1) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaisrekisteristä annetun
lain muuttamisesta
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Hallitus esittää lakia ulkomaalaisrekisteristä annetun
lain muuttamisesta. Tässä ehdotetaan tehtäväksi
ulkomaalaisrekisteristä annettuun lakiin ulkomaalaislain kokonaisuudistuksen
edellyttämät muutokset sekä eräitä muita
tarpeellisia muutoksia, joita valmistelun aikana on ilmennyt. Keskeistä tässä on
se, että ulkomaalaisrekisterin käyttöä ja
asioiden käsittelyä kehitetään
niin, että yhä useampi viranomainen merkitsee
tuottamansa tiedot ulkomaalaisrekisteriin itse. Rekisteri on näin
paremmin ajan tasalla ja asioita voidaan käsitellä entistä sujuvammin.
Ydinasia on se, että ulkomaalaisrekisterin rekisterinpitäjiä lisätään.
Tällä hetkellä ulkomaalaisrekisteriä käyttävät
Ulkomaalaisvirasto, ulkoasiainministeriö, poliisi ja Rajavartiolaitos
sekä Tullilaitos ja työvoimaviranomainen. Uusia
rekisterinpitäjiä olisivat työministeriö,
työvoima- ja elinkeinokeskukset, työvoimatoimistot,
vankeinhoitoviranomainen ja vähemmistövaltuutettu.
Rekisterinpitäjä on viranomainen, joka itse merkitsee
tuottamansa tiedon tähän rekisteriin. Tämä nopeuttaa
asiointia, kun tietoa ei tarvitse lähettää enää paperimuodossa.
Keskeisessä asemassa esimerkiksi myönnettäessä työntekijän
oleskelulupia uuden ulkomaalaislain mukaan on juuri ulkomaalaisrekisterin kehittäminen.
Työntekijän oleskeluluvan harkintaan osallistuu
kaksi viranomaista, ja hakemuksen voi myös jättää eri
viranomaisille. Työntekijän oleskelulupahakemukset
esityksen mukaan kirjattaisiin suoraan ulkomaalaisrekisteriin. Tällöin
jokainen oleskelulupajärjestelmään osallinen
viranomainen saisi heti tarvitsemansa tiedot ja eri viranomaiset
voisivat samanaikaisesti osallistua asian käsittelyyn.
Tavoitteena olisi, ettei paperimuotoisia hakemuksia, lausuntoja
ja päätöksiä enää käytettäisi.
Myös työsuojeluviranomainen saisi valvontansa
kannalta tarpeelliset tiedot ulkomaalaisrekisteristä. Tällä on
sillä tavalla liittymäkohtia juuri näiden
lupakäsittelyjen nopeuttamiseen, turvallisuus- ja oikeellisuusasioiden
parempaan hallintaan, tietysti myös liittymäkohtia
eduskunnassa viime viikolla muun muassa käymäämme
keskusteluun liittyen laittoman työvoiman (Hälinää — Puhemies
koputtaa) valvontaan liittyviin kysymyksiin, jolloin myös viranomaisilla
on mahdollisuus paremmin seurata myöskin näitä hakemuksia
ja lupajärjestelmään liittyviä asioita.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi myös
joitakin uusia tietolähteitä, joista rekisterinpitäjällä olisi oikeus
saada ulkomaalaisrekisteriä varten tietoja. Tietojen tulisi
olla rekisterinpitäjälle laissa säädettyjen
tehtävien suorittamiseksi välttämättömiä.
Erinäisiä tietoja olisi oikeus saada sosiaaliviranomaiselta,
terveydenhuoltoviranomaiselta, kansallisesta Schengen-tietojärjestelmästä ja veroviranomaiselta.
Asian valmistelua on suoritettu sisäasiainministeriön
toimesta yhteistyössä ulkoasiainministeriön,
oikeusministeriön, kauppa- ja teollisuusministeriön,
sosiaali- ja terveysministeriön, työministeriön
ja Ulkomaalaisviraston kanssa. Lausuntoja pyydettiin peräti
45:ltä eri taholta. Lausunnot pyrittiin ottamaan huomioon
lopullisessa esityksessä mahdollisimman tarkasti.
Yksi kohta, josta oli eri näkemyksiä, oli
se, tulisiko työsuojeluviranomaisen olla laissa tarkoitettu
rekisterinpitäjä vai riittäisikö sille
oikeus saada rekisteristä tietoja. Työministeriö kannatti ensimmäistä ja
sosiaali- ja terveysministeriö, jonka alaisina työsuojelupiirit
toimivat, toista vaihtoehtoa. Esityksessä päädyttiin
siihen, että työsuojeluviranomaisen valvontatehtävään
riittää oikeus saada ulkomaalaisrekisteristä tietoja.
Eräissä lausunnoissa oli esillä myös
se, että joissakin tapauksissa oikeus saada tietoja ulkomaalaisrekisteristä ei
saisi olla liian laaja. Tämän vuoksi 8 §:n
johtolausetta täsmennettiin siten, että rekisterinpitäjällä on
oikeus saada vain sille laissa säädettyjen tehtävien
suorittamiseksi välttämättömiä tietoja.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys ei sisällä uusia
valtiontalouteen liittyviä taloudellisia vaikutuksia. On
tarkoitus, että ulkomaalaisrekisteriin luotavien uusien
käyttöyhteyksien kustannukset hoitaa kukin viranomainen
itse. Ulkomaalaisvirastolle on jo valtion vuoden 2003 toisessa lisätalousarviossa
myönnetty ulkomaalaisrekisterin ja sähköisen
asioinnin kehittämiseen 1,2 miljoonaa euroa. Lisääntyvä sähköinen
asiointi ja ulkomaalaisrekisterin käyttö tekee
ulkomaalaisasioiden hoitamisesta entistä joustavampaa ja
sujuvampaa. Se on keskeistä tietysti tämän
esityksen osalta. Tältä osin se koituu ulkomaalaishallinnon asiakkaiden
eduksi muun muassa lyhyempinä hakemusten käsittelyaikoina.
Tämä on tietysti kokonaistaloudellisesti, inhimillisesti
ja valtiontaloudellisesti erittäin tärkeä näkökulma.
Arvoisa puhemies! Tämä laki on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1. päivänä toukokuuta 2004 samaan
aikaan kuin nyt eduskunnan ja hallintovaliokunnan käsittelyssä oleva
uusi ulkomaalaislaki, joten toivon, että asian käsittely
sujuisi tässä toivotussa aikataulussa. Tältä osin
asia on koettu enemmän kuitenkin teknisenä ulkomaalaislain
täytäntöönpanoon liittyvänä lakina.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Näin opposition edustajana täytyy
antaa tunnustusta sisäministerille. Tämän
suuntaisia lakiesityksiä olisi kaivattu jo aikaisemmin
nimenomaan siltä osin, että tämä edesauttaa,
myös nopeuttaa, sitä käsittelyä,
mistä Suomea on arvosteltu hyvinkin paljon, ja myöskin
valtiontaloudellisesti tämä on minun mielestäni
kannatettava sen johdosta, että jos käsittelyajat
lyhentyvät, niin ei turhaan makuuteta näitä ihmisiä täällä veronmaksajien
rahoilla.
Arvoisa puhemies! Lisäksi toivoisin, että myöskin
ministeriössä valmisteltaisiin mahdollisesti jonkin
verran enemmän joustavuutta esimerkiksi sisäasiainministeriön
ja oikeusministeriön hallinnonalojen tietojenvaihtoon,
koska on käynyt ilmi, että siellä ei
riittävästi tiedetä, mitä toisella
puolella tapahtuu eli turhaa byrokratiaa luodaan ja lähinnä vaan
sen johdosta, että kummassakin ministeriössä mitä ilmeisimmin
eräät virkamiehet haluavat pitää oman
reviirinsä. Sielläkin pitäisi saada tämän
tyylistä yhteistyötä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten ed. Vistbacka totesi, on
tehty ripeää, selkeää ja hyvää lainsäädäntötyötä.
Tässä ministeri Rajamäki ansaitsee tunnustuksen.
Viime viikolla keskustelimme täällä näistä laittoman
työvoiman asioista, ja se on ilmeisesti luultua suurempi
ongelma ollut. Sieltä on alkanut nopeasti tulla tuloksia,
ja pidän erityisen hyvänä tämän
lakiesityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa kohtaa sivulla 10,
jossa sanotaan: "Ulkomaalaislakia uudistettaessa työsuhde-
ja työlupavalvonnan tehostamiseen pyritään
lisäämällä työsuojeluviranomaisen
oikeuksia ja mahdollisuuksia valvoa myös työntekijän
oleskeluluvan olemassaoloa." Tämä on juuri se
suunta, mihin pitää mennä, ja tämä on
selkeää, kiihkotonta lainsäädäntöä,
joka antaa selviä pelisääntöjä siitä,
miten pitää toimia. Tällä linjalla
on hyvä jatkaa.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Käsiteltävänä oleva
ulkomaalaisrekisteriä koskeva hallituksen esitys on osa
sitä ulkomaalaislainsäädännön
uudistamista, joka on eduskunnan valiokuntavalmistelussa parhaillaan.
Tätä hallituksen esitystähän
on jo ehditty odottaakin, mutta kuten ministeri totesi, valmistelu
ja laaja lausuntokierros ovat vieneet aikaa. On tietysti tärkeää,
että hallituksen esitys on jo lähtökohdiltaan
pyritty mahdollisimman hyväksi saamaan valmisteluvaiheessa.
Se helpottaa sitten valiokuntakäsittelyä ja eduskuntakäsittelyä.
Sähköinen asiointi on kysymys, joka meillä Suomessa
on otettava entistä vakavammin, sen kehittäminen,
ja tässä mielessä sähköisen
asioinnin ja asiakirjan käyttöönotto
tämän lain myötä ulkomaalaishallinnossa
tulee varmasti helpottamaan ja nopeuttamaan asioiden käsittelyä.
Se on erittäin tervetullut.
Se on toki todettava, että nyt kun eletään
jo maaliskuuta ja tavoitteena on, että tämäkin
laki, niin kuin ulkomaalaislain kokonaisuudistus, saataisiin voimaan
niinkin pian kuin 1. toukokuuta, niin aika tämän
järjestelmän edellyttämiin käytännön
valmisteluihin ja toteutukseen jää toki vähän
lyhyenlaiseksi. On ilmeistä, että tässä alkuvaiheessa
ei täysimääräisesti tämä uusi
järjestelmä lähde toimimaan, mutta sitä pitää kehittää ripeästi
ja tarvittaessa sitten uudistaa myös lainsäädäntöä,
jos kokeiluvaiheen jälkeen tarvetta tähän
ilmenee.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdyn äskeisiin puheenvuoroihin siltä osin,
että tämä esitys on hyvin perusteltu,
ja erityisen tyytyväinen olen siitä, että se
aiotaan saada voimaankin myöskin mahdollisimman nopeasti
eli jo käsittelyssä olevan ulkomaalaislain kanssa
yhtä aikaa vappuna. Meillä päivittäin
riittää kyllä uutisia, joista selvästi
havaitsee, että tässä tiedonkulussa eri
viranomaisten välillä on paljonkin parantamisen
varaa. Muun muassa tämän päivän
lehdet kertovat valkovenäläisestä kaksikosta,
jotka ovat tehneet ennätyksellisen kovaa jälkeä tuolla
Kainuussa. He ovat aikaisemmin syyllistyneet Suomessa rikoksiin
ja ovat nyt sitten harrastaneet ammattimaista varkaustoimintaa jo
pitkään. Se, että viranomaiset voivat
saada mahdollisimman nopeasti luotettavia ja oikeita tietoja toisiltaan, edistää sitä,
että poliisi pystyy myöskin nopeasti puuttumaan
rikolliseen toimintaan, ja vaikka tässä sanotaan,
että tällä esityksellä ei ole
valtiontaloudellisesti merkittävää vaikutusta,
niin veikkaan, että pitkässä juoksussa
tämä esitys saattaa jopa vähentää valtion
menoja siltä osin, kun käsittelyajat nopeutuvat
ja käsittelyistä tulee hyvin luotettavia ja läpinäkyviä.
Eli toivon, että hallintovaliokunta ehtii, huolimatta kireästä aikataulusta,
tämän esityksen käsitellä ja
se saadaan ulkomaalaislain mukana mahdollisimman nopeasti voimassa
olevaksi laiksi.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Kuten hallintovaliokunnan puheenjohtaja ed.
Väistö täällä totesi,
ulkomaalaislain kokonaishallintaan liittyi erittäin laajoja
asiantuntijakuulemisia, mikä itse sen alkuperäisen
kokonaislainkin osalta uhkasi myöskin lykätä sen esityksen
antoa tänne. Siksi pidin välttämättömänä antaa
ulkomaalaislain eduskunnalle edellisen hallituksen laajan, tuoreen
valmistelun pohjalta. Toivon, että tässä ulkomaalaislain
laajan ja vaikean kokonaisuuden hallinnan yhteydessä valiokunta
tosiaan voisi myöskin tämän tärkeän
uuden esityksen teknisenä sen lain täytäntöönpanoon
liittyvänä käsitellä.
Täällä ed. Vistbacka ja moni muu
on aiheellisesti puuttunut eri viranomaisten yhteistyön
tehostamistarpeeseen. Se on kiistatta välttämätöntä juuri
muun muassa laittoman maahanmuuton ja myöskin järjestäytyneen
rikollisuuden torjunnassa laajasti. Tältä osin
eri viranomaisten yhteistyöhön on syytä eri
muodoin kiinnittää huomiota. Tähän
asiaan liittyvät myöskin virkaprojektit ja monet
muut, ja myöskin viime vuonna aikaansaamamme krp:n yhteyteen
perustettu laittoman työvoiman valvontayksikkö ja
myös talousrikollisuuteen liittyvät lisävoimavarat
osoittavat tässä vaiheessa jo, että meillä on
erittäin suuria haasteita. Tarvitaan talousrikollisuuden
torjuntaa ja myöskin ulkomaalaishallinnon asioiden käsittelyyn
voimavaroja ja eri viranomaisten tehokkaampaa yhteistyötä.
Kysymys on juuri siitä, kuten täällä ed.
Salokin toi esille, että käsittelyaikojen lyhentäminen
on oikeusturvakysymys ja valtiontalouden säästökysymys.
Keskustelu päättyy.