4) Laki talousjätevesien käsittelystä vesihuoltolaitosten
viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla annetun valtioneuvoston asetuksen
kumoamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Vuonna 2003 pääministeri
Anneli Jäätteenmäen hallituksen antama jätevesiasetus
edellyttää saostuskaivokäsittelyä tehokkaampaa
jätevesien puhdistusta vuoteen 2014 mennessä kaikissa
pientalokiinteistöissä. Näistä vaatimuksista
aiheutuu omakoti- ja loma-asuntojen omistajille erittäin
suuria kustannuksia ja vaikeuksia käytännön
toteutuksessa. Saavutettavat ympäristönsuojeluedut
ovat osoittautuneet varsin vaatimattomiksi. Tähän
mennessä asetuksen piirissä olevista vakituisista
ja vapaa-ajan asunnoista vain pieni osa täyttää vaatimukset.
Tuolloin kinastelin asiasta silloisen ympäristöministeri
Enestamin kanssa, ja valitettavasti nyt voin todeta olleeni oikeassa
tässä asiassa.
Jätevesiasetus edellyttää, että vesihuoltolaitosten
viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla talousjätevesistä ympäristöön
joutuvaa kuormitusta on vähennettävä orgaanisen
aineen, kokonaisfosforin ja kokonaistypen osalta. Jätevesijärjestelmien
puhdistustuloksen arviointi yksiselitteisesti on kuitenkin vaikeaa
ja erittäin monimutkaista. Jätevesien käsittelyjärjestelmän
toimivuutta voivat heikentää lisäksi
monet monet asiat. Siitä huolimatta, että ympäristöhallinto
on viime aikoina korostanut uudistuksen tärkeyttä pohjavesien
suojelemiseksi, ei puhdistuslaitoksille ole kuitenkaan asetettu
minkäänlaisia vaatimuksia ulosteperäisten
bakteerien poistamiseksi. Tämä olisi pohjavesien
suojelun kannalta erityisen oleellista.
Ympäristökeskuksen ja vesiensuojeluyhdistysten
selvityksissä on havaittu, että puhdistuslaitteet
eivät toimi niin tehokkaasti kuin laitteiden valmistajat
lupaavat ja ovat luvanneet. Jätevesiasetuksella luotiin
siis vain puhdistuslaitteiden myyjille yli 2 miljardin euron markkinat. Asetuksen
perusteluissa tuolloin aikoinaan, siis 2000-luvun alussa, laitteistojen
hinnaksi arvioitiin noin 3 000 euroa per talo tai mökki,
mutta käytännössä hintataso
on ollut moninkertainen, paikoin jopa viisin—kuusinkertainen.
Jätevesiasetus valmisteltiin silloin virkamiestyönä,
ja Anneli Jäätteenmäen hallitus teki
päätöksen ilman, että asiaa
mitenkään käsiteltiin täällä eduskunnassa.
Lopputuloksena on ollut kalliita kiinteistökohtaisia ratkaisuja,
joilla ei kuitenkaan saavuteta toivottuja tuloksia vesiensuojelun
kannalta.
Ympäristöministeriön selvitysmies
Lauri Tarasti on ehdottanut vapautusta yli 70-vuotiaille asukkaille
sekä jatkoaikaa vähävaraisille, hankalan
paikan kiinteistöille sekä niille, joiden luo kunta
on lähivuosina rakentamassa viemäriverkkoa. Tämän
kaltaiset esitettävät keinot ovat tietysti paikallaan,
mutta myös kertovat siitä, ettei jätevesiasetus
ole riittävän selkeä ja tarkkarajainen.
Kestävän kehityksen ja ympäristönsuojelun näkökulmasta
haja-asutuksen jätevesiuudistus on ollut vanhanaikainen
ja erittäin lyhytnäköinen linjaus.
Arvoisa puhemies! Tämä vuonna 2003 annettu
jätevesiasetus tulee kumota. Saavutetut ympäristöhyödyt
ovat varsin vaatimattomat suhteutettuna erittäin kalliisiin
investointeihin. Ei myöskään kyetä mitenkään
osoittamaan, millainen vaikutus jätevesiasetuksen edellyttämillä kalliilla
jätevedenpuhdistusjärjestelmillä loppujen
lopuksi on vesistöjen ja erityisesti Itämeren
suojelun kannalta. Monille kiinteistöjen omistajille taloudelliset
investoinnit ovat kohtuuttoman suuret. Asetuksen kumoamisen yhteydessä on
aiheellista harkita myös, miten voidaan korvata jo asennetuista
jätevesijärjestelmistä, jotka eivät toimi,
aiheutuneita kuluja. Viemäriverkoston ulkopuolisten kiinteistöjen
jätevesien käsittelyyn ja ympäristötavoitteiden
saavuttamiseksi tuleekin kehittää toisenlaista
lainsäädäntöä, joka
mahdollistaa tarkoituksenmukaisten, toimivien ja kohtuuhintaisten
kiinteistökohtaisten tai monien kiinteistöjen
yhdessä toteuttamien ratkaisujen tekemiseen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! 1.1.2004 tuli voimaan jätevesien
käsittelystä annettu hallituksen asetus. Se koskee
kiinteistöjä, jotka ovat vesilaitosten viemäriverkostojen
ulkopuolella. Asetuksen mukaan haja-asutusalueilla olevien vakituisesti
asuttujen kiinteistöjen, runsaasti vettä käyttävien
loma-asuntojen, karjatilojen sekä maaseutuelinkeinoyritysten
jätevesien käsittelyjärjestelmät
on uusittava. Tämän pitää tapahtua
ennen 1.1.2014. Suomessa on haja-asutusalueilla noin 300 000
asuttua kiinteistöä sekä noin 400 000
kesäasuntoa, jotka eivät kuulu kunnallisten jätevesijärjestelmien
piiriin.
Ympäristöministeriöllä,
ympäristökeskuksilla ja Kuntaliitolla ei ole ajanmukaista
seurantatietoa haja-asutusalueilla sijaitsevien kiinteistöjen
jätevesikäsittelyn uudistamisen etenemisestä.
Seurantatietoa tarvitaan kokonaiskuvan saamiseksi siitä,
kuinka paljon erilaisia avustuksia ja tukia tarvitaan, jotta jätevedenkäsittelyjärjestelmät
todellakin uudistetaan määräaikaan men-nessä.
Jätevedenkäsittelyjärjestelmien uudistaminen on
kallista. Edullisimmillaan selvitään vähän
yli 5 000 eurolla, mutta joissakin kiinteistöissä kustannukset
saattavat nousta jopa yli 20 000 euroon. 700 000—800 000:n
kiinteistön jätevesijärjestelmien uusimisen
kustannukset nousevat arvioiden mukaan 3—4 miljardiin euroon.
Arvoisa rouva puhemies! Jätevesiasetuksen toteuttamisen
kannalta on olennaista, että valtio varmistaa erilaisten
avustus- ja tukijärjestelmien kautta riittävän
tuen kiinteistöjen omistajille sekä vähävaraisille
kotitalouksille. On myös tärkeätä, että avustukset
ja tuet ovat jatkuvasti haettavissa ja että avustuksia
myös myönnetään kaikissa maakunnissa
yhtäläisin perustein. Nyt avustus- ja tukijärjestelmä ei
ole lainkaan riittävä. Pitäisin tärkeänä,
että valtio tukisi jätevesijärjestelmien uusimista
1,5 miljardilla eurolla. Tuen pitäisi olla mitoitettu kotitalouksien
tulojen mukaisesti. Lisäksi asetusta pitäisi muuttaa
niin, että nykyistä takarajaa pidennetään
vuoteen 2018.
Lopuksi: Asetuksen kumoaminen olisi epäoikeudenmukaista
niiden kotitalouksien osalta, jotka ovat jo uudistaneet jätevesien
käsittelyjärjestelmänsä. Jos
asetus kumottaisiin, pitäisi jätevesien käsittelyn
uusineille kotitalouksille korvata taloudelliset menetykset valtion
toimesta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Haja-asutusalueita koskevaan jätevesiasetukseen
kohdennettiin jo alun perin kohdennettiin ankaraa arvostelua, ja
myös henkilökohtaisesti pidän näitä asetuksen
vaatimuksia kohtuuttomina, ja niitä pitäisi lieventää.
Tämän vuoden budjettimietinnössä valtiovarainvaliokunta
myös kiinnitti huomiota siihen, että kustannukset
ja saavutetut hyödyt näillä nykyisillä laitteilla
eivät ole aina kohdanneet. Toki tavoitteena on se, jotta
kunnalliseen viemäriverkostoon, jos se on mahdollista,
liitytään. Mutta sitten, ovatko muun muassa Lauri
Tarastin esittämät tämmöiset
kohtuullistamiset riittäviä? Hyviä ne
nekin ovat, mutta itse peräänkuulutan ennen kaikkea
kuntien harkintakykyä, eli kunnat voisivat — siellä on
asiantuntemusta paljon — käyttää harkintaa,
ja tosiaan sitten haja-asutusalueella olevan kiinteistön
sijaintikohta ja se, millä tavalla sitten pohjavesialueet
ovat lähellä, omalta tavaltaan ohjaisivat näitä ratkaisuja,
mitkä sitten aikanaan tehdään.
Joka tapauksessa, vaikka nytten on esitetty muun muassa kotitalousvähennystä ja
se omalta osaltaan on auttamassa näitä investointeja
esimerkiksi suunnitteluun ja muuhun liittyen ja neuvontaan rahaa
oltaisiin osoittamassa, eivät ne ratkaisuja ole tämän
kokonaisuuden kannalta. Eli toivon, että nyt joka tapauksessa
nämä Tarastin esittämät asiat
ja muutkin, jos ja kun tämä pidetään
voimassa, sitten toteutetaan, mutta tämä vaatii
myös paljon muuta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta edes
tällaisiin investointeihin, ja tosiaan järki käteen,
ja vielä kerran, arvoisa puhemies, jotta kunnissa sitten
tätä harkintaa ja kohtuullistamista.
Toinen varapuhemies:
Muistuttaisin edustajia, että paikalla pidettävien
puheenvuorojen aikaraja on 2 minuuttia ja sen jälkeen on
syytä siirtyä puhujakorokkeelle.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Jätevesiasetuksen tavoite
on haasteellinen. Orgaanista ainetta yritetään
vähentää 90 prosenttia, kokonaisfosforia
85 ja kokonaistyppeä 40 prosenttia verrattuna käsittelemättömään
jätevedenkuormitukseen. Olen nähnyt valtavan hienoja
toteutuksia, joihin sekä omistajat että ympäristöviranomaiset
ovat olleet tyytyväisiä. Mutta totta on, että paikoin
kustannukset ovat olleet kohtuuttomat ja paikoin tällä asialla
on tehty myös kohtuutonta bisnestä. Sen sijaan,
että olisin valmis kumoamaan erittäin hyvää tarkoittavan
ja tavoitteellisen jätevesiasetuksen, toivoisin, että tässä pohdittaisiin
erilaisia ratkaisuja ja vaihtoehtoja, jotta kohti tavoitetta päästäisiin.
Ed. Kähkönen tässä painotti
kuntien harkintakykyä. Hyvänä esimerkkinä Savonlinnan
seudulta voin kertoa, kuinka kunnat siellä ovat osoittaneet
nimenomaan tätä harkintakykyä ja palkanneet
jätevesineuvojan, yhteisen jätevesineuvojan, joka
auttaa ja neuvoo kaikkia kysyjiä tässä asiassa.
Toinen, mihin kaipaisin selkeästi parannusta, on vesiosuuskuntiin
kannustaminen. Vesiosuuskunnat saavat hyvin avustusta aina EU:ta
myöten, ja toivoisin, että niiden avulla jätevesiviemäreiden
ulkopuolisille alueille saataisiin lisää viemäriverkostoja.
Mutta asukkaita pitäisi nyt kannustaa kaikin keinoin tekemään
tällaisia vesiosuuskuntia.
Kolmas keino olisi lisätä tuki- ja avustusjärjestelmää kotitalousvähennyksen
lisäksi. Myöskin porrastusta kaivataan aikatauluihin,
ja myös olisin valmis pohtimaan vapautusta mummonmökkien
mummoille ja papoille omistaja- ja sukupolvenvaihdokseen asti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen asetus
vuodelta 2003 eli 542/2003 on paljon keskusteluttanut.
Jo silloin vuonna 2004, kun se tuli voimaan, siinä käytiin tietysti
aika laaja keskustelu, myöskin asiasta pyrittiin informoimaan
ihmisiä. Mielestäni tämän valtioneuvoston
asetuksen kaikkein heikoin kohta on ollut tiedon puute. On viety
tietynlaista sabluunaa ja myös myyty aivan tarkoituksella
liian raskaita laitteistoja, kalliita laitteistoja.
Nythän ensinnäkin pitää katsoa,
minkä tyyppinen kiinteistö on, onko harmaat jätevedet
vai niin sanotut mustat jätevedet kyseessä. Kesämökkejä tämä ei
välttämättä koske ollenkaan
niin, että ne joutuisivat tekemään sakokaivon
taikka jonkun puhdistuslaitteiston. Tällainen imeytyskenttä on käyttökelpoinen.
Kuivakäymälät edelleenkin ovat käyttökelpoisia
ja suositeltavia myöskin pysyvälle asutukselle,
jos ne soveltuvat tilanteeseen. Kaiken kaikkiaan tässä mielestäni
on ollut siis tiedon puute yksi keskeinen asia.
Sitten tämä takaraja 2014: No, siinä on
vielä sen jälkeen siirtymäaika, ja se
on jo joustanut ja siitä on joustettu. Nyt tuli tämä selvitysmies
Tarasti -vaihe. Hän on tätä asiaa
selvittänyt, mistä myöskin tässä lakialoitteessa
on mainintoja, muun muassa 70-vuotiaitten asukkaiden ulos jättämiseksi
tästä asetuksen vaatimuksesta. Mutta kaiken kaikkiaan
kysymyksessä on tärkeä asetus sinänsä,
että vesistöjen suojelu on ykkösasia.
Puhemies! Aivan lyhyesti totean sen, että nämä miljoona
suomalaista, jotka ovat ulkopuolella viemäröinnin,
aiheuttavat yhtä paljon rasitusta vesistöihin
kuin ne 4 miljoonaa, jotka ovat viemäröinnissä.
Tästä voimme 10. päivä tätä kuuta
puhua lisää, kun Itämeri-selonteko on
käsittelyssä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Pitkään täällä olleena
olen pyrkinyt aina kunnioittamaan puhemiehen ohjeistusta niin, ettei
tule houkutusta enkä aseta puhemiestä ikävään
välikäteen, ja ajattelin tulla lyhyesti esittämään
täältä oman kannanottoni. Tässä on
mielenkiintoisia puheenvuoroja käytetty, esittelypuheenvuoro mukaan
lukien.
Minun mielestäni tähän liittyy monia
mielenkiintoisia yksityiskohtia, ja kun luin ed. Hemmilän
lakialoitteen, täytyy myöntää,
että en tullut ajatelleeksi sitä, että lakialoitteella
voidaan kumota — taikka tietysti voidaan, mutta en tullut koskaan
ajatelleeksi sitä, että valtioneuvoston asetus
täällä sitten kumotaan, kun valtioneuvoston
asetus on aika tiukka paperi ja se on tietysti säädetty
sillä tavoin, että eduskuntaa ei ole kuultu, ja
tältä osin tämä on mielenkiintoinen
tapaus sinällään.
Arvoisa puhemies! Me olemme täällä eduskunnassa
myöskin muuttaneet ympäristönsuojelulakia
vuonna 2005, en muista, oliko ed. Tiusanen silloin valiokunnan puheenjohtajana,
ja siinä säädettiin tämä niin
sanottu kohtuuttomuustapauksen kautta myönnettävä lykkäys.
Kun siinä puhuttiin, että vuoden 2014 jälkeen
kohtuuttomuustapaukset ovat mahdollisia, niin jäin vain
pohtimaan sitä, enkä osannut siihen mistään
ihan yksiselitteistä vastausta saada, voidaanko esimerkiksi
jo nyt hakea sen lain ja kohtuuttomuussäännösten
perusteella lykkäystä siten, että tätä muutosta
ei tarvitsisi suorittaa ennen — tai voisiko sen siirtää esimerkiksi
vuoteen 2019. Ja kun ei ole selvää säännöstä,
niin minun mielestäni vaarana on aina silloin se, että kansalaiset
asetetaan eriarvoiseen asemaan.
Tällä hetkellä näyttää siltä,
niin kuin täällä on todettu myöskin
lakialoitteen perusteluissa, että nämä tehostamistoimet
ovat käynnistyneet hitaasti, ja monet kansalaiset pitävät
täysin ympäristövouhotuksena tätä velvoitetta.
Ja niin kuin ed. Järvinen täällä totesi,
monilla paikkakunnilla neuvonta on ollut olematonta, Savonlinnan
kaupungissa kuuleman mukaan se on nyt sitten kunnossa neuvonnan
osalta. Sen voi sanoa, että ainakin meillä päin
tuntuu siltä, että ainoa, mitä reuna-alueella
on havaittu, ovat lipeväkieliset myyntimiehet mummonmökkien
ovien takana. Mitään muuta siellä ei
ole ilmaantunut tämän asian osalta. Moni on valitettavasti
harhaantunut ostamaan liian tehokkaitakin vehkeitä sinne,
niin kuin ed. Tiusanen täällä omassa
puheenvuorossaan totesi.
Jos historiaa pohtii, mitä tässä on
tapahtunut, niin oli hyvin pitkään hiljainen kausi,
ja sen jälkeen sitten monitoimimies Lauri Tarasti kutsuttiin
apuun ja hän teki tämän oman esityksensä. Olen
mennyt sen kokonaisuudessaan läpi, ja täytyy myöntää,
että jopa yritin perehtyä siihen. Se oli mielenkiintoista
luettavaa ja varsin perusteellisesti tehty. Siellä on hyviä ehdotuksia,
ja täällä ovat edustajat jo tuoneet niitä esille.
Eräs asia, joka minua on myös hämmentänyt tässä tilanteessa,
on se, että lehdissä on ollut viime aikoina tietoa
siitä, miten jätevesilietteet voisi kalkituksen
jälkeen levittää pelloille lukuun ottamatta
herkkiä pohjavesialueita. Sitä täällä ei
tänään ole vielä kukaan todennut —luin
lehdistä — että tällä viikolla,
oliko tiistaina, ympäristöministeriön
työryhmä oli jättänyt oman raporttinsa niistä kohtuuttomuuksista,
jotka liittyvät tähän hajavesiasetukseen.
Sen sisältöä en ole lukenut enkä nähnyt.
Eli kaiken kaikkiaan voisi ajatella ihan rehellisesti, että kansalaiset
ovat kovin hämmentyneitä tästä nykyisestä tilanteesta,
koska koko ajan tulee vähän uutta ohjeistusta
ja erilaisia näkökantoja.
Vaikka tässä nyt on monenlaisia aikalisiä otettu,
niin minun mielestäni tässä pitäisi
joka tapauksessa todella ottaa aikalisää, että tiedettäisiin, missä todellisuudessa
mennään. Jos ei lähdetä siihen,
että tuo asetus kumotaan, niin minun mielestäni
se pitäisi kuitenkin keskeyttää ja tehdä kunnolliset
valmistelut. Sen jälkeen kun eduskuntavaalien jälkeen
uusi hallitus kokoontuu, tehtäisiin hallituksen ohjelmaan
niin sanotut selvät sävelet siitä, miten
asia viedään eteenpäin pidennetyllä ylimenokaudella.
Minun mielestäni joka tapauksessa tämä on
tärkeä uudistus, mutta se pitää saada
sillä tavalla oikeudenmukaiseksi, että eri puolilla
maata kansalaisia kohdellaan yhdenvertaisella tavalla.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jätevesiasetus vuodelta 2003
on kohtuuton. Se on kohtuuton maaseudun osalta. Jos ajatellaan,
että esimerkiksi Alajärven kaupungin Menkijärven
kylällä on pieni mummonmökki, jossa asuvat
mummo ja pappa, jotka ovat 80 vuoden ikäisiä,
niin he käyttävät vuorokaudessa keskimäärin
30—50 litraa vettä. Heidän pitäisi
laittaa — tämä ed. Hemmilän
arvio tuosta laitteiston hinnasta on pikkuisen alakanttiin, koska
8 000—12 000:nteenkin nousevat näitten
laitteitten hinnat — arviolta noin 10 000 euron
arvoiset laitteet. Ei heillä ole mitään
muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa sieltä kylältä pois
ja jättää se mummonmökki tyhjäksi.
Heillä olisi kuntoa ja mahdollisuutta kyllä asua
siellä, mutta ei varaa pienestä eläkkeestä lähteä maksamaan
tuollaista. Tässä suhteessa tämä on
täysin kohtuuton.
Arvoisa rouva puhemies! Kun ed. Tiilikainen oli niin sanottuna
pätkäministerinä ympäristöministeri
Lehtomäen äitiyslomaa sijaistamassa, hän käynnisti
nimenomaan tämän tilanteen, että voisi
saada tähän tällaisen siirtomahdollisuuden,
hakea viiden vuoden siirtoa näille pienille mummonmökeille
ja papanmökeille, minkä kautta ne voisivat jäädä puhdistusjärjestelmän
ulkopuolelle. Nyt tätä samaa tukee myös
Tarastin työryhmän esitys.
Meidän on otettava, niin kuin ed. Vistbacka tuossa
edellä sanoi, ehdottomasti tässä aikalisä tämän
asian suhteen, jotta saadaan harkita tätä tilannetta
vielä seuraavalla vaalikaudella. Tämä on nyt
jälleen yksi esimerkki bisnesajattelusta. Tämä on
synnyttänyt meillä valtavat markkinat Suomessa.
Jo kuljetaan joka paikassa, ja kun tiedottaminen on ollut aika huonoa,
niin kuin ed. Tiusanen sanoi, tiedottaminen on ollut todella huonoa
kuntien taholta tämän asian suhteen, niin nyt
sitten hädän hetkellä nämä vanhukset
ostavat näitä monien tuhansien eurojen arvoisia
laitteita.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka kysyi tuosta puheenjohtaja-ajasta. Olen
ollut vuodesta 1996 vuoteen 2007 ympäristövaliokunnan
puheenjohtajana, nyt sitten varapuheenjohtajana. Mutta nimenomaan
tämä mainittu valtioneuvoston asetus vuodelta
2003 on ollut kyllä vuoden 2003 jälkeen joka vuosi
aina esillä ja hyvin paljon. Keskeisin asia, kertaan vielä,
on tiedon vähäisyys, tiedottamisen puute, alusta
pitäen syntynyt vastakkainasettelu. Tässähän
on oikeusjuttujakin ollut aika paljon. Myös ympäristökeskuksia
on haastettu oikeuteen, on riitautettu asioita usein isojenkin toimijoiden, isojen
maatilojen toimesta, joilla on todellakin melkoinen vesistörasitus.
Mutta sitten nämä pieneläjät.
Täällä edustaja Ahonen viittasi nimenomaan
yli 80-vuotiaisiin ihmisiin. No, he ovat nyt ulkopuolella tämän
asetuksen painon ja velvoittavuuden, mutta useita heistä on
tietysti höynäytetty. On sanottu, että pitää hankkia,
ja on myyty kalliita välineitä sellaisiin talouksiin,
jotka eivät edes pysty käyttämään
hyvin monimutkaista puhdistusteknologiaa, koska niiden jätevesimäärät
ovat liian pieniä siihen. Eli tässä mielessä pidän
ikävänä tämän asian
läpiviemistä, että siitä on
tullut, niin kuin ed. Ahonen totesi, tällainen taloudellisen
voiton tavoittelun väline, mihinkä myöskin
ed. Hemmilän lakialoitteessa viitataan. Näin ollen
toivon, että asia järkevästi menee eteenpäin,
kuitenkin niin, ettemme unohda tämän asetuksen
tärkeää päämäärää.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että tästäkin
aloitteesta on syntynyt näin vilkas keskustelu, vaikka
alkaa kello olla jo paljon. Itse asiassa näin illan myöhäisinä hetkinä tämä esitykseni,
jolla jätevesiasetus kumottaisiin, on saanut tässä salissa
tämän keskustelun aikana hyvin myönteisen
vastaanoton. Asetuksen tavoitteethan olivat hyvät. Tavoitteena
oli todellakin orgaanisen aineen osalta vähintään
90 prosentin ja kokonaisfosforin osalta vähintään
85 prosentin vähentäminen näitten jätevesien
päästöjen osalta. Nyt on käynyt
kuitenkin niin, että näihin tavoitteisiin ei lähellekään
päästä. Ympäristökeskuksen
edustajat täällä eduskunnassa ennen joulua
totesivat, että paikoin ei ole päästy kuin
noin 10 prosenttiin siitä, mitä on asetettu tavoitteeksi.
Tämä on kerta kaikkiaan epäonnistunut.
Meillä ei ensinnäkään ollut
tietoa tarpeeksi, miten näitä laitteistoja lähdettäisiin
kehittämään, saatikka että meillä olisi
ollut valmiita malleja, minkälaisia laitteistoja meillä tarvitaan,
jotta näihin tavoitteisiin päästäisiin.
Sen vuoksi nyt on käynyt selväksi, ympäristökeskuskin
on sen myöntänyt, että mitenkään
ei neljän vuoden kuluessa pystytä selviytymään
tästä urakasta. On satojatuhansia kiinteistöjä Suomessa,
joihin pitäisi tällaiset jätevesien käsittelyjärjestelmät
asentaa. Siihen ei kerta kaikkiaan ole minkäänlaisia
mahdollisuuksia, jotenka vaikkapa sitten esimerkiksi viiden vuoden
aikalisä tarvitaan tai sitten kerta kaikkiaan kumotaan
tämä asetus, kuten olen tässä aloitteessani
esittänyt.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ehkei tätä asetusta
kuitenkaan kumota, mutta viestitetään ympäristöministeriöön
siitä, että tämä ohjeistus kaipaisi
tarkistusta. Kuitenkin on noin 200 000 kiinteistöä,
joissa on tämä jäteveden käsittely
vaillinaista edelleenkin. On arvioitu, että noin 20 000
kiinteistössä pitäisi tehdä todellakin
parannustöitä, mutta ehkä on tehty tähän
mennessä 3 000—4 000:ssa — uudet
kiinteistöthän velvoitetaan tähän
automaattisesti. Kuitenkin näiden kiinteistöjen,
jotka ovat viemäröinnin ulkopuolella, vaikutus
sisävesistöön ja pitemmällä tähtäimellä Itämeren
tilanteeseen on typpi- ja fosforipäästöjen
kannalta yhtä suuri ja yhtä kielteinen kuin 4
miljoonan suomalaisen, jotka ovat mukana viemäröinnissä.
Tässä on se suuri ero.
Tuo neljä vuotta, aika vuoteen 2014, ja sen jälkeen
tuleva ehkä viiden vuoden jatkoaika, tämä joustoväli,
tekevät yhteensä noin yhdeksän vuotta.
Mutta siihen yhdyn, että tarvitaan täsmennystä siihen,
mitkä kiinteistöt tarvitsevat ohjeistusta ja missä milläkin
tavalla näitä tavoitteita typpi- ja fosforipäästöjen
vähentämiseksi sovelletaan, se on tärkeätä selvittää ja
informaatiota jakaa kuntalaisille. Tämä asia on
kyllä edelleenkin varsin auki. Ja kunnat kyllä ovat
toimineet eri tavalla: on hyviä kuntakokemuksia, kuten
esimerkiksi Mikkelissä ja Savonlinnassa, ja huonompia,
esimerkiksi Pohjanmaalla.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun lopuksi
haluan vielä todeta, että tämä on
ensimmäinen kerta, kun tästä jätevesiasetuksesta
päästään eduskunnan istuntosalissa
keskustelemaan. Tämä on todellakin valmisteltu
virkamiestyönä, ja valtioneuvosto silloin tämän
asetuksen antoi.
On hyvä, että ne kansalaiset, jotka tätä eduskunnassa
käytävää keskustelua seuraavat,
saavat oikean käsityksen, että me kansanedustajat emme
tässä tapauksessa, tässä asiassa,
ainakaan ole olleet niin lyhytnäköisiä ja
suorastaan meitä ei ole höynäytetty,
kuten tässä edellisen asian käsittelyn
yhteydessä joku edustajakollega totesi, että hänet
on höynäytetty.
Mutta, arvoisa puhemies, kiitos vielä kollegoille tästä osallistumisesta
tähänkin keskusteluun.
Keskustelu päättyi.