Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituskauden päättyessä on
väistämättä syytä katsoa
sitä, mitä tämän jälkeen.
Tämä hallitus jättää jälkeensä Suomen,
jonka kokonaisvelkamäärä kipuaa 100 miljardiin.
Arvoisa puhemies ja hyvä pääministeri!
Se on kaikki lainassa lapsiltamme. Toivoisin ja kysyisin: voisitteko
te, pääministeri, nyt arvioida tätä kulunutta
hallituskautta siltä osalta, minkälaiset sukupolvivaikutukset
päätöksillänne on ollut? Jos
katsotaan pelkästään nyt tulevan sukupolven näkökulmasta
tehtyjä päätöksiä,
nuorisotakuu, erinomainen tavoitteenne, on jäänyt
toteutumatta, nuorisotyöttömyys on lisääntynyt,
te leikkasitte lapsilisistä ja koulutukseen kohdistuvat
leikkaukset ovat olleet ennennäkemättömän
suuria. Nämä ovat kaikki asioita, jotka kohdistuvat
siihen sukupolveen, joka tätä maata rakentaa meidän
jälkeemme. Arvoisa pääministeri, mitä jätämme
jälkeemme tuleville lapsille?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Voinen vastata varmasti pääministerinä ja
kahden kouluikäisen isänä ja totean,
että Suomi on viimeisen kuuden vuoden aikana lisännyt velkataakkaansa
tuplasti 50 miljardista melkein 100 miljardiin, kuten edustaja äsken
totesi. Meillä on käytännössä kolme
vaihtoehtoa.
Ensimmäinen on velkaantumisen jatkaminen, joka on velkataakan
lisääminen meidän lapsillemme ja lastenlapsillemme.
Toinen vaihtoehto on kituuttaminen, jossa me jatkamme veronkorotusten
tiellä ja sitten osittain me myös joudumme jatkamaan
juustohöyläleikkausta.
Itse uskon, että jos haluamme jättää lapsille perinnön,
niin sen pitää olla perintö, jossa teemme
rakenteellisia uudistuksia, joilla velkaantuminen lopetetaan. Jokaisella
meillä tässä salissa on näistä vastuu.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! On tietysti hienoa kuulla, että te
pääministerinä kannatte niin ikään
huolta siitä, että tämä hallitus on
jatkanut Suomessa sellaista menoa, jossa eletään
yli varojemme. Nyt kuitenkin me olemme tälläkin
viikolla nähneet täällä tilanteita,
joissa päätökset eivät etene
ja johtajuuttakin on vähän peräänkuulutettu.
Joudun siis kysymään uudelleen tuota kysymystä menneestä hallituskaudesta.
Ymmärrän tavoitteenne tulevaan, ja siinä selvästi
kantamme yhtyvät, mutta miten arvioitte tämän
kauden lopputulosta? Onko tämä hallitus toiminut
kestävällä ja oikeudenmukaisella tavalla
tulevien sukupolvien, tämän päivän
lasten ja nuorten näkökulmasta ajatellen heidän
elämäänsä nyt tai sitä Suomea,
jonka työntekijöiksi heitä nyt juuri
tässä maassa kasvatetaan?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni Suomi eli
yli varojensa vuosina 2000—2008. Me itse asiassa rakensimme
hyvinvointiyhteiskuntamme 3 prosentin talouskasvun olettamaan, joka
pohjautui pitkälti Nokiaan ja ict-sektoriin. Vuonna 2008 ajauduimme
finanssikriisiin, ja vuonna 2009 itse asiassa keskustan ollessa
hallituksessa me otimme Suomen historian suurimman vuosittaisen lainan,
10 miljardia euroa, ja me olemme valitettavasti joutuneet jatkamaan
tällä tiellä matkan varrella. Nyt meillä on
se perusongelma, että yhtäältä poliitikot
peräänkuuluttavat rakenteellisia uudistuksia ja
sen jälkeen, kun niitä rakenteellisia uudistuksia
ehdotetaan, ne kielletään tavalla tai toisella.
Mikä on tämän hallituksen perintö?
Yritimme saada kuntauudistuksen läpi. Kuka tässä salissa halusi
kuntauudistuksen? Oikeastaan aika harva. Yritimme saada sote-uudistuksen
läpi. Parlamentaarinen yhteisymmärrys löytyi,
ja kiitos siitä muun muassa edustaja Rehulalle, mutta emme ole
vielä pystyneet saamaan sitä maaliin. Me jouduimme
matkan varrella myös leikkaamaan, ja valitettavasti, jos
me emme tee näitä rakenteellisia uudistuksia (Puhemies
koputtaa) — ja me sanomme suoraselkäisesti, mitä pitää tehdä — niin silloin
ajaudumme tilanteeseen, jossa tämä leikkausten
kierre ei koskaan lopu.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Stubb, teidän
hallituksenne viime kesäkuussa asetti tavoitteeksi, että valtiontalouden alijäämä
olisi
1 prosentti bruttokansantuotteesta, eli noin 2 miljardia euroa toteutui,
vähän yli 8 viime vuonna. Työttömyys
oli tavoitteena painaa alle 5 prosentin, mikä olisi tarkoittanut
melkein 100 000:tta uutta työpaikkaa 9 kuukaudessa.
Työllisyysastetavoite oli 72 prosenttia, ja viime vuoden
toteutuma, niin kuin tässä kuulimme, on siellä 68
prosentin paikkeilla. Tämäkin olisi vaatinut yli
120 000 uutta työpaikkaa 9 kuukaudessa.
Kysyisinkin teiltä, arvoisa pääministeri:
olivatko hallituksen toimet riittämättömiä,
vai olivatko nämä teidän kesällä asettamanne
tavoitteet epärealistisia?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ehkä ensin pieni korjaus.
Oletan, että tarkoitatte niitä tavoitteita, jotka
asetettiin Kataisen hallituksen aluksi ja joita pyrimme viemään
tässä matkan varrella eteenpäin. (Välihuutoja
keskustan ryhmästä)
Edustaja Sipilä, minulla ei ole tapana hakea syyllisiä tähän
taloustilanteeseen, (Paavo Arhinmäki: Sattuneesta syystä!)
ja olen oikeastaan lähtenyt aika pitkälti siitä,
että isänmaan näkökulmasta olisi
toivottavaa, että nuo tavoitteet olisivat toteutuneet.
Siihen on varmasti syitä, jotka ovat tulleet ulko- ja turvallisuuspolitiikan
kautta, paineita, jotka ovat syntyneet globaalin talouden kautta,
paineita, jotka ovat liittyneet meidän teollisuuden rakenteiden
uudistuksiin, paineita, jotka ovat liittyneet meidän rakenteellisiin
uudistuksiin. Minun mielestäni on aina hyvä asettaa tavoitteet
korkealle ja pyrkiä niihin. Se, onnistuivatko ne vai eivät:
tässä tapauksessa ei onnistunut.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Silloin kun kävimme hallitusohjelmakeskustelua täällä juhannuksen
tienoilla viime kesänä, kysyimme nimenomaan tätä,
että onko totta, että te asetatte uudelleen nämä samat
tavoitteet, mitkä olivat Kataisen hallituksella. Vastaukseksi
saimme, että "kyllä". Silloin
pidimme niitä kovasti epärealistisina, koska ne
olisivat tosiaan vaatineet noin 100 000 uuden työpaikan
syntymistä 9 kuukaudessa.
Kysynkin uudelleen: olivatko nämä tavoitteet epärealistisia,
vai olivatko hallituksen toimet riittämättömiä?
Samalla, kun sain puheenvuoron, haluan kysyä myöskin:
mitä mieltä tai mikä ohjeistus tai kokemus
teillä olisi siitä, onko nykymuotoinen hallitusohjelma,
joka on noin 100 sivun mittainen, sopiva myöskin jatkossa,
vai pitäisikö mennä tavoitteellisempaan,
strategiseen hallitusohjelmaan, joka toki vaatii sitten sitä,
että hallituspuolueiden välillä on korkea
luottamus keskenään?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kun olemme isänmaan asialla
ja teemme neljän vuoden hallitusjatkumoa, niin sehän
on ilman muuta selvää, että pyrimme pitämään
kiinni niistä tavoitteista, jotka asetettiin, ehkä hyvin
tiedostaen, että näihin tavoitteisiin ei päästä.
Siihen todellakin on monta syytä.
Kun tämä hallitus aloitti, siis vuonna 2011, niin
varmasti Suomessa tilannekuva oli aika erilainen. Me olemme tämän
hallituskauden aikana valitettavasti joutuneet sopeuttamaan karkeasti yli
6 miljardin euron verran. Se on enemmän kuin yksikään
hallitus Suomen historian aikana aikaisemmin, ja tämä on
ollut erittäin vaikeata. Ei kukaan näitä leikkauksia
hyvää hyvyyttään tee, mutta
kun saa perinnöksi sellaisen järjestelmän,
jossa ei ole tehty rakenteellisia uudistuksia, niin silloin niitä joutuu
valitettavasti tekemään.
Kysyitte, tarvitsemmeko seuraavalle hallituskaudelle lyhyen,
strategisen hallitusohjelman. Kyllä pitäisin tätä tarkoituksenmukaisena,
ja siihen päälle linjaratkaisut seuraavien kuukausien aikana
hallitusneuvottelujen jälkeen.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Pääministeri puhui lapsista
ja lapsenlapsista. Jos mietimme, mikä on meidän
suurin kestävyysvaje tulevaisuudessa, se on se, jos nuoret
syrjäytetään, syrjäytetään
työstä, syrjäytetään
koulutuksesta. Meidän suurin kestävyysvaje on
se, jos lasten ja nuorten palveluista leikataan.
Eilen täällä salissa käytiin
keskustelua toisen asteen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten, leikkauksista,
191 miljoonasta eurosta, jota hallitus esittää leikattavaksi
toiselta asteelta. Opetusministeri Kiuru sanoi, että tämä pitää vetää pois. Valtiovarainministeri
Rinne tuki ajatusta siitä, että tämä leikkaus
on liian raju.
Kysynkin nyt pääministeriltä: kun
olette nukkunut yön yli, oletteko sitä mieltä,
että tämä esitys 191 miljoonan euron
leikkauksesta toiselle asteelle pitää vetää pois
suomalaisen koulutuksen nimissä?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Oletan, että edustaja Arhinmäki
viittaa siihen leikkaukseen, jota hän itse oli tekemässä syksyllä 2013
yhdessä vihreiden puheenjohtajan kanssa. (Välihuutoja)
Me emme ole tehneet tästä yksittäisestä kysymyksestä päätöstä muuta
kuin sen, että hallitus on tehnyt yksimielisen päätöksen
siitä, että se viedään eteenpäin,
ja se on myös kertaalleen tässä salissa äänestetty.
Mutta me jatkamme puheenjohtajien kesken vielä keskustelua
myös tämän yön yli nukuttua.
Paavo Arhinmäki /vas :
Arvoisa puhemies! Minua kiinnostaa edelleen se, onko pääministeri sitä mieltä,
että vastoin opetusministerin näkemystä,
opetusministeriön näkemystä siitä,
että tämä 191 miljoonan euron leikkaus,
joka on tuotu nyt leikkauslakina tänne, jota valmistelemassa vasemmisto
ei ole ollut, sen toteuttaminen vaatii sen, että vielä yhden
yön yli nukutaan. Ettekö te luota teidän
omien ministereiden ja ministeriön asiantuntemukseen siitä,
kun he sanovat suoraan, että tämä on
katastrofaalista meidän nuorten kannalta, jos tämä leikkaus
nyt viedään läpi? Keneen te luotatte,
jos te ette luota omaan opetusministeriin, omaan opetusministeriöön?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Pääministerin tehtävähän
on puolustaa valtioneuvoston yksimielisesti tehtyjä päätöksiä. Kuten
tuossa aikaisemmin totesin, koska yksi näistä laeista
opposition viivytyksen myötä raukesi, joudumme
harkitsemaan tätä kokonaisuutta ja käymme
tästä keskusteluja.
Kyseessähän todellakin on periaatteellinen päätös,
jota te itse olitte mukana hyväksymässä. Te
viittasitte tuossa aikaisemmin lapsiin ja lastenlapsiin. Minun mielestäni
on kertakaikkisen vastuutonta, että me jatkamme velaksi
elämistä tässä maassa, koska
se hintalappu menee meidän lapsille ja lastenlapsille,
ja jos me emme tee leikkauksia tässä vaiheessa,
niin valitettavasti me ajaudumme tilanteeseen, jossa nämä leikkaukset tulevat
olemaan seuraavien vuosien aikana moninkertaisia. Haluaisinko isänä tai
muutoin leikata lasten koulutuksesta tai toisen asteen koulutuksesta?
En tietenkään halua.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta se on huolestuttavaa, että kun
hallitus sanoo, että se haluaa rakenneuudistusten myötä säästää kuntien
tehtävistä, niin ainoat asiat, mitä halutaan
viedä selvästi loppuun saakka, ovat siis leikkaukset,
joita kunnat eivät halua. Eivät kunnat ole pyytäneet,
että toisen asteen koulutuksesta hallitus leikkaisi. Ja
hallitus kutsuu tätä rakenneuudistukseksi. (Ben
Zyskowicz: Ja mistäköhän te leikkaisitte,
edustaja Niinistö?)
Se, mitä tässä on tapahtunut, on
se, että silloin vuosi sitten keskusteltiin siitä,
että toisen asteen uudistuksella pyritään
edistämään nuorten työllistymistä niin,
että koulutus läpäistään
paremmin, toisen asteen koulutus tehostuu. Mutta jossain vaiheessa
matkan varrella ne rakenneuudistukset ovat muuttuneet leikkauksiksi.
Onko se, pääministeri, teidän käsityksenne
rakenneuudistuksesta, että vain leikataan menoja, leikataan
koulutuksesta ja sanotaan, että tämä on rakenneuudistus?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Nyt jos en ihan väärin
muista, niin kaksi huomiota: Ensimmäinen on se, että te olitte
siinä salissa, joka päätti tästä rakenneuudistuksesta,
ja tämän jälkeen, arvoisa edustaja Niinistö,
te olitte yksi niistä henkilöistä, jotka
viivyttivät taktikoimalla tämän rakenneuudistuksen eteenpäinviemistä.
Joten tätäkin taustaa vasten minun on ehkä vähän
vaikea ymmärtää pääministerinä tuota
teidän äsken esittämäänne
kysymystä.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Harjoitellaan vielä kerran. Rakenneuudistus
on sellainen uudistus, jossa pyritään tekemään
asioita fiksummin, jotta me saamme hyvän palvelun, saman
palvelulaadun pienemmällä menolla julkiselle vallalle.
Tähän me olimme sitoutuneet, kun olimme hallituksessa.
Mutta jostain syystä tässä asiassa
ja myös opintotuen rajoittamisessa hallitus on mennyt toteuttamaan
ehdotuksia, jotka ovat käytännössä toteuttamiskelvottomia,
aiheuttavat toisen asteen koulutuksen kentällä levottomuutta.
Ja nyt pitäisi tunnistaa se, että jos hallitus
ei pysty toteuttamaan järkeviä uudistuksia, niin
ei lähdetä vain leikkaamaan siitä, että toisen
asteen koulutuksen kenttä menee sekasorron tilaan, vaan
varmistetaan lasten vahvat oppimispolut, mahdollisuus tehdä uusia
valintoja. Ja nyt olisikin tärkeätä,
että myös tämä rahoitusuudistus
vedetään pois, jolloin seuraava hallitus voi tehdä kunnollisen
uudistuksen, jossa ei sählätä. (Ben Zyskowicz:
Tehkää teidän ehdotus, niin mietitään!
En kuullut ehdotusta!)
Pääministeri Alexander Stubb
Niin, arvoisa herra pääministeri, minä katson
tuonne lehtereille... (Naurua) — Arvoisa herra puhemies! — Minä katson
tuonne lehtereille vähän ehkä häkeltyneenä ja
mietin, mitä toisen asteen koulutusta kaipaava nuori tai
lukiolainen tänä päivänä miettii
tästä keskustelusta, jota me täällä käymme. Sehän
on ilman muuta selvää, että koko Suomen menestystarina
perustuu koulutukseen, perustuu sivistykseen. Koko meidän
hyvinvointiyhteiskunta perustuu järjestelmään,
jossa kaikkia tuetaan ja kaikille annetaan tasa-arvoinen mahdollisuus.
Samalla se perustuu minun mielestäni myös vastuulliseen
valtiontalouden hoitoon, ja minä en halua olla se pääministeri,
joka 9 kuukauden aikana latasi lisävelat tuolle porukalle, joka
tuossa lehtereillä yläpuolella istuu. Se on kerta
kaikkiaan vastuutonta.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä alkuperäinen
kysymys oli taloudesta, ja ymmärrän sen, että pääministeri
ei välttämättä halua etsiä syyllisiä talouden
tilaan. Edustaja Sipilä, silläkään
ei ole mitään merkitystä, olivatko Stubbin
hallituksen tavoitteet realistisia.
Itse asiassa ainoastaan se, millä on nyt tällä hetkellä merkitystä,
on se, mitä kansalaisilta odotetaan. Pääministeri,
te sanoitte, että leikkauksia tulee, leikataan juustohöylällä.
Kyllä kansalaisten täytyy tietää,
mihin heidän pitää varautua, mitkä asiat
heidän täytyy ottaa huomioon. Kansalaiset varmasti
osallistuvat tähän vaikean taloustilanteen hoitamiseen
silloin, kun se hoidetaan oikeudenmukaisesti. Arvoisa pääministeri, voitteko
kertoa nyt kansalaisille, mitä kansalaisilta odotetaan?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Olen edustajan kanssa tismalleen sitä mieltä,
että suomalaiset ymmärtävät, että me
emme voi ylivelkaantua. Ja kun tuolla turuilla ja toreilla kiertää ja
palautetta saa, niin se ymmärrys on ehkä huomattavasti
laajempi kuin mitä ehkä meidän keskustelustamme
tässä salissa voisi olettaa.
Näkisin, että me joudumme etenemään
kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen vaihe on seuraavan
hallituskauden aikana uusi sopeutus, ja tämä tarkoittaa
karkeasti Suomen Pankin ja valtiovarainministeriön arvion
mukaan noin 2—3 miljardin euron sopeutusta, ehkä pikkaisen enemmän.
Mutta sitten toiseksi se tarkoittaa sitä, että meidän
on tehtävä tavalla tai toisella enemmän
työtä. Se on se ainoa tapa, jolla Suomi lähtee
uudestaan nousuun. Meillä pitää olla
tässäkin salissa vain ja ainoastaan yksi tavoite,
ja se on se, että me pelastamme suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan.
Ja niistä talkoista kysyitte, mitä suomalaiset tekevät.
Niihin talkoisiin tarvitaan aivan jokainen suomalainen.