2) Hallituksen esitys oikeudenkäymiskaaren hovioikeusmenettelyä koskevien
säännösten sekä eräiden
niihin liittyvien lakien muuttamiseksi Hallituksen esitys valitusta hovioikeuteen
ja valitusasian
käsittelyä hovioikeudessa koskevien oikeudenkäymiskaaren
säännösten muuttamiseksi
Henrik Lax /r:
Arvoisa rouva puhemies, ärade fru talman! Kymmenisen
vuotta oikeudenkäyntikulttuurimme on ollut hyvin voimakkaassa
kehitysvaiheessa, ja aivan niin kuin rikoslain kokonaisuudistuksen
osalta, tätäkin oikeudenkäyntimenettelyn
muutosta oli pohdittu maassamme liki sata vuotta. Muutokset saatiin
vihdoin käyntiin, kun Suomi oli liittynyt Euroopan neuvostoon
ja Euroopan ihmisoikeussopimus oli tullut maassamme voimaan vuonna
1990.
Siirtyminen suulliseen, välittömään
ja keskitettyyn oikeudenkäyntiin on ollut varsin suuri muutos
oikeuslaitokselle. Oikeudenkäyntijärjestelmän
uudistaminen on osoittautunut oikean suuntaiseksi, joskin menettelysäännöksiä nyt
on joiltakin osin ollut tarpeen tarkistaa. Näissä hallituksen
esityksissä on kysymyksessä hovioikeusmenettelyn
tehostaminen. Tärkeimmiksi periaatteiksi ja tavoitteiksi
ovat nousseet seuraavat seikat:
Ensimmäisenä: Oikeudenkäyntien painopisteen
tulee olla käräjäoikeuksissa.
Toinen kantava ajatus: Hovioikeuksien tehtäväkuvausta
on tarkennettava. Menettelyssä on korostettava piirteitä,
jotka merkitsevät käräjäoikeuden
ratkaisujen oikeellisuuden tarkastamista asioiden täydellisen
uuden tutkinnan sijaan.
Kolmas periaate: Hovioikeusmenettelyn on joustettava nykyistä enemmän
asian laadun mukaan. Voimassa olevassa laissa ei ole mahdollisuutta
eriyttää asioiden käsittelyjärjestystä sen mukaan,
millainen tarve sen ylioikeustutkintaan on. Ehdotuksen tavoitteena
on parantaa hovioikeuksien edellytyksiä kohdentaa voimavarojaan asioiden
laadun vaatimalla tavalla. Tällä voidaan myös
vähentää hovioikeusmenettelystä asianosaisille
ja todistajille johtuvia kustannuksia ja vaivannäköä.
Neljäntenä keskeisenä periaatteena
tässä on noussut esille seuraava: Hovioikeusmenettelyn on
edelleen rakennuttava suullisuus-, välittömyys-
ja keskitysperiaatteiden varaan niissä asioissa, jotka
on tarpeen käsitellä suullisessa pääkäsittelyssä.
Näiden tavoitteiden toteuttamiseksi esityksissä ehdotetaan
niin sanotun seulontajärjestelmän käyttöönottoa,
hovioikeuksien valmistelun tehostamista, vastamuutoksenhaun käyttöönottoa ja
eräitä kevennyksiä pääkäsittelyn
todistajan kuulemiseen.
Valiokunta on ollut yksimielinen muiden ehdotusten hyväksymisestä paitsi
niin sanotun seulontamenettelyn käyttöönotosta.
Menettelyä on arvosteltu ja on väitetty, että se
on kansalaisten valitusoikeuden kaventamista, oikeusperusteidemme
vastaista. On myös väitetty, että asiallisesti
kysymyksessä olisi muutoksenhakulupajärjestelmä,
siis sellainen, jonka edellinen eduskunta omalta osaltaan tyrmäsi.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että nyt esitettävä seulontaprosessi
kohtelee kaikkia osapuolia tasapuolisesti ja täyttää oikeusturvavaatimukset. Seulontamenettely
koskee kaikkien asianosaisten valituksia kaikissa asiaryhmissä.
Eroa ei myöskään tehdä kysymyksessä olevien
vaatimusten vakavuuden tai raha-arvon perusteella. Asianosaisten
kohtelu on yhdenvertaista. Ehdotettu käsittelyjärjestyksen
eriyttäminen ei merkitse muutoksenhakulupajärjestelmää.
Asianosainen saa valituksensa aina tutkittavaksi. Asian ei tarvitse
täyttää erityisiä valituslupaperusteita, joiden
täyttymistä hovioikeus arvioisi tutkinnan esikysymyksenä.
Ei pidä myöskään kuvitella,
että tämä menettely olisi sama asia kuin
korkeimman oikeuden menettelyssä sovellettu muutoksenhakulupajärjestelmä.
Korkeimmassa oikeudessahan valituslupa voidaan myöntää vain,
jos laissa säädetyt edellytykset täyttyvät,
ja sitä paitsi korkeimman oikeuden tehtävänä ei
ole hovioikeuden ratkaisun oikeellisuuden tutkiminen vaan ratkaisun
antaminen ennakkopäätösmielessä oikeuskäytännön
yhdenmukaistamiseksi, tulkintavaikeuksien selventämiseksi.
Yhteenvetona valiokunta toteaa, että seulontajärjestelmän
käyttöönotto antaa mahdollisuuden nykyistä tarkoituksenmukaisempaan,
tehokkaampaan ja varmempaan hovioikeusprosessiin. Hovioikeuksien
rajalliset voimavarat voidaan entistä paremmin kohdentaa
laajoihin ja vaikeisiin asioihin. Vastaisen varalta valiokunta kuitenkin
korostaa, että seulontamenettely ei ole tarkoitettu eikä sitä saa
käyttää hovioikeuksien työmäärän
säätelykeinona.
Lakivaliokunta on hyväksynyt hallituksen esityksen
perustelut seulontamenettelylle, mutta kirjoittanut säännökset
täsmällisemmiksi perustuslakivaliokunnan lausunnon
johdosta. Lisäksi lakitekstiin on otettu termi "seulontamenettely" hallituksen
esityksen kiertoilmaisujen sijasta.
Tarkoitus on, että seulontamenettelyssä voidaan
karsia täystutkinnasta niin sanotut toivottomat ja turhat
valitukset, joita ovat täytäntöönpanon
lykkäämiseksi tehdyt valitukset ja perustelemattomat
valitukset, joissa vain väitetään, että todistaja
on valehdellut. Hovioikeudet ovat olleet huolissaan siitä,
onnistuuko oikeuskäytännön muuttaminen
nyt toivotulla tavalla. Tämän vuoksi valiokunnan
mietinnön perustelut on kirjoitettu poikkeuksellisen seikkaperäisiksi.
Joku on jopa luonnehtinut mietintöä käsikirjanomaiseksi.
Lakivaliokunta ei kuvittelekaan, että tavoitellut päämäärät
voidaan saavuttaa pelkkiä pykäliä muuttamalla.
Toimeenpanoa varten on varattava riittävästi aikaa,
ja sen vuoksi valiokunta ehdottaa, että uusi lainsäädäntö saatetaan
voimaan vasta lokakuun 1. päivänä tätä vuotta.
Ennen lainsäädännön voimantuloa
on järjestettävä riittävän kattava
koulutus, kuten kaikissa suuremmissa prosessiuudistuksissa vuoden
1993 alioikeusuudistuksesta lähtien on säännönmukaisesti
tehty. Kaikki oikeudenkäynnin osapuolet: tuomarit, syyttäjät,
asianajajat ja muut oikeudenkäyntiavustajat, on koulutettava.
Valiokunta pitää erityisen tärkeänä,
että asianajajat ja oikeudenkäyntiavustajat kutsutaan
mahdollisimman lukuisasti mukaan niin kouluttajakoulutukseen kuin
hovioikeuspiireissä järjestettäviin koulutustilaisuuksiin.
Valiokunta kantaa erityistä huolta siitä,
että kaikki hovioikeudet ryhtyvät soveltamaan
seulontasäännöksiä samalla tavalla
ja että jatkossakin huolehditaan oikeuskäytännön
yhtenäisyydestä. Vain siten voidaan saavuttaa
suuren yleisön luottamus. Valiokunnan käsityksen
mukaan tämän onnistuminen edellyttää korkeimman
oikeuden ja hovioikeuksien keskinäistä kiinteätä ja jatkuvaa
yhteistyötä sekä yhteistyömuotojen
kehittämistä.
Lakivaliokunta, kuultuaan muun muassa korkeimman oikeuden presidenttiä useita
kertoja, on tullut vakuuttuneeksi siitä, että korkein
oikeus antaa uudistukselle täyden tuen ja on mukana yhteistyöjärjestelyissä.
Viimeisenä ei vetoomuksena vaan erittäin vakavasti
tarkoitettuna viestinä valiokunta toteaa, että hovioikeudet
eivät saa unohtaa työtapojensa uudistamista, asia,
josta on puhuttu ainakin viimeiset kymmenen vuotta. Itse olen, oltuani
kaikissa näissä uudistuksissa lakivaliokunnassa
mukana, sitä mieltä, että viimeistään
nyt tuomareiden, asianajajien ja syyttäjien käsissä on
tämän oikeuskulttuurin eteenpäinvieminen.
Lakipykälät ovat kyllä nyt sellaisessa
kunnossa, että ne kelpaavat, ja niiden avulla ei päästä prosessia
parantamaan enempää.
Fru talman! Tredje gången gillt, eller är
det fjärde? Det har varit svårt att i alla rättsinstanser och
vid alla domstolar få de nya processreglerna att fungera.
Därför har också riksdagen ett antal gånger
fått göra justeringar när det har gällt
det nya muntliga förfarandet som infördes i hovrätterna
under det senaste decenniet. Den här gången är
det frågan om att lägga sista handen vid de regler
som skall iakttagas i hovrättsförfarandet. Utskottet
har varit mycket bekymrat över att alla hovrätter
inte har lyckats effektivt tillämpa de regelverk som tidigare
har godkänts. Därför har nu lagutskottets
betänkande i stor utsträckning antagit formen
av en handbok, som en samling mycket noggranna instruktioner som
egentligen utmynnar i ett konstaterande att hovrätterna
måste ägna sina arbetsformer allvarlig uppmärksamhet.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tässä hovioikeusmenettelyuudistuksessa
on ollut tavallaan viisivaiheinen kierre. Ensinnäkin lainsäätäjä kirjoitti
hyvin Euroopan ihmisoikeussopimukseen soveltuvan prosessimenettelyn
myös hovioikeuksiin, joissa suullisten käsittelyjen
määrä lisääntyisi.
Kun lakia sovellettiin, niin hovioikeudet lähtivät
lainsäätäjän tahdon mukaisesti
järjestämään pääkäsittelyjä vain
niissä tapauksissa, joissa ne ovat todella tarpeen kansalaisten
oikeusturvan vuoksi. Pian havaittiin kuitenkin, että korkein
oikeus veti huomattavan tiukkaa linjaa, palautti sellaisia asioita pääkäsittelyyn
hovioikeusportaalle, jotka aivan ilmeisestikään
eivät asiallisesti tulisi muuttumaan. Pian hovioikeudet
sitten tulivat varovaisiksi ja niin sanottuja turhia pääkäsittelyjä on
järjestetty, joissa koko prosessi käydään
täysimääräisenä uudelleen
entistä kalliimmin kustannuksin ja entistä huonommin
muistikuvin, mitä tulee esimerkiksi todisteluun.
Tässä vaiheessahan on havahduttu myös
asioiden ruuhkautumiseen hovioikeuksissa ennen kaikkea isoimmissa,
asiamääriltään suurimmissa,
Helsingin ja Turun hovioikeuksissa.
Tässähän lähdettiin sitten
yhdessä hovioikeuksien, tuomioistuinten, kanssa hakemaan
lääkkeitä, ja tuloksena työryhmän
valmistelun jälkeen on ollut kaksi hallituksen esitystä,
jotka yhdistettiin käsittelyltään lakivaliokunnassa.
Lisäksi on käynnistetty hovioikeuksien työtapojen
uudistamista. Se on ollut vaikeata saada liikkeelle, mutta nyt näyttäisi,
että se kaikissa hovioikeuksissa jollakin tavalla on etenemässä.
Keskeiset tavoitteet nyt käsiteltävissä uudistuksissa
ovat ensinnäkin, että oikeudenkäyntien painopiste
selvästi voisi olla käräjäoikeuksissa
ja että muutoksenhaussa kontrolloidaan mahdolliset virheet.
Hovioikeusmenettelyn pitää joustaa nykyistä enemmän,
jolloin rajalliset resurssit kohdentuvat paremmin ja oikeammin niihin
tapauksiin, joissa todellista oikeusturvan ongelmaa on. Kun totaalisen
turhia pääkäsittelyjä hovioikeuksissa
voidaan vähentää, myös asianosaisille
ja todistajille aiheutuvat rasitukset vähenevät
ja kokonaisuutena tietysti yhteiskunta säästää veroeuroja.
Hallituksen esityksessä on arvioitu, että se voisi
olla 1,5 miljoonan euron suuruusluokkaa vuositasolla.
Tässähän on keskeisenä uudistuskohteena tämä niin
sanottu seulontamenettely. Sitä nimeä ei haluttu
hallituksen esitykseen aikoinaan, koska se ehkä vähän
huonosti istuu tähän juridiseen ympäristöön,
mutta luonteeltaanhan tuo asioiden tutkinta niiden laadun mukaan
on seulonnan tapaista. Varmastikin seulonta on parempi termi kuin
tutkinta, johon tuolla eriävässä mielipiteessä on
viitattu ja haluttu tekstiin myös tutkinta-termi.
Seulontamenettelyssähän hovioikeus päättää ensin,
otetaanko valitus täystutkintaan. Jos hovioikeus yksimielisesti
toteaa valituksen olevan selvästi tulokseton, valitus voidaan
seuloa pääkäsittelyä tai kirjallista
täystutkintaa toimittamatta. Asianosaiset ovat tässä seulontamenettelyssä yhdenvertaisessa
asemassa, kun se koskee kaikkia asioita ikään
kuin esivaiheena.
Käräjäoikeuden ratkaisun oikeellisuus
tutkitaan aina. Selvä pääosa asioista
tulee täyteen tutkintaan, mutta se arviolta kolmanneksen
suuruusluokkaa oleva joukko asioista, joissa mitään muutoksen
mahdollisuuksiakaan ei ole, voisi jäädä tähän
seulontavaiheen tutkintaan.
Lakivaliokunta nosti seulonnan edellytykset lakitekstiin, mutta
ei niiden asiasisältöä muuttanut hallituksen
esitykseen nähden. Mietinnön perusteluista löytyy
tuo linja. Jos asiassa on kysymys näytön arvioinnista,
se voidaan seuloa, jos käräjäoikeuden
suorittaman näytön arvioinnin oikeellisuutta ei
ole syytä epäillä. Tällöin
asiassa siis ei ole toimitettava pääkäsittelyä.
Näytön arviointia koskeva valitus ohittaa seulonnan,
jos valittaja pystyy valituksessaan horjuttamaan luottamusta käräjäoikeuden
näytön arviointiin. Tämä horjuttamiskynnys
jää tulevan oikeuskäytännön
täsmennettäväksi hovioikeuksien ja viime
kädessä korkeimman oikeuden vastuulle.
Tässä valmistelussa on käytetty hovioikeuksien
ja korkeimman oikeuden asiantuntemusta. Korkeimman oikeuden edustajat
omalta osaltaan ovat ilmoittaneet valmiutensa selväsanaisesti muuttaa
tuota aiempaa tulkintakäytäntöä.
Sinänsä, kun keskeiset pykälät
hovioikeusmenettelystä muuttuvat, se antaa ihan legitiimin
oikeuden ja tilanteen, jossa myös osin vakiintuneita tulkintalinjoja
korkeimmassa oikeudessa voidaan muuttaa, asiallisesti siis siten,
että hyväksytään se hovioikeuksien
seulonta eikä muodollisin perustein sitten palauteta asioita
hovioikeudessa uudelleen käsiteltäväksi.
Näkemykset siitä, mikä on tarkoitettu
oikeuskäytännön tila, tuntuisivat nyt lähestyvän
toisiaan. Sekä korkeimmassa oikeudessa että hovioikeuksissa
mielletään tarve muuttaa tätä nyt
parin vuoden aikana muotoutunutta linjaa. Kun nyt samalla sekä lainsäädäntö muuttuu
että tämä linjanmuutoksen tarve on yleisesti
todettu, niin uskon sen myös tapahtuvan.
Tässä tarvitaan, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
Lax viittasi, laajaa koulutusta, yhteydenpitoa tuomareiden kesken.
Se osaltaan varmistaa myös sen, että lainsäätäjän
tahto toteutuu, oikeastaan se tahto, joka oli jo tässä alkuperäisessä hovioikeusmenettelylainsäädännössä,
jossa haluttiin raivata hovioikeuksille laveammat mahdollisuudet
itse kehittää työtapojaan siten, että keskitytään
olennaisiin oikeusturvaongelmiin eikä muodon vuoksi järjestetä kalliita
pääkäsittelyitä.
Parista muusta asiasta vielä:
Tärkeää on, että vastamuutoksenhaku
tulee vihdoin lakiin. Se osaltaan hillitsee aiheettomia muutoksenhakuja.
Hovioikeus pystyy tarkastelemaan asiaa monipuolisemmin, kun on molemmin
puolin vaatimukset pöydällä.
Teknisiä mahdollisuuksia, varustelua, voidaan hyödyntää aiempaa
enemmän hovioikeuksissa. Todistajia voidaan kuulla puhelimitse
tai muussa etäyhteydessä hovioikeuden pääkäsittelyssä ja
otetaan myös käyttöön puhelimitse
tapahtuva kutsujen tiedoksianto. Tuntuisi, että nämä olisivat
ihan automaattista nykypäivää, mutta
valitettavasti oikeuslaitoksessa tällaisetkin asiat pitää nimenomaan
säätää lailla, jotta ne sitten
myös näkyisivät arkipäivässä ja
ripeyttäisivät asioiden käsittelyä hovioikeuksissa.
Tärkeätä on, että monilla uusilla
säännöksillä korostetaan tarvetta
tehostaa asioiden valmistelua hovioikeuksissa, esimerkkinä nimenomainen
säännös valmistelusta vastaavasta hovioikeuden
jäsenestä. Hovioikeuksien työssä muutoinkin
pitää painottaa tuomarivastuuta, henkilökohtaista
vastuuta jäsenille siitä, että asiat
etenevät ja niissä tulee ei pelkästään
lainmukainen, vaan myös oikeudenmukainen lopputulos.
Lainsäädännön muuttamisesta
huolimatta on edelleen syytä korostaa tuota hovioikeuksien työskentelytapojen
ennakkoluulotonta kehittämistä. Siinä vetovastuu
on riippumattomilla tuomioistuimilla itsellään,
mutta oikeusministeriö on tulosneuvotteluin ja muin yhteydenpidoin
tätä parhaan kykynsä mukaan vauhdittanut.
Oikeusministeriö myös tukee tätä kehittämistyötä koulutuksen
ja jatkuvan seurannan avulla. Tavoitteena on hyvässä yhteistyössä eri
tahojen kanssa saada aikaan myös käytännössä hyvin
toimiva hovioikeusmenettely, ja nyt hyväksyttävät
säännösmuutokset antavat siihen hyvän
pohjan.
Ed. R. Korhonen merkitään
läsnä olevaksi.
Henrik Lax /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri kiinnitti aivan oikein huomiota
korkeimman oikeuden käytäntöön.
Hän luonnehti sitä turhan tiukaksi. Toisin sanoen,
liian kevyin perustein on myönnytty suulliseen käsittelyyn.
Varmimman vakuudeksi olen vielä sen jälkeen, kun
lakivaliokunnan mietintö oli valmistunut, pyytänyt
korkeimman oikeuden presidentin kommenttia siitä. Hän
vastasi suurin piirtein siihen tyyliin, että tämähän
on vahva peruste siihen, että käytäntöä tältä osin muutetaan,
joten kyllä minä sanoisin, että hyvin luottavaisin
mielin me voimme nyt odottaa, että tämä oikeudenkäyntimenettelyuudistus
löytää oikeat muotonsa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Hovioikeusmenettely uudistettiin vuonna
98 ja nyt on todettu, että ruuhkautumista on tapahtunut
ja uudistusta pitää jatkaa. Hallituksen esityksissä,
näitä on tässä kaksi yhdistettynä,
onkin monia kohtia, jotka ovat tavattoman tärkeitä ja
hyviä ja jotka on syytä toteuttaa, esimerkiksi asioiden
valmistelun tehostaminen; yhden jäsenen toimivallan laajentaminen;
todistelumenettelyn keventäminen; ja ennen kaikkea vastavalitusmenettelyn
käyttöönotto. Nämä on
syytä todellakin pikaisesti saada voimaan ja näin
saada tehokkuutta hovioikeusmenettelyyn. Totean, että mitkään
näistä menettelyistä eivät heikennä kansalaisen
oikeusturvaa.
Sen sijaan tämä paljon puhetta aiheuttanut seulontamenettely
on esitys, josta ei voi olla aivan yhtä vakuuttunut. Se
on menettely, jota kuitenkin aika monetkin asiantuntijat ovat voimakkaasti
kritisoineet ja todenneet, että se vähintään uhkaa
kansalaisten oikeusturvaa. Vanha periaate on, että jokaisen
pitää saada ainakin yksi muutoksenhakumahdollisuus
todellisena, aitona, käyttöönsä.
Tämä järjestelmä, jota tässä esitetään
hyväksyttäväksi, ei välttämättä tätä edellytystä täytä.
Ainakin valittajalle, kun hän saa lähes paluupostissa
vastauksen, että valitus on seulottu pois tarkemmasta käsittelystä,
syntyy se mielikuva, että hänen asiansa ei ole
tärkeä, hän ei saa kertaakaan valittaa
todellisuudessa, vain muodollisesti voi lähettää kirjeen
hovioikeuteen ja sitten se palautuu sieltä. Kun siitä jatkovalittamismahdollisuus
on hankala, niin kysymys on todella sellainen, joka antaa vahvan
perustelun sille, että oikeusturva ei ole tämän
menettelyn myötä lisääntymässä,
vaan päinvastoinkin helposti heikentymässä.
Esimerkiksi Suomen Tuomariliitto totesi, että seulontamenettelyä parempi
menettely on lisätä laissa tuomioistuimille nykyistä enemmän
harkintavaltaa pääkäsittelyjen järjestämisessä.
Kun otetaan huomioon näihin esityksiin sisältyvät
hyvät alussa mainitsemani esitykset, muutokset, niin uskon,
että näin olisi saatavissa jo parannusta siihen,
että hovioikeuksien tilanne ei muutu huonommaksi. Toisaalta
on muistettava, että meillä useassa hovioikeudessa
tilanne on erittäin hyvä. Niissä on käytetty
kaikki lain suomat mahdollisuudet jo hyväksi ja tilanne
on hallinnassa. Sen sijaan on joitakin hovioikeuksia, jotka eivät olet
käyttäneet niitäkään
lain suomia mahdollisuuksia, jotka meillä on, hyväksi,
ja niissä on ongelmia.
Ehkä on syytä myös odottaa hovioikeustoimikunnan,
millä nimellä tuo lieneekin, työn tulosta,
toimikunnan joka istuu ja miettii hovioikeuksien piirirajojen tarkistamista.
Jopa kannattaa miettiä, olisiko syytä perustaa
yksi uusi hovioikeus maahan. Kun hovioikeudet esimerkiksi pitävät
paljon matkakäräjiä, niin voisi olla
viisasta, että tältäkin osin katsottaisiin
mahdollisuudet eikä lähdettäisi tähän
kansalaisten oikeusturvaa uhkaavaan ja mahdollisesti vaarantavaan
seulontajärjestelmään.
Arvoisa puhemies! Oman käsitykseni olen muutaman asiantuntijan
lausuntoihin erityisesti rakentanut, ja on todellakin hovioikeuksien
presidenttien joukossa niitä, jotka eivät pidä tätä järjestelmää toteuttamiskelpoisena
tai ainakaan hyvänä, mutta erityisesti professori
Jyrki Virolainen on valiokunnalle antanut perusteellisen alan erityisasiantuntijan
näkökulman tähän seulontamenettelyyn.
Virolainen toteaa muun muassa, että ehdotetun kaltaisen
menettelyn käyttöönotto on tarpeeton.
Luonnollinen seulonta on jo nyt mahdollista hovioikeuksissa. Hän
toteaa edelleen, että se rajoittaisi merkittävästi
tosiasiallista muutoksenhakuoikeutta; vaarantaisi valittajan oikeusturvaa; johtaisi
epäyhdenmukaiseen käytäntöön
eri hovioikeuksissa; ei todellisuudessa keventäisi juuri lainkaan
hovioikeuden työtä, vaan merkitsisi ainoastaan
uutta käsittelyvaihetta, jolloin muutoksenhausta tulisi
entistä raskaampi; kasvattaisi oikeudenkäyntikulujen
määrää muun muassa siksi, että valituskirjelmän
merkitys tulisi korostumaan; mahdollisuus laatia perusteiltaan suppea valitus
poistuisi; aiheutuisi tulkinnanvaraisuutta; ja korkeimpaan oikeuteen
tehtävien valitusten määrä lisääntyisi.
Samantapaisia kriittisiä näkökulmia
esitti jo kaksi jäsentä tätä uudistusta
valmistelleessa muutoksenhakutoimikunnassa. Nämä tekijät
kertovat siitä, että esitys ei ole mitenkään
loppuun asti mietitty eikä sisällä sellaisia
uudistuksia, jotka olisivat noin vain hyväksyttävissä.
Tämä on tietynlainen hätäratkaisu.
Katson, että hovioikeuksien sisällä pitää tehdä kaikki
mahdolliset, järkevät uudistukset, mutta ei kansalaisen
oikeusturvaan pidä puuttua. Tässä on
se raja, joka nyt ylitetään mielestäni
hätiköiden ja liian raskaalla tavalla.
Professori Virolainen edelleen toteaa, että seulontamenettelyssä syntyy
asiallisesti lopullinen päätös, jolla
valituksen käsittely ja tutkiminen lopetetaan, jolloin
käräjäoikeuden ratkaisu jää sellaisenaan
voimaan. Siis siinä ei ratkaista vain käsittelyjärjestystä vaan
itse pääasia. Se on iso asia monessa mielessä valittajan
kannalta.
Edelleen hän toteaa, että tämä merkitsisi
muutoksenhakuoikeuden tosiasiallista ja tuntuvaa kaventamista, niin
kuin aikaisemmin jo totesinkin.
Edelleen hän toteaa, että seulonnassa on vaikutuksiltaan
kysymys samasta asiasta kuin valitus- tai muutoksenhakulupamenettelyssäkin, vaikka
lakiesityksessä yritetään vakuutella,
että kyse olisi eri asioista, ja hän esittää hyvin
vahvat perustelut, että näin on. Tätä myös
kuvaa se valiokunnan tuskainen asian käsittely tämän
menettelyn nimen suhteen. Oli kaikki voimat ja aivot viritetty etsimään
tälle menettelylle sellaista nimeä, joka ei kuvaisi
asiaa todellisuudessa, vaan kuvaisi sen kauniimmalla muodolla kuin
mistä tosiasiassa on kysymys. En tässä moiti
ketään, vaan totean, että tällainen
nimenhaku oli käynnissä monta kuukautta, ja se
kuvaa todellakin, että ongelmia tässä järjestelmässä on.
Professori Virolainen on edelleen käsitellyt monia
yksityiskohtia tässä hyvinkin perusteellisesti.
Hän toteaa muun muassa, että voimassa olevan lain
mukaan hovioikeudella on mahdollisuus hylätä selvästi
perusteettomat valitukset heti ja vastausta pyytämättä.
Jos ja kun näin on, niin ei siinä seulontamenettelyä tarvita,
vaan pitää ottaa käytäntöön
hovioikeudessa ne menettelyt, jotka laki jo nyt mahdollistaa.
Edelleen hän toteaa pääkäsittelyistä,
että hovioikeuden valmistelua ei johda kukaan, vaan valmistelu
on käytännössä esittelijän
vastuulla. Tällaiset professorin kannanotot on syytä ottaa
vakavasti myös.
Edelleen hän toteaa, että ehkä Suomessa
sittenkään hovioikeuksissa käsittelyajat
eivät ole niin kohtuuttoman pitkiä, kuin on annettu
ymmärtää. Keskimäärin
ratkaisu saadaan kuudessa seitsemässä kuukaudessa,
johon jo sisältynee yleensä kolmenkymmenen päivän
valitusaikakin.
Edelleen hän vertailee muiden maiden järjestelmiä ja
toteaa, että Suomeen ehdotettu seurantamenettelyjärjestelmä olisi
vertailumaihin nähden soveltamisalan, edellytysten väljyyden
ja harkinnanvaraisuuden sekä oikeusturvatakeiden puuttumisen
kannalta ylivoimaisesti kaikkein radikaalein ja pisimmälle
menevä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on tietynlainen hätähuuto
tilanteen edessä, johon jouduttiin hovioikeusuudistuksen
myötä, mutta kun se tämän seulontamenettelyn
käyttöönoton osalta johtaa valittajan
tosiasiallisen muutoksenhakuoikeuden kapenemiseen, johon muun muassa nuo
perustelut professoritasolta on kuultu ja monelta muulta, niin totean,
että tämä menettely on syytä nyt
hylätä ja on syytä seurata näiden
muiden uudistusten vaikutuksia ja toisaalta panostaa, niin kuin
ministerikin totesi, käräjäoikeuksien
toiminnan tehostamiseen, käräjäoikeuksien ratkaisujen
perustelujen parantamiseen jne., jolloin valituksia ei tarvitsisi
niin paljon tehdä. Kansalaisten tulee voida luottaa siihen,
että Suomi on oikeusvaltio ja että täällä on
jokaisella vähintään yksi muutoksenhakumahdollisuus
aivan reaalisesti ja tosiasiallisesti käytettävissä.
Tulen tekemään yksityiskohtaisessa käsittelyssä tätä koskevat
muutosehdotukset.
Edustajat Saapunki ja Keränen
merkitään läsnä oleviksi.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Varmasti on niin kuin ed. Kankaanniemi professori
Virolaisen kantoihin viitaten totesi, että nykyiset normit
olisivat mahdollistaneet pääkäsittelyjen
rajaamiseen vain tarpeellisiin. Mutta sitten tulee se iso mutta,
eli korkeimman oikeuden linjausten mukaan tuo harkintavalta on kaventunut
niin, että nyt joudutaan paljon aiottua ja tarkoitettua laveammassa
mitassa järjestämään näitä niin
sanottuja turhia täysmittaisia pääkäsittelyitä.
Sen jälkeen kun näin on oikeuskäytännössä tapahtunut,
lainsäätäjän toimet ovat ainoa
mahdollisuus saada riittävän iso muutos käytäntöihin
ja tässä tapauksessa täydennettynä sillä,
että korkein oikeus vielä omaa linjaansa on valmis
tarkistamaan.
Ed. Kankaanniemi viittasi hovioikeuksien työmäärien
tasaamiseen. Huomispäivänä tulee tuo
työryhmän ehdotus. Siinä ehdotetaan näitten isoimpien
eli Helsingin ja Turun hovioikeuksien työmäärän
jakamista pohjoisen suuntaan asiamäärältään
pienemmille hovioikeuksille. Hovioikeuksien piirirajoja muutettaisiin
siihen suuntaan. Näkisin sen ihan järkeväksi
paitsi oikeuspoliittisesti myös aluepoliittisesti. Jos
uutta hovioikeutta lähdettäisiin perustamaan,
niin se olisi Helsinki kakkonen, ja se ei ole mitenkään
järkevää. Ehkä ei kannata tässä ainakaan
kirkosta ottaa mallia; Espoon piispanistuimen käynnistäminen
tuntuu myöskin aika oudolta noin aluepoliittisesti, vaikka
toki ymmärtää väestömäärien muutokset.
Henrik Lax /r(vastauspuheenvuoro):
Fru talman! Jag tänkte säga lite det samma
som justitieministern om detta sållningsförfarande.
Kollegan Toimi Kankaanniemi kritiserade det här förfarandet,
han hänvisade till vissa domare och ansåg att
det hade varit bättre att ge domarna större möjlighet
till prövningsrätt när det gäller, eller
mera makt att leda processen.
Hyvä kollega Kankaanniemi, alun perin säädettyjen
menettelysäännösten mukaan tuomareilla
olisi ollut harkintavaltaa aivan riittävästi toteuttaa
nimenomaan sitä, mitä nyt lakivaliokunnan mietinnössä on
rautalangasta väännetty. Niin kuin oikeusministeri
jo totesi, tällä linjalla on professori Virolainenkin
ollut alusta pitäen, ja professori Virolaiseenhan ed. Kankaanniemi
tässä viittasi. Mutta kun ei riittävän
laajalti osattu käyttää näitä valtuuksia,
on ajauduttu tähän tilanteeseen, missä nyt
olemme. Uskon, että tämä kuitenkin johtaa
varsin onnelliseen lopputulokseen.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Kankaanniemi viittasi asiantuntijoihin,
jotka kritisoivat hallituksen esitystä, mutta jätti
kertomatta sen, että kritiikki kohdistui siihen tilanteeseen,
jolloin lakivaliokunta ei ollut vielä tehnyt näitä muutoksia.
Sen jälkeen, kun lakivaliokunta teki nämä muutokset seulontajärjestelmään,
tilanne on olennaisesti muuttunut. Seulontajärjestelmähän
ei ole sama kuin vuoden 97 muutoksenhakulupajärjestelmä, vaan
poikkeaa siitä aivan olennaisesti.
Ensinnäkin seulontajärjestelmässä selvä pääosa
asioista on tarkoitus ottaa täystutkintaan. Sen lisäksi
tärkeä ohje on, että virheellisiä ratkaisuja ei
jää lainvoimaisiksi. Tarkastelun kohteena on ensi
sijassa se, ovatko käräjäoikeuden ratkaisu
ja menettely voimassa olevan oikeuden kannalta hyväksyttäviä.
Kyllä tilanne on olennaisesti muuttunut. Silloin ei pidä myöskään
viitata niihin asiantuntijoihin, jotka eivät tästä valiokunnan
mallista ole mitään lausuneet.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin ministeriltä vähän
odottanut pohdintaa tähän oikeusturvanäkökulmaan,
kun kuitenkin tässä rajoitetaan valituksen perusteellista
käsittelyä monissa kohdin, miten se tulee jatkossa
olemaan.
Mutta lähinnä ed. Lapintien esille nostamiin kysymyksiin:
Tämä on valiokunnassa muuttunut, kyllä myönnän.
Tiedän, että se on jonkin verran muuttunut, mutta
pääsääntö, seulontamenettelyn
käyttöönotto, toteutuu, jos tämä valiokunnan
mietinnön mukaisena hyväksytään.
Se ei ole miksikään perusteiltaan muuttunut. On
tullut jonkin verran uusia näkökulmia, mutta seulontamenettely
joka tapauksessa on tulossa. Se vaikuttaa niin, että kansalaiset
eivät koe, että he saavat valituksensa tutkittavaksi
sillä (Puhemies koputtaa) huolellisuudella ja perusteellisuudella,
mikä on oikeus ja kansainvälisten sopimustenkin
edellyttämää.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Kyllä tässä nyt on
kyse aivan muusta kuin ed. Kankaanniemen maalaamasta muutoksenhakulupajärjestelmästä.
Valiokunta toteaa, että seulontajärjestelmän
käyttöönotto antaa mahdollisuuden siihen,
että nimenomaan entistä paremmin kohdennetaan
voimavarat näihin laajoihin ja vaikeisiin asioihin, mutta
korostetaan, että seulontamenettely ei ole tarkoitettu
säätelykeinoksi eikä sitä saa
käyttää hovioikeuksien työmäärän
säätelykeinona.
Ed. Kankaanniemi hyvin tietää, kuinka perusteellisesti
valiokunta tätä kakkospykälää muotoili,
jossa on nämä edellytykset, jotta voidaan seulontamenetelmään
yleensä ryhtyä. Itse olen hyvin tyytyväinen
siihen tekstiin, mikä tänne tuli erityisesti ed.
Kankaanniemen esille ottamana, että nämä seulontaratkaisut
on perusteltava. Tässä vielä aika pitkästi
valiokunta käy läpi sitä, miten niitä pitää perustella.
Itsekin (Puhemies koputtaa) vuonna 97 vastustin muutoksenhakulupaa,
(Puhemies koputtaa) mutta nyt ei ole siitä kyse.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Ministeri Koskinen viittasi siihen, kuinka
korkein oikeus ratkaisuissaan muutti sen tarkoitusta, mitä eduskunta
on aikanaan tästä laista säätänyt,
ja hovioikeudet eivät ymmärrä soveltaa
nyt voimassa olevaa lakia, niin kuin oli tarkoitus, kuten ed. Laxkin
sanoi. Sitä on ihmetelty kyllä hyvin moneen kertaan,
eikö siellä nyt todellakaan käsitetä,
mikä on lainsäätäjän
tarkoitus ollut. Nyt tämä pykälä on
kyllä kirjoitettu niin selkeään muotoon — en
viitsi käyttää sitä huonoa sanontaa,
mitä pääministeri on käyttänyt — että tosiaan
tulee selkeästi jokaiselle hovioikeudelle tiedoksi, mitenkä tulee
menetellä. Kannatan hyvin lämpimästi
sitä, että tämä laki sinänsä tämmöisessä muodossaan
tulee voimaan, jotta pystytään hovioikeuksien
työmääriä vähentämään.
Mutta sitten nimi "seulontamenettely". Vastalauseessaan 1, jonka
kunnioitettu kansanedustaja Aittoniemi on muotoillut, hän
kyllä on oikeaan osunut. Yleensä puhutaan lähinnä soran
seulonnasta. Kyllä me aika huonoja nikkaroijia olemme,
kun ei mitään muuta sanontaa tai otsikkoa tähän
pystytty saamaan kuin seulonta. Se kyllä viittaa vähän
kuin arpajaisiin suorastaan, että otetaanpa tässä sattumanvaraisesti
jokin: tätä asiaa ei tutkita ja tuo tutkitaan.
Tästä johtuen tulen esittämään
asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä aikanaan,
että seulontamenettely saisi nimikkeen tutkintamenettely. Olisiko
se paljon parempi sekään, mutta se viittaa kuitenkin
jollain tapaa oikeudellisiin asioihin toisin kuin seulontamenettely.
Siis vastalauseen 1 mukaisesti.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Kun korkein oikeus palautti muutamia juttuja
suulliseen käsittelyyn hovioikeuteen hovioikeusuudistuksen
jälkeen, niin hovioikeudet saattoivat ylireagoida. Osa
niistä palauttamisista oli perusteltuja, mahdollisesti
kaikkikin perusteltuja, mutta hovioikeudet ylireagoivat tähän
asiaan.
Seulontamenettelystä ei saa antaa tämmöistä arpajaiskuvaa,
kun se ei sitä ole. Nimenomaan siitä, minkä kuvan
me sille luomme, riippuu kansalaisten luottamus tähän
seulontamenettelyyn. Siinä nimittäin kolme huippuasiantuntijaa
yksimielisesti ratkaisee sen, otetaanko asia täyskäsittelyyn
vai jääkö käräjäoikeuden
päätös voimaan, ja edellytetään
nimenomaan yksimielisyyttä. Pelkästään
käräjäoikeudessa esitetyn näytön
perusteltu horjuttaminen estää seulonnan.
Ed. Kankaanniemi toistuvasti vetosi täällä siihen,
mitä professori Virolainen on vajaa vuosi sitten lausunut,
mutta ed. Kankaanniemellä ei varmaan ole varmaa tietoa
siitä, mitä mieltä professori Virolainen
on nyt.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn tässä ed. Kanervan
näkemykseen siitä, että se viesti, mitkä näihin
pöytäkirjoihin liitetään, jos
seulontamenettelyä verrataan jonkinlaisiin arpajaisiin,
on täysin virheellinen, niin perusteellista ja hyvää työtä lakivaliokunta
puheenjohtajansa johdolla tässä asiassa teki.
Sen parempaan tuskin pystytään, koska lakivaliokunta
käytti jopa mietinnöstä ilmaisua, että se
on tarkka niin kuin käsikirja. Muistutan vielä,
että kyllä rikosprosessissa ovat myöskin asianomistajat
asianosaisina. Mitä nopeammin he saavat asiallisen, lainmukaisen
ratkaisun asiaansa — tätä asiaa pitää tarkastella
myöskin muulta kannalta kuin pelkästään
syylliseksi epäillyn näkökulmasta — sitä nopeammin
saamme lainvoimaisia ratkaisuja ja asiat menevät eteenpäin.
Se parantaa kyllä kaikkien muidenkin oikeusturvaa.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean, että professori Virolaisen
kirjallinen lausunto on päivätty 30. syyskuuta
2002 eli ei siitä ole kulunut neljääkään
kuukautta, kun hän on nämä kirjoittanut. Sen
myönnän, minkä ed. Lapintie totesikin,
että sen jälkeen valiokunta on tehnyt työtä ja
muuttanut joiltain osin tätä, mutta perusmenettely
on juuri se, mikä on hallituksen esityksessä.
Näinhän aina tehdään täällä,
että perusteluja kirjoitetaan ja sitten toisaalta joitakin
pykäliäkin korjataan asiallisempaan, parempaan
suuntaan toivon mukaan. Mutta seulontamenettely kelvottomalla nimellään
ja sitten järjestelmällä, joka ei ole meille
tarpeen ja välttämätön, niin
kuin tässä on kuultu jopa niiltäkin tahoilta,
jotka ovat tätä sinänsä puolustaneet,
sisältyy tänne ja se on se isoin kysymys.
Yleiskeskustelu päättyy.