11) Valtion omistajaohjauksen valvonta
Matti Ahde /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Kysymyksessä on asia, johon valiokunta
halusi puuttua ja joka parlamentin näkökulmasta
on Suomessa järjestämättä, ja
se liittyy valtion budjettitalouden ulkopuoliseen talouden osaan,
valtionyhtiöitten omistajaohjaukseen ja sen parlamentaariseen
valvontaan.
Tarkastusvaliokunta tarkasteli ensimmäisen kerran valtion
omistajaohjauksen valvontaa vuoden 2009 valtion tilinpäätöskertomuksen
mietinnössä vuodelta 2008. Keväällä 2010
tämän äsken mainitun käsittelyn
jälkeen valiokunta kuuli erittäin laajasti asiantuntijoita,
lähes 50:tä, valtion omistajaohjauksesta ja päätti
tämän jälkeen teettää tutkimuksen
tästä tärkeästä aiheesta.
Tutkimuksen tekijät valittiin avoimen tarjouskilpailun
perusteella, tekijöiksi valikoitui kolmihenkinen tutkijaryhmä Tampereen
yliopistosta, ja tutkimus valmistui ja luovutettiin tarkastusvaliokunnalle
tämän vuoden helmikuussa.
Valtiollahan on mittava yritysvarallisuus. Suoran omistuksen
arvo pörssiyhtiöissä valtiolla on noin
12 miljardia euroa ja välillisen omistuksen arvo Solidiumin
kautta noin 9 miljardia, eli yhteensä tämä budjetin
ulkopuolinen talous on 21 miljardia euroa. Ja kun tiedämme,
että budjetin loppusumma on 50 miljardia, niin kysymys on
tärkeästä valtion omaisuudesta, suuresta omaisuusmassasta.
Valtiolla on omistuksessaan yli 50 yhtiötä. Valtion
yritysvarallisuus ei kuitenkaan kuulu, niin kuin tässä totesin,
valtion talousarvioon eikä näin ole eduskunnan
käsiteltävissä. Kuitenkin eduskunnalla
on oikeus perustuslain 90 §:n nojalla ulottaa
valtion taloudenhoidon valvonta myös talousarvion ulkopuoliseen
valtiontalouteen, kuten esimerkiksi nyt käsiteltävänä oleviin valtioenemmistöisiin
osakeyhtiöihin. Eduskunnalla ei kuitenkaan nykyisellään
ole juurikaan välineitä valtion omistajaohjauksen
systemaattiseen vuosittaiseen valvontaan.
Tähän nyt eduskunnalle jaettuun kertomukseen
sisältyy kolme kannanottoa. Niistä ensimmäinen:
Omistajaohjauksen parlamentaarisen valvonnan jäntevöittämiseksi
tarkastusvaliokunta edellyttää, että omistajaohjauksesta
annettava kertomus on muutettava eduskunnalle annettavaksi vuosittaiseksi
kertomukseksi, toisin sanoen että tuo kertomus saisi valtiopäiväasiakirjan
muodon.
Tämän hallituksen ohjelmaankin oli kirjattu
ja on kirjattu, että "omistajaohjauksen raportointia kehitetään
ja eduskunnalle annetaan vuosittain kertomus omistajaohjauksesta".
No, nyt toivottavasti tämä seuraavan hallituksen
toimesta toteutetaan.
Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston julkaisemia omistajaohjauksen
vuosikertomuksia ei käsitelty eduskunnassa, koska omistajaohjauksen
vuosikertomus ei kuulu eduskunnalle annettavien kertomusten joukkoon.
Tämän asiantilan korjaaminen, jota valiokunta
siis esittää, edellyttää lakitasoisen
säädöksen ja siis lain muutosta.
Toiseksi valiokunta edellyttää, että omistajaohjauksesta
annettavan kertomuksen sisältöä tulee
laajentaa kattamaan järjestelmällisesti markkinaehtoisten
yhtiöiden ohella valtion erityistehtäviä toteuttavat
yhtiöt. Kertomuksen sisältämien asioiden
esittämistavan tulee olla yhtiön toiminnan luonne
huomioon ottaen mahdollisimman informatiivinen sisältäen
myös tiedot siitä, miten yhteiskuntavastuuseen
liittyviä periaatteita ja tavoitteita on edistetty.
Tällä hetkellä valtioneuvoston kanslian
omistajaohjausosaston laatima omistajaohjauksen vuosikertomus kattaa
vain omistajaohjausosaston hoidettavana olevat yhtiöt.
Sektoriministeriöiden omistajaohjauksessa olevat valtion
erityistehtäviä toteuttavat yhtiöt jäävät
vuosikertomuksen ulkopuolelle, eikä niistä raportoida
myöskään talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle annettavissa
säännöllisissä katsauksissa.
Tällaisia erityisyhtiöitä ovat esimerkiksi,
jos suurimmat luettelee, Alko, Veikkaus, Yleisradio -osakeyhtiöt.
Valiokunnan teettämässä tutkimuksessa
esitetään, että uudistetussa omistajaohjauskertomuksessa
tulisi antaa koottu kuva myös siitä, miten hyvän
hallinnoinnin ja johtamisen periaatteita, sekä ympäristö-
ja yhteisvastuuseen liittyviä periaatteita ja tavoitteita
on edistetty omistajaohjauksessa. Esimerkiksi Ruotsissa hallitus
edellytti jo vuonna 2007 yhteiskuntavastuuraportoinnin osalta, että kaikkien
valtio-omisteisten yhtiöiden on noudatettava yhteiskuntavastuun
raportointia kansainvälisiä ohjeita noudattaen.
Ruotsin hallituksen ohjeistuksen perustana on "noudata tai selitä" -periaate,
eli yhtiö voi poiketa ohjeistuksista, jos se pystyy perustelemaan
poikkeamansa.
Herra puhemies! Kolmanneksi valiokunta edellyttää,
että ryhdytään toimenpiteisiin valtiovarain
controller -toiminnon toimintaedellytysten turvaamiseksi
siten, että valtion omistajaohjauksen ehdotettua raportointia
voidaan toteuttaa. Uudistetun omistajaohjauskertomuksen laatijan
tulee olla sellainen riippumaton taho, jolla on sama asema ja samankaltainen
toimivalta suhteessa kaikkiin omistusohjauksesta vastaaviin ministeriöihin.
Yksittäisellä ministeriöllä ei
ole tarvittavaa ohjausvaltaa ja tiedonsaantioikeutta toisiin ministeriöihin
ja niiden alaisiin yhtiöihin. Valiokunnan mielestä tämä tehtävä sopii
erittäin hyvin valtiovarain controller -toiminnolle.
Tarkastusvaliokunnan mielestä on tarkoituksenmukaista siirtää controller-toiminto
valtioneuvoston kanslian yhteyteen ja samalla turvata controller-toiminnon
riittävä resursointi ja asiantuntemus.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta on aiemmin käsitellyt
tarkastusvaliokunnan näkemyksiä valtiontalouden
kehysmenettelystä. Tavoitteena pitääkin
olla valtiontalouden, sen ulkopuolisten rahastojen ja toimintojen sekä valtionyhtiöiden
talouden tuloksellisuuden ja toiminnan raportointi eduskunnalle.
Valtionyhtiöiden toimintaa voidaan tarkastella kahdesta
näkökulmasta. Voidaan ajatella, ettei hallituksen
ja eduskunnan tule mitenkään puuttua valtionyhtiöiden
bisnekseen, vaan ainoastaan huolehtia siitä, että yrityksen
toiminta tuottaa riittävästi tuloa valtiolle.
Sitten voidaan ajatella myös päinvastoin, että valtionyhtiöitä pitää valvoa
tarkemmin, koska ne ovat ottaneet itselleen erivapauksia, myöntäneet
etuisuuksia, jotka eivät kuulu valtionyhtiöiden
luonteeseen. Näyttää siltä,
että mitä enemmän vapauksia valtionyhtiöille
annetaan, sitä enemmän erivapauksia ja etuisuuksia
yritetään hyödyntää.
Tämä taas herättää kansalaisissa
epäluottamusta poliittisiin päättäjiin,
jotka sallivat tällaiset etuilut.
Onkin tärkeätä, että valtionyhtiöille
kehitetään järjestys- ja pelisäännöt,
joiden mukaan yhtiöiden pitää toimia.
Jos sääntöjä ei noudateta, omistajaohjausyksikkö puuttuu
asiaan eduskunnan tukemana. Pidän kuitenkin tärkeänä,
että valtionyhtiöiden toiminnasta annetaan selonteko, jolloin
tilinpäätöstiedot ovat käytettävissä.
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta ottaa esille valtiovarain
controller -toiminnon, joka on tällä hetkellä valtioneuvoston
tulos- ja valtiovarainvalvoja. Controller palvelee valtioneuvoston ja
ministeriöiden johtoa neuvonantajana, hallinnon ohjaajana
ja toiminnallisesti riippumattomana valvontaviranomaisena.
Tarkastusvaliokunta edellyttää, että valtioneuvoston
controller-toiminto ulotetaan myös valtionyhtiöihin.
Valiokunta esittää, että tämä toiminto
voisi edistää ja varmistaa hyvän hallintotavan periaatteiden
toteutumista ministeriöissä sekä valmistella
valtionyhtiöitä kokonaisuutena koskevan strategisen
analyysin ja raportoida siitä eduskunnalle. Näin
eduskunnalla olisi tavallaan kolme erilaista valvontanäkökulmaa
valtionta-louden ja valtionyhtiöiden hoitoon eli Valtiontalouden
tarkastusviraston raportit, tarkastusvaliokunnan mietinnöt
ja julkaisut sekä controllerin raportit. Kannatan tarkastusvaliokunnan
ehdotusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunnan kunnianarvoisa puheenjohtaja
jo tyhjensi koko pajatson kunnon demarin tavoin niin, että sitä ei
ole tarve paikata, mutta sen sijaan kiinnitän muutamaan
näkökohtaan huomiota.
Ensinnäkin totean, että on ihailtavaa, että tämäkin
tarkastusvaliokunnan tämän vaalikauden ohjelmaan
ottama, vähän hankalan oloinen asia pystyttiin
tutkimuksen avulla ja vihdoin erittäin pikaisen käsittelyn
avulla saattamaan sellaisena versiona eduskunnan ison salin arvioitavaksi, että ne
kriittiset asiat ovat myöskin siinä tilassa, että ehdotetaan
uusia menettelytapoja. Täytyy sanoa, että kun
puheenjohtaja Ahde esitteli nämä suunnitelmat,
niin pikkuisen ajattelin, että mitenkähän
tämä tehtävä onnistuu. Ja sitten
viime vaiheessa, kun tämä henkilöpsykologia
ei tuolla omistajaohjauspuolella oikein ollut niin kuin täydellisessä virityksessä,
niin tuli semmoinen mieliala, että mitenkähän
tässä meille poloisille valiokunnan jäsenille
oikein käy, mutta uljaasti tästä tehtävästä sitten
kuitenkin selvittiin.
Tämä omaisuusmassa, siis 21 miljardia euroa, jos
olen sen oikein ymmärtänyt tämän
hetken arvon mukaan, olkoon kysymys siitä markkinaehtoisesta
osuudesta tai erityistehtäväosuudesta, se on erittäin
merkittävä osa suomalaista yhteiskuntaa. Ja jos
ajatellaan sitä, että täällä rupeaa
olot vähän nykyisestään vaikeutumaan,
niin on erinomaisen hyvä, että näin eri
aloilla on olemassa perusstruktuuria, jota voidaan sitten yhteiskunnan
hyväksi käyttää, että ei
tarvitse tavallaan tämmöistä taloudellista
toimeliaisuutta uudestaan luoda, se on aika hankalaa. Valco-esimerkit ja
muut muistuttavat historiasta, että vaikka kuinka paljon
hyvää tahtoa on ja hyviä konsulentteja apuna,
niin siitä huolimatta hommat voivat olla hankalia toteuttaa.
Ensinnäkin näistä kertomuksista:
Meillähän on olemassa erään
erityistehtäväyhtiön osalta laissa jo
velvoite tuoda vuosikertomukset. Siinä vielä kävi
sillä tavalla, että ensiksi se oli jokavuotinen
ja sitten se tuli joka toinen vuosi annettavaksi, ja se on eduskunnan
radio, Yleisradio, jonka kertomusta täällä käsitellään
ja käsitelläänkin seikkaperäisen
keskustelun puitteissa, mikä tarkoittaa sitä,
että se sopii malliksi erinomaisen hyvin, kun tässä nyt
vaaditaan sitten sitä, että laajemminkin nämä vuosi-
ja toimintakertomukset tulevat eduskunnan arvioitaviksi. Elikkä meillä on
olemassa sillä tavalla mallipaperi.
Sitten vielä erityisen merkityksellistä on
ei pelkästään se, että se on
muodollisuus, vaan myös se, että se täyttää tietyt
sisällölliset vaatimukset, ja erityistehtäväyhtiöillä se
erityinen sisältövaatimus on vielä erityisen
tarkka, nimittäin sen takia, että se erityistehtävän
analyysi on siinä sekä analyysin että synteesin
kohteena. Elikkä tässä katsannossa tässä on
itse asiassa paljon enemmästä kysymys kuin pelkästään
siitä, että tähän on ylipäätään
vihdoinkin puututtu.
Sitten, arvoisa puhemies, en voi olla käyttämättä tilaisuutta
hyväkseni valiokunnan iältäni vanhimpana
rivijäsenenä kiittää eduskuntatyön jättäviä puheenjohtajaa
ja varapuheenjohtajaa siitä työstä, mitä olette
tämän tarkastusvaliokunnan hyväksi tehneet.
Olette olleet luomassa ja olette keskeisellä tavalla luoneet
niin lyhyessä ajassa sellaisen uuden käytännön
tähän parlamentaariseen jälkikäteisvalvontatyöhön,
että eipä olisi voinut kuvitellakaan, että tällä yhdellä vaalikaudella
sellainen pystytään aikaansaamaan, ja siinä sitten
me rivijepet ja -leidit olemme olleet tukihenkilöinä.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Valtio on merkittävä omistaja.
Ed. Ahde tätä omistusta jo omassa puheenvuorossaan
kävi lävitse. Mielestäni onkin tärkeää,
että tätä valtion muhkeaa osakesalkkua
hoidetaan asiantuntevasti ja tehokkaasti.
Valtion omistus on vuosikymmenien aikana muuntunut ja muotoutunut
nykyiseen muotoonsa. Valtio sijoitti perusteollisuuteen ja infrastruktuuriin
aikana, jolloin yksityistä pääomaa ei
Suomessa löytynyt näihin tarkoituksiin. Tähän
joukkoon kuuluu tänään valtaosa valtion
pörssisalkun yhtiöistä. Valtio on siis
listannut yhtiöitään pörssiin
ja myynyt osakkeita markkinoille.
Osa valtionyhtiöistä on perustettu hoitamaan tiettyjä erityistehtäviä.
Esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa Finnvera, Veikkaus ja
Yle. 1990-luvulla pankkikriisi toi valtion syliin omaisuutta, jonka
hoitoa varten perustettiin yhtiöitä, ja lisäksi
tiettyjä viranomaistehtäviä on yhtiöitetty.
Valtiolla on siis varsin monipuolista yhtiöomaisuutta.
Valtion omistajaohjauksen eriyttäminen jokin aika sitten
valtioneuvoston kansliaan sääntelyä hoitavista
ministeriöistä oli välttämätöntä,
ja tämä on parantanut markkinoilla luottamusta
valtio-omistajaan.
Valtion omistajuus on valtiontalouden kannalta merkittävä asia.
Omistus tuottaa vuosittain merkittävän määrän
osinkoja, joilla voidaan kattaa valtion menoja. Mielestäni
valtion omistajuuden pitää kvartaaliajattelun
sijaan olla pitkäjänteistä ja kärsivällistä.
Tämä tuo vakautta ja pitkän aikavälin
suunnitelmallisuutta valtion omistamiin yhtiöihin. Valitettavasti
monilta muilta omistajilta tällainen pitkäjänteisyys
puuttuu. Tuloksia tarkastellaan suurennuslasilla neljännesvuosittain,
ja jos tulos ei tyydytä, niin reagointi on monta kertaa
varsin voimakasta. Yleensä tästä kärsivät
yhtiöiden työntekijät.
Valtionyhtiöiden asioita on monesti käsitelty täällä eduskunnassakin.
Joko kyseessä ovat olleet palkitsemiseen liittyvät
ylilyönnit tai tuotantokapasiteetin leikkaukset ja henkilöstön
irtisanomiset. Kuitenkin säännöllinen
vuosittain tapahtuva omistajaohjauksen arviointi on puuttunut. Haluan
korostaa, että eduskunnalla kuitenkin on viime kädessä valta
ja vastuu valtion omistajapolitiikasta, joten myös parlamentaarinen
arviointi on tarpeen. Itse asiassa se on välttämätöntä.
Mielestäni tarkastusvaliokunta on aivan oikein nostanut
esiin sen, että valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston
vuosikertomuksen käsittelylle ei ole eduskunnassa vakiintunutta
menettelyä. Asian tärkeys huomioiden tämä on suuri
puute. Me käsittelemme vuosittain täällä eduskunnassa
pilvin pimein erilaisia selontekoja. Toki joukossa on tärkeitäkin,
mutta paljon on myös turhanpäiväisiä.
Näihin kuluu paljon eduskunnan aikaa.
Valtion yli 20 miljardin euron omistus ja omistajaohjaus ovat
niin tärkeitä asioita, että niiden säännölliseen
käsittelyyn pitää löytyä tapa
ja aikaa. Tässä mielessä kannatan lämpimästi
tarkastusvaliokunnan esitystä siitä, että hallitus
antaa eduskunnalle vuotuisen kertomuksen valtion omistajaohjauksesta.
Myöskin esitys annettavan kertomuksen sisällöstä on
tarkoituksenmukainen.
Arvoisa puhemies! On myös helppo yhtyä tarkastusvaliokunnan
näkemykseen siitä, että on ryhdyttävä toimenpiteisiin
valtiovarain controller -toiminnon toimintaedellytysten turvaamiseksi.
Tämä on edellytys sille, että omistajaohjausta
koskeva asianmukainen raportointi voidaan toteuttaa ja näin
myös saattaa eduskunnan käsittelyyn.
Kaikkinensa tarkastusvaliokunnalta hyvin perusteltu kannanotto.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä tarkastusvaliokunnan
kertomus on täällä jo hyvin esitelty
ja tuotu esiin, eikä tarkoituksenani ollut enää tänne
pönttöön tulla. Mutta kun ed. Pulliainen
käytti hienon puheenvuoronsa, jossa kiitti tarkastusvaliokunnan
puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajaakin, niin haluan kuitenkin täältä pöntöstä käsin
vielä osaltani kiittää paitsi valiokunnan
puheenjohtajaa myös valiokunnan jäseniä.
Me olemme tämän vaalikauden aikana tarkastusvaliokunnan
toiminnassa nostaneet monta tärkeää asiaa
esiin ja tehneet ehdotuksia, jotka eduskunta on sitten yksimielisesti
hyväksynyt. Täytyy sanoa, että valiokunnan
toiminnan kannalta on ollut tärkeätä,
että siellä on ollut kokeneita valtiopäivämiehiä,
kuten ed. Pulliainen, joka tehtävänsä suorittaa
erittäin tunnollisesti ja asiaan paneutuen. Tältä pohjalta
valiokunta on tuottanut monta tärkeää mietintöä,
jolta pohjalta valtion toimintoja ja taloutta voidaan tulevaisuudessa
entistä tarkemmin ja tuloksellisemmin valvoa.
Valiokunnan puheenjohtaja jo esitteli mietinnön erittäin
hyvin, eikä siltä osin ole paljon lisättävää.
Totean osaltani myös, että valtiolla on mittava
yhtiövarallisuus: yli 50 merkittävässä yhtiössä yhteensä noin
21 miljardin euron edestä. Valtion omistuksilla on paitsi
tuoton kannalta tärkeä, suuri, merkitys myös
erityistehtäväyhtiöitten kautta monia
tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä,
ja on tärkeää, että niitä hoidetaan
mahdollisimman tuloksellisesti ja myös eduskunta pystyy
tätä toimintaa valvomaan ja seuraamaan ja siihen
tarvittaessa puuttumaan.
Tampereen yliopiston toimesta tehdyssä ja valiokunnan
teettämässä tutkimuksessa voidaan osoittaa
samoin kuin asiantuntijakuulemistenkin pohjalta, että nykyinen
käytäntö valtion omistajaohjauksessa
on monilta osin puutteellista muun muassa eduskunnan parlamentaarisen
valvonnan kannalta. Tutkimuksessa tehtiin myös kansainvälistä vertailua,
ja tämänkin pohjalta kehitettävää löytyi.
Tarkastusvaliokunnan mietinnössä päädyttiin esittämään
kattavan omistajaohjauskertomuksen antamista valtiopäiväasiakirjana
eduskunnan käsiteltäväksi. Valiokunnan
mielestä valtiovarain controller -toiminto sopii hyvin
tähän tehtävään ja
on tarkoituksenmukaista siirtää controller-toiminto
valtioneuvoston kansliaan. Valiokunnan mietintöön
sisältyy kolme kannanottoa, jotka jo täällä esiteltiin.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää ed.
Ahdetta siitä, että hän johti puhetta
taitavasti ja asiantuntevasti, ja myös lopputulos oli mielestäni
varsin hyvä.
Kuitenkin työskentelyn yhteydessä jäin
miettimään, mikä on valtion rooli oikeastaan
omistajana. Täällä on todettu, että valtiolla
on hallussaan 21 miljardin euron edestä päivän
kurssein laskettuna yhtiöitä, yhteensä yli
50 kappaletta, joista voidaan luonteensa puolesta todeta, että siellä on
varmaan huoltovarmuuden kannalta olennaisia omistuksia, erityistehtävien
kannalta yhtiöitä, jotka soveltuvat hyvin valtion
omistettavaksi, mutta myös sitten osinkotuottoja jatkuvasti
takovia yhtiöitä. Voisin kuitenkin kuvitella, että tämä mietintö tavallaan
on tässä avaus siihen, että suomalaisessa
yhteiskunnassa vielä kertaalleen pohditaan, voisiko valtio
nykyistä selvästi hajautetummin, ottamatta siis
yhden yhtiön kautta riskiä, olla myös
omistajana siten, että yhtiöiden maksamat osingot
ja arvonnousut tai myyntivoitot tuottaisivat merkittävämmän
osan valtion tarvitsemista tuloista.
Jäin tätä pohtimaan siinä mielessä,
että jos Suomen valtion bkt on tällä hetkellä noin
190 miljardia euroa ja siitä EU:n normin mukainen velkataakka
ehkä 120—115 miljardia, niin jos meillä olisi
sama summa yhtiöiden osakkeita, sen tuotto kattaisi valtion
menoista enemmän kuin nyt valtion keräämät
palkkatulojen yhteen lasketut verotulot. Norjan valtio, joka öljyvaroista
on pystynyt siirtämään syrjään
rahaa, on valinnut tämän tien, ja tulen epäilemään,
että länsimaat joutuvat pohtimaan tämän
tapaista omaisuuden keräämistä ja hyötymään
sitä kautta ehkä muualla maailmassa kasvavasta
elinkeinoelämästä omistamalla erittäin,
erittäin hajautetun osakesalkun.
Luulisin, että pikkuhiljaa tähän
suuntaan kannattaisi mennä, ja jos myydään,
niin ostetaan tilalle tai sitten käynnistetään,
jos kansantalouden kannalta tarvitaan, sellaista riskipääomaa,
jota yksityiseltä sektorilta ei löydy. Ehkä tämä valtion
omistajuushistoria ei ihan ole parasta talouspolitiikkaa tai teollisuuspolitiikkaa.
Tulee nyt mieleen ensisijaisesti se, että Outokummun luopuminen
kaivostoiminnasta saattoi lyhyellä tähtäimellä helpottaa
yhtiön asemaa mutta Suomen kansantaloutta tuskin.
Panin myös merkille pienen yksityiskohdan, Solidiumin
vuosikertomuksen. Sen nyt tietysti omistaa vain Suomen valtio, kyseisen
yhtiön. Onko tarvetta, että vuosikertomus on,
sanoisiko, graafisen tekniikan hienoimman ja kalleimman kustannustason
paperia, kun omistajakaan ei sitä tarvitse emission keräämistehtävää varten?
Eli rahaa käytetään aivan väärin.
Nuukuus ja kohtuullisuus ainakin tuli meikäläisen mieleen.
Myös moraalisesti olen joutunut tässä monta kertaa
pohtimaan, miten valtionyhtiöiden hallitukset, jotka ovat
valtion määräysvallassa, oikein pohtivat
näitä ylimmän johdon etuisuuksia ja erilaisia
työsopimuksia. Tuntuu varsinkin viimeaikaisten tapahtumien
valossa, että totta kai on mukava vedota muihin pörssiyhtiöihin,
mutta joskus aikanani, kun olin Eläke-Fennian, yhden työeläkeyhtiön,
hallituksen puheenjohtajana aika tiukka ansiotasossa ja minuun vedottiin
jatkuvasti, että isommat yhtiöt maksavat tuntuvasti
parempaa palkkaa, ja olen joutunut seuraamaan sitten koko työeläkeyhtiöiden
kirjon suorituskykyä, en ole kyllä havainnut korrelaatiota
ylimmän johdon palkan ja yhtiön menestymisen tai edes
sijoitustoiminnan tuotoissa. Valtio näin monen yhtiön
omistajana kuitenkin muokkaa normia, minkälaiset ehdot
maassa vallitsevat. Kun näyttää siltä — ainakin
ulkopuolisen, minun silmin — että hallitukset
vähät veisaavat siitä, mikä on
oikeastaan oikeutettua ylimmän johdon ansiotasoksi, niin
tekisi mieli sanoa, että on tässä vielä tehtävissä yhtä sun
toista.
Tulevaisuuden kannalta koko asia, mikä tänään
täällä on, on hyvä lähtökohta,
ja tästä varmasti asia vuotuisena eduskunnan keskusteluna käynnistyy
jatkossa asianmukaisella tavalla.
Keskustelu päättyi.