7) Hallituksen esitys laeiksi kuntalain ja eräiden siihen
liittyvien lakien muuttamisesta
Marja Tiura /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää hallitusta
ripeästä valmistelusta koskien tätä kuntalain
muuttamista. Kuten arvata saattaa, me tamperelaiset olemme tarkalla
silmällä seuranneet ja odottaneet tätä esitystä,
joka on myöskin tehty osin siksi, että Tampere
aikoo ottaa ensimmäisenä kaupunkina pormestarimallin
käyttöön ensi vuoden alusta.
Tämä hallituksen esityshän pitää sisällään
sen, että tulevaisuudessa valtuusto voisi valita kunnan
johtoon pormestarin sekä apulaispormestareita. Pormestari
valittaisiin kunnanjohtajan sijasta. Pormestari ja apulaispormestarit
olisivat luottamushenkilöitä, jotka valittaisiin
enintään valtuuston toimikaudeksi. Heidät
voitaisiin erottaa epäluottamuksen perusteella. Pormestari
toimisi samalla kaupunginhallituksen puheenjohtajana ja apulaispormestari
voisi toimia lautakunnan puheenjohtajana.
Tämä hallituksen esitys lähtee nyt
siitä, että pormestariksi ja apulaispormestariksi
voitaisiin valita myös henkilö, joka ei ole valtuutettu
tai vaalikelpoinen kunnanhallitukseen tai lautakuntaan tai jonka
kotikunta kyseinen kunta ei ole. Päätösvalta
asiassa jätetäänkin alueellisesti kaupunginvaltuustolle.
Arvoisa puhemies! Kunnan johtamisjärjestelmä Suomessa
on aika lailla vakiintunut. Kunnan keskeisin vallankäyttäjä on
tällä hetkellä virkamies: kunnan- tai
kaupunginjohtaja. Valitettavan usein valtuutetuilla on tällä hetkellä kumileimasimen
rooli kunnissamme. Usein kuuleekin kysyttävän,
miksi nyt sitten pitäisi siirtyä tällaiseen
täysin uudenlaiseen johtamisjärjestelmään. Haluttomuutta
uuteen järjestelmään siirtymiseen toki
on, ja sitä kuvaa myös se, että pormestarijärjestelmästä on
täällä Suomessa keskusteltu jo pian vuosikymmenen
ajan. Jo vuoden 2000 kunnallisvaalien alla liki kaikkien puolueiden
puheenjohtajat olivat sitä mieltä, että pormestarijärjestelmään
tulisi jossakin aikataulussa siirtyä. Osaltaan Tampereen
aktiivisuus ja toimintamallin uudistusprosessi avasivat valmistelijoiden
silmät.
Suomi on kunnanjohtamisjärjestelmän suhteen
tällä hetkellä aikamoinen kummajainen
Euroopassa. Tämä on herättänytkin
usein kiusallista huomiota, kun pyrimme profiloitumaan nimenomaan
vahvan kunnallisen itsehallinnon maana.
Kuntien toiminta on viime vuosina muuttunut hallinnonuudistusten
seurauksena ratkaisevasti. Sellaisia asioita, joita ennen luottamushenkilöt ratkaisivat,
on siirretty viranhaltijoiden päätösvaltaan.
Luottamushenkilöelimille on jäänyt enää tavoitteiden
ja strategioiden asettelu. (Ed. Kekkonen: Jos sitäkään!)
Olennainen kysymys on, miten kansanvalta, toisin sanoen luottamushenkilöt
kuntalaisten edustajina, kykenee ohjaamaan kunnan laajaa toimintaa. — Ed.
Kekkonen on aivan oikeassa kommentissaan.
Tutkimukset ovat viime aikoina riidattomasti osoittaneet, muun
muassa tutkijat Heuru, Majoinen ja Leväsvirta, että valtuustot
ovat jääneet meidän järjestelmässämme
entistä enemmän sivuraiteille eli kunnan asukkaiden
itsehallinto on muuttunut pikkuhiljaa virkamieshallinnoksi. Tämä ei
myöskään vastaa kansainvälisiä sitoumuksiamme,
esimerkiksi Euroopan neuvoston paikallisen itsehallinnon peruskirjaa,
sen enempää kuin perustuslain 121 §:n
ja kuntalain sisältöä.
Arvoisa puhemies! Demokratiaan kuuluu, että kaikki
vallankäyttö on määräajoin
alistettu kansalaisten vaaleissa arvioitavaksi. Yhä suurempi osuus
kunnan toiminnasta on tällä hetkellä tämän
arvioinnin ulkopuolella. Virkakunta, kunnanjohtaja kärjessä,
on ainoastaan virkavastuussa. Vastuu toiminnan tarkoituksenmukaisuudesta
jää siis kokonaan arvioinnin ulkopuolelle. Kuitenkin
kunnanjohtajat käyttävät myös
poliittista valtaa eli tekevät tarkoituksenmukaisuutta
koskevia ratkaisuja. Keskeinen vallankäyttöhän
on esittelyn ja valmistelun muodossa tapahtuvaa toimintaa. Harvoin
luottamuselimet enää voivat lähteä valmistelussa
alusta tai muuttavat jo valmiiksi pitkälle valmisteltuja
asioita.
Kun kunnan keskeinen johtaja on alisteinen määräajoin
tapahtuvalle toiminnan arvioinnille, on tätä kautta
myös valmistelu alistettu kansalaisten, äänestäjien,
arvioinnille. Tällöin koko kunnan toimintaa koskee
myös perustuslain mukainen itsehallintoperiaate.
Arvoisa puhemies! Olen mielissäni siitä, että tämä hallituksen
esityksen käsittely ajoittuu näin hyvin välikysymyskeskusteluun,
sillä tosiasia on se, että tämän
pormestarimallin käyttöönoton myötä mahdollistetaan
kokonaan uusi, tehokkaampi toimintamalli kaupunkien ja kuntien organisaatioiden
sisälle. Tämä pormestarimalli tulisikin
itse asiassa nähdä osana laajempaa uudistuskokonaisuutta,
jolla turvataan osaltaan tulevaisuuden peruspalvelutuotanto kiristyvässä kuntatalouden
tilassa.
Arvoisa puhemies! En malta millään olla käymättä läpi
tässä tilanteessa meillä Tampereella käynnissä olevaa
toimintamallin uudistusta, koska se on julkisuudessa herättänyt
niin paljon huomiota ja keskustelua ja hyvä niin.
Alun perin Tampereella käynnissä olevalle toimintamallin
uudistukselle asetettiin kolme perustavoitetta: poliittisen päätöksenteon
vahvistaminen, palvelutuotannon tehostaminen ja strategisen
johtamisen vahvistaminen. Näihin tavoitteisiin lähdettiin
vastaamaan monilla eri tavoilla. Kaupunginvaltuuston päätöksen
mukaisesti Tampereella siirrytään 1.1.2007 pormestarijärjestelmään
ja yhtäaikaisesti organisaation osalta tilaaja—tuottaja-malliin.
Tämän lisäksi lautakuntarakenteemme uudistetaan
asiakaslähtöiseksi ja tuotanto-organisaatiot muutetaan
vastaamaan tätä uutta toimintamallia.
Tämä uudistus on nähtävä kokonaisuutena, jonka
osatekijät liittyvät oleellisesti toisiinsa, siis pormestarimalli,
lautakuntarakenne ja tilaaja—tuottaja-malli. Tilaaja—tuottaja-malli
tulee nähdä välineenä, ei itsetarkoituksena.
Se mahdollistaa tuotteen eli palvelun hinta—laatu-suhteen seuraamisen
ja palveluiden vaihtoehtoisen tuotantotavan. Eli tuotantotavoissa
on huomioitu sekä julkinen sektori, yksityinen sektori
että kolmas sektori.
Tampereella pormestarimalli vahvistaa kaupunginvaltuuston poliittista
ja strategista valtaa sekä muuttaa kaupungin johtamisjärjestelmän sellaiseksi,
että kaupungin merkittävin johtotehtävä on
nykyistä selkeämmin valtuuston poliittisessa kontrollissa
ja myöskin suoraan sille vastuullinen. Pormestari tulee
olemaan vahva poliittinen ja myöskin strateginen johtaja,
mutta samalla entistä riippuvaisempi valtuuston luottamuksesta.
Samanaikaisesti käyttöön otettavassa
tilaaja—tuottaja-mallissa korostuu erityisesti poliittisen vastuun
merkitys pormestarin osalta, joka vastaa koko tämän
järjestelmän toimivuudesta, sekä apulaispormestareiden
osalta, jotka palveluiden tilaamisesta vastaavina luottamushenkilöinä eli siis
lautakuntien puheenjohtajina ovat vastuussa siitä, että kuntalaiset
saavat riittävät palvelut. Luottamushenkilöille,
toisin sanoen lautakuntien jäsenille, tämä uusi
järjestelmä tuo entistä enemmän
vastuuta. Eli tässä järjestelmässä lautakunnat
laitetaan tosissaan miettimään palveluiden toimivuutta
ja erilaisia palveluiden tuotantotapoja.
Arvoisa puhemies! Asiakaslähtöisyys eli kuntalaisen
näkökulma on tässä mallissa
nostettu korostetusti esille. Tampere purkaa nykyisen sektorikohtaisen
lautakuntarakenteensa, mikä tarkoittaa sitä, että me
siirrymme neljän apulaispormestarin johtamaan lautakuntajärjestelmään.
Tällä tavoin esimerkiksi kaikki lapsia ja nuoria
koskevat asiat käsitellään tulevaisuudessa
yhdessä lautakunnassa. Samalla puretaan myöskin
nykyisiä lainsäädännön
ja hallintorakenteiden synnyttämiä raja-aitoja.
Uskon omalta osaltani, että tämä asiakaslähtöisyys
lisää myöskin palvelutuotannon tehokkuutta.
Arvoisa puhemies! Mikä tärkeintä,
kaikkialla Suomessa käynnissä olevien uudistusten
peruskysymyksenä on ja tulee olla, miten vastata lisääntyvään
palvelutarpeeseen nykyisillä resursseilla. Tämän
takia uudistuksissa on varmistettava, että ne eivät
synnytä lisää byrokratiaa. Tampereella
toivotaan, että tilaaja—tuottaja-malli tulee madaltamaan
organisaatioita ja tekee niistä merkittävästi
tehokkaampia, jotta me voimme tulevaisuudessa turvata kuntalaisille
hyvät palvelut.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Nyt eduskuntaan tullut kuntalain
muutosesitys, jossa pormestarimalli tulee mahdolliseksi, täyttää kaikki
Tampereen vaatimukset, vaikkakaan kyse ei ole mistään
erityisestä Lex Tampereesta. Tämä mallihan
on sovellettavissa kaikkiin kaupunkeihin. Hyvää lakiesityksessä on
myös se, että se jättää kunnan
päätettäväksi monet pormestarimallin yksityiskohdat.
Lisäksi tämä pormestarijärjestelmä on
kunnallisen kansanvallan kannalta erittäin merkittävä uudistus.
Kunnan johto saa tätä kautta myös kasvot.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Tuntui erityisen miellyttävältä kuunnella,
miten lämpimästi ja viisaasti opposition kansanedustaja
Tiura kehui hallitusta, hallituksen esitystä. Kun kuuntelin
tätä esitystä, minua jäi askarruttamaan
yksi asia. Kun ed. Tiura sanoi, että tällä luottamusmiesmallilla
vahvistetaan luottamusmiesten mahdollisuutta hoitaa oman kotikuntansa
asukkaiden etuja, niin enpäs pysähtynytkään siihen,
vaan Tampereen-mallia ajatellessani, kun Tampereen-mallissa nyt
kahden vuoden ajaksi sitoudutaan valitsemaan pormestari Tampereen valtuutettujen
parista, odotan mielenkiinnolla sitä kolmen vuoden kuluttua
tulevaa hetkeä, jolloin minut kankaanpääläisenä valitaan
keskustamyönteisen Tampereen pormestariksi ja tämän ajattelutavan
mukaisesti ajattelen sitten kotikuntani asukkaiden etua ja Kankaanpää alkaa
vaurastua.
Joka tapauksessa tämä on hyvä lakiesitys. Tässähän
ei ole suinkaan ainoa asia tämä pormestarimalli,
vaan tässä on hallitus katsonut laajastikin kuntien
rakenteen uudistamista. On valtuustoryhmien toiminnan tukeminen
analysoitu, otto-oikeus, otto- ja oikaisuvaatimus ja kunnan talouden
tasapainovaatimus, jotka ovat keskeisen tärkeitä,
hyviä asioita.
Pormestarimallia olen 90-luvulta lähtien jo kirjoituksissani
tukenut. Minä kannatan sitä, koska meillä tosiaan
on, niin kuin ed. Tiura sanoi, tällainen vähän,
mistä lie maasta aikoinaan tullut tänne, virkamiesjohtoinen
järjestelmä, jossa on kunnioitettu virkamiestä.
Kunnanjohtaja on ollut suuri satraappi, ja kaupunginjohtaja on todella suuri
satraappi, kun kuitenkin poliittinen järjestelmä kantaa
aina vastuun. Kaupunginjohtajalla virkamiehenä ei ole minkäänlaista
poliittista vastuuta, mutta kaikilla niillä muilla, jotka
ovat eri tehtävissä, se on, ja on aivan selvää,
että rakenteellisesti ja ideaalisesti pitää vahvistaa
sitä järjestelmää, joka on kansan
valitsema. Totta kai on sitten se problematiikka, johon edustaja
viittasi, nämä valtuuston ja hallituksen roolit,
joissa kieltämättä kaupunginhallituksen
rooli ja kaupunginhallituksen puheenjohtajan rooli on aika päiviä sitten
mennyt ohi valtuuston roolin ja valtuuston puheenjohtajan roolin,
josta on tullut enemmän edustuksellinen henkilö.
Kannatan uudistusta lämpimästi. Tietysti tämä vaatii
fiilausta. Turku on ollut ennakkoluuloton. En minä oikein
sitäkään hyvin jaksa ymmärtää — mutta
Turku on oppimestari poliittisten sopimusten tekemisessä — että pormestariksi
täydellä palkalla valitaan ihan nuori kundi, jota
muualla maassa ei oikein tunnetakaan. En minäkään henkilökohtaisesti
ole tainnut häntä kertaakaan edes tavata, mutta
turkulaisia muita vahvoja poliitikkoja toki me tapaamme.
Tampereen-malli on välivaihe nyt siinä mielessä,
että ainoastaan valtuutettu voidaan valita. Minua oudoksuttaa
se, että tässä on annettu periksi keskeisestä periaatteesta,
siitä, että pormestarimallin toteuttamisvaihtoehtona
olisi pormestarin valinta suorilla kansanvaaleilla. Minä olen tätä kannattanut
koko ajan, mutta ehkä tässä vaiheessa
vielä pelätään juuri sitä,
ellei samanaikaisesti vahvisteta nimenomaan strategisella ajattelulla
ja päätöksenteolla valtuuston roolia,
että suoralla kansanvaalilla valittu pormestari saattaisi
häiritä valtuuston roolia merkittävästi;
riippuu tietysti henkilöstäkin. Mutta ne perustelut,
joita ed. Tiura esitteli tämän mallin toimivuudesta Tampereella,
ovat kyllä hyvin johdonmukaisia ja varmasti perusteellisesti
selvitettyjä. Koettakaa saada ne hyvään
kuntoon, toimimaan, siihen mennessä, kun minut valitaan
sinne kolmen vuoden kuluttua.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Juhantalolle sen verran, että mielelläni
toivotan hänet tervetulleeksi tuonne Tampereelle kahden
vuoden kuluttua.
Tarkoitushan on se, että tämä siirtymäkauden pormestari
valitaan nyt kahdeksi vuodeksi valtuuston sisältä aivan
samalla tavalla kuin nämä apulaispormestarit,
ja kyse on vain tästä kahden vuoden siirtymäkaudesta,
ja sen jälkeen on tarkoitus, että tämä järjestelmä nimenomaan
avataan ulkopuolisille hakijoille, elikkä sitä taustaa vasten,
ed. Juhantalo, tervetuloa vaan hakemaan.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan monilta osin voin yhtyä niihin
näkemyksiin, mitä täällä aikaisemmissa
puheenvuoroissa on esitetty, mutta joitakin poikkeavia ajatuksia
kuitenkin minulla on.
Itse sinänsä kannatan tätä pormestarimallin
toteuttamista, mutta näen asian niin, että kaikissa vaihtoehdoissa
pitää olla lähtökohtana sen,
että pormestariksi valittava joko valitaan suoralla kansanvaalilla,
mihin ed. Juhantalo viittasi, tai sitten hänen kaikissa
vaihtoehdoissa tulee olla vaaleissa kannatuksen saanut eli vähintään
valtuutettu. Muussa tapauksessahan tästä rakennetaan
käytännössä sekamalli, niin
kuin tämä säännöstö mahdollistaa,
että voidaan valita periaatteessa kenet tahansa, joka ei
ole missään vaalissa ollut ehdolla. Eihän
se käytännössä muuta nykytilannetta.
Sehän edustaa paluuta 70-luvun kuntalain mukaiseen järjestelmään,
jossa käytännössä kunnanjohtaja
toimi kunnanhallituksen puheenjohtajana ilman mitään
vaaleissa hankittua luottamusta. Sen sijaan kylläkin ymmärrän
ja tiedän hyvinkin sen, että yleensähän
ne olivat piilopoliitikkoja, jos eivät nyt avoimesti, suurimmilla paikkakunnilla
avoimestikin. Minä lähtisin siitä, että pitää edellyttää nimenomaan
sitä, että on vaaleissa hankittu kannatus, jotta
voidaan valita, eli vähintään valtuutettuna
oleva, joka voidaan nimetä pormestariksi ja nimenomaan
valtuustokaudeksi, mikä tässäkin sinänsä on
pääsääntöisesti lähtökohtana.
Sitä pidän toisaalta heikkoutena, että tämä jättää voimaan
nykyjärjestelmän toisena vaihtoehtona. Minusta
olisi paikallaan mennä puhtaasti pormestarijärjestelmään
kautta linjan. Ymmärrän toki, että kun
rakennetaan uutta järjestelmää ja meillä on
vanha olemassa ja kunnanjohtajat ovat periaatteessa erottamattomia,
yllättävää kyllä, niin
tämä saranavaihe on vaikea. Mutta olisi voitu
aivan hyvin asettaa tietyn mittainen siirtymäaika, jonka
kuluessa on siirryttävä kaikissa kunnissa siihen
järjestelmään. Minusta se on aivan oikein,
jotta korostetaan poliittisen johtajuuden ja poliittisen päätöksentekijän
vallan lisäämistä, koska kysymyksessä on
verovaroilla ylläpidettävä toiminta.
Ed. Juhantalo aivan oikein viittasi siihen, että tässä on
monia muita merkittäviäkin uudistuksia sinänsä tai
muutoksia nykytilanteeseen verrattuna, joita myös monilta
osin sinänsä pidän oikean suuntaisina,
kuten otto-oikeuden antaminen johtokunnille. Ilmeisesti voimassa
olevassa laissa on käynyt jonkinlainen kömmähdys,
että johtokuntien osalta otto-oikeutta ei ollut olemassa. Nythän
tässä se laajennetaan kattamaan myös johtokunnat,
ja se on oikea periaate. Toisaalta tässä on hyvää ja
tunnustusta ansaitsevaa myös se, että toisaalta
otto-oikeutta rajoitetaan. Kuntien yhteisissä lautakunnissa
voidaan sopimuksella sopia siitä, että kunnanhallituksen
tai kaupunginhallituksen, jonka hallintoon yhteinen lautakunta luetaan,
tekemiin päätöksiin ei ole otto-oikeutta.
Minusta sekin on oikein, kun tämä yhteistoiminta
ilmeisesti jatkossa entistä enemmän rakentuu yhteisten
lautakuntien varaan tai kun se on todennäköisesti
kuitenkin lisääntyvä toimielin.
Silloin on perusteltua mennä järjestelmään, että isäntäkunta
ei voi siirtää näitä päätöksiä, vaikkakin
isäntäkunnan valtahan siinäkin järjestelmässä on
kuitenkin keskeinen.
Tällä jonkin verran muutetaan myös
alijäämän kattamisvelvollisuutta koskevaa
säännöstä. Se nyt ei merkittävästi
paranna nykytilannetta. Kysymyshän on siitä, että alijäämää syntyy
käytännössä sen takia, että kunnan
tulopohja ei riitä menojen kattamiseen. Kysymys on silloin
hyvin pitkälle samalla siitä valtion ja kuntien
välisen kustannustenjaon kohdentumisesta, mistä täällä nyt
on välikysymyksen yhteydessä jo pitkään keskusteltu.
Kysymyshän on hyvin pitkälle siitä,
että varsinkin menneinä vuosina — ja
sama tulee olemaan tänä vuonna tilanne — alijäämät
kasvavat ja niiden kattaminen rupeaa käymään
mahdottomaksi. Käytännössä kysymys
on siitä, että valtio ei rahoita kuntien toimintaa
samassa suhteessa kuin aikaisemmin. Valtionosuuksien suhteellinen
määrä on koko ajan alentunut. Se on tosiasia,
vaikka täällä kuinka heitetään
summia siitä, kuinka paljon valtionosuuksia on lisätty.
Siinä keskustelussa vaan unohdetaan se, että pääasiassa
ne lisäykset ovat käytännössä verotulon
menetysten kompensointia, pääosa on niitä.
Täällä pyritään heittelemään
miljardikaupalla lukuja valtionosuuksien kasvusta, mutta samanaikaisesti
jätetään kertomatta se, että pääasiassa
ne koostuvat nimenomaan verotulomenetysten kompensoinnista. Sehän
on suurin syy siihen alijäämän kasvamiseen,
jota tapahtuu jatkossakin.
Se, että aikamäärää säädellään
entistä täsmällisemmin alijäämän
kattamisvelvollisuuden osalta, ei miksikään muuta
sitä ongelmaa eikä poista sitä. Eli tässä on
sitä harhaa, mitä hallituksella näyttää välillä olevan,
että se kuvittelee, että pykälällä synnytetään
euroja. Eivät pykälät voi muuttua euroiksi
eivätkä rahaksi. Sen pitäisi minusta
olla selvää, että hallituskin sen oivaltaa.
Tilintarkastajille asetetaan jonkun tyyppistä velvollisuutta,
samoin tarkastuslautakunnalle, mikä näyttää poikkeavan
nykytilanteesta. Nykytilan arviota koskevassa osassa on kerrottu
siitä, miten tarkastuslautakunnat eivät ole riittävästi kiinnittäneet
huomiota nyt voimassa olleen säännöksen
noudattamiseen. Samaten siinä heitetään kommentti
siihen, että tilintarkastajan tehtävään on
kuulunut noiden asioiden tarkastaminen, ja todetaan se, että tilintarkastajat
eivät ole kuitenkaan esittäneet muistutuksia,
vaikka riittävää toimenpidesuunnitelmaa
ei ole esitetty.
Ymmärrän toki sen vaikeuden. Itse parikymmentä vuotta
kierreltyäni eri kaupunkien tilintarkastajana tunnen aika
hyvin nämä ongelmat. Jos puhutaan alijäämän
kattamisesta esimerkiksi neljän vuoden kuluessa ja tunnetaan
se tilanne, mikä nykyisin on, kun valtion ja kuntien välinen
kustannustenjako muuttuu vuosittain, niin miten voidaan esimerkiksi
neljän vuoden päähän täsmällisesti
osoittaa se, miten ne alijäämät katetaan?
Sehän on sula mahdottomuus. Tämä on sen takia
täysin järjetön säännös
kokonaisuudessaan. Mutta alijäämän kattamisessa
tietenkin tarvitaan päätöksentekijöille
ajattelukykyä. Sitä on syytä toivoa.
Vain sitä kautta alijäämiä voidaan kattaa,
että tehdään sellaisia ratkaisuja, että talous
on tasapainossa. Siinä toivotaan tosin sitten järkeä myös
hallitukselle, joka tekee näitä esityksiä,
joilla kuntien ja valtion välistä kustannustenjakoa
muutetaan. Se on aika avainasemassa, koska kuntien valtionosuuksien
merkitys kuitenkin edelleen on merkittävän suuri
kuntatalouden osalta.
Monilta osin todella kannatan niitä esityksiä ja näen
tässä paljon hyvää. Mutta nämä tietyt
kohdat ovat ongelmia edelleen.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Voimassa oleva kuntalaki on mielestäni
toiminut käytännössä suhteellisen
hyvin. Olen urallani saanut olla mukana kunnanhallitusten kokouksissa
jo silloin, kun kunnanjohtaja oli kunnanhallituksen puheenjohtaja,
niin kuin täällä edellisessä puheenvuorossa
kerrottiin. Kun sitten kuntalakia muutettiin niin, että kunnanjohtajasta
tuli esittelijä ja luottamushenkilöstä puheenjohtaja, niin
muutos tapahtui suhteellisen helposti. Muutosta oli pelätty
aikaisemmin, mutta pelko osoittautui kyllä aika lailla
turhaksi. 30 vuotta olen yhteensä istunut kunnanhallitusten
ja kaupunginhallitusten kokouksissa.
Olen aivan varma, että nyt meille annettu ehdotus niin
sanotusta pormestarimallista tulee aiheuttamaan myös keskusteluja
tämän illan jälkeenkin ja jopa kovia
ennakkoluuloja ja -asenteitakin. Omalta osaltani haluaisin kuitenkin
rauhoittaa tilannetta. Sittenkään ei ole tulossa
mitenkään valtavan mullistava uudistus. Pormestarimalli
saattaa päinvastoin tuoda lisäarvoa, jopa arvokkuutta,
kuntien johtamiseen. Kansalaiset voivat kiinnostua omista asioistaan
aikaisempaa enemmän, ja ehkä tässä mielessä tulos
olisi ollut vieläkin parempi, jos pormestarin olisivat
saaneet valita kuntalaiset kunnallisvaalien yhteydessä.
Tämä olisi ollut kenties keino, joka olisi nostamassa äänestysprosenttia,
lisäämässä kiinnostusta kunnallisvaaleihin,
koska samalla pyrittäisiin valitsemaan oma johtaja ykköspaikalle.
Arvoisa puhemies! Haluaisin puuttua tässä yhteydessä kuntien
ja niiden eri toimialojen johtamiseen yleensä. Mielestäni
viime vuosina on aivan liian usein organisoitu organisoinnin vuoksi.
Tästä on seurannut se, että työntekijät
ovat olleet koko ajan epävarmuuden tilassa. On aivan oikein,
että määrävälein kontrolloidaan,
onko organisaatio kunnossa ja missä mennään.
Mutta ehdoton edellytys on myös se, että organisaatiossa tulee
vallita luottamus johtoon ja koko organisaation toimintaan. Työntekijöille
tulee taata työrauha. Jos pormestarijärjestelmä parantaa
tilannetta tässä mielessä, luo lisää johtajuutta,
niin minä tervehdin tätä muutosta tyydytyksellä.
Arvoisa puhemies! Kuntalain muutosehdotuksessa on kuitenkin
yksi kohta, joka siitä minun mielestäni tulisi
poistaa. Tuo kohta on 15 b §:n 2 momentti, jossa todetaan:
"Valtuustoryhmien toimintaedellytyksien parantamiseksi kunta voi tukea
valtuustoryhmien sisäistä toimintaa sekä toimenpiteitä,
joilla valtuustoryhmät edistävät kunnan
asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia. Tukea myönnettäessä on
yksilöitävä tuen käyttötarkoitus."
Tuota 15 b §:n 2 momenttia on perusteltu täällä sillä tavalla,
että sanotaan: "Tukea voitaisiin sekä valtuustoryhmän
sisäisen toiminnan järjestämistä ja
kehittämistä että sellaista toimintaa,
joka suuntautuu kunnan asukkaisiin. Sisäistä toimintaa
voitaisiin tukea esimerkiksi antamalla ryhmän käyttöön kunnan
tiloja, sihteeriapua, tietoyhteyksiä ja laitteita sekä avustamalla
luottamushenkilöiden koulutusta tai tilaisuuksien järjestämistä.
Kunta voisi avustaa vastaavaa toimintaa, jos valtuustoryhmä haluaisi
järjestää toiminnan itse. Tukea voitaisiin
myöntää esimerkiksi kokouspaikan vuokraan."
Tästä tulee erittäin hankala järjestelmä kaiken kaikkiaan.
Jos tässä on mukana tukea antamassa kunnan palkkalistoilla
olevia henkilöitä, niin heillehän palkan
maksaa kunta, ja siitä täytyy olla omat järjestelmät
kaiken kaikkiaan. Oleellista tuossa ehdotuksessa on, että kunta
voi tukea valtuustoryhmien sisäistä toimintaa.
Se on se, mikä minun silmääni ja korvaani
kalskahti. Kysymys on mielestäni uudesta puoluetukimallista, yksinkertaisesti
sanottuna kunnallisesta puoluetuesta, jota voidaan soveltaa hyvinkin
kirjavasti eri kunnissa. Vaikka lakiehdotuksessa onkin vaatimus,
että tukea myönnettäessä on
yksilöitävä tuen käyttötarkoitus,
voi tosiasiallinen syy tuen käyttöön
olla aivan toinen. Politiikka on raadollista, ja suosikkijärjestelmä voi
rehottaa pahasti esitettyä tukea jaettaessa. On helppo
yksilöidä tuen käyttötarkoitus,
mutta käyttää tuo tuki kuitenkin toisin.
Olen aivan varma, että esitetyllä uudella puoluetuella,
joksi sitä sanon, tuodaan kunnallispolitiikkaan turhaa
kärhämää, jopa turhia valituksia
ja kanteluita. Päätöksenteko kunnissa
voi jopa vaikeutua tästä johtuen, vaikka tavoite
on juuri päinvastainen.
Kuvitellaanpa esimerkiksi tilannetta, että jollakin
paikkakunnalla eläkeläisjärjestöt
ovat kaupungin tai kunnan vuokratiloissa, maksavat tänä päivänä käypää vuokraa
ja ovat todella toimintansa puitteissa hyvin ahtaassa tilanteessa
tai että yksityiset urheilujärjestöt
maksavat kalliita vuokria ja sitten oman vapaaehtoistyönsä kautta saavat
rahaa niihin vuokriin, jotta saavat kunnille vuokransa maksettua.
Sitten tulevat poliittiset järjestöt, joille kunta
järjestää kokoustiloja, antaa sihteeritoimintoja
ym. ja tukee vuokrassa jnp. Ei voi välttyä siltä elävää elämää ja
realismia tuntien, että vertailua tapahtuu välittömästi
sen jälkeen, ja se tulee olemaan poliittiselle toiminnalle ja
sen imagolle kielteistä. Minusta tuo pykälä pitäisi
tästä esityksestä jättää ihan
kokonaan pois. Tämä on tyypillinen esimerkki sellaisesta
periaatteesta, kolmen p:n säännöstä:
pienellä pilataan paljon, pienellä parannetaan
paljon. Tässä aika lailla pienellä asialla
kyllä tehdään sellainen karhunpalvelus
kunnallispolitiikalle, jota ei tässä edes varmaan
ihan ole tarkkaan ajateltukaan.
Arvoisa puhemies! Kuntien toiminnan organisointi on periaatteessa
hyvin yksinkertainen asia, aivan niin kuin yritystenkin, ainakin
pienempien yritysten. Ihminen tarvitsee palvelun, palveluja varten
tarvitaan organisaatio ja organisaatiota varten tarvitaan rahaa.
Jos me lähdemme tästä rahapäästä,
niin eilen me puhuimme välikysymyskeskustelun yhteydessä valtion
pakkolainasta. Tuo järjestelmä ei toimi, elleivät
kunta ja valtio pysty maksamaan sitä, minkä verran
koneisto määrärahoja tarvitsee. Vastaavasti
sen rakennelman muiden kohtien pitää myöskin
toimia.
Esitetyssä kuntalain muutoksessa on ratkaisuesitys
vain tuon organisaation huipun osalta, elikkä kaupunginjohtajan
tilalle tulee pormestari, siis nimi vaihtuu, ja perinteinen virkamies,
ainakin lainausmerkeissä, muuttuu poliittiseksi henkilöksi,
joka on valittu siis neljäksi vuodeksi poliittisesti valtuuston
valitsemana. Ihan rehellisyyden nimissä pitää tietysti
kaikkien meidän tunnustaa ja tunnistaa se tosiasia, että kyllähän kaikki
tämän päivän johtajat vähintäänkin
isommilla paikkakunnilla ovat poliittisia henkilöitä ja heillä on
omat taustansa, ja ennen kun on valittu kaupunginjohtajia ja kolme
neljä apulaiskaupunginjohtajaa, ne paikat on poliittisten
mandaattien perusteella jaettu. Ei pormestari- ja apulaispormestarimalli
tuo tähän sillä tavalla mitään
uutta.
Kun kuunteli ed. Tiuran puheenvuoroa Tampereen-mallista, tulee
pormestari, joka on kaupunginhallituksen puheenjohtaja, ja tulee
neljä apulaispormestaria, jotka ovat lautakuntien puheenjohtajia.
Vastaava järjestelmä on tänä päivänä;
kaupunginjohtaja on tosin esittelijä, se muutos tässä tapahtuu,
ja nyt tulee hallituksen puheenjohtajaksi, mutta apulaiskaupunginjohtajat voivat
sitten toimia omien sektoreittensa vetäjinä. Heillä vain
poliittisuus muuttuu, mutta järjestelmä sinänsä on
ihan samanlainen.
Mutta ihan yhteenvetona, arvoisa puhemies, minä olen
ollut puoltamassa tätä ajatusta jo 10—15
vuotta taaksepäin. Minusta on sekin hyvää tässä,
sanon ihan vilpittömästi, että liian
kauan ei pidä istua niillä tuoleilla — tämä on
itsekritiikkiä, olen istunut 20 vuotta Jyväskylän
apulaiskaupunginjohtajana — vaan vaihtoa pitää olla riittävän
usein. Tämä myöskin johtaa siihen, että pormestari
punnitaan aina neljän vuoden välein ja katsotaan,
kuka sillä tuolilla istuu, ja sitten kun hän on
poliittisesti valittu henkilö, niin tämä saattaa
johtaa siihen parempaan tulokseen, että seuraavat neljä vuotta
asianomaisessa kaupungissa myöskin poliittinen sopu on
parempi.
Kun ed. Juhantalo leikinomaisesti viittasi siihen, että hän
sitten Kankaanpäästä hakeutuu Tampereen
pormestariksi ja ajaa Tampereen etua Kankaanpään
kaupunkilaisena, niin minä ymmärsin tämän
sillä tavalla, että pieni epävarmuustekijähän
siinä on: Jos jotain kuntaa johtaa toispaikkakuntalainen,
onko hän sataprosenttisen lojaali asianomaisella foorumilla
työtä tehdessään? En suinkaan
epäile tässä ed. Juhantaloa, jos hän
joskus on Tampereen pormestari.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tutustuin ensimmäisen kerran
niin sanottuun pormestarimalliin silloin, kun aloitin kunnallispolitiikassa
vuonna 97 Oulussa, ja tietenkin kun uutena tulokkaana olin mukana
Perämerenkaari-asioissa ja meille tuli vieraita Ruotsin
puolelta Luulajasta ja Bodenista ja Piteåsta, ravintolassa illanistujaisissa
oli niin sanottu u:n muotoinen pöytä ja kaikista
tärkeimmät vieraat istuivat tietenkin siellä päädyssä ja
minä siellä sivusakarassa. Vieressäni
istui herra Bodenista, ja kysyin, että "mitäs
puuhailet siellä". Hän sanoi, että "minä olen
kaupunginjohtaja". Minä sanoin, että "mitä sinä istut
täällä, etkö sinä ole
väärässä paikassa, eikö sinun
pitäisi istua tuolla päädyssä". "Eihän,
minä kaupunginjohtajana olen pikkuvirkamies, vastaan suunnilleen
teidän jotain kaupunginsihteeriä tai kunnansihteeriä tai
jotain vastaavaa." Silloin ensimmäisen kerran kuulin koko tällaisesta
kuviosta.
Minähän olen liittynyt ensimmäisen
kerran elämässäni puolueeseen eli kokoomukseen
vasta joulukuussa 2003. Siihen saakka olen aina ollut sitoutumaton.
Meillä oli myöskin oma valtuustoryhmä Oulussa
kahdeksan vuotta, ja valtuustoryhmäni jäsen Juha
Jokikokko teki tämmöisen pormestarimalliesityksen
vuonna 2001 Oulun kaupunginvaltuustossa. Nyt kun meillä käsiteltiin
pari viikkoa sitten viime vuonna käsittelemättömät
valtuustoaloitteet, siellä pönötti edelleen
tämä Juha Jokikokon pormestarimalliin siirtymisesitys,
eli tässä suhteessa Oulu ei ole kovinkaan edistyksellisesti
toiminut, täytyy sanoa.
Toisessa asiassa sen sijaan puoluekollega ed. Tiuralle täytyy
sanoa, että kun kerroitte, että Tampereella siirrytään
ensi vuoden alusta pormestarimalliin, tilaaja—tuottaja-malliin
ja sitten uuteen lautakuntamalliin, jossa lautakunnat ovat tilaajina,
aika näppärä simsalabim, jos teette kerrasta
poikki -systeemin, että muutatte tilaaja—tuottaja-malliin
yhdessä yössä ensi vuoden alusta. Oulussa
se valmistelu aloitettiin vuonna 98 ja se ei ole vieläkään
valmis, eli sitä pikkuhiljaa on tehty. Päiväkodeista
ja muista se aloitettiin pienenä järjestelmänä.
Se on toiminut äärettömän hyvin.
Tamperehan on ollut hyvin edistyksellinen aiemminkin näissä toimissa.
Tälläkin hetkellä teillä on
neljä apulaiskaupunginjohtajaa, ja te olitte ainoa kaupunki,
joka uskalsi pokkana laittaa apulaiskaupunginjohtajat muutama vuosi
sitten kiertoon. Eli esimerkiksi kulttuuritoimen kaupunginjohtajasta
tuli yllättäen teknisen puolen kaupunginjohtaja
ja varmasti siellä oli ... Satuin siihen aikaan jostakin
syystä olemaan poliittisissa asioissa aika usein Tampereella
ja kuulin sitten näitä ihmeitä, kuinka
suuri vastarinta siellä apulaiskaupunginjohtajilla kiertoon
oli. Mutta hyvin se meni, ja sen jälkeen he olivat hyvin
tyytyväisiä. Se oli muistaakseni vuoden tai kahden
kiertojuttu, eli se varmasti puolustaa paikkaansa.
Minä oikeastaan voisin hiukan siteerata eilistä puhettani
tuossa välikysymyskeskustelussa, jossa sanoin näin:
"Kuntien johtamistapa on edelleen voimakkaasti sektoroitunut. Jokainen
hallintokunta ajaa omaa etuaan ajattelematta kunnan kannalta järkevää kokonaisuutta.
Kunnan virkamiehet ovat täyspäiväisiä,
mutta asioista päättävät luottamusmiehet
ajankäytöllisesti harrastajien asteella."
Näinhän tämä on tällä hetkellä ihan
varmasti, eli siinä mielessä minä tähän
uskon. Toki tällainen pormestarimalli, kun tässä lakiesityksessä mahdollistetaan
todellakin, että esimerkiksi ed. Juhantalosta voisi tulla
vaikka Tampereen pormestari (Ed. Seppo Lahtela: Eikä huono
tulisikaan!) ja vaikkapa ed. Lahtelasta voisi tulla Rovaniemen pormestari,
miten vaan, ei ole pakko olla paikkakuntalainen tai edes valtuutettu,
saattaa tuoda kyllä pikkuisen kommervenkkejä tuohon
asiaan.
Tosin ed. Vielma varmasti pitkän kunnallisvirkamiesuran
tehneenä tietää kuitenkin, että kyllähän
tänäkin päivänä on
niin, ettei nykyisiä kunnanjohtajia valita samalta paikkakunnalta. Viimeksi
tulee mieleen, että Turun uusi kaupunginjohtaja valittiin
Seinäjoelta jne. Niitä tulee ja menee puolelta
toiselle, etelästä pohjoiseen jne. Se ei miksikään
muuta sitä asiaa.
Siinä mielessä tämä on mielestäni
erinomainen malli tulla meillekin, kunhan jollakin saadaan erotettua
tästä tulevasta laista — tässähän on
siirtymäaika-ajattelu niin kuin Tampereellakin — kun
saataisiin jollakin tavalla semmoinen ikään kuin
populismi pois tuosta valintakuviosta, jos pormestari jossakin vaiheessa
todellakin voidaan valita siis ihan mistä vaan ulkopuolelta valtuuston.
Sitten vielä Tampereelle, kun ed. Tiura puhui lautakuntatilaajamallista.
Pienenä vihjeenä kerron tuolta meidän
suunnalta, että Oulun eteläpuolinen kunta Kempele
siirtyy kuntalain puitteissa erilaiseen malliin. He lopettavat kokonaan
lautakunnat ja perustavat tilalle muistaakseni kaksi tai kolme valiokuntaa
eli muuttavat tällä järjestelmällä vähän
ikään kuin eduskunnan suuntaan tätä kuviota,
mutta samalla ajatuksella, että kyseiset valiokunnat toimivat
tilaajana niille palveluille ja siinä hengessä kuin
kuntalaiset vihjeitä antavat ja mitä kunnan kirstu
kestää. Erilaisia malleja on olemassa, mutta pormestarimalli
on ihan kannatettava.
Kun ed. Vielma sanoi, että aina neljän vuoden välein
katsastetaan, onko kyseinen pormestari paikkansa ansainnut, niin
eiköhän se ole tänäkin päivänä sillä tavalla,
että suurimmassa osassa kunnista on edelleen kunnanjohtajien
määräaikaiset virat ja varmaan siitä lähtien,
kun muistaakseni vuonna 67 kunnanjohtaja tuli pakolliseksi eli silloin
kunnansihteereistä tuli kunnanjohtajia jne.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen saanut seurata tätä Tampereella
käytävää keskustelua pormestarimallista
kohtuullisen läheltä, vaikka en siihen osallistu
kylläkään, ja täytyy sanoa,
että kun tulee sieltä pienemmältä paikkakunnalta
Vammalasta, joka on lähempänä tätä ed.
Juhantalon Kankaanpään kokoluokkaa, niin kyllä vakaa
käsitykseni on se, ettei niillä pienemmillä paikkakunnilla
kyllä näitä pormestareita tarvita. Kyllä siellä pärjätään
ihan hyvin nykyiselläkin järjestelmällä.
Tosin se täytyy kyllä sanoa, että kaupunginhallituksen
puheenjohtajan tehtävä monessa pienessäkin
kunnassa on jo sen mittaluokan juttu, että sen hoitaminen
normaalin työn ohessa on erittäin vaikeaa.
Siinä suhteessa minua henkilökohtaisesti kyllä jonkun
verran miellyttää tämä kokeilu,
joka Turussa on siitä, että on tämmöinen
päätoiminen kaupunginhallituksen puheenjohtaja,
jonka itse olen kyllä tavannut, vaikka ed. Juhantalo ei
olekaan tavannut, ja minulla on aika positiivinenkin käsitys
tästä Turun nykyisestä kaupunginhallituksen
puheenjohtajasta, mutta ei mennä henkilöön
sen enempää.
En tarkoita tällä sitä, että tämä ei
olisi Tampereelle oikea järjestelmä. Varmasti
tamperelaiset ovat tätä asiaa miettineet, ja tiedän,
että sitä on mietitty hyvinkin paljon. Siitä on
keskusteltu eri poliittisissa ryhmissä ja kaikki keskeiset
poliittiset ryhmät ovat siinä myöskin
mukana. Se on varmastikin kokeilemisen arvoinen.
Tässä lainsäätäjän
roolissa asia onkin lähinnä niin, että annetaan
kaikkien kukkien kukkia ja katsotaan sitten sitä, mistä näistä löytyy
sellainen malli, joka useimmille suomalaisille kunnille sopii. Enkä minä itse
pidä sitäkään huonona ajatuksena,
vaikka näitä pormestarin valintatapoja olisi erilaisia,
koska tässä on tietysti se, kuten ed. Polvi täällä jo
ainakin siihen asiaan viittasi ja varmaan myöskin muut,
että siinä joutuvat vastakkain erilaiset asiat.
Jos ajatellaan sitä, että valinta on suora
kansanvaali, sillä on omat puolensa. Se on demokraattinen
valintatapa, niinhän me valitsemme tasavallan presidentinkin.
Se on siinä suhteessa mahdollinen. Toisaalta voi olla,
että se ei houkuttele ehdokkaaksi sellaisia henkilöitä,
joilla jo ennestään on pitkä kokemus
esimerkiksi kuntajohtajana toimimisesta. Voi olla, että saadaan
ikään kuin enemmän tällaisia
ammattijohtajatyylisiä henkilöitä silloin,
kun valinta tapahtuu esimerkiksi sillä tavalla kuin olen
ymmärtänyt, että se Tampereella tapahtuisi,
eli niin, että poliittiset puolueet ilmoittaisivat ehdokkaansa,
mutta se ei olisi suora kansanvaali, vaan se tapahtuisi valtuutettujen
toimesta.
Sitten on tietysti sekin kysymys vielä, pitääkö kuitenkin
se mandaatti saada suoraan kansalta ainakin niin, että pääsee
valtuustoon, vai eikö pidä; se on sitten vielä oma
keskustelunaiheensa. Siinäkin voidaan erilaisia vaihtoehtoja
kokeilla. Olen ymmärtänyt niin, että Tampereella
tosiaan se, että pitää olla valtuutettujen
joukosta, koskee ensimmäistä kahta vuotta, joka
on muutenkin tässä siirtymävaihe, ja
sen jälkeen mennään sitten eteenpäin.
Eli tosiaan kokisin näin, että meidän
tehtävänä täällä on
antaa mahdollisuus tällaiselle mallille, ja sitten, kun
me kuulemme Tampereen kokemuksista, niin voi olla, että siitä on oppimista
monissa muissakin kaupungeissa, jos se onnistuu. Hyvä on
myöskin vertailla niitä muita malleja.
On tietysti itsestäänselvää,
että tässä myöskin kunnan koolla
on jonkinlainen merkitys. Kunnan koko myöskin liittyy olennaisesti
siihen, kuinka hyvin tämä tilaaja—tuottaja-malli
voi toimia. Sehän on yksi parhaita puolia tässä Tampereen
mallissa, että tilaaja—tuottaja-malli otetaan voimakkaasti
käyttöön. Siinäkin on tietysti
puolensa, että sieltä löytyy sellainen
toimiva järjestelmä, mutta on itsestäänselvää,
että tämän kokoluokan paikkakunnalla
kuin Tampere on, niitä vaihtoehtoisia tarjoajia on paljon
helpompi löytää kuin jossain pienillä paikkakunnilla,
missä tosiasiassa sille kunnan omalle tuotannolle monilla
aloilla ei ole juuri olemassa vaihtoehtoja, koska se on enempi palveluiden
järjestämistä kuin niin, että se
olisi kellekään kovin kannattavaa toimintaa. Siinä suhteessa
tietysti myöskin maa on hyvin erilainen ja siellä pitää olla
erilaisia malleja.
Mutta kaikkinensa oikeastaan tässä voisi kyllä kiittää tamperelaisia
rohkeudesta. En ole ihan varma, olisiko itselläni ollut,
jos olisin ollut Tampereen valtuuston jäsen, niin paljon
rohkeutta kuin tamperelaisilla on ollut. On tämä sen
verran iso muutos, ja kun se vielä käytännössä pistetään tapahtumaan
siellä organisaatiossa, niin siinä kyllä monta
unetonta yötä on luultavasti vietetty ja on asiaa
kovasti harkittu, punnittu, ja varmasti käytännön
asioissa tulee myöskin olemaan aika paljon ongelmia. Mutta
koska kunta on tällaisen tien valinnut ja haluaa sitä kokeilla
ja voi olla, että se tie on oikeakin, niin sille tulee
antaa mahdollisuus.
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! Kyllähän tämäkin
keskustelu on sen osoittanut, että tähän Tampereeseen
tulee kohdistumaan nyt poikkeuksellisen suuri mielenkiinto ja ihan
syystä. Muutos on ilmeisen iso. Se on iso paitsi käytännössä niin
luultavasti tuolla mentaalipuolella vielä isompi. Siis
kun on totuttu tiettyihin käytänteisiin, niin
asian muuttaminen tällä tavalla kuin nyt tapahtuu,
tulee varmasti aikaansaamaan niitä unettomia öitä myöskin
virkaherrojen piirissä.
Herra puhemies! Ihan yhteen pikku seikkaan, pikku siivuun, haluaisin
kiinnittää huomiota. Ed. Polvi puhui hyvin fiksusti
tästä asiasta, ja hän korosti sitä seikkaa,
että valittavan pormestarin pitäisi olla vähintäänkin
valtuutettu. En epäile, etteikö kunnissa
ole valtuutettuina fiksua väkeä; ihan varmasti
on. Mutta on paljon mahdollista, että ne valtuustossa olevat
fiksut eivät kaikki välttämättä halua
pormestareiksi. Voi olla, että jos valinta kohdistuu vain
niihin, jotka jo valmiiksi on valittu johonkin kunnalliseen luottamustoimeen,
niin tämä valinnanvara jää kohtuuttoman
pieneksi.
Tässä mielessä minusta ei kannattaisi
kaventaa kauheasti tätä valinnan mahdollisuutta,
koska me olemme sen nähneet, että varsinkin pienemmillä paikkakunnilla,
esimerkiksi sen tyyppisellä paikkakunnalla, kuin mistä itse
olen kotoisin, kyllä sillä kunnanherralla, kutsuttakoon häntä millä nimellä tahansa,
on tavattoman suuri vaikutus. Enkä ole ihan varma, että valittava
kunnanherra, jos hänet valitaan valtuutettujen joukosta,
on mahdollisimman hyvä kunnanherra.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Tämä pormestarimalli saattaa
peittää nyt alleen kiinnostavuudessaan muut osiot
tässä uudessa laissa. Minä ymmärsin,
että ed. Polvi tarkoitti sitä, että joka
tapauksessa valinnan pitää tulla kansanvaltaisen
järjestelmän kautta, jossa valtuuston jäsenyys
on se viimeinen takaportti, että on jo kulkenut jonkin
kansanvaltaisen valinnan kautta.
Joka tapauksessa oli hyvä kuunnella ed. Polven asiantuntevaa
puheenvuoroa. Nämä tuomiot pysyvästä alijäämästä muutamalle
kymmenelle kunnalle, joita Suomessa nyt on, kyllä pistävät harkitsemaan
tämän järjestelmän toimivuutta.
Ei se auta, vaikka tilintarkastajat tekevät muistutuksia,
ellei sitten siellä kunnassa ole reaalisia mahdollisuuksia
panna niitä toimeen. Se ei pitkälle kestä.
Ed. Vielman epäilys tästä 15 §:stä elikkä valtuustoryhmän
tukemisesta minusta on kyllä virheellinen. Jos ajattelemme
erikokoisia kuntia ja kaupunkeja, valtuustoryhmien mahdollisuudet käyttää niin
sanottua omaa virkamieskuntaa ovat olemassa tänä päivänäkin.
Kaupunki tukee monella tavalla valtuustoryhmän toimintaa.
Siellä on tilat toimia, ja joku virkamies käytännössä antaa
paljon apua ja hoitaa tehtäviä, joita pienemmässä poppoossa
ei ole mahdollisuutta tehdä, ja on paikallaan, että jonkinlainen
määritelty tuki annetaan valtuustoryhmän
toiminnalle.
Ei voi verrata valtuustoryhmää ja urheiluseuraa,
eläkeseuraa tai bingoseuraa toisiinsa. Valtuustoryhmä koostuu
itsensä likoon laittaneista ihmisistä, jotka kansalaisjärjestelmän
kautta on valittu hoitamaan yhteisiä asioita. Heidän
mahdollisuutensa saada tukea asioiden hoitoon on täysin
toinen kuin jonkun harrastajapiirin, jolla on oma sektorinsa, jolla
se harrastaa ja yrittää hyvää tehdä.
Mutta yhteisten asioiden hoito on paljon vakavampaa asiaa.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä Tampereen-malli kuulostaa
erittäin mielenkiintoiselta, ja olen samaa mieltä,
että se on kokeilun arvoinen, mutta se ei varmastikaan kaikissa
Suomen kunnissa toimi. Sitä tietenkin voi pitää esimerkkinä,
ja kiinnostavana aiheena ja kokeiluna se varmasti on erittäin
hyvä myös muille mallina.
Mutta sitten kun puhutaan tästä kunnanjohtajan
roolista, tuleeko hän ulkopuolelta vai sisäpuolelta,
itse pitkään myöskin kunnalliselämässä toimineena
olen sitä mieltä, että voi olla joskus
ihan hyvä asia, että hän tulee asianomaisen kunnan
ulkopuolelta, jolloin hän pystyy viemään uudistuksia
eteenpäin, niin ettei minun mielestäni sitäkään
voi pois sulkea. Vaikeissa tilanteissa usein ne henkilöt,
jotka ovat siellä toimineet vuosikausia, sokeutuvat niille
asioille. Siinä mielessä en pidä yhtään
pahana tätä ulkopuolelta otettavaa pormestaria.
Sitten jos puhutaan tästä valtuustoryhmille
tulevasta tuesta, niin voi kysyä, kun tällä hetkellähän
valtuutetut itse ja luottamushenkilöt maksavat niin sanottua
puolueveroa ja se menee nimenomaan sinne kunnallisjärjestöön,
jääkö se sitten pois sen jälkeen,
kun tulisi tämä tuki suoraan näille valtuustoryhmille
ja sihteereille. Kyllä siinäkin minun mielestäni
täytyisi katsoa sitä kokonaisuutta. Se rahamäärä,
joka yleensä sitten luottamushenkilölle jää,
kun siitä otetaan verot pois, on kyllä hyvin mitätön
summa, kun siitä otetaan vielä puolueelle tai
valtuustoryhmälle tuleva tuki. Kyllä me tiedämme,
että kun puhutaan jostakin valtuustoryhmän tuesta,
niin se aiheuttaa samanlaisen, sanotaanko, negatiivisen mielleyhtymän
kuin puoluetuestakin keskustelu. Täytyy tietysti miettiä,
mikä on oikea malli sitten tukea tätä työtä.
Se on tärkeää työtä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Dromberg käsitteli aivan
oikein ja oikeassa valossa tätä tukea valtuustoryhmille.
Siinä on monta matkaa ja monta mittaa muodossa olemassa,
ja sen osalta sitä kyllä kannattaa pohtia vähän
laajemminkin kuin tämä esitys tässä esittää.
Herra puhemies! Semmoisenaan, mitä tulee tähän
pormestariin, kun tämä keskustelu on kulkenut
niin kuin Tampereen ympärillä ja isoissa kaupungeissa — en
sitä tiedä, kun en ole Turusta enkä täältä etelästä,
onko se edistysmielistä vai ei — pitäisin
viisaana kuitenkin tätä kokeilun eteenpäinvientiä.
Mutta kun tällä pormestarilla voidaan korvata kunnanjohtaja,
niin sen sijaan niiden pienten kuntien osalta, joita nyt täällä kaikissa
keskusteluissa, joita tänäänkin vielä käydään,
ollaan liittämässä sinne sun tänne,
esittäisin kyllä tai heittäisin heiton,
että monen pienen kunnan tulevaisuus saattaisi ollakin
turvattu sillä, että kunnanjohtajan sijaan, mikä on
lakisääteinen, valitaan pormestari, mikä voisi
olla vähän huokeampipalkkainen mutta siitä huolimatta
fiksu nainen taikka mies.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vielmalle haluan sen verran kommentoida,
että olen tismalleen samaa mieltä kuin ed. Juhantalo täällä.
Tämä hallituksen esityshän lähtee
siitä, että oikeastaan valtuustoryhmien toiminnan
tukeminen saatetaan vain lain tasolle. Tänä päivänä jo
suurissa kaupungeissa — uskon, että ed. Vielman
kotikaupungissa myöskin, hän hyvin sen tietää — esimerkiksi
valtuustoryhmien sihteereiden palkkaukseen annetaan tukea erilaisten sivistysyhdistysten
ja muitten yhdistysten kautta. Sillä tuetaan nimenomaan
eri poliittisten valtuustoryhmien toimintaa. Ei se ole mitään
uutta. Ei tämä ole mikään ihmeellinen
uusi esitys. Ja aivan kuten sanottu, niin kysymys siitä,
että tuetaan valtuustoryhmien toimintaa, on aivan eri asia
kuin se, kun puhutaan urheiluseurojen toiminnan tukemisesta.
Mitä tulee, ed. Vielma, siihen, että tässä järjestelmässä nyt
sitten apulaiskaupunginjohtajat vain vaihdettaisiin nimikkeeltään
apulaispormestareiksi, siitähän ei ole kysymys,
vaan ainakin meillä Tampereella lähdetään
siitä, että apulaiskaupunginjohtajien virat lakkaavat.
Ne ovat katkolla. Apulaispormestareiksi valitaan nimenomaan luottamushenkilöt.
Eli nyt kahden vuoden siirtymäajaksi valtuuston sisältä luottamushenkilö valitaan
apulaispormestariksi, kuten myöskin kahdeksi vuodeksi pormestarin
virkaan. Sen jälkeen, aivan kuten täällä käytiin
keskustelua, on meilläkin tarkoitus, että pormestarin
virka avataan myöskin ulkopuolisille, mikä on
täysin järkevä näkemys, ja siitä tulee
mielestäni myöskin lähteä. Käytännössähän
se tulee tapahtumaan sillä tavalla, että kun kunnallisvaaleja
käydään, niin eri poliittiset ryhmittymät
asettavat yhden henkilön pormestariehdokkaakseen ja sen
jälkeen valtuusto tekee sen lopullisen valinnan pormestarista.
Ed. Rajala täällä nosti esille sen,
että tämä Tampereen-malli on joku simsalabim,
missä yhden yön aikana siirrytään
uudenlaiseen järjestelmään. Ed. Rajala,
siitä ei todellakaan ole kysymys. Tilaaja—tuottaja-mallin
osalta näitä valmisteluja meidän organisaatiorakenteessamme on
tehty hyvin pitkän pitkän aikaa jo. Kyllä täytyy
sanoa, että aikamoista aliarviointia on tällainen
keskustelu, että lähdettäisiin näin
valtavan suurta organisaatiomuutosta suuressa kaupungissa viemään
yhden yön aikana läpi. Ei todellakaan, siitä ei
ole kysymys.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne korokkeelle, koska ajattelin,
että kaksi minuuttia ei riitä.
Tämä on ollut hyvää keskustelua,
todella hyvää keskustelua. Mutta kyllä minä sanon,
että ei ole tämän päivän
tilanteen noteeraamista vain tämä 15 b § elikkä se,
millä tavalla tuetaan valtuustoryhmien toimintaa. Ei se
läpi maan tapahdu tällä tavalla. Ja laki
kun tehdään tässä talossa, se
tehdään Suomen kuntien johtamista varten eli ei
pelkästään Tamperetta varten eikä Jyväskylää varten,
ei mitään yksityistä kaupunkia varten, vaan
koko maata ajatellen. Tätä taustaa vasten ei tuolla
muualla paljon kunnilta tukea poliittisille ryhmille tule. Tiloja
kyllä annetaan, missä voi kokoontua jnp., mutta
uskonpa, että harvassa ovat ne kaupungit, jotka käytännön
toimintaan tukea antavat.
Ed. Juhantalo sanoi, että ei voi verrata valtuustoryhmää,
joka tekee vakavaa yhteiskunnallista työtä — jotenkin
näin nämä sanat olivat — ja
jotain harrastajapiiriä. No, minä nyt vertaan
tässä ihan julkisesti, että jos minä olen
ollut Jyväskylän Kenttäurheilijoitten
puheenjohtaja nyt kuusi vuotta — tämä on
vapaaehtoista urheilutyötä — ja olen
samaan aikaan nyt Jyväskylän kaupunginvaltuutettu
ja on kokemusta apulaiskaupunginjohtajan hommasta, niin täysin
rinta pystyssä voi kulkea Jyväskylän
Kenttäurheilijoitten puheenjohtajana, kun hän
vertaa itseään valtuutettuun unohtaen nyt nimen,
että se olen minä nyt tällä hetkellä.
Kyllä se on niin kullanarvoista työtä olla
suuren urheiluseuran puheenjohtaja, että niitä ei
edes saa verrata kielteisesti eikä myönteisesti
vastakkainasettelulla.
Mutta sitten tuleekin sellainen tilanne, että kun kysytään
jokapäiväistä toimeentuloa yhdistyksen
osalta tai poliittisen järjestön osalta, ne, jotka
lähtevät poliittiseen toimintaan mukaan, tietävät
jo lähtiessään, että se on hyvin
keskeisesti pyyteetöntä, palkatonta työtä ihmisten
hyväksi. Vasta täällä huipulla,
kun ollaan eduskunnassa, juoksee palkka ja hyvä palkka
onkin, ja muu on sitten sitä pyyteetöntä harrastustyötä.
Mutta aivan yhtä suurissa vaikeuksissa on vapaaehtoinen
urheiluseura, yhdistys kuin poliittinen järjestö tänä päivänä,
jopa suuremmissa vaikeuksissa. Kun kaikki rahat pitää kerätä vapaaehtoisesti
antavilta sponsoreilta ja samat sponsorit, jotka ovat urheilumyönteisiä,
antavat seuralle kuin seuralle, ja täytyy suoraan sanoen
kehdata pyytää vuodesta toiseen niiltä rahaa,
jotta homma pyörii, niin kyllä näitä tässä mielessä voi
verrata. On aivan kohtuullista, että saa myöskin
verrata ja keskustella, tuetaanko tässä yhteiskunnassa
poliittista työtä kunnallistasolla oikein laissa
säädetyllä tavalla ja sitten vapaaehtoistyötä ei,
esimerkiksi urheiluseuroja tai muuta hyvää sosiaalista
vapaaehtoistyötä vastaavassa määrin.
Ja kyllä tullaan vertaamaan.
Ed. Tiura kun sanoi, että apulaiskaupunginjohtajien
virat lakkautetaan ja muutetaan apulaispormestareiksi, niin kyllä minä sen
ymmärrän. Mutta luetaan nyt sitten 24 §:n
2 momentti, mitä Tampereella tapahtuu, jos he eivät
heti lähde eläkkeelle. Teillä on päällekkäisjärjestelmä siellä.
Tässähän sitoudutaan maksamaan palkka heille
ja panemaan heidät johonkin toiseen hommaan, niin että heille
samat etuudet tulee: "Jos kunnanjohtajan virka on täytetty,
kunnanjohtaja siirretään hänelle soveltuvaan
palvelussuhteeseen. Uuteen virkaan tai toimeen siirretyllä kunnanjohtajalla
on oikeus saada siihen kuuluvat edut samanlaisina kuin kunnanjohtajan
virassa." Kyllä tämä pitää lukea
myöskin Tampereella ja varsinkin köyhemmissä kunnissa
hyvin tarkkaan, milloin palkataan ne apulaispormestarit, että ei
kaksinkertaista palkkaa ainakaan tämän lain mukaan
tule.
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut hyvää,
rakentavaa keskustelua. Nyt näin nopeasti ajateltuna ja
sanottuna: Kun tämä menee hallintovaliokuntaan,
on täysin mahdollista se, että siellä mietitään
15 b §:n 2 momentin perustelut niin, että ne tulee
niin tarkkaan yksilöityä, että tällainen
poliittinen pelaaminen tai suosikkijärjestelmä,
jota tässä pelkäsin, ei pääsisi
toimimaan missään kunnassa Suomessa. Sieltä kun
tulee yksiselitteinen mietintö ja ajatukset, miten tukea
kunnissa valtuustoryhmille annetaan, missä muodoissa, miten
sitä seurataan, miten sitä valvotaan, miten se on
verrattavissa muihin tukiin, niin silloinhan tämä tulee
kuntoon. Joka kerran viimeistään tilintarkastuskertomuksen
yhteydessähän tämä on kunnissa
luettavissa.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä tähän
valtuustoryhmille tulevaan tukeen sikäli puuttua, että näyttää olevan kunnissa
hyvin erilaisia järjestelmiä. Ainakaan minun kaupungissani
ei ole ryhmäsihteereille tiloja, niin kuin jossain tuntuu
olevan tällaiset tilat, jotka kaupunki järjestää,
vaan kyllä meillä maksetaan itse ne tilat ja hankitaan
ne rahat, ja suurimmaksi osaksi ne rahat tulevat juuri niiden luottamushenkilöiden
kautta, joilta otetaan se 10 prosenttia — sosialidemokraateilla
se on vielä suurempi prosentti — ja sillä yritetään
ne kulut kattaa. Siinä mielessä kyllä varmaan
kansalaisten keskuudessa tulee tästä nimenomaan
aikamoinen keskustelu, onko se sitä puoluetukea, joka saa
sen negatiivisen merkityksen, vai onko se siihen toimintaan varsinaisesti
liittyvä tuki.
Sitten tähän pormestarimalliin. Totta kai
on hyvin mielenkiintoista nyt nähdä tämä pormestarimalli.
Esimerkiksi Vantaalla meillä oli tehty aloite siitä,
mutta sitä ei kuitenkaan hyväksytty. Meillä ovat
olleet myöskin määräaikaisia
nämä kaupunginjohtajat ja apulaiskaupunginjohtajat. Nyt
heidät on kuitenkin pikkuhiljaa siirretty vakituiseen virkaan
elikkä toisin sanoen otettu se määräaikaisuus
niistä pois. Siinä on puolensa ja puolensa siinä mielessä,
että kaupunginjohtajat ja apulaiskaupunginjohtajat ovat
riippumattomampia tietenkin silloin, kun heillä on pitkä työsuhde.
Totta kai he ovat sen kunnallisen päätöksenteon
alaisia. Mutta pormestarilla on se aika, jolloin hänen
täytyy koko ajan uudelleen ja uudelleen mittauttaa luottamus,
että hän kenties tulee uudelleen valituksi. Voiko
hän tehdä sitten kovin pitkäjänteistä työtä?
On mielenkiintoista nähdä, kuinka hän
sitoutuu siihen työhön: siis sen kansalaisyhteiskunnan
kautta vai niiden puolueiden kautta, joita hän palvelee,
että hän tulee uudelleen valituksi. (Puhemies
koputtaa) Tässä on omat myöskin sellaiset
kokeilun kautta varmasti selville tulevat uudet asiat, joita on
sitten syytä myöskin punnita ja sitten antaa niitä esimerkkejä muille,
onko tämä se malli, jolla on hyvä edetä.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! En voi kyllä yhtyä ed. Vielman
ajattelutapaan. Kyllä minä pidän eri
arvossa vaaleissa valittua, yhteiskunnalliseen toimintaan valittua
joukkoa, joka on valtuusto ja valtuustoryhmä, kuin kenttäurheilijoita.
Toimin pitkään, vuosikaudet, Suomen Hippoksen
puheenjohtajana. Puhuimme Keystone Patriotista ja Eri-Aaronista
kokouksissa. Saimme valtion tukea pelikertymästä. En
minä siellä pohtinut Kankaanpään
kunnalliskodin ahtautta tai katuvaloja. Se on aivan eri toimintaa.
Kun toimitaan valtuustoryhmässä, siellä pohditaan
niitä asioita, mitä oman kotikunnan ihmiset ovat
lähettäneet meitä hoitamaan ja valvomaan.
Siellä taas unohdetaan kyllä Eri-Aaronit.
Joka toiminta saa omalla tavallaan tukea Suomen yhteiskunnassa,
on se kirkolta tai valtiolta tai miltä elimeltä tahansa,
kaupungilta, kunnalta jne. Miksi laittaa epämääräiseksi
ja rikolliseksi se tuki, mitä niillä samoilla
verovaroilla, joita annetaan kenttäurheilijoille, annettaisiin
sen poppoon vapaaehtoisen iltatyön hoitamiseksi, joka on
valtuustoryhmä? Minä en lähtisi erottelemaan
niitä, että se on likaista toimintaa ja nämä muut
ovat ihanteellisia toimintoja.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Minä en ole sanonut kunnallista toimintaa
rikolliseksi enkä likaiseksi. Minulla on siitä 35
vuoden kokemus, ja se on todella korkeatasoista toimintaa. Tiedän
sen sisältäpäin. Minä en ole
puheenvuorollani tarkoittanut sitä moittia missään
tapauksessa.
Mutta kun ed. Juhantalo sanoi, että jotkut yksityiset
urheiluseurat esimerkiksi ja kunnallinen toiminta ovat aivan erilaisia
tehtäviä ja toimintoja, toki ovat, kyllähän
me sen kaikki tiedämme, mutta molemmat ovat kuitenkin samalla
tavalla inhimillisiä resursseja ja käytännön
resursseja vaativaa toimintaa, ja kummankin tavoitteena on ihmisen
hyvinvointi. Se on liikunnassa. Sehän on paras tapa hoitaa
terveyttä, niin että ei ole yhteiskunnan puolella
ongelmia sosiaali- ja terveyspuolella.
Ne ovat aivan yhtä kunnioitettavia, sitä minä tarkoitin,
ja tällä tavalla niitä tullaan käytännön elävässä elämässä aivan
varmasti vertaamaan, ja nyt sitten pitäisi vain toimia
niin, että tältä vertailulta lähtisi
tavallaan pohja pois. Sitä tällä rakentavalla
ehdotuksella tarkoitin, että muotoillaan asia valiokunnassa
niin, että mietintöön tulee niin yksilöidyt
maininnat, että ei tällä asialla pystytä pelaamaan.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä kyseinen pykälähän
mahdollistaa tämän tukemisen, mutta ei se välttämättä velvoita
tällaiseen tukemiseen.
Toiseen asiaan, minkä ed. Juhantalo täällä nosti
esille, haluan vieläkin korostetusti sanoa sen, että varsinkin
suuremmissa kaupungeissa tällä hetkellä,
paitsi että valtuutetut omista palkkioistaan maksavat tietyn
prosenttiosuuden, josta tietenkin tuetaan tätä puoluepoliittista
toimintaa, kyllä epäilemättä varmasti
jokaisessa kaupungissa myöskin jaetaan tukea valtuustoryhmien
toiminnalle tällä hetkelläkin, ja se
tuki menee siihen, että sillä itse asiassa tuetaan
valtuustoryhmän sihteerin täysipäiväistä palkkausta.
Ja suurissa kaupungeissa, ed. Vielma, täytyy kyllä sanoa,
että jos valtuustoryhmillä ei ole täysipäiväistä sihteeriä,
joka hoitaa näitten valtuustoryhmien asioita ja nimenomaan
toimii valtuustoryhmän puheenjohtajan tukena, kyllä se
valtuustoryhmän työskentely suurissa kaupungeissa eittämättä olisi
aika hankalaa.
Keskustelu päättyy.