4) Hallituksen vuosikertomus 2012
jatkui
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana erikoisvaliokuntien valiokuntakäsittelyn
tarkoituksesta. Perustuslakivaliokunta on pitänyt tärkeänä,
että menettely, jossa lausunnot annetaan erikoisvaliokunnilta
mietintövaliokunnalle, säilytetään
jatkossakin. Sillähän on eri tarkoituksia. Ne
valiokunnat voivat tämän lausuntomenettelyn kautta
arvioida hallituksen toimintaa tämän kertomusvuoden
aikana, ja sitten valiokunnat voivat tämän lisäksi
vakiintuneena pidetyn käytännön perusteella
myöskin ottaa esille oman toimialansa erityisteemoja, joiden
käsittelemistä ne jostain syystä pitävät
tarpeellisena. Erikoisvaliokuntien tehtävänä on
kertomusta käsitellessään arvioida toimialansa
osalta, voidaanko tämä hallituksen kanta hyväksyä,
ja tämä eduskunnan lausumiin kohdistuvan seurantatehtävän
hoitaminen on perustuslakivaliokunnan, joka tämän
mietinnön on antanut, kannan mukaan kullekin valiokunnalle
kuuluva vähimmäisvaatimus hallituksen kertomusta
käsiteltäessä.
Niinpä muutama sana talousvaliokunnan lausunnosta.
Valiokunta halusi jättää voimaan vielä näitä lausumia,
vaikka valtioneuvosto niitä esittikin poistettavaksi: pienimuotoisen
sähköntuotannon vaikutuksia arvioiva sekä tämän
lisäksi vielä ydinvoiman lisärakentamista
koskeva lausuma, joka on tänä päivänä erinomaisen
ajankohtainen. Sen sijaan koska muun muassa kauppojen aukioloajat
sekä kyläkaupan tuki tuli loppuun käsiteltyä ja
osaan on saatu selvityskin — muun muassa tähän
selontekoon kauppojen aukioloajasta sekä kyläkaupan
tuesta saatiin se selvitys — niin aivan loogisesti ne sieltä esitettiin poistettavaksi,
kuin myös tämä pikaluottojen sääntely,
joka viime vuonna sitten sai myöskin lainsäädäntömuodon.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevassa
hallituksen vuosikertomuksessa vuodelta 2012 on seuraavanlainen
kappale: "Valtioneuvoston kanslia, Sitra, Suomen Akatemia ja Tekes
tilasivat talvella 2012 kansainväliseltä tutkimusryhmältä tutkimushankkeen
kestävän kasvun suomalaisesta mallista. Tutkimushankkeen
tehtävänä on tukea valtioneuvoston tulevaisuusselonteon
valmistelua. Helsingissä syksyllä järjestetyssä foorumissa
julkaistiin lisäksi tutkimushankkeen ylimääräinen väliraportti ’Sininen
kirja: Suomen kestävän kasvun malli — Luonnos
kansalliseksi tulevaisuushankkeeksi’."
Arvoisa puhemies! On peräti erikoista, ettei vuosikertomuksessa
ole huomioitu tutkimushankkeen kilpailuttamatta jättämistä,
vaikka se kertomukseen oleellisesti kuuluukin. Koska kyseistä tutkimushanketta
ei kuitenkaan kilpailutettu, jätettiin oikeuskanslerille
asiasta useita kanteluita. Oikeuskansleri Jaakko Jonkan 6.9.2013
antamassa selvityksessä todettiin, että selonteko olisi
ollut perusteltua kilpailuttaa eikä hyvä hallinto
toteutunut. Asiasta ei myöskään tehty
virallista päätöstä valtioneuvoston
kansliassa, vaikka tutkimusta on tarkoitus hyödyntää hallituksen
tulevaisuusselonteon valmistelussa.
Arvoisa puhemies! Edellä mainitun perusteella esitän
eduskunnan hyväksyttäväksi mietinnöstä poikkeavan
kannanoton: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ottaa huomioon oikeuskansleri Jaakko Jonkan antaman huomautuksen
tutkimushankkeiden kilpailutuksen osalta. Lisäksi eduskunta
edellyttää, että hallitus ottaa asianmukaisesti
huomioon tämän mietinnön liitteenä oleviin
lausuntoihin sisältyvät eduskunnan aikaisempia
lausumia koskevat huomautukset ja muita seikkoja koskevat lausumat,
jotka kohdistuvat hallitukseen."
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Kannatan tätä edustaja
Oinosen tekemää ehdotusta kannanotoksi.
Olisi aivan luonnollista, että valiokunnan mietinnössä käsiteltäisiin,
jotenkin sivuttaisiin, tällaista huomautusta, minkä hallitus
on saanut. Ihmettelen kyllä, miksi näin ei ole
toimittu. Näkisin, että tässä asiassa
kysymys on siis lähinnä menettelytapa-asiasta.
Valiokunnan sinänsä hyvään
kannanottoon on siis tässä edustaja Oinosen esityksessä sisällytetty
vain tämä Jonkan antama huomautus tutkimushankkeiden
kilpailutuksen osalta. Näkisin näin, että tähän
kannanottoon eduskunnan enemmistö ilolla yhtyy.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Otan tähän hallituksen kertomukseen
vain yhden pointin.
Suomen vienti on hidastunut, ja Suomi on menettänyt
markkinaosuuttaan kansainvälisessä kaupassa huomattavasti
enemmän kuin Ruotsi tai Saksa, näin vuonna 2012.
Samoin mainitaan, että yhteisöveron tuotto aleni
kertomusvuonna 14 prosenttia vuoteen 2011 verrattuna. Syynä oli
yhteisöveron lasku 26,5 prosentista 24:ään,
mikä silloin oli mielestäni kannatettava toimenpide. Samaa
ei voi sanoa viime vuoden hallituksen toimenpiteistä laskea
edelleen yhteisöveroa 4,5 prosenttiyksikköä.
Yhteisöveron lasku hyödyttää ennen
kaikkea suurempia yrityksiä, jotka tuottavat suurta tulosta.
Tavoiteltuja dynaamisia vaikutuksia ei ole ollut ainakaan tähän
mennessä nähtävillä, vaan suuremmat
yritykset ovat käynnistäneet yt-neuvotteluja,
ja irtisanomiset ovat olleet totisinta totta. Investointeja ei ole
siis syntynyt, ja kilpailukyky ei ole parantunut.
Toiveet kohdistuvat pkt-yrityksiin. Pienemmät yritykset,
jotka usein ovat myös alihankkijayrityksiä, ovat
tottuneet kilpailemaan joustavuudella, nopeudella ja asiakaskohtaisuudella osana
suurempien asiakasyritystensä verkostoja. Pienet yritykset
eivät sitä vastoin ole panostaneet omien tuotteidensa
uudistamiseen tai myyntiorganisaatioon, ja kun perinteiset vahvat
yritykset ovat hajonneet tai muuten niillä on mennyt huonosti,
esimerkiksi Nokia, on ymmärrettävää, että pk-yritykset
ovat ajautuneet ongelmiin.
Näin, arvoisa puhemies, pk-yritykset tulisi nähdä tasapuolisesti
kehitettäessä uusia innovaatioita, rahoitusta
ja viennin edistämistä. Tällaisia terveisiä hallitukselle.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minäkin kannatan, kuten jo edustaja
Vähämäki kannatti, edustaja Oinosen tekemää esitystä. Minä ja
edustaja Yrttiaho kuulumme niiden 20 edustajan joukkoon, jotka lähtivät
aikoinaan tässä asiassa liikkeelle, ja hyvä,
että lähtivät. Minun käsitykseni
mukaan kyllä ne huomautukset, mitä tästä kyseisestä hankinnasta
on annettu, on tarkoitettu opiksi otettavaksi, ja sinällään
ihmetyttää, että niihin ei tuon enempää ole
kiinnitetty huomiota.
Mutta sitten aikaisemminkin tässä salissa
on puhuttu sellaisesta asiasta, että minkä takia
luku 95 566 914 euroa ja 91 senttiä on
tärkeä. Se on vuonna 2012 se työllisyysmäärärahojen
määrä, joka jäi käyttämättä — tilanteessa,
jossa työttömiä on 300 000 ja
erityinen tarve suoraan henkilöihin kohdistuvien määrärahojen
käyttöön on kiistaton. Ihmetyttää,
onko hallituksessa, eduskunnassa ja työ- ja elinkeinoministeriössä hiljaisesti
hyväksytty työllisyysmäärärahojen
radikaali leikkaus, koska tämä kymmenien miljoonien eurojen
säästö toistuu vuosi vuoden jälkeen,
ja vuonna 2012 ongelma oli erityisen paha. Kuitenkin tämä sali,
eduskunta, on määrärahat osoittanut ja — näin
uskallan sanoa — siinä uskossa, että ne
rahat on myöskin tarkoitettu käytettäväksi
siltä momentilta ja niihin tarkoituksiin, mitkä eduskunnan
budjettikirjaan on kirjattu. Tuo tilanne ei näytä muuttuvan
miksikään. Ministerin kanssa siitä ollaan
keskusteltu useamman kerran täälläkin,
mutta korjausta siihen ei näytä tulevan minkäänlaista.
Keskustelu päättyi.