Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Siirrymme sairaudenhoitoon, sairaan ihmisen
asialle. Kansallinen terveysprojekti terveydenhuollon tulevaisuuden
turvaamiseksi alkoi syyskuussa 2001, siis lähes kolme vuotta
sitten, jolloin perustettiin työryhmä. Tämä muistio,
joka on 193 sivua pitkä, valmistui nyt vuodenvaihteessa
nimellä Hoidon saatavuus ja jonojen hallinta. Sehän
käsittelee ainoastaan erikoissairaanhoidon hyvin suppeaa
osaa, sitä kiireetöntä hoitoa, jossa
on noin 20 prosenttia potilaista. Nyt tähän toteutukseen
liittyy huolenaiheita. Kysyisin ministeri Hyssälältä erityisesti:
Miten nämä jonossa olevat potilaat, joita
tällä hetkellä on noin 160 000,
joita koko ajan tulee lisää, hoidetaan, koska
ihan selvästi näyttää siltä, että rahaa
ei olla saamassa lisää ja näiden jonossa
olevien potilaiden hoito tarvitsee lisärahoitusta? Otetaanko
se niin, että leikkausindikaatioita, siis leikkausaiheita,
tiukennetaan, vai otetaanko se niin, että vähennetään
voimavaroja kroonisten sairauksien hoidosta, jolloin kaikki muu
potilashoito vaikeutuu? Mitään muita kuin nämä kolme vaihtoehtoahan
ei ole, millä tämä jonoasia hoidetaan.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Professori Mats Brommelsin johtama työryhmä,
tämä niin sanottu jonotyöryhmä,
sai todellakin työnsä päätökseen
vuodenvaihteessa. Siinähän esitetään
selkeitä ratkaisumalleja sekä nykytilanteeseen
että hoitoonpääsyn parempaan turvaamiseen.
Selkeästi siellä on luettavissa, että meillä tällä hetkellä tehdään
leikkauksia tai pääsee erikoissairaanhoitoon osaksi liian
tiukoin ja osaksi liian löysin kriteerein. Sen lisäksi
meillä on sairaanhoitopiirien välillä jopa kahdeksankertaisia
eroja saman sairauden hoidossa, ja niitä eivät
selitä väestön sairastavuus tai muuten
väestön terveyden vaatimat hoitotoimenpiteet,
eli toimintakäytännöissä on
paljon eroja.
Meillä on pantu myöskin paljon jonoihin erinäisistä syistä odottamaan.
On sanottu esimerkiksi, että kaihinne kypsyy leikattavaksi,
olkaa jonossa, niin ennen kuin jono on teidän kohdallanne,
olette ehkä leikkauskunnossa. Hyvin monenlaisia syitä on
siellä jonoissa. Tätä työtä tehdään
nyt sairaanhoitopiireissä, yhtenäistetään
jonokriteereitä (Puhemies: Aika!) ja näitä käytäntöjä ja
myöskin näitä jonoja tarkastellaan näitten uusien
kriteereiden mukaisesti.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tulkitsen vastauksen niin, että leikkausindikaatioita
kiristetään, mikä on erittäin
valitettava asia. Tässä on paljon myöskin
muita huolenaiheita. Luettelen niitä ja teen kysymyksen
sen jälkeen.
Kuntaliiton mielestä koko toteutuksen aikataulu on
epärealistinen. Vaaditaan aika paljon investointeja uusien
menetelmien ja pelkkien seurantajärjestelmien rakentamiseksi.
Jonossa olevat potilaat sanoin jo. Kustannusten hallintaa ei tässä mietinnössä esitetä
avoimesti.
Terveydenhuollon rahoitukseen ja sen välittömään
lisätarpeeseen ei tarpeellista huomiota myöskään
kiinnitetä. Tämä on hyvin järjestelmäkeskeinen.
Potilas-sana jopa esiintyy erittäin harvoin, sairaudenhoito-termiä ei
tunneta ollenkaan. Tämän kaiken keskellä,
kun huolenaihetta on, kysyn myöskin:
Miksi yksityinen ja kolmas sektori käytännössä kokonaan
sivuutetaan? Ainoastaan puolitoista sivua selostetaan tämän
sektorin mahdollisuuksia, ja kuitenkin sillä olisi huomattava
lisäresurssi monenlaisten terveydenhuollon asioiden hoitamiseen.
Potilaidenhan on voitava (Puhemies: Aika!) luottaa siihen, että pääsee
hoitoon. Kansalaisille on luotu suuret odotukset. (Puhemies koputtaa)
Pystyykö hallitus siihen, että kansalaiset eivät
pety?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Professori Brommelsin työryhmä koostui
maan parhaista asiantuntijoista. Se oli hyvin laaja-alainen työryhmä ja
teki erittäin huolellista työtä. Meidän
on luottaminen siihen, mitä tämä työryhmä on
tuottanut tulokseksi näitten kriteerien osalta, ja siihen
tulokseen, johon siellä on päädytty.
Nyt kun näitä kriteeristöjä laaditaan,
ei aloiteta työtä tyhjältä pöydältä,
vaan meillä on olemassa Duodecimin käypähoitosuositukset,
jotka ed. Akaan-Penttilä lääkärinä varsin
hyvin tietää. Työryhmähän
laati jo neljääntoista eri sairauteen hoitosuosituksen,
ja niitä laaditaan edelleen käypähoitosuositusten
pohjalta. Tätä työtä on Suomessa
tehty vuosikausia. Kyllä meidän täytyy
tässä meidän asiantuntijoihimme luottaa
ja samalla myöskin luottaa tähän Kansalliseen
terveyshankkeen asiantuntijuuteen ja siihen, mitä se on
alun perin esittänyt. Sitähän me toteutamme
sekä taloudellisten resurssien että muitten resurssien
puitteissa.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa, vaikka ed. Akaan-Penttilä luetteli,
mistä rahoja voitaisiin tähän saada,
tärkein rahoituslähde jäi mainitsematta,
nimittäin Kansaneläkelaitoksen sairauspäivärahakorvaukset. Nyt
kun potilas odottaa leikkausta, sinä aikana Kansaneläkelaitos
maksaa hänelle usein sairauspäivärahaa,
ja tämä sairauspäivärahakorvaus
on usein huomattavasti suurempi kuin leikkauksen hinta. Jos hallituksella
on varaa käyttää rahaa tähän
odottamiseen, samat rahathan voidaan tietysti käyttää myös
siihen leikkaamiseen. Siinä mielessä järkevästi
toteutettuna tuo niin sanottu hoitotakuu ei kyllä maksa
mitään, koska se säästää tästä toisesta
päästä. Samalla hoitotakuussa tietysti
on mahdollista myös, vaikka se nyt tulisi voimaan vuonna
2005, kirjoittaa järkeviä siirtymäsäännöksiä liiallisen
ruuhkan välttämiseksi. On kuitenkin tärkeätä,
että kunnat saavat tietää, mikä aikataulu
on edessä. Mutta kysyisin ministeriltä:
Onko harkittu ja onko olemassa mekanismia, jolla sitä rahaa,
jota nyt on varattu näihin sairausvakuutuskorvauksiin,
voitaisiin käyttää näitten jonojen
purkamiseen, koska sehän ei, kuten sanottu, maksaisi mitään?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Kuopion yliopiston tekemän tutkimuksen
mukaan hoitotoimenpide, vaikkapa leikkaus, koko siinä hoitoketjussa,
prosessissa, maksaa noin 25 prosenttia eli neljäsosan tämän sairauden
aiheuttamista kustannuksista. Suurin osa syntyy siitä,
kun odotetaan, ja sitten jälkeisistä kuntoutustoimenpiteistä.
Tämä rahahan kansantaloudessa on tietenkin, koska
nyt on varaa odotuttaa. Erittäin kalliiksi tämä tulee
sairausvakuutusjärjestelmälle ja työnantajille
sairauspoissaoloina ja myöskin eläkejärjestelmille.
Pitkään jonossa oltua riski eläköityä esimerkiksi
selkäleikkauksen jälkeen, jonotuksen jälkeen,
on suurempi kuin silloin, jos päästäisiin
nopeasti hoitoon, kuntoutukseen ja töihin. Tämä on
suuri kansantaloudellinen kysymys, mihin ed. Soininvaara viittasi.
Nyt kyllä tätä kokonaisrahoitusta
varmasti tarkastellaan tämän kysymyksen osalta,
mutta pidämme kiinni siitä, että kansalaisten
pitää päästä joustavasti,
sujuvasti hoitoon. Me emme voi lykätä sitä vuosien
päähän, vaan kyllä se aika on nyt
tässä maassa, jossa on nyt enemmän lääkäreitä kuin
koskaan, (Puhemies: Aika!) enemmän hoitajia kuin koskaan
ja tehdään paljon hoitotoimenpiteitä.
Kyllä se aika on nyt. Mutta tämä vaatii
erittäin suurta yhteistyötä sairaanhoitopiireiltä,
kunnilta, eri toimijoilta.
Pehr Löv /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Varför
koncentrerar man sig i den här rapporten endast på den
operativa kösituationen, men varken på mentalvårdens
eller på missbrukarvårdens köer överhuvudtaget
som är lika stora problem?
Arvoisa puhemies! Mitä varten ei tutkita myöskin
mielenterveydenhuollon jonotilannetta, päihdehuollon jonotilannetta
ja muita vastaavia alueita? Ne ovat yhtä isoja ongelmia.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Me olemme näiltä osin lähteneet
liikkeelle erityisesti perusterveydenhuollon osaamista, arvostusta
ja vetovoimaa lisäten. Päihdeongelmat ja mielenterveysongelmat
kuuluvat ensisijaisesti aina aluksi, niin kuin muukin tietysti,
sinne perusterveydenhuoltoon, mutta meillä on valunut sieltä muualle
potilaita, kun siellä ei ole ollut
osaamista tai riittävästi henkilökuntaa,
paneutumista, rahoitusta ja muuta sellaista. Perusterveydenhuollon
osaamistason nostaminen ja arvostuksen nostaminen on asia numero
yksi, sitten tietysti erikoissairaanhoidossa myöskin näitten
asioitten hallinta ja hoitaminen. Kun Mats Brommelsin työryhmä asetettiin,
siinä erikoisesti keskityttiin nimenomaan näihin
hoitojonoihin, joten en voinut siihen vaikuttaa.