Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
(koputtaa)
Pieni hetki! — Täysistunto ei ole päättynyt,
vaan se jatkuu, ja hiljennymme kuuntelemaan edustaja Braxin puheenvuoroa.
Kiitoksia! — Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on
tarkastusvaliokunnan mietintö Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomuksesta eduskunnalle vaalirahoituksen valvonnasta vuoden 2011
eduskuntavaaleissa.
Laki ehdokkaan vaalirahoituksesta tuli voimaan toukokuussa 2009,
ja viime vaaleissa sovellettavaan lakiin tehtiin sitten vielä myöhemmin
muutoksia. Luulen, että lain perimmäinen tarkoitus
on vielä niin tuoreessa muistissa, että jos haluatte
kerrata, minkä takia tämä demokratian
läpinäkyvyyttä, korruption ehkäisyä ja
eduskunnan päätöksenteon luotettavuutta
lisäävä laki tehtiin, niin löydätte
sen tarkastusvaliokunnan mietinnön alusta kertauksena,
mutta en käytä nyt, kun istuntokin alkoi vähän
myöhässä, yhteistä aikaa tähän
perusviestiin.
Mutta joitakin lukuja.
Eduskuntavaaleissa 280 henkilöllä oli ilmoitusvelvollisuus
vaalirahoituksestaan. Kaikki ilmoitusvelvolliset jättivät
vaalirahoitusilmoituksen, neljä heistä määräajan
jälkeen. Suurin vaalikampanja oli määrältään
97 500 ja vähän päälle euroa,
pienin reilu 1 000 euroa. Keskiarvo oli vähän
päälle 32 000 euroa, mediaani noin 30 000 eurossa.
Vaalirahoituslain 11 §:n tarkoittaman ennakkoilmoituksen
kampanjan kuluista ja rahoituksesta toimitti määräaikaan
mennessä yhteensä yli 900 ehdokasta eli noin 40
prosenttia kaikista ehdokkaista, ja meistä, jotka tulimme valituiksi,
tai sitten niistä, jotka olivat ensimmäisiä varamiehiä,
128 jätti lain mahdollistaman ennakkoilmoituksen.
Kaikista ilmoituksista jätettiin 75 prosenttia sähköisesti.
Valiokunta käsittelyssään yhtyi kyllä niihin
havaittuihin ongelmiin, mitä sähköisessä järjestelmässä vielä ekalla
kerralla oli, ja katsoo, että kunnallisvaaleihin mennessä on
syytä saada järjestelmä vielä varmemmin
toimimaan, jotta siitä valtavasta ilmoittajien määrästä selvittäisiin
niin, että valtaosa, toivottavasti suoraan sanoen kaikki,
tekisi ilmoituksen sähköisenä.
Eduskuntavaalien vaalikampanjan kulujen kattamisesta annetussa
laissa oli myös uutuus siltä osin, että mikäli
vaaleja on kustannettu lainalla, lainan maksamisesta täytyy
antaa myös jälki-ilmoitus. Tässä salissa
41:llä, tai sitten varamiehistä, on tämä lainmukainen
jälki-ilmoitusvelvollisuus, ja jos joltakin on asia unohtunut — siellä on
muutamia määräaikaan mennessä ehkä unohtuneita — niin
toivottavasti muistatte ensi kerralla. Näiden jälki-ilmoitusten
yhteydessä siis yli 1 500 euron yksittäiset
lahjoitukset, jos olette maksaneet sitä vaalilainaa niillä,
tulee ilmoittaa.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ennen kaikkea
valiokunnan tehtävä on keskittyä tarkastusviraston
toiminnan arviointiin ja heidän esiin nostamiinsa seikkoihin.
Tietojärjestelmä rakennettiin hyvin nopeasti,
ja se pääsääntöisesti
toimi hyvin, mutta kentältä tuli ilmoituksia myös,
että se joskus katkesi kesken ilmoituksen täyttämistä,
ja joitakin muita ongelmia oli. Laki oli myös uusi, ja
tarkastusvirastolla oli merkittävä auttamis-,
tiedotus-, neuvomisvelvoite, ja näin tarkastusvirasto sitten
toimikin ja antoi tarkempia ohjeita. Erityisesti tämän
välitetyn tuen osalta ohjeet olivat todella tarpeen, mutta
on selvä, että lain soveltamisessa jatkossakin
varmasti ilmenee tilanteita, joissa tarvitaan tarkentavia ohjeita.
Arvoisa puhemies! Tämän lain yksi keskeinen
tosiasiallinen toimintamuoto perustuu siihen, että joko
julkinen sana tai toiset ehdokkaat tai valppaat kansalaiset seuraavat
tätä prosessia. Näiden vaalien osalta
eduskunnan oikeusasiamiehelle tehtiin kaksi kantelua, jotka siirrettiin tarkastusviraston
käsiteltäväksi. Kanteluita tuli myös
muilta tahoilta. Sekä kantelut että tarkastusviraston
itse tekemät 43 selvityspyyntöä johtivat
siihen, että tarkastusvirasto katsoi, että asiat ovat
lain vaatimalla tasolla.
Mutta tarkastusvirasto kertomuksessaan viittaa siihen, että laki
ei anna heille toimivaltaa niin sanottuihin tarkistustietoihin eli
kääntyä tarkistusluonteisesti silloin,
kun on syytä epäillä, esimerkiksi keskeisten
mainostajien puoleen ja pyytää rinnakkaistietoa
siitä, pitävätkö ilmoituksessa
ilmoitetut summat paikkansa. Sekä tältä osin että mahdollisesti
sen puutteen osalta, että ehdokkaiden ei pidä pitää kirjanpitolain
mukaista kirjanpitoa tai ylipäätään
säännellyllä tavalla kirjanpitoa kampanjastaan,
sekä mahdollisesti muihin ongelmiin liittyen tarkastusvaliokunta
katsoo, että on järkevää katsoa
nyt juuri käydyn presidentinvaalin ja sitten vielä kuntavaalien
prosessit kaikkineen ja sitten kootusti arvioida lain muutostarpeita.
Mutta tässä meidän lakisääteinen
tehtävämme on arvioida nyt tarkastusviraston toimintaa
tältä osin, ja siltä osin siis, mikä tarkastusvaliokunnalle
nyt kuuluu, tarkastusvaliokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
kannanoton, että eduskunnalla ei ole huomautettavaa kertomuksen
johdosta. Lain mahdollisiin parantamisajatuksiin palaamme, kun kuntavaalien
osalta kertomus on käsitelty.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Kevään 2011 eduskuntavaalien
jälkeen Valtiontalouden tarkastusvirasto vastaanotti yhteensä 280
vaalirahoitusilmoitusta. Valitettavasti lukuisia, jopa useita kymmeniätuhansia
euroja maksaneita vaalikampanjoita jäi kevään
2011 eduskuntavaalien jälkeen kaiken ilmoitusvelvollisuuden
ulkopuolelle, sillä ilmoitusvelvollisuus koskettaa ainoastaan
valittuja kansanedustajia sekä varaedustajia, joita oli
siis yhteensä vain 280 kappaletta, ja ehdokkaita oli noin
2000—3000.
Mielestäni vaalirahoituslainsäädäntöä olisi tullut
laatia siten, että kaikki rahallisesti suuremmat vaalikampanjat
olisivat tulleet ilmoitusvelvollisuuden piiriin, oli kysymys sitten
kuntavaaleista, eduskuntavaaleista tai europarlamenttivaaleista,
sillä nimenomaan eduskuntavaaleissa ja europarlamenttivaaleissa
liikkuvat suuret rahat, eivät kuntavaaleissa, ja nyt tähän
kuntavaalipuoleen on satsattu kaikista eniten meidän viranomaistemme
resursseja.
Vaalirahoittajat, kuten kaikki tiedämme, ovat perinteisesti
hääränneet niiden ehdokkaiden lähipiirissä,
joilla on suurta vaikutusvaltaa kotikunnissaan, maakunnissaan ja
valtakunnan politiikassa. Vaikutusvallalla voidaan vaikuttaa asemakaavoihin,
siihen, minne kaavoitetaan automarketteja ja asuinalueita. Vaikutusvaltaiset
henkilöt, samoin vaikutusvaltaiset vanhat valtapuolueet,
voivat vaikuttaa kotikunnissaan näihin asemakaavoihin,
maakuntakaavoihin, kuntien kiinteistökauppoihin ja lukuisiin
suuriin julkisiin hankintasopimuksiin, rakennusurakkasopimuksiin
jne. Jos häikäilemätön liikemies
haluaa vaikkapa automarket-kaavan omistamalleen maalle, hän
tietää, kuinka asiat käytännössä junaillaan, kehen
otetaan yhteyttä, jotta päämäärä saavutetaan.
Arvoisa puhemies! Kertomuksen sivulla 20 kuvaillaan selkeästi
keskeisiä Valtiontalouden tarkastusviraston toimivaltuuksien
rajoituksia, jotka ovat todellisen tarkastustoiminnan uskottavuuden
kannalta vakavia epäkohtia. Nykyisen lainsäädännön
mukaan Valtiontalouden tarkastusvirasto voi pyytää vain
ilmoitusvelvollisilta itseltään lisätietoja
ja selvityksiä ilmoituksen oikeellisuuden ja riittävyyden
tarkistamisessa. Tarkastusvirastolla ei siis ole lainkaan oikeutta
pyytää lisätietoja tai vertailutietoja
kolmansilta tahoilta. Tämä on valvonnan ja sen
tuloksen tulkinnan kannalta olennainen rajoitus.
Verrataanpa Valtiontalouden tarkastusviraston vähäisiä oikeuksia
vaikkapa harmaan talouden tutkintaa suorittavien rikostutkijoiden
tai verotarkastajien oikeuksiin. Jos näillä viranomaisilla
ei olisi oikeutta saada väärinkäytöksistä epäiltyjen
kirjanpitoaineistoa haltuunsa tai pyytää erilaisia
selvityksiä kolmansilta tahoilta, ei heidän työstään
tulisi yhtään mitään, sillä talous- ja
verorikoksissa pitää olla selkeää näyttöä väärinkäytöksistä ennen
kuin asioita voidaan viedä eteenpäin syyttäjälle
ja tuomioistuinkäsittelyyn.
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston varsinaiseen
ilmoitusten sisällön valvontatoimintaan liittyvät
puutteet tulisikin korjata nopeassa aikataulussa. Kunnallisvaalit
pidetään syksyllä 2012. Valtiontalouden
tarkastusvirasto joutuu vastaanottamaan kunnallisvaalien yhteydessä noin
20 000 vaalirahoitusilmoitusta. Hyvin suuri osa näistä ilmoituksista
tulee olemaan suuruudeltaan nolla euroa tai muutamia kymmeniä euroja.
Ensi syksyn kunnallisvaalien vaalirahoitusilmoitusten karhuamistyö tulee työllistämään
varmasti runsaasti Valtiontalouden tarkastusvirastoa, sillä kolmen
suhteellisen pienen kunnan, Karkkilan, Kauniaisten ja Vihdin, vuoden
2008 kunnallisvaalien uusintavaaleissa vuonna 2009 yhteensä 24
henkilöä ei jättänyt ilmoitusta
määräajassa, vaan niitä jouduttiin peräämään
jopa uhkasakkoa tehosteena käyttäen, ja yli 50
joutui täydentämään ja korjaamaan ilmoitustaan.
On hyvin harmillista, että viranomaisten resursseja
tuhlataan mitättömien rahasummien vaalirahoitusilmoitusten
keräämiseen, kun samanaikaisesti lukuisien vaikutusvaltaisten
ehdokkaiden suurkampanjat jäävät kaiken
ilmoitusvelvollisuuden ulkopuolelle, joten tässä on kyllä hyvin
paljon kehittämisen aihetta tässä vaalirahoituslainsäädännössä,
joka markkinoitiin historiallisena uudistuksena. Mutta kuten nyt
on nähty muutamien vaalien jälkeen, se ei todellakaan
ole mikään historiallinen uudistus, kun Valtiontalouden
tarkastusvirastosta tehtiin postikonttori, joka karhuaa ilmoituksia,
vaikka kuntavaaleissa erityisesti ei olisi oikeastaan mitään
ilmoitettavaa, ja samanaikaisesti valtavat kampanjat, jopa 100 000
euron kampanjat, jos henkilö ei ole tullut valituksi varsinaiseksi
edustajaksi tai varaedustajaksi eduskuntaan tai europarlamenttiin,
jäävät ulkopuolelle kaikesta tästä ilmoitusvelvollisuudesta,
niin että työtä riittää paljon.