Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Puolustusministeriö esittelee tuoreessa
raportissaan Nato-jäsenyyden Suomelle halvaksi ja hyväksi
ratkaisuksi. Suomelle, todetaan, tulee vain vähän
kustannuksia — jos 70 miljoonaa euroa on vähän
vuodessa. Mutta tässä raportissa sivuutetaan kokonaan
se olennainen asia, että Nato-jäsenenä Suomikin
joutuisi mukaan USA:n johtamiin sotilasoperaatioihin, uusiin Irak-tapauksiin.
Herra puolustusministeri, miksi puolustusministeriö on
lähtenyt näin yksipuolista Nato-henkistä propagandaa
tekemään?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Tennilän
viittaama työryhmähän teki vain sen työn,
joka sille kuului tehdä ministeri Enestamin vuosi takaperin
asettaman toimeksiannon pohjalta. Se on virkatyönä, virkavastuulla,
tehty työryhmän työ ja palvelee tällaisena
työnä tästä liittoutuminen—liittoutumattomuus-kysymyksestä käytävää mielipiteitten
vaihtoa kansalaisten parissa ja myös päättäjien
parissa. Tässä mielessä tämä työ kyllä mielestäni
täyttää vallan hyvin sille asetetun tehtävän. Silloin,
kun ministeri asettaa jonkun työryhmän töihin,
sen pitää tehdä se työ määräaikaan
mennessä. Näin tapahtui tässä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Kyllä Nato-selvityksessä pitää tuoda
esille myös Nato-jäsenyyden todelliset ongelmat,
ja ne tässä raportissa kierretään
kokonaan, siis tämä mukaan joutuminen kansainvälisiin
kriiseihin ilman, että siihen on omaa todellista tahtoa.
Mitä näihin kuluihin tulee, niin tässä raportissa
yhdellä sivulauseella sivuutetaan Naton keskeisin vaatimus
armeijan kulujen nostamisesta 2 prosenttiin bruttokansantuotteesta.
Suomelle se tarkoittaisi 900 miljoonan euron lisäystä sotilasbudjettiin.
Miksi te näin yksipuolisesti tätä Nato-asiaa tungette
esiin? Onko tässä tarkoitus nyt vyöryttää?
Vähän väliä alkaa tulla lausuntoja,
selvityksiä, joissa Nato-henkisesti asioita esitellään. Miksei
sitä kriittistä puolta voi tuoda samalla esille?
(Ed. Juhantalo: Sitähän juuri tuli!)
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Ei tässä ole kysymys mistään vyöryttämisestä taikka
mielipiteitten pehmentämisestä, vaan todellakin
tämä on virkamiestyönä tehty
vakava yritys vähän haarukoida, mitä tämä liittoutuminen/liittoutumattomuus
oikein tarkoittaa. Korostan vielä sitä, ed. Tennilä,
että tämän selvityksen kärki
kohdistui nimenomaan sotilaallisiin, sotilaspoliittisiin, seurauksiin
ja siinä on sitten ikään kuin sivuttu
poliittista puolta, resursseja, myös juridista puolta,
mitä tämä liittoutuminen—liittoutumattomuus-kysymys
nostaa esiin. Minä pidän myös paikallaan
sitä, että kun tämä asia tulee
aikanaan eduskuntaan, (Ed. Jaakonsaari: Mikä asia tulee
eduskuntaan?) niin näitä laskelmia tehdään
hyvin tarkoin ja käydään hyvin kriittisellä tavalla
lävitse mielellään jo sitä ennen.
Kun selonteko tulee aikanaan eduskuntaan, niin siinä yhteydessä käydään
tämä hyvin tarkoin lävitse.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin ed. Tennilä, minusta
pitää saada enemmän selvityksiä,
koska on aivan oikein, (Ed. Tennilä: Miksi yksipuolisia?)
että ... — Juuri siinä olen samaa mieltä,
että tässä on mennyt kärryt
hevosen edelle, koska ilman muuta ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
pitää johtaa ulkoministeriön ja ulkoministerin.
Sen takia kysynkin, onko tulossa lisää selvityksiä,
jotta kaikki nämä myytit ja väärät
käsitykset voitaisiin oikaista ja ennen kaikkea luoda tasapainoinen
suomalainen turvallisuuspoliittinen linja. Totta kai selvityksiä tulee
selonteossa, mutta kysyisin myös, kun on väitetty,
että nämä laskelmat ovat totaalisesti vääriä,
mitä ministeri Kääriäinen ajattelee
näistä laskelmista.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Ed. Tennilä jo tuossa kysyi sellaisia
kysymyksiä, jotka kuuluvat ulkoministeriön toimialaan,
niiden arvioiminen hallituksen ja eduskunnan päätöksenteon
pohjaksi. On täysin paikallaan, että puolustusministeriö arvioi
sille kuuluvia puolustusjärjestelmä- ja siihen
liittyviä kustannuskysymyksiä, ja se on täysin
tarpeellista materiaalia sen arvioinnin ja päätöksenteon pohjaksi,
joka tullaan sitten selonteon yhteydessä käymään
koko eduskunnan osalta, ja tässä valmisteluvaiheessa
tullaan varmastikin toimittamaan ulos hyvin monenlaisia puheenvuoroja
ja arvioita. Siitähän tämä kansalaiskeskustelu
ja päätöksenteko koostuu. Yksi sellainen
on täällä eduskunnan toimesta tulossa,
siltä osin eduskunnan toimesta, että ed. Ranta-Muotion
työryhmä nyt sitten oman raporttinsa lienee saanut
valmiiksi ja siinä identifioi niitä kysymyksiä,
joita edellyttää käsiteltävän
tulevassa selonteossa.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Kysyttiin, tuleeko vielä selvityksiä.
Puolustusministeriö on omalta osaltaan tehnyt oman työnsä.
Lisäselvityksiä ei tule. Yhteensähän
vuonna 2001 eduskunta päätti, että täytyy
tehdä 53 erilaista selvitystä. Ne ovat kaikki
suurin piirtein jo valmiina. Minun mielestäni tämä tapa,
että tehdään selvityksiä, pyritään
lähestymään asiapohjalta, on kyllä hyvä lähestymistapa
näinkin vaikeaan, monitahoiseen asiaan. Se on sitten eri
asia, mitä johtopäätöksiä eduskunta
aikanaan näistä asioista aikoo tehdä.
Ovatko laskelmat vääriä vai oikeita,
en osaa ottaa kantaa siihen, mutta pidän tärkeänä,
että tämmöinenkin laskelma on tehty.
Joka on mielestään oikeammalla pohjalla, lyököön
rinnalle paremmat laskelmat.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Viime joulukuussa hallitustenvälisessä konferenssissa EU:n
kriisinhallinta ja turvatakuut myöskin saivat sellaisen
raamin, että niihin osallistuminen ei edellytä jäsenmaan
Nato-jäsenyyttä. Kuitenkin viime vuonna käytiin
keskusteluja molempiin aiheisiin liittyen, kuinka Naton ja EU:n
keskinäiset suhteet kehittyvät, ja on selvää,
että juuri näissä transatlanttisissa
suhteissa on tiettyjä jännityksen aiheita, koska
Yhdysvallat ei läheskään aina suhtaudu
myötämielisesti siihen, että EU kehittää itsenäisiä järjestelmiä.
Tiedustelenkin, mitä selvityksiä tästä aiheesta
aiotaan tehdä, ja koska tiedän, että ministeri
Tuomioja on pohtinut tätä asiaa myös
julkisuudessa, miten te arvioitte Naton ja EU:n keskinäisten
suhteiden kehityksen ja tämän mahdollisen eriytymisen
ja mahdollisen kietoutumisen lähitulevaisuudessa.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kysymys koskee tietysti sellaista tulevaisuuden
arviointia, josta kukaan ei voi varmuudella tietää,
mutta siltä pohjalta, kun on saavutettu alustava yhteisymmärrys,
joka toivottavasti on myös lopullinen, hallitustenvälisessä konferenssissa
koskien puolustus- ja kriisinhallintayhteistyötä koskevia
artikloita, näiden pohjalta ei ole syntynyt eikä voi
syntyä mielestäni ristiriitoja Naton ja EU:n yhteistyöhön,
jotka vaikuttaisivat esimerkiksi Suomen arvioihin. Siinäkin
mielessä voimme olla tyytyväisiä hvk:ssa alustavasti
saavutettuun tulokseen.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllähän Nato on järjestelmä,
joka hoitaa pääosan Euroopan unionin jäsenmaiden
puolustuksesta. Me olemme pitäneet Natoa optiona, ja varmasti
tulevaisuudessakin se on todellinen vaihtoehto. Siksi on tärkeätä,
että jo edellisen turvallisuuspoliittisen selonteon antamin
velvoitteinkin tehdään selvityksiä tällaisesta.
Se tarjoaa hyvät lähtökohdat sekä vastustajille
että puolestapuhujille. Minusta se on erittäin
hyvä työ.
Mitä tulee näihin kustannuksiin, niin 97 tehty selvitys
lähti siitä, että palkka-armeija on se
pohja, jolla mahdollisesti Natoon mentäisiin. Siksi kustannukset
ovat nämä. Nyt me olemme tehneet rauhankumppanuusyhteistyötä jo
pitkään ja sovittaneet järjestelmiä,
jolloin kustannukset ovat oleellisesti laskeneet, kun järjestelmiä on yhdenmukaistettu.
Mitä pahaa tässä olisi sitten?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Minä vastaan sillä tavalla,
että kyllähän todellakin vuoden 2001
selonteosta annetussa eduskunnan vastauksessa plus kaikissa lausunnoissa
on hyvin selvä sävel siitä, että vuoden
2004 selontekoon täytyy liittoutuminen—liittoutumattomuus-asia
selvityksillä pohjustaa. Nyt sitä työtä on
tässä tehty, ja voihan se olla, että tämänkin
jälkeen tulee vielä lisää ja
nimenomaan niin, että ne tulevat hallituksen puolelta ja ehkä myös
toisten ministeriöitten puolelta. Tällä kertaa
vain toimittiin niin, että ministeri Enestamin toimeksiannosta
puolustusministeriössä virkamiestyöryhmä virkatyönä teki
nimenomaan sotilaallisia seurauksia ja vaikutuksia koskevan selvitystyön
sivuten sitten kyllä vähän muitakin asioita,
niin kuin asiaan kuuluu. Siinä ei ole mielestäni
mitään pahaa, vaan tämä on keskustelun ohjaamisen
yrittämistä asiapohjalle.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Tämä Nato-selvitys toteaa,
että Suomi myös Naton jäsenenä voi
säilyttää yleisen asevelvollisuuden ja alueellisen
puolustusjärjestelmän. Itse arvostelen tätä selvitystä siitä,
että julkisuuteen ei kerrota, että kun täällä vierailee
korkeita Nato-virkamiehiä tai Nato-kenraaleja, eräiden
Nato-maiden ministereitä, niin heillä on hyvin
kriittinen suhtautuminen yleiseen asevelvollisuuteen ja myöskin
aluepuolustusjärjestelmään. Puolustusvoimien
komentajan päiväkäskyihin nykyään
sisältyy sellainen salaperäinen toteamus, että Suomi
voi sekä liittoutuneena että liittoutumattomana
säilyttää yleisen asevelvollisuuden ja
aluepuolustusjärjestelmän. Miksi tätä asiaa
korostetaan niin paljon, ellei Naton taholta tulisi tähän
painetta, ja miksei tästä paineesta kerrota, kun
kuitenkin kenraalit supisevat siitä keskenään
ja me puolustusvaliokunnassa tiedämme, että tavan
takaa Naton taholta esitetään tämän
kaltaisia esityksiä?
Eli puolustusministeri Kääriäinen,
miten te katsotte, tuleeko Naton taholta painetta alueelliseen puolustusjärjestelmään
ja yleiseen asevelvollisuuteen, jos Suomi liittoutuu sotilaallisesti?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Sanon ensinnä varmuuden vuoksi,
että minä puolustan semmoista linjaa, että asioita
selvitetään kaikessa rauhassa. Se ei tarkoita
sitä, että sillä saman tien otetaan kantaa jonkun,
vaikkapa liittoutumisen, puolesta. Minä olen selvittämisen
vapauden kannattaja myös tässä yhteydessä.
Mitä tulee tähän kysymykseen, niin
vuoden 2001 selonteon yhteydessä eduskunta omalla päätöksellään
totesi, että vuoden 2004 selonteossa täytyy ottaa
lähtökohdaksi yleinen asevelvollisuus ja aluepuolustusjärjestelmä.
Se oli sen edellisen selonteon vastauksessa kaikkein tärkein
ponsi, kaikkein ensimmäinen ponsi. Minun arvioni on — tämä menee
henkilökohtaiseen piikkiin — että Nato-liittoutuminen
aikaa myöten, pitkällä aikajänteellä,
kyllä merkitsisi paineita aluepuolustusjärjestelmän
ohentamiseen, ei ehkä poistamiseen, mutta ohentamiseen,
samoin kuin paineita siihen suuntaan, että yleinen asevelvollisuus
voisi jonkin verran väistyä ja valikoivuus ja
ammattilaisuus tulla siihen tilalle. Mutta nämä ovat
henkilökohtaisia arvioita ja nimenomaan pitkän
aikajänteen kehitysarvioita.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä ulko- ja turvallisuuspolitiikan
päätarkoitus ja päätehtävä ja
päätavoite on itsenäisyyden säilyttäminen.
Siitä ollaan taatusti samaa mieltä. Suomi on valinnut
tien. Me uskomme, että se toteutetaan parhaiten olemalla
sotilaspoliittisesti liittoutumaton ja omalla uskottavalla puolustuksella.
Nyt, ainakin näin ymmärrän, tämä selvitys, joka
on tehty ja joka on mielestäni erittäin hyvä — oppositio
moitti hallitusohjelmaa, että oli liian paljon selvityksiä,
mutta nyt tuli hyvä selvitys — osoittaa, että Nato
on todellinen vaihtoehto. Kysynkin:
Yrittääkö hallitus verrata mahdollista
Nato-jäsenyyttä nykylinjaan, nykystrategiaan,
ja siltä pohjalta sitten katsoa, kumpi johtaa paremmin
tavoitteeseen eli siihen kaikkein tärkeimpään:
itsenäisyyden säilyttämiseen?
Ed. Maija Perho merkitään
läsnä olevaksi.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Maan ulko- ja turvallisuuspolitiikka tähtää itsenäisyyden
säilyttämiseen, kansalaisten turvallisuuden edistämiseen
ja hyvinvoinnin kehittämiseen, ja luonnollisesti tässä selonteossa
ja koko keskustelussa käydään kaikki
mahdolliset arviot lävitse. Sen täytyy tietysti
perustua tiedossa oleviin tosiasioihin tämänhetkisen turvallisuusympäristön
kehityksestä, ja siinä joudutaan tänä päivänä sitä arvioimaan
suorastaan maailmanlaajuisesti. Ei enää riitä,
että me tarkastelemme sitä jostain Itämeren
kolmiosta, vaan sen tarkastelun täytyy ulottua myöskin
koko maailman laajuisesti, ja tältä pohjalta sitten
päädytään aikanaan siihen, minkälaisia
valintoja tehdään, onko peruslinjausta syytä tarkistaa
tai ei.
Uskon, että ottaen huomioon jo käydyn keskustelun,
jo tehdyt selvitykset ja vireillä olevan työn,
tästä nyt tehtävästä selonteosta
tulee huomattavasti aikaisempia laajempi, siis sekä määrällisesti
että myöskin laadulliselta tarkastelultaan. Jos
sen jälkeen vielä jää jotain
selvitettävää, niin tehdään
sekin. Mutta lähdemme kyllä siitä, että päätöksenteon
pohjaksi on kyllä riittävän laaja-alaista
aineistoa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Muistamme varsin hyvin, kun vielä joitakin
aikoja sitten ed. Tennilä halusi, että Suomi liittyisi
Neuvostoliittoon tai ainakin nyt Varsovan liittoon, mutta nämä ajat
ovat nyt ohitse. (Välihuutoja — Ed. Tennilä:
Valehtelet!) Tiedän, että ed. Tennilä on
hyvin pettynyt näihin laskelmiin, koska ne eivät
tue niitä väitteitä, mitä hän
tuolla kentällä jatkuvasti esittää vasemmistoliiton
puhemiehenä näissä kysymyksissä.
Mutta, arvoisa puhemies, olen hyvin tyytyväinen ministeri
Tuomiojan kommenttiin, kun hän kiitti tätä puolustusministeriön
selvitystä täällä, kun virkamiehet
teillä ministeriössä ovat arvostelleet,
ja toivon, että tämä viesti, minkä täällä kerroitte
Suomen kansalle, menee myöskin ministeriön virkamiehille
tiedoksi perille ministeriön sisällä.
Mutta, arvoisa puhemies, haluaisin todeta sen, että keskeistä tässä selvityksessä
on
se, että Nato-jäsenyydellä olisi merkittävä pelotevaikutus,
se lisäisi Suomen turvallisuutta. Eikö voida näin
sanoa, ministeri Kääriäinen, että Nato-jäsenyys merkitsisi,
kun otetaan nämä dynaamiset vaikutukset näistä alustavista
laskelmista huomioon, lisää turvallisuutta halvemmalla,
koska se pelotevaikutus merkitsee sitä, että meidän
täytyy panostaa entistä vähemmän
kovaan tavaraan, aseisiin?
Puhemies:
Vastauspuheenvuoro ed. Tennilä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Minun isäni on seisonut viidettä vuotta
etulinjassa Suomen itsenäisyyden puolesta, ja pidän loukkauksena
teidän kantaanne. (Ed. Jaakonsaari: Aivan, törkeätä!)
Mutta tähän kysymykseen vielä: Puolustusministeri,
te sivuutatte kysymykseni tästä 2 prosentin bkt-osuudesta,
jota Nato vaatii jäsenmailtaan. Se tarkoittaisi Suomelle
900 miljoonaa lisää armeijan menoihin. Mitä te
vastaatte tähän kysymykseen?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Tämä 2 prosentin tavoite
todellakin on ollut keskusteluissa, en nyt viittaa Suomeen, vaan
yleensä Natoon jäsenmaitten keskusteluissa, ja
se on varmaankin suosituksenomainen, tavoitteenomainen taso ja varmaan
koskee nimenomaan näitä uusia, sinne pyrkiviä jäsenmaita.
Mutta, kuten myös selvitys kertoo virkatyön viileydellä,
nämä hinta-asiat ja muut ehdot olisivat aikoinaan
neuvoteltavissa olevia asioita. En tiedä, miten niissä aikoinaan
kävi, en ota siihen kantaa, eikä ole tarpeenkaan
ottaa kantaa, mutta ne ovat siis neuvottelunvaraisia asioita myös.
Minä korostan vielä toisen tai kolmannen kerran,
että nämä laskelmat, joita on tehty,
on syytä kyllä käydä selonteon
yhteydessä hallituksenkin puolella tarkoin lävitse,
puhumattakaan siitä, että sitten aikoinaan eduskunnan
on syytä tähän asiaan kyllä oikein
kunnolla paneutua.