Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina on nähty viitteitä ääriajattelun
lisääntymisestä Euroopassa. Emme voi
Suomessa ummistaa silmiämme asialta. Sisäministeriön
tiistaina julkistaman tilannekatsauksen mukaan 60 prosenttia opettajista
on havainnut väkivaltaista ääriajattelua
ja siihen viittaavia merkkejä suomalaisissa ammattikouluissa
ja lukioissa. Katsauksen mukaan radikalisoitumisen tunnistaminen koetaan
vaikeaksi eikä ongelmiin puututa tai niihin puututaan liian
myöhään. Kyselyn mukaan opettajat ja
rehtorit toivovat lisää tietoa sekä ohjeita
radikalisoitumisen tunnistamiseen ja parempaa tiedonvaihtoa viranomaisten
välillä.
Kysynkin opetusministeriltä: mihin toimenpiteisiin
hallitus aikoo ryhtyä, jotta kouluissa havaittuun ääriajatteluun
pystyttäisiin (Puhemies koputtaa) puuttumaan nykyistä tehokkaammin?
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kyllä väkivaltainen ääriajattelu
ja siihen viittaavat merkit ovat huolestuttavia. Tämä aikaansaatu
tutkimus kertoo myös 16 suurimman kaupungin tilanteesta,
ja nämä merkit ovat, niin kuin totesin, huolestuttavia.
Kun taustalla ovat hyvin pitkäaikaiset opiskelumotivaatioon,
oppimisen halukkuuteen sekä nuorten yleiseen pahoinvointiin
liittyvät syyt, niin ongelma on paljon isompi kuin arvaammekaan.
Sitä kautta tällä hallituskaudella
näihin asioihin on pyritty hakemaan ratkaisua jo peruskoulun
puolella, että me saisimme nuoret kokemaan jälleen
sitä motivaatiota opiskella ja tuntea sellaisia tunteita,
että voidaan olla onnellisia. Moni ajattelee, että poliitikot
eivät voi puhua lasten ja nuorten onnellisuudesta, mutta
tämä on todella vakava paikka, kun viidennes meidän
lapsista on kokenut sellaisia tunteita, että he ovat yksinäisiä, mistä nousevat
tämän tutkimuksenkin mukaan nämä ääriajatteluun
taipuvaiset kannat mutta (Puhemies koputtaa) myöskin halukkuus
löytää siltä puolelta elämään
sisältöä. On todettava vielä,
että 10 prosenttia lapsista ja nuorista on yksinäisiä.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Koululla on merkittävä rooli
erityisesti alkavan radikalisoitumisen tunnistamisessa. Ääriajattelussa
on kuitenkin pohjimmiltaan kyse nuoren pahoinvoinnista. Siksi on
tärkeää, että oppilaitosten
varhaisen puuttumisen toimet huomioivat myös tällaisen ääriajattelun
ja siihen viittaavat piirteet mahdollisimman ajoissa. Opettajien
tehtävä ei ole lapsen ja nuoren kuntouttaminen
tai hoitaminen. Se on sosiaalihuollon ja sosiaalitoimen ja terveydenhuollon
tehtävä. Kysyn opetusministeriltä: ovatko
nämä opetusta tukevat palvelut oppilaitoksissamme
riittävällä tasolla ja toimiiko tiedon
eri viranomaisten välillä? Ja vielä pyytäisin
täsmennystä edelliseen kysymykseen, eli mitä hallitus
aikoo tehdä, jotta kouluissa pystyttäisiin puuttumaan,
antamaan parempia välineitä opettajille puuttua
ja ennaltaehkäistä tämmöistä radikalisoitumista?
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! On totta, että tämä varhaisen puuttumisen
toimenpiteiden kirjo vaihtelee vieläkin kouluittain. Sitä kautta
tähän kiinnitettiin huomiota, kun eduskunta päätti
koulurauhapaketista, eli käytännössä toisen
asteen oppilashuoltotoimet vankistuivat ja niistä tuli
yhteisiä käytäntöjä koko
toiselle asteelle.
Kiinnitätte huomiota ihan oikeaan kulmaan siinä,
että ei ole kysymys vain näistä välineistä, joita
on käytössä, vaan kysymys on koko toimintakulttuurista,
siitä yhteisöllisyyteen kasvattamisesta ja siitä koko
hyvinvoinnin tunteesta, joka nuoriin ja tähän
koulumaailmaan liittyy. Sen takia meidän on hirveän
tärkeätä panostaa siihen uuden toimintakulttuurin
synnyttämiseen, joka on peruskoulun uudistuksen kattava
lanka, ja se on jouluun mennessä jalkautettu niihin uusiin
opseihin, jotka tulevat ensi vuoden elokuussa käyttöön.
Toisen asteen puolella me olemme tehneet hyvin vahvasti nyt
töitä myöskin kiusaamisen katkaisemiseksi,
(Puhemies koputtaa) ja siltä osin toimenpiteitä on
myöskin tulossa erityisesti räätälöitynä toiselle
asteelle.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin myös korostaa koulujen
ja poliisin yhteistyötä. Kouluampumisten jälkeen luotiin
järjestelmä, jossa jokaiselle koululle nimetään
oma poliisi, johon voidaan turvallisuusasioissa olla yhteydessä.
Mikäli kouluissa tapahtuu väkivaltaa, on suositeltavaa,
että poliisiin otetaan yhteyttä ja tehdään
sitten tarvittaessa myös asianmukaiset rikosilmoitukset.
Mikäli opettajalle tulee havainto, että hän
havaitsee jonkun radikalisoituneen nuoren, niin tällainen
nuori voidaan ohjata poliisilaitosten vetämiin ja niissä kehitettäviin
Ankkuri-ryhmiin. Pääkaupunkiseudulla näitä radikalisoituneita
henkilöitä on jo huolestuneen lähipiirin
toimesta ohjattu näihin moniammatillisiin tiimeihin, joissa
heitä pystytään auttamaan ulos tästä radikalisoitumisen kierteestä ja
väkivaltaisen ekstremismin ajatuksista.