1) Valtioneuvoston selonteko eduskunnalle Suomen osallistumisesta
turvallisuussektorin koulutusyhteistyöhön Irakissa
Timo Soini /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Isil-järjestön äärimmäisen
väkivaltainen toiminta on järkyttänyt
kansalaisia niin Irakissa, Syyriassa kuin Suomessakin. Järjestön
toimintatapa ja tavoitteet ovat uhka kansainväliselle turvallisuudelle.
Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan mukaista on kantaa vastuuta
Suomen mutta myös muiden maiden turvallisuudesta.
On tärkeää, että Suomi osallistuu
terrorisminvastaiseen kansainväliseen yhteistyöhön
kokonaisvaltaisesti muun muassa tukemalla kehitysyhteistyömäärärahoin
Syyriaa ja sen naapurivaltioita sekä auttamalla humanitaarisella
avulla Isilin uhreja. Yhteensä Suomi antoi viime vuonna tukea
alueelle noin 25 miljoonaa euroa.
Myös toimintaa vierastaistelijoiden uhkaan vastaamiseksi
on tehostettava. Viranomaisten toimintamahdollisuuksiin puuttua
matkustamiseen Syyriaan ja muille konfliktialueille terroristisessa
tarkoituksessa vaaditaan paljon nykyistä laajempaa yhteistyötä EU-maiden
välillä ja muun muassa Turkin kanssa.
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta puoltaa yksimielisesti
Suomen osallistumista Irakin turvallisuusjoukkojen koulutukseen.
On selvää, että osallistuminen ei ole
riskitöntä, mutta se on välttämätöntä.
Keskeinen perusteemme on, että Suomi voi näin
osaltaan vahvistaa taistelua Isil-järjestöä vastaan.
Operaatiolla vahvistetaan Irakin kykyä palauttaa kontrolli
omassa maassaan ja tukea alueellista vakautta. Tämä vahvistaa
pitkällä aikavälillä myös
Suomen turvallisuutta.
On korostettava, että Isilin vastainen toiminta edellyttää onnistuakseen
määrätietoista toimintaa. Operaation
mahdolliset takaiskut ja Isilin vastatoimet aiheuttavat jo nyt epävarmuutta
ja pelkoa kansalaisten keskuudessa. Valiokunta muistuttaa mietinnössään,
että kriisinhallinta ei ole koskaan riskitöntä ja
lähtökohtaisesti päätöksiä tehtäessä aina
on oltava valmius ottaa vastuu mahdollisista tappioista. Eduskunnan
on kannettava tästä oma poliittinen vastuunsa.
Koulutustukea on Irakin hallituksen nimenomaisen pyynnön
mukaisesti tarkoitus antaa myös Irakin Kurdistanin turvallisuusjoukoille. Suomen
on tarkoitus osallistua 50 sotilaalla Saksan johtamaan ja koordinoimaan
peshmerga-joukkojen koulutukseen kurdialueella Erbilissä. Operaatio
maksaa noin 15 miljoonaa euroa suunnitellun vuoden ajanjaksolta.
Erbilin koulutustoimintaan osallistuvat Saksan lisäksi
Hollanti, Italia, Iso-Britannia, Norja ja Yhdysvallat. Valiokunnan
saaman tiedon mukaan myös Ruotsi on todennäköisesti
osallistumassa operaatioon.
Afganistanin kokemukset huomioon ottaen koulutettavien valintaan
tulisi kiinnittää erityistä huomiota
luotettavuuden ja lojaliteetin näkökulmasta, jotta
pitemmän aikavälin vaikutuksia voidaan hallita.
Suomi antaa operaatiossa joukkojen peruskoulutusta. Ulkoasiainvaliokunta
korostaa, että kuten kehitysyhteistyössä,
niin myös kriisinhallinnassa koulutustoimintaa on kohdennettava pitemmällä aikavälillä
tuloksia
tuottavaan toimintaan mukaan lukien kouluttajien kouluttaminen.
Tässä operaatiossa tällaista johtajatason koulutusta
annetaan muiden maiden toimesta.
Arvoisa puhemies! Valiokunta asettaa osallistumiselle kaksi
selvää ehtoa liittyen joukkojen turvallisuuteen.
Valiokunnan kuulemisissa on ilmennyt, että tietyt joukkojen
omasuojaan liittyvät kysymykset ovat edelleen avoinna.
Puolustusvaliokunta huomauttaa perustellusti, että kaikkiin
uhkakuviin on varauduttava. Olemme kuulemisissa pyrkineet selvittämään
niin operaation kuin oman joukkomme turvallisuuteen liittyviä tekijöitä.
Keskeinen johtopäätös on, että tilanne
operaatioalueella on arvaamaton. Saadun selvityksen mukaan erityisesti
kuljetustilanteisiin liittyy monia riskitekijöitä.
Sotilaiden varustuksen ja kuljetuskaluston tulee vastata myös
näitä korkeimpia turvallisuusuhkia. Alueen turvallisuustilanteen huomioon
ottaen ulkoasiainvaliokunta edellyttää, että joukkojen
omasuojaa koskevat kysymykset on ratkaistava Puolustusvoimia tyydyttävällä tavalla
ennen kuin joukkoja lähetetään alueelle.
Valiokunta käsitteli laajasti myös voimankäyttöön
liittyviä kysymyksiä. Koulutustehtävissä toimivan
henkilöstön mahdollisen voimankäytön
arvioidaan aktualisoituvan käytännössä vain
itsepuolustustilanteissa, mutta kokemus osoittaa, että kriisinhallinnassa
joudutaan usein arvaamattomiin ja haastaviin tilanteisiin. Voimankäyttösäännösten
osalta joudutaan poliittisista syistä tyytymään
Suomen kannalta ei-toivottuun järjestelyyn. Koulutukseen
osallistuvalle maaryhmälle ei nimittäin laadita
yhteisesti sovittuja voimankäyttösääntöjä.
Suomen kannalta on tärkeää, että voimankäyttösääntömme
ovat yhteismitalliset kehysvaltio Saksan kanssa. Yhtenäisten
voimankäyttösäännösten
puuttuminen tuo mukanaan riskitekijän, jonka minimoimiseksi
Suomen tulee edellyttää jo ennakolta erityisen tiukkaa
koordinaatiota koulutusoperaatioon osallistuvilta muilta mailta
mahdolliseen voimankäyttötilanteeseen valmistautumiseksi.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää niin ikään
poikkeuksellisena, että Irakin kanssa ei ole voitu tehdä kaikki
osallistujamaat kattavaa yhteistä, joukkojen oikeudellista
asemaa koskevaa sopimusta. Osallistujamaat joutuvat siten sopimaan
joukkojensa asemasta kahdenvälisesti Irakin kanssa. Valiokunta
ei pidä järjestelyä tyydyttävänä,
mutta ottaen huomioon, että Irak on poliittisista syistä kieltäytynyt
yhtenäisen sopimuksen laatimisesta, voi esitettyä menettelyä tässä poikkeustapauksessa
pitää hyväksyttävänä.
Valiokunta edellyttää siksi, että Irakin
kanssa on sovittava ennen operaatioon lähtöä suomalaissotilaiden
oikeudellisesta asemasta niin, että se on myös
sisällöllisesti riittävällä tasolla.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on korostanut, että keskinäisriippuvuus
merkitsee kaukaistenkin turvallisuusuhkien heijastumista myös
Suomen turvallisuuteen. Käsittelimme sen vuoksi alueen
turvallisuustilanteen mutta myös osallistumisen mahdollisia
vaikutuksia Suomen turvallisuuteen kuulemalla muun muassa sisäministeriä ja
suojelupoliisin edustajia. Valiokunnan arvion mukaan ei ole poissuljettua,
että osallistuminen lisää osaltaan Suomeen
kohdistuvaa terroristi-iskujen uhkaa. Valiokunta suhtautuu asiaan erittäin
vakavasti, mutta valiokunta toteaa, että operaatiosta pois
jääminen ei vähennä terrorismin
uhkaa Suomessa. Operaation tarkoituksena on heikentää Isilin
toimintaa, ja tällä on pitemmällä aikavälillä myönteisiä vaikutuksia
myös Suomen turvallisuuteen.
Suojelupoliisi on jo kesällä 2014 nostanut
terrorismin uhka-arvioita liittyen riskihenkilöiden ja
vierastaistelijoiden määrän kasvuun.
Suomessa on, Pariisissa ja Kööpenhaminassa tapahtuneet
terrori-iskutkin huomioon ottaen, varauduttava kasvavaan terroristiuhkaan
riippumatta siitä, osallistummeko Irakin koulutusoperaatioon.
Valiokunta korostaa, että Irakin operaatioon osallistuttaessa
on syytä varautua myös toimiin, joilla vahvistetaan
sisäistä turvallisuutta. Viranomaisilla tulee
olla riittävät resurssit ja toimintavaltuudet
mahdollisten terroristi-iskujen torjumiseen. Syrjäytymisen
ja syrjinnän ehkäisy on tärkeää väkivaltaisen
radikalisoitumisen ehkäisemiseksi. Myös yhteiskunnan
henkistä ja materiaalista kriisinsietokykyä tulisi
vahvistaa iskujen vaikutuksien minimoimiseksi.
Arvoisa puhemies! Kyseessä on valiokunnan vaalikauden
viimeinen mietintöluonnos, vaikka se esitelläänkin
nyt ennen ihmisoikeuksia. Sen vuoksi kiitän jo tässä yhteydessä valiokunnan
jäseniä erittäin hyvästä ja
rakentavasta yhteistyöstä viimeisen neljän
vuoden aikana. Kiitän myös puolustusvaliokuntaa
erityisesti kriisinhallinta-asioissa tehdystä joustavasta
yhteistyöstä ja tietenkin puhemiestä,
että olemme saaneet näitä mietintöjä ja
turvallisuuspoliittisia keskusteluja tänne salikeskusteluun
parhaaseen katseluaikaan. (Naurua)
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kiitän aluksi paitsi ulkoasiainvaliokuntaa
hyvästä ja perusteellisesta mietinnöstä ja työstä myös
koko vaalikauden aikana erinomaisen hyvin sujuneesta yhteistyöstä ulkoministeriön
ja valiokunnan kesken.
On tärkeätä, että kun valmistaudumme
koulutusoperaatioon, jaamme laajalti ne perustavaa laatua olevat
syyt, jotka ovat osallistumispäätöstämme
ohjaamassa. Terrorismin vastustaminen on kansainvälisen
yhteisön ja Suomen velvoite. Kuten puolustusvaliokuntakin
lausunnossaan toteaa, ei kansainvälinen yhteisö voi
seurata välinpitämättömänä Isilin
toteuttamaa järkyttävää terroria.
Koulutustehtävä on yksi keino tämän
velvoitteen kantamiseksi. Samalla on selvää, että järjestön
pysäyttämiseksi tarvitaan laaja joukko muitakin
keinoja. Tätä on korostettu ulkoasiainvaliokunnan
mietinnössä, puolustusvaliokunnan lausunnossa
ja myös valtioneuvoston selonteossa. Isilin vastainen kansainvälinen
yhteistyö on luonteeltaan laaja-alaista, ja Suomi on siihen osallistunut
myös kehitys- ja humanitäärisen avun
keinoin.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää mietinnössä huomiota
niihin moniin riskeihin, joita tähän sisältyy.
On selvää, että kaikkiin uhkakuviin varaudutaan
perusteellisesti. Jaan myös ulkoasiainvaliokunnan näkemyksen
koulutustehtävän poikkeuksellisesta luonteesta.
Joukkojen oikeudellista asemaa koskevan sopimuksen ja yhteisten
voimankäyttösääntöjen
puuttuessa Suomi tulee toimimaan valiokunnan edellyttämällä tavalla
joukon oikeudellista asemaa koskevassa kysymyksessä. Suomen
ja Irakin välinen noottien vaihto on saatettava päätökseen
ennen suomalaisen joukon lähettämistä Irakiin.
Tältä pohjalta laadittavat joukon voimankäyttövaltuudet
tulee harmonisoida kehysvaltiona toimivan Saksan kanssa. Tämä työ on
käynnissä puolustushallinnossa. Lisäksi
suomalainen joukko lähtee Irakiin vasta, kun joukon omasuojaan
liittyvät kysymykset on saatu ratkaistua Puolustusvoimia
tyydyttävällä tavalla.
Haluan vielä nostaa esille yhden ulkoasiainvaliokunnan
esille nostaman erityisen tärkeän asian. Valiokunta
korosti, että suomalaisen joukon koulutuksessa tulee huomioida
humanitäärisen oikeuden ja ihmisoikeusnormiston
tuntemus ja että joukollamme tulee olla selkeät
ohjeet sotarikosten raportoinnista. Puolustushallinnon tulee varmistaa
tämän toteutuminen. On tärkeätä, että suomalaisen
joukon toteuttamaa koulutusta keskeisesti ohjaavat oikeusvaltioperiaate
sekä ihmisoikeus- ja kansainvälinen humanitäärinen
oikeus. Emme voi myöskään ohittaa olankohautuksella,
mikäli näemme näitä periaatteita
rikottavan. Ohjeiden tällaisia tilanteita varten tulee olla
selkeät ja kaikkien tiedossa. — Kiitos.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Taidamme mennä suoraan debattiin, tässä on
sen verran pyydettyjä puheenvuoroja.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On todellakin tässä korostettava
sitä, että tämä missio on kovin
vaarallinen. Se on vaarallinen sen vuoksi, että nämä kouluttajathan
eivät tule pysymään vain yhdessä paikassa, jossa
voitaisiin turvata erittäin hyvä omasuoja siihen
ympärille, vaan ongelmaksi muodostuu se, että he
joutuvat liikkumaan sillä alueella, ja silloin kaikki siihen
liikkumiseen liittyvät uhat — kuten tienvarsipommit,
itsemurhapommittajat ja kaikki tällainen — tulevat
siihen kuvaan mukaan. Eli kun tämä päätös
tehdään, niin täytyy mieltää se,
että tässä ollaan tekemässä erittäin rankka
päätös, joka voi pahimmassa tapauksessa tulla
Suomelle raskaaksi.
Sitten täytyy myöskin korostaa sitä,
että kyllä tämä aidosti lisää kostoiskujen
mahdollisuutta myöskin täällä Suomessa.
Sellainen mahdollisuus on vakavasti otettava huomioon. Tämä kyllä lisää sitä.
Mutta tällä kaikella en halua (Puhemies koputtaa)
sanoa sitä, että me luopuisimme tästä hankkeesta.
Kyllä meidän on siellä oltava mukana
yhteisessä rintamassa tätä raakalaismaista
Isilin toimintaa...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt aika on tullut täyteen.
... vastaan, joka ylittää kaikki inhimillisen
sietokyvyn rajat.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikki tiedämme, että kriisinhallintaoperaatiot
eivät ole riskittömiä, mutta tässä operaatiossa
on kuitenkin omat erityispiirteensä, minkä vuoksi
puolustusvaliokunta käsitteli ja kävi tarkkaan
lävitse nimenomaan turvallisuustilannetta sotilaiden osalta,
mutta myös siinä tilanteessa, että terrorismin
uhka kasvaisi Suomessa. Valiokunta puolsi osallistumista, mutta itse
ajattelen, että kyseessä on kuitenkin sellainen
operaatio, jossa on oltava hyvin valppaana koko operaation ajan
ja tehtävä tiivistä yhteistyötä Puolustusvoimien,
poliisin ja sisäasiainministeriön kanssa, jotta
olisimme ajan tasalla, jos tarvitaan turvallisuustason nostamista
Suomessa. Erityisesti tietysti se, että sotilaitten turvallisuudesta
on pidettävä huolta kohdemaassa, ja tämä vastuu
on eduskunnalla tällä hetkellä.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä omasuoja-asia on kaikissa
operaatioissa aina tärkeä, ja se pitää muistaa. Joka
ikisessä operaatiossa aina liikutaan kyseenalaisilla alueilla
ja mennään paremmin panssaroiduilla autoilla ja
heikommin panssaroiduilla autoilla, ja näissä aina
silloin tällöin tapahtuu onnettomuuksia.
Nämä onnettomuuden jälkihoidot ovat
edelleen lastenkengissä, voi sanoa näin, Suomen päässä elikkä nämä kuntoutukset
ynnä muut. Miten tämä kuntoutuspuoli
otetaan huomioon tässäkin asiassa, niin fyysinen
kuin mielenterveydellinen?
Seppo Kääriäinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ulkoasiainvaliokuntahan esittää tälle
hankkeelle yksimielistä puoltoa, kuten puheenjohtaja tuossa äsken
kertoi. Mutta merkille pantavaa on päätösehdotuksen "mutta"-lause: "mutta
eduskunta edellyttää valtioneuvoston ottavan huomioon
mietinnössä esitetyt kannanotot." Siis "mutta",
joka kyllä viittaa siihen, että operaatiot ovat
vaarallistumaan päin, ja se on meidän täällä Suomessa
ja tässä huoneessa erityisesti otettava huomioon,
että tällaiseksi on maailma mennyt ja koskettaa
myös kriha-toimintaa.
Täällä viitattiin jo omasuojaan liittyviin
reunahuomautuksiin. Ne ovat tärkeitä reunahuomautuksia,
varsinkin kuljetuksiin liittyvät riskiasiat, jotka on kyllä syytä varmistaa
etukäteen, ennen kuin lähdetään
tällaisessa operaatiossa liikkeelle. Tällähän
ei ole varsinaista YK-valtuutusta, vaan tämä on
selvä poliittinen kannanotto ja puolto, jonka nojalla sitten
Suomikin omaa päätöstänsä tekee.
Herra ulkoasiainministeri, näettekö te, että kriisinhallintatoiminnassa
suunta on jatkossa tämä, mihin nyt tämä Pohjois-Irakiin
sijoittuva koulutusoperaatio viittaa?
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Päätös siitä,
että Suomi lähtee mukaan tähän
koulutusoperaatioon Irakissa, ei ole helppo. Aikaisemmissa puheenvuoroissa
on kuultu, että erityisesti tilanne siellä on
hyvin vaarallinen, ja sen lisäksi on mahdollista, että osallistuminen
Suomen osalta voi jopa nostaa riskiä terrorismin uhasta
täälläkin. Kuitenkin pitää muistaa
se tilanne, mikä siellä on. Isil-järjestö hallitsee
miljoonien ihmisten asuttamaa aluetta ja Syyriassa ja Irakissa harjoittaa
raakalaismaista terrorismia, sellaista terrorismia, jolta kansainvälinen
yhteisö ja mikään maa ei voi sulkea silmiään.
Sen vuoksi on perusteltua, että ulkoasiainvaliokunta on
nyt ottanut sen kannan, että Suomi voi osallistua peshmerga-joukkojen
kouluttamiseen Pohjois-Irakissa. Nimenomaan näiden kurdijoukkojen
asema on vaikea, ja sen kouluttaminen on perusteltua. Päätös
ei ole helppo, mutta tässä tilanteessa se on ollut
ihan välttämätön.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä operaatiossa on ainakin
kolme asiaa, jotka tekevät tästä hyvin
poikkeuksellisen ja vaativat huolellista valmistautumista.
Ensimmäinen on se, että todellakin tuetaan tällaisia
alueellisia kurdien peshmerga-joukkoja, ei varsinaisesti Irakin
armeijaa, tämän toiminnan kautta.
Toinen on se, että ihan YouTubestakin katsomalla näkee,
että myös tällä kurdipuolella
on syyllistytty ihmisoikeusloukkauksiin, eli ollaan tekemisissä nyt
sellaisten koulutettavien kanssa, jotka myös ovat todistettavasti
ihmisoikeusloukkauksia tehneet, toinenkin osapuoli on niitä tehnyt,
niin kuin ollaan nähty.
Ja kolmas elementti on nämä suomalaiset vierastaistelijat
alueella. Nyt on arvioitu, että ainakin 60 sellaista, joiden
nimet tiedetään, olisi alueella, mutta jotkut
epäilevät, että saattaisi olla yli sata
Suomesta, osa sellaisiakin, joita ei vielä ole tunnistettu.
Eli tieto siitä, mitä alueella tapahtuu myös
näiden vierastaistelijoiden kautta, tulee tänne,
ja siinä mielessä myöskin tämä kotimainen
turvallisuus, jopa terrorismin uhan kasvu, on otettava tässä vakavasti
huomioon.
Jyrki Yrttiaho /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On aivan ilmeistä, että tässä operaatiossa,
tähän osallistumisessa, on ensiksi annettu sitoumus,
ennen kaikkea Yhdysvalloille, ja sen jälkeen keksitään
perustelut. Tästä löytyy myös
viime kesältä jo dokumentaatiota, jossa peshmerga-ministeriö kertoo
lehdistölle, että Suomi on liittokunnassa mukana
Yhdysvaltain, Britannian, Saksan, Ranskan, Kanadan ja Italian kanssa.
Myöhemmin tämä sama lausunto myös
vahvistetaan. Kuitenkin, kun puolustusvaliokunnassa sekä ulkoministeriön
että puolustusministeriön asiantuntijat vastasivat
syyskuussa kysymykseeni, onko tällainen operaation valmistelu
käynnissä, he sanoivat, että ei ole.
Jälleen me olemme ikään kuin eduskuntana
perässähiihtäjänä siinä päätöksenteossa,
jota Suomen turvallisuus- ja kansainvälisessä politiikassa
toteutetaan. Tämä on kyllä vähintään
ihmettelyn aihe. Pitkät ovat ne varauksien ja ehtojen listat,
joita täällä esitetään,
mutta kummallista kyllä, edes suojelupoliisin, joka on
tärkein turvallisuusviranomainen täällä Suomessa,
varoitukset eivät merkitse mitään. Hämmästelen.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Mielelläni jatkan hyvän
ystäväni, turkulaiskollegani, puheenvuoroa toteamalla,
että varmasti tähän sisältyy
hänenkin näkemiään riskejä.
Terrorismin ilmenemisen todennäköisyys myös
omassa maassamme sen jälkeen, mitä me näimme
Pariisissa, mitä me näimme Kööpenhaminassa — sitä mahdollisuutta
ei voi poissulkea, emmekä voi sanoa, että tämän operaation
kautta se jollain tavalla kyettäisiin välttämään.
Mutta me joudumme ottamaan kantaa, edustaja Yrttiaho, siihen, olemmeko
me rintamassa puolustamassa demokratiaa ja ihmisoikeuksia. Vetäytymällä siitä rintamasta
me emme varmasti ole niitä edesauttamassa, ja toivon ja näen
sillä tavalla, että antaisi hyvin vahvan signaalin
koko yhteiskuntamme asenteesta, jos eduskunta yksimielisesti voisi
olla tämän ratkaisun takana, jota ulkoasiainvaliokunta
erittäin pitkän ja perusteellisen harkinnan tuloksena
on tullut esittäneeksi.
Sen lisäksi mainitsen vain lyhyesti siitä,
herra puhemies, että Suomen on pyrittävä tekemään kaikkensa,
jotta nämä voimankäytön epäyhtenäiset
säännöt saataisiin soimaan yhtenäisesti
ja että kaikki tämän toiminnan osapuolet
noudattaisivat täsmälleen samoja voimankäytön
sääntöjä.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä on aika mielenkiintoinen tapa
viedä asioita eteenpäin se, että jossakin
tehdään ensin päätös,
milloin milläkin porukalla, sen jälkeen päätökselle
kehitellään perusteet ja omantunnon soimausta
lievitellään sitten niin, että laitetaan
muutamia kriittisiä huomioita mietintöön
ja lausuntoihin. Ja se, mikä on huolestuttavaa, on se,
että entistä enemmän itse asiassa asioitten
juoksutuksesta on siirtynyt sotilaille ja ulkoistettu virkamiehille
ja eduskuntakin laitetaan aivan liian usein tapahtuneitten tosiasioitten
eteen, niin kuin on laitettu muun muassa tasavallan presidentti.
Kannattaa muistaa, mitä tapahtui Afganistanissa:
Meidän ei pitänyt olla siellä osapuoli, sen
operaation ei pitänyt meille maksaa 800:aa miljoonaa
euroa. Sitten sieltä piti saada pysyviä ratkaisuja,
joita ei vieläkään ole nähtävissä.
Eli kyllä minä olen hyvin huolestunut siitä, että tämmöisen
muodollisen yksimielisyyden paineen alla jopa eduskunta tekee päätöksiä,
joiden seurauksia se ei kykene arvioimaan.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan nyt kysyä vasenryhmän edustajilta:
Mitä teidän mielestänne pitää tehdä ja
miten toimia, kun naisia raiskataan, lapsia haudataan elävältä,
ihmisiä poltetaan? Pitääkö katsoa
sivusta? Mitä pitää tehdä? Kenen
pitää tehdä? Pistetäänkö pää hietahan,
niin kuin strutsilla, ja katsotaan, ettei tämä koske
meitä? Ei se sillä parane, että mitään
ei tehdä.
Haluaisin myös kysyä edustaja Mustajärveltä: kun
vasemmistoliittokin on tässä mukana, niin tämä ei
taida olla teille este olla sellaisen puolueen listoilla mukana,
joka on mukana tällaisessa operaatiossa?
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista katsoa, kuinka edustaja
Soini asemoi itsensä aina suhteessa vasenryhmän
ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kantoihin ja vaihtaa
puoltaan aina niin kuin tuuliviiri sen mukaan, minkä katsoo
itselleen olevan edullista.
Mutta kannattaa muistaa, mitä tapahtui Afganistanissa.
Tässä salissa vasemmistoliitto eduskuntaryhmistä ainoana
vastusti sitä operaatiota. Meitä haukuttiin talebanien
ystäviksi, mutta sitten tuli Puolustusvoimien entinen komentaja, kenraali
Hägglund, joka kysyi, että mitä me siellä teemme,
kun siellä on raiskattu, siellä on tapettu, siellä on
tapettu naisia, lapsia, siviilejä, mutta mitään
ratkaisua ei ole saatu aikaiseksi. Sama uhka on myöskin
tässä operaatiossa. Itse asiassa, jos me valitsemme
jonkun puolen, se voi olla aivan hyvin Saudi-Arabia, jonka kanssa
Ruotsi miettii nyt, mitä tekee asekaupan suhteen. Ruotsilla
varmaan on hyvät perusteet sille, (Puhemies koputtaa) minkä takia
se ei halua jatkaa asekauppaa Saudi-Arabian kanssa. Tämän
ratkaisun myötä Saudi-Arabia on se meidän
liittolaisemme.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei tullut vastausta, en tosin kyllä hirveästi
sitä odottanutkaan. Kuka tekee, vai annetaanko tämän
Isilin levitä Irakiin, koko Syyriaan, tänne? Meillä on
Euroopassakin sellaisia esimerkkejä, eikä kovin
monen vuosikymmenen takaa, että on ruvettu tekemään
ratkaisuja sen perusteella, että joku toinen ihminen tai
ryhmä uskoo eri tavalla tai on jotain etnistä alkuperää. Minä olen
ymmärtänyt vasemmiston solidaarisuutta kansainvälisesti
siten, että sitä ajatellaan vähän
heikompaakin astiaa, mutta tietysti se sopii teidän ajatusmalliin.
Ja edustaja Mustajärvi, te olette tulossa vasemmistoliiton
kansanedustajana tänne, joka kannattaa tätä operaatiota.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Soinin kannat ovat kyllä aika
mielenkiintoisia. Hän on tässä salissa
monta kertaa jopa ylistänyt sitä, että edustaja
Yrttiaho ja edustaja Mustajärvi ovat uskaltaneet pitää oman
kantansa. Me uskalsimme pitää oman kantamme myöskin
puolustuspoliittisessa selonteossa siinä äänestyksessä,
jossa jäimme kahden, eikä mennyt kauaa, muutama
viikko, kun alettiin keskustella suomalaisissa tiedotusvälineissä,
valitettavasti myöhään, mitä tuli
päätettyä, mihin kaikkeen me olemme sitoutuneet.
Jos haetaan ratkaisua tämäntyyppisiin kiistoihin,
ensimmäiseksi pitää tunnustaa se, miten
ne ovat saaneet alkunsa, ja synnittömiä eivät
ole suurvallat, eivät idässä eivätkä lännessä.
Itse asiassa tähän edustaja Yrttiahon kannanottoehdotukseen
on sisään kirjoitettuna se, että ratkaisua
ei löydy, jos ei tunnusta suurvaltojen asemaa. Meidän
voimat eivät riitä siivoamaan heidän
jälkiään. Pitää tunnustaa,
että näiden järjestöjen nousun
takana ovat taloudelliset, poliittiset, etniset, uskonnolliset ja
humanitaariset syyt, joihin pitää puuttua tarpeeksi
ajoissa. (Jyrki Yrttiaho: Oikein!)
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikkiin näihin syihin, radikalisoitumisen
syihin, syrjäytymisen syihin, kaikkiin näihin
tässä valiokunnan mietinnössä on huoli
esitetty. Tästähän tässä on
kysymys. Nyt on kysymys siitä, saako ihmisiä polttaa
elävältä, saako naisia ja lapsia raiskata,
saako heitä haudata elävältä maahan.
Mitä pitää tehdä, teidän
suosikkipoikienne yhdysvaltalaistenko tämä pitää hoitaa?
Pia Kauma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen kyllä todellakin sitä mieltä,
että edustaja Mustajärven puheenvuoro on täysin
luokaton. Tämä ei ole sellainen asia, josta käydään
sisäpoliittista nokittelua, kerta kaikkiaan. Tässä kohtaa
täytyy todeta, että allekirjoitan täysin,
mitä edustaja Soini äskeisissä puheenvuoroissaan
totesi. Isis tekee hirvittäviä tekoja, ristiinnaulitsee
lapsia elävältä ja hautaa heitä elävältä ja
niin edelleen. Toivotteko, edustaja Mustajärvi, todellakin,
että Suomi katsoo sivusta tällaista barbaarisuutta
ja sitten vain käymme omaa vaalikampanjaamme joitain muita
ryhmiä vastaan tällaisen asian nojalla? Eikö se
ole eettisesti täysin vastuutonta?
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin edustaja Kaumalle kuin edustaja Soinillekin:
Onhan tämä nyt aivan valtavaa syyllistämistä.
Jos te luette edustaja Yrttiahon eriävän mielipiteen,
hän nimenomaan tuo esille Isilin kauhuteot. Kyllä kai
tässä salissa saa olla eri mieltä. Saako
olla, edustaja Soini? (Timo Soini: Totta kai!) Saako olla, edustaja
Kauma? Pitääkö sosiaalisen paineen vuoksi
taipua sen suuren enemmistön taakse? Minä väitän,
että tässä salissa kovinkaan moni ei
tiedä, miten nämä äärijärjestöt
ovat syntyneet.
Suosittelen teille, että luette edustaja Yrttiahon
eriävästä mielipiteestä kaksi
ensimmäistä kappaletta. Lukekaa kaksi ensimmäistä kappaletta,
niin ehkä ymmärrätte sen problematiikan
näiden äärijärjestöjen
suhteen paljon paremmin ja myöskin ne taustatekijät.
(Timo Soini: Jospa Yrttiaho lukisi!) Ei asioihin ja niiden ratkaisuun
voi mennä kesken kaiken. Pitää ottaa
aina huomioon se, kuinka ne ongelmat ovat syntyneet. Me menimme
Afganistaniin. Siellä murhat, raiskaukset, siviilien tappamiset
jatkuvat. Mitään ratkaisua ei syntynyt, ei mitään
kestävää ratkaisua. Paljon on uhrattu
voimavaroja, ja Suomi on sidottu siihen operaatioon, mutta ei ratkaisua.
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vasenryhmä on tietysti oikeassa kiinnittäessään
huomiota siihen, että tämäntyyppiset
vaikeudet pitäisi torjua ennalta estävällä toiminnalla.
Takana on pitkä historiallinen kehitys ja hyvin monivaiheinen
toiminta, jossa ovat osapuolina monet eri valtiot, suurvallat ja
sitten pienemmät vallat siellä alueella. Ennalta
ehkäisevällä toiminnalla, jos olisi osattu
oikein arvioida tilanteen kärjistyminen, olisi voitu estää varmaan
tämäntyyppinen tilanne, mikä siellä nyt
on syntynyt. Mutta nyt ollaan tässä tilanteessa,
ja siellä tapahtuvat nämä kaikki kauheudet
Isilin toimesta. Nyt täytyy jotakin tehdä tämän
akuutin tilanteen pysäyttämiseksi, ja sen takia
Suomi on osana kansainvälistä yhteisöä lähtemässä mukaan
tällaiseen koulutushankkeeseen, ei taisteluihin, ei terrorismin
vastaiseen sotaan, vaan terrorismin vastaiseen toimintaan.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän edustajien Yrttiaho
ja Mustajärvi ajatuksenjuoksua siinä, että on puututtava
asioiden syihin ja käytävä syitä läpi. Itsekin
ajattelen niin, että sunnien syrjäytyminen Saddam
Husseinin jälkeisessä Irakissa johti sellaiseen
kehitykseen, joka auttoi tätä radikalisaatiota,
ja olisi ollut hyvä, jos siihen olisi silloin puututtu.
Me voimme tätä jossittelua jatkaa, mutta se ei
ole hyvä vastaus niille jesideille, kurdeille tai kristityille,
jotka tänä päivänä joutuvat
näiden hirmutekojen kohteeksi. Emme me voi kertoa heille,
että 10 vuotta tai 20 vuotta sitten meni joku pieleen ja
jos olisi silloin mennyt toisin, niin asiat olisivat nyt toisin,
vaan meidän täytyy tässä tilanteessa,
jossa he ovat, etsiä ne tehokkaimmat keinot heidän
auttamisekseen. Valitettavasti joskus tarvitaan myös sotilaallista
voimaa tällaisten hirmutekojen pysäyttämiseksi.
Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On muistettava tosiaan, että Suomi
on osallistunut Afganistanissa Nato-johtoiseen operaatioon. Suomen
suhtautuminen ääri-islamilaiseen terrorismiin
on meillä selvä: se pitää tavalla
tai toisella saada pysäytettyä. Ja kyllä me
kaikki tiedämme, että niillä, jotka sinne lähtevät
kouluttamaan näitä sotilaita, tilanne on äärimmäisen
vaarallinen. Kysyisinkin ulkoministeri Tuomiojalta: miten pitkäksi
aikaa nämä kouluttajat sitten sitoutetaan sinne,
onko se muutama kuukausi, vuosi vai kaksi?
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tähän edellä käytyyn keskusteluun
liittyen pari kommenttia ja ministerille kysymystäkin.
Ehkä tosiaan huolestuttavinta tässä radikaalin islamin
leviämisessä on ollut se paikallisten vähäinen
vastustus. Isilillä ei ole ollut vaikeuksia saada näitä sunnimuslimeita
puolelleen, ja siihen sosioekonomiseen kurjuuteen, mitä siellä on,
ja siitä nousevaan helppoon liittymiseen Isilin joukkoihin
tai ainakaan siihen, että ei vastusteta kovin paljon, eivät
ole tosiaan arabikevään kansannousut tai Saddam
Husseinin kaatuminen vaikuttaneet.
Olisin oikeastaan ministeriltä kysynyt, että kun
nämä valtatyhjiöt ovat tavallaan kasvattaneet
jihadistiliikkeitten suosiota, miten näette nämä kokonaisvaltaiset
toimet kansainvälisen yhteisön osalta tältä kannalta.
Sitten toinen asia: kun tuosta SOFAsta puhuttiin, että siitä ei
voitu tehdä nyt kaikki osallistujamaat kattavaa yhteistä,
niin täällä on varmaan salissa joitakin
ihmisiä, jotka eivät tiedä, mitkä ne
syyt ovat, miksi näin ei voitu tehdä, joten olisi varmaan
ihan hyvä, jos sitä vielä avaisitte hieman.
Sari Palm /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä pohditaan
sitä, olisiko pitänyt päästä synnyinvaiheessa
kiinni terrorismin hirmutekoihin vai mennäänkö tässä vaiheessa paikalle
mukaan kouluttamaan. Tällaisessa tilanteessa ei helppoa
eikä yksinkertaista ratkaisua ole — jos olisi,
tämä olisi varmaan jo ratkaistu. Jos me tekisimme
kaikkea muuta politiikkaa samalla ajatuksella, niin mehän
saisimme levätä kädet pöydällä ja
myös sisäpolitiikassa olisi paljon asioita, joissa
asiat jäisivät hoitamatta ja vaikeudet lisääntyisivät.
Siinä mielessä on tärkeää vastustaa
terrorismia mahdollisin keinoin.
Mutta mitä lähetekeskustelussa nousi esiin terrorismiuhkasta
Suomessa, toisaalta voimankäyttösäännöstä ja
tästä kahdenvälisestä sopimuksesta
Irakin kanssa ja omasuojasta, niin jäin vähän
haikeaksi siitä, että mietintö ja puolustusvaliokunnan
lausunto eivät kyllä aivan yksiselitteistä vastausta
anna.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvi saa olla
eri mieltä, mutta myös teidän kanssanne
saa olla eri mieltä. Mielestäni edustatte tässä ajattelussanne
ehkä eurooppalaisen vasemmistoälymystön
parhaita perinteitä, eli toisin sanoen amerikkalaiset menkööt
ja hoitakoot, ja me täältä Euroopasta
voimme sitten arvostella, että väärin sammutettu.
Esimerkiksi tänä päivänä Syyriasta käydään
koko ajan keskustelua, miksei kansainvälinen yhteisö — lue:
USA — puutu siihen tilanteeseen.
Mutta, puhemies, toinen näkökohta. Niin kuin täällä ollaan
yksimielisiä, tämä merkitsee myös turvallisuusriskejä täällä kotimaassa
ja uhkatason nousua Suomessa. Haluan painokkaasti sanoa, että Suomen
viranomaisille, suojelupoliisille ja muille viranomaisille, pitää antaa
kaikki ne oikeudet terrorisminvastaiseen torjuntaan ja taisteluun
Suomessa, jotka oikeusvaltioissa voidaan antaa. Ei ole mitään
syytä, miksi Suomen viranomaisten toimivaltuuksien tässä suhteessa
pitäisi olla rajatumpia kuin muiden maiden.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Arvasin kyllä, että edustaja
Zyskowicz pyytää vastauspuheenvuoroa — on
aika monesti pyytänyt sen jälkeen, kun minä esittelen
omia kantojani. On ihan hyvä, että tässä salissa
on keskustelukumppani, joka on hereillä. Mutta haluan kuitenkin
painottaa edustaja Zyskowiczillekin sitä, että mitään
ratkaisua näissä konflikteissa ei löydy,
jos ei tunnusteta sitä, että siellä ovat
suurvaltojen intressit lähellä. Ne vaikuttavat
kaikkiin ratkaisuihin. Siellä on mukana Nato, Yhdysvallat,
siellä on mukana Venäjä liittolaisineen.
Kun nämä maat liittoutuen milloin minkäkin ääriryhmän
kanssa ja joko suoraan tai omien liittolaistensa kanssa rahoittaen
ja aseistaen niitä rakentavat vielä vaikeampia konflikteja
ja kun heidän entiset liittolaisensa karkaavat valvonnasta
kokonaan ja tekevät näitä kauhutekoja,
niin eivät Suomen voimavarat riitä siihen, että me
lähdemme siivoamaan näiden maiden jälkiä.
Eivät voimavarat riitä. Kannattaa miettiä,
että nämä ovat aina myöskin
isoja poliittisia valintoja.
Ismo Soukola /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt pitää myöskin
muistaa, että vasemmalla siivellä olisi ollut
aikoinaan Neuvostoliiton kanssa mahdollisuus puuttua näihin
ennalta estävästi, mutta aika hiljaa ollaan oltu sillä rintamalla.
Tämä on aivan hedelmätön keskustelu.
Tämä tilanne on, mikä se nyt on, elikkä meillä on
vetelät housussa ja sen mukaan pitää toimia.
On totta, että terrorismin uhka on mahdollista myös
Suomessa, jos ja kun tähän operaatioon mennään,
mutta on hyvin todennäköistä, että se terrorismin
uhka kasvaa, jos ei mitään tehdä. Eli kyllä tämä operaatio
on siinä mielessä perusteltu. Pitää vain
pitää huolta siitä, että sinne
lähtevien sotilaitten palvelussuhteet ja palvelusehdot ovat
kunnossa, omasuoja kunnossa, niin kuin täällä on
monesti todettu, ja että jälkihoito on siinä paremmassa
kunnossa kuin mitä se tähän saakka on
ollut.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On totta tietenkin se, että näiden
maailmalla olevien konfliktien taustalla on häikäilemätöntä suurvaltapolitiikkaa,
häikäilemätöntä taistelua
energiavaroista, niiden turvaamisesta, häikäilemätöntä asekauppaa
ja niin edelleen, mutta se ei estä sitä, ja on
myöskin tunnustettava, ettei Afganistanissa kaikki ole
onnistunut. Siellä on tullut takaiskuja, mutta on siellä paljon
myöskin onnistumisia. Itsekin siellä aikoinaan
ihmisoikeusryhmän delegaatiossa vierailleena voin todeta
tämän.
Mutta minä en ainakaan koe minkäänlaista
sosiaalista painetta vastentahtoisesti olla ulkoasiainvaliokunnan
mietinnön kannalla. Se paine, mitä minä koen,
on kyllä paine, joka tulee inhimillisyyden, ihmisoikeuksien
puolustamisen näkövinkkelistä. Se on
kerta kaikkiaan niin törkeää toimintaa,
mitä harjoitetaan siellä, että kansainvälisen
yhteisön, myös Suomen, on siinä oltava mukana
sen torjunnassa.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yli 60 maata on tähän YK:n
pyyntöön vastannut, mukaan lukien kaikki EU-maat
ja Pohjoismaat. Kyllä se kysymys nyt kuuluu: Onko Suomen
syytä olla mukana tässä rintamassa vai
ei? Ollaanko mukana vai ei? Annetaanko muiden hoitaa: ei kuulu meille,
ei kosketa meitä? Itse ehkä sittenkin näkisin
niin, että kyllä se meidän paikkamme
on olla näissä talkoissa mukana, ei massiivisesti
eikä meuhkaten, mutta omalta pieneltä osaltamme
kuitenkin.
Arvoisa puhemies! Mietinnössä todetaan avoimia
kysymyksiä, joita pitää kyllä vielä todellakin
selvittää, ja jos on niin, että jos emme
voi riittävällä tavalla taata suomalaisten
turvallisuutta, on siinä tapauksessa hallituksen vedettävä johtopäätökset
ja etsittävä joku muu tapa osallistua yhteistoimintaan.
Pitäisin itse luontevana ja tärkeänäkin,
että kun muutoinkin Suomi ja Ruotsi harrastavat turvallisuusyhteistyötä ja
sitä syvennetään, niin tässä haettaisiin
Ruotsin kanssa yhteinen toimintalinja. Oikeastaan kysyisin vielä ulkoministeriltä,
voidaanko tässä nyt Ruotsin kanssa sopia, että toimitaan
tässä operaatiossa samalla tavalla.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvostettu puhemies! Irakin ja Levantin aluetta terrorisoi Daesh-järjestö,
terroristijärjestö, ei Isil. Se ei ole valtio,
vaan se on terroristijärjestö.
Meidän tulee olla mukana tässä koulutusoperaatiossa.
Emme voi ummistaa silmiä Daeshin julmuuksilta, vaikka ehkä mukanaolo
voi muuttaa turvallisuustilannettamme. Siihen täytyy varautua
tässä koulutusoperaatiossa mutta myös koti-Suomessa
sisäisen turvallisuuden osalta. Siksi tämä päätös
on myös ehdollinen. Omasuojakysymys pitää ratkaista,
kuten myös kriisinhallintaveteraaniohjelman toimivuus tämänkin
koulutusoperaation kohdalla, kuten myös voimankäyttö.
Tienvarsipommit ovat suurin uhka tässä operaatiossa.
Itse toivoisin, että valtioneuvosto pohtisi sitä,
että suomalaiskouluttajat eivät kulkisi pääkoulutuspisteen
ulkopuolelle saksalaisten tapaan eli emme kulkisi ulkopuolelle muihin
koulutuskeskuksiin, jos emme pysty käyttämään
turvallista kalustoa siinä.
Reijo Hongisto /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Monissa puheenvuoroissa on todettu,
että operaatio nostaa turvallisuusuhkaa myös Suomessa.
Näin varmaan on, ja tähän turvallisuusuhkaan
vastaa Suomessa suomalainen poliisi.
Monissa puheenvuoroissa on myös todettu, että poliisille
tulee varata riittävät resurssit selviytyä tästä lisääntyneestä työmäärästä.
Kysynkin ministeri Tuomiojalta: onko hallituksen piirissä keskusteltu,
ja jos on keskusteltu, niin onko päätetty, että poliisille
ikään kuin korvamerkitään tähän
operaatioon tarkoitettua rahaa niin, että se raha ei ole
pois poliisin normaalin päivittäistoiminnan kehyksestä?
Johanna Sumuvuori /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se on ainakin tullut tässä keskustelussa
selväksi, että vasenryhmä viittaa kintaalla
Irakin hallituksen pyyntöön ja YK:n nimenomaiseen
toivomukseen, että kansainvälinen yhteisö auttaa
Irakin hallitusta kaikin soveltuvin keinoin, kansainvälisen
oikeuden mukaisin keinoin. Mutta kaiken kaikkiaan on hienoa, että kuitenkin
enemmistö eduskunnasta haluaa olla mukana tässä rakentamassa
Irakin ja sen lähialueiden vakautta.
Täällä viime keskustelussa, kun tästä puhuttiin,
kaikki kantoivat huolta sotilaiden turvallisuudesta ja sinne lähetettävien
henkilöiden turvallisuudesta. Se on varmaan aivan ensiarvoisen tärkeää,
että varusteista ei tingitä, ennen kuin sinne
operaatioon lähetetään ketään.
Tässä ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä puhutaan
kokonaisvaltaisesta toiminnasta, sen tärkeydestä,
että vain kokonaisvaltainen toiminta tuottaa kestäviä tuloksia.
Suomi on tukenut Syyriaa, Irakia ja niiden naapurivaltioita ja antanut myös
humanitaarista apua. Nyt kuitenkin, jos ajatellaan, että kehitysyhteistyö on
oleellinen turvallisuuspolitiikan väline myös
radikalisoitumisen estämiseksi ja myös humanitaarinen
tuki maahan, jossa on yli 2 miljoonaa maan sisällä siirtymään
joutunutta ihmistä, ja Suomi on nyt leikannut lisätalousarviossaan
15 miljoonaa kehitysyhteistyön määrärahoja,
(Puhemies koputtaa) onko Suomella, arvoisa ulkoministeri, vielä valmius
tukea tätä aluetta myös humanitaarisin määrärahoin
ja kehitysyhteistyöllä?
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siitäkin huolimatta, mitkä kehityskulut
ovat johtaneet tähän surulliseen tilanteeseen
eli terrorismin kasvuun ja Isilin voimistumiseen Irakissa, en näe,
että meillä on mahdollisuutta olla osallistumatta
tähän koulutusoperaatioon. Me kaikki myönnämme,
että riskit ovat valtavan suuret ja osin ennakoimattomatkin.
Olisin kysynytkin vielä kerran ministeriltä — kun
kävi ilmi valiokunnan kuulemisessa, että nimenomaan
esimerkiksi joukkojen omasuojaan liittyvät kysymykset ovat
osittain avoimina ja omasuojariittävyyttä testataan
erityisesti koulutuksessa peshmergan tukikohdissa ja siihen liittyvissä joukkojen
kuljetuksissa — näistä asioista ja sotilaiden
varustuksista ja kuljetuskaluston riittävyydestä ja
siitä, että ne näissä olosuhteissa myös
kelpaavat ja niillä voidaan vastata haasteeseen. Miten
nämä asiat on huomioitu tässä?
Entä mitä tehdään Suomessa?
Meidänhän on pakko varautua uhkan kasvuun tai
ainakin siihen, että se on jo kasvanut. Kuinka me kotoutumiseen
ja muuhun (Puhemies koputtaa) tähän politiikkaan vastaamme
sitten Suomessa?
Jyrki Yrttiaho /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä tapauksessa
ja tässä operaatiossa kannattaa kiinnittää huomiota myös
siihen, että Suomen linja kansainväliseen kriisinhallintaan
osallistumisessa on muuttunut. On menty mukaan niin sanottuun automatiaan, eli
ollaan automaattisesti valmiit osallistumaan. Tämän
sisältöinen kannanottohan sisältyy myös Walesin
Naton huippukokouksen kannanottoihin ja aloitteeseen uuden kumppanuusohjelman osalta.
Vielä haluan täällä muistuttaa,
että yli 10 miljoonaa pakolaista on Syyrian sodan jaloissa.
Siinä olisi tehtävää Suomelle
ja sille 15 miljoonalle eurolle. Ne ovat kaikki pois niistä humanitaarisista
ponnistuksista. Me viemme sotilaita kouluttamaan uusia tappajia.
Eiköhän tuolla alueella sotiminen osata?
Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomi osallistuu YK:n pyynnöstä Pohjois-Irakissa
suoritettavaan turvallisuussektorin koulutukseen. Siinä on
taustalla myös se, että Isilin erityisen julmat
veriteot pitää siellä pysäyttää ja
tämä koulutettava peshmerga-joukko on ainut, joka
pystyy sillä alueella pitempään toimimaan.
Jos kysymys on siitä, että suojelupoliisi varoitti
tästä Suomeen kohdistuvasta vaarasta, niin kun
itse olin kuulemassa sitä, niin kyllä siellä tuli
esille se, että tässä on uudenlainen
asetelma kyseessä, ei ollut täyttä varmuutta siitä,
onko vaaraa tai miten tämä sieltä tuleva vaara
kohdistuu Suomeen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt kaikki vastauspuheenvuoroa pyytäneet ovat saaneet
käyttää vähintään
yhden puheenvuoron, joten otamme ministeri Tuomiojan puheenvuoron,
5 minuuttia puhuja-aitiosta, ja sen jälkeen siirrymme toiseen
aiheeseen.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämä keskustelu on tuonut
hyvin paljon arvokkaita asioita, mielenkiintoisia asioita esiin,
mutta koetan kuitenkin keskittyä nyt vain tähän
itse päätöksenteon kohteena olevaan operaatioasiaan.
Kaikki ne seikat, jotka ovat tulleet monissa puheenvuoroissa
kysymyksinä, tulivat jo valiokunnan mietinnössä ja
ensimmäisessä puheenvuorossani esille, ja tuli
vakuutettua, että näiden kaikkien asioiden täytyy
olla kunnossa tietenkin, ennen kuin suomalaisia tuonne lähetetään.
Mutta se, mikä on erityisesti noussut esiin, on se, mikä on
tämän operaation luonne suhteessa aikaisempiin.
Ensinnäkin itse asiassa toiminta siellähän
ei ole, jos sikseen tulee, mitenkään erityisen
vaarallista. Elikkä se on koulutusta, ei osallistumista minkäänlaiseen
taistelutoimintaan eikä myöskään
neuvonantajana toimimista. Mutta ne olosuhteet, joissa Irakissa
ja Pohjois-Irakissa toimitaan, ovat sellaiset, että siellä vaaratilanteita
on. Ne koskevat niin siviilejä kuin sotilaitakin, ja kaikki
tämä on tietenkin otettava tässä huomioon.
Sitten on aivan omana lähtökohtanaan se, että toisin
kuin monissa aikaisemmissa yhteyksissä, niin olemme todenneet,
että tämä voi lisätä myöskin
Suomessa mahdollisuuksia, riskiä terrorioperaatioihin,
koska tämä Isil-järjestö on kansainvälinen
ja verkostoitunut kaikkiin maanosiin eikä se ole tehnyt
mitään rajauksia, sulkenut ketään
ulkopuolelle. Sen vuoksi me olemme tekemässä tätä päätöstä tietoisena
siitä, että tässä on myöskin
tällainen ulottuvuus, ja se on otettu asianmukaisesti huomioon.
Mutta samalla haluaisin muistuttaa siitä, mitä totesin
jo tämän asian lähetekeskustelussa, että olisi
naiivia kuvitella, että osallistumattomuus tällaiseen
operaatioon jättäisi meidät jotenkin
suojaan tällaisten terroritoimien mahdollisuuksista. Näin
ei myöskään ole asianlaita.
Kuten edustaja Kääriäinenkin kysymyksessään
viittasi, niin todella, me olemme tilanteessa, jossa kaikenlaiset
kriisinhallintaoperaatiot ovat tulleet vaativammiksi, ja vaativuus
usein tarkoittaa myöskin vaarallisemmiksi. Mutta toisaalta
se myöskin kertoo siitä, että kansainvälinen
yhteisö on valmiimpi ja pakotettu toimimaan aikaisemmin
ja myöskin toimimaan olosuhteissa, joissa kaikkia riskejä ei
etukäteen voida eliminoida. Mutta sitä kautta
pystytään myöskin tehokkaammin todellakin
konflikteja lopettamaan, hallitsemaan ja ratkaisemaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Asian käsittely keskeytetään.