2) Hallituksen esitys uskonnonvapauslaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi uskonnonvapauslaki, joka korvaa vuonna 1922 annetun, voimassa
olevan lain. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi perusopetuslakia,
lukiolakia ja kirjanpitolakia.
Uskonnonvapauslain tarkoituksena on 1 §:n mukaan turvata
perustuslaissa säädetyn uskonnonvapauden käyttämistä.
Perustuslain 11 §:ssä turvataan uskonnon ja omantunnon
vapaus. Uskonnonvapauteen liittyy kiinteästi perustuslain 6 §:n
2 momentissa säädetty uskontoon tai vakaumukseen
perustuvan syrjinnän kielto. Tästä kiellosta
seuraa julkisen vallan käyttöön kohdistuva
velvoite kohdella tasapuolisesti kaikkia uskonnollisia yhdyskuntia
tai maailmankatsomuksellisia suuntia. Perustuslain 11 §:n
1 momentissa luetellaan uskonnon ja omantunnon vapauden tärkeimpinä ilmenemismuotoina
oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus,
uskonnollinen järjestäytymisvapaus sekä niin
sanottu negatiivinen uskonnonvapaus eli oikeus olla kuulumatta uskonnolliseen
yhdyskuntaan.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetus sekä uskonnon
harjoittaminen kouluissa:
Hallituksen esityksessä tunnustuksellisen uskonnonopetuksen
käsite korvataan perusopetuslaissa ja lukiolaissa oman
uskonnon opetuksen käsitteellä. Tämä muutos
ei perustelujen mukaan vaadi uskonnonopetuksen nykyisten sisältöjen muuttamista.
Haluan erityisesti korostaa tätä, koska tässä on
esiintynyt paljon väärinkäsityksiä ja
tästä on kovin paljon keskusteltu. Se ei siis vaadi
uskonnonopetuksen nykyisten sisältöjen muuttamista.
Perusopetuksen järjestäjän tulee, kuten
nykyisinkin, järjestää oppilaiden enemmistön
uskonnon mukaista opetusta, joka järjestetään
sen mukaan, mihin uskonnolliseen yhdyskuntaan näiden enemmistö kuuluu.
Uusi on säännös, jonka mukaan tähän
yhdyskuntaan kuulumaton oppilas voi osallistua kyseiseen opetukseen
huoltajan ilmoituksen perusteella. Lukiossa tästä päättää opiskelija
itse.
Se miten opetus järjestetään enemmistön
uskonnon mukaiseen opetukseen osallistumattomille, on myöskin
säädelty tuossa laissa. Myöskin elämänkatsomustiedon
opetuksen järjestäminen on säännelty
ja myöskin se asia, miten järjestetään
uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumattoman oppilaan opetus eräissä tilanteissa.
Hän voi muun muassa huoltajansa pyynnöstä osallistua sellaiseen
uskonnonopetukseen, joka oppilaan saaman kasvatuksen sekä kulttuuritaustan
perusteella ilmeisesti vastaa hänen uskonnollista katsomustaan.
Perusopetuslakia ja lukiolakia koskeviin muutoksiin sisältyvät
uudet säännökset uskonnon harjoittamiseen
osallistumisesta. Perusopetuksen järjestäjän
tulee ehdotuksen mukaan etukäteen tiedottaa oppilaiden
huoltajille koulun toimintaan sisältyvistä jumalanpalveluksista
sekä muista uskonnon harjoittamiseksi katsottavista tilaisuuksista
ja toimituksista. Huoltajalle tulee lisäksi kertoa, miten
huoltaja voi ilmoittaa, jos oppilas ei osallistu näihin
tilaisuuksiin. Näin siis hallituksen esityksessä.
Perustuslakivaliokunta on arvioinut tätä ja
todennut, että perustuslain turvaamaan uskonnon tunnustamiseen
ja harjoittamiseen kuuluu myös tunnustuksellinen uskonnonopetus.
Uskonnonvapaus edellyttää perusoikeusuudistuksen
esitöiden mukaan yksilön mahdollisuutta saada
uskonnollista tai elämänkatsomuksellista opetusta. Opetuksessa
ja kasvatuksessa tulisi yleisesti myös kunnioittaa yksilön
vakaumusta, lapsen oikeuksia ja huoltajan oikeutta vastata lapsen
kehityksestä.
Negatiivinen uskonnonvapaus koskee myös uskonnon harjoittamista.
Ketään ei perustuslain 11 § 2 momentin
nimenomaisen säännöksen mukaan voida
velvoittaa osallistumaan omantuntonsa vastaisesti jumalanpalvelukseen
tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen. Tämän
säännöksen tarkoituksena ei ole estää muiden
positiivista uskonnon harjoittamisen vapautta.
Valiokunta katsoo esityksen mukaisesti sääntöjen
uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetukseen saamisesta
olevan sopusoinnussa perustuslain kanssa. Esityksestä ei
muutoinkaan ole huomauttamista perustuslain näkökulmasta
ennen muuta siksi, että oman uskonnon opetus ei sisällöltään,
sivistysvaliokunnan siitä esittämien luonnehdintojen
mukaan, ole perustuslaissa tarkoitettua uskonnon harjoittamista.
Perustuslakivaliokunta näin ollen yhtyy sivistysvaliokunnan käsityksiin
uskonnonopetuksen tarkoituksesta ja siitä, mitä uskontoon
perehtymiseen voi kuulua. Tiedollisen aineksen ohella oman uskonnon
opetusta on esimerkiksi rukous, virsi ja tutustuminen uskonnollisiin
toimituksiin.
Perustuslakivaliokunta korostaa myös sitä, että lain
voimaantulon yhteydessä on tarkistettava, että kaikki
opetussuunnitelmat täyttävät lain vaatimuksen
oman uskonnon opetuksesta yhdenvertaisesti ja että etenkin
lukion opetussuunnitelmiin uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetuksesta sisältyvät yleissivistävästi
suurten maailmanuskontojen perusteet, siis kaikkiin näihin, joita
opetetaan.
Haluan erityisesti myöskin korostaa sitä,
että valiokunta toteaa lisäksi, ettei lainsäädäntö aseta estettä sille,
että maailmankatsomuksellisissa kouluissa eri aineiden
opetukseen kuuluu koulujen ominaisluonteen mukaisesti läpäisyperiaatteella
katsomuksellista ainesta. Haluan korostaa tätä erityisesti
siksi, että asiantuntijakuulemisen yhteydessä tuli
esiin epäilys siitä, että tällainen läpäisyperiaate
näissä kouluissa haluttaisiin torjua.
Perustuslakivaliokunta on erikseen vielä arvioinut
ehdotettuja säännöksiä uskonnon
harjoittamiseen osallistumisesta ja tähän liittyvästä tiedottamisesta.
Perustuslakivaliokunta on tullut siihen tulokseen, että valiokunta
ehdottaa poistettavaksi 2. ja 3. lakiehdotuksesta ne pykälät, joissa
on edellytetty, että vanhemmille kaikissa tapauksissa aina
viestitetään, minkälaisia tilaisuuksia
on ja mihin pitää saada osallistumislupa jne.
Katsoimme, että nämä ovat lähinnä järjestysluontoisia
kysymyksiä eivätkä edellytä lain
säätämistä. Tervettä järkeä saa
edelleenkin käyttää tämänkin
lain tultua säädetyksi.
Kustannusvaikutuksista perustuslakivaliokunta jälleen
toteaa yhtyen sivistysvaliokunnan käsityksiin, että myöskin
perustuslakivaliokunta pitää valitettavana sitä,
että esityksessä ei ole pyritty selvittämään,
millä tavoin ehkä lisääntyvät
eri uskontojen opetustarpeet olisivat käytännössä ylipäätään
hoidettavissa ja millaisin kustannuksin. Tämä on
minusta valitettavaa, että tämä taitaa
olla tällä viikolla jo kolmas hallituksen esitys,
jossa me joudumme näihin kustannuksiin puuttumaan.
Hautaustoimilain voimaantulo lykkäytyy teknisistä syistä.
Muutoin viittaan valiokunnan mietintöön yksityiskohtien
osalta.
Johannes Leppänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Meidän käsiteltävänämme
on hallituksen esitys 170/2002 uudeksi uskonnonvapauslaiksi. Nyt
on tarkoituksena korvata edellinen, vuonna 1922 säädetty
ja 1923 voimaan tullut uskonnonvapauslaki. Suomalainen yhteiskunta
on muuttunut paljon voimassa olevan lain aikana. Olen monesti ajatellut,
miten lähestymme muuttuneen ajan vaatimuksia ja pystymmekö me
tämän uudistuksen yhteydessä heijastamaan
kansakunnan suuren enemmistön tahtoa. Tämä asia
nousee mieleen erityisesti tällaisessa lainsäädännössä, joka
on perusarvojen herkällä alueella.
Olen iloinnut tämän lain käsittelyn
yhteydessä siitä, että kukaan ei ole
asettanut kyseenalaiseksi tämän lakiuudistuksen
tarpeellisuutta. Tästä voimme tehdä sen
johtopäätöksen, että suomalaiseen
yhteiskuntaan edelleen kuuluvat olennaisesti uskonnolliset asiat.
Olen ajattelemassa niin, että uskonnon opettaminen ja yleensä uskontoon liittyvät
asiat opettavat meille jokaiselle suvaitsevaisuutta sen oikeassa
mielessä. Sitä olen toivonut tämän
illan aikaisemmissakin keskusteluissa. Toinen toisensa ymmärtäminen
ja arvostaminen rakentuu paljolti edelleen kristillisen etiikan pohjalle.
Meidän kansakuntamme kulttuuriin on kristinusko vaikuttanut
hyvin syvästi. Sen toivoisi edelleenkin olevan ohjenuorana.
Arvoisa puhemies! Vuonna 1995 tulivat voimaan perustuslain 2
lukuun kirjoitetut perusoikeudet. Perustuslain 11 §:ään
on kirjoitettu uskonnonvapaus. Sen lähtökohtana
on positiivinen uskonnonvapaus: "Jokaisella on uskonnon ja omantunnon
vapaus. Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus
tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua
tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan." Tämän
perustuslain 11 §:n pohjalta on laadittu tämä lakiesitys.
Yleisesti voidaan sanoa, että esitys on onnistunut.
Lakiesitystähän edelsi laajan uskonnonvapauskomitean
perusteellinen työ. Komitean esityksen pohjalta tämä esitys
on myös laadittu.
Pari yksityiskohtaa haluan tuoda esille, joissa henkilökohtaisesti
olisin mieluummin ehkä säilyttänyt vanhat
sanonnat ja käytännöt, ensiksikin tunnustuksellisen
uskonnonopetuksen, joka on suora lainaus myös perusopetuslain
tekstistä. Muutoksen perusteluna on käytetty sitä,
että käytännössä opetussuunnitelmilla
on jo poistettu toistakymmentä vuotta sitten tunnustuksellisen uskonnonopetuksen
piirteet ja sisältö.
Toinen asia on uskonnonopettajien kuuluminen uskonnolliseen
yhdyskuntaan, kuten kansankielellä sanotaan: kirkkoon kuuluminen.
Näin se vanha termi oli. Olisin nähnyt mielelläni,
että tämä vanha käytäntö olisi
voinut jatkua.
Olen hyvin tietoinen siitä, että ongelmia
on aiheutunut muun muassa tuolla Itä-Suomessa ortodoksisen
uskonnon opettamisessa, kun ei ole saatu kirkkokuntaan kuuluvia
opettajia. Nämä asiat kuitenkin on ratkaistu jo
komiteavaiheessa, eikä ollut reaalista mahdollisuutta eikä edes
paljon ehkä halujakaan siihen palata eikä esittää edes näihin
muutoksia.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan yksimielisesti hyväksymä mietintö on
nyt meidän käsiteltävänämme.
Valiokunta työskenteli hyvin avoimesti ja keskinäisen
kunnioituksen ilmapiirissä. Halusimme korostaa perustuslain mukaista
yksinkertaista ja ymmärrettävää positiivista
uskonnonvapautta. Halusimme säilyttää vanhoja
ja ongelmattomiksi koettuja käytäntöjä, ei
siksi, että ne olivat vanhanaikaisia, vaan koska niissä ei
ole ongelmia, siksi voidaan sellaiset käytännöt
säilyttää.
Sivistysvaliokunta on lausunnossaan käsitellyt hyvin
seikkaperäisesti uskonnonopetuksen tavoitteita ja merkitystä osana
suomalaista identiteettiä ja kulttuuria. Sivistysvaliokunnan
lausunto oli meillä pohjana myös niille muutoksille,
joita perustuslakivaliokunnassa tehtiin. On syytä tässä yhteydessä vielä kiittää erikseen
sivistysvaliokuntaa siitä hyvästä lausunnosta.
Uskonnollisten tilaisuuksien tiedottamista koulutyössä koskevat
pykälät valiokunta poisti. Valiokunnan mielestä ne
olivat menettelytapasäännöksiä,
joita perustuslaki ei täsmennyksinä tarvitse.
Perustuslain 11 § ei tarvitse tällaista päättelyketjua,
joka lähtee perustuslaista ja etenee uskonnonvapauslain
kautta koululakien pykäliin ja edelleen jättää viimeisen
tulkinnan koululle, rehtorille tai opettajille. Tällaista
tulkintaongelmaa ei haluttu synnyttää, ja toisaalta,
kun nykykäytännössä ei ollut
mainittavia ongelmia, perustuslakivaliokunta päätti
poistaa nuo pykälät.
Perustuslain uskonnonvapauspykälä on varsin
yksiselitteinen ja ymmärrettävä, ja tarvittavan
tulkinta-avun löytää perusteluista. Sen
lisäksi, kuten täällä jo puheenjohtaja
Kokkosen puheenvuorossa tuli esille, terve ja tarpeellinen maalaisjärki
auttaa tässäkin tapauksessa.
Arvoisa puhemies! Lain käsittelyn yhteydessä tuli
esille eräs varsin mielenkiintoinen seikka. Meille annettiin
ymmärtää asiantuntijoiden toimesta, että opetussuunnitelmien
uudistuksella jo yli kymmenen vuotta sitten on tunnustukselliset elementit
uskonnonopetuksesta poistettu. Tämän tosiasian
myös uskonnonvapauskomitea on todennut. Asiaan ei ole minun
tarkoitukseni tässä palata eikä kaivaa
vanhoja asioita, mutta periaatetasolla se on mielenkiintoinen ja
merkityksellinen. Onko niin, että opetussuunnitelmilla
ohjataan lainsäädäntöä?
Tämä on minusta virheellinen lähtökohta.
Haluan sanoa tämän painavasti. Lainsäätäjän
tahtoa on noudatettava myös opetussuunnitelman laatijoiden.
Se on lähtökohta.
Valiokunnan viesti opetussuunnitelmien laatijoille tulevaisuudessa
on selkeä. Suomessa on tarpeellista oman uskonnon opetus
ja lähtien positiivisesta uskonnonvapaudesta. Samoin on
tärkeää tutustua muihin uskontoihin.
Oman uskonnon opetukseen kuuluu tiedollisen aineksen lisäksi
myös esimerkiksi virsi, rukous ja tutustuminen uskonnollisiin
toimituksiin. Samoin opetussuunnitelmien laatijoiden on otettava
huomioon, että lain voimaantulon yhteydessä on tarkistettava
niin sanottu vastavuoroisuusperiaate. Kaikkien opetussuunnitelmien
on täytettävä lain vaatimukset oman uskonnon
opetuksesta yhdenvertaisesti. Lisäksi etenkin lukion opetussuunnitelmiin
uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksesta on
sisällytettävä yleissivistävästi
suurten maailmanuskontojen perusteet.
Arvoisa puhemies! Omasta puolestani kiitän valiokuntaa
työskentelystä tämän hyvin vahvasti arvoperustaisen
ja herkän lakiesityksen käsittelyssä.
Uskon niin, että ymmärtämys toisiamme kohtaan
lisääntyi tämän käsittelyn
aikana. Samalla toivon, että voimme heijastaa Suomen kansan
syviä pohjavirtoja ja tukea niitä. Samalla toivon,
että monet perusteettomat pelot ja ennakkoluulot, joita
saimme käsittelyn aikana kuulla erilaisista viestivälineistä,
tämän lain kielteisistä vaikutuksista
olisivat nyt hälvenneet.
Tarpeellista on kuitenkin tulevaisuudessa myös eduskunnan
toimesta seurata sitä, että kansakunnan suuren
enemmistön näkemykset ovat myös säädöstasolla
elävää todellisuutta.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Alkuilta on ollut tiiviisti ruumiin teemoissa,
ja nyt pääsemme hengen puolelle. Kun tein aikanaan lakialoitteen
yhteisestä uskontotieto-oppiaineesta, aloitan puheeni tästä ja
sen jälkeen käsittelen perustuslakivaliokunnan
mietintöä.
Olen iloinen, että tässä omassa lakialoitteessani
esitetty ajatus siitä, että koulun kuuluu antaa myös
yleissivistävää ja yhteistä tietoa
kaikille opiskelijoille maailmanuskonnoista siitä riippumatta,
mikä on perheen tai oppilaan oma maailmankatsomus, on ikään
kuin idättänyt ainakin verson siinä ajatuksessa,
että opetussuunnitelmia laadittaessa lukiossa kaikille
oppilaille tulee näitä yhteisiä yleissivistäviä oppiaineita.
Toivon, että tällä mallilla voidaan muutamaa
seikkaa, mitkä minusta hallituksen pohjaesityksessä ovat
olleet näennäisyhdenvertaisia, parantaa. Näennäisyhdenvertainen
ajatus siitä, että kaikille tarjotaan omaa uskontoa,
tosiasiallisesti oppilaan kannalta ei ole tarkoittanut tasalaatuista
opetusta eikä myöskään samoja
mahdollisuuksia ylioppilaskirjoitusten kirjoittamisessa, koska ylioppilaskirjoituksissa
voi vastata vain evankelisluterilaisen uskonnon, ortodoksisen uskonnon
tai elämänkatsomustiedon tehtäviin. Toivon,
että tämä perustuslakivaliokunnan ajatus
näistä yhteisistä kursseista voisi käytännössä johtaa
siihen, että lukiossa osa näistä uskonnon
tai elämänkatsomustiedon tunneista pidetään
yhdessä ja silloin myös taataan, että näissä oppiaineissa voitaisiin
esimerkiksi ylioppilaskirjoituksissa kirjoittaa.
Niin kuin sanoin, tein oman lakialoitteeni viattomin mielin
ja olin vähän pettynyt siitä, että hallitus
omassa pohjaesityksessään, kun vertaili näitä muita
uskonnonvapauslakiin liittyviä lakeja pohjoismaisiin käytäntöihin,
nimenomaan vaikeni uskonnonopetustilanteesta muissa Pohjoismaissa,
siitä että Ruotsissa on tällainen uskontotieto.
Ei ollut tehty tällaista vertailua.
Voi sanoa, että tein sen viattomin mielin, mutta olen
vakuuttunut valiokuntakuulemisen jälkeen, että koululaitoksemme
ja suomalainen yhteiskunta ei todellakaan ole vielä valmis
siihen, sellainen juopa oli eri näkemysten välillä.
Tavallaan minusta tuntuu, että niiden mukaan, joiden mielestä maailmankuva
ei saa sisältää yliluonnollisia elementtejä,
osittain tämä vapaus olla uskomatta oli myös
vapautta olla tietämättä uskonnoista,
ja tuli sellainen olo, että kristinusko, kuhnekylvyt ja
joogalentäjät olivat aivan saman arvoista huuhaatietoa.
Toisaalta olin hyvin häkeltynyt siitä, miten eri
uskontokuntien edustajat ahdistuivat ajatuksesta, että koulussa
opetettaisiin uskontoa ilman, että siinä ikään
kuin pyhyyselementtiä sellaisenaan halutaan siirtää oppilaan
kokemukseksi. Voin vilpittömästi sanoa, että en
ollut ajatellut, että näiden kahden maailmankuvan välinen
ero on paljon suurempi kuin minkään eri uskontojen
käsitysten välinen. Minusta tuntuu, että lakialoitteeni
mukainen uudistus, jotta ei poljettaisi ei Jumalaan uskovien tai
sitten Jumalaan uskovien oikeuksia, vaatisi paljon perustelemisia,
valmisteluja, paremman koulutuksen. Mutta uskon, että se
on kyllä tulevaisuudessa varteenotettava malli, ja myös
Kuntaliittohan otti saman kannan tähän koulujen
opetukseen osittain varmaan kustannussyistä.
Nyt hylkään lakialoitteeni, rakas lapsi jää nyt, koska
huomasin, että aika ei ole sille kypsä, ja sen,
mikä oli kypsää, perustuslakivaliokunta
viisaasti otti huomioon. (Ed. Kokkosen välihuuto) — Melkein
tuomioistuinmaisen viisaasti arvoisa puheenjohtaja Kokkonen tässä asiassa
toimi.
Toisesta asiasta, siitä mitä aion ehdottaa
lausumaksi.
Olen, voi sanoa, vähän pettynyt siihen komiteatyöskentelyn
pohjavireeseen ja väittäisin näin, että suurin
osa näistä traagisista keskusteluista, saako laulaa
suvivirsiä ja tämmöisiä, on
täysin itse aiheutettua. Ministeri Niinistö puhuu
etujärjestöistä, että meillä on
tällainen tapa, että etujärjestöt
keskenään sopivat, ja tässä komiteassa
ei suinkaan lähdetty avoimesti katsomaan, mitä muuttunut
perustuslaki ja muuttunut yhteiskuntatilanne tarkoittaisi koululaitokselle,
vaan ikään kuin saavutettujen etujen puolustajat,
mukaan lukien Vapaa-ajattelijain liitto ja kirkko, halusivat säilyttää vanhan
tilanteen niin sellaisenaan kuin mahdollista.
Minun väitteeni on, että kun evankelisluterilainen
kirkko vaati, että lapsille, joiden vanhemmat kuuluvat
evankelisluterilaiseen kirkkoon ja lapset sitä kautta,
tämä oman uskonnon opetus on pakollista, tästä seurasi
ristiriita uskonnonvapauden ja positiivisen uskonnonvapauden välillä. Meillähän
on tällä tavalla lapsen kannalta hieman ristiriitainen
tilanne siinä, että vanhemmilla on oikeus opettaa
lapsille oma arvomaailmansa, se on osa vanhempien vastuuta kasvattajina,
mutta kun mennään koulun puolelle, siellä tuleekin esille
perustuslain lapselle suoma subjektiivinen uskonnonvapaus. Meillä todella
nyt sivistysvaliokunnan lausunnossakin todetaan, niin kuin tiedetään,
että ykkösluokkalaisella — en tiedä,
koskeeko se esikoululaisiakin piakkoin — on oikeus ilmoittaa
omantuntonsa mukaisesti, ettei omantunnonsyistä osallistu
joihinkin uskonnollisiin tilaisuuksiin, ja aika hurja vastuu sille
pienelle lapselle laitetaan. Mutta kun on tehty pakollinen velvollisuus
osallistua oman uskonnon opetukseen, niin sitten tavallaan sen vastapainona
on pitänyt ottaa tämä lapsen oikeus olla
osallistumatta uskonnon harjoittamiseen. Käsittääkseni
ortodoksisessa kirkkokunnassa ja muissa on niin, että lapsi
voi valita elämänkatsomustiedon tai oman uskonnon
opetuksen välillä.
Sitä ei ole ehkä riittävästi
ehditty valiokuntakuulemisessa tutkia, mutta jos alun perinkin olisi ollut
se ajatus, että osallistuminen uskonnonopetukseen on vapaaehtoista,
niin silloin ei olisi tullut tätä keskustelua,
saako puhua tontuista. Kyllä vapaaehtoisesti voi sitoutua
toisenlaisiin asioihin. Keskustelu syntyi tästä pakollisuudesta,
joka oli minun mielestäni evankelisluterilaiselta kirkolta
suuri virhearviointi ja myös osoitus siitä, että eivät
luota oman sanomansa kantavuuteen tai opettajien laatuun. Mielestäni
olisi hyvin luonnollista, että jos koululaitoksessa on
tarjolla tätä elämänkatsomustietoa
tai sitten oppilaan oman uskonnon opetusta, niin sen valinnan tekisi
perhe kaikkien uskontokuntien kohdalta eikä niin, että muissa
uskontokunnissa valinnan tekee perhe, mutta evankelisluterilaisen
kirkon jäsenille sen on tehnyt kirkko.
Aion esittää lausumaa, että hallitus
valmistelisi esitystä, että uskontokuntiin kuuluvilla
lapsilla olisi oikeus osallistua alle 15-vuotiaan kohdalla huoltajan
valinnan mukaan joko oman uskonnon tai elämänkatsomustiedon
opetukseen ja sitten yli 15-vuotiaalla tämä valinta
on oppilaalla itsellään ja lukiossa, kun kysymys
on vapaaehtoisesta yleissivistävästä koulutuksesta,
oppilaalla olisi oikeus tehdä tämä valinta
itse.
Todella, kun olen saanut vilpittömin mielin tehdä tämän
oman aloitteeni, joka pohjautuu minun käsitykseeni siitä,
minkälaista perusopetuslakia olin viime kaudella luomassa,
niin voin sanoa, että asiantuntijakuulemisen jälkeen
olen täysin vakuuttunut siitä, että suuri
enemmistö nimenomaan haluaa, että koulun tarjoama
opetus on sitä oman maailmankuvan vahvistamista, niin elämänkatsomustiedon
ihmiset kuin ortodoksit ja suurin osa evankelisluterilaisista. Evankelisluterilainen
käsitys siitä, että uskonnon opetus on tunnustuksetonta
tällä hetkellä, perustuu tämmöiseen
käsitykseen, että evankelisluterilainen etiikka
on perusteltavissa myös järkisyin, että evankelisluterilainen
etiikka, mikä opetetaan, ei vaadi uskomista, koska sitä voidaan
perustella puhtain järkisyin, että se lähestyy
tämmöistä traditionaalista humanistista
etiikkaa. Jotkut sanovat, että tämä valtauskonto
on hajuton ja mauton uskonto, että vaikka uskookin, niin
se ei pahemmin tunnu.
En voi ottaa tähän kantaa, mutta voin vakuuttaa,
että hyvin monissa muissa uskonnoissa, mitä opetetaan
koulussa, on hyvin voimakkaana se elementti, että usko
tuntuu. Kun evankelisluterilainen kirkko ajoi tilanteen tämän
pakko-opetuksen kautta tähän, että pitää puhdistaa
nämä tunnustuselementit niin voimakkaasti pois
opetuksesta, niin tämä on varmaan suuri suru ja
suuri muutos esimerkiksi ortodoksien opetuksessa.
Todella totean, että aika ei ole kypsä lakialoitteelleni,
mutta haluaisin panna tämän komiteanmietinnön
takana olevat etujärjestönomaiset lainlaatijat
vastuuseen siitä, että tämä ongelma on
suurelta osin kyllä itse aiheutettu, koska haluttiin pitää kiinni
semmoisesta edusta, joka minun mielestäni ei kuulu nykyiseen
koululaitokseen.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin toteaisin ed. Krohnille,
että tontutkin on nyt rehabilitoitu. Nyt saa tonttuja jälleen
olla, se ei ole enää mikään
ongelma.
Mutta toteaisin ennen kaikkea sen, että evankelisluterilaisen
ja ortodoksisen kirkkokunnan edustajat minun mielestäni
olivat hyvin vapaamielisiä tässä yhteydessä.
Mieluumminkin eräät muut tahot yrittivät
puhdistaa koko suomalaisen yhteiskunnan uskonnollisista traditioista,
koko meidän historiallisesta perimästämme.
Minusta näytti välillä siltä,
että perustuslain 11 §:ää tulkittiin
ikään kuin siinä olisi vaan se lause,
että jokainen saa olla kuulumatta (Ed. Väistö:
Negatiivinen!) uskonnolliseen yhdyskuntaan. Eli tämä negatiivinen
uskonnonvapaus oli kovin korostetusti esillä, kun sentään
lähdetään siitä, että täällä on
jokaisella myöskin oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua
uskonnolliseen yhdyskuntaan. Valtaosa väestöstä kuuluu
näihin kahteen kirkkokuntaan ja monet monet muut sitten
eräisiin muihin (Puhemies koputtaa), joten meidän
on syytä tunnustaa kyllä kulttuuritraditiomme
myös.
Irina Krohn /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun alkuperäisen lakialoitteeni
mukaan olisi juuri turvattu kaikille, myös uussuomalaisille
tai muihin uskontoihin kuuluville, juuri tämä kristillinen
kulttuuritraditio. Voin sanoa, että kaikista vihamielisimmät
kannanotot olen saanut juuri ateistien suunnalta, vaikka itse en
ole kirkkoon kuuluva. Missään nimessä minä en
ole ollut poistamassa kulttuuritraditiota.
Sanon näin, että meillä asiantuntijakuulemisessa
ortodoksiset piispat sanoivat, että he eivät aio
muuttaa käytäntöään.
Heidän mielestään heidän nykyinen
tunnustuksellinen käytäntönsä on juuri
sitä, mitä he haluavat antaa. Nyt tämän
lain myötä tilanne tulee muuttumaan, ja haluan
tästä vastuuttaa. Kysymys on lähtenyt
juuri tästä, että halutaan, että perheet
eivät valitse, vaan evankelisluterilainen kirkko valitsee
perheen puolesta, minkälaista opetusta lapsi saa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva uskonnonvapauslain
ja siitä olevan mietinnön taustalla on pitkä prosessi.
Täällä edellä ed. Krohn
toi esille, että hän on pettynyt siihen, minkälaisiin
tuloksiin lakia valmistellut uskonnonvapauskomitean mietintö päätyi.
Oma näkökulmani on, että sillä,
mitä uskonnonvapauskomitean mietinnössä on,
ja samoin, mitä kaiken kaikkiaan lain valmistelun yhteydessä on
eri yhteyksissä tullut niin täällä eduskunnassa
käsittelyn aikana mutta myös eduskunnan ulkopuolelta,
sillä kaikella, on ollut vaikutuksensa siihen, mikä lopputulos
on.
Olen erittäin tyytyväinen siihen, minkälaisen mietinnön
perustuslakivaliokunta on tehnyt, ja, niin kuin täällä tuli,
myös siihen sävyyn, mikä perustuslakivaliokunnassa
on ollut. Se osoittaa sitä, että perustuslakivaliokunta
on perehtynyt tähän todella syvästi ja
tehnyt paitsi lausumia myös muutoksia, mitkä tuovat
esille sitä ilmapiiriä, mitä tässä yhteiskunnassa
myös on tämän lain valmistelun yhteydessä ollut.
Sen voivat varmasti myös ne ihmiset, jotka ovat meihin
ottaneet yhteyksiä — tavalliset kansalaiset, opettajat,
rehtorit ja myös monet muut — varmasti todeta.
Itse olin sivistysvaliokunnassa ja olen myös tyytyväinen
siihen, mitä sivistysvaliokunnassa saimme lausuntoon. Ainoastaan
se, mikä itselleni jäi ongelmaksi, oli tämä harjoittamiseen
liittyvä eli 13 a ja 9 a §,
jotka nyt perustuslakivaliokunta on esittänyt poistettavaksi.
Sivistysvaliokuntahan teki esityksen, että nämä pykälät
saisivat erilaisen otsakkeen eli "Uskonnollisista tilaisuuksista
tiedottaminen" tulisi "Uskonnon harjoittamiseen osallistumisen"
tilalle. Tässä yhteydessä itse äänestytin
sivistysvaliokunnassa, koska en ollut tähän tyytyväinen
ja halusin, että olisi sitten poistettu nämä,
mutta siinä yhteydessä jäin yksin, perusteluna
nimenomaan se, mikä täälläkin
on tullut joissakin puheenvuoroissa, että tavoitteena oli
nimenomaan positiivinen uskonnonvapauden toteutuminen koulussa,
mikä tarkoittaa käytännössä,
että niin peruskouluissa kuin lukioissa ei tulisi hankaloittaa
tai rajoittaa tarpeettomasti luontevaa uskonnollisiin tilaisuuksiin
osallistumista.
Näen, että lainsäätäjän
tulee jättää tilaa jokaisen omalle vakaumukselle
ja uskonnonopetuksella ja uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisellä tulee
nähdä positiivinen merkitys eli sillä vahvistetaan
oppilaan eheää maailmankuvan syntymistä ja
kykyä arvioida eri asioiden merkitystä. Nythän
enemmän juuri elämänkatsomustiedon sisältöihin
on yhdistetty se, että siellä tavoitellaan eheän
maailmankuvan syntymistä ja arvoperusteista analyysiä.
Oma näkemykseni on, että uskonto voi olla oppiaine,
jossa nimenomaan vahvistetaan sitä, että oppijalle
syntyy kuva maailmasta ja syntyy välineitä, millä valita itselle
erilaisista arvoista oikeita ja perusteltuja omaan toimintaan ja
omaan käyttäytymiseen. Näen siis tämän,
että nämä pykälät poistetaan, erittäin
myönteisenä asiana.
Toinen, mihin perustuslakivaliokunta on erittäin vahvasti
kiinnittänyt huomiota, on opetuksen sisällöt.
Oikeastaan myös hallituksen esityksessä, kun perustellaan
tätä lakiesitystä, sanotaan, että tämä laki
on tarkoitukseltaan sellainen, että siinä ei muutetaan
koulujen uskonnollisia tilaisuuksia, mitä siellä on
ollut: päivänavauksia, jumalanpalveluksiin osallistumista
tai kristillisiin perinteisiin kuuluvia juhlia jne. tai erilaisia tilaisuuksia.
Hallituksen esityksessä jo sanotaan, että eri
oppiaineiden opetuksen sisältöjä ei ole tarkoitus
muuttaa tällä nyt olevalla lailla.
Tähän kiinnitti myös sivistysvaliokunta
huomiota, ja on erittäin hienoa, että perustuslakivaliokunta
on lausunut, että se yhtyy sivistysvaliokunnan käsityksiin
uskonnonopetuksen tarkoituksesta ja siitä, mitä uskontoon
perehtymiseen voi kuulua. Nimenomaan perustuslakivaliokunta tuo
esille, että tiedollisen aineksen ohella oman uskonnon
opetusta on esimerkiksi rukous, virsi ja tutustuminen uskonnollisiin
toimituksiin, eli perustuslakivaliokunta meidän, sivistysvaliokunnan,
lauseitamme teki mielestäni selvemmäksi tässä yhteydessä.
Edelleen pidän erittäin hyvänä,
että perustuslakivaliokunta on myös tarkentanut,
mikä merkitys on opetussuunnitelmien perusteilla. Perustuslakivaliokunta
tuo esille, että lain voimaantulon yhteydessä on
tarkistettava, että kaikki opetussuunnitelmat täyttävät
lain vaatimuksen oman uskonnon opetuksesta yhdenvertaisesti ja että etenkin
lukion opetussuunnitelmiin uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetuksessa sisältyvät yleissivistävästi
suurten maailmanuskontojen perusteet.
Näen, että lain valmistumisen myötä on
erittäin tärkeää se, mitä tapahtuu
siinä valmistelutyössä, suunnittelutyössä,
kun opetussuunnitelman perusteita nyt laaditaan. Todella näkisin, että meillä ei
nyt ole valmiita opetussuunnitelman perusteita uskonnonopetukselle
tässä vaiheessa, vaan tämän
lain voimaan tulemisen jälkeen tarkistetaan, ovatko mahdollisesti
ne opetussuunnitelman perusteet, jotka ovat valmistelussa tällä hetkellä niin
peruskoulua kuin lukiota ajatellen, saman suuntaiset kuin nyt tämä esitetty,
mahdollisesti täällä myöhemmin
hyväksyttävä laki ja erityisesti, toteutuuko
siinä se, mitä perustuslakivaliokunta on mietinnössään
sanonut.
Arvoisa puhemies! Vielä haluan tuoda esille, että sivistysvaliokunta
paitsi että puuttui näihin sisältöihin
omassa lausunnossaan korosti uskonnonvapauslain yhteydessä sitä,
että kun uskonnonopetusta kehitetään
ja suunnitellaan, on erittäin tärkeää se,
että siihen tulee mukaan niin sanottu pedagoginen näkökulma.
Siis kaikessa uskonnonopetuksessa on tärkeää tietenkin
uskonnonopettajan hyvä aineenhallinta, mutta myös pedagoginen
pätevyys. Sivistysvaliokunta korosti, että ne
turvaavat uskonnonopetuksen tavoitteiden saavuttamisen. Näen,
että nimenomaan tähän sisältyy
se, että uskonnonopetuksessa käytetään
hyvin monipuolisesti erilaisia pedagogisia menetelmiä,
jotta se koko herkkyys, mitä tällaisella arvoperusteisella — uskonnonopetus
kuitenkin, jos se ei nyt ole enää tämän
jälkeen tunnustuksellista, perustuu arvoihin, ja voi vielä sanoa,
että oikeastaan mikään uskonto ei voi
olla ilman tunnustusta — jotta siitä ei tule sitten
pelättyä, mikä ehkä osin uskonnonvapauslain
muutoksessa on ollut lähtökohtana, että ehkä meillä on
ollut joitakin negatiivisia esimerkkejä, joissa on yksittäisesti
nähty, että on ehkä ollut painostusta
tai käytetty sitä opettajan asemaa väärällä tavalla.
Täällä jo aikaisemmin ed. Leppänen
toi esille, että me elämme tätä aikaa.
Jos ajatellaan meidän koko koulujärjestelmäämme
ja sitä, millä tavalla eri oppiaineet kehittyvät,
millä keinoin tänä aikana myöskin
opetusta arvioidaan ja seurataan, niin me olemme viime vuonna hyväksyneet
lain esimerkiksi peruskoulun arviointineuvostosta ja näen,
että sillä on sama merkitys, mikä on
korkeakouluopetuksessakin, että kaikkea opetusta tulee arvioida
ja seurata. Näen näin, että sillä on
oma merkityksensä siinä, että todella
niin sisällölliset kuin pedagogisetkin tavoitteet,
kaikkien muidenkin oppiaineiden, mutta myös nyt tässä kysymyksessä olevan
uskonnonopetuksen kohdalla varmasti tulevat toteutumaan.
Vielä lopuksi haluan korostaa sitä, että tämän lain
yhteydessä eri yhteiskuntajärjestelmien rakentava
vuorovaikutus perustuu kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen,
jossa arvokysymykset ovat viime kädessä ratkaisevia.
Tätä korosti sivistysvaliokunta. Tämä tarkoittaa
sitä, että arvokasvatuksessa ei enää suvaitsevaisuuteen
kasvattaminen riitä, vaan syvemmän kulttuurisen
vuoropuhelun edellytyksenä on oman uskonto- ja kulttuuriperinteen
entistä parempi tuntemus. Menestyksellinen monikulttuurinen
vuorovaikutus ei onnistu ilman kansallisen ja kristillisen perinteemme
hyvää tuntemusta ja ymmärtämistä.
Ei siis riitä vain tuntemus, vaan tarpeen on myös, että sen
jollakin tavalla ymmärtää, ja tämä tulee opetuksessa
ottaa huomioon. Näin sivistysvaliokunta piti välttämättömänä näiden
haasteiden huomioon ottamista niin opetussuunnitelman perusteissa
kuin nyt sitten koko opetussuunnitelmatyössä,
mitä tämä laki edellyttää.
Ed. Rönni merkitään
läsnä olevaksi.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies Uosukainen.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Uskonnonvapauslain uudistaminen on perusteltua. Nyt
säädettävällä laillahan
korvataan vanhentunut, jo peräti vuodelta 1922 peräisin
oleva lainsäädäntö. Uudistus
on tarpeen myös uuden perustuslain vuoksi. Lähtökohtana
perustuslaissa on positiivinen uskonnonvapaus. Sen mukaan jokaisella
on oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa sekä oikeus
ilmaista vakaumus. Lisäksi jokaisella on uskonnollinen
järjestäytymisvapaus. Toisaalta on myös
negatiivinen uskonnonvapaus, siis oikeus olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan.
Eduskuntakäsittelyn aikana julkisuudessa käytiin
melko vilkastakin keskustelua uuden lain sisällöstä ja
ennen muuta koulujen uskonnonopetuksesta. Pohdittiin myös,
säilyvätkö koulujen perinteiset joulu-
ja kevätjuhlat, epäiltiin, kaikuuko Suomen kouluissa
jatkossakin Suvivirsi kesäloman alkaessa. Mielestäni
syynä sekaannukseen oli hallituksen esityksen epäselvyys eräiltä osin.
Tällaisessa tilanteessa väärille ja,
voi sanoa, jopa tahallisesti harhaanjohtaville tulkinnoille oli
kasvutilaa.
Arvoisa puhemies! Nyt valmistuva uskonnonvapauslaki on hälventämässä epäilyt.
Perustuslakivaliokunta on tehnyt mielestäni hyvää työtä. Mietinnössään
valiokunta korostaa perustuslain mukaista yksinkertaista ja ymmärrettävää,
positiivista uskonnonvapautta. Selkeänä tavoitteena, näin
ymmärrän, on myös säilyttää vanhat
ongelmattomiksi koetut käytännöt. Omassa
lausunnossaan hallintovaliokunta totesi, että lakiehdotuksella
ei tulisi muuttaa traditioita koskien oppilaitosten juhlia ja muita
perinteitä. Mielestäni tämä tavoite
on nyt kirjattu selkeästi perustuslakivaliokunnan mietintöön.
On muistettava, että kirkkoihin ja kristillisiin yhteisöihin
kuuluu jäseninä yhdeksän suomalaista
kymmenestä. Uskonnonopetus on perusteltua jo pelkästään
koulun yleissivistävän tehtävän
takia. Oman uskonnon opetus liittyy läheisesti kulttuuriin
ja vanhempien, myös kotien, kasvatustehtävään.
Myös uskonnonopetus palvelee perusopetuksen kotiseutuperiaatetta
ja turvaa uskonnonvapauden. Julkinen valta ei pakota ketään
oman tai kodin vakaumuksen vastaiseen toimintaan. Tavoitteena on
turvata edellytykset oman uskonnon oppimiseen osana laajempaa katsomuksellista
kasvatusta. Oman uskonnon opetuksen on oltava myös keskeinen
opetussuunnitelmien periaate. Tämän mukaisesti
tulee painottaa opetettavat asiat ja tehdä tarpeellinen
valikointi. On korostettava, että uskonnonopetukseen kuuluu
sivistyksellinen lähestymistapa eikä sitä mielestäni
voida samaistaa uskonnon harjoittamiseen.
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, perustuslakivaliokunta on tehnyt
mielestäni hyvää työtä. Tärkeää on,
että mietintö on yksimielinen. Se antaa hyvän
ja arvokkaan lähtökohdan uudelle uskonnonvapauslaille.
Haluan tuoda esille myös perustuslakivaliokunnan toteamuksen
siitä, että tiedollisen aineksen ohella oman uskonnon
opetusta on esimerkiksi rukous, virsi ja tutustuminen uskonnollisiin
toimituksiin. Käytännössä, näin
perustuslakivaliokunta toteaa, on pedagogisilla valinnoilla voitu
vaikuttaa siihen, että eri kirkkokuntien välisistä eroista
huolimatta eri ryhmiin kuuluvien lasten huoltajat ovat voineet pitäytyä luterilaiseen
perusnäkemykseen pohjautuvaan uskonnonopetukseen.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja kiinnitti
huomiota jo tämän lain kustannusvaikutuksiin.
Tässä yhteydessä on syytä tuoda
esiin erityisesti kuntien näkökulma. On tärkeää,
että kunnille tämänkin lain myötä tulevat
lisävelvoitteet eivät tuo niille kohtuuttomasti lisäkustannuksia,
vaan että nämä asiat arvioidaan valtion
ja kuntien välisessä kustannustenjaossa riittävän
hyvin ja korvataan myös kunnille niille kuuluvat osuudet.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva
perustuslakivaliokunnan mietintö uudesta uskonnonvapauslaista
on täällä saanut varsin myönteisen
vastaanoton, ja se on erittäin positiivista kuultavaa,
koska tuo hallituksen esitys n:o 170/2002 vp sai varsin
monenlaista keskustelua aikaan, ennen kaikkea liittyen uskonnonopetukseen
ja siihen, miten ilmoitetaan uskonnon harjoittamiseen liittyvistä tilaisuuksista.
Tämä uusi uskonnonvapauslaki korvaa vuonna 1922
annetun, voimassa olevan uskonnonvapauslain, ja on tietysti aivan
luonnollista, että kun meille on saatu uusi perustuslaki, myöskin
uskonnonvapauslaki uudistetaan tuon lain hengen mukaiseksi.
Itse tähän uskonnonvapauslakiin sinällään
minulla ei ole mitään erityistä lisättävää.
Se on käsitelty asiallisesti ja mietintö niiltä osin
on hyvä, mutta muutama sana juuri täältä uskonnon
opetuksen ja uskonnon harjoittamisen näkökulmasta.
Kuten täällä todettiin, sivistysvaliokunta
korvasi omassa lausunnossaan uskonnon harjoittamisen lähinnä uskonnollisilla
tilaisuuksilla, ja ennen kaikkea sekin sai vielä keskustelua
aikaan. Ongelma oli se, kuinka jätetään
paikalliselle tasolle kouluihin harkintatilaa sille, mikä on uskonnon
harjoittamista taikka mikä on uskonnollinen tilaisuus ja
miten niistä tiedotetaan, kun välttämättä aina
ei olla tietoisia siitä, mikä on kenties vierailevan
luennoitsijan tai jonkun koulun vierailun viime käden sisältö siellä vierailupaikassa.
Minusta perustuslakivaliokunta lähestyi asiaa, niin kuin
täällä todettiin, avoimesti ja rauhallisesti,
hyvin sisällöistä keskustellen, ja saavutti
tuloksen, joka varmasti tyydyttää lähes kaikkia.
Minusta oli erinomaista, että kyettiin poistamaan nuo tiedottamista
koskevat pykälät. Se poistaa tämän
paikallisen harkinnan, ja nyt kouluissa voidaan sekä oppisisältöjen
osalta että myöskin vanhoja suomalaisia kristillisiä perinteitä noudattaen
toteuttaa sekä koulutyö että niin päätösjuhlat
keväällä kuin myöskin joulujuhlat, ja
kun normaalia käytäntöä noudattaen
opetussuunnitelmista tiedotetaan, siinä tulee tiedotettua
myöskin ne tilaisuudet ja silloin asianomaisten lasten
huoltajat voivat arvioida myöskin sen, mihin tilaisuuksiin
lapset vakaumuksensa mukaisesti osallistuvat tai eivät
osallistu. Näin ei synny mitään suuria
ongelmia tästä asiasta, ja myöskin koulutyö voi
jatkua entiseen tapaan.
Rouva puhemies! Minusta oli erinomainen saavutus, että tähän
tulokseen päästiin, ja omalta puoleltani myöskin
kiitän perustuslakivaliokuntaa tästä hyvin
suoritetusta työstä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
nyt näköjään meidän
perustuslakivaliokunnan jäsenten keskinäinen toinen
toistemme ja itsemme kehumishetki, ja varmaan jossain määrin
osallistun siihen itsekin, joten siis, hyvät kollegat,
kiitos hyvin sujuneesta yhteistyöstä. Mielestäni
lopputulos tyydyttänee ainakin meitä kaikkia itseämme,
mutta toivottavasti myös olemme muistaneet, että tarkoitus
oli tehdä perustuslain uudistuksen mukaista uutta lainsäädäntöä,
joka myös tyydyttää perustuslain hengen ja
kirjaimen uskonnonvapaudesta ja koulusta.
Aloittaisin kuitenkin hiukan semmoisilla muisteloilla siitä,
kuinka vaikeista asioista silloin puhutaan, kun yritetään
määritellä juridisin ja virallisin kirjaimin,
esimerkiksi oppisuunnitelmin, sitä, miten uskontoa, vaikka
itseäkin lähellä olevaa uskontoa, opetetaan
ja mikä on oman uskonnon opetusta ja mikä taas
olisi tunnustuksellista opetusta. Olen äitini puolelta
lestadiolaisesta suvusta ja puoliksi lestadiolaisen kasvatuksen saanut.
Mummoni perusopetuksia, jotka hyvin nuorena olen oppinut erottamaan,
oli kyllä se, ketkä papit pitäjissä ja
lähipitäjissä ja itse asiassa vähän
laajemminkin pitkin Pohjois-Suomea olivat oikeita pappeja ja ketkä leipäpappeja.
Opin myös hyvin nopeasti, missä kirjoissa kirjailija
oli oikeasti uskossa. Mika Waltariakin sain lukea, koska häntä lukemalla
ymmärsi, mitä on se, kun ihminen, vaikka hakee
Jumalaa, on kuitenkin lopulta kykenemätön nöyrtymään
Jumalan edessä, ja tätä hakemista ja
kipuilua oli sopivaa lukea. Tämä käyköön
esimerkiksi siitä, että vaikka me kuulumme samaan
kirkkoon ja luemme samaa Raamattua, niin varmasti meidän
kansankirkossamme, mihin kuulumme, meillä on hyvin erilaisia
näkemyksiä siitä tuntumisen ja hajun
ja maun asteikosta, mitä ed. Krohnkin täällä lempeän
ystävällisesti kuvaili.
Toinen esimerkki aivan muutaman vuoden takaa: Kun oma vanhempi
poikani oli partiolaisena, oli juhlajumalanpalvelus perheille. Emme osallistuneet
itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelukseen
eduskunnan kanssa, koska vanhempi poikamme antoi sudenpentulupauksen
omassa lippukunnassaan ja kotiseurakunnassa. Jossain oli mennyt
tieto katki oikein kunnolla. Nuoret sudenpennut, niin tytöt
kuin pojat partiolippuineen, istuivat eturivissä pakotettuina,
ja saarna käsitteli pelkästään
sotaa, pelkästään sitä, kuinka keskityksiä tulee
ja suolenpätkiä lentää. Saarna oli
erittäin pitkä ja erittäin väkivaltainen.
Saarnan aikana pyydettiin kaikkia sotaveteraaneja nousemaan ylös,
ja vaikka kukaan ei noussut, koska kyseessä oli todellakin
sudenpentulupauksen juhlakirkko, niin saarna jatkui samalla tavalla.
Silloin, jos minä äitinä tietäisin,
että kyseessä olisi tilanne, että koulussa
uskonnonopetuksen ohella lapseni vietäisiin vastaavaan
tilanteeseen uudelleen, niin katsoisin, että minulla on
vanhempana oikeus ja suorastaan velvollisuuskin puuttua tilanteeseen
ja kyetä se myös estämään. Mutta
on myös päivänselvää,
että millään lakiin kirjoitetulla, yksiselitteisellä ilmoituslomakkeella
tämän kaltaisia tilanteita ei voida estää.
Nämä ovat niitä arjen viisauden tilanteita,
joissa koulun henkilökunnan, vanhempien ja myös
meidän seurakunnassa elävien ihmisten on opittava
tunnistamaan tavat toimia ja ne rajat, jotka meidän perheemme
uskonnolliseen elämään sopivat ja mitkä eivät.
Vaikka se ei varmastikaan ole tämän lain kannalta
oleellista, niin kerronpa kuitenkin, että otin sitten tämän
tapahtuman jälkeen seurakuntaan yhteyttä ja mielestäni
se asia tuli sitten käsitellyksi ihan tyydyttävällä tavalla.
Mutta sitten tähän perustuslakivaliokunnan omaan
eskon puumerkkiini eli mietinnön sivulle 4: "Perustuslakivaliokunta
korostaa kuitenkin, että lain voimaantulon yhteydessä on
tarkistettava, että kaikki opetussuunnitelmat täyttävät
lain vaatimuksen oman uskonnon opetuksesta yhdenvertaisesti ja että etenkin
lukion opetussuunnitelmiin uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetuksesta sisältyvät yleissivistävästi
suurten maailmanuskontojen perusteet." Olen todellakin nöyrästi
kiitollinen siitä, että valiokunta yksimielisesti
tähän lopputulokseen tuli. Valiokuntakuulemisten
aikana ja myös sivistysvaliokunnasta kuultuna kävi
ilmi, että se, mikä on tätä hajutonta,
mautonta, asiallista, ei-tunnustuksellista oman uskonnon opettamista,
on eri opetussuunnitelmissa kirjattu jo suoraan hyvin eri tavalla
ja että esimerkiksi elämänkatsomustietoa
saatetaan opettaa niin, että kristinuskon perusteita ei
opeteta ollenkaan, ja että monissa muissa kuin luterilaisen
uskonnon opetussuunnitelmissa hyvin vähän, jos
ollenkaan, opetetaan muita uskontoja ja omaa uskontoa opetetaan
tosiasiallisesti nykyisten opetussuunnitelmien mukaan hyvinkin tunnustuksellisesti.
Tältä osin on hyvin tarkkaa ja vaativaa puuhaa,
että opetussuunnitelmat tarkistetaan ja että myös
koulujen joskus hyvin pienissäkin meille ehkä vieraiden
uskontojen opetusryhmissä kuitenkin joku ulkopuolinen käy,
tarkkailee ja katsoo, mitä siellä tapahtuu. On
myös oppilaiden oikeusturvan kannalta oleellista, että me
yhdessä kannamme vastuun siitä, että mahdollisesti
pienemmissä opetusryhmissä ei koulua käytetä jonkinlaisena
käännytysagitaatio- tai esimerkiksi semmoisten
sääntöjen opettamisfoorumina, jotka eivät
ehkä täytä tätä meidän
perustuslakimme henkeä muun muassa miesten ja naisten tasa-arvoisesta
asemasta tässä yhteiskunnassa.
Aivan viimeiseksi, arvoisa puhemies, koska jo lähetekeskustelussa
puhuin tästä laista muilta osin, haluaisin minäkin
osaltani todistaa siitä, että kyllä tämän
lain ja mietinnön tässä vaiheessa pitäisi
olla kaikille selvää, että kevätjuhlissa saa
laulaa tutuimmat virret puhumattakaan nyt siitä, että tonttuleikkejä saa
leikkiä — olin suorastaan järkyttynyt,
kun tontut käsittääkseni ovat kyllä kristinuskoakin
vanhempi pakanallinen perinne, joka totta vie sekin sallittakoon
ja olkoon osana meidän kulttuuriperimäämme
ja myös joulujuhlissa mukana — ja että myös
keskeisimmät rukoukset ja uskontunnustukset saa opettaa.
Niin kuin lähetekeskustelussakin sanoin, minun viisas
ja sivistynyt lukion uskonnonopettajani opetti meille myös
maailman muiden uskontojen keskeisimmät tervehdykset, rukoukset
tai kauneimmat runot käännettynä tai
jopa alkukielellä, ja me, jotka opetuksesta olimme innostuneita,
mielellämme opettelimme ne, eikä meille missään
vaiheessa tullut mieleenkään, että se, että tuntee
toisen uskonnon keskeisimpiä rukouksia tai runoja, tarkoittaisi,
että samalla niitä rukoilisi tai olisi kääntynyt
niihin. Kulttuuriperintö on yhteistä, ja meidän
on opittava toinen toistemme kulttuuriperintöä.
Se, milloin ihminen rukoilee, ei ole opettajan asia määrätä.
Sen tekee jokainen sillä hetkellä, kun siltä tuntuu.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Olen hyvin iloinen, että myöskin
ministeri Dromberg on täällä illan myöhäisinä hetkinä kuulemassa
tätä keskustelua, joka hänen antamansa
lakiesityksen pohjalta nyt sitten käydään valiokunnan
mietinnön jäljiltä. Iltahan on jo suhteellisen
myöhäinen tällä hetkellä.
Perustuslakivaliokunta on tehnyt huolellista työtä uskonnonvapauslain
kanssa. Näin kai uskaltaa sanoa, vaikka olen siellä itsekin
ollut mukana. Saimme lausunnot sivistysvaliokunnalta ja hallintovaliokunnalta.
Lausuntojen ja monien asiantuntijalausuntojen perusteella kävimme keskustelun,
ja tulos on nyt arvioitavissa.
Suomalaisille tieto on hyvin tärkeä. Itse
asiassa koko koululaitoksen perusta on kirkon opetuksessa. Kirkko
opetti ihmiset lukemaan, ja siitä alkoi se suuri tiedon
valtatie, joka nykyisessä yhteiskunnassa on saanut melkoiset
mittasuhteet varmaan sekä hyvässä että pahassa.
Uskonnonvapauslain perusratkaisut ovat varsin kestäviä ja
tasapainoisia. Kirkkoja ja uskonnollisia yhdyskuntia koskevat perustamista
ja hallintoa käsittelevät määräykset
ovat tasapuolisia ja mahdollistavat positiivisen uskonnonvapauden
toteutumisen.
Käytännössä laajimmat keskustelut
käytiin koulutoimea ja opetusta koskevista asioista. Valiokunta
päätti, kuten täällä on
moneen kertaan todettu, yksimielisesti poistaa erityiset tilaisuuksia
koskevat ilmoittamispykälät. Näitä pykäliähän
ei alun perin ollut uskonnonvapautta käsitelleessä komiteanmietinnössä.
Voisi ehkä sanoa, että pykälät
oli eräällä lailla jälkijättöisesti
laitettu esityksen liitteiksi.
Näiden a-pykälien poistaminen mahdollistaa normaalin,
nykyisen kaltaisen toiminnan jatkumisen kouluissa. Koulujen ja varsinkin
niiden rehtoreiden toimintaan ei kohdistu erityisiä uusia
ja tarpeettomia paineita. Ratkaisu oli mielekäs ja omalta
osaltaan turvaa positiivisen uskonnonvapauden toteutumisen loukkaamatta
kenenkään oikeuksia tai omaatuntoa tai särkemättä niitä kulttuurisia
perinteitä, joita koulujemme piirissä on.
Myös itse opetuspuolella voidaan ratkaisuun varmaan
olla varsin tyytyväisiä. Mitään
erityistä yhden aineen opetuksen sisältöön
kohdistuvaa tarkastelua ei jouduta tekemään. Opettajalla
säilyy työrauha ja hyvä työmotivaatio.
Jatkossa ehkä suurempi kysymys on se, miten turvataan riittävät
opettaja- ja aikaresurssit tässä suhteessa. Oman
uskonnon opetus voidaan jatkossakin toteuttaa tavalla, joka on hyväksi
koululle ja koululaisille. Merkittävää on
myös, että jatkossakin edellytetään
kaikilta erilaisilta oman uskonnon opetussuunnitelmilta riittävää yleistietoa
alalta. Tämä koskee myös elämänkatsomustietoa.
Arvoisa rouva puhemies! On tärkeä havaita, että emme
siirry tunnustuksellisesta uskonnonopetuksesta tunnustuksettomaan
opetukseen vaan siirrymme oman uskonnon opetukseen. Ehkä käytännössä tuo
siirtymä on jo tapahtunut. Itse uskontokasvatuksessa kotien
ja seurakuntien rooli on hyvin tärkeä. Koululla
on oma tehtävänsä. Oman uskonnon opetus
antaa tiedollisen perustan omalle uskolle. Kristinuskon syvä olemus
on vapaaehtoisuus ja persoonallisuus. Omalta osaltaan koulu voi
tässä asiassa toimia rakentavana ja vahvana myönteisenä vaikuttajana.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Pidän erittäin myönteisenä,
että perustuslakivaliokunta on saanut näin selkeän
ja yksimielisen mietinnön aikaiseksi.
Kyllä kentällä ja maakunnassa oli
selvä huoli olemassa, onko tässäkin syntymässä ja
tulemassa sellainen mietintö, missä eräänlaisia
vähemmistön etuja on otettu enemmän huomioon
kuin valtakansalaisten yleinen, miten sanoisin, kristillinen katsomus
ja siitä johtuvat tarpeet. Mutta onneksi nämä ovat
nyt kuitenkin palanneet niille juurillensa, missä kuuluu
olla ja miten kuuluu olla olemassa. Kyllä kansa selvästi
pelkäsi sitä näköalaa, että joulujuhlaa
ei voitaisi kouluissa viettää eikä Suvivirttä veisata.
Tämä jää jotenkin vain, rouva
puhemies, mieleen, että kunhan ei vain tähän
asiaan pyrittäisi palaamaan myöhemminkin. Ottaen
huomioon tämän eduskunnan lainsäädäntötyön,
viime aikojen oikkuilun, niin on erinomaisen hyvä asia,
että tämä on saatu järjestykseen
eikä ole hautautunut tuonne yli vaalien ja jäänyt
ihmisiä kaivamaan, mitenhän tässä nyt
käy.
Perustuslakivaliokunta on tehnyt hyvää työtä. Toivon,
että tämmöinen työ jatkuisi
myöskin muuten tällaisessa vakavassa mielessä.
Kun kansakunnalle luodaan vahvuutta ja isänmaalle tulevaisuutta,
niin tämä mietintö edustaa siinä parhaimmistoa.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sanoisin, ed. Lahtela, että ollos
huoleton, tyttös valveill’ on. Eihän
tätä kukaan ole ehdottanut edes suureen valiokuntaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksestä on
syntynyt lausuntojen kautta perustuslakivaliokunnan mietinnössä varsin
laatuisaa tekstiä. Täytyy antaa tunnustus valiokunnalle
hyvästä työskentelystä.
Kun tätä asiaa sivistysvaliokunnassa sekä peruskoulun
että lukion osalta käsiteltiin, silloin meillä oli
vakavaa pelkoa siitä, mitenkä koulun kristillinen
kasvatus säilyy. Nyt voidaan todeta, että nykyiseen
tilanteeseen tältä osin ei ole mitään
uhkakuvia tulossa, vaan päinvastoin tämä laki
haluaa korostaa positiivista mahdollisuutta myös uskonnolliseen
kasvatukseen ja tajuaa sen olemuksen, että uskonnonvapaudella
on myönteinen ulottuvuus elää uskonsa
mukaan, harjoittaa uskontoaan, oppia sitä kuin myös
mahdollisuus olla siitä myöskin erossa. Elikkä tässä suhteessa
on aivan yllättävän hyvä lakiehdotus
ja mietintö saatu aikaiseksi, mistä on annettava
ihan täyttä tunnustusta.
Perustuslakivaliokunta muun muassa tähdentää sivistysvaliokunnan
tapaan, että esityksen tarkoituksena silloin, kun on kysymys
kouluelämästä, perusopetuksesta tai lukiolaista,
ei ole muuttaa nykyisiä käytäntöjä eikä opetuksen
sisältöjäkään. Elikkä suomalaiseen
kouluun on aina kuulunut kristillinen sanoma. Se, että täällä nämä eräissä vaiheissa
kummitelleet pykälät 9 a ja 13 a on saatu pois,
on selkiyttänyt tilannetta. Kouluissa ei jouduta sitten
mittaamaan, mikä mahdollisesti olisi tätä,
mikä ei. Elikkä kouluissa kyllä nykyisten
käytäntöjen mukaan hyvin selvitään,
ja samoin opetuksen sisällöt voivat olla entiseen
tapaan ja voidaan kehittää näitä opetuksen sisältöjä myönteisellä tavalla.
Uskonnon ollessa kyseessä jokaisella on tietysti omia
herkkiä kokemuksia ja tuntemuksia, niin kuin täällä eräät
edustajat ovat viitanneet. Nämä ovat tietysti
aitoja kokemuksia ja tunteita suuntaan taikka toiseen, mutta meidän
täytyy muistaa, että Suomen kestävä perusta
on aina ollut siinä, että Suomen kansan selkeä enemmistö on
tahtonut turvata ikiaikojen Jumalaan ja tässä maassa
kristillinen usko on näyttänyt oikean ja väärän
rajat. Tältä pohjalta kansakuntamme on saanut
sen kestävän pohjan, jolla tähän
asti on tultu toimeen ja jossa ennen kaikkea ovat kestävät
tienviitat tästä eteenkinpäin.
Eräänä kohtana kiinnitin huomiota
valaan ja vakuutukseen. Mutta kun totesin, että tässäkään ei
ole tarkoitus nykyisiä käytäntöjä muuttaa,
niin asia on silloin erinomaisen hyvä. Se, että nuoret miehet — nykyisin
myöskin on jo ihailtavan paljon naisia — antavat
sotilasvalan, on elämässä hyvin hieno
asia koko elämää varten. Kun tässä ollaan
pyhän edessä, Jumalan edessä, niin se
antaa tälle valalle sen vakavuuden ja sisällön,
mitä elämän tärkeässä hetkessä tarvitaan.
On hyvä, että asevelvollisuuslaissa nykyinen sotilasvala säilyy.
Muistan aikoinaan kotipaikkakuntani Keuruun varuskunnan päällikön
ja sittemmin sotilasuralla pitkälle edenneen henkilön
aina valatilaisuuden yhteydessä varuskunnan päällikkönä sanoneen:
"Ja tärkeimmät sanat ovat nämä: ’Jumala
minua siinä auttakoon!’" On hyvä, että meillä on
positiivinen uskonnonvapaus elää uskon mukaan,
tunnustaa ja harjoittaa sitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Todella, julkisuudessahan keskusteltiin
ja ihmiset noin muutenkin ottivat kantaa siihen, ovatko tonttuleikit,
joululaulut, Suvivirsi jotenkin kiellettyjä tulevaisuudessa,
kun tämä hallituksen esitys oli esillä.
Siitä ehkä sitten jossakin suunnassa oltiinkin
sitä mieltä, että tällainen uhka
olisi. Nyt olemme kuulleet tässä keskustelussa,
että sitä ei todella ole. Onko sitä ollutkaan, se
on tietysti toinen kysymys.
Mutta näen itse tässä mietinnössä,
yleensä tässä asiassa, sen että Suomikin
on nyt avautumassa siihen tilanteeseen, että meillä on
monia uskontoja, meille enemmän tuntemattomiakin uskontoja.
On maahanmuuttajia. Heillä on omat uskonnolliset vakaumuksensa,
ja ne otetaan huomioon tässä laissa ja myöskin
perustuslakivaliokunnan mietinnössä, jota sopii
myös valiokunnan ulkopuolelta kehua. Eli siinä on
tietysti ollut melkoista laajakatseisuutta.
Toteaisin vielä sellaisen yleisenkin huomion kuin mitä on
globaali etiikka ja esimerkiksi Chicagon julistus. Kyllähän
maailmassa tietysti uskonnot etsivät toisiaan ja pyritään
etsimään ikään kuin eettinen,
yhteinen taso. On näkemyksiä, jotka katsovat,
että ilman sitä, että uskonnot löytävät
toisensa, ei maailmassa myöskään tule
maailmanrauhaa, joka nyt tällä hetkellä juuri
erityisesti näyttää jollakin tavalla
olevan uhattuna ja pysyvä rauha ehkä kauempana
kuin joskus aikaisemmin on ajateltu. Ehkä pieneltä osaltaan
tämänkin tyyppinen mietintö, mikä nyt
on käsissämme, tätä palvelee.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Uskonnonvapauslaissa on monia hyvin tärkeitä kohtia,
mutta uskonnonopetus on nyt sitten noussut tärkeimmäksi,
ja niin täällä on myöskin paljon
tästä asiasta keskusteltu. Hyvä on, että on keskusteltu,
sikäli että kyllä suomalainen kasvatus
ja perusoikeus lähtevät siitä, että meillä kaikilla
on vapaus omaan uskontoomme. Se täytyy myöskin
tietysti lapsuudessa ja koululaitoksen muistaa.
Mielestäni tässä laissa ei mitään
olennaista muuteta siihen, mikä on nykyisinkin. Selkeyttä tuo
se, että opetussuunnitelmiin tullaan selkeästi esittämään
niitä asioita, joita tämä laki sisällänsä pitää,
ja ohjeistus on mielestäni esimerkiksi sivistysvaliokunnan
lausunnossa hyvin selkeästi tuotu esille. On mielestäni
ihan hyvä asia tässä laissa, että tässä annetaan
hyvin selkeästi sille omalle vakaumukselle tilaa. Kun sivistysvaliokunta
asiaa käsitteli ja kuunneltiin asiantuntijoita, aika yksimielisiä asiantuntijat
olivat siitä, että tunnustuksellisuus ei sinänsä kuulu
uskonnonopetukseen. Jos me ajattelemme, että suurin osa suomalaisista
on evankelisluterilaisessa kirkossa, ei myöskään
nykyisessä uskonnonopetuksessa ole niitä tunnustuksenomaisia
piirteitä. Perustelen tätä sillä,
että meillä on uskonnonopettajien koulutus, meillä eivät
papit opeta uskontoa, toisin kuin hyvin monessa muussa uskonnossa
tänä päivänä tapahtuu.
Viittaan muutamiin ryhmittymiin, esimerkiksi maahanmuuttajiin ja
heidän lastensa uskonnonopetukseen.
Mitä sitten tulee siihen rajaan, että koulussa
on osioita, jotka viittaavat uskonnon harjoittamiseen, itse näen
hyvin tärkeänä sen, että oman
uskonnon opetukseen, vakaumukselliseen uskonnonopetukseen, kuuluu
osioita uskonnon harjoittamisesta. Tämä laki ei
kyllä nyt sitten niitäkään kiellä,
toisin kuin on pelätty. Sen tähden tämä perustuslakivaliokunnan
muutos oli hyvin hyvä ja selkeyttävä.
Ihan samoja asioita mietimme sivistysvaliokunnassa, mutta ehkä me
katsoimme niitä eri lailla opetuksen puolella emmekä rohjenneet
mennä ihan näin rohkeisiin kannanottoihin. Perustuslakivaliokunnan
rooliin kuuluu juuri tehdä näin, ja mielestäni
valiokunta on siinä onnistunut, koska tämä asia
oli myöskin asiantuntijakuulemisessa tärkeää,
milloin paikallinen taso, opettajat, rehtorit, voi puuttua niihin
asioihin, milloinka se uskonnon harjoittaminen on astunut uskonnonopetuksen
edelle. Näin se vain on, että tässä olisi
ollut aika vaikea paikallisesti sitä asiaa selkeyttää.
Minusta on hyvin tärkeää se, että tällä uudellakaan
lailla ei muuteta sitä kristillistä perinnettä, joka
on uskonnonopetuksessa. Oikeastaan se vahventuu tässä,
koska nyt se on laissa hyvin selkeästi kirjattu. Itse olen
sitä mieltä, että uskonnonopettajien
koulutuksessa täytyy myöskin tapahtua vahvennusta
ja myöskin niin, että me tuomme tämän
uskonnonvapausasian esille. Itse kun olen kasvanut kristillisessä kodissa
ja kristilliset arvot ovat myöskin omassa kodissani tärkeitä,
en näe mitään peikkoa, niin kuin joistakin
lehdistä on saanut lukea, kun eduskunta nyt tätä valmistelee
ja käsittelee, että me olisimme tekemässä jotain
tavatonta vallankumouksellisuutta. Olen kahden piispan kanssa keskustellut,
itse asiassa näyttänyt eilen yhdelle piispalle
sivistysvaliokunnan mietintöä ja perustuslakivaliokunnan mietintöä ja
tätä lakia, ja he ovat sitä mieltä,
että tämä on hyvä laki, se on
oikein tehty, harkiten tehty ja selkeä laki.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tuloselle pienenä täsmennyksenä,
että totta kai uskonnonopettaja, vaikka omaa uskonnonopettajan
pätevyyden, voi olla myöskin kirkon vihitty pappi.
Että tämä ihan täsmennyksenä todettakoon
tässä, että hyvin monet uskonnonopettajat
ovat juuri evankelisluterilaisen kirkon pappeja opettaessaan evankelisluterilaista
uskontoa.
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä sitä, että saamme
tämän lain täältä ulos
vielä ennen seuraavan eduskunnan alkua. Haluan sydämestäni
kiittää ja ilolla kiittää perustuslakivaliokuntaa erittäin
hyvästä ja perusteellisesta työstä ja myöskin
sivistysvaliokuntaa ja hallintovaliokuntaa. Kun ajatellaan niitä kaikkia
kiireitä, mitkä painavat päälle,
niin piditte erittäin tärkeänä,
että tämä uskonnonvapauslaki saadaan
ulos. Kun ennen joulua kuuntelin ja katselin sitä, sanoisinko, eri
mielipiteiden vaihtoa, niin alkoi jo tuntua vähän
epätoivoiselta, miten tämän lain kanssa
käy, mutta olen erittäin tyytyväinen
siihen, että perustuslakivaliokunta yli puoluerajojen pystyi
tämän hyvin asiallisesti viemään
läpi.
Haluaisin tässä yhteydessä tuoda
esille muutaman näkökohdan uskonnonopetusta ja
koulujen uskonnollisia tilaisuuksia koskevista säännöksistä.
Näistä on käyty paljon julkista keskustelua,
ja jonkin verran on tullut esille aiheettomiakin pelkoja siitä,
mitä esitys merkitsisi uskonnonopetuksen ja esimerkiksi
koulujen juhlaperinteen kannalta, niin kuin täällä tänäänkin
on tuotu hyvin vahvasti esille. Hallituksen esityksessä lähdettiin
jo alun perin siitä, ettei se edellytä muutoksia
opetuksen nykyisiin tavoitteisiin ja sisältöihin.
Myös oppilaan oikeus ja velvollisuus oman uskonnon opetukseen
pysyy pääosin ennallaan. Esityksessä korostetaan
painokkaasti sitä, ettei tarkoituksena ole muuttaa koulujen
käytäntöä uskonnollista ohjelmaa
sisältävien juhlien, koululaisjumalanpalvelusten
tai muiden uskonnollisten tilaisuuksien järjestämisessä,
ja on tietenkin hyvä, että tämä nyt
vielä selkiytyi tämän lain käsittelyn
yhteydessä. Nykyäänkin yleensä kouluissa
ilmoitetaan, koska lapset menevät jumalanpalveluksiin,
että se on jo se käytäntö olemassa.
Valiokuntakäsittelyssä on vielä tehty
muutamiin kohtiin hyviä tarkennuksia, joilla näitä lähtökohtia
on entisestään selkeytetty. Kaiken kaikkiaan näkisin,
että esitys turvaa hyvin uskonnonopetuksen ja koulujen
juhlaperinteen jatkumisen nykyisellään.
Yksi esityksen keskeisistä linjauksista, jota itse
pidän hyvin tärkeänä, on ollut
se, että oman uskonnon opetus säilyy edelleen
pakollisena kirkkoon kuuluville oppilaille, ja siellähän
luodaan pohja myöskin moraalikäsitykselle ja ihmiskäsitykselle
myös näistä lähtökohdista.
Tähän kysymykseen liittyen on perustuslakivaliokunta
ottanut hyvin selkeän ja perustellun kannan, ettei nykyisen
kaltainen uskonnonopetus ole perustuslaissa tarkoitettua uskonnon
harjoittamista.
Muutenkin valiokunnissa on mielestäni hyvin onnistuneesti
selkeytetty rajanveto uskonnon harjoittamisen ja pedagogisessa tarkoituksessa tapahtuvan
uskontoon perehtymisen välillä. Samalla täällä keskustelussa
on mielestäni tullut kyllä hyvät lähtökohdat
ja eväät opetussuunnitelman laadinnalle. Lukiossahan
nimenomaan juuri tällä hetkellä niitä perusteita
tehdään, ja toivon, että ne otetaan myös
jatkotyöskentelyssä huomioon ja myöskin
opettajankoulutuksessa. Meillä on hyvä opettajankoulutuksen
taso, mutta mielestäni nimenomaan myöskin tältä osin,
mitkä täältä tulevat eväät,
ne pitää ottaa huomioon myöskin opettajankoulutuksessa.
Sitten tuli esille myöskin tämä,
että opetussuunnitelmissa ja opetuksessa tulee olla esillä maailman
suurten uskontojen erilaiset lähtökohdat, tunnustukselliset
lähtökohdatkin, ja mielestäni jo tällä hetkelläkin
käsitykseni mukaan näitä opetetaan myöskin
kouluissa, koska se suvaitsevaisuus ja laaja-alaisuus on kyllä jo
tätä päivää. Jopa silloinkin,
kun itse aikaa sitten kävin koulua, lukiossa opetettiin
näitä asioita.
Perustuslakivaliokunta ehdotti, että hallituksen esitykseen
sisältyneet uskonnollisista tilaisuuksista tiedottamiseen
liittyvät menettelytapasäännökset
poistetaan. On syytä korostaa, että säännöksillä,
siis silloin kun lähetettiin se esitys tänne,
ei tarkoitettu määritellä perustuslain
tarkoittamaa uskonnon harjoittamista, vaan ne olivat, niin kuin
valiokunnat aivan oikein totesivatkin, luonteeltaan tiedottamista
koskevia menettelytapasäännöksiä.
Se lähtökohta meillä oli kyllä tämä,
mutta jotta tämä tilanne saatiin selkiintymään,
niin varmasti tämä menettelytapa oli hyvä,
mihin valiokunta päätyi.
Vielä näistä kustannuksista, joita
hallintovaliokunta on tuonut esiin: On erittäin hyvä,
että ne selvitetään. Niistä ei
ollut perusteellista selvitystä myöskään
perusteluissa, ja on syytä myöskin ne tarkentaa
ja myöskin se, miten siihen kolmen opiskelijan ryhmään
tulee suhtautua, kun kuntien talous tiedetään.
On hyvä, että ne tarkasti määritetään.
Lopuksi vielä lyhyesti rukouspäiväjulistuksesta.
Hallituksen esityksessä lähdettiin siitä,
että rukouspäiväjulistuksen antaminen
voisi säilyä tasavallan presidentin tehtävänä useita
vuosisatoja vanhaan käytäntöön
perustuvan tapaoikeuden nojalla. Vaikka asiasta ei ole laissa nimenomaista
säännöstä, tämä kanta
perustui oikeuskanslerin lausuntoon uskonnonvapauskomitean mietinnöstä.
Tätä asiaa joudutaan kuitenkin ilmeisesti jatkossa
tarkastelemaan uudelleen, sillä perustuslakivaliokunta
ei tässä yhtynyt oikeuskanslerin kantaan. (Ed.
Kokkonen: Tässäkään!) Kuitenkin
olen nykyisen presidentin kanssa käynyt keskustelua tästä,
ja hän on valmis jatkamaan tätä vanhaa
perinnettä, joten toivottavasti tästä päästään
kuitenkin nykyaikaisen käytännön mukaiseen
ja vanhoja perinteitä kunnioittavaan muotoon.
Täytyy sanoa, että tämä laki
on myös uutta luovaa sikäli, että nykyään
ekumenia on tullut hyvin vahvasti mukaan ja eri kirkkokunnat haluavat
tehdä yhteistyötä, mitä pidän
erittäin arvokkaana. Tämän lain myötä myöskin
perusarvot säilytetään meidän
yhteiskunnassamme, ja toisten ihmisten kunnioittaminen ja suvaitsevaisuus on
se perusta, millä voidaan luoda tulevaisuuden yhteiskuntaa
eteenpäin myös Suomessa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Yleiskeskustelu päättyy.