5) Laki sairausvakuutuslain ja lasten kotihoidon ja yksityisen
hoidon tuesta annetun lain 2 ja 19 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yksi tämän ajan hälyttävimpiä oireita
on lastensuojelutoimenpiteiden kasvava tarve. Taustalla vaikuttava
ja tähän nimenomaiseen kasvuun vaikuttava tekijä on
ennen kaikkea lisääntynyt alkoholin kulutus ja
päihdeongelmat, joista jo jonkin verran keskusteltiinkin
tänään kyselytunnilla.
Kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia on jo lähes
15 000, ja heistä kymmenisentuhatta kasvaa laitoksissa
tai ammattimaisesti hoidetuissa perhekodeissa, vain yksi kolmesta,
noin 5 000 lasta, sijaisperheissä. Sijoitettujen
lasten määrä on kasvanut seitsemässä vuodessa
neljänneksen, ja sijaishuollon tarve kasvaa yhä.
Suomessa lapsi sijoitetaan muita Pohjoismaita useammin juuri laitokseen.
Sijoitusperheistä alkaakin olla huutava pula. Perheeseen
sijoittaminen on yhteiskunnalle laitosta edullisempaa. Esimerkiksi
lapsen huostaanotto perheeseen maksaa noin 30 000 euroa
ja laitokseen 60 000 euroa. On arvioitu niinkin, että laitoshoito
maksaa kolmessa päivässä saman verran
kuin perhehoito kuukaudessa. Mutta ennen muuta lapsen kannalta perhe
on yleensä laitosta parempi vaihtoehto. Sijoitettu lapsi
tarvitsee aivan erityisesti vanhemman syliä ja aikaa. Aivan
erityisen tärkeää tämä on
toki pienten lasten ja vauvojen kohdalla. Heidän kohdallaan
tulisikin pyrkiä juuri perhesijoitukseen, jolloin he saisivat
kiinteän, kokopäiväisen suhteen sijaisäitiinsä ja
mielellään myös -isäänsä.
Minuun otti yhteyttä eräs sijaisäiti,
jonka hoidossa olevalle leikki-ikäiselle lapselle oli syntymässä pikkusisarus.
Tämän vauvan biologinen ja juridinen äiti
ei halunnut luovuttaa lapsiaan adoptoitavaksi, mutta hän
oli niin vakavasti päihdeongelmainen, että ei
kyennyt lapsista huolehtimaan. Sijaisäiti kertoi, että hän
kyllä olisi valmis ottamaan tuon pienen vauvankin huostaansa, mutta
hänellä ei kuitenkaan ollut oikeutta äitiyslomaan,
vaan hänelle sitten ehdotettiin, kun tätä ongelmaa
pohdittiin, että sijoitettu vauva voitaisiin viedä äidin
työpäivän ajaksi kunnalliseen päivähoitoon.
Sijaisäiti ihmetteli sitä, miksi juuri näiltä kaikkein
vaikeimmassa asemassa olevilta lapsilta eli sijoitetuilta vauvoilta
puuttuu tämä oikeus saada kokopäiväistä hoitoa äitiys-
ja vanhempainloman turvin.
Tässä aloitteessani ehdotan, että ei-ammatillista
perhehoitoa antavalle henkilölle eli sijaisvanhemmalle
annettaisiin oikeus vanhempainpäivärahaan alle
1-vuotiaasta lapsesta ja alle 3-vuotiasta sijoitettua lasta hoitavalle
perhehoitajalle annettaisiin oikeus kotihoidon tukeen. Toteutuessaan
nämä uudistukset lisäisivät
mahdollisuuksia ryhtyä sijaisvanhemmaksi ja vähentäisivät
näin toivon mukaan myös laitoksessa hoidettavien
lasten määrää. Perhehoitaja
tarvitsee nykyistä paremmat taloudelliset mahdollisuudet hoitaa
uutta perheenjäsentä kaikessa rauhassa kotona,
jotta lapsen ja vanhemman välille muodostuisi turvallinen
kiintymyssuhde.
Käsitteistä sen verran, että perhehoidollahan tarkoitetaan
henkilön hoidon, kasvatuksen tai muun ympärivuorokautisen
huolenpidon järjestämistä hänen
oman kotinsa ulkopuolella yksityiskodissa. Tällä hoitomuodolla
pyritään tarjoamaan mahdollisuus perheenomaiseen
hoitoon ja läheisiin ihmissuhteisiin. Samalla on laitosta
paremmat mahdollisuudet edistää hoidettavan perusturvallisuutta
ja sosiaalista kehitystä. Perhehoitoon pyritään
yleensä sijoittamaan nuorimmat sijoitusta tarvitsevat.
Itse asiassa varsin suuri osa näistä vauvana sijoitetuista
kasvaa aivan aikuisiksi asti sijaisperheissään.
Perhehoitoa voidaan antaa joko ostopalveluperiaatteella, jolloin
kunta sopii perhehoidon järjestämisestä niin
sanotussa ammatillisessa perhekodissa. Tällaisessa perhekodissa
yleensä sosiaali- ja terveydenhuollon ammatillisen koulutuksen
saanut pariskunta hoitaa päätoimisesti neljää—seitsemää perhekotiin
sijoitettua lasta. Nämä ammatilliset perhekodit
toimivat lääninhallituksen myöntämällä toimiluvalla,
ja hoidosta maksetaan hoitovuorokausimaksua. Mutta sitten toinen
muoto on perhehoitajalaissa tarkoitettu toimeksiantosopimuksen perusteella
tapahtuva perhehoito, joka perustuu sosiaalilautakunnan ja sijaisvanhempien
väliseen sopimukseen. Tässä aloitteessa,
joka on nyt käsiteltävänä, on kysymys
juuri näistä, tästä jälkimmäisestä hoitomuodosta,
aivan tavallisista perheistä, joihin otetaan sijaiskotia
tarvitseva lapsi yleensä pitkäaikaiseksi kodin
jäseneksi, perheenjäseneksi.
Todellakin näistä sijaisperheistä on
tällä hetkellä pulaa, ja samaan aikaan
yhä pienempien lasten tarve pitkäaikaiseen perheenomaiseen
hoitoon on kasvanut ja kasvamassa. Sijaisvanhemmat ovat keskimäärin
50-vuotiaita. On arvioitu, että noin kolmannes perhehoitajista
on jäämässä eläkkeelle
seuraavien viiden vuoden aikana. Tarvitsisimme todellakin kiireesti
lisää sijaisperheitä. Tämä on
mahdollista vain parantamalla tätä vaativaa hoitotyötä tekevien
sijaisvanhempien asemaa, arvostusta ja myös taloudellisia
etuuksia. Perhe avaa sylinsä lapselle, jonka elämä on useimmiten
ollut hyvin vaikeaa, ja kasvattaminen on vaativaa. On myös
muistettava, että sijaiskodin ovet on avattava myös
näille lapsen biologisille tai juridisille vanhemmille,
isovanhemmille, mahdollisesti myös muulle suvulle, jotta lapsen
yhteydet omiin juuriinsa säilyisivät. Tämäkin
vaativa haaste tulee tämän lapsen kasvattamisen
ja hoitamisen rinnalle.
Perhehoitaja saa kunnalta hoitopalkkiota 242—725 euroa
kuukaudessa ja lisäksi korvausta lapsesta aiheutuvista
menoista. Vuonna 2004 perhehoitaja ansaitsi keskimäärin
565 euroa kuussa. Kunnat arvioivat hoidon vaativuuden vapaasti ja
vähentävät palkkioita esimerkiksi hoitajan
kodin ulkopuolella suorittaman työn perusteella. Näin
eri kunnissa toimivat ja eri kuntien lapsia hoitavat perhehoitajat
ovat myös keskenään aika eriarvoisessa
asemassa. Suomessa kuitenkin keskimäärin perhehoitajien
palkkiot alittavat pohjoismaisen tason. Muissa Pohjoismaissa perhehoitoa
on määrätietoisesti tuettu, hoitajia
värvätty ja koulutettu ja siten on pystytty lisäämään
tämän tärkeän kasvatustyön
tarjoajia.
Pitkäaikaiset perhehoitajat ovat viestineet, että tänään
sijoitettavat lapset ovat moniongelmaisempia kuin muutamia vuosia
sitten. Olen keskustellut useiden perhehoitajien kanssa, ja tällainen
näkemys kentällä on. Sijoitetut lapset
tarvitsevat yhä enemmän huomiota, suojelua, hoivaa, turvallisia
olosuhteita. Pieneen, uuteen kotiin sijoitetun, perusturvallisuutta
vailla olevan lapsen on tärkeää saada
hoitoa tässä kodissa ja juuri uudelta läheisimmältä hoitajaltaan,
sijaisäidiltä tai -isältä.
Ei ole tarkoituksenmukaista, että tällaista pientä lasta
lähdetään sitten vielä viemään
kunnalliseen päivähoitoon ainakaan kovin pienenä, alle
vuoden ikäisenä.
Ihmettelen myös sitä, että perhehoitajan
edellytetään nykyisin itse kustantavan suurelta
osalta tämän välttämättömän
kotonaolonsa ja muusta työstä pois jäämisen.
Yhteiskunnan sijaisvanhemmalle maksaman taloudellisen korvauksen tulee
todellakin olla mielestäni sen suuruinen, että vanhemmalla
on varaa jäädä kotiin hoitamaan alle
3-vuotiasta sijoituslasta. Jos lapsi joutuu päivähoitoon
liian varhain, se vaikeuttaa turvallisen kiintymyssuhteen luomista.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakialoitteeni
olisi vaikuttamassa myös hallituksen sisäisessä keskustelussa
nyt, kun parhaillaan valmistellaan perhevapaauudistusta, jota on
eduskuntaan kovasti odoteltu. Siinähän aiotaan
korjata perhevapaajärjestelmämme aukkopaikkoja, muun
muassa etävanhemman oikeutta perhevapaisiin. Mutta ennakkotietojen
mukaan juuri sijaisvanhempien perhevapaaoikeudet ja niiden puutteiden
korjaamiset ovat jäämässä ulkopuolelle
tämän uudistuksen. Toivon, kun täällä on muutamia
hallituspuolueidenkin edustajia keskustelussa mukana, että (Ed.
Pulliainen: Kaikkein vaikutusvaltaisimmat!) tämä asia
otettaisiin nyt vakavasti tämän uudistuksen yhteydessä huomioon.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Herra puhemies! Lapsen kasvattaminen on aina vaativaa työtä ja vastuullinen
tehtävä, mutta sijoitetut lapset ovat keskimääräistä vaikeampihoitoisia
lapsia, kuten ed. Räsäsen puheenvuorosta ja lakialoitteesta
hyvin käy myös ilmi. Aloitteen asia on tärkeä,
ja olen sitä mieltä, että tätä asiaa
olisi hyvä selvittää tarkemmin. Sijaisperheistähän
on jatkuva pula. Esimerkiksi meillä Helsingissä kuukausittain
on lehti-ilmoituksia asiasta, haetaan hyviä sijaisperheitä,
ja lastensuojelu on kovin laitosvaltaista tällä hetkellä.
Olisi hyvä selvittää tarkemmin myös
sitä, miksi joissain kunnissa perhehoidossa tai sijaisperheissä on
huomattavasti suurempi osa lastensuojelulapsista kuin joissain toisissa
kunnissa. Tässä on hyvin merkittäviä eroja.
Olisi hyvä toisten kuntien ottaa opiksi myös niistä hyvistä käytännöistä,
joilla on saatu joissain kunnissa sijaisperheitä huomattavasti
enemmän tähän tärkeään ja
vaativaan tehtävään mukaan.
On hyvä muistaa se, että tällä hallituskaudellahan
kotihoidon tukea on korotettu 42 eurolla ja myös eläkettä kertyy
nyt kotihoidontukiajalta laskennallisen 500 euron palkkasumman mukaisena,
mutta kuten ed. Räsänen tässä aloitteessa
ja puheenvuorossaan toi esille, niin sijaisperheet nyt ovat tätä väliinputoajaryhmää.
Valitettavan monessakin asiassa meillä sosiaalietuisuuksien puolella
voi olla tämmöisiä väliinputoajaryhmiä,
ja niistä olisi näissä lapsiperheiden
taloudellisesta tilanteesta tehtävissä selvityksissä tärkeä koota
yhteen se tieto ja sitten puuttua niihin epäkohtiin, koska
kysymys ei ole kuitenkaan suuresta määrästä perheitä ja
suuresta määrästä lapsia, mutta
jokaisen yksittäisen lapsen ja perheen kohdalla se on erittäin
iso taloudellinen kysymys ja voi vaikuttaa erittäin suuresti
perheen kykyyn tehdä ratkaisuja ja päätöksiä arjessa
selviytymisestä, miten he taloudellisesti selviävät, ja
tämä aloitteen asia on siksi tärkeä selvittää tarkemmin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Peltokorpi edellä totesi,
hallituksen toimesta on tehty paljon hyvää lapsiperheille,
kotihoidolle ja perhehoidolle yleensäkin. Tämä aloite
osaltaan haluaa korjata epäkohdan, joka on jäänyt
huomaamatta tai johon ei ole ennätetty tässä vaiheessa
vielä riittävästi puuttua. Toivon, että tämä aloite,
mikä tähtää kotona tapahtuvan hoidon
lisäämiseen ja sitä kautta lasten parhaaksi,
saisi myönteisen jatkokäsittelyn valiokunnassa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä, että tämä on
ihan hyvä lakialoite. Tässä vaan yksi
totuus on juuri se, että julkinen sektori kun säästää,
niin samaan aikaan ongelma pahenee, elikkä kunnat säästävät
tänä päivänä, esimerkiksi
Lahden kaupunki, juuri näissä asioissa, joihin
tässä nyt esitetään ikään
kuin laajennusta. Elikkä kun kumminkin tarvitaan sekä laitoksia
että perhehoitoa, niin se on erittäin vaativa
tilanne tällä hetkellä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aloite, jonka ed. Päivi Räsänen
ja neljä muuta kansanedustajaa ovat tehneet, todella on
ihan kannatettava. Lapset todella ovat varsin selkeä peili,
johonka kuvaantuu yhteiskunnan tilanne. Täällä aloitteen
tekijä kertoi esimerkin päihdeäidistä:
sekakäyttö, päihteet yleensä,
alkoholin lisääntynyt käyttö ja
se, että aika monta tuhatta nuorta ihmistä ikäluokasta
jää saamatta kunnollista peruskoulutusta, joka
mahdollistaisi työuran. Ne kaikki vahvistavat sitä,
että näitä lapsia tulee olemaan nykymenolla.
Niin kuin aloitteen perusteluissa todetaan, 15 000 suomalaislasta kasvaa
kodin ulkopuolelle sijoitettuina. Tämä tilanne
on tietysti erittäin vakava. Näiden lasten määrän
lisääntyminen on selvä tendenssi. Se
pitäisi pystyä hallitsemaan. Se on kokonaisyhteiskunnallinen
tilanne. Kysymyksen ratkaisu on myös kokonaisuutena koko
yhteiskunnan tehtävä.
Tämän sairausvakuutuslain muuttamisen suhteen
todella on kysymys selkeästi yksityiskohdasta, joka pitää pystyä myös
mieluummin näin ratkaisemaan kuin tässä todetaan.
Hyvää ja ahkeraa työtä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämähän on hyvää tarkoittava
lakialoite. Tässä on myöskin esitetty
vähän kustannuksia, palautettu mieleen, paljonko
perhehoitajille hoitopalkkiota maksetaan kuukaudessa ja mitkä ovat
keskikuukausiansiot ja niin poispäin. Mutta, arvoisa puhemies,
tätä koko esitystä olisi kyllä edesauttanut
ajatuksellisesti paljon se, että kun ed. Räsänen
hallitsee tämän puolen asioista äärimmäisen hyvin,
niin hän olisi merkinnyt ylös myöskin
tämän esityksensä kokonaistaloudelliset
vaikutukset elikkä siis paljonko nettokuluja lisää julkiselle
taloudelle tästä esityksestä tällaisenaan
toteutettuna aiheutuisi. Kun hänellä on seuraava
puheenvuoro, niin hän voinee kertoa tämän
siinä puheenvuorossa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tulin vielä tänne korokkeelle
käyttämään puheenvuoron, kun
aikaa saattaa enemmän kuin kaksi minuuttia kulua tätä puheenvuoroa
käyttäessä. Kokonaistaloudellisia nettokustannuksia
en kyllä pysty varmasti sanomaan. Tämä Perhehoitoliitto,
joka on myös aivan samoja asioita ollut vaatimassa, on
pikemminkin ollut sitä mieltä, että jos toteutettaisiin
tämän tyyppiset uudistukset, niin saataisiin enemmänkin
säästöä yhteiskunnalle kuin
kustannuksia, nimenomaan jos se lisää, niin kuin
sillä tavoitellaan, perhehoidon määrää.
Eli tällä hetkellä kun meillä näistä 5 000
sijoitetusta lapsesta kaksi kolmesta hoidetaan laitoshoidossa, se
on joka tapauksessa huomattavasti kalliimpaa kuin perhesijoitus.
Jos pystytään lapsia siirtämään
yhä enemmän perhesijoituksiin, niin silloin toki
nettovaikutus jää yhteiskunnalle myönteiseksi,
siis tulee säästöä silloin yhteiskunnalle.
Haluan vielä täsmentää sen
verran myös, että sijaisvanhemmallahan on toki
oikeus hoitovapaaseen, myös osittaiseen hoitovapaaseen
ja myös tilapäiseen hoitovapaaseen ihan biologisen,
juridisen vanhemman tai ottovanhemman tavoin, mutta oikeutta sairausvakuutuslain
mukaiseen palkkatuloja korvaavaan vanhempainpäivärahaan
tai työsopimuslain mukaiseen äitiys-, isyys- tai
vanhempainvapaaseen ei ole eikä myöskään
oikeutta kotihoidon tukeen. Jäädessään
kotiin hoitamaan lasta sijaisvanhempi menettää siis
palkan lisäksi myös näihin työsuhteisiin
liittyvät etuudet, kuten lomaoikeuden ja määrävuosilisät
ja eläkekertymän kyseiseltä ajalta.
Sijaisäiti ei synnytä, mutta muuten vauvaikäisen
lapsen sijaisvanhemman osa ei juurikaan poikkea biologisen vanhemman
tehtävästä. Vauva tarvitsee jatkuvaa
hoitoa. Vanhempainvapaahan on tarkoitettu lapsen hoitamista ja vanhemman
ja lapsen kiintymyssuhteen muodostamista varten ja juuri tähän
vanhempainvapaata tarvitsee myös toki sijaisvanhempi. Hyvän
hoito- ja kiintymyssuhteen muodostumista tulisi tukea riippumatta
hoitavan aikuisen ja vauvan juridisesta suhteesta. Mielestäni
perhehoitajalle tulisi antaa oikeus, aivan samaan tapaan kuin biologisillekin
perheille, vanhempain päivärahakautta vastaavaan
ajanjaksoon eli 263 päivään, noin 10 kuukauteen.
Laissa kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta perhehoito siis
rinnastetaan laitoshoitoon, ja tämä on nimenomaan
tämän kotihoidon tuen kannalta se ongelmakysymys
tässä. Kotihoidon tukea ei luonnollisestikaan
makseta jatkuvassa laitoshoidossa olevasta lapsesta, mutta perhehoidossa
on mielestäni kysymys lapsesta ja biologisten vanhempien
avuksi tulleesta ikään kuin varaäidistä ja
-isästä eli ei mistään laitoksesta. Lastensuojelulain
perusteella huostaanotetun lapsen osalta tuen maksaminen lakkaa,
kun lapsen hoito ja kasvatus on järjestetty kodin ulkopuolella.
Ymmärtäisin, että tällä on
tavoiteltu sitä, ettei lasta hoitanut vanhempi saa enää tukea kun
ei tosiasiallisesti hoida lasta. Eli kotihoidon tuki kuuluu vanhemmalle,
joka hoitaa lasta kotona, ja siksi sijaisvanhempana toimivalle perhehoitajalle
myös tulisi kuulua tämä kotihoidon tuki.
Tuossa ed. Peltokorpi totesi Helsingin osalta näitä ongelmia
ja tilanteita, todellakin vaihtelevia tilanteita eri kuntien välillä.
Helsingin kaupunkihan nimenomaan on kunnostautunut siinä, että se
tukee alle 3-vuotiaiden kotihoitoa kaksinkertaistamalla tähän
ikäryhmään kuuluvien sijaislasten hoitopalkkion
edellyttäen, että lapsi hoidetaan kotona eikä päivähoidossa.
Tämä on ollut varmasti aivan välttämättömyyden,
pakon sanelema ratkaisu nimenomaan Helsingissä, jossa on
paljon tätä lastensuojelutarvetta. Tällainen ratkaisu
on edullisempi kuin päiväkotipaikan järjestäminen,
etenkin, kun useat sijoituslapset olisivat päiväkodissa
vielä niin sanottuja erityislapsia. Mutta mielestäni
tässä suhteessa tulisi olla kyllä samanlaiset
mahdollisuudet eri puolilla Suomea kaikissa kunnissa, eli kotihoidon
tuen laajentaminen koskemaan alle 3-vuotiasta hoitavia perhehoitajia
olisi tähän paras ratkaisu. Vielä haluan
korostaa, että Perhehoitoliitto, jonka puheenjohtajana
on ed. Aila Paloniemi, on tammikuussa antamassaan kannanotossa todennut,
että sijaishuollon perhehoidossa kasvavilla lapsilla tulee
olla myös oikeus kotihoitoon ja sijaisvanhemmilla oikeus
saada kotihoidon tuki kotihoidon järjestämiseksi
vaihtoehtona kunnalliselle päivähoitopaikalle.
Lopuksi vielä totean, arvoisa puhemies, että perhehoitajat
kantavat erittäin tärkeää yhteiskunnallista
vastuuta tästä yhteiskuntamme yhdestä kipeimmästä ongelmasta:
niistä lapsista, jotka tarvitsevat hoitoa eivätkä pysty
sitä saamaan omassa perheessään. Vaikka
perhehoidon lähtökohta on vapaaehtoisuus, halu
auttaa lapsia, niin taloudellisen vastuun tulee nykyistä selkeämmin olla
myös yhteisesti jaettu.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tarvitaan lasten perhepäivähoitoa
sekä laitoshoitoa. Ne täydentävät
toisiaan ja ovat vaihtoehto vanhemmille. Mutta niin kuin täällä ed.
Kauppila totesi, kunnat leikkaavat palveluitaan, kuten tehdään
myös hänen tietämänsä mukaan
Lahdessa, mistä hän on kotoisin. Tämä vaikeuttaa
näitä asioita.
Täällä suullisella kyselytunnilla
keskusteltiin lastenpsykiatrian määrärahoista,
ja niitä on eduskunta sitten aina vuosittain budjettiin
tuonut vastoin hallituksen tahtoa. Minun mielestäni tässä on
lasten etu kyseessä niin kuin on psykiatrisessa hoidossakin.
Jos täällä jotain lapselle epämiellyttävää tapahtuu,
niin se kyllä näkyy sitten lapsen ja nuoren kehityksessä ja
miksei aikuisenakin, siitä maksetaan monin kerroin sitten
kalliilla.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kauppilalle en voi olla toteamatta sitä,
että varsin usein kunnissa kun tehdään
näitä säästöratkaisuja,
ne ovat kovin lyhytnäköisiä ja budjetoinnissa
ei aina tehdä kokonaistaloudellista arviointia lainkaan
ja oteta huomioon sitä, mitä jonkun kohdan säästäminen
voi aiheuttaa esimerkiksi toisella tai jopa samallakin sektorilla.
Olenkin itse sitä mieltä ja yrittänyt
käynnistellä keskustelua siitä, että kuntien
budjetoinnissa nykyistä paremmin otettaisiin — samalla
tavalla kuin nyt sukupuolivaikutusten arviointi, niin sanottu suvaus,
on leviämässä myös kuntien budjetointiin — myös
sosiaali- ja terveysvaikutusten sekä lapsivaikutusten arviointi
käyttöön. Niiden avulla voitaisiin sitten
myös tähän nimenomaiseen lakialoitteeseen
liittyviä asioita ehkäistä jo ennalta
ja huomata niitä kipukohtia, joita saatetaan aiheuttaa
budjetoinnissa, kun katsotaan vaan hyvin kapeasti sektorikohtaisesti
sitä budjettia.
Keskustelu päättyy.