Mikko Elo /sd:
Puhemies! Tämä iltapäivä näyttää jo,
että vaalikuume on lähestymässä ja edustajia
on täällä yhä harvempia osallistumassa näihin
keskusteluihin, mutta joka tapauksessa, rouva puhemies, Euroopan
neuvoston Suomen valtuuskunnan puheenjohtajana haluan muutaman sanan
tästä sanoa. Ensinnäkin totean, että ulkoasiainvaliokunnan
mietintö on erittäin hyvä. Se on lyhyt
mutta ytimekäs, ja se on asiantunteva. Kommentoin aivan
muutamaa asiaa siitä ja sen lisäksi paria muuta
lyhyesti.
Euroopan neuvostolla on nyt 44 jäsentä, kun vuonna
2001 oli 43 jäsentä, eli Bosnia-Hertsegovina on
tullut vielä lisää sinne. Tällä hetkellä Euroopan
neuvosto kokoaa lähes kaikki eurooppalaiset maat, pois
lukien Monaco, Jugoslavia ja Valko-Venäjä. Valko-Venäjähän
on luku sinänsä, ja näyttää siltä,
että lähes kaikki yhteydet Valko-Venäjään
ovat tällä hetkellä poikki.
Valiokunnan mietinnössä myöskin puhutaan monitoroinnista
eli siitä, että jatketaan eräiden uusien
jäsenmaiden monitorointia. Tällä tavalla Euroopan
neuvosto ehkä kaikkein parhaiten vaikuttaa näiden
uusien jäsenmaiden demokratian kehitykseen.
Myöskin valiokunta ottaa esille Tshetshenian tilanteen.
Tässä ilolla voin todeta, että Euroopan neuvosto
on varmaan eurooppalaisista järjestöistä se,
joka on eniten pystynyt vaikuttamaan venäläisiin
Tshetshenian tilanteessa ja joka myöskin jatkuvasti seuraa
tätä prosessia. Tällainen pysyvä raportoija
on englantilainen lordi Judd, joka on entinen ministeri, työväenpuolueen
ministeri ollut parikymmentä vuotta sitten, (Ed. Laakso: Puolustusministeri!) — puolustusministeri
— ja hän
on erinomainen asiantuntija. Euroopan neuvostossa käydään
monipuolisia keskusteluja venäläisten ollessa
mukana niissä, ja minusta on erittäin tärkeää,
että myös venäläiset ovat mukana,
samaten kuin me kuulemme tietysti tshetsheenien edustajia sekä virallisesti
että epävirallisesti.
Ed. Laakso osallistui viime viikolla erittäin aktiivisesti
sekä Tshetshenia-keskusteluun että Irak-keskusteluun,
josta haluan muutaman sanan sanoa, mutta todettakoon Tshetshenian
osalta se, että suurin kiistakysymys on se, koska tämä kansanäänestys,
jota venäläiset ovat ehdottaneet, aiotaan pitää.
Siitä ei yksimielisyyteen viime viikolla päästy.
Mutta joka tapauksessa valiokunta kiinnittää aivan
oikeaan asiaan huomiota. Tshetshenian tilanteessa Euroopan neuvosto
on se, joka pystyy varmasti parhaiten poliittisen ratkaisun aikaansaamiseen
vaikuttamaan.
Myöskin se, että valiokunta kiinnittää huomiota
Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimukseen ja sen liittämiseen
Euroopan unionin perustamisasiakirjoihin, on asia, jota on jo vuosikaudet
ajettu. Ainakin minulla on tällä hetkellä se
kuva, että tämä asia olisi menossa myönteisesti
eteenpäin niin sanotussa konventissa. Tämähän
oli esillä myös viime viikolla Strassburgissa, kun
me käsittelimme Kreikan entisen ulkoministerin Theodoros
Pangaloksen raporttia Euroopan neuvoston panoksesta tässä Euroopan
unionin perustamisasiakirjan laatimisessa.
Puhemies! Euroopan neuvostolla on pari tapaa, jotka haluan ottaa
esille myös ulkopuolelta valiokunnan mietinnön.
Ensinnäkin Euroopan neuvostossa käy vierailevia
puhujia, ja jotkut ovat Euroopan neuvostossa sitä mieltä,
että vähän liian moniakin vierailevia
puhujia. Muun muassa Suomen puolesta ovat viime vuosina käyneet
puheenvuoron käyttämässä presidentti Ahtisaari
ja presidentti Halonen, ja kyllä aina, kun tasavallan presidentti
tai pääministeri käy paikalla, se herättää mielenkiintoa.
Viimeksi viime viikolla todettiin, ettei yksikään
ulkopuolinen puhuja enää voi käyttää puheenvuoroa,
jos hänelle ei voi tehdä kysymyksiä,
eli aina myöskin näille vieraileville puhujille
tehdään kysymyksiä. Tällä hetkellä on
tiedossa, ehkä ed. Laakso tietää tarkemmin
sen, mutta joka tapauksessa tiedossa on se, että aikeissa
on saada Venäjän presidentti Putin Euroopan neuvostoon
lähikokouksissa.
Puhemies! Asia, joka Euroopan neuvostossa tunnetaan nimellä urgent
debate — eli niin kuin me voisimme sanoa, ajankohtaiskeskustelu — on asia,
joka on erittäin mielenkiintoinen, ja silloin saadaan viime
hetken poliittisia kuumia aiheita esille. Viime viikolla käsittelimme
Irakin tilannetta. Ed. Laakso muun muassa puhui yhtenä vasemmistoryhmän
puolesta tässä ja puhui minun mielestäni
hyvin ja järkevästi.
Nyt näyttää siltä, että meillä Suomessa
olisi varattu puoli tuntia seuraavan kyselytunnin aikana Irakin
sodasta keskusteluun. Minun mielestäni tämä on
aivan liian vähän. Toivon, että eduskunta
voisi vielä näin tärkeään
asiaan kuin Irakin sota käyttää enemmän
aikaa. Aivan lähipäiväthän näyttävät
sen, mihin tässä ollaan menossa, mutta kaikki
viittaa siihen, että laajamittainen sota ja lähinnä Husseinin
syrjäyttäminen ovat nyt edessä. Sillä todennäköisesti
on niin kauaskantoisia vaikutuksia, että minun mielestäni
Suomen eduskunnankin pitäisi pystyä sitä käsittelemään.
Niin kuin Euroopan neuvosto jo viime marraskuussa pysyvässä kokouksessa,
Standing Committeessa, otti kantaa, vain YK:n valtuuttamana voidaan
jotakin Irakissa tehdä. Minun mielestäni tämä nyt
pitäisi myöskin Suomessa saada perille.
Puhemies! Aivan lopuksi muutama sana Euroopan neuvoston yhteistyöstä muiden
eurooppalaisten järjestöjen kanssa. Meillä oli
sosialistisessa ryhmässä hyvin mielenkiintoinen
keskustelu viime viikolla, kun Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen
puheenjohtaja Bruce George oli meidän ryhmässämme
ja häneltä kysyttiin, mitä lisäarvoa
Etyj tuo tähän eurooppalaiseen yhteisöön.
Hänen vastakysymyksensä oli, mikä on
se lisäarvo, jonka Euroopan neuvosto tuo tähän. Minun
mielestäni on ei tällä hetkellä niin
selvästi vielä näkyvissä mutta
melkein ennustettavissa se, että Euroopan neuvosto ja Etyj
tulevat tällaiseen kilpailutilanteeseen ja ovat jo, niin
kuin totesin, käytännössä. Sen
takia pitäisi nyt löytää mahdollisimman
laaja yhteistyö näiden kahden eurooppalaisen järjestön
välillä. Etyj:hän, niin kuin me tiedämme,
käsittää myöskin Yhdysvallat
ja Kanadan.
Myöskin täällä Suomen eduskunnassa
esittäisin mietittäväksi sitä,
että ainakin mahdollisimman suurelta osin Euroopan neuvoston
ja Etyjin parlamentaariset valtuuskunnat voisivat koostua samoista
henkilöistä, ketkä ne sitten ensi kaudella
ovatkin.
Ed. Lämsä merkitään
läsnä olevaksi.
Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Elon erinomaisen puheenvuoron jälkeen
haluaisin kertoa vain yhdestä kuriositeetista, jota Euroopan
neuvosto on joutunut käsittelemään. Se
on kysymys Liechtensteinin maaliskuisesta kansanäänestystä.
Liechtensteinin monarkki, prinssi, haluaa itselleen lisää valtaa
ja on alistanut tämän esityksensä kansanäänestykseen. Ellei
hän saa tahtoaan lävitse kansanäänestyksessä,
hän uhkaa lähteä vapaaehtoiseen maanpakoon
ja viedä maan nimen mukanaan. (Naurua)
Nyt olemme hyvin vaikeassa tilanteessa, sillä ne valtaoikeudet,
mitä hän kansanäänestyksessä vaatii,
ovat suuruudeltaan samaa luokkaa kuin Valko-Venäjän
presidentillä Lukashenkalla tällä hetkellä on.
Jos prinssi saa tahtonsa lävitse kansanäänestyksessä,
me olemme sen tilanteen edessä, että me joudumme
huolellisesti tutkimaan, ovatko nämä uudet valtaoikeudet
sopusoinnussa Euroopan ihmisoikeussopimuksen, eurooppalaisten oikeusvaltioperiaatteiden
ja ylipäänsä eurooppalaisten normien
kanssa, ja todennäköisesti ne eivät ole.
Siinä tapauksessa meidän edessämme on
Liechtensteinin alistaminen valvontaan, monitoroinnin kohteeksi,
ja pahimmassa tapauksessa jopa sanktiot. Todettakoon vielä lopuksi,
että hän on jo varannut itselleen mittavan ja
näyttävän asunnon Wienin keskustasta.
Toivomme parasta. (Naurua)
Keskustelu päättyy.