Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa sote-laista
tänään. Yritys ei onnistunut tällä kaudella,
mikäli näin voidaan arvioida jo nyt. Selvityksiä on
ollut. Työtä ei tarvitse aloittaa alusta, vaan
työ jatkuu vähintäänkin seuraavan
eduskunnan toimesta.
Maakunnissa on ennakoivasti alettu muodostaa muun muassa sote-kuntayhtymiä.
Kysyisin asianomaiselta ministeriltä: Olisiko tässä tilanteessa
mahdollista edistää asiaa vapaaehtoisten isojen
kuntayhtymien muodostamisen tiellä, vai miten turvataan
se, että ennaltaehkäisyä parannetaan,
hoito saadaan oikea-aikaiseksi ja tehdään oikeassa
paikassa? Miten voidaan varmistaa — niin, ettei aikataulu
petä meitä — aktiivinen kuntouttava hoitotyö,
potilaan kokonaisvaltainen arvio, hyvä moniammatillinen
yhteistyö ja toimivat hoitoketjut myös kotihoidon,
omaishoidon ja asumispalvelujen kanssa? Miten tässä nyt
edetään, kun sote-lakia ei vielä meillä ole?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Huovinen on poissa. Ministeri Räty aloittaa,
ja sitten pääministeri varmaan antaa yleisemmän
kat-sauksen hallituksen puolesta asiaan.
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Varsin ajankohtainen kysymys. Tosiaankin peruspalveluministeri
Huovinen on poissa tänään kyselytunnilta,
joten sosiaali- ja terveysministeriön toisena ministerinä vastaan
nyt sitten hallituksen puolesta tähän kysymykseen.
Se valmistelu, mitä ympäri Suomea sote-uudistuksen
tiimoilta on tehty, ei todellakaan ole ollut turhaa, ja sitä ehdottomasti
pitää jatkaa. Mikäänhän
ei estä kuntia vapaaehtoisesti sopimasta siitä,
millä tavalla alueella parhaalla mahdollisella tavalla
ihmisille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut järjestetään.
Syy, miksi sote-uudistusta Suomessa tarvitaan, ei ole poistunut
mihinkään. Suomalaiset tarvitsevat parempia sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluita. Suomalaisten pitää voida
jatkossakin luottaa siihen, että palveluita saa silloin,
kun niitä tarvitsee. Monilla alueilla on juuri niitä uudistuksia
jo vapaaehtoispohjalta tehty, joita myös tässä valtakunnallisessa
sote-uudistuksessa lainsäädännön
tasolla on pyritty viemään eteenpäin.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Soteen liittyy valtava määrä poliittista
pääomaa, jossa tämä koko sali
on ollut matkan varrella mukana, ja kiitos jokaiselle kansanedustajalle
siitä työstä. Nyt olemme tänään
saaneet perustuslakivaliokunnalta selkeän mietinnön
ja lausuman. Tämä tarkoittaa sitä, että sote-uudistusta
ei voida viedä maaliin tämän hallituskauden
aikana, mutta meillä varmasti lienee kaikilla yhteisymmärrys
ja yhteinen näkemys siitä, että me viemme
sitä eteenpäin. Tulen kutsumaan puolueen puheenjohtajat
neuvonpitoon tässä lähiaikoina. Olemme
vasta saaneet tämän lausuman. Tässä vaiheessa
ei kannata hätiköidä. Nyt täytyy
pistää paljon pääomaa siihen,
että mietitään, millä tavalla
tätä hanketta voidaan yhdessä viedä eteenpäin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
esittää lisäkysymyksen, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Pidän erittäin arvokkaana,
että hallitus on valmis tässä aktiivisesti
toimimaan ja myöskin yhteistyössä kaikkien
parlamentaaristen ryhmien kanssa. Haluaisin kuitenkin tässä asiassa kysyä kahta
lisänäkökulmaa.
On mainittu myöskin meidän luottoluokituksestamme
ja meidän taloutemme uskottavuudesta tulevaisuuden kannalta.
Olisiko tässä tilanteessa nyt mahdollista, tai
aiotteko, herra pääministeri, ottaa tämän
esille, että puolueet ja puoluejohtajat voisivat nyt jo
sen tiedon varassa, joka näistä ehkä noin
kolmesta mallista on olemassa, linjata jo tämän
eduskunnan aikana asiaa sillä tavalla, että valmistelu
ehkä jopa hallituspohjasta riippumatta pääsisi
erittäin hyvällä vauhdilla liikkeelle,
voisimme lyhentää sitä nyt pelättävissä olevaa
jopa kahden vuoden valmistautumisaikaa?
Toinen kysymys: Voitaisiinko tällä vapaaehtoisuuden
puolella, jota ymmärsin, ettei torjuttu pois, erityisesti
auttaa tiedonsiirron vahvistamista, että tieto siirtyisi
paremmin? Luulen, että se olisi ensiapuna jo erittäin
hyvä asia kustannusten vähentämisessä.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Tuohon ensimmäiseen kysymykseen:
Tässä vaiheessa ei kannata nyt hätiköidä eikä hutiloida.
Me olemme tämän sote-mallin ja sote-ratkaisun
taakse pistäneet mahdottoman paljon aikaa ja oikein virkamiestasolta,
hallitustasolta ja sitten viimeisten vuosien aikana parlamentaarisessa
yhteistyössä puolueiden toimesta sekä sitten
valiokuntatyöskentelyssä eduskunnassa. Tässä vaiheessa
ei kannata lähteä valitsemaan minkäännäköisiä malleja,
vaan nyt rauhassa katsotaan, mikä on se kritiikki, mitkä ovat
ne ongelmat, jotka perustuslakivaliokunta meille alleviivaa, ja
sitten lähdemme yhdessä miettimään,
miten tästä päästään
eteenpäin. Jälleen kerran korostan sitä,
että kaiken keskiössä pitää olla
ihminen, se, että hän saa hyviä sosiaali-
ja terveyspalveluja, ja uskon vahvasti siihen, että me
tulemme löytämään myös
sotessa ratkaisun. Se nyt vain valitettavasti on kestänyt
vähän liian kauan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä pääministerin kanssa,
että tässä tilanteessa ei kyllä kannata sote-mallia
lyödä lukkoon, vaikka sitä tässä kysyjä toivoikin.
Meillähän on nyt vähän huonoja kokemuksia
tästä valmistelusta, joka on tapahtunut liian
nopeasti tai ehkä jopa liian pienellä porukalla.
Tässä on myös vaalit tulossa, ja kai
kansalaisillakin on joku oikeus ottaa kantaa siihen, miltä pohjalta
sote-uudistuksessa edetään, varsinkin kun perustuslakivaliokunta
kuitenkin näytti valoa ja antoi tavallaan ymmärtää,
mitä erilaisia mahdollisuuksia tässä on.
Tavallaan esimerkiksi joku tällainen 15—19 alueen
malli on kuitenkin hyvin todennäköinen, ja kaikki
sen tunnustavat. Siitä, millä siinä järjestetään
se hallinto ja rahoitus, on epäselvyys. Mutta mitä pääministeri
ja myös asianomainen sosiaali- ja terveysministeri ovat
mieltä siitä, että eikö meillä ole
nyt aikaa harkita sitä mallia rauhassa, että mitään
kiirettä ei ole valita nyt sitä? Ehkä se
oli parempikin niin, että otetaan nyt aikaa.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ensin kannattaa varmasti laskea viiteen
ja sen jälkeen 19:ään. Olen edustajan kanssa
täysin samaa mieltä siitä, että nyt
ei kannata hutiloida tai hätiköidä. Mennään
erittäin rauhassa eteenpäin, katsotaan millaisia
erilaisia vaihtoehtoja on, sitoudutaan yhdessä siihen,
että voimme viedä sotea eteenpäin ja
myös niin, että a) suomalainen saa hyviä sosiaali-
ja terveyspalveluja, b) että se on kustannustehokas ja
c) että se on myös perustuslain mukainen.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! On ollut jo pitkään selvää,
että ihmisten mahdollisuus saada yhdenvertaisia sosiaali-
ja terveyspalveluita on todella vaarantunut. Nyt tämä vaalikausi
on tässä mennyt, ja me emme saaneet tätä uudistusta
sitten aikaiseksi. (Ben Zyskowicz: Edellisellä ei edes
yritetty!)
Nyt haluaisin kysyä, kun maakunnissa tehdään
todella hyvää työtä: omassa
maakunnassani Pohjois-Karjalassa Siun sote -hanke, Pohjois-Savossa,
Keski-Suomessa haetaan yli kuntarajojen vapaaehtoiselta pohjalta
näkemystä siitä, miten sosiaali- ja terveydenhuolto
ja myös erikoissairaanhoito voitaisiin sillä maakunnallisella alueella
järjestää hyvin ja yhteistyössä.
Kysyisin hallitukselta ja erityisesti pääministeriltä,
aikooko tämä hallitus antaa kunnille jonkinlaista
suositusta ja maakunnille suositusta siitä, että jatkakaa
tältä pohjalta ja hakekaa jo niitä omia
yhteistyön malleja.
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Ne valtakunnalliset linjaukset, joiden pohjalta
sote-uudistusta on tehty, ovat olleet varsin hyvin kaikkien toimijoiden
yhdessä allekirjoittamat. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden
integraatio sekä perustasolla että erikoistasolla
ja perus- ja erikoistason integraatiopalveluiden osalta on myöskin
ollut suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen yksi keskeisistä kulmakivistä.
Tiedän, että ympäri Suomea on erilaisia
hankkeita, kuten tässä juuri edustaja Vehviläinen
mainitsi esimerkiksi Siun soten ja monia muita alueellisia hankkeita,
joissa näitä tavoitteita on pyritty paikallisesti
eteenpäin viemään. Ei ole mitään,
mikä estäisi sitä työtä,
pikemminkin päinvastoin. On olemassa yhteinen varsin vahva
kansallinen näkemys siitä, että näitä tavoitteita
pitää alueellisesti edistää,
ja nyt kuntapäättäjillä onkin mahdollisuus
edelleen jatkaa asioiden eteenpäinviemistä juuri
siltä samalta vapaaehtoiselta pohjalta kuin ne hankkeet
ovat tähänkin asti (Puhemies koputtaa) olleet
liikkeellä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Selvää on, että suomalainen
luottoluokitus on vaarassa, mutta keinoja onneksi tähän
löytyy. Aalto-yliopiston professorit Malmi ja Vauramo tekivät
tutkimuksen siitä, kuinka parhaimmat käytännöt
käyttöön ottamalla Suomi voi säästää sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluissa jopa pari miljardia euroa. Oikeastaan
se on aika lähelle se sama tavoite kuin rakenneuudistuksessakin oli.
Kysynkin asianomaiselta kuntaministeriltä, miten me varmistamme,
että me saamme kunnissa ne parhaimmat käytännöt
käyttöön, jolloin myös meidän
kansalainen saa mahdollisimman hyvät palvelut nopeasti.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän juuri näitä hyviä käytäntöjä,
ja ne eivät koske ainoastaan näitä sote-asioita
vaan monia muitakin, on paljon kehitetty vuosien varrella. Meillähän
on ollut myöskin tällainen Innokylä.
Sosiaali- ja terveysministeriössä käynnistettiin
yhteistyönä esimerkiksi Kuntaliiton kanssa tällainen
Innokylä, jonne voi viedä näitä hyviä käytäntöjä,
mutta kieltämättä kaikki ei ole sieltä vielä levinnyt.
Sitten meillä on myöskin valtiovarainministeriön
kunta- ja aluehallinto-osastolla tällainen hanke, jossa
kerätään näitä erilaisia
hyviä käytäntöjä. Nythän
se on ihan totta, että nyt näitä hyviä käytäntöjä sen
lisäksi, että pohditaan näitä yhteistyömalleja,
pitää ottaa käyttöön
entistä enemmän.
Rakennepoliittisessa ohjelmassahan linjattiin myöskin
se, että tätä integraatiota viedään
jo eteenpäin ennemmin kuin saadaan tätä sote-rakenneuudistusta
tehtyä. Näitä integraatioita halutaan
viedä joka tapauksessa eteenpäin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eihän meillä todellakaan
soten osalta mitään kiirettä ole, vasta
kaksitoista vuotta on käytetty aikaa tähän.
Tilanne kentällä, kunnissa alkaa olla se, että ellemme
me pian tee jotakin, niin katastrofi alkaa uhata ihan oikeasti.
Se ei välttämättä tule olemaan
mallienkaan osalta helppoa, koska lähes kaikki mallit on
jo kertaalleen kokeiltu. Mutta eteenpäin pitää päästä.
Se iso kysymys on tietysti se, mikä on julkisen sosiaali-
ja terveydenhuollon asema tässä tilanteessa, jossa
jotkut kieli pitkällä odottavat sitä,
että julkinen järjestelmä romahtaisi.
Pääministeri Stubb, oletteko te valmis sitoutumaan
siihen, että tämän suomalaisen järjestelmän
perustana on edelleen julkinen järjestäminen?
(Kari Rajamäki: Otetaan mallia Ruotsista kerrankin!)
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Olen valmis sitoutumaan siihen sote-malliin,
jonka saamme yhdessä ja potentiaalisesti parlamentaarisesti
aikaiseksi. Itse olen nähnyt ehkä sosiaali- ja
terveyspalveluiden keskiössä sen, että niiden
pitää olla hyviä ja kustannustehokkaita,
ja tämä ei silloin minun mielestäni katso
sitä, onko se julkisen sektorin toimi, onko se yksityisen
sektorin toimi vai onko se kolmannen sektorin toimi. Meillä pitää olla
sellainen järjestelmä, jossa julkiset palvelut
kuitenkin toimivat tasavertaisesti kaikille Suomen kansalaisille.
Valitettavasti olemme vuosien saatossa ajautuneet sellaiseen järjestelmään,
jossa ne eivät sitä ole. Siihen pyritään
nyt tällä sote-uudistuksella.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä, että pääministeri
ilmoitti kutsuvansa puoluejohtajat kokoon, ja erittäin
hyvä, jos parlamentaarinen työ jatkuu.
Pidän myös välttämättömänä sitä,
aivan kuten pääministeri totesi, että jatketaan
siltä pohjalta, johon tämä aiempi työ on
päätynyt. Tämän aiemman työn
keskeisenä linjauksena oli se, että se rakentuu
julkisten palveluiden varaan. Tältä osin haluaisin
vielä tarkentaa pääministerin äskeistä vastausta:
onko se entinen pohja myös tältä osin edelleen
voimassa?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ehkä tuossa edustajan kysymyksessä oli
muutama mutka vedetty suoraksi — tulkinta on sinällään
mielenkiintoinen.
Kuten tuossa aikaisemmin totesin, sote on ollut parlamentaarisessa
valmistelussa. Se on totta kai lähtenyt hallituksen käsistä aikaisessa
vaiheessa. (Välihuutoja) Sitä on pyritty yhdessä ratkaisemaan,
se on käynyt valiokuntatyöskentelyn kautta. On
erilaisia malleja, ja siksi tulemme nyt rauhassa tutustumaan perustuslakivaliokunnan
viimeisimpiin
lausuntoihin. Tässä vaiheessa ei kannata sitoutua
mihinkään muuhun kuin yhteiseen ratkaisuun.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta toisti tänään
antamassaan lausunnossa parin viikon takaisen lausuntonsa kannan:
seuraavan esityksen siitä, miten sote-järjestelmä toteutetaan,
tulee sisältää paitsi esitys siitä,
mikä on hallintomalli, myös esitys siitä,
mikä on rahoitusmalli ja minkälaiset vaikuttavuuden
arviot tästä mallista voidaan tehdä.
Eikö nyt ole tärkeää se,
että katsotaan ne mallit, joita perustuslakivaliokunta
on esittänyt — niitähän on ollut
kolme — ja sitten teetetään selvitys
näiden mallien vaihtoehdoista ja laskelmista, toteutetaan
laajapohjainen kuuleminen ja niin edelleen, eikä lähdetä tekemään
hätiköityjä lin-jauksia, vaan tehdään
nyt huolellinen valmistelu?
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Puhemies! On varmasti sanomattakin selvää,
että kiireessä ei niin isoja ratkaisuja, mitä perustuslakivaliokunnan
lausunnoissakin on väläytelty, voi suomalaisessa
yhteiskunnassa tehdä. On varmasti syytä käydä laajapohjaista
keskustelua ja valmistelua siitä, mitkä ovat ne
askelmerkit eteenpäin. Ja kuten pääministeri
Stubb on ilmoittanut, hän tulee kutsumaan puoluejohtajat
koolle keskustelemaan tästä asiasta, ja sen jälkeen
on sitten syytä katsoa, millä tavalla yhdessä voidaan
viedä tätä hanketta eteenpäin.
Vaikeuskerrointa sote-uudistuksesta ei tulevallakaan vaalikaudella
varmasti tule puuttumaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoitusta
pohtiva työryhmä on päättämässä piakkoin
työtänsä, ja sieltä tulee varmasti
lisää uusia askelmerkkejä sote-uudistuksen
eteenpäinviemiselle. Itse olisin henkilökohtaisesti
toivonut, että tästä hallintorakenteesta
olisimme voineet päättää jo
tämän vaalikauden aikana, (Puhemies koputtaa)
jolloin ensi vaalikaudelle ei olisi kasautunut niin suurta painetta
tehdä kaikkia uudistuksia kerralla.