7) Laki autoverolain 24 §:n muuttamisesta
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt esityksen autoverolain 24 §:n
muuttamisesta johtuen käytännön epäkohdasta.
Nykyinen autoverolaki johtaa epäkäytännöllisiin
pakettiautokokoihin perheissä, joissa on pyörätuolia
käyttävä perheenjäsen. Tämän
epäkohdan korjaamiseksi nyt tehdyssä lakialoitteessa
ehdotetaan muutettavaksi autoverolain 24 §:n 2 momentissa tarkoitettua
pakettiauton tavaratilasäännöstä.
Lisättäväksi ehdotettu lain kohta
poikkeaa nykyisen lain pakettiauton tavaratilan määräävältä 7
kuutiometrin minimikoon osalta. Ehdotuksen mukainen tavaratilan
kuutiomäärä on 3. Muutos mahdollistaisi
esimerkiksi viisihenkisen perheen käyttöautoksi
vähintään 5 kuutiometrin tavaratilalla
varustetun pakettiauton, josta on olemassa myöskin kahdeksan
hengen pikkubussiversioita. Nykyinen laki edellyttää vastaavassa
tapauksessa yli 9 kuutiometrin tavaratilalla varustettua pakettiautoa.
Pakettiauton minimikoko määräytyy
käyttötarpeen eikä lain mukaan. Nyt voimassa
oleva laki sallii perheiden hankkia käyttöönsä sopivan kokoisen
henkilöautoksi rekisteröidyn pikkubussin, joka
kuitenkin ensin pitää purkaa pakettiautoksi ja
tämän jälkeen rakentaa uudelleen pyörätuolia
käyttävän perheenjäsenen perheelle
sopivaksi. Pikkubussin hankintahinta on noin 40 000 euroa
ja pakettiautoversion 24 000 euroa, joten tämä ratkaisu
on erittäin kallis ja siksi vain harvalla tarvitsijaperheellä on
siihen taloudellisia mahdollisuuksia.
Aloitteessa esitetyn muutoksen läpimeno helpottaisi
noin tuhannen perheen eli 4 000—5 000 ihmisen
jokapäiväistä elämää.
Lainmuutoksesta ei koidu valtiolle kustannuksia, vaan päinvastoin se
toisi huomattavaa säästöä vammaispalvelulain
edellyttämien kuljetuspalveluiden kysynnän vähentyessä.
Myöskään keinottelu asiassa ei ole mahdollista,
sillä myytäessä vammaisperheen auto on
edelleen pakettiauto. Monilla ihmisillä on suuri halu myötäelää heikko-osaisten
kanssa, ja yhteiskuntakin on joutunut panostamaan heihin paljon.
Tämän aloitteen mukainen muutos ei kuitenkaan
lisää yhteiskunnan menoja entisestään
mutta helpottaisi suuresti tuhansien vammaisperheissä elävien
ihmisten arkisia askareita.
Toivon tämän lakialoitteen johtavan vammaisten
ja heidän perheidensä kannalta myönteiseen
lopputulokseen.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Timo Kalli on puuttunut erittäin
tärkeään ongelmaan. Tilanne on todellakin
se, että tänä päivänä nykylainsäädännön
mukaan viisihenkinen perhe tai suurempi, jonka yksi jäsen
joutuu käyttämään pyörätuolia,
joutuu hankkimaan liikkuakseen pikkubussityyppisen auton. Tämä sen
takia, että säädökset sallivat
vammaisen henkilön kuljettamisen sidottuna pakettiauton
tavaratilassa, jossa ei kuitenkaan saa olla mukana avustajaa. Tällaisen
pikkubussin hinta on todellakin 300 000—350 000
vanhaa markkaa, josta voi palautuksena saada 23 000 vanhaa
markkaa. Kun normaali viisihenkinen perhe saa auton noin 200 000
markalla, ero vammaisperheeseen on erittäin suuri ja jopa
kohtuuton puhumattakaan siitä, että kulkemiseen
tarvitaan joskus kaksi autoa.
Tähän ratkaisuun voidaan käyttää mallia,
jonka ed. Timo Kalli on tuonut esiin, eli määritellään
pakettiauton tavaratila. Toinen vaihtoehto on se, että määritellään
uudelleen autoveronpalautus, ja kolmas keino voi olla se, että sallitaan pakettiautoon
lisäistuimet tarpeen mukaan. Tämä tarvehan
voidaan katsastaa aina auton katsastuksen yhteydessä, onko
perheellä tarvetta lisäistuimiin, eli vaihtoehtoja
on monia. Tärkeintä on se, että asia
hoidetaan kuntoon.
Niin kuin ed. Kalli totesi, kyseessä eivät
ole suuret kustannukset vaan todellakin se, mikä veronalennuksena
tai veroetuna annetaan, palautuu vähäisempänä kuljetuspalveluiden
tarpeena ja polttoaine- ja muina veroina valtiolle. Toivon todellakin,
että aloite käsitellään nopeasti
ja se saa myönteisen vastaanoton.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Toivoisi todellakin, että nämä järkevät
ja hyvät lakialoitteet täällä edes
joskus menisivät läpi eivätkä joutuisi ö-mappiin,
niin kuin hyvin vanhat edustajat sanovat, että ne eivät
koskaan mene läpi, että ne ovat näitä esityksiä esitysten
perästä. Silloin kun todella yhteiskunnallista
vaikutusta on näillä asioilla, toivoisi hartaasti,
että ne otettaisiin myöskin sillä tasolla
valiokunnissa käsittelyyn ja löytyisi tämmöistä poliittista
yksimielisyyttä näissä asioissa hoitaa
todella niiden ihmisten asioita, joilla se on rahasta kiinni. Harvalla perheellä on
varaa laittaa noin suurta rahamäärää tämän
tyyppiseen kuljetukseen. Myöskin silloin vammaisia ajattelisimme
oikealla tavalla ja arvostaisimme myöskin sitä,
että hekin pääsevät nauttimaan
kulkemisesta ja kuljetuksista. Tässä lakialoitteessa
on yksi hyvä esimerkki siitä, ja toivon todella,
että se saataisiin pikaisesti menemään
läpi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallin lakialoite on varsin hyvä,
hyvin perusteltu. Se ei ole kustannusrasitteinen valtiolle, eikä mitään
esteitä sen hyväksymiseen pitäisi olla. Toivoisi,
että asianomainen valiokunta myös informoisi
mahdollisimman nopeasti ministeriötä tässä asiassa
niin, että jos tätä asiaa ei käsiteltäisi — mitä en
sinänsä toivo — asianmukaisesti valiokunnassa,
kuitenkin ministeriöstä tulisi sitten hallituksen
esitys tässä asiassa. Näinhän
monesti on edetty. Tämä on hyvää työtä ed.
Kallilta. Tänään olemme siis nähneet
ja kuulleet useamman tällaisen hyvän lakialoitteen.
Keskustelu päättyy.