Täysistunnon pöytäkirja 160/2010 vp

PTK 160/2010 vp

160. KESKIVIIKKONA 23. HELMIKUUTA 2011 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys laiksi lentoasemaverkosta ja -maksuista

 

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Tässä ehdotetussa laissa siis säädetään lentoasemaverkkoyhtiön velvoitteesta ylläpitää valtakunnallista lentoasemaverkkoa ja lentoasemapalveluja sekä lentoasemamaksujen määräytymisestä, niistä päättämisestä, yhtiön lentoasemilla. Tämä on hallituksen esitys liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnöstä 27. Tämä osake-yhtiö on Finavia Oyj, jonka myös valtio kokonaan omistaa.

Arvoisa puhemies! Nythän on näiden päivien uutinen se, että Lappeenrannan lentoasemalle on halpalentoyhtiö Ryanair tulossa. Se haluaa oman lentoterminaalin ja haluaa tehdä sen nyt tällä hetkellä käyttämättömästä lentokonehallista. Tämän tyyppinen toiminta on mielestäni kestämätöntä. Tällä tavalla viedään paremmanlaatuiselta, asianmukaiselta lentoasematoiminnalta pohjaa, ja tässä olisi varmasti ollut, jos tämä asia ehkä olisi ollut ajoissa tai siis aikaisemmin esillä, myös liikenne- ja viestintävaliokunnan mahdollisuus tästä lausua. Joka tapauksessa tämä toiminta on ongelmallista. Ei voida aina kaikkea viedä mahdollisimman matalalle kustannustasolle ja sillä tavalla sitten unohtaa laatukysymykset.

Saara Karhu /sd:

Arvoisa puhemies! Otan tästä mietinnöstä esiin ainoastaan valtion ilmailun ja sotilasilmailun toimintaedellytykset. Niissä on kysymys kansalaisten, jopa koko kansakunnan turvallisuudesta. Nyt siellä on jonkinlainen merkillinen kissanhännän veto menossa valtion toimijatahojen välillä, kun ei päästä hinnoista eikä sopimusehdoista yksimielisyyteen. Valiokunta kantaakin huolta siitä, että valtion ja sotilasilmailun maksujen taso jäisi kohtuulliseksi ja niiden tuottovaatimus myös. Pidämmekin välttämättömänä korostaa, että Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien elintärkeä lentotoiminta tulee turvata nykyistä huomattavasti paremmassa yhteistyössä Finavian kanssa. Valiokunta ei pidä millään tavoin hyväksyttävänä sitä, että esimerkiksi lentopelastustoiminnalle voi käytännössä aiheutua toiminnallisia esteitä ja aikaviivettä johtuen jopa sovittujen lentoasemapalvelujen puutteesta. Eli kyllä tästä on jopa lausuma täällä. Eli kyllä tämä on asia, se on tullut toisenkin lainsäädännön yhteydessä esiin, joka valtion toimijoiden pitää saada kuntoon.

Sitten nostamme vielä esiin, että kun näitä lentoasemaverkoston omistussuhteita, yhteistyö- ja alihankintasopimuksia päätetään, niin aina on otettava huomioon myös maanpuolustukselliset ja muut turvallisuusnäkökohdat.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä kaikkeen siihen, mitä liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja ed. Saara Karhu toi äsken esille, ja alleviivaan juuri näitä valtion puolustushallinnon, Rajavartioston ja pelastustoiminnan lentokenttätarpeita. Nämä täytyy muistaa peruslähtökohtana. Nämä eivät saa millään tavalla vaarantua, ja näille ei saa tulla enää yhtään lisäkustannuksia.

Samalla haluan pitää välttämättömänä sen, että meillä säilyy riittävä lentoasemaverkosto tässä maassa. Sekin on monella tapaa uhanalainen. Toivon, että löydetään ne ratkaisut, että myös ilmailu tässä maassa voi olla valinnainen liikennemuoto ja kansainvälisten jatkoyhteyksien käyttämä. Viime vuoden kesällähän olivat tietyt kentät, muun muassa Jyväskylä, Pori, Seinäjoki, uhanalaisia. Nyt niille on liikenne saatu jatkumaan, ja muun muassa Jyväskylän Tikkakosken kenttähän on selvä, että se ainakin kenttänä tulee säilymään, koska se on Ilmavoimien erittäin voimakkaassa käytössä. Mutta toivon, että me pidämme huolta, että meillä säilyy riittävä lentoasemaverkosto ja että valtion omat toiminnat voivat jatkaa nykyiseen tapaan.

Yleiskeskustelu päättyi.