10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
         sähkön tuotantotuesta annetun lain 5 ja 25 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt on jo aika mones kerta tämän
            saman asian tiimoilta tästä.
         
         
         Ihan lyhyesti asian historia: Vuonna 2010 säädettiin
            lainsäädäntö, jolla haluttiin
            edistää nimenomaan bioraaka-aineitten käyttöä,
            tässä tapauksessa chp-sähkön
            ja lämmön tuotannossa, yhdistetyssä sähkön
            ja lämmön tuotannossa. Tavoite oli saada metsästä energiapuu
            nimenomaan lämmön ja sähkön
            tuotantoon, ja tuo puu ilman tällaista erillistä järjestelmää ei
            sieltä mainittuun tarkoitukseen tulisi. Säädettiin
            tällainen sähkön muuttuvahintainen tuotantotuki,
            joka notifioitiin ja saatiin Suomessa voimaan vuoden 2011 puolella.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä esitys käytännössä merkitsi
            sitä, että ensinnäkin kotimaisista biopohjaisista
            energialähteistä aina puu tehtiin edullisemmaksi
            ajojärjestyksessä turpeeseen nähden, joka
            on puulle tärkein kilpailija kotimaassa, aina puu tehtiin
            kilpailukykyiseksi turpeeseen nähden. Kun turve lähtökohtaisesti
            on edullisempi polttoaine kuin puu, niin muuttuvahintaisella tuotantotuella
            aina puun hinta käyttäjän kannalta vedettiin
            alle turpeen hinnan. Näiden kahden, turpeen ja puun, koska
            niitä yleensä käytetään yhdessä,
            niitten seoksen, kilpailukyky taas suhteessa kivihiileen haluttiin
            varmistaa niin, että aina tämä kotimaisen
            bion seos on kilpailukykyinen nimenomaan ulkolaiseen kivihiileen
            verrattuna. Näin lähdettiin liikkeelle ja tultiin
            aina vuoden 2012 loppuun. Siinä vaiheessa, 2013 alusta lähtien,
            Kataisen hallitus muutti tätä lainsäädäntöä niin,
            että se nosti turpeen veroa, jolloin turve tuli heikommin
            kilpailukykyiseksi. Ja kun turve on heikommin kilpailukykyinen,
            puu ei tarvitse niin paljon tukea. Elikkä puunkin tukea
            vähennettiin, mikä käytännössä tarkoitti
            sitä, että puuta ja turvetta käyttävän
            energialaitoksen kannalta tämä seos kävi
            heikommin kilpailukykyiseksi kivihiileen verrattuna. Tämän
            seurauksena kivihiili alkoi virrata maahan moniin Suomen polttolaitoksiin
            ja puun ja turpeen yhteiskäyttö väheni suhteessa
            kivihiileen. Näin kävi.
         
         
         Opposition toimesta on kahden vuoden ajan yritetty — joku
            hallituspuolueennekin edustaja on kahden vuoden ajan yrittänyt — sanoa
            hallitukselle, että tämä oli väärä ratkaisu,
            näin ei saa tehdä. Tämä johtaa
            siihen, että satoja miljoonia euroja vuodessa käytetään
            ulkomailta tänne kärrättävän
            kivihiilen rahoittamiseen, kun vieressä suomalaista bioa,
            ennen kaikkea puuta, mätänee metsään.
            Hallitus kuunteli muttei tehnyt mitään yli kahden
            vuoden ajan. Nyt tämä nykyinen hallitus on tunnustanut,
            että tuo ratkaisu, jolla heikennettiin edellisen hallituksen
            aikaan tehtyä päätöstä puun
            ja turpeen tuesta, heikennettiin Kataisen hallituksen toimesta,
            on väärä ratkaisu.
         
         
         Nyt hallitus on tämän vuoden alusta lähtien madaltanut
            jonkun verran jo turpeen veroa, 3,4 euroon megawattitunnilta, ja
            samalla on hivenen parantanut puun tukea. Näin ollen turve
            ja puu ovat pikkasen paremmassa kilpailuasetelmassa kuin viime vuoden
            puolella suhteessa kivihiileen, mutta hallituskin sen tunnustaa,
            että ei riittävän hyvässä kilpailutilanteessa
            likimainkaan. Hallitus on luvannut nyt sen, että turpeen
            vero lasketaan sille alkuperäiselle tasolle — 1,9
            euroa megawattitunnilta — joka parantaa puun tukea, ja
            että näin ollen tämä kotimainen
            saatetaan vihdoin siihen samaan tilanteeseen, missä se
            oli, miten edellinen hallitus sen asian päätti.
            Näin nämä esitykset on periaatteessa
            tähän taloon tuotu, ja tässä asennossa
            nämä asiat, nämä veroratkaisut, joilla
            turpeen veroa ja puun tukea käsitellään, ovat
            menneet tässä talossa.
         
         
         Mutta rinnan noiden esitysten kanssa hallitus toi tänne
            eduskuntaan esityksen, jossa sitä puuta, joka kelpaa täyden
            tuen piiriin, rajoitetaan. Vain jos tietystä metsälöstä tietynkokoista
            puuta otettaisiin, niin siitä puusta ei maksettaisikaan
            tuota täyttä tukea, joka muutoin tuon lain perusteella määräytyisi.
            Tämä esitys on talousvaliokunnan käsittelyssä ollut,
            ja siitä nyt just tasan tarkkaan tällä hetkellä on
            kysymys.
         
         
         Meidän mielestämme, jotka emme hyväksy hallituksen
            tätä esitystä, jolla toisaalta parannetaan
            puun ja turpeen kilpailukykyä, toisaalta tämä rajoite
            merkitsee tosiasiassa sitä, että tuon parannuksen
            alta vedetään matto pois. Näin ovat sanoneet
            kaikki energiankäyttäjät. Yksikään puuenergiaa
            chp-tuotannossa käyttävä laitos tai edes
            Suomen sahat eivät ole pitäneet kannatettavana
            tätä hallituksen esitystä rajata tukikelpoisen
            puun määrä hallituksen esittämällä tavalla.
         
         
         Me luotamme siihen, että taatusti Suomessa puuta riittää.
            Meidän hakkuukelpoiset metsät, siis runkopuun
            osalta, nousevat yli 80 miljoonaan kiintokuutiometriin 2020-luvulle
            tullessa. Puuta hakataan 55 miljoonaa kiintoa. Vaikka meillä,
            mikä on erinomainen asia, suuria biotehtaita ollaan rakentamassa,
            niiden jälkeenkin, vaikka ne kaikki nousisivat pystyyn,
            puuta kyllä riittää kaikkiin näihin
            tarpeisiin.
         
         
         Kaiken lisäksi tällainen rajaus, jossa osa
            energiapuusta saa täyden tuen ja osa vain puolittaisen,
            johtaa sellaiseen byrokratiaan, että se on aivan mahdoton
            byrokratia. Tämä on toinen keskeinen syy, miksi
            me emme tätä rajausesitystä, josta nyt
            tässä on kysymys, voi hyväksyä.
         
         
         Ja kolmas on kyllä se, että tällä tavalla
            rajaten tukikelpoisuus ja tukikelvottomuus tai vain osittainen tukikelpoisuus
            merkitsee samalla sitä, että vain niiden, jotka
            hallitsevat näitä puuvirtoja, kannalta tämä on
            edullinen, mutta pienyrittäjien ja pienten energialaitosten
            kannalta tämä ei todellakaan ole edullinen järjestelmä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Näillä perusteilla ja näillä syillä esitän
            tämän asian hylkäämistä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan pieni jatko vielä, koska viime
            päivien aikaan on käyty keskustelua julkisuudessakin
            siitä, miten nyt oikein nämä asiat menevät,
            millä tavalla kulkevat käsi kädessä.
            Hallituksen alkuperäinen esitys on, että vero laskee
            ensi vuoden 2016 alusta lähtien 1,9 euroon megawattitunnilta,
            jolloin puun tuki lisääntyy — alkuperäisen
            esityksen mukaan tämän pitäisi tulla
            voimaan siis ensi vuoden 1. päivä. Välillä oli
            tietoa siitä, että hallitus siirtäisi
            tämän esityksen voimaantulon siihen saakka, kunnes tämä puun
            rajoite tulisi 2018 voimaan. Olen tänä päivänä saanut
            selvityksen siitä, että tätä siirtoa ei
            tapahdu vaan tämä veron alentaminen tapahtuisi
            ensi vuoden 2016 alusta lähtien, mikä on tietyllä tavalla
            kuitenkin hyvä asia, parempi asia kuin se, että sitä olisi
            siirretty sinne kauaksi. Tästäkin huolimatta tällaisen
            rajauksen kohta, siis 2018 lähtien voimaansaattaminen,
            on aivan ehdottomasti tarpeeton. Ja tästä syystä todellakin tämän
            esityksen hylkääminen on kaikin tavoin perusteltua.
         
         
         Jos puhemies vielä sallii, minä yritän
            tämän piirtää niin kuin kronologiassa,
            aikajärjestyksessä, miten tämä menee:
            2012 loppuun asti meillä turpeen vero oli 1,9 euroa megawattitunnilta
            ja siihen liittyi puun reipas tuki. 2013 alusta lähtien turpeen
            vero nousi 4,9 euroon ja puun tuki pieneni, nämä menettivät
            kilpailukykynsä. Nyt 2015 alusta lähtien vero
            alentuu 3,4 euroon ja puun tuki pikkasen kasvaa, mutta nyt 2016
            sitten se vielä alenee siihen alkuperäiseen tasoon.
            Mutta kuinka ollakaan, tämä asia ei jää sellaisekseen, vaan
            2018 on odotettavissa tämän nyt käsittelyssä olevan
            lain mukainen rajaus siihen puun tukeen, ja sitten tämä kaikki
            kestää voimassa ainoastaan vuoden 2020 loppuun
            saakka. Mitä yritän sanoa? Yritän sanoa,
            että suurin piirtein kaksi vuotta ja mennään
            samalla systeemillä, taas kaksi vuotta ja muutetaan systeemiä,
            taas kaksi vuotta ja muutetaan — kolmeen kertaan tällä tavalla,
            ja kaikki lysti loppuu vuoden 2020 loppuun mennessä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Halusin tämän kronologian
            vielä sanoa. Ja niin kuin sanottu, esitän tämän
            esityksen hylkäämistä.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Kiitoksia, edustaja Pekkarinen. Puhemies oli kärsivällinen,
               kun nyt me kaikki tiedämme, mistä keskustelemme.
            
            
          
         
       
      
         
         Reijo Hongisto /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämän lakiesityksen
            mukaan metsähakkeella tuotetusta sähköstä maksettava
            muuttuva tuotantotuki alennetaan puoleen silloin, kun metsähake on
            valmistettu järeän puun hakkuukohteelta saadusta
            jalostukseen soveltuvasta kuitu- tai tukkipuusta. Maa- ja metsätalousvaliokunnan
            lausunnossa 52/2014 esitettyihin perusteluihin vedoten perussuomalaiset
            eivät voi tätä esitystä hyväksyä.
         
         
         Hallituksen esityksen keskeinen kipupiste on perussuomalaisille
            se, että esityksen järeän puun määritelmä lisää oleellisesti
            toimijoiden toiminta-, valvonta- ja hallintokuluja. Katsomme myös, että tukea
            ei ole yleensäkään nykytilanteessa tarvetta
            rajata. Arvioiden mukaan Suomen metsien puuvaranto mahdollistaa
            hakkuiden tuntuvan kasvun. Näin ollen maamme puuvaranto
            on riittävä kattamaan sekä metsä-
            että energiateollisuuden suunnittelemien uusien investointien
            aiheuttaman puuraaka-aineen kysynnän kasvun, kunhan puumarkkinat
            vain toimivat tehokkaasti.
         
         
         Perussuomalaiset ymmärtävät erittäin
            hyvin, että maamme metsäteollisuuden kilpailukyky edellyttää puuraaka-aineen
            kohtuuhintaisuutta ja hyvää saatavuutta. Näin
            ollen, jos havaitaan metsähakkeella tuotetun sähkön
            tuotantotuen nostavan kuitupuun hintaa kohtuuttomasti, on tuen tasoa
            mietittävä uudestaan. Perussuomalaiset edellyttävätkin,
            että maa- ja metsätalousministeriö seuraa
            aktiivisesti puumarkkinoiden toimintaa ja ryhtyy tarvittaviin toimiin,
            jos markkinahäiriöitä esiintyy. Nyt hallitus
            aikoo ratkaista lisäsääntelyllä ja
            byrokratialla ongelmaa, jota ei itse asiassa edes ole.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Edellä olevan perusteella kannatan
            edustaja Pekkarisen tekemää lain hylkäysesitystä.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä kiinnittää huomiota
            juuri näihin edustaja Pekkarisen mainitsemiin hallituksen
            epäonnistumisiin siltä osin, että kun
            toimeen ryhdyttiin, niin kivihiilen käyttö kasvoi.
            Näitä korjausliikkeitä nyt on kyllä tehty,
            ja niitten arvioinnit yleensä kestävät mielestäni
            hyvin pitkiä aikoja, sillä eihän tällainen
            voi olla nykypäivää, että meillä kestää kaksi vuotta
            kääntää kelkkaa, kun huomataan,
            että ollaan menossa väärään
            suuntaan.
         
         
         Ymmärrän sen, että meidän
            pitää tukea suomalaista bioenergiaa ja uusiutuvia
            energiamuotoja, kuten sellun tai turpeen käytön
            lisäämistä, veroeduin. Mutta sitä taas
            en ymmärrä lainkaan, minkä tähden
            me käytämme veronmaksajien rahoja esimerkiksi
            tuulivoimalatuen näitten tariffimaksujen tasaukseen. Jos
            lähtötilanne on se, että veronmaksaja
            tukee tuulivoimalla tuotettua sähköä yli
            10 senttiä kilowattitunti ja pörssistä saadaan
            reilulla 4 sentillä kilowattitunti tätä samaa sähköä,
            niin onko tässä mitään järkeä?
            Meillä tulevat kymmenen vuoden aikana nämä tuulivoimalan
            tariffituet maksamaan kutakuinkin 2 miljardia euroa, ja siinä mielessä pitäisi
            uudelleen harkita seuraavan hallituskauden aikana, mihin meidän
            kannattaa panostaa ja satsata meidän väheneviä varojamme.
            Siinä mielessä odotan keskustalta kovasti ensi
            hallituskauden aikana sen suhteen, lasketaanko edelleenkin turpeen
            verotusta ja rupeammeko me tukemaan tosissamme myös puuenergian
            käyttöä voimakkaammin, ja vastaavasti
            täytyy myös arvioida uudelleen, missä määrin
            me tätä tuulivoimalan sähköntuotantoa
            tuemme. Sitä vuoden 2020 tavoitetta voitaisiin ainakin
            siirtää vaikka viidellä vuodella, niin että saataisiin
            vähän pehmennettyä sitä laskua.
         
         
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Rautakaupasta saattaa rautalanka loppua, jos
            tätä vääntöä täällä vielä jatketaan,
            mutta näyttää siltä, että rautalankamalleja
            tässä tarvitaan. Tänään
            valtiovarainvaliokunta käsitteli tähän hallituksen
            nyt käsiteltävänä olevaan puun
            sähköntuotannon tukiasiaan kytkemäänsä turpeen veron
            alentamista. Valiokunnassa todettiin, että asiaan palataan
            maanantaina sen jälkeen, kun tämä sähkötukiasia
            on täällä salissa loppuun käsitelty.
         
         
         Siis tässä on kysymys nyt siitä,
            että hallitus esittää ja myöskin
            talousvaliokunta mietinnössään esittää,
            että järeämmälle puulle ei vuoden 18
            alusta vuoden 20 loppuun eli kolmen vuoden aikana maksettaisi tätä sähköntuotannon
            tukea. Tässähän on Metsäteollisuus
            ry ollut ainoa, joka on tätä lakiuudistusta ajanut,
            ja Metsäteollisuus ry perustelee tätä uudistusta
            sillä, että Suomesta puu loppuu, siis että tukkipuu
            loppuu. Mutta tämä laki olisi voimassa vain kolme
            vuotta, ja Metsäteollisuudenkin arvion mukaan tätä ainespuuta,
            tukki- ja kuitupuuta, saattaisi vuosittain muutama satatuhatta kuutiota
            mennä polttoon, ja tiedetään, että meillä on
            Suomessa jopa kymmenien miljoonien kuutioitten hakkuurästit
            ja metsiemme hakkuumahdollisuudet ovat vähintään 20
            miljoonaa kuutiota suuremmat kuin mitä nyt käytetään.
            Puuta hakataan, kotimaista puuta teollisuus käyttää noin
            55 miljoonaa kuutiota vuodessa, ja kestävien hakkuumahdollisuuksien
            arvioidaan olevan 75 miljoonaa kuutiota. Elikkä Metsäteollisuus
            ry on todellakin ainoana ollut tukemassa tätä lakiesitystä.
            Lausunnonantajiahan oli 42. Kaksi oli neutraaleja, ja 39 vastusti,
            ja vain siis yksi eli Metsäteollisuus kannatti tätä. Perustelu
            ontuu pahasti, kun ajatellaan, että ainoa perustelu tässä on
            ollut se, että puu loppuu.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sitten vielä tähän
            jo aiemmin mainitsemaani verolakikytkökseen. Olen nimittäin
            ilmoittanut jo tämän asian ensimmäisessä käsittelyssä,
            että vastustan loppuun asti tätä lakimuutosta,
            ja sen tulen tekemään. Katsotaan sitten, miten
            sille veroasialle valtiovarainvaliokunnassa ja lopulta täällä salissa
            käy.
         
         
         Puhemies! Olen varma, että seuraavien vaalien jälkeen
            muodostettava hallitus palaa tähän asiaan. Jos
            tämä lakiesitys nyt menee läpi, niin seuraava
            hallitus varmasti kumoaa ensi töikseen tämän
            lain.
         
         
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos edustaja Hemmilälle viisaista
            sanoista. On hienoa, että kokoomuksesta löytyy
            suoraselkäisyyttä vastustaa järjettömiä hallituksen
            esityksiä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Erilaiset yhteiskunnan tuet usein vääristävät
            reilua kilpailua. Toisinaan seuraamuksena voi olla tilanteita, joissa
            yritykset ja muut toimijat menettelevät siten, että ne
            pyrkivät lypsämään erilaisia
            yhteiskunnan tukia ja helpotuksia mahdollisimman paljon. Joskus
            tästä voi olla seuraamuksena kaiken järkevän
            toiminnan sammuminen. Meillä on paljon esimerkkejä ihmisten
            toiminnasta myös muilta sektoreilta: ihan yksityistalouksissa
            joudutaan kannustinloukkuihin, kun aletaan maksimoimaan näitä etuja,
            tukiaisia, joita voidaan hankkia kotitalouteen tekemättä yhtään
            mitään, olemalla passiivinen. Vastaavanlainen
            henki valitettavasti vallitsee myös monissa suomalaisissa
            yrityksissä ja yhteisöissä, jotka lobbaavat
            omien etujensa puolesta, ajavat täällä eduskunnassa
            härskisti erilaisia lakeja, sellaisia lakeja, jotka hyödyttävät
            vain yhden tahon toimintaa ja haittaavat valtavan paljon yhteiskuntaa
            muuten.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kaiken päätöksenteon
            pitäisi olla johdonmukaista, ennakoitavaa, pitkäjänteistä.
            Erityisesti veropolitiikan pitäisi olla sellaista niille
            yritykselle, jotka tekevät suuria investointeja — niin
            kuin nyt lukuisat energiayhtiöt ovat tehneet investointeja
            sen takia, että haluavat käyttää uusiutuvia
            energiamuotoja hyväksi energiantuotannossa, haluavat kotimaisia
            energiamuotoja edistää, ja kun ne tekevät
            näitä suuria investointeja, niin ei voida sitten
            yhtäkkiä vetäistä mattoa alta
            ja todeta, että nyt teidän kaikki laskelmanne
            menevät aivan uusiksi, että raaka-aine kallistuu
            huomattavan paljon. Ei tällainen politiikka ole mistään
            kotoisin, että jatkuvasti tehdään muutoksia
            oikealle, vasemmalle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Uusiutuvia energiamuotoja ja niiden käyttöä tulee
            edistää tässä tilanteessa. Kun
            ajatellaan, että meillä vallitsee Suomessa suurtyöttömyys,
            niin tiedämme, että ottamalla käyttöön
            uusiutuvia energiamuotoja yhä enemmän ja enemmän
            voimme työllistää tuhansia, jopa kymmeniätuhansia
            suomalaisia kotimaisen energian parissa. Näitä työpaikkoja
            ei pitäisi kenenkään väheksyä.
            Mielestäni sen takia täytyy kaikin keinoin pyrkiä vaikuttamaan
            niin, että uusiutuvia energiamuotoja saadaan enemmän
            ja enemmän käyttöön Suomessa.
            Nyt kun mietitään tätä kansainvälistä,
            epävarmaa, epävakaata, kiristyvää tilannetta,
            niin suomalaisille on hyvin tärkeää se,
            että me olisimme energian suhteen mahdollisimman omavaraisia.
            Se on yksi näkökohta, mikä myös
            pitäisi huomioida tässä päätöksenteossa.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu tästä uusiutuvilla
            energianlähteillä tuotetun sähkön
            tuotantotuesta annetun lain muutoksesta on saanut vähän
            huvittavia piirteitä. Täällä salissa
            on paljon keskusteltu puun loppumisesta, mutta etenkin minua ihmetyttää metsäteollisuuden
            suhtautuminen siihen, että kun energiapuuta, pienpuuta
            ja risukkoa, korjataan energiakäyttöön,
            niin samalla hoidetaan näitä taimikoita, joista
            metsäteollisuudelle kasvaa sitten tulevien vuosien kuluessa
            uutta raaka-ainetta ja sitä järeämpää puuta.
         
         
         Nyt monissa tapauksissa, kun katsoo noita Suomen metsiä — taikka
            voidaan sanoa vaikka, että risukkoja — pitkin
            maantienvarsia eli jos tuolla Suomessa ajelee etelästä pohjoiseen
            vähän eri reittejä ja valitsee vähän
            pienempiä teitä, niitä hoitamattomia
            risukkoja kyllä riittää siellä. Siinä mielessä,
            jos ajatellaan, että nyt säädetään laki,
            että jos jostain löytyy joku 16 senttiä läpimitaltaan
            oleva puu ja sen sitten haluaa korjata sinne energiapuuksi, niin
            sitä ei saisi toteuttaa, niin niitä 16 sentin
            puita saattaa siellä risukossa olla niin harvassa, mitkä tulisivat
            poistettaviksi, että niitä ei oikeastaan kannata
            erikseen sieltä ajaa minnekään. Tämä vaatisi
            vielä valvontasysteemit, jos säädettäisiin
            laki, ettei niitä saisi käyttää energiapuuksi.
            Mutta kannattaisi semmoinen järjestelmällinen
            harvennus ja hakkuu, missä otetaan risut ja sitten valikoivasti
            sieltä täältä joku tämmöinen
            vähän paksumpi puu sinne sekaan, koska eivät
            metsänomistajat halua käyttää niitä isompia
            puita energiapuuksi, jos he tietävät, että kun
            sen harvennuksen ja hoidon suorittaa, niin 10—20 vuoden
            päästä siitä saa tukkipuuna
            paremman hinnan.
         
         
         Mutta käsittääkseni tässä on
            kyse lähinnä siitä, että kun
            vuonna 1991 on Suomessa kuitupuun hinnoissa ollut korkein hinta,
            on oltu yli 30 euron hinnoissa kuutiometriltä, niin nyt
            se on pudonnut tuonne 15—16 euron korville, jos ei sen allekin,
            elikkä on tultu tavallaan puoleen hintaan. Samanaikaisesti
            kaikki muu on kallistunut. Nyt on jotenkin häpeällistä metsäteollisuuden suunnalta
            pelätä sitä, että se kuitupuun
            hinta nousee euron, 2 tai 3 euroa sen vuoksi, että otetaan tätä risukkoa
            ja pienempiä puita hyötykäyttöön
            ja samalla parannetaan ja hoidetaan metsiä maassamme ja
            mahdollistetaan se, että metsänomistajalla on
            myöskin mahdollisuus istuttaa tai kylvää taimia
            ja huolehtia siitä, että myöskin uusia
            metsiä tulee, joita metsäteollisuus voi tulevaisuudessa
            hyödyntää.
         
         
         On jotenkin huvittavaa, kun kaikki nämä yritykset
            ovat muuttuneet partureiksi: kaikki vaan poikki ja pinoon ja kukaan
            ei huolehdi sitten jatkuvuudesta, ainakaan puheissaan, ei lobbauspuheissaan
            eivätkä välttämättä edustajat
            täällä eduskunnassakaan kaikki. Jotkut
            tosin puhuvat siitä, miten metsän kasvusta ja
            hoidosta pitää myöskin vastata. Mutta
            millä se metsänomistaja ja maanomistaja tekee
            sen metsänhoidon, ellei hän saa kohtuullista hintaa
            niistä myymistään energiapuista tai teollisuudelle
            myymistään kuitupuista? Se on se todellinen näkökohta
            ja kestävyys Suomen valtiontalouden kannalta, että jonkun
            pitää huolehtia siitä, että ne
            metsät tulee hoidettua ja ne kasvavat myös tulevaisuudessa.
            Se lyhytnäköinen kaupallinen hyöty ei
            ole ainut tarkoitus tässä asiassa. Sen takia kannatan
            Pekkarisen tekemää ja edustaja Hongiston kannattamaa hylkäysesitystä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.