7) Hallituksen esitys esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
uudistamiseksi
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Esillä olevassa hallituksen esityksessä on
todettu monta säännöstä, jotka
olisivat mahdollistaneet kansalaisten perustuslaissa turvattujen
perusoikeuksien loukkaamisen. Samoin löytyi säännös, joka
olisi mahdollistanut lähdesuojan murtamisen. Lisäksi
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on 15.2.2011 antanut kaksi kotietsintää koskevaa
ratkaisua, jotka vahvistivat epäilyt siitä, että esityksen
kotietsintää koskevat säännökset
olivat Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastaisia. Oikeusministeri
Tuija Brax ilmoitti, että kotietsinnän laillisuuden
jälkikäteinen kontrolli riittää täyttämään
sopimuksen vaatimukset. Lakivaliokunta korjasi esityksen sen pohjalta.
Itse en olisi niin varma, että tämä riittää.
Hallituksen toiminta ihmisoikeuksien kohdalla ei ole mikään
menestystarina. Vuosina 2007—2010 Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on antanut Suomelle 68 langettavaa tuomiota. Samassa ajassa Ruotsi
on saanut osakseen 12, Norja 9, Alankomaat 7 ja Tanska 5 tuomiota,
eli oikeusperinteiltään vastaavien maiden joukossa
olemme valitettavasti peränpitäjiä.
Viime vuoden alusta lähtien oikeusministeriö on
myöntänyt korvauksia 17 tapauksessa ihmisoikeusloukkauksista
uuden korvauslain nojalla. Asianajajaliiton puheenjohtaja Mika Ilveskeron mukaan
uudesta laista ei ole muuta hyötyä kuin se, että sillä vähennetään
maamme maineelle kiusallisia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
tuomioita. Ihmiset voivat hakea korvausta suoraan valtiolta, mutta
oikeusprosesseja menettely ei lyhennä. Ilveskero on todennut,
että oikeusprosessien kesto lyhenee vain, mikäli
poliisi ja syyttäjät sekä asianajajat
ja tuomioistuimet parantavat yhteistyötään.
Perustuslakivaliokunta suosittelikin hallituksen vuoden 2008 kertomusta
koskevassa mietinnössään, että hallitus
nopeasti laatisi suunnitelman siitä, että erityisesti
poliisi- ja syyttäjäviranomaiset ryhtyisivät
läheiseen yhteistyöhön vaativien talousrikosjuttujen käsittelyn
nopeuttamiseksi. Tiettävästi tässä on ollut
työryhmiä toiminnassa.
Oikeusministeriön apulaishallintopäällikkö Heikki
Liljeroos kertoi julkisuudessa äskettäin, että suomalaisia
oikeusprosesseja ei ole saatu lyhenemään, vaikka
uudessa lainsäädännössä on mahdollisuus
jopa määrätä rikosasia kiireelliseksi.
Hänen mukaansa pahimmillaan esimerkiksi talousrikoksen
tutkinta ja käsittely saattavat edelleen kestää vuosikausia.
Monet asiantuntijat uskovat, että syyttäjien toimiminen
tutkinnanjohtajina ainakin vaativissa talousrikosjutuissa lyhentäisi
niiden käsittelyä. Perustuslakivaliokunta kiinnittää tähän
huomiota lausunnossaan, mutta lakivaliokunta ei lämmennyt
asialle. Muissa Euroopan maissa se on vallitseva käytäntö eivätkä jutut
viivy tutkinnassa Suomen tapaan.
Perustuslakivaliokunta on äskettäin kiinnittänyt
huomiota siihen, että lukuisia langettavia sananvapaustuomioita
vältettäisiin ehkä siten, ettei niitä pääsääntöisesti
käsiteltäisi rikosasioina. Tämä vastannee
eurooppalaista käytäntöä. Joskus
annetaan ymmärtää, että pitkät
oikeusjutut ovat edellisen hallituksen peruja. Ainakaan tämä hallitus
ei ole saanut myönteistä käännettä aikaan.
Hallituksen menestys itse Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäsittelyssä on
selvästi heikompaa. Vuonna 2007 Suomen juttujen häviämisprosentti
oli 62, mutta vuosina 2008—2010 se nousi 90—97
prosenttiin. Toisin sanoen Suomi häviää lähes
kaikki juttunsa. On ilmeistä, että hallituksen
kiinnostus ei ole riittänyt riittävien voimavarojen
varaamiseen juttujen valmisteluun. Ainakin syyttäjiltä on
kuulunut valituksia siitä, että heiltä ei
ole pyydetty apua, minkä vuoksi vastapuoli on voinut menestyksellä väittää asioita,
joita hallituksen edustajat eivät ole osanneet kiistää.
Suomen brändi oikeusvaltiona on vedetty pohjamutiin Strasbourgissa.
Hallituksen ihmisoikeuspolitiikkaa heikentää vielä se,
että lukuisia tärkeitä kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia
on jätetty ratifioimatta. Tällaisia ovat esimerkiksi
Euroopan neuvoston yleissopimus ihmiskaupan vastaisesta toiminnasta,
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen lisäpöytäkirja
lasten myynnistä, lapsiprostituutiosta ja lapsipornografiasta
sekä YK:n vammaisten henkilöitten oikeuksien yleissopimus.
Ulkoasiainvaliokunta on kiinnittänyt tähän
asiaan vakavaa huomiota hallituksen ihmisoikeusselontekoa käsitellessään.
Toivon, että tulevissa hallitusneuvotteluissa ihmisoikeusasiat
nostetaan esille ja että uusi hallitus sitoutuu toimimaan
niin, että pääsemme ihmisoikeuksien noudattamisen
suhteen hyvälle eurooppalaiselle tasolle.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Kaksitoista vuotta lakivaliokunnassa kiteytyy
oikeastaan tähän tämänhetkiseen
tilanteeseen.
Minulla oli perjantaina meno — liikennevaliokunnan
puolesta erääseen tilaisuuteen menin — ja
kuuntelin radiosta, jossa kerrottiin siitä, että kaupan
työnantajapuoli on selkeästi esittänyt, että sakon
muuntorangaistus pitää palauttaa, pikkurosvoukset
ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti,
ja he olivat sitä mieltä, että se pitäisi
ehdottomasti palauttaa.
Toisena uutisena, joka silloin tuli, oli se, että elinkautisvanki
käveli vapaana, oli lähtenyt kälppimään
tuolta Suomenlinnasta. No, hänet on kyllä saatu
kiinni. Mutta kyllä se valitettavasti tähän tämä kaksitoista
vuotta kiteytyy, eli kyllä vihreä oikeuspolitiikka
on tuonut sen, että meillä rosvot kävelevät
vapaana. Joillain saattaa olla tulevaisuudessa panta jalassa, mutta
tällä hetkellä näyttää olevan
niin, että suurin osa kävelee vapaalla vaan tuomitsemattomana
taikka sitten he ovat lähteneet kälppimään
avolaitoksista, kun suljettuja laitoksia suljetaan entisestään
ja pistetään kiinni, valitettavasti.
Mutta itse tähän esitutkinta- ja pakkokeinolakiin.
Kyllä osaltaan on niin, mitä ed. Söderman äsken
puhui tuossa siitä, että perustuslakivaliokunta
kiinnitti huomiota moneen asiaan, ja vallankin, että valiokunta
ei kaikkia ottanut huomioon. Me joitain asioita siellä kuitenkin
otimme, mutta valitettava totuus on, että kyllä tämä ristiriita
poliisin ja syyttäjän kohdalta kiteytyy tässä ja
myöskin se lakivaliokunnassa selkeästi näkyy, enkä yhtään
ihmettele tästä eteenpäinkään,
etteikö se yhteistyö olisi yhtä tikkuista
ja takkuista kuin se on ollut tähän asti. Kyllä meidän
poliisijäsenemme ovat osoittaneet sen, että yhteistyötä syyttäjän
kanssa ei pystytä tekemään, samoin myöskin
ne asiantuntijat, jotka siellä kävivät. Kyllä se
näytti ihan selkeästi siltä, että ilman
pakkoa minkäänlaista yhteistyötä ei
tule. Osa väestä on sellaisia, että ei
pienellä pakolla suostu siihen yhteistyöhön,
jonka pitäisi olla kuitenkin selkeätä ja
itsestään selvää. Syyttäjän
puolelta en kyllä kuullut yhtään kielteistä kuviota
minkäänlaiseen lainmuutokseen enkä sitä,
että heillä ei olisi valmiutta näissä asioissa
toimia. Erityisesti, kun halusimme pienen pakon kirjoittaa tähän
loppulausunnon hankkimiseen, sekin kaadettiin sitten täällä äänestyksen
puitteissa.
Puhemies! Näillä eväillä tulen
esittämään, että eduskunta hyväksyisi
kaksi lausumaa tämän lain käsittelyn
yhteyteen — ne on teille jaettu sinne pöydälle.
Tässä olisi näin: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy tarvittaviin lainsäädäntötoimiin
poliisin ja syyttäjän esitutkintayhteistyön
tehostamiseksi." Ja toisena kohtana: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin asiantuntijoista koostuvan,
esitutkintaviranomaisten toimintaa ja pakkokeinojen käyttöä valvovan
toimielimen perustamiseksi." Tässä ovat meidän
esityksemme.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Täältä paikaltani
ihan lyhyesti: Tämä, mitä ed. Rönni totesi
syyttäjän ja tutkintaviranomaisen, poliisin, välisestä yhteistyöstä,
on tosi tärkeää. Siihen pitää saada
tehoa. Sen vuoksi lämpimästi kannatan tätä lausumaehdotusta
1. Erityisesti laajoissa talousrikostutkintajutuissa tämä yhteistyön
tarve korostuu. Lisäksi, tämä lausumaesitys
2 liittyy siihen, että nämä erilaiset
pakkokeinolait lisääntyvät hyvin voimakkaasti
ja tarvitaan tällaista elintä, joka pystyy riippumattomasti
selvittämään näiden lisääntyvien
pakkokeinolakien vaikutusta ihmisoikeuksien toteutumiseen, kansalaisten
muun oikeusturvan toteutumiseen jne.
Arvoisa puhemies! Kannatan näitä ed. Rönnin
tekemiä lausumaehdotuksia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä todellakin Suomessa on suuri
ongelma se, että jutut viivästyvät meillä.
Me saamme jatkuvasti niistä tuomioita, ja riittäviä toimenpiteitä ei
ole suoritettu, että tämä ongelma voitaisiin
poistaa. Syy useimmiten on esitutkinnassa, ja tätä esiintyy
laajoissa talousrikosjutuissa.
No, tämä esitutkintapaketti on sinänsä hyvä, se
on askel oikeaan suuntaan. Pitää olla riittävät valtuudet,
mutta kuitenkin samalla kansalaisten perusoikeudet täytyy
turvata, ja täytyy sanoa, että tässä otetaan
siinä suhteessa selvästi askel eteenpäin.
Täytyy ehkä moittia vähän
oikeusministeriön valmistelua siitä, että sinne
oli kuitenkin jäänyt niin paljon kohtia, jotka
vaativat sitten perustuslakivaliokunnan huomautuksia, niin että varmasti
tiettyä koulutusta ministeriössäkin tarvittaisiin.
Mutta mitä tulee sitten tähän poliisin
toimintaan, niin kun valtuuksia lisätään,
niin aika olennaista on samalla myöskin sitten se, että valvontaa
lisätään. Tältä osin
en ole ihan vakuuttunut siitä, onko hallinnon oma sisäinen
valvonta riittävää, ja kun on seurannut
tätä käytyä keskustelua viime
aikoina, niin se on herättänyt kyllä tiettyjä kysymysmerkkejä.
Tässä suhteessa varmasti olisi kyllä paikallaan,
että poliisihallinnon osalta olisi jokin selkeä ulkopuolinen
asiantuntijaelin, joka valvoisi toimintoja ja jolla olisi kuitenkin
riittävät resurssit. Sillä tavalla turvattaisiin kansalaisten
luottamus toimintaan. Sinänsä kansalaisten luottamus
poliisin toimintaan on hyvä, mutta siinä suhteessa
tämä olisi kuitenkin paikallaan, että näitä ongelmatapauksia
esiintyy, niitten välttämiseksi tulevaisuudessa.
Täällä perustuslakivaliokunnan lausunnossa oli
maininta myöskin siitä, että tätä syyttäjän
ja poliisin yhteistyötä pitäisi pyrkiä kehittämään. Ymmärrän,
että se voi edetä vain askel askeleelta, suurta
hyppäystä ei voida tehdä.
Täällä on maininta myöskin
siitä, että pitäisi miettiä,
siirrettäisiinkö poliisi sisäministeriön hallinnonalalta
oikeusministeriön hallinnonalalle. Toivon, että asiasta
jossakin vaiheessa voitaisiin käydä perusteellisempaa
keskustelua, koska se saattaa sitä yhteistyötä jossain
määrin helpottaa.
Lopuksi haluan todeta vain sen, että mitä kotietsintään
tulee, niin nyt tehdään muutokset minimivaatimusten
mukaisesti. Täytyy sanoa, että olisin kyllä toivonut
oikeusministeriöstä esitystä, jossa olisi
ehkä nostettu, vaikka sitten vain syyttäjän
tasolle, tuo kotietsintälupamahdollisuus. Se olisi pikkuisen
parantanut sitä järjestelmää,
kun muistetaan kuitenkin, että kiiretapauksissa on aina
mahdollisuus mennä ja suorittaa kotietsintä.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Jos tämä hallituksen esitys
olisi sellaisenaan mennyt läpi, niin lähdesuojalle
ja sananvapaudelle olisi käynyt vielä huonommin
kuin mikä tällä hetkellä on
tilanne. Ministeri Brax ei millään suostunut lähetekeskustelussa
tajuamaan sitä, että kotietsintä toimittajan
kodissa ja työpaikalla voisi vaarantaa lähdesuojan
tapauksissa, joissa etsitään nimenomaan salaisen,
luottamuksellisen tiedon vuotajaa. Onneksi — ja kiitoksia siitä ministerille — tämä
nyt
sitten kyllä korjattiin, tosin ilman minua: siihen tarvittiin
rikosoikeuden professori Pekka Viljanen, joka toi tämän
asian esille, jolloin myös ministeri tämän ymmärsi,
että näinhän tässä käy,
jos ei tilanne muutu.
Toinen, mikä tässä on ongelmana,
on se, että vieläkään Suomi
ei ole samalla tasolla esimerkiksi Ruotsin kanssa sananvapausasioissa.
Ruotsi Euroopan neuvoston jäsenenä on saanut 2
tuomiota ja Suomi 16. Minusta tämä on häpeällistä, ja
se johtuu osittain siitä, että meidän
oikeuslaitoksemme ei ymmärrä, että myös
sananvapaus kuuluu perusoikeuksiin, ei pelkästään
yksityisyydensuoja. Siksi minä toivon, että jatkossa
harkitaan sitä, että korkeimpaan oikeuteen tulee
nimenomaan sananvapausasiantuntija. Ja toinen, mikä sinne
tarvitaan, on perustuslakiasiantuntija. Se nähtiin tässä kiistassa,
joka syntyi tästä yksityisestä pysäköinnistä.
Nämä ovat sellaiset terveiset, että minä toivon,
että uusi perustuslakivaliokunta puuttuu näihin
asioihin ja uusi oikeusministeri tuo näihin muutokset.
Se, mitä haluan vielä sanoa, on se, että Euroopassa
on muuttumassa vuotajien asema niin, että myös
heille kuuluu tämä sananvapaussuoja, mikä kuuluu
toimittajille. Kaikissa Euroopan neuvoston käsittelemissä raporteissa
on edellytetty, että Euroopan neuvoston jäsenmaat
muuttavat tässä suhteessa lainsäädäntönsä suurin
piirtein samanlaiseksi kuin mikä se Ruotsissa on. Ruotsissa
ei saa edes kysyä, kuka salaisen, yhteiskunnallisesti merkittävän
tiedon on vuotanut. Tämä kielletään
Ruotsin perustuslaissa — tällainen perustuslaki
meillekin pitäisi saada.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitos palautteesta ja myös
ansaitusta kritiikistä.
Suomen saamat tuomiot Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa liian
pitkistä oikeudenkäynneistä eivät
vain mitenkään voi olla vielä tältä vaalikaudelta
sen takia, että ne liian pitkät oikeudenkäynnit,
joita mahdollisesti talousrikoksissa vieläkin on — tässä ed.
Söderman on aivan oikeassa — eivät Eit:n
Strasbourgin tuomioistuimen omien käsittämättömien
ruuhkien takia tule vielä ratkaistavaksi pitkään
aikaan. Mutta on selvä, että meillä on
vielä nimenomaan talousrikoksissa tehtävää,
ja sen takia eduskuntaan on lähetetty perustuslakivaliokunnalle
itse asiassa juuri sisäministeriön ja oikeusministeriön
yhteiset suunnitelmat, mitä vielä voidaan tehdä paremmin
nimenomaan talousrikosten osalta. Talousrikoksissa usein on kysymys
siitä, niin kuin perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
Sasi täällä sanoi, että esitutkintavaihe
poliisissa kestää jo sen kaksi vuotta, ja silloin
tiedetään jo, että siitä eteenpäin
meillä on käsissämme tapaus, joka Eit:n
kriteerien mukaan on kestänyt liian pitkään.
Ed. Söderman viittasi Ruotsiin. Olin Ruotsissa varta
vasten viime maanantain paitsi tutustumassa siihen videointijärjestelmään,
joka toimii heillä hovioikeudessa ja käräjäoikeudessa
... Se muuten, näin ohi kirjoitetun, tuntui toimivan aika hyvin,
niin että se lakialoite, jonka osalta muun muassa ed. Söderman
on ollut aktiivinen, vaikuttaisi kyllä perustellulta eteenpäin
vietäväksi, jos vaan ne investointirahat saadaan.
Mutta samassa yhteydessä kävi selväksi,
miksi Ruotsilla on jo pitkään ollut selvästi
vähemmän näitä liian pitkien
oikeudenkäyntien tuomioita Eit:stä: Ruotsissa
oikeuskansleri yli sata tapausta hyvittää vuodessa
automaattisesti, ja sen takia ne eivät mene pitkäksi.
Näin meille kerrottiin viime maanantaina departementista,
ja näin ollen Ruotsissa on ollut jo pitkään
se tilanne, jonka ed. Söderman aivan oikein kuvaili Suomessa
nyt olevan, eli meillä kotimaisin oikeussuojakeinoin sitten
hyvitetään, jos juttu menee liian pitkäksi.
Mutta se on netissä, se sisäministeriön
ja oikeusministeriön yhteinen esitys, ja siihen sisältyy
myös tätä kaivattua poliisin ja syyttäjän
yhteistyön parantamista, ja ennen kaikkea siihen sisältyy
mahdollisuus semmoiseen, että jos talousrikollinen tunnustaa
tekonsa, niin syyttäjä ja poliisi voivat esitutkintavaiheessa
rajata juttua niihin päärikoksiin. Näin
ollen koko juttu saadaan nopeammin, kuitenkin riittävän
tehokkaasti, tutkittua ja kunnon rangaistukseen, mutta silloin niitä rönsyjä voitaisiin
nykyistäkin selvemmin katkaista.
Siellä on myös muita esityksiä, muun
muassa erittäin tärkeä mahdollisuus,
käytännön muutos: me voimme käydä ulkomaalaisten
tapauksissa niin sanottuja pikaoikeudenkäyntejä,
eli me olemme rakentamassa muun muassa Helsingin poliisilaitokseen
omaa istuntosalia, jossa voidaan juttuja nopeasti käsitellä niin,
että tuomarit laskeutuvatkin sinne poliisiaseman puolelle
Pasilaan käymään juttuja, niin että saadaan
nopeasti pois päiväjärjestyksestä osa
jutuista. Sitä paperia kannattaa katsoa.
Ed. Söderman luetteli merkittäviä ihmisoikeussopimuksia,
jotka ihmisoikeusselonteossakin on — se on siis ministeri
Stubbin vastuulla oleva osuus ihmisoikeusselonteosta — lueteltu.
Lisäisin tähän puutteiden listaan kyllä vielä erittäin vakavan
Ilon sopimuksen. Näiden mainittujen lisäksi myös
Ilon saamelais-, alkuperäiskansasopimuksen osalta lupaukset
on vielä täyttämättä,
ja toivottavasti nekin hallitusohjelmaneuvotteluissa otetaan vakavasti.
Ed. Sasilta ja myös ed. Södermanilta tuli
pohdintoja näistä kotietsinnöistä.
Lähetekeskustelussahan kerroin, että me seuraamme
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomioita, ja mikäli sieltä tulee
tuomio, niin reagoimme välittömästi, ja
näin teimme. Meillä oli aavistus, että saattaa olla,
että tämä tuomio tulee, ja seuraavana
päivänä tuomiosta sekä perustuslakivaliokunta
että lakivaliokunta saivat tarvittavan lakimuutoksen. Näin
me aiomme tehdä jatkossakin: me seuraamme tätä tilannetta,
ja jos osoittautuu, että ed. Söderman on oikeassa,
että Eit:stä tulee vielä vaativampi tuomio
myös etukäteisestä luvasta, niin silloin
siihen reagoidaan välittömästi. Ei varmasti
ole mikään salaisuus, että tämän
koko paketin rakentaminen sisäministeriön ja oikeusministeriön
välillä on ollut tarkan punninnan paikka, ja silloin
tietysti, kun saadaan kuitenkin näin hyvä uudistus — niin
kuin myös ed. Sasi sanoi — kummankaan ministerien
tehtävä ei ole täällä levitellä niitä mahdollisia
meidän välisiämme viime hetken neuvottelusyitä vaan
puolustaa hallituksen esitystä, joka varmasti kestää vertailun nykyiseen
lakiin, joka on huono.
Aivan viimeiseksi ed. Ukkolalle lähdesuojasta: Lähdesuojasta
professori Viljanen ei löytänyt sitä virhettä,
että olisi ollut niin, ettei siinä kotietsinnässä toimittajan
lähdesuojaa olisi suojattu. Toimittajien kotiin ei saa
tehdä — ja tämä on merkittävä uudistus
ja ollut tässä esityksessä koko ajan — kotietsintää muuten
kuin vain erikoisetsintänä tuomioistuimen luvalla.
Eli siellä on se kaivattu etukäteisselvityskin.
Se virhe, minkä professori Viljanen onneksi löysi
ja joka heti korjattiin, oli erään pykälän
viimeisen momentin puuttumisessa. Mutta tätä instrumenttia, että semmoiseen
paikkaan kotietsintää tekemään,
missä on lähdesuojalla suojattua materiaalia,
saa mennä vain tuomioistuimen luvalla ja vain niin, että läsnä on
koko ajan myös sitä informaatiota ja sen salaisuutta
turvaava ulkopuolinen, tuomioistuimen nimittämä henkilö,
kyllä pidetään sananvapauden näkökulmasta
hyvin perusteltuna ratkaisuna.
Kiitoksia palautteesta! Pohja on nyt sellainen, että sitä on
helppo muuttaa sitten, jos muun muassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
niin vaatii. Pohja on nyt sellainen, että esitutkinta-, pakkokeino-
ja poliisilain pykälät ovat loogisesti omilla
paikoillaan, niitä voidaan hyvin koulutuksessa kouluttaa.
Nykyinen laki on päässyt niin sekavaksi, että muun
muassa oppimateriaalia on ollut hyvin vaikea kirjoittaa. Palaan
ed. Sasin lausuntoon: tämä on kuitenkin merkittävä parannus
koko tällä kentällä, ja parannamme
toimintaamme vielä tästä eteenpäin.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Braxille sanoisin, että kyllähän
se esitys muuttui. Se muuttui sillä tavalla, että toimittajien
kotiin ei tehdä kotietsintää, jos kysymys
on lähdesuojan alaisesta, salaisesta tiedosta. Sehän
oli siinä teidän esityksessänne. Nyt
sitä ei ole, ja kiitos nimenomaan rikosoikeuden professori
Viljaselle. Ne, joiden olisi pitänyt tämä hoksata,
elikkä perustuslakiasiantuntijat viis veisasivat tästä asiasta.
He eivät edes huomanneet, mutta onneksi oli yksi professori, joka
huomasi.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Joiltakin osin voin yhtyä tuohon
ed. Rönnin näkemykseen, en kaikilta osin.
Ensinnäkin, kun tämä esitutkinta-
ja pakkokeinolaki- ja poliisilakiuudistus tehdään,
tämä on erittäin tärkeää rikollisuuden
torjunnassa ja kansalaisten turvallisuuden ja oikeuksien suojelemisessa,
vaikka joskus täällä eduskunnan puheenvuoroista
päätellen tuntuu siltä, että suojeltavina eivät
olekaan kansalaiset vaan rikolliset. Kyllä tässä lähtökohta
on se, että yhteiskunta asettaa lait ja säännöt
ja asettaa niille koulutetut valvojat ja asioiden selvittäjät.
Sivistysvaltiona Suomi ottaa huomioon ja sen tulee ottaa huomioon
kaikkien yksilöiden oikeudet, myös ihmisoikeudet
ja perustuslain suoman suojan. Tässä mielessä tämä esitutkinta-
ja pakkokeinolaki on erittäin tarpeellinen ja hyvä.
Ed. Rönni otti tässä esille tämän
erään murhamiehen. Kyllähän
se vähän ihmetyttää, että tekee 2000-luvulla
kolme murhaa ja istuu seitsemän vuotta ja on Suomenlinnassa
tämmöisessä avolaitoksessa töissä ja
karkaa sieltä. Ei tämä vastaa kyllä kansan
oikeustajua. Ja tämä liberaali suunta, mihin on
menty tässä vapauttamisessa, on aivan väärä suunta.
Törkeisiin väkivaltarikoksiin syyllistyneitä ei
pidä päästää sillä tavalla
vapauteen. No, tätä mielenterveysasiaahan kuitenkin nyt
vapauttamisen osalta vähän tarkennettiin.
Muuntorangaistuksen osalta: Äänestin silloin muuntorangaistuksen
poistamista vastaan, joka vapautti taparikolliset kokonaan poliisin
antamien sakkojen suorittamisesta. Se oli virhe. Se nyt nähdään
ja joudutaan myöhemmin korjaamaan. Ei ole oikein, että kaupan
kassa saa 1 500 euroa palkkaa brutto, vaikkapa yksinhuoltajaäiti,
ja saa liikennepöntöstä sakon, joutuu
maksamaan sakkonsa ja törkeisiin rikoksiin syyllistyneet
vapautuvat sakoista kokonaan. Sitä olen ihmetellyt, millä kompetenssilla
oikeusministeriö laiminlöi eduskunnan päätöksen
eikä antanut korvaavaa seuraamusjärjestelmää eduskunnalle.
Se on eduskunnan päätöksen vastainen
teko oikeusministeriltä. Se on nimenomaan eduskunnan päätöksessä todettu.
Toinen asia, joka liittyy pantalakiin: Eilen oli televisiossa
ohjelma, jossa kerrottiin törkeisiin talousrikoksiin syyllistyneiden
kotivalvonnasta, ja vartija siellä sanoi, että he
eivät kerkeä kuin ehkä muutaman kerran
monen kuukauden aikana käydä katsomassa näitä vankeja.
Nyt me olemme säätäneet pantalain, jolla
ehdottomaan vankeusrangaistukseen tuomitut saavat suorittaa tuomionsa
kotona, ja sitten niitä muka nämä vanginvartijat
käyvät kotona katsomassa, ovatko he selvin päin.
Tässä ei ole mitään järkeä eikä logiikkaa.
Arvoisa puhemies! Tästä kohdasta, jonka ed. Tero
Rönni tuossa väärin todisti, että lakivaliokunnassa
olisi joitakin henkilöitä, jotka eivät kannata
syyttäjän ja poliisin yhteistyötä:
Se ei ole totta, vaan me olemme lämpimästi kannattaneet syyttäjän
ja poliisin välistä yhteistyötä.
Se on aivan välttämätöntä,
ja siihen tämä laki lisää valtavan
paljon velvoitteita.
Tämän lain säätämisen
yhteydessä hallituksen esityksestä poikkeavasti
esitettiin myös erittäin byrokraattista menettelyä,
jossa tutkinnanjohtajan tutkinnan loppulausunnon pyynnön
ja sitten tämän jutun loppuunsaattaminen olisivat jatkaneet
entisestään näitä tutkinta-aikoja.
Tätä nyt sitten ed. Tero Rönni ilmeisesti
haluaa. Tämä on käytännön
sanelema asia. Tutkinnanjohtaja johtaa tutkintaa, tekee siitä loppulausuntokyselyn
ja on yhteistyössä syyttäjän
kanssa, mutta jos lupa loppulausunnon pyyntöön
pitää pyytää syyttäjältä,
sopia syyttäjän kanssa, mitä kysytään,
toimittaa loppulausuntopyyntö näiden vastausten jälkeen
syyttäjälle ja sen jälkeen vielä lähteä katsomaan
sitä lopettamista, niin se on aivan byrokraattista. Käytännön
syyttäjät ja käytännön
tutkinnanjohtajat eivät tämmöistä lainsäädäntöä halua
eivätkä olisi tätä myöskään
tulleet hyvällä katsomaan. Se oli hyvä,
että tässä pysyttiin hallituksen esityksessä.
Keskustan ryhmähän tässä lähti
sille kannalle, että tässä mennään
hallituksen kannan mukaisesti, ja näin on hyvä.
Nämä lausumat, jotka liittyvät tähän
valvontaan, on perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella lakivaliokunta
tänne ottanut, ja ne ovat ihan riittävät
ja hyvät.
Arvoisa puhemies! Kun täällä käytetään
puheenvuoroja tästä, kuka mitäkin on
tehnyt tai sanonut, niin olisi hyvä, että pysyttäisiin
sillä tavalla totuudessa, ettei totuutta väännetä vähän
toiseen suuntaan kuin miten se tosiasiassa on.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Unohdin äsken sanoa vielä tähän
ed. Rönnin karkailuväitteeseen, että meillä on
kyllä poikkeuksellisen vähän Suomessa
vankilasta karkailua. Niitä tapauksia on yksi tai kaksi
vuodessa. Karkuteillä yhden tiedetään
olevan Venäjällä eikä saada,
ja edelliset ovat sitten kymmenien vuosien takaa. Näitä,
sekä luvattomia poistumisia että karkaamisia,
on hyvin vähän, mutta tietysti, kun otsikot ovat
suuret, ymmärrän, että houkuttaa väittää,
että niitä olisi poikkeuksellisen paljon.
Nyt, kun on vielä eduskunnasta, kiitos eduskunnan,
saatu tämä jalkapanta, niin se pilotti alkaa tänä keväänä nimenomaan
avolaitoksissa, niin että sen jälkeen näitä luvattomia
poistumisia on vieläkin vähemmän, vaikka
muutenkin niitä on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut
todella vähäisen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuo ed. Rönnin puheenvuoro
kirvoitti minua ottamaan puheenvuoron, koska hän kohdisti siinä puheenvuorossaan
ikään kuin syyttävää sormea
lakivaliokunnan poliisijäseniä kohtaan. Koska
kuulun tähän asiantuntijajoukkoon siellä valiokunnassa,
niin katson aiheelliseksi hiukan kommentoida tuota ed. Rönnin
puheenvuoroa.
Tässä esitutkinta- ja pakkokeinopaketin käsittelyn
yhteydessä nousi vahvasti esille tuo syyttäjän
rooli verrattuna tutkinnanjohtajan rooliin ja siihen asetelmaan
ja nousi jopa esille sellaisia näkemyksiä, että syyttäjästä tulisi
tehdä tutkinnanjohtaja. Kun on käytännössä tuota
asiaa lähes 25 vuotta nähnyt ja niiden asioiden
kanssa ollut tekemisissä, niin voi aivan vilpittömästi
sanoa, että syyttäjät ja tutkinnanjohtajat
tekevät erittäin syvää ja hyvää yhteistyötä niissä laajoissa
rikosjutuissa, joissa sitä vaaditaan. Mutta sitten meillä on
paljon sellaisia massarikosjuttuja, suurin osa on niitä,
ja niissä syyttäjän mukanaolo ei ole
millään lailla tarpeellista. Silloin, kun tulee
näitä laajoja, vaativia juttuja, on aivan luonnollista,
että tutkinnanjohtaja ja syyttäjä keskustelevat
keskenään, ja se lopputulos silloin on molempien
kannalta paras mahdollinen, ja se myös jouduttaa tätä esitutkintamenettelyä ja
koko prosessia sitten loppupelissä.
Nämä esitykset, joita esimerkiksi tuohon loppulausuntomenettelyyn
oli käsittelyn yhteydessä, olisivat vääjäämättä viivästyttäneet
näitä esitutkintaprosesseja, ja sehän
on juuri se asia, johon tässä tämän
vaalikauden aikana on yritetty puuttua ja hakea parannuksia niin,
että esitutkintaprosessi nopeutuisi ja ne ratkaisut saataisiin
nopeammin sieltä esille. Tähän, näiden
prosessien pituuteen, on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin myös
monesti puuttunut ja meille sieltä huomautuksia ja tuomioita
langettanut.
Eli syyttäjän ja tutkinnan yhteistyö toimii,
ja sitä ei ole syytä lähteä tästä nykytilanteesta
paljon viilaamaan. Tämä laki edellyttää jo
sinänsä sen yhteistyön tiivistämistä.
Nyt tuohon loppulausuntomenettelyyn, joka oli kiistanalainen, lisättiin
tuo 3 momentti, jossa sanotaan, että tutkinnanjohtaja päättää loppulausunnon
pyytämisestä ja sen mahdollisesti edellyttämistä toimenpiteistä ja
tarvittaessa syyttäjää on kuultava loppulausuntopyynnön
tarpeellisuudesta ja sisällöstä. Näin
se on paikallaan.
Sen sijaan tuon ed. Rönnin alussa esille tuoman kritiikin
tämän kriminaalipolitiikan suunnasta, jossa on
ollut vahva tuommoinen viherliberaalilinja ja -näkemys,
voin täysin allekirjoittaa, ed. Rönnin näkemykset
siitä. Se on ollut koko ajan esillä, ja lakivaliokunnassa
on tullut törmäyksiä näiden
esitysten suhteen.
Itse olen tyytyväinen siitä, että elinkautisvankien
vapauttamismenettelyn arviointiin on tuotu nyt tämän
kauden aikana vaarallisuusarvio elikkä riskiarvio siitä,
onko elinkautisvangilla riski syyllistyä väkivaltaan
vapautumisensa jälkeen. Tämä arvio nyt
sitten vaikuttaa siihen, päästetäänkö elinkautisvanki
vapauteen vai ei, ja se on hyvä asia. Toinen hyvä asia,
joka tuli torjuttua, oli se, että oli vireillä esitys
seksuaalirikollisten lääkehoidosta niin, että seksuaalirikolliset
olisivat voineet päästä aiemmin vapauteen
sitouduttuaan lääkehoitoon, mutta tuo esitys tuli
tyrmättyä ja torjuttua. Siitä voin olla
tyytyväinen.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa kollegat tuossa ovat jo
todistaneet vähän sitäkin, mitä allekirjoittanutkin
tuosta ed. Rönnin puheenvuorosta innostuneena ajatteli
sanoa. En halua kuitenkaan ottaa kantaa siihen, mihin ed. Rönni
viittasi, lakivaliokunnan sisäiseen työntekoon,
koska en kuulu tuohon joukkoon, joka lakivaliokunnassa asiaa pohti.
Mutta minulle jäi kyllä valitettavasti ed.
Rönnin puheenvuorosta sellainen käsitys, että hän viittasi
asiantuntijana kuultuihin muihin poliisimiehiin valiokunnassa, ja
se on minusta äärimmäisen mielenkiintoinen
ja erikoinen lausuma, koska olen kohtuullisen paljon kuullut varmastikin
samoja asiantuntijoita myöskin hallintovaliokunnassa ja
tällaista kuvaa ei ainakaan allekirjoittaneelle ole jäänyt.
En muista nyt sitä teidän lennokasta vertaustanne,
oliko tikku kynnen alla vai mikä se oli, millä tavoin
poliisit suhtautuvat tähän syyttäjän
ja poliisin yhteistyöhön. Kuitenkin haluan sanoa
kohtuullisen pitkään itsekin esitutkintatyötä tehneenä,
että poliisi on tehnyt aina syyttäjän
kanssa hyvää yhteistyötä.
Nyt meidän täytyy muistaa, että tässä keskustelussa
tässä salissa fokus on talousrikosjutuissa. Pääsääntöisesti
nämä, mihin ed. Söderman viittasi ja
niin kuin ministerikin totesi, tulevat talousrikosjutuista, pitkistä sellaisista,
jotka eivät ole tämän vaalikauden asioita.
Ne ovat tapahtuneet jo aikaa sitten. Pisimmillään
niitä käsitellään kahdeksan
vuotta, ja jokainen tietää, että tämä eduskuntakausi
on vain neljä vuotta, niin että eivät
ne nyt tästä johdu. Elikkä kyllä täytyy
myöskin ne realiteetit huomioida. Näissä keskusteluissa
näiden monien huomioiden kautta tätä viedään
ehkä tietoisesti vähän sivuraiteelle.
Talousrikosten lisäksi poliisi tekee todella paljon muuta esitutkintaa
kuin missä syytteeseen saatetaan, ihan normaaliajoissa.
Niistä ei tule huomautuksia, ja poliisi ja syyttäjä toimivat
kokonaisuutena erittäin hyvin yhteen.
Monesti kun mennään vaativampiin kysymyksiin,
vaativampiin juttuihin, tullaan siihen kysymykseen, kykeneekö syyttäjä olemaan
mukana esitutkinnassa ja kuinka paljon syyttäjä kykenee esitutkinnassa
olemaan mukana. Se on käsitykseni mukaan kokonaan toinen
kysymys kuin se, toimiiko poliisin ja syyttäjän
välinen yhteistyö. Jos syyttäjillä on
sellaiset resurssit — se on kokonaan toinen keskustelu — että he
voivat ottaa osaa esitutkintaan, niin on aivan varmaa se, että kaikki
nämä argumentit, mitä täällä on
esitetty puolesta ja vastaan, tulevat paremmin huomioon otetuiksi.
Jos sitten tullaan siihen tilanteeseen, että jollain
aikaikkunalla tehdään joitain muutoksia, olisi
todella tärkeä selvittää objektiivisesti,
mitä hyötyjä ja mitä haittoja
tästä kokonaisuudesta on. Pitäisi käydä perusteellinen
keskustelu siitä, miten tämä kokonaisuus
pitäisi rakentaa uudelleen. Toki siinä mielessä yhdyn
kyllä niihin arvostelijoihin, jotka ovat tätä kiireellistä aikataulua
arvostelleet. Osittain tiedän, että valmistelutyö on ollut
kyllä hyvä, mutta lähtökohta
on se, että asian käsittely täällä eduskunnassa
ei saanut riittävää aikaa.
Mutta sitten kun puhutaan näistä vertailukelpoisista
maista, kerrotaan esimerkkejä Euroopasta, kerrotaan esimerkkejä Ruotsista,
niin kertokaapa minulle, kuinka monta syyttäjää on
Ruotsissa versus suomalaisiin syyttäjiin. Silloin tämä kokonaisuus
aukeaa varmasti aika monelle. Käsitykseni mukaan syyttäjiä on
Ruotsissa noin 900—1 000, siinä pinnassa,
ja Suomessa 300. (Min. Brax: On siellä poliisejakin eri
tavalla!) — No, juuri näin, ministeri viittasi,
että on siellä poliisejakin eri tavalla. Näin
juuri. — Mutta lähtökohta on kuitenkin
se, että jos syyttäjiä on Ruotsissa kolminkertainen
määrä, niin on aivan varmaa, että eri
tavalla pystytään ottamaan tähän
kokonaisuuteen kantaa.
Jos nyt sitten tultaisiin siihen, että nyt alettaisiin
täällä tehdä syyttäjäjohtoista
tutkintatyötä, niin silloin taas — täällä on
monesti peräänkuulutettu sitä, että syyttäjästä ei
pidä missään tapauksessa tulla kumileimasinta — siinähän
juuri tulee se kumileimasin. Elikkä kun tutkinnanjohtaja
virkavastuulla käy syyttäjälle kertomassa
ja syyttäjä ei tiedä jutusta yhtään
mitään, niin tämähän
on se kumileimasimen peruselementti.
Se, mikä minusta on hieman ongelmallista näissä keskusteluissa,
mitä täälläkin tämän
kokonaisuuden aikana on käyty, on se, että fokus
on puhtaasti siinä, että poliisi tekee väärin,
kaikki muut ovat käytännössä niin
sanottuja hyviä, poliisi on paha. Lähtökohta
on se, että monesti näissä keskusteluissa
rikoksen uhri ja ne, jotka puolustavat rikoksen uhrin oikeuksia,
ovat yleensä aina ihmisoikeusrikkomusten alaisina ja fokuksen
alla.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys pakkokeinolaista
on päivitys siihen suuntaan, mihin Euroopan maissakin on tietysti
menty, ja ei ihme, me emme elä enää lintukodossa.
On tärkeää, että tällä lailla,
niin kuin ministeri totesi, saataisiin nopeutettua nimenomaan talousrikosten
tutkintaa, ennen kuin rikolliset ovat jo livahtaneet muihin bisneksiin
ja mahdollisesti ulkomaille.
Toisaalta, kun esitutkintaa tehostetaan, tulee myös
puolueettoman ulkoisen valvonnan tarve kasvamaan, jotta kansalaisten
oikeudet huomioidaan, ja myös journalistien oikeudet, niin
kuin tässä kiinnitettiin huomiota. Voidaan todella
tarvita asiantuntijoista koostuva toimielin, joka valvoo esitutkintaviranomaisia.
Itse toteaisin saman kuin ed. Kaltiokumpu, että meidän
tulee Suomessa puolustaa edelleen myös rikoksen uhrin etua
ja vaaralliset rikolliset tulee pitää pääsääntöisesti
pois vapaudesta riittävän kauan.
En voi olla puuttumatta tuohon muuntorangaistusasiaan, jonka
otin esille kyselytunnilla. Käytin — anteeksi,
ministeri — väärää termiä, kun
sanoin, että "ryöstelevät", se oli kansanomainen
ilmaisu. Mutta näpistykset ja varkaudet ovat minun tietoni
mukaan lisääntyneet, se viesti tuli kentältä,
ja nyt Kaupan liitto osoittaa tämän todeksi, että todellakin,
kun uhkaa vankeudesta ei ole, näin on nyt sitten käynyt.
Kehottaisin kyllä ministeriä vakavasti myös
tähän asiaan puuttumaan ja selvittämään
tätä asiaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Eduskunnan
perustuslakivaliokunta on antanut lausuntonsa sekä esitutkinta-
ja pakkokeinolainsäädännön uudistamisesta että poliisilain
uudistamisesta.
Ensin mainitusta lakipaketista perustuslakivaliokunta asiantuntijoidensa
lausuntojen pohjalta löysi 8 perustuslain vastaista kohtaa.
Siis hallitus esitti esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännössä 8
säännöstä, jotka olivat vastoin
perustuslakia. Poliisilaista perustuslakivaliokunta löysi
asiantuntijoidensa lausuntojen pohjalta 4 kohtaa, jotka olivat vastoin
perustuslakia. Eli näistä kahdesta huolellisesti
oikeusministeriössä ja sisäministeriöissä valmistelluista
lakipaketeista perustuslakivaliokunta löysi laskujeni mukaan
yhteensä 12 kohtaa, jotka olivat vastoin Suomen perustuslakia.
Minkälaiseen johtopäätökseen
tämä antaa aihetta? Tietysti voidaan sanoa, niin
kuin ymmärrän, että monet sanovat, että hallitus
valmistelee lakiesityksiä huonosti ja hallitus ei tunne
perustuslakia tai ei ainakaan ota riittävästi
huomioon perustuslain säännöksiä lakiesityksiä valmistellessaan.
Minun johtopäätökseni on toinen.
Minun johtopäätökseni on se, että perustuslakivaliokunnan
ja sen asiantuntijoiden nykyinen tulkintatraditio on liian tiukka.
Jatkuvasti eduskunnassa törmätään
tilanteisiin, joissa perustuslakivaliokunta löytää eri
lakiesityksistä perustuslain vastaisuuksia. Tämä liian
tiukka tulkintalinja on tullut hyvin julkiseen keskusteluun esimerkiksi
tässä parkkisakkoasiassa ja myös eräissä yhteyksissä,
kun on kyse asetuksenantovallasta eli tästä delegointikiellosta.
Toivoisin, että uuden eduskunnan aloittaessa uusi perustuslakivaliokunta
yhdessä esimerkiksi yliopistojen ja oikeusministeriön
kanssa voisi järjestää korkean tason
asiantuntijaseminaarin, jossa tätä laajempaa kysymystä pohdittaisiin.
Toinen arvio, herra puhemies, perustuslakivaliokunnan lausunnoista
näissä kahdessa lakipaketissa on se, että kun
puhutaan perusoikeuksien toteutumisesta ja ihmisoikeusnäkökulmasta
rikosoikeuden yhteydessä tai poliisiasioiden yh- teydessä,
niin aina tätä perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien
toteutumista tarkastellaan vain rikoksen tekijän, tai rikoksesta
epäillyn tai syytetyn tai vangitun tai pidätetyn,
näkökulmasta, ei koskaan uhrin näkökulmasta
tai rikosten selvittämisen ja rosvojen kiinniottamisen
intressin näkökulmasta.
Eli toistamatta kaikkea, mitä sanoin lain ensimmäisessä käsittelyssä,
haluan kiinnittää huomiota siihen, että tavallisten
suomalaisten perus- ja ihmisoikeuksia eivät uhkaa poliisit
ja valtion viranomaiset, vaan ennen kaikkea niitä uhkaavat rosvot.
He murhaavat, he ryöstävät, he kavaltavat,
he varastavat jne.
Esimerkkinä tästä näkökulmasta
haluan ottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon hallituksen esityksestä esitutkinta-
ja pakkokeinolainsäädännön uudistamiseksi
ja sieltä yhden yksityiskohdan. Luen, mitä perustuslakivaliokunnan
lausunnossa referoidaan hallituksen esityksestä:
"Televalvonnan käyttö" — eli että voidaan saada
teletunnistetietoja — "ehdotetaan 8 §:ssä laajennettavaksi
6 §:n 2 momentissa tarkoitetusta rikoksesta epäillyn
tavoittamiseksi, jos on syytä epäillä,
että hän pakoilee tai muuten karttaa esitutkintaa
tai oikeudenkäyntiä. Lisäksi esitutkintaviranomaiselle
voidaan antaa lupa televalvontaan ehdottomaan vankeusrangaistukseen tuomitun
tavoittamiseksi, jos on syytä epäillä, että tämä pakoilee
tai muuten karttaa rangaistuksen täytäntöönpanoa."
Ja sitten sanotaan: "Uutta pakkokeinoa perustellaan rikosten selvittämisen ja
rikosvastuun toteuttamisen tärkeydellä sekä yleisesti
ottaen rikosoikeusjärjestelmän uskottavuudella."
Tämä on mielestäni hyvä perustelu,
mutta mitä toteaa perustuslakivaliokunta asiantuntijoidensa
lausuntojen pohjalta? "- - edellytyksiä on tiukennettava
siten, että vankeusrangaistukseen tuomittu pakoilee tai
muutoin karttaa rangaistuksen täytäntöönpanoa
ja että sijaintitietojen saamisella voidaan olettaa olevan
erittäin tärkeä merkitys hänen
tavoittamisekseen. Tämä on edellytys lakiehdotuksen
käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä."
Herra puhemies! Totean vain, että hallituksen esitys
oli mielestäni järkevä, Suomen perusoikeusjärjestelmään
hyvin sopiva ja siinä oli todel- lakin kyse teletunnistetiedoista,
ei puhelinten kuuntelemisesta, mutta perustuslakivaliokunnan mielestä se
oli siis vastoin perustuslakia.
Herra puhemies! Kun aika loppuu, niin haluan vaan lopuksi todeta,
että toivon, että Suomessa poliisille ja esitutkinta-
ja pakkokeinoviranomaisille annetaan kaikki ne oikeudet, joita oikeusvaltiossa
voidaan antaa ja joita muissa maissa annetaan. Ja toiseksi toivon,
että perus- ja ihmisoikeuskeskustelussa muistettaisiin
myös uhrin oikeudet ja rikoksen selvittämisen
intressi.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ollut 28 vuotta eduskunnassa enkä ole
koskaan käyttänyt vastauspuheenvuoroa ed. Zyskowiczille.
(Ed. Zyskowicz: Olisi pitänyt!) Mutta nyt täytyy
sanoa, että tämä on tietysti erittäin
tärkeä kysymys, minkä ed. Zyskowicz nostaa
esille, kuinka pitkälti lailla ohjataan eduskunnan päätöksentekovaltaa
ja kuinka laaja on parlamentaarinen suvereniteetti. Muun muassa
Englannissa käydään tästä erittäin
vilkasta keskustelua tällä hetkellä erään
ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisun jälkeen. Meidän
täytyy pyrkiä löytämään
oikea balanssi tässä suhteessa.
Mitä tulee esimerkiksi tähän esitutkintapakettiin,
niin ed. Zyskowicz aivan oikein ottaa esille kyllä sen,
että on muitakin oikeuksia, ja tietysti ihmisten oikeus
henkeen ja terveyteen on keskeinen oikeus. Tietysti, kun näitä oikeuksia
punnitaan, niitä pitää punnita aina keskenään:
rikoksentekijän oikeuksia, hänen oikeussuojaansa, mutta
myöskin uhrin oikeuksia. Tästä pitää löytää oikea
balanssi, ja se on oikea tapa ratkaista.
Mitä tulee tähän ed. Zyskowiczin
esille ottamaan erityiskysymykseen, niin se, että kynnystä nostetaan,
että on erityisiä syitä, on sinänsä perusteltua.
Täytyy olla hyvin perusteltu syy, minkä takia
johonkin toimenpiteeseen ryhdytään, ja se on erittäin
hyvä tapa pyrkiä pitämään
huolta kansalaisten perusoikeuksista.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa puhemies! Yritin pyytää vastauspuheenvuoroa
ed. Ukkolan puheenvuoron jälkeen, mutta kun en sitä siinä välittömästi
saanut, niin varasinkin tämän puheenvuoron tänne
ylös, että saan puhua pikkuisen pitempään
ja vielä lopuksi kiittää.
Kyllä Suomessa lähdesuoja on liika tiukka. Sen
murtaminen on mahdotonta. Vaikka on nähtävissä aivan
selkeästi tapauksia, että väärä tieto on
annettu kostamis- ja vahingoittamistarkoituksissa, niin siitä huolimatta
lähdesuoja pysyy murtumattomana sananvapauden nimissä.
Toimittajilla on pahasti semmoinen käsitys, että tässä maassa
ei ole sananvapautta muilla kuin toimittajilla. Se on hyvin väärä käsitys,
ja tämä vahva lähdesuoja ja toimittajien
käsitys sananvapaudesta on ajanut hyvin hyvin monessa tapauksessa
journalismin rakkikoirajournalismiksi. Tämä termi
tuli pitkäaikaisen pääministerin ja puhemiehen
Lipposen haastattelussa, kun arvostellen toimittaja kysyi: "Mutta
eikös demokratia tarvitse vahtikoiria?" Olen täysin
samaa mieltä siitä, mitä Lipponenkin
silloin sanoi: "Kyllä demokratia tarvitsee vahtikoiria,
mutta ei se tarvitse rakkikoiria."
Suomi on sananvastuun kehitysmaa. Siitä todistuksena
on se, että yhtään toimittajaa ei ole rangaistu,
yhtään toimittajaa ei istu linnassa, vaikka heidän
jäljiltään on useita ihmisraunioita olemassa.
Lopuksi haluan kiittää työtovereita
näistä 12 vuodesta. Tämä on
minun viimeinen puheenvuoroni tässä salissa. On
ollut upeaa palvella yhteiskuntaa tältä korkealta
paikalta. Kiitoksia!
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Kun on viimeisiä mahdollisuuksia
puhua salissa ja vielä kun molemmat ministerit ovat läsnä,
niin minä en voi vastustaa kiusausta, vaikka minä tiedän,
että on hyvin kiireellinen istunto. Minä olisin
ensin sanonut tästä ihmisoikeustilanteesta, että minulle
on täysin sama, jos se on edellinen hallitus tai nykyinen
hallitus, kun on mokannut, ja mikä ministeriö on
mokannut. Olisi vaan tärkeätä, että voisi
paikallistaa ne syyt ja löytää ne tavat,
joilla päästäisiin ikään
kuin parempaan tilanteeseen. Minulle oli pieni yllätys
se, että oikeusministeriön apulaishallintopäällikkö totesi, että nämä uudetkaan
lait eivät ole vaikuttaneet tähän asian
nopeuteen. Ilmeisesti on kuitenkin tapahtunut se muutos, että valtakunnansyyttäjä
ja ylipoliisipäällikkö ovat
nyt yhteistyössä sen vuoksi, että nämä talousrikosasiat
saataisiin sellaiseen suunnitteluun, että ne kulkisivat
huomattavasti nopeammin.
Sitten tämä idea, että Ruotsissa
annetaan enemmän anteeksi kuin Suomessa. Se voi olla totta.
Se ei ilmene näissä Eit:n tilastoissa, joten ruotsalaiset
sitten ilmeisesti sopivat pöydän alla niitä juttuja.
Mutta oli miten oli, niin meidän tuomioita on liikaa.
Sitten minä olisin vielä kiinnittänyt
siihen huomiota, että kun Suomi häviää ikään
kuin jutun kuin jutun siellä Eit:ssä, samanaikaisesti
näitä kansainvälisiä sopimuksia
ei tule eduskuntaan, vaikka minusta niitä on aivan selvästi
sellaisia, että Suomi voi helpolla hyväksyä.
Minä uskon, että nyt tällä sektorilla
ulkoasiainministeriössä on liian vähän
ihmisiä töissä. Olen yrittänyt
vähän puhua siitä ulkoministerille, mutta
hän on sen verran nopealiikkeinen ainakin minun vauhtiini
nähden, että menestys ei ole ollut kovin suuri.
Mutta myös ministeri Brax voisi puhua siitä, koska
kuitenkin se, että mennään häviämään sellaisia
juttuja ihmisoikeustuomioistuimessa, joissa itse tuomittu on hidastanut
poliisitutkintoja huomattavasti, on kyllä vähän
liikaa.
Sitten nämä sananvapausjutut, jotka ovat tietysti
hyvin kiusallisia. Aluksihan oli kysymys siitä, että Suomen
tuomioistuimet perustelivat niitä päätöksiään
sillä tavalla, eivät punninneet eri ihmisoikeuksia
vastakkain ja tuli sen vuoksi tuomioita. Nyt jos katselee niitä,
niin siellä toistuu koko ajan tämmöinen
Eit:n kielteinen asenne siihen, että poliisit ovat niin
paljon liikkeellä näissä jutuissa, ja
myös siihen, että toimittajalle voivat siis kirjoitetusta
jutusta uhata sekä vankeus että korvaukset. Minusta
se on aivan selvää yksilön kannalta,
että jos hänestä kirjoitetaan jotakin, joka
aiheuttaa suuren vahingon, niin tietysti hänellä pitää olla
oikeus saada vahingonkorvaus, oli se sitten julkaisijalta tai keneltä vaan — mutta
tämä vankeusrangaistusuhka on liikaa.
Perustuslakivaliokuntahan hahmotteli tässä viimeisessä mietinnössään
semmoisen ajatuksen, jota minä toivon teidän pohtivan
oikeusministeriössä, onko näiden pakko
olla rikosjuttuja ylipäänsä. Siihen aikaan,
kun minä istuin käräjiä, kun
oli kunnianloukkausjuttuja, syyttäjä istui ilmeettömänä ja
joskus yhtyi syytteisiin, joskus ei, mutta ei tehnyt elettäkään
sen jutun ajamiseen. Minä voin ymmärtää,
että kun joku pieni ihminen on joutunut suuren lehtitalon
kynsiin, hänellä pitäisi olla oikeus,
että viranomaiset häntä auttavat. Mutta
onko se todella välttämätöntä normaalitapauksessa?
Nyt kun meillä sananvapauslaissa on oikeus saada oikaisu,
saada vastine, Julkisen sanan neuvostoonkin voi mennä, niin
voitaisiinko nämä vaihtoehdot asettaa edellytyksiksi,
että näitä on yritetty käyttää,
ennen kuin poliisi ryhtyy tutkimaan? Tähän pitää nyt ehdottomasti
puuttua, koska jos Euroopassa tulee semmoinen käsitys,
että me olemme hitaita — hitaitahan me olemmekin — mutta
että sitten vielä lisäksi loukataan sananvapauksia
noin systemaattisesti, niin sen tyyppistä valmistelutyötähän
vielä ehtisi ilman muuta tekemään.
Sitten olisin lausunut iloni tästä ilmoituksesta, että todistajia
ei tarvitsisi kuulla juuri rikosjutuissa uudestaan, koska voitaisiin
videota käyttää. On hyvä, jos
se asia etenisi. Se on hovioikeuksissa varmaan tylsää puuhaa.
On tietysti miellyttävämpää,
kun ihmiset todistavat, mutta toisaalta se on valtava riesa ihmisille,
riski, että he puhuvat toisin hovissa. Epäilin
alusta alkaen, että nämä Ruotsin kustannukset
olivat vähän ylimitoitetut.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Arvoisat
ministerit! Olemme hyvin tärkeiden asioiden äärellä,
ja lainsäätäjänä vaatii
erityistä paneutumista ja tarkkuutta velvoittaa ja antaa
oikeuksia viranomaisille, toisaalta suojella kansalaisia ja estää rikosten tapahtuminen
mutta toisaalta huolehtia myös siitä, että kun
poliisille ja viranomaisille annetaan lisää valtuuksia
puuttua kansalaisten elämään, valvoa
ja kontrolloida sitä, myös kansalaisoikeudet toimisivat
mahdollisimman optimaalisesti ja maksimaalisesti siten, että Suomen
kansalainen voi olla tietoinen ja luottaa siihen, että kaikissa
tilanteissa hänen perus- ja ihmisoikeutensa ovat turvattuja
sekä rikoksia vastaan että myös kaikenlaista
sellaista julkisen vallan käyttöä vastaan,
joka ei perustu Suomen lakiin.
Täällä on paljon puhuttu ehkä vähän
populääriin sävyyn rikoksen uhreista.
Minun mielestäni rikosten uhrien asema on ykköshuoli,
ja sille ei ole uhkana se, että kansalais- ja ihmisoikeudet
ja kansalaisten oikeusturva toteutuvat mahdollisimman suurina, vaan
päinvastoin poliisitoiminnalle, viranomaistoiminnalle,
rikoksentorjunnalle on vain ja ainoastaan eduksi se, että huolehditaan,
että poliisin toiminta kaikessa kaikilta osin on lainmukaista,
perustuu Suomen lakiin ja että sillä on lainsäätäjien
ja koko kansan selkänoja takanaan.
Me perustuslakivaliokunnassa olimme ihmeissämme, kun
saimme tämän hallituksen ehdotuksen, siksi, että siinä oli
monia asioita, jotka olivat ristiriitaisia perustuslain kanssa ja
ongelmaisia perusoikeus- ja valtiosääntöoikeudellisesti
ja perusoikeuksien kannalta.
Mielestäni kannattaa pohtia sitä, mitä perustuslakivaliokunnassakin,
että nyt kun lisäämme poliisin oikeuksia
kansalaisiin nähden, niin sitten myös omasta mielestäni
poliisin toiminnalle on eduksi se, että heihin ja heidän
toimintansa laillisuuteen luotetaan. Siksi tämä ed.
Rönnin ajatus siitä, että eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin asiantuntijoista koostuvan
esitutkintaviranomaisten ja pakkokeinojen käyttöä valvovan
toimielimen perustamiseksi, olisi minun mielestäni tämmöinen
win-win-tilanne, missä poliisi voisi saada vielä paremman
tuen toiminnalleen tällaisesta asiantuntijaelimestä ja sitten
toisaalta myös tulisi varmistettua, että nyt kun
erilaisia keinoja puuttua kansalaisten toimintaan lisätään,
niin samalla myös kansalaisoikeuksien kaikinpuolinen suojelu
toimii.
Minun mielestäni voitaisiin eri poliisitoiminnan lohkoille
pohtia perustettavaksi omanlaisiaan valvontaelimiä. Esimerkiksi
voisi hyvinkin ajatella, että meidän turvallisuuspalvelullamme suojelupoliisilla
olisi oma asiantuntijaelin, joka toisaalta sitten myös
tälle toiminnalle tarjoaisi, toistan jo tämän
saman moneen kertaan, selkänojaa samaan aikaan, kun sitten
huolehdittaisiin siitä, että ne keinot, mitkä ovat
välttämättömiä poliisilaitoksen
toiminnan tehtävien ja tavoitteitten saavuttamiseksi ja
suorittamiseksi, tulevat täytetyiksi siten, että kaikista
perusoikeuksista pidetään tinkimättä kiinni.
Myös turvallisuusympäristö noin kansainvälisistäkin
syistä voi muuttua hyvin nopeasti, ja minun mielestäni
tämmöinen asiantuntijaelin, se voisi olla vaikka
puoliparlamentaarinenkin, voisi myös nähdä kauas
eteenpäin ja pyrkiä visioimaan ja nähdä tällaisia
mahdollisia erilaisia yhteiskunnallisia kehityskulkuja ja vastata
jo hyvissä ajoin ennakoivasti siihen, miten poliisitoiminnan
edellytyksiä voidaan esimerkiksi parantaa joissakin tilanteissa
sitä varten, että poliisi suoriutuu tehtävistään.
Vastavakoilun, terrorisminvastaisen toiminnan, kenttävalvonnan
poliisimaailma on kuitenkin sikäli omanlaisensa, että siellä varmasti
on sellaista hyvin luottamuksellista ja salassa pidettävää aineistoa,
että sikäli tällainen oma toimielin sillekin
toiminnalle voisi olla perusteltu.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Esitutkinta- ja pakkokeinolain käsittelyn
yhteydessä valiokuntakäsittelyssä nousivat
esiin nimenomaan poliisin lisääntyvät
oikeudet. Samalla käytiin keskustelua myös velvollisuuksista
pitää saamiaan tietoja ominaan. Meillä on
ollut aika erikoinen tilanne viime vuosina, kun poliisi vuotaa kesken
tutkimusten hyvin vapaasti tietoja lehdistölle. Kysymys
on nimenomaan ihmisten oikeusturvasta.
Poliisien oikeuksia elikkä pakkokeinoja on vuosien
saatossa merkittävästi lisätty. Vuonna 1995,
kun ensimmäisen kerran olin lakivaliokunnassa, tällaisia
olisi kauhisteltu, mutta nyt tilanne on tietenkin muuttunut siltä osin,
että rikollisten käytössä olevat
keinot ovat hyvin moninaiset, ja näyttää siltä,
että rikolliset ovat kuitenkin askeleen myöskin
poliisia edellä.
Tässä on kuitenkin pidettävä huoli
siitä, että myöskin ihmisen yksityisyydensuoja
tulee riittävästi huomioon otetuksi. Pakkokeinot
telekuuntelun ja kotietsinnän osalta ovat nyt jatkossa
jokapäiväisiä toimenpiteitä,
ja takavuosina ne ovat olleet hyvinkin pitkän harkinnan
tuloksena. Elikkä tässä huolellisuus
on tavattoman tärkeä asia. Toisaalta taas rikollisten
saamat tuomiot ovat vuosien saatossa höllentyneet. Siihenkin
on syytä kiinnittää huomiota, koska meillä lainsäädäntö antaa
kyllä mahdollisuuden selkeästi kovempiin tuomioihin.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, mihin ed. Mauri Salo
tuon asiantuntevan lausuntonsa poliisien vuotamisesta perustaa,
mutta kyllä lähtökohta on se, että lähes
poikkeuksetta asiat, joissa on todennettu se, että tiedot
ovat esitutkinnan aikana menneet ulos, ovat tulleet asianosaisilta. Ed.
Salo, asianosainen on sellainen, joka on siinä rikostutkinnassa
mukana, ja kaikkien asianosaisten suita ei voida sulkea. Se tieto
ei läheskään aina tule poliisilta vaan
pääsääntöisesti niiltä,
jotka tietävät aivan samalla tavalla esitutkinnan
kulun kuin poliisikin, mutta jostain kumman syystä teidänkin
asiantuntijalausuntonne viittasi siihen, että vain poliisi
vuotaa, ja se ei ole näin.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hyvin lyhyesti muutamiin väitteisiin, ja
sitten joudun poistumaan ja kiittämään
käydystä keskustelusta jo tässä vaiheessa.
Tärkeintä tässä keskustelussa
on mielestäni ollut tämä sananvapausasia.
Niin ed. Ukkola kuin ed. Söderman, jotka ovat tehneet tässä asiassa
todella, juurta jaksain, hartiavoimin, töitä ja hyvää työtä koko
vaalikauden, varmaan tietävätkin, että näiden,
silloin vaalikauden alussa tulleiden tuomioiden jälkeen
nimitin Päivi Tiilikan selvittämään,
onko meidän lainsäädännössämme
vika, ja kävi ilmi, että lainsäädännössä ei
ollut vikaa mutta kyllä tuomioistuinten perusteluissa oli
puutteita. Niitä on nyt korjattu aika paljon, ja viime
aikoina on kyllä näkynyt, että tuomioistuinten
perustelut ovat paremmat. Mutta silti, ja varsinkin tämän
viimeisimmän tuomion jälkeen, on herännyt
niitä kysymyksiä, joita ed. Söderman
täällä analysoi. Oikeusministeriön
tulevaisuusselonteossa, siis meidän työsuunnitelmassamme,
joka toivottavasti johtaa hallitusohjelmaan — ja tiedänkin,
että se johtaa jo tänä keväänä työryhmään — on
ajatus, että vankeusrangaistuksen rooli sananvapausrikoksissa
tutkitaan kokonaan: olisiko syytä, kun Eit niin moneen kertaan
siihen suuntaan vihjaa, poistaa vankeusrangaistus uhkana ainakin
perustekomuodoista.
Samassa yhteydessä olemme luvanneet myös selvittää näitä erilaisia,
uuden teknologian mukanaan tuomia kiusaamisen muotoja, jotka joskus saattavat
olla todella hirvittäviä uhrilleen ja aiheuttaa
ihan sekä psyykkisiä että jopa fyysisiä sairastumisia.
Hieman tätä asiaa sivuavasti myös sisäministeriö on
jo laittanut lausuntokierrokselle omat selvityksensä identiteettivarkaudesta.
Tämmöinen uuden teknologian ja sananvapauden ja uusien
rikosten ja toisaalta dekriminalisointien vyyhdin selvitys alkaa
touko—kesäkuussa. Siinä yhteydessä katsotaan
myös niitä kaikkia seikkoja, joita ed. Söderman äsken
sanoi.
Viherliberaalin testamentti on se, että rangaistukset
ovat nousseet tällä vaalikaudella raiskauksissa,
pedofiilirikoksissa, viharikoksissa, lähisuhdeväkivallassa,
ja sen lisäksi, niin kuin täällä viitattiin,
on lisätty merkittävästi sitä tapaa,
millä tutkitaan sitä riskinarviota, voidaanko
väkivallasta tuomittu päästää vapauteen.
On myös työryhmä tekemässä kaikkien
törkeistä pahoinpitelyistä tuomittujen
riskinarvioon todella isoa reformia. En sanoisi, että se
on rikollisille kovinkaan myönteistä. Uhrin näkökulman
takia rangaistuksia on kovennettu ja ollaan tällä linjalla vielä koventamassa.
Täällä ed. Salo sanoi, että rangaistukset
ovat löysentyneet viime aikoina. Väkivaltarikoksissa tuomioistuimet
ovat koventaneet rangaistuksia viime vuosina koko ajan, ja niin
on oikein. Se näkyy myös siinä, että,
toisin kuin kymmenen vuotta sitten, meillä vankilassa istutaan
nimenomaan väkivallasta eikä niinkään
omaisuusrikoksista. Mutta nyt uutena on tullut paine näihin
suunnitelmallisiin, törkeisiin talousrikoksiin, joissa
taas rangaistusten koventamispaineet ovat merkittäviä.
Kiitoksia tästä käydystä keskustelusta,
ja kohta ponsiäänestyksiin. Ensimmäinen
ponsi käytännössä toteutuu perustuslakivaliokunnalle
annetun selvityksen mukaisena ilman lainsäädäntötoimia,
ja toisen ponnen osalta meidän täytyy ministeri
Holmlundin ja virkamiesten kanssa vielä istua alas. Tältä seisomalta
emme voi luvata, koska täytyy katsoa, että se
on sitten myös resurssien kannalta realistista ja vastaavasti
toisaalta vapautuu resursseja. Me lupaamme kyllä tätä asiaa pohtia,
mutta emme lupaa ilman kunnon selvityksiä siihen tänään
sitoutua.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnä täytyy ministeriä kiittää kahdeksan
vuoden hyvästä yhteistyöstä,
ensiksi neljä vuotta lakivaliokunnan puheenjohtajana ja
nyt ministerinä. Kyllä tämä kohtuullisen
hyvin on mennyt, vaikka vähän erilaisia ihmisiä olemmekin.
Mutta sitten näihin kommentteihin. Arvasin sen, kun
tulin ensimmäisen puheenvuoron pitämään,
että saan täällä poliisit puheellani
ikään kuin ärsytettyä kaukaloon,
ja näin tässä kävi, mutta pari
pientä tarkennusta siihen.
Ensinnäkin ed. Hakolalle: En ole väittänyt, että poliisi
olisi paha tai toimisi huonosti. Minun täytyy sanoa, että on
yleinen näkymä ja selkeästi olen sitä mieltä,
että suomalainen poliisi toimii mallikkaasti ja hyvin,
erinomaisesti. Ei siinä mitään. Mutta
sitten tämä hallintopuoli on semmoinen, joka minun
mielestäni ei ole ihan niin hyvässä mallissa.
Sanotaan, että jos meillä oli valiokunnassa kuultavana
kuusi poliisia ja kaksi syyttäjää, niin
jostain kumman syystä kuusi poliisia oli sitä mieltä,
että yhteistyö toimii ja ei tässä ole mitään
ongelmia, mutta eivät olleet kuitenkaan valmiita sen lisäämiseen,
kun taas toiselta puolen ne kaksi syyttäjää olivat
sitä mieltä, että ei se nyt aina ihan
niin pelaa. Myöskin muun muassa Asianajajaliiton, joka
oli asiantuntijana paikalla ja joka näkee tämän
yhteistyön ja joutuu siinä olemaan mukana hyvinkin
kiinteästi, näkemys oli selkeästi sen
suuntainen, että yhteistyö ei toimi ja sille pitää jotain
tehdä. Sillä oli näkemys myöskin
tämän esitutkinnan johtajaroolin muuttamisesta
toisenlaiseksi. Se nyt ei ole ihan niin nopeasti ja niin äkkiä tehty,
kuten tässä kuultiin, mutta ehkä tämänkin
kanssa voidaan elää. Kyllä sen pitäisi
olla selkeä visio, että yhteistyötä on
tulevaisuudessa entistä enemmän tehtävä,
ja jos se ei jollekin maita, niin se on syytä pistää maittamaan.
Muuten se tulee yhteiskunnalle liian kalliiksi.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti muutamaan kohtaan vielä haluan
ottaa kantaa.
Ensinnäkin olen tyytyväinen siitä,
että pakkokeinolaissa on tuo 8 §, teletietojen
käyttäminen epäillyn ja tuomitun tavoittamiseksi
törkeimmissä rikoksissa, se sijaintitiedon käyttäminen
tutkintaan ja kiinni saamiseksi. Tosin hiukan kummastelin perustuslakivaliokunnan
lausuntoa tuohon kohtaan. Perustuslakivaliokunta oli huolissaan
yksityiselämän suojasta ja liikkumisvapaudesta.
Silloinhan, kun on törkeisiin rikoksiin tuomittu, tai ylipäätään
rikoksiin tuomittu, sen liikkumisvapauden tulisi olla aika rajoitettua muutenkin.
Tämä kohta — jotta tämä realisoituisi
käytännössä — edellyttäisi
sitä, mistä olen itsekin moneen kertaan puhunut:
näiden prepaid-liittymien käyttömahdollisuuden
poistamisesta tulisi säätää,
koska sijaintiedon saamista on sitten aika vaikea hyödyntää,
kun prepaid-liittymät ovat käytössä.
Mutta ihan lyhyesti vielä tähän keskusteluun, kun
täällä puhutaan, että poliisin
oikeuksia lisätään. Tulee kuva, että poliisi
saisi organisaationa tai jopa henkilökohtaisella tasolla
jotain erinomaista ja ylimääräistä etua.
Näinhän tämä ei ole. Tässä pitäisi
puhua siitä, että lisätään
yhteiskunnan laillisia oikeuksia suojella rikoksen ja vääryyden
kohteeksi joutunutta kansalaista ja niin, että rikoksentekijä saadaan
kiinni ja tuomittua siitä teostaan. Eli lisätään
yhteiskunnan laillisia oikeuksia hoitaa näitä asioita.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa ed. Söderman sanoi
kaiken sen, mitä minun oli tarkoitus sanoa silloin, kun
pyysin puheenvuoroa. Tässä on hyvä tilaisuus
kiittää ed. Södermania tuesta siinä,
mitä perustuslakivaliokunnassa olemme saaneet tehdyksi
sananvapauden puolesta.
Tilanne on kyllä tässä talossa aika
onneton. Täällä on semmoinen mediaviha,
että media ei ilmeisesti sitä edes ymmärräkään.
Joskus on tuntunut, kun on kuunnellut kansanedustajien kannanottoja,
että 1970-luvulla sai kaikesta muusta kirjoittaa paitsi
ulkopolitiikasta. Se oli itsesensuuria. Nyt itsesensuuria on se,
että kaikesta muusta ei saa kirjoittaa paitsi ulkopolitiikasta
kyllä saa, elikkä tilanne on mennyt ihan päinvastoin.
Lait ja käytännöt sanelevat, ovat tulleet
tiukoiksi toimittajille, ja minä olen erittäin
tyytyväinen siitä, että ministeri Brax
on ottanut tämän sananvapausasian hyvin tärkeänä asialistalle,
elikkä on tulossa toivottavasti se, että enää ei
toimittajaa uhkaa vankeusrangaistus. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on moneen otteeseen Suomea huomauttanut, että tämmöisiä rangaistuksia
ei sananvapaustuomioista pidä antaa eikä saa antaa
eikä niillä saa uhkailla.
Olisin vielä sanonut sen, että minä ymmärrän ed.
Vilkunan kannanoton ja purkauksen. Hänhän hävisi
sekä Julkisen sanan neuvoston kantelun että myös
oikeusjutun Ajankohtaista kakkosta vastaan. Näin siinä aina
silloin tällöin käy, ja minä toivon
ja minä varoitan teitä: vuotajien oikeudet tulevat
jatkossa kyllä esille tässä talossa, ne
paranevat. Nythän ne ovat Suomessa ihan retuperällä.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa nyt, edellinen
puhuja, ed. Ukkola: Te olitte täällä eduskunnassa
edellisen kerran viime vuosituhannella, joten muisti varmaan pätkii. Siihen
aikaan nähtävästi lehdistöllä oli
vielä joitain rajoituksia, mutta nykyään
ei ole mitään, nykyään saa kirjoittaa
ihan mitä vaan. Lehdistö ei joudu vastuuseen mistään
millään tavalla.
Arvoisa puhemies! Kuitenkin tähän käsiteltävään
lakiin sen verran, että ihmettelen sitä, että täällä pelätään
sitä, että poliisi saa lisää valtuuksia.
Kuitenkin meillä kaikilla on tiedossa, että poliisi
on edelleen kansalaisten mielestä ylivoimaisesti luotettavin
instituutio koko Suomessa ja sitä se on ollut jo vuosikausia
kaikissa samantyyppisissä tutkimuksissa.
Ikävää, että oikeusministeri
Brax lähti vapauttamaan rikollisia jonnekin päin
Suomea eikä ole paikalla kuuntelemassa. Saattaa pitää paikkansa, että joissakin
tapauksissa rangaistukset ovat nousseet, mutta joka tapauksessa
meillä on sellainen erikoinen käytäntö.
Täällä on sali puolillaan poliiseja ja
juristeja. Minä en ole kumpikaan, mutta istuin sellaisena
maallikkotuomarina kuitenkin kahdeksan vuotta Oulun käräjäoikeudessa.
Huonon muusikkokuuloni vuoksi istuin aina käräjätuomarin
vieressä, ja aina, kun asia oli klaari, henkilö oli
todettu syylliseksi, asianosaiset poistuivat salista ja sinne jäi
vain käräjäsihteeri, tuomari ja kolme
lautamiestä, minä sanoin tuomarille, että katsopas,
mikä tästä teosta olisi korkein mahdollinen
rangaistus, aletaan sieltä lieventää,
jos on lieventäviä asianhaaroja, eikä tehdä niin
kuin aina tehdään nykyään, että aloitetaan
sieltä lievästä päästä ja
nostetaan, jos on jotakin syytä. Minä kysyin,
miksi me emme voi tehdä sitä sieltä toisesta
päästä ihan oikeasti, että rikolliset
saisivat ansionsa mukaan? Tuomarit sanoivat, että emme
voi tehdä sillä tavalla, koska se ei ole yleinen
käytäntö. Meille on tullut yleinen käytäntö hovioikeuksista,
elikkä hovioikeuden tuomarit eivät halua nähdä omaa
nimeään, esimerkiksi oululaiset tuomarit eivät
halua nähdä omaa nimeään jatkuvasti
Rovaniemen hovioikeuden listoilla, siitä saa kuulemma huonon maineen.
Huono juttu.
Sen sijaan jos joiltakin osin, niin kuin oikeusministeri väitti,
rangaistukset ovat nousseet, niin toiselta osalta kynnys saada mitään
rangaistusta on myöskin noussut. Kaikista pahimpana on
sakon muuntorangaistus, joka tuli voimaan lokakuussa 2008. Oikeusministeri
joka kerta — täällä kyselytunnilla
on niin lyhyt aika esittää mitään,
minuutti on lyhyt aika — aina perustaa sen Optulan elikkä Oikeuspoliittisen
tutkimuslaitoksen tutkimuksiin, että sakonmuuntorangaistuksen
jälkeen näpistykset eivät ole lisääntyneet.
Se voi olla Optulan mielipide. Semmoinen Optula pitäisi
lopettaa, joka puhuu puuta heinää.
Olen monesti sanonut oikeusministerille, että mene
tuonne vaikkapa huoltoasemille kyselemään. Kysäisin
eräältä oululaiselta huoltoaseman pitäjältä.
Hänellä on vuoden 2008 jälkeen yli 400
ilmoitusta plakkarissa, mutta hän ei niitä anna
poliisin tehdä, vaan hän vie ne kaikki käräjäoikeuteen,
koska poliisin kirjoittamia sakkoja ei voi muuntaa vankeudeksi ja
nämä rosvot pääsevät
ilman mitään, ilmaan minkäännäköistä sanktiota.
Se ei ole oikein.
Sitten puutun yhteen asiaan, koska täällä on sananvapauden
vartija ed. Ukkola. Mihinkähän hän menikään,
onko hän paikalla? (Eduskunnasta: Täällä!)
Hän peräänkuuluttaa tuota lehdistön suurta
sananvapautta. Minä oletan, että tässä salissa
kovinkaan moni ei tiedä sellaista — tähän toivoisin
kyllä ed. Ukkolalta myöskin vastauksen — että sen
lisäksi, että lehdistöllä on
lähdesuoja, meillä kaikilla kansalaisilla on myöskin lähdesuoja.
Tiesittekö sitä? Meillä on ollut lainmukainen
lähdesuoja jo vuodesta 2002. Kun kirjoitamme blogia, sillä blogilla
on lähdesuoja. Jokainen kansalainen saa kirjoittaa mitä haluaa
blogiinsa eikä ole velvollinen lain edessä, oikeudessa,
kertomaan, mistä on nämä tietonsa saanut. Tästä on
Helsingin hovioikeuden päätös viime kesäkuulta
asiassa syyttäjä vastaan ed. Kasvi. Tämä liittyy
suurempaan kokonaisuuteen nimeltään Rajala vastaan
Helsingin Sanomat.
Elikkä kun henkilö kirjoittaa omaan blogiinsa ja
hänet pyydetään todistamaan oikeuteen,
hänen ei tarvitse kertoa. Lain mukaan tämä on
ihan mahdollista ollut jo 8 vuotta. Sitä ei tiennyt edes perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja Sasi viime heinäkuussa vai kesäkuussako,
kun tämä päätös hovioikeudesta
tuli, että tällainen blogin lähdesuoja
on ollut olemassa meillä 8 vuotta. Ajatelkaa. Nyt kun minä sen
täältä lataan, niin koko Suomen 5,5-miljoonainen
kansa tietää, että tästä lähtien
jokainen voi kirjoittaa ihan mitä haluaa ja lähteitä ei
tarvitse paljastaa. Tämä on semmoinen laki, jolta
pitäisi katkaista kaula heti.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, ed. Rajala, tästä tiedosta.
Nyt kun jään pois eduskunnasta, niin minulla on
aikaa blogata. Onneksi minulla on sitten tämä lähdesuoja. Kiitos
tiedosta kovasti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Poliisi tarvitsee kaikki ne välineet,
jotka tutkintaan ja rikosten selvittämiseen ovat välttämättömiä.
Tämän tulee olla lähtökohta.
Suomessa voimme luottaa poliisiin. Täällä on
demokraattinen hallinto, demokraattinen valtio, ja poliisi toimii
siinä yhteydessä.
Olen huolestunut siitä, mitä täällä on
eräissä puheenvuoroissa tuotu esille liberaalista
oikeuspolitiikasta, jossa rikollisia vapautetaan vastuista mutta
sitten jotkut rangaistukset korottuvat. Ajattelenpa vaikka, että jos
ihminen hädissään itseään
tai omaisuuttaan turvatakseen surmaa suurpedon, niin tästä hänelle
kyllä tulee kovat rangaistukset. Ihmistaposta saattaa oikeudessa jatkossa
päästä vähemmin rangaistuksin
kuin tuosta.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin itsekin tässä yhteydessä käyttää lyhyen
puheenvuoron muutamista huomioista, joita tämän
salin keskusteluissa on tullut esille.
Ensinnäkin tietysti hieman hämmästyttää se, että joistakin
puheenvuoroista kuultaa aivan kuin poliisiorganisaatio olisi suurikin
ongelma Suomessa. Kuitenkin haluan muistuttaa, että 96
prosenttia kansalaisista luottaa poliisiin, ja tämä on kansainvälisesti
vertailtuna äärimmäisen korkea prosentti.
Yli 100 prosenttiin päästään
vain yhteiskunnissa, joissa ehkä lukuja manipuloidaan tavalla
tai toisella.
Haluan myös huomauttaa, että rikosten selvitysprosentti
Suomessa on huippuluokkaa myös maailmanlaajuisesti ja kun
samalla katsomme poliisien määrää per
asukas, se on varsin pieni. Tällä poliisimäärällä pääsemme
kuitenkin erinomaisiin tuloksiin. Mielestäni se on pikemminkin
kiitoksen paikka kuin epäilyksen paikka.
Jotkut edustajat ovat tuoneet esille tässä keskustelussa
sitä, että poliiseja on liian vähän.
Kuitenkin samat edustajat saattavat moittia sitä, että poliisilla
on liikaa toimivaltuuksia. Arvoisat kansanedustajat, poliisi on
ilman toimivaltuuksia toimintakyvytön. Toimivaltuudet määrittävät sen,
miten rikoksia pystytään ennaltaehkäisemään
ja selvittämään. Se on aivan oleellisen
tärkeää. Tietysti on hyvin tärkeää,
että myös valvotaan mahdollisimman tarkkaan sitä,
että toimivaltuuksia ei väärinkäytetä,
ja tässä pitää olla ehdottoman
tiukka ja tarkka, enkä ainakaan ole huomannut, että Suomessa
tämä valvonta olisi löperöä.
Mikäli valvontaa halutaan lisätä, mielestäni
siihen pitää olla selkeä, perusteltu
tarve. Valvonnan lisääminen pelkästään
sen takia, että tuntuu mukavalta sanoa näin, ei
mielestäni riitä perusteeksi. On tietysti hyvä,
että arvioimme tarkkaan sekä sisäministeriössä että oikeusministeriössä,
onko tällaiselle lisävalvonnalle tarvetta. En kuitenkaan
kannata sitä, että teemme tårta på tårta -ratkaisuja
eli samaa organisaatiota ja samoja kysymyksiä valvotaan
monella eri taholla.
Mitä tulee suojelupoliisin valvontaan, joka nousi joissakin
kohdin esille, tällä hetkellähän eduskunnan
valiokunnat saavat tietoa asioista niin paljon kuin vain haluavat.
Perusperiaatteena oma kantani on se, että minä en
hyväksy sitä, että poliisia valvovat
poliitikot, mutta tämä on minun henkilökohtainen
kantani. (Ed. Kuoppa: Kukas niitä valvoisi sitten?)
Myös talousrikostutkinnasta on noussut paljon esille
kommentteja. Ehkä tässä voisi sanoa, että tänä päivänä talousrikostutkinta
on erittäin monimutkaista, koska monta kertaa järjestäytyneen
rikollisuuden verkostot ovat todella laajoja, useaan valtioon ulottuvia.
Tämä on erinomaista työtä, mitä tällä saralla
tehdään. Valitettavasti kuitenkin tutkinta aika
monta kertaa venyy, ja pidän itsekin erittäin
tärkeänä sitä, että poliisi—syyttäjä-yhteistyö toimii
näissä tapauksissa mahdollisimman hyvin. Toisaalta
hiukan hämmästyttää myös
se, että kun olen varta vasten moneen kertaan selvittänyt
ja kysellyt, onko tässä isoja ongelmia, niin ainakaan
minun korvaani niitä ei ole tullut. Saattaa olla, että niitä on,
ja pidän tärkeänä, että jos
tällaista ilmenee, pyritään siihen, että kaikin
tavoin yhteistoimintaa parannetaan. Ministeri Brax omassa puheenvuorossaan
nosti hyvin esille sen, että valtakunnansyyttäjä ja
poliisiylijohtaja ovat yhdessä tarttuneet asiaan, ja mielestäni
on välttämätöntä, mikäli
selkeästi ongelmia on, että tämä tilanne
myös korjataan. Kaikkeen ei kuitenkaan tarvita aina lain
pykälää, vaan monta kertaa selkeä ja
tiukka ohjeistus korvaa sen ja on myös nopeammin toteutettavissa, eli
on mielestäni perusteltua, että asia selkeästi katsotaan.
Haluan tässä yhteydessä myös
muistuttaa, kun puhutaan toimivaltuuksista, että poliisin
toimivaltuudet eivät ole poliisia varten. Ne ovat sitä varten,
että ihmisten oikeusturva toteutuu ja rikokset saadaan
selvitettyä ja rikolliset saadaan kiinni. Se on tämän
lainsäädännön tavoite, ja uskon,
että tätä tuskin kukaan haluaa täällä kiistää.
Telekuuntelusta ihan lyhyesti. Telekuuntelu on poliisille varsin
kallista, ja sen takia sitä ei myöskään
turhaan tehdä, eli en usko, että kannattaa pelätä sitä,
että joku ihan huvikseen toisten puhelimia kuuntelee. Toki
sellaista kukaan ei ole täällä väittänytkään.
Arvoisa puhemies! Tässä aivan muutamia huomioita
keskustelusta, ja jään vielä saliin seuraavankin
asiakokonaisuuden ajaksi.
Keskustelu päättyi.