Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tuli valitettava ilmoitus, että alkoholin
mielikuvamainontaa rajoittavaa lakiesitystä ei sitten tule eduskuntaan
siitä syystä, että hallitus tuntuu olevan
tässäkin asiassa sekaisin ja lykkäävän
myös tämän asian seuraavalle hallitukselle,
vaikka yli 100 edustajaa tässä salissa ja 60 prosenttia
kansalaisista olisi toivonut asian etenevän.
Vanhemmat ovat huolissaan siitä, että lapset joutuvat
kohtaamaan päihteitten mainontaa sekä päihteitä liian
varhain. Onko nyt niin, että yhteiskunnan toimet toimivat
vastoin vanhempien tahtoa, kun ne tukevat päihteiden käyttöä näin
mainonnan avulla?
Ministeri Risikko, kuka tässä keississä nyt voitti?
Oliko se lasten ja nuorten vai alkoholiteollisuuden etu?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vastauksena tuohon viimeiseen kysymykseen:
ei tässä kukaan voittanut. (Ed. Arhinmäki:
Teollisuus!) Tässä tehtiin todella paljon yhteistyötä siitä,
että me olisimme saaneet sen tälle hallituskaudelle.
Valitettavasti siinä ei onnistuttu. Meillä oli
aivan yhteinen tavoite kaikilla puolueilla, mutta keinoista vaan
valitettavasti olimme erimielisiä. Mutta ei tämä keskustelu
hukkaan mennyt missään nimessä, nimittäin
tuli mahtava tunne siitä, että tämä on
yksi sellainen keino, johonka voimme vaikuttaa, ja varmasti heti
seuraavan hallituksen hallitusohjelmaneuvotteluissa toivottavasti
tämä asia otetaan esille.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Me tiedämme, että alkoholi
on työikäisten suurin kuolinsyy, ja valitettavasti
aloitetaan jo varsin varhain se alkoholin käyttö näissä tapauksissa.
Meillä on toinen päihde, tupakka, jonka rajoittamiseksi
on tehty paljon sekä myynnin, hinnan että mainostamisen
osalta. Mainonta on kokonaan kielletty. Miksi suomalaisessa yhteiskunnassa,
jossa alkoholi on tällä hetkellä paljon
suurempi ongelma kuin tupakka, tilanne on se, että alkoholia
ei pystytä rajoittamaan mainonnankaan osalta, mutta tupakkaa
pystytään? Ovatko tässä oikeasti
kansanterveydelliset perusteet vai joku muu syy takana?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä todellakin,
niin kuin kerroin, tavoite oli nimenomaan saavuttaa hyvä tulos.
Valitettavasti keinoista vaan emme olleet yhtä mieltä.
Meillä on alkoholin haittojen ja nimenomaan ongelmakäytön
ehkäisyyn kolme eräänlaista hammasta:
saatavuus, hinta ja valistus ja siellä valistuksen mukana
myös tämä mainonta. Meillä on
mainonnassa tarvetta rajoittaa sitä, ja pitää muistaa
se, että mikään näistä esitetyistä malleista,
mitkä nyt olivat esillä, ei olisi kieltänyt
alkoholimainontaa. Tupakassa se on käytössä.
On varmasti hyvä arvioida sitä, mikä on
se tulevaisuus, kikkailemmeko me vain jollain malleilla vai miten
edetään.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Risikko, te tänään
Helsingin Sanomissa Kelan pääjohtajan Liisa Hyssälän
kanssa roimitte kuntia terveyskeskuspalveluiden riittämättömyydestä.
Pääjohtaja Hyssälä haluaa kehittää sairausvakuutusjärjestelmää ja
te kannustatte ottamaan yksityisiä vakuutuksia oman esimerkkinne
kautta. Kumpikaan näistä ehdotuksista ei vahvista
julkista terveydenhuoltoa. Mitä suurempi joukko valitsee
yksityiset palvelut, sitä enemmän terveydenhoito
jakautuu kahtia: työssäkäyvät
saavat työterveyshuollon palvelut ja vanhat, vanhukset,
työttömät ja työelämän
ulkopuolella olevat ihmiset terveyskeskuksista.
Nyt on puhuttu alkoholimainonnasta ja alkoholin liikakäytön
tuomista haittavaikutuksista. Luuletteko te, että päihdeongelmista
kärsivät saisivat riittävän
hoidon sairausvakuutusten ja yksityisten vakuutusten kautta? Luuletteko,
että heillä olisi varaa siihen?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä nyt on edustaja lukenut
väärää lehteä, nimittäin
minä en missään nimessä ole
kannustanut mihinkään vakuutuksiin. Minulta eilen
kysyttiin sitä, mikä on syynä siihen,
että vakuutuksia otetaan. Totesin, että perusterveydenhuolto
ei välttämättä toimi vielä sillä tavalla
kuin on tarkoitus.
Viime kaudella on satsattu nimenomaan erikoissairaanhoitoon
ja tällä kaudella perusterveydenhuoltoon. Me olemme
tehneet terveydenhuoltolain, joka tulee voimaan 1.5., ja sillä on
nimenomaan tarkoitus vahvistaa perusterveydenhuoltoa, sitä,
että tuodaan sinne sitä erikoissairaanhoitoa,
muun muassa lastenlääkärien palveluja,
ja sitä kautta vähenee se tarve, että ei tarvitse
mennä sinne yksityispalveluihin saadaksensa erikoislääkärin
palveluja.
Liittyen tähän kysymykseenne: Sitä kautta, kun
vahvistuu perusterveydenhuolto, vahvistetaan myöskin päihdepalveluja.
Pitää olla matalan kynnyksen palveluja niille,
joilla on ongelmakäyttöä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aika on nyt varmasti kypsä käydä keskustelua
alkoholipolitiikasta, alkoholin haitoista, hyvin laajasti. Alkoholihaitoista
aiheutuu veronmaksajille suuret kustannukset, miljardiluokkaa. Jokainen,
joka on käynyt yöaikaan kaduilla, huomaa sen,
missä lasten ja nuorten elämä tänä päivänä vietetään
ja minkälaisessa kunnossa.
Kysyisin ministeri Risikolta: Kun näyttää nyt siltä,
että tämän lainsäädännön
yhteydessä käydään kamppailua
siitä, toteutetaanko lasten ja nuorten elämää tukevia
toimenpiteitä vai toteutetaanko jonkun muun tahon intressejä,
mahtuvatko nämä intressit saman lain sisään?
Nyt ajattelen seuraavaa hallitusohjelmaa ja siihen merkittäviä klausuuleja.
Kykenemmekö eduskunnassa tekemään sellaisen
lain, joka palvelee nimenomaan lasten ja nuorten etua?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Nyt minun on ihan ensimmäisenä todettava
se, että täällä selvästi
joka kysymyksessä vihjaillaan, onko tässä jotenkin
teollisuus nyt ollut se, joka on vaikuttanut. Käykää kysymässä nyt
siitä, hehän olivat todella käärmeissään
tästä esityksestä, minkä olin
tehnyt. Meillähän oli helmikuun alussa luonnos
täksi laiksi, ja sitä voimisteltiin, voimisteltiin — haara,
perus, haara, perus — (Naurua) ja ei siitä vaan
mitään tullut. Niin siinä vaan kävi,
että me jouduimme ministeri Risikon ja Rehulan yhteistyönä toteamaan,
että ei tullut mitään. Ja aivan varmasti
lasten etu on kysymyksessä, kun jatkamme tätä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen hämmentyneenä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsenenä seurannut tätä arvotonta
näytelmää, jota tämän
lain yhteydessä on käyty. Eduskunnan sosiaali-
ja terveysvaliokunta päätti jo monta viikkoa sitten,
että ellei hallitus anna 18.2. esitystä alkoholimainonnan
kieltämisestä tai muun sisältöistä esitystä,
valiokunta jatkaa sen aloitteen käsittelyä, jonka
on allekirjoittanut 106 edustajaa, eduskunnan enemmistö.
Ministerit Risikko ja Rehula, miksi sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei voi jatkaa tätä käsittelyä tältä pohjalta? Silloinhan
eduskunta päättää siitä,
mistä sen kuuluu päättää,
eikä suomalainen panimo- tai juomateollisuus.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kuten tuossa kerroin, lakiluonnos,
esitysluonnos, oli valmiina helmikuun alussa. Sitä lähdettiin
käsittelemään erilaisissa kokouksissa
ja erilaisissa kokoonpanoissa. Me olemme ministeri Rehulan kanssa
käyneet siitä hyvin monia keskusteluja niin puhelimitse
kuin ihan pöydän ääressäkin,
ja valitettavasti, vaikka yhteinen tavoite oli, me emme löytäneet
siihen ratkaisua. Kyllä sitä yritystä oli
aivan varmasti.
Ei tämä keskustelu ole hukkaan mennyt. Aivan
varmasti me löydämme siitä jonkun ratkaisun,
mutta kyllä tässä vaan vielä enemmän
pitää miettiä, mikä on se keino
ja mitä me ihan oikeasti haluamme. Kumpikaan näistä esitetyistä malleista
ei ollut se, joka olisi vienyt mielikuvamarkkinoinnin täysin
pois.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt vasemmiston ja sosialidemokraattien
vihjailut ovat niin törkeitä, että minun on
pakko sanoa ed. Paaterolle, että juuri teidän hallituskaudellannehan
alkoholin verotusta yhtäkkiä alennettiin 30 prosenttia
ja Suomen kansa on sen jälkeen juonut itsensä hengiltä.
(Naurua) Eikö se ollut teidän vikanne, että tämä tapahtui? Me
olemme kolme kertaa joutuneet nostamaan (Välihuutoja — Puhemies
koputtaa) alkoholin verotusta tämän jälkeen.
Minä kysyisin nyt ministeri Risikolta, mitä mieltä te
olette: Jos me tekisimme totaalikiellon alkoholimainonnalle, luuletteko,
että se olisi jollakin tavalla mahdollista? Jos se tehtäisiin
vaikka sitten koeajaksi siten, että katsottaisiin vaikka puolen
vuoden aikana, vaikuttaako se ihan oikeasti alkoholinkäyttöön,
jos meillä ei ole yhtään mainosta näkyvissä.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin monesti on todettu, niillä malleilla,
mitkä nyt olivat tarjolla, ei olisi viety mielikuvamarkkinointia
pois. Se oli todellakin mielikuvilla markkinointia, kun sanottiin,
että jollain Ranskan-mallilla saataisiin mielikuvat pois.
Ei todellakaan. Tämä ed. Asko-Seljavaaran ehdotus
ja esitys on erittäin varteenotettava, ja sitä on
arvioitava, mutta en tässä vaiheessa arvioi, koska
se on varmasti sitten seuraavassa hallitusohjelmassa — keitä hallituksessa
sitten onkin — mietittävänä,
miten edetään.
Mutta viitaten siihen, mitä sanoitte tästä alkoholiverosta,
on aivan totta, että viime kaudella alennettiin alkoholiveroa
ja sillä oli todella katastrofaaliset seuraukset. Tämä hallitus
on nostanut kolme kertaa alkoholiveroa, ja nyt ollaan siinä tilanteessa,
että pitkästä aikaa päästään
siihen alle 10 litraan per vuosi absoluuttista alkoholia per henkilö,
ja se on aika historiallista Suomessa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Muistutan vain tässä, että kokoomuspuoluehan kannatti
tuota katastrofaalista päätöstä alkoholiveron
laskusta. (Ed. Petri Salo: Ei kannattanut! — Välihuutoja) — Te
kannatitte tätä, te äänestitte
sen puolesta. Näin se vaan meni. Sitten kyllä välikysymyksessä tulitte
meidän taaksemme, kun me vaadimme sitä korjaamista,
mutta siinä alkuvaiheessa te kannatitte sitä veronlaskua. Näin
se vaan meni. Tarkastakaa pöytäkirjoista.
Nyt tähän itse asiaan. En kyllä ymmärrä sitä, miten
on mahdollista, että kaksi ministeriä, Risikko
ja Rehula, eivät päässeet yhteiseen sopimukseen
tästä asiasta. Jos kerran tavoite oli sama ja
sekä kansanterveyden asiantuntijat että eduskunnan
enemmistö olivat tämän lakialoitteen
takana, niin kyllä on mahdotonta käsittää,
mitä ihmettä varten hallituksessa ei tätä päätöstä syntynyt.
Kyllä siinä väistämättä tulee
mieleen se, että tähän teidän
päätökseenne on päässyt
vaikuttamaan se, että ne ainoat tahot, jotka julkisuudessa ovat
kannattaneet tätä mielikuvamainonnan ylläpitämistä,
ovat panimoteollisuuden edustajia. Minä kysyn (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) nyt ministeri Rehulalta: Miten on mahdollista, että ette
päässyt tähän tulokseen?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Tämän tilanteen iso ongelma on
se, että meillä on yhteinen tahto. (Välihuutoja)
Se on ollut, ja sitä tahtoa, sitä liekkiä pidettiin yllä niin
pitkään kuin tällä eduskunnalla
oli aikaa. (Vasemmalta: Pari vuotta!) Me yritimme löytää eri
tulokulmista yhteisen tahdon. Sitä ei löytynyt
siinä muodossa, että me olisimme voineet tuoda
hallituksen yksimielisen esityksen tänne eduskuntaan. Se,
että se ei onnistunut, (Puhemies koputtaa) aivan niin kuin
ministeri Risikko täällä ensimmäisessä puheenvuorossaan
sanoi, se on pettymys. Meillä oli tavoite; tavoite ei tullut
täytettyä.
Anna-Maja Henriksson /r:
Herr talman! Alkoholen är ett stort problem i Finland
och därför skulle det ha varit en bra sak att
vi nu skulle ha kunnat skärpa reglerna kring marknadsföringen av
alkoholprodukter speciellt till barn och unga.
Mutta on erittäin harmillista, että tämä hanke nyt
kaatui. Lakivaliokunta käsitteli jo vuonna 2009 alkoholilain
muutoksia, ja siinä käsittelyssä lakivaliokunta
edellytti, että hallitus arvioi kevätistuntokauden
2010 loppuun mennessä alkoholin mielikuvamainontaa koskevien
lisätoimenpiteiden tarpeen. Nyt kysyn ministereiltä Risikko
ja Rehula: Olisiko lapsille ja nuorille haittaa siitä,
että alkoholimainonta kiellettäisiin kokonaan
seuraavalla vaalikaudella?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Aivan niin kuin ed. Henriksson totesi,
aikoinansa lakivaliokunta oli se — ja nimenomaan Heidi
Hautala oli se henkilö — jonka kanssa käytiin
neuvotteluja siitä, että tätä arvioidaan,
johtuen siitä, että 2008 tulivat ne edelliset
mainontaan liittyvät säädösmuutokset
ja haluttiin katsoa, miten se tehoaa ja miten se puree.
Joka tapauksessa käynnistin tämän
työn, koska olen itsekin sitä mieltä,
että tähän on ehdottomasti puututtava.
Markkinoinnilla ja mainonnalla voidaan aiheuttaa haittaa lasten
mielialoihin yleensäkin ja myöskin siihen, mitä he
ostavat — sehän on mainonnan tarkoitus, että saadaan
ostamaan. Mutta kun täällä tuotiin esille,
että mielikuvamarkkinointi olisi ollut sillä sipuli,
kun olisi otettu se, mikä oli tullut täältä toiselta
puolen, se ei pidä paikkansa, vaan me yritimme ratkaista sitä toisella
tavalla, ja hallituksen esitys oli valmis jo helmikuun alussa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vanha viinimaa Ranska on kieltänyt
alkoholin mielikuvamainonnan jo vuosia sitten, sillä Ranska
haluaa suojella lapsia ja nuoria alkoholihaitoilta. Tämä tuli
esille, kun lakivaliokunta käsitteli alkoholirikoksia ja
siihen liittyen myös tätä mielikuvamainontaa.
Sitä haluttiin todella silloin jo kieltää,
mutta hallituspuolueet eivät valitettavasti päässeet
asiasta sopimukseen, elikkä silloin emme saaneet sitä uudistusta
aikaiseksi.
Minä tein lakivaliokunnassa asiasta vastalauseen eli
esitin, että mielikuvamainonta olisi voitu jo silloin kieltää,
koska meillä oli valmiina lukuisia asiantuntijalausuntoja,
jotka tukivat, että näin pitäisi toimia.
Mutta kun tässä isossa salissa asiasta äänestettiin,
niin valitettavasti perussuomalaisten esitys kaatui. Suurin osa
kansanedustajista halusi jatkaa tätä mielikuvamainonnan
sallimista. Minä kysyn ihan suoraan arvoisalta ministeriltä:
Tukeeko panimoteollisuus kokoomuksen vaalikampanjoita?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tähän viimeiseen
kysymykseen varmasti voitte kysyä meidän puoluesihteeriltä.
En ota kantaa, koska tämä kyselytunti ei ole puolueen
kyselytunti.
Mutta itse tuohon, mihin mainitsitte: Nyt varmasti edustaja
ei ole tutustunut Ranskan markkinointiin. Siellä ei ole
mielikuvamarkkinointia kielletty. Jos katsotte niitä Ranskan
mielikuviin vetoavia mainoksia, te tiedätte ja näette,
että näin ei todellakaan ole. Mutta te varmasti
tiedätte sen, että huolimatta siitä,
että on tämä Ranskan-malli Ranskassa — ainoana
Euroopan maana Ranska on valinnut tämän tien — niin
siellä on alkoholin humalahakuinen käyttäytyminen
lisääntynyt, elikkä ei ole auttanut Ranskassakaan
Ranskan-malli.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Rehulalle tekisi mieli todeta,
eikö se ole niin, että missä on tahtoa,
siellä on myös tie. Mutta nyt näyttää hyvin
monen uudistuksen osalta, että tietä ei löydy
tältä hallitukselta vaan uudistukset siirtyvät
seuraavalle hallitukselle: niin kuntauudistus, verouudistus, tuntijakouudistus kuin
eläkeuudistuskin.
Minua hieman ihmetytti, kun katsoin muistaakseni maanantaiaamuna
televisiouutisia, ja siinä ministeri Risikko totesi sosiaali-
ja terveydenhuollon osalta, että selvityksiä on
tehty niin paljon, että vaikka pellolle levittää.
Mutta seuraavalla vaalikaudella pitää tehdä päätöksiä eikä selvityksiä.
Eikö tämä kuvaa aika hyvin, ministeri
Risikko, sitä, että tämän hallituksen
aikana on kyllä tehty selvityksiä mutta päätöksiä tämä hallitus
ei kykene tekemään, ei alkoholilainsäädännön
eikä monen muunkaan asian osalta. Niinpä kysyisinkin
teiltä, ministeri Katainen: Onko tämä hallitus
enää toimintakykyinen, vai oletteko te muuttunut
toimitusministeristöksi, koska te ette enää kykene
tekemään päätöksiä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä hallitus
on toimintakykyinen, ja kun kuuntelee opposition kysymyksiä ja
arvosteluja, niin teidän mielestänne liiankin
toimintakykyinen. Mutta hyvää työtä tässä on
paljon tehty: talouskriisiä hallittu, nyt etsimme ratkaisuja,
miten tulevia talouskriisejä Euroopassa ratkotaan, kuinka
niitä estetään, miten parannetaan talouskuria.
Työtä on yllin kyllin ja sitä myös
tehdään ihan loppuun saakka.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Alkon hallintoneuvostossa on nähty
semmoisia käppyröitä eri maiden alkoholinkäytöstä,
ja siinä ihmetyttää se Ranskan kaunis
kaari siinä käppyrässä. Kun
siitä keskusteltiin, oli selvä, että tämä uusi
lainsäädäntö on vaikuttanut.
Vaikka se ei kokonaan poista mielikuvamainontaa, niin jo sen vähentäminen
vaikuttaa paljon. Miksi Suomessa ei tehdä edes parhaamme
mukaan, että voidaan vähentää,
vaikka sitä ei saada kokonaan pois netistä? Aina
mitä vähemmän on mielikuvamainontaa,
sitä vähemmän nuorille ihmisille tulee paineita
käyttää alkoholia niin kuin se kuuluisi elämäntapaan.
Miksi ei tehdä edes jotenkuten hyvää vaan
jätetään kokonaan tekemättä?
Nyt kyllä voittaja on se, joka haluaa myydä alkoholia.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Sitä minäkin mietin,
(Ed. Skinnari: Haara, perus, haara, perus!) miksi ei olisi voitu
viedä tätä esitystä, minkä me
olimme valmistelleet, koska se olisi ollut askel eteenpäin.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Oli kaksi näkökulmaa, joista asiaa
lähestyttiin. (Ed. Kimmo Kiljunen: Minkälaiset?)
Oli näkökulma, jossa olisi rajoitettu alkoholista
kertominen tuotetietoihin, valmistajaan jne., ja sitten oli tämä toinen
tie. Me emme ministeri Risikon kanssa käydyissä neuvotteluissa
sopua siitä löytäneet, miten me olisimme
samaan lakiin nämä kaksi mallia kirjoittaneet.
Sen takia me olemme nyt tässä ja vastaamme peräkkäin ministeri
Risikon kanssa, miksi tässä tilanteessa ollaan.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kyllä tämä on hyvin
mielenkiintoinen keskustelu. Ensin kokoomus, sitten keskusta, sitten
kuulimme Ruotsalaisen kansanpuolueen ja Vihreän liiton
sanomana, että kaikki ovat halunneet tätä lakia.
Oletteko te nyt, ministeri Risikko, sitten estänyt tämän
lain tänne tuomisen, kun kaikki hallituspuolueet sitä ovat
halunneet ja kaikki oppositiopuolueet haluavat?
Sen lisäksi tuntuu aika oudolta, että tämä ei
ole ainoa. Toinen laki, jota olette pitkään valmistellut
ja luvannut tänne, on vanhuspalvelulaki. Siitäkin
olemme kuulleet, että kaikki haluavat sen tuoda tänne,
mutta kuka sen on estänyt? Onko se kokoomus vai keskusta
vai vihreät vai Rkp? Miksi te ette tuo mitään
niitä lakeja tänne, joita kaikki pitävät
hyvinä ja joita kaikki haluavat vahvistettavaksi?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Vanhuspalvelulaista: Kuten edustaja varmasti
muistaa, tässä tilassa tässä istuimella
silloin 2009 kerroin, että vanhuspalvelulain luonnos tulee
2011 keväällä. Esitys luovutetaan minulle
9.3. eli ensi keskiviikkona. Jihuu! Nyt on oikein hyvä asia,
että me saamme nyt ruveta keskustelemaan siitä vanhuspalvelulaista, jota
me kaikki haluamme.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tätä listaa
keskeneräisistä asioista täällä ihmisten asioiden
puolella voi vielä jatkaa: On vanhuspalvelulakia, terveydenhuollon
järjestämistä, on omaishoitolakia ja
päivähoidon kokonaisuudistusta, tuntijakoa ym.
ym., jotka ovat kesken, joita me täällä odotamme.
Sen takia minusta tämä on hyvä esimerkki
siitä — vaikka ehkä pieni kokonaisuuden
kannalta — että vaikka halutaan, niin mitään
ei kuitenkaan tehdä. Kaikki me olemme nyt kuulleet nämä kaikki
selitykset, jotenka viimeisen kerran: Jos olette seuraavassa hallituksessa,
tuleeko meille täyskielto mainontaan?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tähän kysymykseenhän en
pysty vastaamaan, koska sen päättävät
ne puolueet, jotka silloin tekevät hallitusohjelmaa.
Mutta tuohon teidän aloituskysymykseenne. Te totesitte,
että on jäänyt paljon tekemättä,
mutta onpa saatu jotain aikaan. Vammaisten henkilökohtaisen
avun järjestelmä, jota neljä eri hallitusta
yritti, kotikuntalaki, jota yritti kolme hallitusta, terveydenhuoltolaki,
jota yritti kaksi hallitusta, ja nämä ovat nyt
tulleet, että ollaan nyt jostakin iloisiakin. Mutta kyllä töitä jää vielä seuraavillekin.