
toteutettaisiin myös niitä rakenteellisia uudistuksia,
että päästään etenemään,
se on lähes kokonaan sivuutettu.
Minä vielä palaan tähän,
mikä parhaimmillaan voisi olla kuntien rooli. En ollut
silloin 90-luvun alkupuolella, kun kunnallislakia uudistettiin ja
keskusteltiin siitä, mikä on kuntien perustehtävä,
mukana eduskuntatyössä, mutta joissakin yhteyksissä olin
mukana niissä keskusteluissa, joissa yritin nostaa tätä näkökulmaa,
eikö työllisyysasia kuulu millään
tavalla kunnille. Minä uskon, että tämä on
sellainen asia, josta pitäisi käydä vähän
monipuolisempaa keskustelua. Nimittäin tällä hetkellä ne
velvoitteet, jotka on kohdistettu kunnille, ovat monilta osiltaan
ajamassa kuntatoiminnan mahdottomuuteen.
Kun ed. Huotarikin kainuulaisena on paikalla, minä sanoisin,
että Kainuun hallintomallin yksi innostuksen syy on siinä,
että kun kunnilla on vastuu mutta ei ole taloudellisia
voimavaroja toimia niille osoitetun vastuun mukaisesti, niin nyt pitää kuntien
lähteä liikkumaan sellaiseen suuntaan, missä tavallaan
yhdistetään asioita sillä tavalla, että nämä olemattomat
voimavarat edes jollakin tavalla riittäisivät
näitten perustehtävien hoitamiseen. Mutta nytkin,
siis tämänkin hallintomallin myötä,
loppujen lopuksi tämä ydinkysymys, millä tavalla
ihan oikeasti luodaan uutta työtä, miten ratkaistaan
näitä työllisyyskysymyksiä,
jää aika lailla vaatimattomaan viitekehään.
Siis ainoastaan siitä rahallisesta panoksesta, joka työhallinnolle
kohdistuu, tietty, ehkä hivenen suurempi itsenäisyys
tulee nyt sinne Kainuuseen, mutta niitä perusteitahan,
joilla työvoimapolitiikkaa toteutetaan Kainuussa, olisi
pitänyt arvioida nyt syvemmältä, jolloin
yhdistyisi ihan aidosti alueellinen ja paikallinen intressi ja tätä kautta
voitaisiin todella päästä etenemään.
Mutta, arvoisa puhemies, haluan sen verran ottaa hallitusohjelman
tässä yhteydessä esille, että minusta
me olemme monta kertaa moittineet Lipposen hallitusta mutta minä tässä yhteydessä,
kun
kaarrellaan jo hallituskauden loppusuoraa, sanoisin, että sentään
hallitusohjelmassa on jotain jujua tämänkin alueen
osalta, kunhan vaan nämä hommat olisi tehty. Mutta
nyt paradoksi on se, että Lipposen hallitus ei ole pystynyt
tekemään edes niitä asioita, mitä se
on kirjoittanut omaan ohjelmaansa. Jos me katsomme työllisyyspolitiikankin
näkökulmasta, työllisyyden näkökulmasta,
tänne on hyvin vahvasti kirjoitettu muun muassa: " - -
hyödyke-, pääoma- ja työmarkkinoiden
toimivuutta parantavia rakenteellisia uudistuksia sekä uudistaa
verotusta ja sosiaalietuuksia työllisyyttä parantavaan
ja omatoimisuutta kannustavaan suuntaan." Minä joudun kysymään,
mitä tällä alueella ihan oikeasti on
tapahtunut.
Ihan samalla tavalla minä kysyn, vaikka tämä menee
hieman etemmäksi, sen johdosta, että hallitusohjelmaan
on arvonlisäverottoman toiminnan osalta kirjoitettu hyvin
vahvasti: "Selvitetään arvonlisäverottoman
toiminnan nykyisen 50 000 markan alarajan muuttamista liukuvaksi."
Minä haluan, arvoisat kollegat, pysäyttää meidät
kaikki yhteisesti tähän, että tämä asia
on kirjoitettu hallitusohjelmaan 99 keväällä.
Nyt me käymme edelleen tätä samaa keskustelua,
selvitetäänkö tämmöistä asiaa,
saatikka että tämä asia olisi selvitetty,
oltaisiin edes siinä tilanteessa, että voitaisiin
tehdä jotain selviä päätöksiä ja
ratkaisuja tässä asiassa. Otan tämän
sen vuoksi, että tässä on yksi esimerkki,
jolla luotaisiin sitä toiminnallista ympäristöä uuden
työn ja paremman työllisyyden näkökulmasta.
Aivan samalla tavalla hallitusohjelmaan on edelleen kirjoitettu:
"Verotus, sosiaaliturva, palvelumaksut sovitetaan yhteen nykyistä paremmin
niin, että työhön hakeutumisen taloudelliset kannustimet
paranevat. Aktiivisen työvoimapolitiikan keinoja työhön
hakeutumisen edistämiseksi tehostetaan."
Tässä, arvoisa puhemies, muutama näkökulma
siihen, mitä tarkoittaa myös tulevaisuudessa se,
että hallitusohjelmat kirjoitetaan niin, että niiden
mukaan myös toimitaan, ja tämä tulee
olemaan erityisen tärkeää työllisyyden
näkökulmasta ja nimenomaan siltä perustalta,
että nyt käsittelyssä oleva laki julkisesta
työvoimapalvelusta saa sellaiset toimintaympäristön
edellytykset, että todellakin työvoimatoimistot
voivat nykyistä paremmin selviytyä niille osoitetuista
vastuista.
Haluan ihan lopuksi vielä tuoda esille myönteisen
näkökulman. Minusta oli arvokasta, että mietintöön
kirjattiin, että valiokunta pitää erityisen
tärkeänä, että tartutaan näihin
alueellisiin työllisyyseroihin koko maan alueella ja myös näissä suurissa
kaupungeissa, missä on erittäin vaikeita työttömyyspesäkkeitä.
Myös se oli myönteistä, että mietintöön
liitettiin yksimielinen ponsilausuma, jossa nimenomaan tartutaan tähän
alle 25-vuotiaiden tilanteeseen sillä periaatteella, että me
emme hyväksy alle 25-vuotiaan nuoren työttömyyttä ja
passiivista olotilaa, vaan todella paneudutaan siihen, millä tavalla löydetään
joko opiskelu- taikka työmahdollisuus näille nuorille.
Minä toivon, että tämän
ponnen saattelemana toteutuu myös se asia, johonka ed.
Aho viittasi, että ei enää jappasta sitä,
voiko sellainen pienyrittäjä, jolla ei ole vieraita
työntekijöitä, ottaa oppisopimussuhteeseen
alle 25-vuotiaan nuoren, vaan että se kaikissa tilanteissa
tulee olemaan mahdollista.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys työvoimapalveluista
on todella iso ja tärkeä kokonaisuus. Nyt jos
koskaan jäämme odottamaan, mitä muutosta
tämä kentällä saa mahdollisesti
aikaan ja niin, että myöskin työttömät
sen kohtaavat ja myöskin työnantajat kokevat jotain uutta,
millä lailla saadaan työvoimaviranomaisten kautta
työntekijöitä tehtäviin.
Mietinnössä sanotaan, että työvoimaviranomaisten
keskeisin tehtävä — huom. keskeisin tehtävä — työvoiman
saannin turvaamisessa on työttömien saaminen takaisin
työmarkkinoiden piiriin. Täällä useissa
puheenvuoroissa on kannettu huolta siitä, miten työvoimatoimistot
meillä toimivat. Tässä samaisessa mietinnössä todetaan
muun muassa näin: "Valiokunnan käsityksen mukaan
yksilöllisten palvelujen antaminen on pystytty turvaamaan
keskimääräistä paremmin pienissä työvoimatoimistoissa,
joissa tunnetaan niin työttömät kuin
alueen työmarkkinat ja niiden toimijat." Kysymys varmasti
on jatkossakin siitä, mitä tapahtuu, kun palveluja
pyritään keskittämään,
kun kuitenkin tiedetään, että alueella
elinkeinoelämän yrittäjät, työnantajat,
tarvitsevat työntekijöitä ja miten työvoimatoimistot tuntevat
sitten alueen työttömät. On erittäin
tärkeää, että myöskin
näiden hyvin toimivien pienten työvoimatoimistojen
asema turvataan.
Tässä on jo kiinnitetty moniin tärkeisiin
asioihin huomiota. Kiinnitän vielä huomiota siihen, mihin
valiokunta on myöskin kiinnittänyt huomiota, kun
se on korostanut vammaisten henkilöiden pääsyä yleisille
työmarkkinoille, miten siinä on oikeita resursseja
ja osaamista. Valiokunta nimenomaan toteaa, "että vajaakuntoisten henkilöiden
työllistymisen tiellä olevat lainsäädännölliset
esteet tulee pikaisesti poistaa. Tällainen este on esimerkiksi
viimeisen työnantajan vastuu työkyvyttömyyseläkettä myönnettäessä. Valiokunta
on kiirehtinyt tämän esteen poistamista kuntoutusta
koskevasta lainsäädännöstä antamassaan
lausunnossa".
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula kaipasi työministeriöltä voimakkaampia toimenpiteitä
Kainuun
hallintomalliin. Voin sanoa ed. Karjulalle, kuka siellä sitten
seuraavassa hallitusneuvottelussa onkaan, että siitä vaan
sinne sopivia lauseita. Se on sitten eri asia, toteutetaanko niitä vai
ei.
Ed. Pulliainen totesi kokemuksensa perusteella, että on
sanottu, että tämä on työvoimatoimistojen
hommaa ja te-keskuksen työvoimaosaston hommaa, että ei
kuulu kunnille. Näin se näyttää olevan,
vaikka kyllä työministeriön, ylijohtajako hän
nyt on, kävi meillä todistamassa valiokunnassa,
että on nyt tällainen kumppanuusajattelu tullut
tänne te-keskuksen työvoimaosastollekin. Toivoisin,
että se näkyisi myös konkreettisesti esillä.
Toisinkin päin voi käydä. Kainuussahan
on toiminut nyt viisi vuotta tällainen Lex Kainuu, joka
on tehnyt hyvin innovatiivisia uusia työllistämisen
muotoja yhdessä eri toimijoiden kanssa. Nyt Kainuun liitto
on päättänyt, että se ei ole enää hakijan
tässä lisärahoituksessa, eli se tulee loppumaan
juuri, kun meillä on mahdollisuus toteuttaa Kainuun-mallin
kautta alueellista työvoimapolitiikkaa. Näin se
sitten menee siellä alueellakin.
Mutta mielenkiintoistahan tässä nyt ovat nämä työministeriön
tulostavoitteet. Nehän ohjaavat hyvin pitkälle
sen, mitä siellä alueella tehdään
ja mitä siellä työvoimatoimistoissa tehdään.
Jos tulostavoitteena on pitkäaikaistyöttömyyden
katkaisu mahdollisimman monelta, pitää olla ensin pitkäaikaistyöttömiä,
että voi pitkäaikaistyöttömyyttä katkaista.
Eli tämähän ruokkii itseään koko
tämä systeemi. Eli tulostavoitteitten pitäisi muuttua
ihan toisenlaisiksi ja ihan toisenlainen henki olla tässä laissa,
niin sitten voisi jo ruveta tapahtumaankin enemmän.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Juuri täsmälleen saman
johtopäätöksen olen itse tehnyt, että tämä järjestelmä on
sellainen, joka nykyisellään te-keskusten asianomaisissa
osastoissa ja työvoimatoimistoissa täystyöllistää itse itsensä.
Se ainut, joka täystyöllistyy, on se toimisto
itse, ja kun sen pitäisi olla aivan kokonaan toisella tavalla.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä viimeinen puheenvuoro: On jotenkin
kummallista, että me siinä edellisessä,
toisessa aallossa vai mikä se oli, joka liittyi tähän
työvoimapolitiikan lainsäädäntöön,
tehtiin kokeilu suurille paikkakunnille työn etsijöistä.
On mielenkiintoista nähdä, miten se tapahtuu.
Siis yksityiset työnetsijät etsivät työmarkkinatuella
oleville töitä.
Mutta Kainuussa oli sellainen kokeilu, että työvoimatoimiston
virkailijat rupesivat etsimään töitä,
siis jalkautuivat, mitä Lahdessakin on aikaisemmin toteutettu.
Voitteko uskoa: yli sata toimeksiantoa ihan lyhyellä ajalla.
Mennään sinne pieniin yrityksiin ja vähän
isompiinkin yrityksiin kertomaan, mitkä ovat välineet,
yrittäjille, jotka eivät ehdi katsella ja tietää ja
lukea lakimuutoksia ja tällaisia, mitä mahdollisuuksia
heillä on oppisopimuksiin ja näihin kaikkiin muihin toimiin,
mitä työvoimahallinnolla on hyvinkin paljon tarjottavana.
Saatiin erittäin hyviä kokemuksia tästä,
kun virkailijat, jotka tuntevat ja tietävät tämän
lainsäädännön, jalkautuivat.
Kannustetaan heitä tällaiseen.
Yleiskeskustelu päättyy.