Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Vastikään saatiin Suomessa
ensimmäinen lainsäädäntö vaalirahoituksen
julkisuudesta, ja jo pian huomattiin, että siinä on
sellaisia ongelmia, että kun on tämä raja,
minkä jälkeen pitää sen lisäksi,
että ilmoittaa kokonaissumman, ilmoittaa myös
yksittäisten lahjoittajien nimet — se on EU-vaaleissa
3 400 euroa ja eduskunta- ja kunnallisvaaleissa 1 700
euroa — niin käytännössä,
kun näitä ilmoituksia tuli, oli kahdenlaista tapaa.
Monet ehdokkaat eivät ilmoita tukiryhmältä saamiensa
tukien alkuperää. Ministeri Koskinen on kiinnittänyt
huomiota tähän epäkohtaan, ja on selvästi ilmaistu
paineita, että vaalirahoituksen julkisuuslakia pitäisi
ainakin tämän tukiryhmän ilmoitusvelvollisuuden
osalta muuttaa. Hämmästyin, että ministeri
ei ole ottanut tätä työkalua käyttöön, vaan
puhuessaan paisuvista vaalibudjeteista ja kansalaisten luottamuksesta
eurovaaleihin on ottanut esille Suomelle täysin vieraan
listavaalijärjestelmän ratkaisuksi myös
tähän uskottavuusongelmaan. Kysyisinkin ministeriltä:
Eikö olisi selkeämpää ottaa
helpommat työkalut käyttöön,
joita olisivat tämän vaalirahoituslainsäädännön
uudistaminen, kuin tarjota ratkaisuksi meidän järjestelmällemme
hyvin vieraita malleja?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Erilaiset listavaalit tai lista- ja henkilövaalien
yhdistelmät koetaan hyvinkin demokraattisiksi monissa maissa,
mutta tarkoitus ei ole siinä asiassa mihinkään
nopeisiin tai yllätyksellisiin ratkaisuihin lähteä,
vaan pitää vaan rauhassa selvitellä erilaisia
vaihtoehtoja koskien tulevia, näiden kesän vaalien
jälkeisiä europarlamenttivaaleja.
Vaalirahoituksen osalta lainsäädäntöähän
halutaan kokeilla nyt kaikentyyppisissä vaaleissa, ennen
kuin lähdetään isompia muutoksia tekemään,
eli miten nämä rajat ja ilmoitusmenettelyt toimivat
europarlamenttivaaleissa, presidentinvaalissa. Sen jälkeen
on varmasti tarkistuksen aika. Se koskee sekä ilmoitusvelvollisuuden
eurorajoja että sitten ehkä pidemmälle
meneviä muutoksia lainsäädäntöön.
Tukiryhmien rahanlähteiden avaaminen on sellainen kysymys,
jonka toivoisin jo ohjeistuksen kautta aukeavan kunnallisvaaleissa
ja europarlamenttivaaleissa, eli oikeusministeriö tulee ohjeistamaan
siten, että ehdokkaat ilmoittavat, silloin kun on tukiyhdistyksen
tai vastaavan kautta tuleva isompi potti, sen alkuperäisen
rahanlähteen samalla tarkkuudella kuin suoraan ehdokkaan
taakse tulevan vaalirahoituksen jaottelu ilmoitetaan.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Eikö ole outoa käyttää kansalaisia
koe-eläiminä tämmöisessä demokratian
koelaboratoriossa, kun tämä ongelma on jo täysin
ilmeinen ja vaalien perusolemus riippumatta, onko se kunnallis-, euro-,
eduskunta- tai presidentinvaali, on olemassa. Seuraavat eurovaalit
ovat vasta viiden vuoden kuluttua, ja tässä demokratiavaje
silloin siirtyy pidemmälle.
Ihmettelen, miksi tässä ollaan hitaita reagoimaan,
kun kuitenkin sitten radikaalimpiin muutosmalleihin oltaisiin valmiit.
Todella listavaali, tiedän itse Euroopan neuvoston tasolla,
on hyvin yleinen malli, mutta sitä yhä laajemmin
monessa maassa kritisoidaan, että listavaali ei täytä kaikkea
hyvän hallinnon ja demokratian merkkejä. Se mahdollistaa
aivan eri tavalla puoluevallan verrattuna siihen, että kansalaiset
saavat nostaa ne yksilöt, jotka ansaitsevat kansalaisten
luottamuksen eivätkä sen mahdollisen puoluejohtajan
luottamuksen.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! En nyt halua listavaalikeskustelua jatkaa,
kun siitä tuntuu noin vääriä käsityksiä olevan.
Mutta vaalirahoituksen julkisuuteen: Suomessa lähdettiin
siitä, että tärkeintä on juuri
se, että tulee oikeaa tietoa vaalirahoituksen lähteistä. Tämä tähän
saakka toteutetuissa vaaleissa on pelannut aika hyvin. Monissa maissa,
joissa on tehty pidemmälle meneviä velvoitteita
lakisääteisestä vaalirahoituksen hallinnoinnista,
se pelaa huonommin, eli haetaan kiertoteitä ja monenlaisia
väyliä peitellä todellisia rahanlähteitä.
Minusta on hyvä, että tätä kehitetään
tältä pohjalta ja tarvittaessa mennään
sitten pidemmälle saatujen kokemusten perusteella.
Aika outoahan tässä on nyt esimerkiksi, että kokoomuksen
puolelta on nyt sanottu, että he olisivat valmiita vaalirahoituksen
avoimuudessa menemään pidemmälle, sen
sijaan että tutkittaisiin mitään lista-
tai henkilövaalien yhdistelmiä. Silloin kun tätä lainsäädäntöä laadittiin,
kokoomuksen piiristä kaikkein voimakkaimmin vastustettiin
ylipäänsä ilmoitusmenettelynkään
laatimista vaalirahoituksesta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan selvyyden vuoksi: pitkät
listat siis tarkoittavat vaalijärjestelmää,
jossa puolueet valitsevat läpimenevät henkilöt
(Ed. Kekkonen: Ei pidä paikkaansa!) ja kansalaiset valitsevat
puolueiden väliltä, kansalaiset päättävät
puolueiden voimasuhteista.
Kun ministeri Koskinen on sanonut, että tässä kansalaisvaikuttamisen
politiikkaohjelman yhteydessä ollaan asettamassa työryhmä,
joka voisi pohtia pitkien listojen soveltamista tulevissa europarlamenttivaaleissa
ja mahdollisesti sitten, jos kokemukset ovat puolueiden mielestä hyviä, ehkä myös
tulevissa kansallisissa parlamenttivaaleissa, niin kysyn:
Ministeri Koskinen, eikö kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman
tarkoitus ollut lisätä kansalaisten
vaikutusvaltaa eikä kaventaa kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia,
koska kansalaisten vaikutusmahdollisuudethan kaventuvat, jos meillä siirryttäisiin
pitkien listojen järjestelmään?
Mitä vaalirahoitukseen, herra puhemies, tulee, niin
olemme todenneet, että jos vaalirahoituksessa on ongelmia,
siihen pitää puuttua vaalirahoituslainsäädäntöä kehittämällä eikä kansanvaltaa
kaventamalla.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kyllä, kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmalla
tavoitellaan juuri kansanvallan tehostamista, sen parempaa toimimista,
ja siihen kuuluu kyllä se, että arvioidaan avoimesti erilaisia
vaihtoehtoja kansanvallan kehittämiseksi. Europarlamenttivaalissa
on nimenomaisia ongelmia sen takia, että jos halutaan esimerkiksi yhden
ehdokkaan kampanjalle valtakunnallinen näkyvyys, puhutaan
100 000 euron kampanjakokonaisluokasta, ja se on todella
vaikea koota vaikka isommankaan kansalaisjoukon toimesta ihan tällä perinteisellä
politiikantekomenetelmällä.
Sitten siirretään sitä valtaa näille
isojen pottien siirtelijöille. Näkyy Nalle Wahlrooskin
jo ilmoittautuvan joihinkin kampanjoihin mukaan.
Mutta siis tärkeintä on pitää mielessä se,
että ei ole suinkaan näihin tuleviin kesäkuun
vaaleihin mitään muutoksia tulossa. On kaikessa
rauhassa mahdollisuus sitten hyvin tyhjältä pöydältä pohtia,
onko mitään tarpeita jatkossa vaalijärjestelmän
muuttamiseen, ja siinäkin tapauksessa, jos lähdetään,
varmasti yhdistetään sitten nykyisen henkilövaalijärjestelmän
etuja ja taas niitä mahdollisia etuja, joita saattaisi
tulla pitkälistatyyppisestä järjestelmästä,
jossa sitten tällaisen henkilökohtaisen kampanjoinnin,
sen rahoituksen, merkitys ei olisi niin vahva kuin nykyisessä.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ed. Zyskowiczilla on kyllä käsittämättömän
mekaaninen käsitys listavaaleista. Eihän listavaali
sitä tarkoita, mitä ed. Zyskowicz väitti
sen tarkoittavan. Mutta aivan niin kuin oikeusministeri sanoi, nämä tulevat
vaalit menevät nyt näin. Ei niistä sen
enempää.
Mutta kun tämä keskustelu nyt on avattu, niin, herra
puhemies, tiedustelen, onko ministeriössä pohdittu
sellaista mahdollisuutta, joka juuri nyt tuntuisi kovin loogiselta,
kun kahdet vaalit ovat hyvin lähellä tulevaisuudessa,
siis sitä mahdollisuutta, että yhdistettäisiin
eurovaalit ja kunnallisvaalit samoiksi päiviksi?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Näitähän varmaan
selvitellään silloin, kun puhutaan tämmöisen
pitkän aikavälin kansanvallan kehittämistoimista,
kun arvioidaan, mitenkä muuttuu tämä eurooppalainen kansanvalta
suhteessa kansalliseen päätöksentekoon.
Mutta tällä hetkellähän ongelmia
yhdistämisiin tuovat ennen kaikkea se, että europarlamenttivaalit
ovat keskellä kesää kesäkuussa
ja myöskin tuo vaalien rytmitys on toisenlainen, viiden
vuoden väli, kuin meidän omissa eduskunta- tai
kunnallisvaaleissamme.