4) Laki elatusturvalain 14 §:n ja lapsen huollosta
ja tapaamisoikeudesta annetun lain 10 §:n muuttamisesta
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteeni liittyy elatustuen ja
tapaamisoikeuden sitovaan tarkistamiseen liittyen siihen, mitä ongelmia
tällä alueella on havaittu. Aloite lähtee
siitä, että pyrittäisiin korjaamaan näitä ongelmia.
Huoltajuuteen ja elatusvelvollisuuteen liittyvät asiat
ovat usein hyvin hankalia ja herättävät hyvin
vahvoja tunteita muun muassa siksi, että eron jälkeen
vanhemmat ovat muutoinkin riidoissa keskenään.
Lopputulos maksuista voi tuntua sekä saajasta että maksajasta
epäoikeudenmukaiselta toisaalta siksi, että lähihuoltaja
saa valtaosan lapsen kuluista yksin hoidettavakseen, mihin elatusavustus
tai kunnan maksama elatustuki ei juurikaan riitä, tai etähuoltajan
osalta hoitamisen vuoksi tulee joka tapauksessa lisäkuluja elatusmaksujen
päälle, muun muassa asunnon ja lasten hakuihin
liittyvien matkojen vuoksi.
Lisäksi tilanne on jokaisen tapauksen osalta hyvin
yksilöllinen, jolloin muuttamalla lakia johonkin suuntaan
autetaan ehkä yhtä tapausta, mutta samalla tehdään
toisen tapauksen osalta tilanne epäoikeudenmukaiseksi.
Siksi muun muassa elatusturvalain muuttaminen oikeudenmukaisemmalla
tavalla on hyvin hankalaa, vaikkakin muun muassa kunnille kertyneiden
elatustukimiljoonasaatavien vuoksi jotain pitäisi tehdä, jotta
järjestelmä kokonaisuudessaan toimisi nykyistä paremmin
ja saatavia ei kertyisi muiden kuntalaisten hoidettavaksi veromarkkojen
kautta.
Yhtenä keinona on syytä tarkastella muun muassa
elatustuen tarkistusmahdollisuutta, mikäli elatusvelvollisen
tuloissa tapahtuu muutoksia niin, että maksuvalmius heikkenee.
Oheisessa lakialoitteessa ei pyritä tekemään
suuria muutoksia. Siinä lähinnä esitetään
nykyisten pykälien joukkoon lisättäväksi
kohtaa, jotta sosiaaliviranomaisilla olisi paremmat mahdollisuudet
tehdä päätös tuen tarkistamisesta
myös silloin, kun toinen vanhemmista ei suostu tulemaan
sopimaan asiasta vaan venyttää käsittelyä useilla
kuukausilla. Samoin sosiaalitoimen mahdollisuus tehdä tarkistuspäätöksiä koskien
myös lapsen tapaamisoikeutta tulisi mahdollistaa laajemmin.
Vanhemmathan voivat sopia asiat keskenään ja vahvistaa
sopimukset sosiaaliviranomaisilla, mutta juuri ongelmallisissa tapauksissa
ristiriidat korostuvat ja lapsia voidaan käyttää jopa
koston välineinä eron jälkeisissä välienselvittelytilanteissa.
Tällöin esimerkiksi etähuoltajamahdollisuutta
lasten tapaamisiin voidaan hankaloittaa, ja jos asian selvittäminen
kestää pitkään esimerkiksi oikeudenkäyntien
vuoksi, lapset voivat helposti myös osin kasvaa eroon etähuoltajasta.
Työelämä on laajasti muuttunut yhä epävarmemmaksi,
ja vakituiset työsuhteet ovat yhä harvinaisempia
samalla, kun määräaikaiset työsuhteet
ovat yleistyneet. Siksi on hyvin tyypillistä, että ansiotaso
voi muuttua helposti. Mikäli tällaisessa tilanteessa
aiemmin sopivalle tasolle määriteltyä elatusavustustasoa
ei muuteta, voi elatusvelvollinen joutua hakemaan keinoja, joilla
hän saa taloutensa tasapainoon, mikäli hän
ei sitten jätä avustuksia kokonaan maksamatta,
mikä tässä asiassa onkin suurin ongelma
ollut ja mikä siis kaataa vastuun helposti kunnille ja
sitä kautta muille veronmaksajille. Mikäli tukia
ei saada perityksi takaisin, tämä voi tarkoittaa
esimerkiksi muuttoa halvempaan asuntoon, mikä on jo varsin
iso muutos vain siksi, että tukea ei tarkisteta. Todennäköisesti
näin pitkälle harva menee, mutta tämäkin
on yksi keino, mikäli haluaa tunnollisesti maksaa maksunsa,
mutta toisaalta muut keinot eivät tarjoa apua elatusvelvollisen
taloudellisen tilanteen tarkistamiseen.
Lakialoitteen keskeisin muutos on nimenomaan lisätä sosiaaliviranomaisten
mahdollisuutta vahvistaa elatusvelvollisuuteen liittyvät sopimukset
niin, että muutokset astuvat voimaan välittömästi,
vaikka toinen osapuoli ei tulisi paikalle. Täytyy myöntää tietenkin
se ongelma, että tuomioistuinpäätöksiä sosiaaliviranomainen
ei sinällään pysty muuttamaan, mutta
toivottavasti tämä lakialoite huomioidaan ja käsitellään
sillä tavalla, että tämäkin
puoli tarkistetaan niin, että tämä laaja
ongelma pystytään poistamaan.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Lapsen elatusta, huoltoa ja tapaamista koskeva
lainsäädäntö on monin paikoin
aika ongelmallinen. Se on jäänyt ajastaan selkeästi
jälkeen. Olen itse tehnyt täällä joitain
muutosesityksiä lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta.
Ihan sydämestäni toivoisin, että nämä lait
otettaisiin uudelleen tarkasteluun ja päivitettäisiin
ja tässä päivityksessä käytettäisiin
niitä ihmisiä, jotka näissä tilanteissa
roikkuvat mukana. Muun muassa uhkasakkojen uhrit ovat moneen kertaan
tuoneet oman ongelmatiikkansa meidän kansanedustajien tietoon,
mutta valitettavasti muutoksia ei ole saatu aikaan. Nythän
näitä dramaattisia tietoja sitten, mitä on
tapahtunut valvomattomissa tapaamisissa, on tullut lehtien kautta
meille paremmin tietoon. Työryhmiä on perustettu,
mutta vauhdikkaammin pitäisi pystyä toimimaan.
Aina ei tarvitsisi tapahtua jotain ikävää,
ennen kuin voidaan asioita muuttaa, kun se ikävän
mahdollisuus on jo tiedossa.
Mutta sitten varsinaiseen aloitteeseen. Ed. Turtiaisen aloite
on sinällään hyvä, mutta se
on jäänyt mielestäni puolitiehen, ainakin
kun vertailee perusteluosaa ja pykälätekstiä.
Pykälätekstin perusteella ei voisi päätellä asiasta
samaa kuin perustelusta, jossa puhutaan vain elatusmaksun tarkistamisesta
alaspäin. Tällainen tarkistusmahdollisuus olisi
todella erinomaisen hyvä. Miten se sitten järjestettäisiin,
kun oikeuden päätöksiin ei voida sosiaalivirastossa
puuttua, se on toinen asia. Ihan periaatteellisesti kuitenkin näitä elatusmaksuja
pitäisi voida tarkistaa myös ylöspäin. On
tilanteita, joissa toinen osapuoli on jäänyt työttömäksi
ja on tehty yhteisellä sopimuksella hänelle edullisempi
elatusmaksusopimus ja sitten kun hän on mennyt töihin
takaisin, hän ei olekaan sitä suostunut nostamaan.
Toisena seikkana toteaisin tästä, että jos
toinen osapuoli ei saavu neuvotteluun, jossa päätetään
elatustuesta, tulisi voida olla mahdollisuus toimia sitten heti,
että kyllä täytyisi ilman muuta olla
niin, ettei hän saavu ilman pätevää syytä, hänhän
voi olla vaikka sairaalassa. Mutta erittäin hyvä idea
on se, että tätä saataisiin vielä eteenpäin
mutta molemminpuolisesti, sekä ylös- että alaspäin,
ja kumpaakin vanhempaa kuullen.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Niistä tapauksistahan, jotka
koskevat lapsen huoltoa ja elatusta, on tullut hyvin iso osa julkisuutta.
On osa lehdistöä, joka käsittelee näitä hyvin
taajaan, ja niiden yhteydessä aina silloin tällöin
on käytetty myös ilmaisua sosiaalipornografia.
Ne pitävät sisällään
sellaisia yksityiskohtia, jotka näyttävät
viehättävän lukevaa yleisöä. Surullisin
kohtalo tällaisissa tapauksissa on aina tietenkin lapsella.
Olen ed. Karhun kanssa kovasti samaa mieltä siitä,
että tämä lainsäädäntö tulisi
päivittää, saattaa ajan tasalle, mutta
heti perään sanon, että minä en
oikein tiedä, miten se voisi käytännössä tapahtua.
Kun ed. Turtiainen on tehnyt lakialoitteensa, jonka pyrkimys
ja päämäärä on varmasti
hyvä ja ihan aito, en voi olla olematta hiukan epäileväinen,
kun luen täältä esimerkiksi, että muutoksia voidaan
tehdä lapsen tapaamisoikeuteen ja elatusmaksuihin sitovasti
sosiaalitoimen käsittelyssä. Aivan varmasti Suomessa
on korkeatasoinen sosiaalitoimi mutta melko varmasti on myöskin niin,
että tämä sosiaalitoimi tekee virheitä,
ainakin julkisuuden perusteella, omakohtaisia kokemuksia minulla
ei ole. Ainakin julkisuuden perusteella se on tehnyt tavattoman
suuria virheitä, ja viranomaisusko on johtanut siihen,
että lapsi on jäänyt vähän
ulkopuolelle isästään, vähän
ulkopuolelle äidistään, ja kun viime
kädessä viranomaisetkaan eivät hänestä,
siis viimekätisesti, huolehdi, lopputulos lapsen kannalta
on saattanut olla hyvinkin kohtalokas.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Monelta osin yhdyn edustajien Kekkosen
ja Karhun näkökulmiin ja varsinkin ed. Kekkosen
viimeksi mainitsemaan, kun hän epäilee, voiko
sosiaalitoimi lähteä muuttamaan esimerkiksi alioikeudessa
tehtyä päätöstä. Tämän
hetkisen lainsäädännön mukaan
se ei ole mahdollista.
Siinä mielessä tässä lakialoitteessa
täytyisi olla myöskin viittaussäännökset
ihan meidän oikeudenkäyntimenettelyymme ja valtuutukset myöskin
sosiaalitoimelle, jos halutaan järjestelmä, jossa
parin kolmen vuoden välein tarkistettaisiin alioikeuden
päätöstä. Siitä voitaisiin
antaa tietyin edellytyksin tietenkin sosiaalitoimelle oikeus päättää.
Nythän on mahdollisuus nykyisen lain mukaan ihan haastaa
toinen osapuoli alioikeuden kansliaan ja joko kanslian tai yhden
tuomarin käsittelyllä oikaista aikaisempaa elatuspäätöstä,
jos se perustuu vääriin tuomioihin ja jos olosuhteissa
on tapahtunut muutoksia.
Totean siltä osin, että ed. Turtiainen on
hakenut hyvää ja oikeamielisyyttä lakialoitteellaan, mutta
tämä on tältä osin vielä hieman
raakile.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Turtiaisen lakialoitteessa on hyvä päämäärä ja
minusta tässä on turha sinällään
nippeleistä kinastella, onko tässä joku
vaillinaisuus vai ei, koska kuitenkin minusta se ongelma tässä tulee
hyvin esille, jotta jos sen ihmisen maksukyky, joka joutuu maksupuolelle,
muuttuu, se pitäisi ottaa huomioon.
Olen vähän sitä mieltä kuin
ed. Karhu aikaisemmin, että sekä että,
elikkä ylös- ja alaspäin. Jos maksukyky
paranee, silloin pitää olla mahdollista, jos se
on matalalle tasolle tehty, mahdollisesti määrätä enemmän
maksamaan, tai jos muuttuu taas vaikka työttömyyden
tai muun syyn takia, sitten maksua voitaisiin taas pienentää.
Sitten se toinen ongelma, joka tässä on, on
se, jotta jos toinen välttelee tuloa, pitää olla
mahdollisuus sitten joko pakkokeinoin saada paikan päälle
tai sitten viranomaistaho tekee tämän ratkaisun,
kun maksukyky on todistettavasti muuttunut.
Minusta tässä ed. Turtiainen on ihan oikeilla jäljillä sinällään,
koska tämä pitää saada kuntoon.
Toivon mukaan valiokunta nyt sitten paneutuu tähän
tai hallitus tuo jopa esityksen tässä vielä ensi
vuoden puolella, ennen kuin tämä kausi loppuu,
ja siinä korjataan samalla tämä asia
ja mahdollisesti monta muuta asiaa, mitä tässä on tullut
esille.
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä keskustelu on
osoittanut sen, että ongelma on olemassa ja ongelmaan pitäisi
puuttua. Siitä, että tämä lakialoite
pitää sisällään puutteita,
en minään huonona kritiikkinä pidä,
sillä aiemmin tänä päivänä käsitelty
liikennevaliokunnan mietintö toi esiin sen, että varsinaiset
virkamiehet, jotka näitä lakeja valmistelevat,
tekevät vielä suurempia virheitä. Tässä nyt
ei ole niin suuria virheitä tapahtunut ainakaan omasta
mielestäni.
Se, että sosiaalialan ammattilaisiin ei luoteta, on
tietysti totta. Joka ainoan ammatin harjoittajissa on niitä,
sanotaan, joilla ei ole täyttä ammattitaitoa,
ja tämä on tietynlainen luottamuskysymys, että millä tavalla
luotetaan siihen ammattihenkilöstöön,
pystyvätkö he tekemään ratkaisuja sillä lailla,
että päästään näistä ongelmista
eroon. Minä ainakin haluan, toivon ja luotan siihen, että me
pääsemme tässä asiassa eteenpäin.
Elatustuen tarkistamisesta alaspäin: Minä tietysti
luonnostaan pidän selvänä sitä,
että elämäntilanteiden muuttuessa myös
toisinkin päin. Tämä on yksi puute, mikä tässä on.
Niin kuin sanoin aikaisemmin, en ole mikään täydellinen lainvalmistelija.
Sitten tämä oikeudenpäätösasia,
niin kuin edellisessä puheenvuorossa viittasinkin, on osaltaan
tähän lakialoitteeseen nähden puute,
tietynlainen ristiriita. Se pitäisi huomioida jatkossa, että oikeuden
päätöskin on sitten mahdollista muuttaa
sosiaaliviranomaisen päätöksellä näissä tapauksissa.
Siitä, miten se juridisesti hoidetaan, en osaa sanoa.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Laki lapsen huollosta tarvitsee varmasti
kokonaistarkastelun, ja ymmärsin, että siihen
tämä lakialoite tähtää.
Nämä muutosesitykset lienevät aika tärkeitä,
mutta ennen kaikkea nopeuden puolesta, koska nythän ne
junnaavat hyvin monta kertaa ja kauan.
Mutta ed. Kekkonen nosti hyvän asian esiin. Se vaarallinen
julkisuus, jossa lapset ovat lähes poikkeuksetta suurimmat
kärsijät, on lasten huollon ja tapaamisen ikävin
ja negatiivisin piirre.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen kyseli päivitystä,
mitä se päivitys voisi olla ja mitä tähän
voitaisiin tehdä. Tässä heitän ihan
muutaman vaihtoehdon.
Yhteishuoltohan tulee tänä päivänä automaattina.
Ehdotan, että ei solmittaisi vastentahtoisia yhteishuoltoja.
Mikäli vanhemmat eivät kykene keskustelemaan keskenään,
he eivät taatusti kykene tasapainoiseen yhteishuoltoon,
toimimaan lapsen parhaaksi, eikä se varmasti ole lapsen
etu. Kenties tarvittaisiin jonkinlainen koeaika, vuosi kaksi, ennen
kuin tehtäisiin lopullinen sopimus siitä, mikä on
huollon pohja, onko se yksinhuolto vai yhteishuolto. Tämä ei
vaikuta mitenkään tapaamisiin, tapaamisoikeudet
voitaisiin sopia ja tehdä jonkinlaisella väliaikaisella
muodolla.
Nimittäin kun kerran on yhteishuoltoautomaatti toiminut,
niin siitä yhteishuollosta ei sitten tahdo päästä millään
keinoin eroon. Toinen saa olla todellinen riiviö, ennen
kuin yksinhuoltoon pääsee, jollei hän
anna yksinhuoltoa suosiolla. Ei esimerkiksi pakotettaisi lasta kahdenkeskiseen
tapaamiseen etähuoltajan kanssa, jonka luokse lapsi ei
halua mennä, joka on vaarallinen, väkivaltainen
tai josta lapsi on vieraantunut. Meillä on sellaisia etähuoltajia,
jotka eivät vaivaudu pitämään
minkäänlaista yhteyttä omaan lapseensa.
Sitten he jossain vaiheessa heräävät huomaamaan,
että heillähän on teini-ikäinen
lapsi ja olisi kiva tavata. On ihan ymmärrettävää, että lapsi
ei välttämättä halua mennä.
Kun on kyse pienestä lapsesta, niin silloin, kun on tämmöinen
väkivaltainen, vaarallinen vanhempi, niin pitäisi
olla valvotut tapaamiset, jotta isäsuhde tai äitisuhde
ei katkeaisi.
Nämä ovat semmoisia asioita, joihin voitaisiin
vaikuttaa ja niihin pitäisi vaikuttaa ehdottomasti, koska
ne ovat nousseet esiin monissa monissa kontakteissa ihmisten kanssa.
Yksinhuoltajien ja yhteishuoltajain liiton toimesta esimerkiksi
on tuotu hyvin meille tietoon, että näitä ongelmia
on ja paljon.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan laki lasten huollosta varmasti
vaatii tulevaisuuden osalta lisätarkastelua. Täytyy sanoa,
että puheenvuorot, mitä täällä on
käytetty, ovat erittäin hyviä ja niistä myös
se totuus tulee ilmi. Se, että ei oteta riittävästi
huomioon muutoksia elatusvelvollisen asemassa, on todellakin tiedotusvälineiden
kautta myöskin tullut monta kertaa esille ihan lähihistorian
kuluessakin.
Yksi asia, mihin haluan myöskin omalta osaltani kiinnittää huomiota,
on elatusvelvollisuudesta johtuvat perittävät
maksut. Esimerkiksi kunnalla kuluu todella paljon resursseja siihen, että näitä maksuja
pyritään saamaan ja peritään jälkikäteen.
Jotta tämä koko systeemi saataisiin kuntoon, olisi
kyllä hyvä, että tämmöinen
kokonaistarkastelu tehtäisiin ja mahdollisimman nopeasti.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! En nyt halua jatkaa tämän
pidempään keskustelua asiasta, jossa todellakaan
en ole asiantuntija ollenkaan, mutta tämä asia
on syvästi ihmisyyttä koskeva kokonaisuus.
Ed. Karhu sanoi, että ei yhteishuoltoa pidä järjestää,
jos aikuiset ihmiset eivät tule keskenänsä toimeen.
Varmasti on näin. Se on pulma numero yksi. Mutta jos tämä pulma
numero yksi ratkaistaan niin, että yhteishuoltoa ei järjestetä,
niin siitä seuraa kyllä pulma numero kaksi: Kummalle se
lapsi jää? Siinä suhteessa esimerkit
eivät aina ole pelkästään hyviä.
Tällä esimerkillä vain haluan sanoa sen,
että jos ratkaistaan yksi asia, niin tämän
tyyppisessä ongelmakentässä sitä yhtä ratkaisua
seuraa kaksi pulmaa vähintään ellei enemmänkin.
Mutta kuten sanottu, arvoisa rouva puhemies, en jatka tätä tämän
enempää, koska olen täydellisesti amatööri
tällä alalla ja lähinnä vain
julkisen sanan varassa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan pakko kommentoida ed. Kekkosen puheenvuoroa.
Lapsihan jää yleensä jommallekummalle vanhemmalle.
Erilaisia järjestelyjä siitä, miten hän
liikkuu vanhempiensa kotien välillä, on olemassa,
mutta pääkoti yleensä on jommankumman
vanhemman luona. Se huoltopohja, onko se yksinhuolto tai yhteishuolto,
ei kyllä varmasti välttämättä vaikuta
siihen, missä lapsi asuu. Ei hän asu yhtään
enempää välttämättä etävanhempansa
luona, vaikka hän olisi yhteishuollossa. Kysymys on yksinkertaisesti
lähinnä vain siitä, minkälaisia
juridisia toimenpiteitä lähihuoltaja voi päättää ilman
etähuoltajan suostumusta. Kun lapsi tuppaa jäämään
näissä riita-asioissa erotilanteissa kiusanteon
välineeksi, se ei ole lapsen edun mukaista. Sen takia pitäisi
antaa rauhoittumisaika sen ikävän eron ja siitä vääjäämättä seuraavien
tulehtuneiden ihmissuhteiden välille. Varmasti useimmat,
jotka ovat avioerotilanteita seuranneet, tietävät,
että vuoden kahden kuluttua välit ovat jo ihan
erinäköisiä. Silloin voitaisiin keskustella
asioista eri tasolla, kuin ihan välittömästi
eron ollessa kyseessä.
Keskustelu päättyy.