Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys laista yksityisistä turvapalveluista vaikuttaa sillä tavalla, että poliisilaitokset voisivat antaa toimeksiannon laissa tarkoitettujen vartijan tehtävien suorittamisesta myös turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijalle erityisen tarkoin rajattujen edellytysten täyttyessä. Tehtävissä voitaisiin käyttää vartijaksi hyväksyttyjä henkilöitä, jotka olisivat saaneet erityiskoulutuksen tehtävään.
Hallituksen esitys lisää julkisen vallan käyttöä yksityisille toimijoille. Se tarkoittaa sitä, että yksityisen palveluksessa oleva vartija voi tietyin edellytyksin hoitaa vartijan tehtävää muun muassa säilytystilassa ilman viranomaisen välitöntä ohjausta ja valvontaa mutta kuitenkin siten, että poliisilaitos valvoo säilytystilaa etävalvonnalla. Hallituksen esityksessä ehdotettu sääntely merkitsee siis, että yksityisellä vartijalla on pääsäännön mukaiseen tilanteeseen verrattuna selvästi itsenäisempi rooli kuin tähän saakka.
Hallintovaliokunta on nostanut mietinnössään esille sen, miten yksityisen turvallisuusalan koulutusta ja valvontaa tulisi kehittää, ja alan koulutusjärjestelmään esitetään myös tässä esityksessä muutoksia. On tärkeää, että koulutus on yhdenvertaista kautta Suomen, ja tähän kiinnittää myös perustuslakivaliokunta lausunnossaan huomiota, erityisesti näin juuri siksi, että vartijoiden ja järjestyksenvalvojien koulutus vaihtelee Suomessa huomattavasti. Tämä on syytä huomioida tämän lain voimaan astuttua, kuten myös lain seuranta, millä tavalla tämä laki tulee toimimaan.
Mielestäni on myös jonkin verran huolestuttavaa se, että yksityiset järjestyksenvalvojat valvovat hyvin monissa paikoissa ja poliisi loistaa poissaolollaan. Eli poliisien vähenevät resurssit johtavat meillä sitten myös tällaisiin lakiesityksiin.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallintovaliokunnan varapuheenjohtajana täytyy tarttua tähän edustaja Juvosen puheenvuoroon siltä osin, että valiokunnassa hyvin tarkasti lakiesitystä käsitellessämme puutuimme nimenomaan tähän perustuslain 124 §:ään viranomaistehtävistä, jotka Suomen lain mukaan kuuluvat viranomaisille. Tältä osin myös meidän mietintömme yhteydessä kiinnitettiin huomiota siihen, että kun yksityinen turva-ala hoitaa erilaisia tehtäviä, yksityinen turva-ala hoitaa niitä tehtäviä ainoastaan viranomaisten valvonnassa silloin, kun kyse on julkisen vallan käyttämisestä niiltä osin kuin laki siihen mahdollisuuden antaa.
Arvoisa puhemies! On aivan juuri näin kuin edustaja Kari sanoi. Itse osallistuin hallintovaliokunnassa varajäsenenä tähän asian käsittelyyn, ja on hienoa, että nämä seikat, mitä, edustaja Kari, mainitsitte, on otettu huomioon.
Itse pidän hyvin tärkeänä, mikä tietysti on myös itsestäänselvää, että kun meillä vartijat toimivat sitten siellä muun muassa valvomassa putkassa olevien henkilöiden turvallisuutta, niin hallussa on kaikki alan osaaminen ja erikoiskoulutus ja nämä ensiaputaidot, joista myös puhuttiin, että kun ne ovat hallussa, niin ne todellakin ovat hallussa — toki ensiaputaidothan kuuluvat meille jokaiselle kansalaiselle, perustason ensiapua meidän pitää pystyä antamaan toinen toisillemme tarvittaessa. Mutta on juuri näin, että koulutus on tärkeää ja se, että lakia myös sitten seurataan.
Yleiskeskustelu päättyi.