5) Laki kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain muuttamisesta
Sakari Smeds /kd:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina lakien valmistelua on arvioitu
ja arvosteltu useammalta taholta varsin kriittiseen sävyyn.
Hallituksen osalta lakien valmistelulle pitääkin
asettaa korkeat kriteerit, sillä hallituksella on koko
valmistelukoneisto virkamiehineen käytettävissään.
Oppositiovaihtoehdoiltakin tulee vaatia ja odottaa laatua.
Nyt käsillä oleva lakiesitys on osa kristillisdemokraattien
vaihtoehto-ohjelmaa ja ainakin esityksen perustelujen laajuuden
osalta se käsittääkseni poikkeaa myönteiseen
suuntaan monesta muusta aloitteesta.
Moni meistä puoluekannasta riippumatta on joutunut
pysähtymään lasten ja nuorten yleistyneiden
väkivaltailmiöiden syiden äärelle.
Erääksi, joskaan ei ainoaksi, väkivaltakäyttäytymisen lisääntymistä selittäväksi
syyksi on arvioitu viihdeteollisuuden väkivaltatulvaa,
joka tartuttaa väkivaltakäyttäytymisen
mallin kasvavan lapsen tajuntaan. Liian monen kohdalla näin
tuntuu käyvän.
Tutkimusten mukaan tv-väkivalta on 20 vuoden aikana
kolmetoistakertaistunut, kun samaan aikaan ohjelma-aika on lisääntynyt
vain nelinkertaiseksi. Monien tutkimusten mukaan väkivaltaviihde
lisää yhteiskunnassa väkivaltaista käyttäytymistä.
Väkivallasta tulee ikään kuin asiaan
kuuluva ongelmien ratkaisukeino. Uhrin tunteita ja hätää ei
tällöin pidetä todellisena tai siitä ei
välitetä. Näemme tätä tässä ajassa
suomalaisessa yhteiskunnassakin aivan liiaksi asti.
Moni kansalainen toivoo myös lainsäätäjän heräävän
ja tekevän osaltaan voitavansa. Usein törmäämme
kyyniseen ajatusmalliin, ettei mitään voida tehdä,
ei tv-väkivallalle, ei Internetin keskustelupalstoille
eikä myöskään viihdeteollisuuden
halulle tehdä väkivallalla rahaa. Onhan meillä sananvapaus,
sehän rajoittaa rajoittavia toimenpiteitä. Arvelen,
että ainakin menneet ja ikääntyvät
sukupolvet, joista tämän illan aikana on paljon
puhetta riittänyt, he, jotka kohtasivat vapauden menettämisen
todellisen mahdollisuuden, ymmärsivät sananvapauden
käsitteen kyllä hiukan toisin kuin monet tänä päivänä.
Tämän lakialoitteen valmistelu lähti
siitä ajatuksesta, että väkivaltatulvan
vähentämiseksi on varmasti tehtävissä ainakin
jotain ja se jokin olisi konkretisoitava. Ajattelin, että jos
tasavallan presidentti voi tehdä vakavaksi tarkoitetun
esityksen YK-lotosta kehitysyhteistyövarojen lisäämiseksi,
saada tälle esitykselle hyvän ja positiivisen
vastakaiun, niin ehkäpä hyväksyttävää olisi sekin,
jos lottoamisen sijasta esittää hyviin tarkoituksiin
hankittavan varoja verottamalla jotain sellaista, jota pidetään
yleisesti haitallisena, kuten esimerkiksi väkivaltaviihdettä.
Tällöin toteutuisi kaksi hyvää asiaa:
varojen hankinta ja haitallisen tilanteen parantaminen.
Tässä lakialoitteessa esitetään
erillistä väkivaltaviihteen haittaveroa, joka
porrastettaisiin sen haitta-asteen mukaan siten kuin Elokuvatarkastamon
tarkastuksessa tuo haitta-aste on todettu. K18-merkinnän
saaville elokuville ja kuvatallenteille vero olisi maahan tuotavan
elokuvan osalta 2 000 euroa ja K15-merkinnän saavan
elokuvan osalta 1 000 euroa. Kuulostavat varsin pieniltä summilta.
Näitä ei siis peritä per esitys elokuvateatterista,
vaan per maahan tuotu elokuva tai tuotettu elokuva, joka saa tuon
mainitsemani K-merkinnän, K18 tai K15. Kuitenkaan euromääräisestikään
mitaten mistään ihan pikkuasiasta ei edes fiskaalisesti
tarkastellen ole kysymys, kun tiedetään, että esimerkiksi
pornografisia elokuvia rekisteröitiin vuonna 2001 peräti 25 000
kappaletta.
Toivon, että jokainen, joka haluaa muodostaa arvionsa
tämän lakiesityksen hyväksyttävyydestä,
pohtisi sitä, onko nykyaikaisesta ympäristöajattelusta
tuttu saastuttaja maksakoon -periaate oikein. Mielestäni
selvästikin on. Jos pohdiskelijan analyysi on sama, niin
silloin olemme mielestäni lähellä sitä johtopäätöstä,
että myös mielen saastuttamista voidaan pitää haittaveron
arvoisena. Veron piiriin tulisivat siis kaikki kuvatallenteet, jotka
kulkevat Elokuvatarkastamon kautta ja jotka saavat K15- tai K18-merkinnän.
Tässä lakiesityksessä siis hyödynnetään
jo nyt tehty työ ilman uutta, mittavaa byrokratiaa. Televisiolähetykset
eivät tosin nykyään kuulu Elokuvatarkastamon
toimivallan piiriin, vaikka monet siellä esitettävät
ohjelmat ovatkin muista syistä jo kulkeneet tarkastuksen
kautta. Jotta väkivaltaviihde saataisiin mahdollisimman
suurelta osin haittaveron piiriin, esitetään tässä lakialoitteessa
Elokuvatarkastamon toimivaltaa laajennettavaksi tv:n puolelle koskien
siellä esitettäviä elokuvia tai varta
vasten televisiota varten tuotettuja niin sanottuja televisioelokuvia,
ei siis muuta tv-ohjelmistoa koskien. Elokuvatarkastamo voi tästä muutoksesta
johtuen tarvita hiukan lisää resursseja, mutta
jos tarkastamo selvisi hyvin ja kunnialla 25 000 pornografisen
elokuvan rekisteröinnistä vuonna 2001, niin tämä tässä esitetty
muutos tuskin olennaisesti muuttaisi Elokuvatarkastamon työtehtävien
suuruutta.
Arvoisa puhemies! Pidän tämän esityksen luonnetta
kuitenkin kannustavana, en minään kieltolakina.
Kenenkään sananvapautta ei rajoiteta. Haitan tuottamisesta
joutuu kyllä hieman maksamaan, ja maksajina ovat kuvatallenteiden maahantuojat
ja tuottajat. Kannustavuus on siinä, että laadukkaat,
sisällöltään yhteiskunnan arvoja
myönteisellä tavalla rakentavat ja ylläpitävät
kuvatallenteet saavat kilpailuedun, kun väkivaltaviihde
on veron piirissä. Toivottavasti tämä johtaisi
siihen, että ohjelmistovalinnoista päättävät
tahot entistä useammin tekisivät valinnan hyvän
draaman tai elämänmyönteisen viihteen
puoleen. Tähän suuntaan sanoisinko tätä K-veroa
tulisi myös mahdollisen käyttöönottonsa
jälkeen edelleen kehittää.
Tämä eduskunta on työkautensa loppupuolella,
ja työruuhkaa on kovin paljon. Ilman suurta positiivista
yllätystä tämän esityksen tarkempi harkinta
siirtynee seuraavan eduskunnan tehtäväksi. Aloite
tai ainakin sen perusajatus voi käsittääkseni
kyllä olla hyväksyttävissä monissa
eri puolueissa. Toivon, että tähän vakavasti
paneudutaan ja palataan viimeistään hallitusneuvotteluissa.
Mielelläni haastan edustajia myös hakemaan tätäkin
esitystä toimivamman veromallin. Pääasia
on, että väkivaltaviihteen tulvan jatkuva nousu
pysäytetään ja sille osoitetaan oma tulvapadottu
uomansa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite 166
on erinomaisen kannatettava ja hyvä aloite. Olisin hyvin
mielelläni ollut myöskin allekirjoittajien joukossa,
mutta huomaan, että tämä on ryhmäaloite,
johon me muihin eduskuntaryhmiin kuuluvat voimme lausua muun muassa
lähetekeskustelussa kannatuksen sanamme.
Tämä aloite on hyvin tärkeä.
Iltapäivälehdet esimerkiksi äskettäin
kertoivat siitä, kuinka väkivaltaviihde on ollut
vaikuttamassa raakaan, silmittömään väkivaltaan,
jolle ei löydy mitään järjellistä selitystä.
Ja ei tarvita iltapäivälehtiä, tämän
pystyvät myöskin alan asiantuntijat osoittamaan.
Ei lapsi eikä välttämättä vielä nuorikaan
kykene erottamaan faktaa ja fiktiota toisistaan. Kuvaohjelmissa
väkivalta on sellaista, että siitä ihminen
aina selviää, koska kuvia voidaan niin monipuolisesti
käsitellä, että kuvat voivat näyttää kaikkea
muuta kuin sen, mitä tilanne on todellisuudessa nimenomaan
seurauksiltaan.
On vähätelty television väkivaltaohjelmien merkitystä.
On vähätelty, että eihän niillä ole merkitystä.
Nehän ovat niin myöhäisinä aikoina jne.
Mutta ainakin näin vaalien tullen me tiedämme,
mitä televisioihmiset sanovat televisiosekuntien merkityksestä,
kun kauppaavat meille ehdokkaille vaalimainoksia. Silloin mainostetaan
sekuntien arvoa. Silloin ne ovat todella mainostajiensa mukaan vaikuttavia
kaikkina vuorokaudenaikoina, vaikka ne tulisivat silloinkin, kun ei
enää lähetysaikaa olisi, minkä tahansa
vähäisen kaapelitelevision kautta, niin silloinkin
niitten tehoa mainostetaan sekunti sekunnilta. Elikkä miksi
eivät sitten monituntiset väkivaltaohjelmat vaikuttaisi
samalla tavalla? Epäilen, että ne vaikuttavat
vielä paljon syvällisemmin kuin parhaimmankaan
mainostoimiston tekemä muutaman sekunnin vaalimainospätkä saattaisi
mainoksena vaikuttaa.
Edelleen televisiossa on erilaisia chattipalstoja. Kun olin
tullut kansanedustajaksi, niin Keuruun poliisiaseman miehet kutsuivat
minut poliisiasemalle katsomaan, minkälaisia viestejä tuolla
chattikanavalla kulkee ja pyysivät minua mahdollisuuden
mukaan puuttumaan asioihin. Jotain kommenttia silloin teinkin, mutta
joka tapauksessa meillä sananvapaudesta on tullut osaltaan eräänlaista
sanan vallattomuutta ja vastuuttomuutta, jolloin järjestäytyneen
yhteiskunnan tulisi myös olla vastuullinen yhteiskunta
ja toimia sen mukaan.
Tämän lakialoitteen perusteluissa todetaan heti
ensimmäisessä kappaleessa: "Euroopan ihmisoikeussopimuksen
10 artiklan mukaan sananvapautta voidaan rajoittaa muun muassa rikollisuuden
estämiseksi ja terveyden ja moraalin suojelemiseksi. "Tässä todella
olisi hyvin aiheellinen kysymys katsoa, mitä olisi aiheellista
tänä päivänä tehdä sekä Suomessa
että sikäli kuin Suomella on vaikutusmahdollisuuksia,
vaikuttaa myöskin satelliittiviestimien vaikutuksen kautta kansainvälisestikin.
Rikollisuuden estäminen, terveyden, moraalin suojeleminen
ovat niitä arvoja, joita järjestäytyneen
yhteiskunnan tulee tuntea.
Kun edelleen viitataan näihin lastensuojelunäkökohtiin,
niin valitettavaa on, että lapset hyvin usein yksin seuraavat
näitä ohjelmia. Aikoinaan kun oli elokuvat, semmoinen
aika, kun ei ollut vielä televisioita Suomessa ollenkaan,
silloinhan hyvin tarkkaan vastuulliset elokuvien näyttäjät pitivät
huolta, että alaikäiset eivät päässeet
katsomaan sellaisia elokuvia, jotka oli heiltä kielletty. Kun
tuli televisio ja sitten vielä satelliittikanavat ym.,
niin sen jälkeen yhteiskunnan hyvää tarkoittava
kontrolli valitettavasti on sitten menettänyt otettaan.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että tämän aloitteen
myötä voidaan löytää ne
ratkaisut, joilla estetään rikollisuutta, väkivaltaa
ja saadaan joukkoviestimien ohjelmat luomaan kansakunnan eheyttä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Smedsin ym. kristillisdemokraattien aloite
on erinomaisen hyvä. Tämä, että kuvatallenteiden
tarkastamisesta otetaan jonkin näköinen maksu
ja semmoinen maksu, mikä käytetään näitten
haittojen torjumiseen ja ennaltaehkäisemiseen, on aivan
erinomainen keksintö olemassa. Tämän
pohjalta täytyy sanoa, että silloin kun ennakkotarkastuksesta
luovuttiin, niin itsekin hairahduin vähän turhankin
vapaalle, liberaalille linjalle tässä asiassa
perustuen siihen, että annettiin ymmärtää,
että tämä on eurooppalainen tapa. Ei
täällä Suomessa niin eurooppalaisia tarvitse olla
kaikessa muussakaan.
Kyllä täytyy valittaen todeta, että television kautta
syötetään lapsille, nuorisolle ja joskus
vähän vanhemmallekin väelle semmoista
ohjelmaa, mitä ei tarvitsisi syöttää.
Kun katsojan järki ei riitä television sulkemiseen,
niin katsotaan vain ja painetaan päähän
ja aletaan miettiä, onko se totta ja tuleeko siitä jotain
harhakuvia. Tämän pohjalta tämä tietysti
koskee kaikkia televisiokanavia, mutta pidän erittäin
valitettavana, että Yleisradiokin, joka on Suomen eduskunnan
julkinen radio olemassa, on sortunut tässä asiassa semmoiseen
suuntaan, että sen ohjelmissa mennään
entistä ala-arvoisempaan, entistä halvempaan,
entistä maailmanlaajuisempaan suuntaan ja siltä osin
levitetään kansan keskuuteen semmoista toisarvoista
tietoa, näkemystä ja kuvaa. Tämän
pohjalta tämä maailmanmeno täytyisi jollakin
konstilla taittaa. Jos täältä löytyisi
varoja valtion kassaan näitten haittojen torjumiseen, niin tämä lakiesitys
täyttäisi erinomaisen hyvin tehtävänsä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Smeds puhui lakialoitteestaan joskus
joulukuun alussa, jos muistan oikein, ja silloin keskusteltiin tästä väkivaltaviihteen
merkityksestä. Totean, että hän on varsin
perusteellisesti kuvannut tätä sinänsä ihan
mielenkiintoista aloitetta ja, sanotaanko, poikkeuksellisen perusteellisesti
sitä on selvitetty.
Mutta, arvoisa puhemies, yksi kysymys ed. Smedsille: Kun sitä asiaa
ei ole tässä kuvattu, niin rohkenen kysyä,
kun nykyään saa kysyäkin, mitä kuvittelette,
että jos näin menetellään, mitä käytännössä silloin
tapahtuu. Häviääkö väkivaltaviihde
niin sanotusti? Väheneekö se vai löytääkö se
jonkin uuden kanavan, joka jopa on yhteiskunnan kaiken kontrollin
ulkopuolella?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikki se, mitä täällä on
puhuttu väkivaltaviihteen vaikuttavuudesta, on mielestäni
hyvin tärkeätä. Väite, että televisio
taikka videot, muut kuvatallenteet eivät pystyisi vaikuttamaan
lapsen kehitykseen kielteisesti, on arveluttava. Väkivalta
on vain ja ainoastaan yksi asia, jota ne voivat välittää.
Ne voivat välittää myös muita ongelmallisia
käyttäytymismalleja, aiheuttaa henkistä kärsimystä,
mielenterveyshäiriöitä jne. Lapsia pitää suojella,
mutta myös aikuisia on syytä suojella. Myöskään
aikuiset eivät osaa käyttää on/off-nappulaa,
vaan televisio on ikään kuin jäänyt
päälle osana jokapäiväistä taustahälinää.
Tämä on tietysti varsin latistava vaihtoehto ja
elämäntapa myös aikuisilla. Yhdyn tähän,
mitä ed. Pulliainen sanoi. Ed. Smedsin aloite on mielenkiintoinen,
ja siinä on varmasti myöskin syntynyt pieni ahaa-elämys,
mihin ed. Oinonen viittasi, siis tämä tapa soveltaa saastuttaja maksaa -periaatetta.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin ed. Smedsin esittelypuheenvuoron
ja perusteluja erittäin tarkasti ja olin paljolti samaa mieltä.
Rohkenen todeta tässä yhteydessä, että minusta
tämä aloite on sinänsä erittäin
perusteellisesti ja hyvin tehty. Ihastuin siihen, että ei
ollut halua loukata sananvapautta eikä oikeastaan rajoittaakaan
sitä. Kuitenkin aloitteessa esitetään, että lasten
kehitykselle haitallisista kuvaohjelmista aletaan periä veroluonteista
kuvaohjelmamaksua ja kuvaohjelmamaksu olisi noin 1 000—2
000 euroa ja se olisi kertamaksu. Maksusta kertyneet varat käytettäisiin
sitten lastensuojelun edistämiseen. Kysymys itse asiassa
kuuluukin: miksi näin alhaiset maksut? Eräänlaisesta
mielen sottaamisestahan tässä on kysymys. Joka
sottaa, se maksakoon, ja joka sottaa paljon, se maksakoon enemmän.
Kari Myllyniemi /kesk:
Herra puhemies! Olen vuosikymmeniä puhunut siitä ja
väittänyt sitä ja olen mielestäni
siinä oikeassa, että televisiossa on todellakin
turmiollisia väkivaltaohjelmia lapsille, mutta siitä hyvin
viisaat oppineet ovat aina tuon tuosta todenneet, että sillä ei
ole mitään merkitystä. Nyt ihan viime
vuosina on tultu siihen tulokseen, että näin saattaakin
olla. Mutta on tämä nyt vähän
erikoista siinä mielessä, että pääsee
sillä, kun maksaa, ja saa tuottaa tämän
tyyppistä ohjelmaa kaikista parhaiten. Eikö nyt
kuitenkin lähtökohdan pitäisi olla stop
kerta kaikkiaan tämän tyyppiselle ohjelmalle.
On aivan turha siihen sananvapauteen jatkuvalla syötöllä vedota.
Ja tietenkin toisen aloitetta vähän ikävää on
tyrmätä, mutta eiköhän tämä vähän
samanlainen asia ole kuin se, että aikoisi toisia pahoinpidellä ja
kävisi proteesipajalla maksamassa ennakkomaksun ja sitten
se tulisi hyväksyttäväksi tämä asia.
Ei tällä tavalla tämä asia voi
mennä.
Sakari Smeds /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen kysyi, mitä tapahtuu,
jos tämä lakialoite tulisi todellisuudeksi.
Katsoisin, että jotakin samansuuntaista, kuin ympäristöverojenkin, haittaverojen
osalta ylipäätänsä parhaimmillaan voisi
tapahtua. Haitallinen kehitys vähintäänkin hidastuisi.
Toivoisin, että pysähtyisi. Riski on siinä,
että jos veron taso määrätään
kovin korkeaksi, niin tokihan se on kiihoke myös laajentaa
harmaita markkinoita. Tässä on osin vastausta
ed. Ihamäelle, joka pohti tätä veron
tasoa, miksi se on näin alhainen. Jos edustajat laskevat,
mitä tämä vuonna 2001 olisi tuottanut,
niin pelkästään nämä 25 000
kappaletta rekisteröityjä pornografisia elokuvia
olisivat muuten tällä esitetyllä verotasolla
tuottaneet 50 miljoonaa euroa. 50 miljoonaa euroa. Mistään
ihan pikku asiasta ei toki, valtiontaloudenkaan näkökulmasta,
silloin puhuta.
Arvelenkin, että tämän kyllä pitäisi
yhdistää varsin erilaisia yhteiskunnallisia tahoja.
Innokkaimpien tämän kaltaisen lakialoitteen kannattajien
pitäisi löytyä tiukan talouslinjan kannattajien
puolelta, valtiovarainministeriöstä ja ehkä tuolta
salin itsestäni katsoen vasemmalta laidalta,
ympäristöjärjestöistä,
ympäristöystävistä, koska tässä on
sisällä saastuttaja maksakoon -periaate, ja sanoisin,
että myös naisasialiikkeestä, onhan tämä yksi
vahva keino saada pornografista viihdeteollisuutta jollakin tavoin
rajoitettua. Myönnän, että ei tämä lakialoite
varmasti ratkaise yksinomaisesti väkivaltaviihteen ongelmia, mutta
on ehkä yksi tarvittava elementti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Myllyniemi sanoi kyllä,
että jossakin suhteessa pitäisi löytää nekin
rajat, missä tiettyjen kuvaohjelmien esittäminen
kiellettäisiin. Minä näkisin, että nimenomaan
tällainen väkivaltaviihde, joka saattaa yllyttää lapsia
ja nuorisoa väkivaltaan — onhan todettu, että jo
aivan pikkulapset saattavat leikkitoverilleen tehdä väkivaltaa
nähtyään mallin televisiosta tai vastaavasta
joukkoviihteestä — on jotain sellaista, että joku
asia pitäisi kerta kaikkiaan kieltää ja
sitten jostakin voitaisiin ajatella, että siitä tehtäisiin
tämän aloitteen mukainen verollinen, mutta kuitenkin
vielä lain sallima tuote.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Puhun lyhyesti. Minä en ole ed.
Oinosen kanssa samalla linjalla tämän kieltohomman
kanssa, koska se yleensä johtaa juuri päinvastaiseen
tulokseen. Siitä tulee sitten se todellinen mustamarkkina,
ja se on sitten niin yhteiskunnan ulkopuolella kuin olla voi. Sen
sijaan minä olen viehättynyt tästä ed.
Smedsin aloitteesta. Tämä on kd-ryhmän
aloite, mutta olisi tietysti voinut pyytää ministeri
Niinistöltä allekirjoitusta ja katsoa, olisiko
hän laittanut siihen nimensä.
Keskustelu päättyy.