3) Hallituksen esitys poliisilaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelemmekö me poliisilakia
nyt?
Puhemies:
Kyllä, 3) asiaa. — Mutta sitä ennen, ed.
Söderman, täällä on nyt hälinää,
niin että pyydän hiukan nyt rauhoittumaan, jotta
päästään jatkamaan. Todellakin,
täällä kokoukset ovat vaan täältä estradilta
johdettavia kokouksia, eivät missään
muualla olevia kokouksia. — Olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Minä olin siinä uskossa,
että me keskustelimme molemmista edellisen aikana, sen
vuoksi minä käytän hyvin lyhyen puheenvuoron.
Nimittäin perustuslakivaliokunnassa ilmeni, että meidän
korkeimman poliisijohdon, eli ylipäällikön,
suojelupoliisin päällikön, keskusrikospoliisin
päällikön, nimittämisestä ja
nimitysperusteista säädetään
asetuksella. Nyt jos ajatellaan sitä suurta valtaa, jonka
he ovat saamassa tässäkin paketissa, heitä voi
verrata tuomareihin tai kenraaleihin, joista säädetään
perustuslaissa ja joiden nimitystaso on tasavallan presidentti.
Minä yhdyn siihen toivomukseen, joka näissä valiokunnan
mietinnöissä on, että tätä nyt
pohdittaisiin, että tämä heidän
nimittämisensä ja heidän nimitysperusteensa
ainakin siirrettäisiin lakitasolle.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Poliisien voimavarat suhteessa tehtäviin
eivät ole edelleenkään ajan tasalla,
esimerkkinä vuosina 2009—2010 laadittu kaupunkien
turvallisuusohjelma, joka oli lausunnolla tämän
vuoden tammikuussa. Pelkästään turvallisuusohjelman
toteuttaminen lisäisi merkittävästi poliisien
tarvetta. Miten ihmeessä kaupungeista saadaan turvallisia,
jos poliisi ei pysty puuttumaan edes Helsingin prostituution kitkemiseen
puhumattakaan huumausaineiden vastaisesta toiminnasta, väkivallan
käytöstä, humalaisista ym.? Mielestäni
ei ole syytä laatia sellaisia ohjelmia eikä aloittaa sellaisia
hankkeita, joihin poliisin voimavarat eivät kertakaikkisesti
riitä. Yhdynkin hallintovaliokunnan lausumaehdotukseen,
jossa eduskunta edellyttää laadittavan ajantasaisen
poliisien pitkän aikavälin tehtävä-,
resurssi- ja rahoitussuunnitelman, johon sitoudutaan.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä poliisilain
päivitys on ollut välttämätöntä monista
syistä, ja on hyvä, että tämä nyt saadaan
tällä eduskuntakaudella läpi.
Otan tästä vaan yhden asian, joka koskee tavallisen
poliisimiehen oikeuksia, ja se on perustavaa laatua oleva ja hämmästystä herättävä
muutos,
joka lakiin sisältyy poliisin oikeudesta turvautua hätävarjeluun.
Otan konkreettisesti, esimerkintapaisesti esille, että jos
tavallinen kansalainen — kuka hyvänsä tällä hetkellä,
nykyisen lain voimassa ollessa, oli hän poliisivirkamies
tai poliitikko — joutuu sellaisen hyökkäyksen
kohteeksi, että hänen henkensä tai terveytensä on
vaarassa, niin hän saa puolustaa henkeään ja
terveyttään ja myös toisen henkeä ja
terveyttä ja omaisuutta sellaisilla keinoilla, jotka ovat
puolustettavia myöhemmin arvioiden, että ne ovat siis
kohtuullisia sen hyökkäyksen torjumiseksi. Nyt
oikeusministeriö on keksinyt, että yhden ainoan
ihmisryhmän osalta poistetaan tämä oikeus ja
liitetään se virkavastuuseen, ja se tehdään
vain poliisille.
Eli tällä hetkellä on tilanne se,
että jos poliisi joutuu väkivaltatilanteeseen,
jossa vaikkapa häiriintynyt tai muuten väkivaltainen
henkilö alkaa ammuskella naapureitaan tai perheenjäseniään
ja kaikki muut sieltä lähtevät pakoon — poliisihan sinne
tietysti kutsutaan — niin poliisi ei voi lähteä siitä,
että on vaarallinen paikka ja henki on vaarassa, oma perhe
on kotona ja vaimo on kotona, vaan hänen on velvollisuus
mennä sinne auttamaan näitä, jotka ovat
uhattuna, ja toisaalta pitämään turvallisuutta
yllä. Poliisin tulee ensin neuvotellen kehottaa ja sitten
voimakeinoja käyttäen pyrkiä siihen tilanteeseen,
että saadaan tämä häiriö poistettua,
mutta jos tämä tilanne muuttuu hätävarjeluksi,
niin poliisin pitää luopua tämän toimivallan
käytöstä ja voimakeinoista ja suojella
niitä, joita tämä häiriöntekijä uhkaa,
esimerkiksi panttivankia, poliisia itseään tai
joitain muita lähellä olevia. Nyt tämä laki
muuttaa sen sillä tavalla, että poliisilla onkin
virkatehtävä koko ajan ja hänen toimintaansa
arvioidaan virkatehtävää suoritettaessa
tapahtuneena hätävarjeluna. Tämä hallintovaliokunnankin
näkemyksen mukaan voi kaventaa poliisimiesten oikeusturvaa.
Kaikista hulluinta tässä on se, että Suomessa on
tämän lain säätämisen
jälkeen kolme erilaista hätävarjelumallia.
On tavallisen kansalaisen hätävarjeluoikeus, sitten
on poliisi, jolta se on otettu erillisenä pois ja liitetty
virkatehtävään, ja sitten on tullimies
tai rajamies tai joku muu virkamies — esimerkiksi rajamiehellä on
poliisin valtuuksia käyttää samoja poliisilain
pykäliä, samoja rikoslain pykäliä — ja
jos he joutuvat tilanteeseen, jossa on hätävarjelutilanne,
niin oikeus käsittelee tätä hätävarjelutilannetta
eri pykälän mukaan ja eri perusteilla kuin poliisin
hätävarjelutilannetta. Kaikista mahdottomin tilanne
on se, että nämä viranomaiset joutuvat
yhteisellä tehtävällä tämmöiseen
tilanteeseen. Minun on hyvin vaikea käsittää tätä ajatuksenkulkua,
mikä tässä on ollut.
Hallintovaliokunnassa me hallituspuolueen edustajat olimme voimakkaasti
yksimielisiä, että pitäisi hylätä tämä kohta
ja etsiä muita ratkaisuja, mutta siellä oli yksi
vihreiden edustaja, joka vei asian eteenpäin niin, että hallituksen
pelisääntöjen mukaan on pakko hyväksyä tämä.
Keskustelin oikeuskanslerin kanssa tuossa eilen, ja hänkin
näkee tämän ongelmallisena. Saapa nähdä,
mikä soppa tästä nyt sitten tulee.
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan virkamiehen isännänvastuusta,
jota tällä lähdettiin hoitamaan, niin
esimerkiksi asiantuntija Matti Kuusimäki sanoi, että tämmöinen
turva isännänvastuusta vahingonkorvauksia korvattaessa
ja maksettaessa poliisin puolesta olisi pitänyt tehdä tähän
vahingonkorvauslakiin eikä olisi pitänyt muuttaa
poliisin oikeuksia. Oletan, että tilanne johtaa siihen,
että saamme sellaisen viranomaisen, joka on entistä varovaisempi
menemään väkivaltatilanteisiin, ja entistä enemmän
panttivangit ja muut rikollisten kohteeksi joutuvat saavat kärsiä siitä,
että poliisin täytyy ottaa huomioon, kuinka pitkälle
ja millä tavalla hän voi siellä kentällä toimia.
Arvoisa puhemies! Vielä sanon, että valiokunta
toteaa, että valiokunnan käsityksen mukaan nyt
säädettävä lainmuutos saattaa
samoja viranomaistehtäviä hoitavat viranomaiset
eriarvoiseen asemaan, ja valiokunta edellyttää,
että hallitus tarkkaan seuraa poliisimiehen hätävarjelua koskevan
säännöstön toimivuutta ja ryhtyy
tarvittaessa toimenpiteisiin tämän asian oikaisemiseksi.
Arvoisa puhemies! Itse toivon, että tätä ei
tarvitsisi maksaa poliisin hengellä eikä oikeusturvan
menetyksellä eikä kanteluillakaan vaan hallitus
ottaisi tämän asian esille ja yhdenmukaistaisi
kaikille virkamiehille tämän hätävarjelutilanteen.
Pahimmassa tapauksessahan tämä tarkoittaa sitä,
että sairaankuljettajalla, joka voi käyttää voimakeinoja,
on erillinen hätävarjeluoikeus ja ainoastaan poliisilla
ei.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Poliisilain valmistelua koskevat samat risut
kuin tätä esitutkinta- ja pakkokeinolakiakin.
Valitettavasti jouduimme tilanteeseen, jossa aivan hallituskauden
loppupuolella eduskuntaan saapunut lakiesitys jäi valitettavan
keskeneräiseksi. Erityisesti käyköön
esimerkiksi tuo perustuslakivaliokunnan löydös.
Alkujaan tässä poliisilaissa oli neljä erilaista
perustuslain vastaista esitystä. Sen korjaaminen ei tietysti
omalta osaltaan ollut aina niin helppoa.
Täytyy tietysti toivoa, että virheitä ei
jää näin kiireellisellä aikataululla
valmisteltuun lakiesitykseen. Tässä on tehty valtavasti
töitä. Kun ei ole ollut riittävää harkinta-aikaa,
niin on syytä sitten toivoa, että lakiin ei jää virheitä.
Arvoisa puhemies! Näin ei minusta voi lakia valmistella.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä puolestani totean tyydytyksellä,
että vaikka lain valmistelussa varmaan on jotakin huomauttamista,
niin kyllä tämä poliisilain valmistelu
on sitten kuitenkin ollut korkealuokkaista verrattuna siihen, minkälaisia
lakiesityksiä hallitukselta tänne eduskunnalle
on tullut monta kertaa muissa tilanteissa. Tämä poliisilain
uudistaminen, kuten jo edellisissä puheenvuoroissa on todettu,
on varmaan tarpeellinen, ja myöskin poliisin toiminnan
kannalta, sen käytännön toiminnan kannalta,
tämä on tervetullut.
Mutta yksi kohta tässä todellakin on ongelma, ja
se on tämä poliisin oikeus hätävarjeluun
nimenomaan näissä väkivaltatilanteissa.
Jatkossa, kun tämä laki tulee voimaan, saattaa
käydä niin, että poliisimies sitten välttääkseen
syytteeseen joutumisen todellakin vetäytyy tilanteesta.
Meillä poliisimiehillähän on tähän
asti ollut oikeus väkivaltatilanteissa toimia, kuten hätävarjelutilanteessa
voi kuka tahansa kansalainen toimia, mutta nyt tästä eteenpäin,
tämän lain voimaantulon jälkeen, se ei
ole enää mahdollista, vaan me suoritamme virkatointa,
jolloinka se toiminta arvioidaan nimenomaan poliisin virkatoimena.
Puhemies! Tähän liittyen on erittäin
hyvä, että tässä mietinnössä on
tämä toinen lausumaehdotus. Me tietysti eduskunnassa,
kuten me edellytämme tässä lausumassa,
edellytämme todella toimenpiteitä hallitukselta,
jos todetaan, että tämä hätävarjeluoikeuden
poistaminen muodostuu käytännössä ongelmaksi.
Tämä ensimmäinen lausuma on erittäin
tarpeellinen ja antaa osviittaa tulevalle hallitukselle.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman toi esille poliisijohdon
nimittämisen ja kelpoisuusehdoista säätämisen
asetuksessa. On myönteistä, että tältä osin
hallintovaliokunta on tämän perustuslakivaliokunnan
näkemyksen kirjannut elikkä että valtioneuvoston
on näiden perussäännösten osalta
nostettava ne lain tasolle.
Tämä on erittäin tärkeä asia.
Poliisijohdon merkitys on koko meidän oikeusjärjestelmän
ja turvallisuusjärjestelmän kannalta niin keskeinen,
että olisi syytä ylimmän poliisijohdon
osalta arvioida sitä jopa samalla tavalla kuin Puolustusvoimien
johdon nimittämistä, elikkä puolueettomuuden
ja riippumattomuuden ja kulloisistakin valtaryhmittymistä ulkopuolisen
tarkastelun varmistamiseksi jopa presidentin nimittämismenettely
voisi olla paikallaan.
Myöskin poliisihallinnon osalta on tehty kyllä vakava
virhe siinä, kun poliisiylihallitukselle eli käytännössä poliisiylijohtajan
peukalon alle on siirretty poliisin 0,7 miljardin euron voimavaroista
päättäminen. Kyllä tältä osin
on parlamentarismin ja demokratian kannalta erikoista, että ministeri
ikään kuin vetäytyy vastuusta muun muassa
poliisin voimavarojen suuntaamiskeskustelussa todeten, että nämä ovat
poliisiylijohtajan päätettäviä asioita.
Kyllä näiden pitää ehdottomasti
olla nyt talousrikostorjuntaa, krp:n voimavaroja ja poliisin laajempaakin
yhteiskunnallista merkitystä ajatellen selkeästi
ministerin vastuulla ja sillä tavalla, että ne
ovat myöskin päätettävissä vähän
laajemmin kuin vain poliisiylihallituksen ja poliisiylijohtajan
päätöksellä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten tuossa edellisen lain käsittelyssä jo
toin esille, juuri tässäkin laissa tämä käsittelyn
kiireellisyys ja hätäily oli erittäin
hankala asia ja tuntui välillä siltä,
että valiokunta pantiin pakkotilanteen eteen, aikaa ei
jäänyt asianmukaiselle käsittelylle.
Tässä mielessä kyllä ministeri
on tässä tehnyt näitten kahden lain osalta
suuren virheen, kun tällä tavalla lähdetään
hätäilemään, kun on valtavan
suuresta kokonaisuudesta kuitenkin kysymys. On hyvin helppo ymmärtää niitä,
jotka sanovat, että tässä on vähän
niin kuin pakottamisen makua ja huonoa valmistelua.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä haluan tässä keskustelussa
kiinnittää huomiota hallintovaliokunnan 1. lausumaehdotukseen,
jossa todetaan, että hallintovaliokunta on vakavasti sitä mieltä,
että tulevan hallituksen tulee tehdä tällainen
pitkän tähtäyksen arvio ja sitoutuminen siihen,
miten poliisin tehtävät, resurssit ja rahoitus
järjestetään niin, että ei jouduta
elämään vuosittain poukkoilevien budjettien
puitteissa, vaan tulee tehdä monen vuoden sitoutuminen
poliisin resursseihin ja tehtävien hoitamisen edellytyksiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin erityistä huomiota ed.
Kaltiokummun äskeiseen puheenvuoroon ja siinä erityisesti
siihen osaan, jossa hän ilmoitti neuvotelleensa tästä hänen
nyt tässä puheenvuorossa käyttämästään
asiasta oikeuskanslerin kanssa. Eikö tämä merkitse
käytännössä sitä, että oikeuskansleri
on nyt aivan erityisesti briiffattu tähän asiaan
ja ilmiöön? Jos hän katsoo siinä olevan
vahvistukseen liittyviä ongelmakohtia taikka suorastaan välitöntä korjaustarvetta
jollakin sellaisella perusteella, jonka ed. Kaltiokumpu on onnistunut niin
täydellisesti hänelle kuvaamaan, että viesti on
mennyt perille, niin hän sitten ryhtyy normaalitavalla
toimenpiteisiin.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä eduskunnan viime päivien
asialista kertoo aika murheellista sanomaa tästä lainsäädännön valmistelun
laadusta. Tämä hallitus käynnisti edellisen
hallituksen suositusten pohjalta tämmöisen lainvalmistelun
parantamishankkeen, oikein nimetyt ministeriryhmät ja muut,
mutta mikä oli sitten tulos? Kaikkea muuta mielenkiintoista
riitti hallituksessa puuhattavaa, niin että tämmöiset
valtavan isot esitykset, kuten vesilainsäädäntö,
esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädäntö,
poliisilaki, jätelainsäädäntö,
jotka olivat vuosikausia valmisteltavana, tuodaan viimeisenä kuukautena — marraskuussa
tuli vielä todella monta näitä isoja
paketteja — eduskuntaan, joka on valmistautumassa vaaleihin.
Oli vain muutama täysi työviikko jäljellä ja
samaan aikaan vielä budjetin käsittely joulun
alla.
Tämä lainvalmistelutyö on järjettömästi
suunniteltu, vaiheistettu tällä hallituskaudella,
ja se toki pantakoon sitten pitkäksi miinukseksi tälle istuvalle
hallitukselle.
Yleiskeskustelu päättyi.