Jukka Mikkola /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsiteltävänä laki
kuntien yleisestä kalleusluokituksesta, sen lain 6 §:n
muuttamisesta eli tämän lain voimassaolon jatkamisesta.
Käyn tätä läpi hallituksen esityksen
mukaisesti.
Totean alkuun, että tämä lainsäädäntöhän
on alun perin luotu meille 1966, jolloin hyväksyttiin ensimmäinen
laki, joka oli voimassa vuoteen 73, ja sen jälkeen säädettiin
uusi saman sisältöinen laki. Se oli voimassa 74
ja 75. Sen jälkeen lakia on useaan otteeseen jatkettu nelivuotiskausittain
ja tämä viimeinen voimassaolon jatkaminen on hyväksytty
5.11.1999. Laki on voimassa vuoden 2003 loppuun. Kuten esityksessä sanotaan: "Tarkoituksena
oli jatkettaessa nykyistä kuntien yleisten kalleusluokitusten
voimassaoloa vuoden 2003 loppuun, että tätä ennen
valmistellaan sellaiset lainsäädäntö-
ja muut toimenpiteet, jotka mahdollistavat kalleusluokitusjärjestelmästä luopumisen
vuoden 2004 alusta lukien."
Kiinnitän sinänsä huomiota tähän
hallituksen esitykseen. Tänään on käyty
keskustelua siitä, ovatko nämä hyvin
valmisteltuja vai huonosti. Tämä hallituksen esitys
on lähes sanasta sanaan sama kuin 99 käsittelyssä ollut
lakiehdotus, ja menen sitä kyllä muutamilta osilta
loppuun. Tämä on niin pistetty sanasta sanaan,
että ei ole edes viitsitty korjata niitä vuoden
99 hintavertailuja, vaan käytetään markkoja;
ei käytetä euroja eikä muutakaan, vaan
käytetään vanhoja hintamäärittelyjä.
Tämän lainsäädännön
perustahan oli se, että Suomen lähes 500 kuntaa
alun perin vuonna 66 olivat kustannuksiltaan erilaiset eli asumiskustannukset
erilaiset, elintarvikekustannukset erilaiset jnp., ja tästä muodostettiin
kunnat kahteen luokkaan. Tällä hetkellähän
ensimmäiseen kalleusluokkaan kuuluu 62 kaupunkia tai kuntaa
ja loput Suomen kunnista ovat kakkoskalleusluokassa. Perusteluissa
sanotaan: "Lain mukaan kunnat jaetaan tutkimuksella todettujen elinkustannuserojen
perusteella kahteen kalleusluokkaan. Tutkimuksella todetuista elinkustannuseroista
riippumatta kalleusluokitus voidaan painavista syistä vahvistaa
myös siten, että kunnalle aiemmin vahvistettua
kalleusluokkaa ei muuteta ja että kalleusluokituksen riittävä alueellinen
yhtenäisyys otetaan huomioon."
Nyt on käynyt niin, että kalleusluokitukseen perustuva
viimeinen hintavertailu on tehty 1980. Sen jälkeen hintavertailua
ei ole tehty, vaan on aina nelivuotiskausittain voimassaoloa jatkettu. Näin
ollen luokitus ei enää perustu ollenkaan tutkimukseen,
vaan ainoastaan siihen, että on vahvistettu tämä peruste
samalla tavalla kuin edellisellä kerralla. Varsinaisen
vahvistamisen kalleusluokitukseen tekee valtioneuvosto, mutta tämä laki
antaa siihen edellytykset.
Esityksessä todetaan sivulla 2: "Kuntien kalleusluokitus
on ajan myötä -- vinoutunut, eivätkä kunnat
ole nykyisessä luokituksessa elinkustannusten suhteen oikein
ryhmiteltyinä. Palkat ja sosiaaliset tulonsiirrot eivät
muutoinkaan kohdistu todellisten kalleuserojen mukaan. Asuinkunta
ja työssäkäyntikunta poikkeavat usein
toisistaan, ostosmatkat suuntautuvat myös asuinkunnan ulkopuolelle,
kuntien rajojen sisällä on merkittäviä eroja
esim. asumiskustannuksissa."
Sivulla 2 jatkuu, täällä sanotaan:
"Kalleusluokituksesta luopumisen ongelma kulminoituisi kansaneläkkeisiin,
joissa täyden kansaneläkkeen ero ensimmäisen
ja toisen kalleusluokan välillä yksinäisen
henkilön kohdalla vuonna 1999 oli runsas 100 mk/kk."
Tätäkään ei ole viitsitty korjata
vaan käytetään tätä vanhaa
terminologiaa. Erohan on tällä hetkellä vähän
runsaat 20 euroa eli vähän runsaat 120 markkaa.
Otan esimerkin: Turkulainen kansaneläkeläinen
saa siis joka kuukausi vähän yli 120 markkaa vähemmän
kuin tamperelainen. Joku sanoo, että kyllä se
Tampereella asuva sen verran enemmän tarvitseekin, ja tietysti
voi näinkin sanoa, mutta kyllä tämä ero
on aika selvä. Se on siis 1 500 markkaa vuodessa,
joka vuosi. Näissä tuloluokissa sillä on
merkitystä. Suomen yliopistot ja tiedekorkeakoulut ovat
ensimmäisessä kalleusluokassa paitsi Lappeenranta
ja Turku, ja professorin palkka on yleensä A28, vähän
heittelee, ja ero on kuukaudessa 121 euroa eli runsaat 700 markkaa
joka kuukausi professorin palkoissa. Tällä on
myöskin aikamoista merkitystä.
Kun tämä on ollut eduskunnassa, joka kerta hallintovaliokunta,
kun tätä on Sorsan hallituksen aikana, Holkerin
hallituksen aikana, Ahon hallituksen aikana, Lipposen molempien
hallitusten aikana jatkettu aina neljällä vuodella,
on esittänyt ponnen. Otan tässä esimerkiksi
vuoden 99 ponnen: "Samalla valiokunta edellyttää hallituksen
huolehtivan osaltaan siitä, että ryhdytään sellaisiin
lainvalmistelu- ja muihin toimenpiteisiin, jotka mahdollistavat
kalleusluokitusjärjestelmästä luopumisen
kokonaan vuoden 2000 alusta." No, kaikki tietävät,
mihin se on johtanut.
Vuonna 99 hallintovaliokunta lausui ja eduskunta hyväksyi
lausuman: "Eduskunta edellyttää hallituksen huolehtivan
siitä, että eduskunnalle annetaan vuoden 2001
loppuun mennessä selvitys niistä toimenpiteistä,
joihin on ryhdytty yleisestä kalleusluokituksesta luopumiseksi
vuoden 2004 alusta lukien." No, kaikki tietävät,
että nyt tätä lainsäädäntöä ehdotetaan
2007 loppuun asti.
Vuonna 2001, kun on annettu väliraportti, siihen on
todella liitetty valtiovarainministeriön selvitys eduskunnalle
luopumisesta kuntien yleisestä kalleusluokituksesta. Tämä on
annettu hallintovaliokunnalle, ja tämä on ministeri
Niinistön allekirjoittama. Luen täältä tämän
selvityksen, mitä on annettu:
"Kuntien yleinen kalleusluokitusjärjestelmä on
vanhentunut. Päämääränä on
ollut pitkään järjestelmän lakkauttaminen,
joskin tätä on käytännön
syistä toistuvasti jouduttu lykkäämään
myöhemmäksi. Valtiontaloudellisten kustannusvaikutusten
ohella viimeksi tehtyihin lykkäyksiin vaikutti myös
se, että järjestelmän muutos haluttiin
pitää erillään euroon siirtymisen
ajankohdasta. Järjestelmän yksityistaloudellinen
merkitys on ajan kuluessa pienentynyt, eikä sen voimassaolosta
voi sinällään katsoa koituvan olennaisia taloudellisia
haittavaikutuksia. Kuntien yleisen kalleusluokituksen epäkohdat
tulee poistaa luopumalla koko kalleusluokitusjärjestelmästä,
eikä järjestelmää tule yrittää paikata,
mutta tähän täytyy löytyä oikea
ajankohta. Kalleusluokituksesta luopuminen olisi käytännöllisintä toteuttaa
kytkemällä se yhteen laajempien sosiaalipoliittisten uudistusten
kanssa ja todeta tämä esimerkiksi seuraavien hallitusneuvottelujen
yhteydessä. Uutta valmistelua kalleusluokituksesta luopumisesta
ei ole käynnistetty, koska vuoden 1999 työryhmän
muistio muodostaa sinänsä edelleen riittävän
pohjan päätöksenteolle."
Tällaiset lausumat on annettu. Tämähän
koskettaa erittäin suurta määrää ihmisiä,
koska ainoastaan 62 kuntaa ja kaupunkia kuuluvat ensimmäiseen
kalleusluokkaan, muut kuuluvat toiseen. Kaikki kuntien palkat, valtion
palkat ja yksityiset palkatkin hyvin tarkasti noudattavat tätä kalleusluokitusjärjestelmää.
Suuri osa sosiaalisia etuuksia, esimerkiksi kansaneläke,
johon jo viittasin, mutta myöskin muut sosiaaliset etuudet,
kuten toimeentulotuki, ylimääräiset rintamalisät,
leskeneläkkeet, sotilasvammakorvaukset, huoltoeläkkeet,
sotilasavustukset ym., seuraavat tätä kalleusluokitusta.
Tämä on siinä mielessä minusta
myöskin perustuslaillinen kysymys, että meillähän
perustuslain 6 § sanoo, että kansalaiset ovat
yhdenvertaiset lain edessä. Sitten 2 momentissa sanotaan, että ketään
ei saa asettaa perusteettomasti erilaiseen asemaan iän,
sukupuolen ym. pohjalta. Siinä ei kylläkään
mainita asuinkuntaa. Mutta perustuslain 9 §:ssä taas
puhutaan, että jokainen voi valita vapaasti asuinkuntansa
jnp. Siihen se tietysti vaikuttaa, koska nämä sosiaaliset
etuudet menevät asuinkunnan mukaan ja taas palkat menevät
sen mukaan, missä käy töissä,
ja siinä taas ei asuinkunnalla ole mitään
merkitystä. Täällä on todettu
nimenomaan, että tämän järjestelmän
yhteys kustannuksiin on kadonnut nykyisellään.
Tässä mielessä minusta, kun vuonna
1980 on tehty viimeinen hintavertailu, se ei enää ole
peruste vuonna 2007 luonnollisestikaan sille, mikä on kuntien
välinen hintasuhde taikka asumiskustannusten ja muiden
kustannusten suhde. Tässä mielessä minusta
siinä asetetaan aika selkeästi suomalaiset ihmiset
asuinpaikan mukaan erilaiseen asemaan. Kuten sanoin jo, kansaneläkkeissä se
on runsas 120 markkaa eli runsas 20 euroa. Tietysti palkkaluokasta
riippuen se ero vaihtelee. Mutta valtiontaloudellisista syistä tätä ei
ole poistettu, mutta se ei poista sitä epäoikeudenmukaisuutta,
joka ihmisten välillä tässä kohtaa
vallitsee.
Tästä syystä mielestäni
on perusteltua, että tätä ei eduskunta
enää hyväksyisi samalla tavalla kuin
tähän asti, että aina vaan annettaisiin
ponsi, että tämä olkoon viimeinen kerta
jnp., vaan esittäisin vakavasti harkittavaksi hallintovaliokunnalle
sen, että kun se on saanut perustuslakivaliokunnan lausunnon
tästä, se ei jatkaisi tämän
lain voimassaoloa enää neljällä vuodella,
vaan jos sitä jatketaan — niin kuin sanoin, olemme
ilmeisesti pakkoraossa sitä jatkamaan — sitä jatkettaisiin
kahdella vuodella, joten seuraava hallitus joutuisi kesken sen toimikauden,
puolessavälissä, tekemään tälle
asialle jotakin. Jos jatketaan neljällä vuodella,
ollaan aivan samassa tilanteessa kuin tälläkin
hetkellä, että hallitus viimeisessä vaiheessa
esittää sen lain jatkamista taas tietyllä epämääräisellä ajalla
ja sanoo, että valtiontaloudellisista syistä me
teemme säästöohjelman. Tämä on
huono säästöohjelma siinä mielessä, että se
tehdään ihmisten eriarvoistamisen kautta.
Toivon todella, että tätä asiaa harkitaan.
Tämä on paljon suurempimerkityksinen kuin noin
päällisin puolin katsottuna näyttää.
Keskustelu päättyy.