6) Hallituksen esitys laiksi terveydenhuollon järjestämisestä puolustusvoimissa
annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Kauko Juhantalo /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä on tapana, että valiokunnan
puheenjohtaja jotenkin keskeisiä kohtia selvittää siitä,
mitä valiokunnan työssä mietinnön
kautta on esiintynyt. Tämä mietintö on
ollut yksimielinen, ja tiedän, että tässä ei
ole niin suuria intohimoja kuin edellisessä asiassa. Toki henkilöstössä,
lääkärikunnassa erityisesti, on ollut
myös useampaa ilmapiiriä.
Lyhyesti: hallituksen esityksen mukaan Puolustusvoimat ei enää järjestäisi
erikoissairaanhoidon palveluja omissa sairaaloissa, vaan ne hankittaisiin
Puolustusvoimien ulkopuolisilta palvelujen tuottajilta. Puolustusvoimat
järjestäisi jatkossakin itse varusmiesten
perusterveydenhuollon ja työterveyshuoltoon kuuluvan palveluskelpoisuuden
arvioinnin. Mutta perustason terveydenhuollon järjestelyistä vastaisivat
Sotilaslääketieteen Keskus ja varuskuntien terveysasemat.
Valiokunnan käsittelyn yhteydessä on ollut eräitä keskeisiä asioita,
joita myös mietinnössä on todettu.
Ensinnäkin todetaan, että tämä on
jo jatkuvaa uudistusta, joka on alkanut 90-luvun alussa, ja silloin
ensi vaiheessa vähennettiin Puolustusvoimien erikoissairaanhoidon
kapasiteettia muun muassa Hämeen sotilassairaala Lahdesta
ja Pohjan sotilassairaala Oulusta.
Tämän jälkeen on eri toimikunnissa,
eri yhteyksissä selvitelty, millä tavoin terveydenhuolto siis
kokonaisuudessaan järjestettäisiin. Puolustusvoimissa
valittiin lopulta toimintamalli, joka mahdollistaa muun muassa Puolustusvoimien omien
lääkärien keskittymisen kenttälääkinnän ja
sotilaslääketieteen kehittämiseen ja
kouluttamiseen. Sen sijaan normaalin erikoistason lääkintähuollon
käyttö Puolustusvoimissa vähenisi ja
kustannukset alenisivat. Tämän seurauksena on
myös sitten Keskussotilassairaala Tilkka lopetettu.
Kun on laskettu näitä tämän
sektorin kustannuksia, tiedämme, että ne vuosittain
ovat olleet 36—37 miljoonan euron luokkaa. Tämän
uudistuksenkaan jälkeen ja sen seurauksena kustannusvaikutus
ei todella ole se keskeinen asia, joka olisi tähän
antanut perusteen, koska samanaikaisesti tullaan korvauslinjalle
siitä, mitä Puolustusvoimat maksaa korvausta kunnille
tai kuntayhtymille. Niin kuin täällä mietinnössä on
todettu ja lääketieteen asiantuntijat ovat meille
vahvistaneet, aikaisemmin sodat ja sotilaslääketiede
tuottivat erityisesti kirurgiassa siviilisektorille uusia hoitomalleja.
Tilanne asiantuntijoiden mukaan on nyt päinvastainen: Siviililääketiede
kehittyy kovin harppauksin, ja siitä on nykyisin hyötyä sotilaslääketieteelle.
(Ed. Kekkonen: Sitä se rauha teettää!)
Tässä sitten eräänä uudistuksena
on tämä, miten kunta velvoitetaan hoitamaan terveyskeskuslääkärin
kautta asevelvollisten tarkastukset. Kuten sanoin, siitä suoritetaan
kustannukset kunnalle tai kuntayhtymälle, ja sen jälkeen
on tietenkin harkittu sitä, aiheuttaako se suuria kustannuksia kunnalle
tai kuntayhtymälle.
Me olemme poikkeuksellisesti joutuneet hyvin kohteliaasti sosiaali-
ja terveysvaliokunnan lausunnosta huomioimaan sen, että siinä ilmeisesti
on tullut jonkinlainen haksahdus, ajatusvirhe, kun siinä todetaan,
että tämä aiheuttaisi huomattavaa rasitusta
sellaisten pienten kuntien terveyskeskuksille, joiden alueella on
suuri varuskunta. Tämähän tietysti on
sillä tavalla virheellinen, että tarkastukset
tehdään kunkin kunnan toimesta ja kuntien alueella
eikä pelkästään siellä varuskuntapaikkakunnalla.
Tämän järjestelmän vaikutukset
henkilöstöön ovat tietenkin olemassa
ja lähtötilanteessa henkilöstöä nyt
on noin 300 henkilöä, ja Sotilaslääketieteen
Keskuksen henkilövahvuus on 109 henkeä. Kokonaisuudessaan
teoreettisesti ajatellen jäi 190 henkilöä vaille
työtä. Sen suhteen on tehty erittäin
aktiivisesti tukiryhmän välityksellä työtä,
ja ainoastaan muutama henkilö tällä hetkellä on
vailla osoitettua työpaikkaa. Se on ollut esimerkillistä huolenpitoa
työntekijöistä, ja henkilöstö on
kuitenkin halunnut myös siirtyä uusiin tehtäviin.
Myös oli huolta siitä, että eräässä asiantuntijakuulemisessa
henkilöstöjärjestön edustajat toivat
esiin huolen siitä, että sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa
loukkaantuneiden tai haavoittuneiden hoito heikkenee verrattuna
aikaisempaan. Tässäkin on todettu, että siinä ei
tapahdu tällaista heikentymistä. Kansainvälisissä tehtävissä olevat
henkilöt eivät ole Puolustusvoimien terveydenhuoltovastuulla,
mutta Puolustusvoimat ovat sitoutuneet huolehtimaan heidän
hoidostaan täysimääräisesti,
ja erikoissairaanhoidossa hoito toteutetaan oman kunnan määräämässä sairaanhoitopiirissä
tai
yksityisellä sektorilla. Kiireelliset tapaukset hoidetaan toki
niiden kriteerien mukaisesti välittömästi
ja nopeasti.
Vapaaehtoista tämä toiminta on kunnille ja kuntayhtymille
sopimuksentekomielessä, mutta yhteistyösopimukset
on pääsääntöisesti
kautta koko maan jo saatu aikaiseksi. Kun tähän
liittyy myös perustuslaillinen kysymys siitä,
onko mahdollista tämän lain mukaisesti olla oikeus
ohittaa toiset terveydenhuollossa, niin perustuslakivaliokunta on
siihen hyvin perusteellisesti ja hyvin perehtynyt. Valiokunta ehdottaa
pykälään lisättäväksi
muotoilua, että säätely Puolustusvoimien terveydenhuoltovastuulla
olevien erityiskohtelusta ei syrjäytä kiireellisen
hoidon tarpeessa olevan potilaan hoitamista välittömästi.
Muutoinkin tässähän on tietenkin niin,
että potilaan täytyy Puolustusvoimien sisältä varusmiehestä lähtien
nopeasti päästä hoitoon, ja ellei siihen
erityispykäliä ja säädöksiä tehtäisi,
niin se olisi mahdotonta.
Mietintöön liittyy sitten viittaukset kahteen eri
lakiin, joihin on tarvittu muutokset: kansanterveyslain muuttaminen
ja erikoissairaanhoitolain muuttaminen juuri niiden käytännön
seikkojen vuoksi, joihin edellä viittasin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on Keskussotilassairaala
Tilkan nekrologi, vaikka kuolema on jo tapahtunut 2,5 kuukautta
sitten. Me terveydenhuollon ammattilaiset olemme edelleen erittäin
suruissamme siitä, että näin merkittävä sotilaslääketieteen osaamiskeskus
nyt on pirstottu ja resurssit vähennetty. Olisi toivonut,
että puolustusministeriö olisi tehnyt jonkun muun
ratkaisun tässä asiassa.
Miksei Tilkan sotilassairaalasta voitu tehdä esimerkiksi
osakeyhtiötä, joka olisi myynyt sotilaslääketieteen
ja kenttälääkinnän palveluja
ja osaamista? Suomalainen terveydenhuolto on erittäin korkeatasoista.
Miksei palvelua voida myydä myös muihin maihin?
Esimerkiksi Töölön sairaalassa on kehitetty
raajan pelastavaa kirurgiaa mikrokirurgisin menetelmin. Mikseivät nämä palvelut
menisi kaupaksi myös muualle maapallolla? Suomessa ei toistaiseksi
osata järjestää palveluiden myyntiä kuten
muissa EU-maissa.
Tämän hallituksen esityksen mukaisesti varusmiesten
kutsuntatarkastukset, kuten puheenjohtaja Juhantalo mainitsi, jatkuvat
kotipaikkakunnilla, joten siinähän ei ole mitään
muutosta. Tämä ei olekaan mikään
ongelma, eli siis perustason sairaanhoito sujuu kuten ennenkin,
ja sitten varuskunnissa jatkuvat nämä varusmiesten hoidot.
Mutta se ongelma on erikoissairaanhoidossa, joka nyt kokonaisuudessaan
siirtyy sairaanhoitopiireille. Kyseessä ei ole suuri rasite keskussairaaloille,
vaan varusmiesten vammojen hoito ja muu akuutti hoito sujuvat. Myös elektiiviset
leikkaukset uppoavat hyvin keskussairaaloiden tehtäviin,
ja sairaala saa tästä toiminnasta asianmukaisen
korvauksen.
Keskussairaaloiden kanssa alettiin kuitenkin tehdä näitä sopimuksia
jo viime huhtikuussa, ennen kuin tämä laki oli
astunut voimaan. Nyt sopimukset on tehty, kuten puheenjohtaja Juhantalo sanoi.
Ongelma näissä sopimuksissa on se, että sopimukset
siis tehtiin, ennen kuin keskussairaalat tiesivät, että tämä 15 § edellyttää,
että varusmiesten hoito annetaan eri perustein ja nopeammin
kuin muille kansalaisille. Puolustusvaliokunnan mietintö vielä kääntää veistä haavassa,
kun
se nostaa oikein lain tasolle sen, että varusmiehet täytyy
hoitaa nopeammin kuin muut ihmiset kuitenkaan vaarantamatta muiden
potilaiden hoitoa. Tämä on varsin tekopyhää.
30 vuoden kirurgin uran aikana en ole koskaan julkisessa terveydenhuollossa
ja sairaalassa priorisoinut yhtään potilasta hänen
ikänsä, ammattinsa, rotunsa tai asemansa perusteella.
Potilaan kiireellisyysjärjestyksen määräävät
aina ja vain lääketieteelliset perusteet.
Varusmiesten erikoissairaanhoidon palvelutarvetta on niin vähän,
että tämä laki ei oikeasti tule vaarantamaan
keskussairaaloiden toimintaa. Mutta mitä tapahtuu, jos
poliitikot alkavat nostaa myös muita ihmisryhmiä tälle
samalle tasolle, jos me yhtäkkiä nostamme sinne
vaikka veteraanit, vanhukset, jopa kansanedustajat, joiden täytyy
saada hoito nopeammin ja paremmalla aikataululla kuin muiden ihmisten?
Se romuttaa koko julkisen terveydenhuollon moraalin, jos lakiin
kirjataan ihmisryhmiä, jotka hoidetaan ennen muita ja nopeammalla
aikataululla. Toivottavasti varusmiehet ovat ainoa ja viimeinen
ryhmä kansalaisia, joiden hoitoonpääsy
priorisoidaan poliitikkojen toimesta. Jos sairaanhoidossa ryhdytään
priorisointiin, niin sen on tapahduttava yhteistyössä ammattilaisten
kanssa.
Valto Koski /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tässä jonkunlainen
käsitysero on ollut tätä asiaa pääasiallisesti
käsittelevän puolustusvaliokunnan ja sosiaali-
ja terveysvaliokunnan lausuntojen välillä, niin
katson kuitenkin, että on syytä pöytäkirjaan
kirjata seuraava.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunto 2/2006: "Kutsunnanalaisten
ennakkoterveystarkastuksista ei ole suoritettu korvauksia kunnille ja
kuntayhtymille. Kansanterveyslain muutosten voimaantulosäännöksen
mukaan palvelujen tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen korvaus
maksettaisiin vuoden 2008 alusta lukien. Terveyskeskuslääkärin
osallistumisesta kutsuntatarkastuksiin ei ehdoteta maksettavaksi
korvausta kunnille ja kuntayhtymille. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan kutsuntoihin osallistuminen merkitsee kausiluonteisesti huomattavaa
rasitusta sellaisten pienten kuntien terveyskeskuksille, joiden
alueella on suuri varuskunta. Valiokunta esittää,
että puolustusvaliokunta harkitsee mahdollisuuksia korvausten
aikaistamiseen ja ulottamiseen myös terveyskeskuslääkäreiden
kutsuntatilaisuuksiin osallistumisesta aiheutuviin kustannuksiin."
Sitten puolustusvaliokunnan mietintö 1/2006: "Puolustusvaliokunta
toteaa edelleen, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
esitetty huoli siitä, että terveyskeskuslääkärien
osallistuminen kutsuntatarkastuksiin on velvollisuus, joka rasittaa merkittävästi
sellaisia pieniä kuntia, joiden alueella on suuri varuskunta,
on aiheeton. Kutsuntatarkastuksiin osallistuvat asevelvolliset käyvät näissä tarkastuksissa
oman kotikuntansa terveysasemalla, joten kutsuntatarkastusten rasitus
jakautuu tasaisesti ympäri maata." Näin siis puolustusvaliokunta
mietinnössään.
On totta, että kutsuntatilaisuuksista kustannukset
jakaantuvat alueellisesti toisin kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausunnossa on esitetty. Tätä en siis kiistä.
Tämä ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa,
että kustannukset jäävät kuntien
vastuulle. Kuntaliiton lausunnon mukaan tämä kustannusvastuu
on kuulunut Puolustusvoimille, joka on laiminlyönyt korvausten suorittamisen
pitkältä ajalta. Korvaus määräytyi aiemmin
tarkastuspalkkiona tarkastuspäiviltä ja jokaiselta
kutsuntatilaisuuteen saapuneelta. Joillakin paikkakunnilla kutsuntatilaisuuksiin
osallistumisvelvollisuuden vuoksi voidaan käytännössä joutua
ostamaan terveyskeskuslääkärin palveluja
yksityiseltä keikkalääkäriltä tai
yritykseltä. Tämän vuoksi sosiaali- ja
terveysvaliokunta esitti, että korvausten maksamista myös
kutsuntatilaisuuksiin osallistumisesta harkittaisiin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama sana, ainoastaan tästä kansalaisten
yhdenvertaisesta kohtelusta, tämän lain tiimoilta.
Ajatukseni oli alun perin aika lailla samanlainen kuin ed. Asko-Seljavaaralla,
kun kuulin tämän hallituksen esityksen tulevan
eduskuntaan. Ja kun näin ensimmäiset lakitekstit,
niin nostelin kanssa kulmiani yli 30 vuotta lääkärinä työtä tehtyäni,
mitä tämä kaikki oikein tarkoittaa. Mutta
kun lukee hallituksen esityksen läpi — ja minäkin
kun olen mukana myöskin puolustusvaliokunnassa sosiaali-
ja terveysvaliokunnan lisäksi — ja tietää,
mitä kaikkea Puolustusvoimissa on tapahtunut, miten tiukka
talous siellä on ollut monta vuotta, halusimme tai emme,
ja miten ikävää on ollut sivusta katsoa
näiden sotilassairaaloiden alasajoa ja viimeisenä tietysti
Keskussotilassairaala Tilkkaan kohdistuvaa kohtelua, ne ovat tapahtuneita
asioita ja viisas päättäjä ottaa ne
huomioon.
Nyt eduskunnassa tätä kyseistä kohtaa
ja varusmiehiä ja heidän sairaanhoitoaan on tarkasteltu
siitä näkökulmasta, miksi he armeijaan
tulevat. He tulevat sinne lakisääteiseen tehtävään.
Se ei miehille ole millään lailla valinnainen
asia, ellei ole terveydellisiä esteitä: Inttiin
on pakko mennä — kaikki sen tietävät — ja
tietty aika siellä on oltava. Ja nyt tämän
käänteisenä tarkoituksenahan on turvata
nimenomaan, että sinä aikana kaikki asiat hoituisivat
mahdollisimman hyvin.
Yksi osa on se, että tietty osa lääketieteellisiä palveluja
täytyy turvata siinä ajassa, minkä varusmiespalvelus
kestää. Jos näin ei käy kyseiselle
henkilölle, tulee varusmiehelle kääntäen
aivan toisenlainen hankaluus. Nykyinen koulutusjärjestelmä armeijassa
on niin tiivis ja tiukka, että sieltä ei voi olla
montaakaan viikkoa pois ennen kuin asepalvelus keskeytyy. Silloinhan
se aika lailla häiritsee ihmisen muuta opiskelua ja myöhempää elämää.
Hänen täytyy myöhemmässä vaiheessa
parannuttuaan palata, uudestaan tulla armeijan leipiin. Eihän
siinä ole mitään järkeä, jos
asia voidaan nopeammin hoitaa. Näitä tapauksia
on myöskin hyvin vähän Suomen väestössä.
Se ei vaikuta miltään osin kenenkään
muun kansalaisen perusoikeuteen. Mikään asia ei
siirry mihinkään suuntaan kuin mahdollisesti joillain
minuuteilla tai yhdellä vuorokaudella korkeintaan. En ymmärrä sitä muuta
kuin periaatteellisella tasolla, että tästä kannetaan
huolta.
Sitä, että tämä jotenkin
olisi esimerkkitapaus jostakin muusta meidän yhteiskunnassamme,
en osaa kuvitella, semmoista tilannetta, koska juuri mitään
muita yhtä pakollisia asioita ei ole tämän taustalla,
mikä koskee varusmiehiä. Ja kaikki tämä syvempi
oikeusproblematiikka on ainakin minusta erinomaisen hyvin perustuslakivaliokunnan
lausunnossa käsitelty. Niinhän puolustusvaliokuntakin
sen totesi omassa kokouksessaan. Se on myöskin hyvä pohja
siihen, että jos ajatellaan, että tästä syntyy
jonkinlaisia valitustilanteita, että joku muu kansalainen
kokee itsensä syrjäytetyksi tämän
takia ja jääneensä vähän
niin kuin kakkoseksi jonoon, niin kyllä täältä selvästi juristit
löytävät sen kielen, millä perusteella
tämä asia on järjestetty näinpäin.
Voi olla, että tämä on jopa modernia,
kun se tehdään näin, että se
hallitusti mietitään ja laitetaan jonoon ja gradeerataan
niin, että valiokunnat ovat olleet yksimielisiä.
Puheita on ollut tietysti moneen suuntaan. Sehän kuuluu
meidän päivittäiseen työhömme.
Mutta kyllä minun oikeastaan täytyy vaan onnitella
Puolustusvoimia tässä taloudellisesti aika tiukassa
tilanteessa, että on löydetty tämmöinen
sauma, jossa sitten kaikki semmoinen tavallinen siviililääketiede
on siirretty sinne, minne se kuuluukin nykyisillä rahoitusvaroilla,
ja sitten turvataan sotilaslääketieteelliset toimenpiteet
kuitenkin, että tällainen normaali sairastaminen
tapahtuu taas yhteistyössä. Eihän sen
parempaa tilannetta varmaan tässä kaikkinensa
voi olla.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Lahtihan sai tässä nyt
sitten tämän Sotilaslääketieteen
Keskuksen — kiitos siitä Puolustusvoimille! Mutta
Lahdessakin on samaa pelkoa, minkä täällä ed.
Asko-Seljavaara ja ed. Akaan-Penttilä ottivat esille, että tämä asiakkaiden
erilaistaminen tulee ongelmaksi jossakin vaiheessa sikäli,
mikä ryhmä sitten pääsee niin
kuin ohi jonojen. Se ei ole minusta ihan pelkkä vitsi.
On suuri vaara, että sitten jopa kunnallispoliitikot keksivät
paikkakunnalla, että kun kerran armeijan väki pääsee,
niin pitää päästä joittenkin
toistenkin. Siinä mielessä minusta se on niin
kuin vakavasti otettava ja se pitäisi vahtia sitten sekä kunnallisten
päättäjien että tietysti Puolustusvoimien,
ettei siitä tule mitään "siviilikriisinhallintaa"
täällä terveydenhuollon puolella.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä sekä ed.
Akaan-Penttilä että myös ed. Asko-Seljavaara
taisivat tehdä aika tyhjäksi tämän
oman puheenvuoroni. Ajatukseni kulkee suurin piirtein samalla tavalla
kuin mitä he sanoivat. Noin ihan periaatteellisella tasolla
on tietenkin niin, että jonkin potilasryhmän asettaminen terveydenhoitopalvelujen
saamisen nopeuden osalta etusijalle muihin potilaisiin verrattuna
on hyväksyttävän perusteen käsilläolosta
huolimatta ihan lähtökohtaisesti ongelmallista.
Tietysti tätä nyt lieventää se,
että sopimuksen tekeminen Puolustusvoimien kanssa on terveyskeskusta
ylläpitävälle kunnalle ja kansanterveystyön
kuntayhtymälle samoin kuin sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle
vapaaehtoista. Mutta aivan niin kuin tässä edellä kuulimme,
tämä pulma ei ole ylitsekäymätön.
Sen sijaan haluaisin puuttua yhteen pikku yksityiskohtaan, joka
tarttui korvaani ed. Asko-Seljavaaran puhuessa. Hän sanoi,
että tämmöistä terveydenhoitoa
voitaisiin järjestää myöskin
osakeyhtiöpohjalle. Varmasti näin voidaan tehdä, mutta
kun sotilaslääketieteestä on kysymys,
niin silloin rupeavat hiukan hälytyskellot soimaan. Minä olen
nimittäin tulkinnut, että sotilaslääketiede
myös rauhan aikana on eräällä tavalla
varautumista siihen kaikkeen pahimpaan eli kriisiin. Ja sellaisen
käytännön siirtäminen kriisiolosuhteisiin
vaikuttaa suoraan sanoen aivan mahdottomalta.
Kauko Juhantalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta on upeata kuunnella, että tällainen
merkittävän suuri muutos Puolustusvoimien rakenteessa
saa eduskunnan isossa salissa hyvin rakentavan ja, voiko sanoa,
yksimielisen vastaanoton. Me suomalaiset ymmärrämme
mahdottoman hyvin sen tilanteen. Puolustusvoimiemme osalta meidän
nuorisomme lukumäärä vähenee
huimaa vauhtia: 2011 ja erityisesti 2012 se lähtee nopeasti
alaspäin. Me tarvitsemme vähemmän varuskuntia,
ja me koulutamme edelleen vähemmän varusmiehiä,
vaikkakin säilyttäisimme tämän
80 prosentin osuuden nuorukaisista varusmiespalvelusta suorittamassa.
Myös noin 400 nuorta naista on vuosittain suorittamassa
asevelvollisuuden.
Minusta ed. Asko-Seljavaara sekä ed. Akaan-Penttilä,
molemmat arvostettuja, yhtä pitkän aikaa lääkäreinä toimineita,
osaavat katsoa tätä asiaa kuitenkin
ammatillisesti myös erilaisin silmin, vaikka johtopäätöksissä tullaankin
sitten samaan. Ja kun he ovat vielä saman ryhmän
jäseniä, niin tässä ei synny
tällaista poliittista jännitettä. Tosiasiahan
tietysti on, että kun tämä uudistustyö aloitettiin
90-luvulla, niin oli jo silloin nähtävissä vähentyvä hoitojen
määrä meidän perinteisessä järjestelmässämme.
Kyllä kieltämättä, kun katsottiin
Tilkankin lukuja, tällainen kustannus—hyöty-suhde
potilasta kohti poikkesi aika tavalla muista sairaaloista, joista
tänä päivänä, niin
kuin me maallikotkin tiedämme, kun sinne suuressakin operaatiossa
sisään joutuu, taikka pääsee,
kyllä mahdollisimman nopeasti pois pistetään.
Kyllä Tilkasta vähän tahtoi muodostua sellainen
varusmiehenkin toivelepopaikka, niin ettei sen vamman tarvinnut
kovin suuri olla, kun siellä huolella ja pitkään
hoidettiin, jotta saatiin noita merkintöjä potilaista.
Mutta se, mihin ed. Asko-Seljavaraa viittasi ja monet muutkin
jo viittasivat, että me erivapaudella pääsemme,
tämmöinen erioikeus, on vakava yhteiskunnallinen
kysymys. Mutta sen vuoksi perustuslakivaliokunta on sen suurella
huolella mennyt tämän läpi, ja heidän
lausuntonsa on yksimielinen. He toteavat juuri sen, mihin ed. Akaan-Penttiläkin
viittasi, että tämä on poikkeava yhteiskunnan
lohko: sinne on pakko mennä. Ja silloin meidän
on myös pakko hoitaa eri tavalla kuin meillä muissa
tehtävissä olevat ihmiset. Siitä ei saisi
tekemällä tehdä sellaista kipukynnystä,
tahallisesti, koska olemme aivan varmoja näiden tapausten
pienestä lukumäärästäkin
johtuen, ettei tässä käytännössä mitään
ongelmaa synny.
Valitettavasti puheenjohtaja Valto Koski lähti pois,
koska meillä valiokuntina ei ole minkäänlaista
ristiriitaa tämän idean sisällöstä.
Halusimme vaan siihen lausuntoon tämän pienen
korjauksen laittaa vielä siksikin, että Suomessa
ei enää oikein tahdo olla sellaisia pieniä paikkakuntia, joilla
on suuri varuskunta — niitä saa tikulla kaivaa,
ja ne loputkin pienten paikkakuntien varuskunnat taitavat loppua
lähiaikoina — niin että tämä ei
vastaa realismia eikä myöskään
sitä ideaalista ajattelua. Kaikki tapahtuu kotikunnissa
tai kotikuntayhtymissä. Olemme aivan varmoja, että sujuu
priimasti ja hyvin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, emme tehneet eriävää mielipidettä tai
vastalausetta näihin mietintöihin tai lausuntoihin
sen takia, että hyväksymme ne. Hyväksymme
sen, sekä puolustusvaliokunnan kokoomusjäsenet
että myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet,
että varusmiehet pääsevät tähän
erityisryhmään, joka hoidetaan nopeammalla aikataululla
kuin muut ihmiset. Mutta tämä on vaan suuri periaatteellinen
kysymys, niin kuin puheenjohtaja Juhantalo moneen kertaan sanoi,
eikä tämmöisiä ryhmiä voi
tulla lisää, sillä silloin meillä horjuvat
ihmisten perusoikeudet.
Sitten sanoisin kyllä ed. Kekkoselle, että teille taitaa
olla ideologinen kysymys se, että te pelkäätte
osakeyhtiöitä. Kyllä siinä osakeyhtiössä Puolustusvoimat
tai puolustusministeriö tai mikä tahansa voi olla
osakkeenomistajana. Ja siellä on tämmöinen
lääketieteellinen tutkimusinstituutti sisällä,
ja sitten siellä hoidetaan potilaita ympäri maapallon.
Nyt meidän täytyy avata rajat. Meillä on
palveludirektiivi. Meidät on sidottu siten, että julkista
terveydenhuoltoa ei voida myydä rajojen ulkopuolelle. Siihen
me olemme kaikki sitoutuneet. Mutta jos taas on tämmöinen
yksityinen myyjä, niin miksi me emme voisi myydä palveluja,
koska Euroopan unionissahan palvelut ovat 70 prosenttia koko unionin
liikevaihdosta? Kyllä nyt pitää avautua
ja keksiä uusia tapoja kerätä vientituloja
tähän maahan.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kyllä tässä nyt ideologia
käveli asiaan, jossa sitä ei tippaakaan ole. Olen
osakeyhtiöiden suuri ystävä. Niillä on
rakennettu tätä maata mitä parhaimmalla
tavalla.
Pieni kritiikkini, mikä tähän nyt
sisältyi, oli se, että kun viime kädessä sotilaslääketieteen
tehtävä ymmärtääkseni
on myöskin varautua kaikkein pahimpaan eli sotaan, niin
sellaisessa tilanteessa tämmöinen osakeyhtiömalli
välttämättä ei kovin nerokkaasti
toimi, vaan sellaisessa tilanteessa ymmärtääkseni
ainoa mahdollisuus on mennä sen sotilaallisen ajattelun
reittiä pitkin, joka on hyväksi havaittu kaikissa
edellisissäkin kriiseissä. Ymmärrän
nyt niin tämän asian, ed. Asko-Seljavaara, että emme
me riitaa tästä saa aikaiseksi. Minä nyt
vaan katselen sitä kaikkein pahinta mahdollisuutta siellä edessäni,
ja siihen tämä teidän mallinne ei ainakaan
kovin hyvin sovi.
Yleiskeskustelu päättyy.