2) Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain 8 §:n muuttamisesta
Maria Guzenina-Richardson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pyytäisin tästä edestä herroja
siirtymään toisaalle, koska en kuule omaa ääntäni.
Kiitos.
Arvoisa puhemies! Voimassa oleva vammaispalvelulaki on valitettavasti
perustuslain vastainen. Tämä on tietenkin vakava
syytös, mutta kun tosiasiat puhuvat sen puolesta, niin
asiat täytyy sanoa suoraan silloin, kun on epäkohta
kyseessä.
Tekemäni lakialoitteen päämääränä on
vaikeavammaisten henkilöiden avustajien saattaminen selkeällä lainmuutoksella
subjektiiviseksi oikeudeksi. Maassamme on tällä hetkellä noin 15 000
henkilökohtaisen avustajan tarpeessa olevaa vaikeavammaista
henkilöä. Kuitenkin vain vajaalle 5 000:lle
avustajaa tarvitsevalle on tällainen perustuslakiinkin
perustuva apu myönnetty eli vain murto-osalle. Henkilökohtaisen
avustajan saaminen näille ilman apua jääville
noin 10 000 vaikeavammaiselle on perusoikeuskysymys. Se
on ihmisoikeuskysymys, ihmisarvokysymys, ja se on laillisuuskysymys,
ja luulisi, että se ei ole myöskään
vaikea kysymys ratkaista.
Perustuslain 19 §:n 1 momentin mukaan "jokaisella,
joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän
edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon". Vaikeavammaisten osalta tämä tarkoittaa
esimerkiksi niin yksinkertaisia, meille itsestäänselviä asioita
kuin sängystä ylös pääsemistä,
hygieniatoimintoja, ruokailua, asennon vaihtamista, pukeutumista,
asiointia ja muita vastaavia toimia.
Myös perustuslain 7 §:ssä säädetään
asiasta, kun todetaan: "Jokaisella on oikeus elämään
sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen
ja turvallisuuteen. Ketään ei saa muutoinkaan
kohdella ihmisarvoa loukkaavasti." Silti meillä on käytäntö vallalla,
jossa näin tehdään.
On huomioitava, että ilman henkilökohtaista avustajaa
vaikeavammaisen oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ei toteudu,
jos hän ei voi päättää,
milloin esimerkiksi poistuu kotoaan tai ylipäätään
mitä tekee arjessaan. Näihin edellisiin pitää liittää myös
perustuslain 6 §:n merkitys asiassa. Siinä nimittäin
kielletään hyväksyttävään syyhyn
perustumaton syrjintä vammaisuuden perusteella.
Nykyisellään kunnilla on vahva oikeus päättää itse,
miten se järjestää vammaisen ihmisen olemisen.
Moni vaikeavammainen joutuukin viettämään
aikaansa esimerkiksi sairaalan pitkäaikaisosastolla tai
laitoshoidossa, vaikka selviytyisi kotona, jos hänelle
myönnettäisiin henkilökohtainen avustaja.
Kunta saa itse tulkita, minkä katsoo palveluasumiseksi,
ja toisaalta palveluasuminen on säädetty subjektiiviseksi
oikeudeksi. Täytyykin kysyä, kumpi on ihmisarvon
kannalta parempi järjestely: laitoshoito vai se, että vaikeasti
vammainen voi selviytyä omassa kodissaan avustajan avustuksella?
(Ed. Akaan-Penttilä: Kotihoito aina, jos mahdollista!) — Kotihoito
vie aina voiton. Näin on.
Käytännössä perustuslain
suoma inhimillinen elämä ei siis monissa vaikeavammaisten
tapauksissa toteudu. On myös huomioitava, että evättäessä sellaiselta
vaikeavammaiselta henkilöltä avustaja, joka selviytyisi
kotioloissa nimenomaan avustajan turvin, kunta itse asiassa kasvattaa
menojaan sijoittaessaan hänet laitoshoitoon. Tämä on
käsittämätön asia. Pitäisikin
saada selkeä selvitys laitoshoidon ja henkilökohtaisen
avustajapalvelun kustannusten suhteesta. Tuntuu todella oudolta,
että vaikeavammaisten avustajan palvelua ei haluta subjektiiviseksi
oikeudeksi vedoten sen hintaan.
Tästä asiasta on käyty keskustelua
myös Vanhasen edellisen hallituksen aikana, ja annan tunnustuksen
kokoomuslaisille, jotka silloin hyvin voimallisesti nostivat tätä asiaa
esille. (Ed. Tiusanen: Oli siellä muitakin!) — Oli
muitakin, kyllä. Vasemmistoliitosta tehtiin näin,
vihreistä tehtiin näin, ja tiedän, että omassa
ryhmässäni ei hyväksytty sitä yleistä linjaa. — Joten
nyt vetoan teihin hallituspuolueisiin, että asiaan saadaan vihdoinkin
vaikeavammaisten perustuslaillisia oikeuksia kunnioittava päätös.
Tämä on tahtoasia.
Ministeri Risikko on luvannut, että henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän laajentaminen aloitetaan
eniten apua tarvitsevista. Tämä on erittäin
hyvä asia. Se on alku, mutta tarvitaan aikataulu. Aikataulusta
ei ole mitään tietoa. Koska muutos tehdään?
Toisaalta pitää kysyä, minkä takia
pidetään kuitenkin edelleen yllä systeemiä, jossa
osa näistä vaikeavammaisista jää palvelun ulkopuolelle?
Ei voi olla niin, että jotkut vaikeavammaiset jäävät
ilman ihmisarvonsa turvaavaa apua vain siksi, että henkilökohtaisten
avustajien myöntäminen on määrärahasidonnainen
asia, joten nämä kaikki edellä mainitut,
perustuslakiin kirjatut oikeudet myös inhimillisestä lähtökohdasta
katsoen velvoittavat hallitusta korjaamaan tämän
nykyisen käytännön, ja tässä todellakin
ainoana todellisena toimena on, että vaikeavammaisten avustajatoiminta
muutetaan subjektiiviseksi oikeudeksi eikä niin, että valikoidaan
sieltä, ketkä vaikeavammaisista saavat sen palvelun ja
ketkä eivät.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella tämä lakialoite
on tärkeä ja pitkään ollut ajankohtainen,
mutta laskin tässä ennen kyselytuntia pikaisesti,
että muutaman viime vuoden aikana näitä vastaavia
lakialoitteita on tehty kymmeniä ja kymmeniä,
ovat tehneet niin oppositiopuolueiden edustajat kuin hallituspuolueitten
edustajat, pieniä pykäläeroja, eli riittävää halua
rahoittaa tällainen palvelu vaikeavammaisille henkilöille
ei ole kuitenkaan löytynyt. Jos katsoo nykyistä hallitusohjelmaa,
niin siellä todetaan, että henkilökohtaista
avustajajärjestelmää kehitetään.
Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa,
se jää nähtäväksi.
Pelkään, että tämänkin
hallituskauden jälkeen asia on hoitamatta. Toivottavasti
nyt kuitenkin sitten menetellään toisin. Kellään
tässä asiassa, puolueilla, ei ole puhtaita käsiä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ole ihan samaa mieltä kuin ed.
Kähkönen. On varmasti puhdaskätisiäkin
tässä asiassa, mutta nimenomaan niin, että se asema
sitten äänestyksessä kyllä muuttuu
sen mukaan, onko oppositiossa vai hallituspuolueen kansanedustaja.
Viime vaalikaudella todella, niin kuin täällä erittäin
hyvän lakialoitteen tehnyt ed. Guzenina-Richardson totesi,
kokoomus, vasemmistoliitto, vihreät, kristilliset olivat
liikkeellä, perussuomalaiset, mutta toivon mukaan, kun
nyt ei tämä nykyoppositio riitä, vaan
tarvitsemme kokoomuksen ja keskustan ja vihreät jälleen
tähän, niin löydettäisiin se
yksimielisyys. Meillähän oli paljon nimiä tämän
hankkeen takana, muistatteko, viime vaalikauden loppupuolella, ja ratkaiseva äänestys
sitten meni omia menojaan.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On juuri niin kuin Guzenina-Richardson
sanoi, että tämä on asia, joka pitää hoitaa
kuntoon, joka kuuluu siis valtion toimiin eikä ole välttämättä rahakysymys.
Minua kyllä hävettää henkilökohtaisesti,
että viime kaudella jouduin hallituksen mukana äänestämään tätä vastaan,
vaikka pidin puheenkin silloin, että kyllä loppujen
lopuksi kansan todellinen sivistystaso mitataan sillä,
kuinka se kohtelee vähimpiään, ja tämä on
juuri yksi niitä asioita, millä kansakunnan todellinen
sivistystaso määritellään.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aloite on sinänsä paikallaan
ja aivan oikea, ja kuvauskin siitä, mitä viime
vaalikaudella tapahtui, oli aivan oikea. Se keskustelu jatkui sitten
hallitusneuvotteluissa, ja hallitusohjelmaan kirjattiin se, että edetään
asteittain tässä asiassa, ja sittemmin on ilmoitettu, että vuoden
2009 budjetin yhteydessä tämän hallitusohjelman
kohdan toteuttaminen aloitetaan, ja sen täytyy tähdätä subjektiiviseen
oikeuteen.
Mutta se heikko kohta tässäkin lakialoitteessa on,
että sitä kustannuspuolta ei ole laitettu ollenkaan
näkyviin.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näiden kustannusten arvioiminenhan
on aika vaikeaa, koska samalla kun me myönnämme
henkilökohtaisen avustajan, samaan aikaan me vapautamme
laitoshoidosta sitten näitä vaikeavammaisia, jolloin
pitäisi se koko yhtälö pyrkiä laskemaan.
En tiedä, kenellä sellainen laskentaohjelma on.
Toivottavasti sellainen löytyy. Mutta sydämellä kun
me ajattelemme, niin aina ei pidä katsoa rahaa, ja tässä meidän
täytyy yli puoluerajojen tehdä yhteistyötä.
Ei ole kyse oppositio—hallituspuolue-asetelmasta, vaan
kyse on ihmisoikeuskysymyksestä, joka ei kuitenkaan tässä meidän
suuressa valtion budjetissa ole kuin pieni pisara meressä.
Se ei meidän kenenkään kukkaroita tule
köyhdyttämään, että me
näille vaikeavammaisille ihmisille tämän
avustajapalvelun suomme.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että uudelleen
ja uudelleen tämä henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
saaminen on täällä keskustelussa lakialoitteena
ja erilaisina muina, on ollut myös kyselytunneilla jne.
Viime kaudella todella me keskustelimme paljon, ja silloin usein
oli vastauksena se, että tämä on rahakysymys.
Kd, meidän kristillisdemokraattinen ryhmämme,
teki talousarvioaloitteena lisärahan saamisen siihen, ja
siitä äänestettiin ja tietysti sitä ei
saatu. Näen erittäin tärkeänä tämän,
minkä tässä lakialoitteessa ja puheenvuoroissa
sanoitte, että selvitys laitoshoidon ja henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän kustannuksista on tehtävä.
Ei minusta ole oikein, että aina vedotaan näihin,
että ei ole kustannusarvioita tai että tämä vaatii
liikaa rahaa. Tämä on nimenomaan arvokysymys.
Erittäin hyvin ed. Vilkuna täällä äsken
käytti puheenvuoron. Tämä avustajajärjestelmä tulisi hallitusohjelmassa
nostaa ensisijaiseksi asiaksi. Minusta on vähän
huono, että siellä sanotaan, että sitä kehitetään
ja vasta 2009 se otettaisiin esille.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Guzenina-Richardsonin lakialoite on tärkeä.
Oman työkokemukseni kautta totean, että suomalaisessa
yhteiskunnassa vammaiset henkilöt nähdään
liiaksi yhtenäisenä ryhmänä.
Suomessa tulisi paremmin ymmärtää, että jokaisella
ihmisellä Suomessa tulee olla mahdollisuus osallistua omalla
panoksellaan tähän yhteiskuntaan. Tällöin
avustaja on tärkeä, jos esimerkiksi vamma, joka
liittyy henkilön liikuntakykyyn, estää hänen
osallistumisensa, koska jos vamma kohdistuu liikuntakykyyn, se merkitsee,
että ihminen pystyy avustettuna täysin normaaliin
opiskeluun ja kanssakäymiseen ja jopa osallistumaan työelämään.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Aloite on kannatettava. Sitkeyttä tarvitaan
edelleen. Tämä on jo pitkään
ollut vireillä, ja tämä on kestävyyslaji.
Vammaiset eivät saa koskaan mitään etuuksia
liiaksi. Ei meillä ole mitään kadehdittavaa,
jos joku on vammainen. Yksikään yhteiskunta ei
ole myöskään sortunut siihen, että se
on pitänyt huolta vammaisistaan.
Ja, herra puhemies, ihan totean esimerkin vuoksi: Viime vuonna
valtion talousarvio toteutui ylijäämän
osalta 4 000 miljoonaa suurempana kuin oli arvioitu, eli
ylijäämä oli 4 miljardia, kun se oli
arvioitu noin miljoonaksi euroksi, niin että tämä ei
ole talouskysymys. Kyllä tämä on arvokysymys,
aivan niin kuin täällä on todettu, ja pitkälti
asennekysymys. Kyllä meidän täytyy tämä hoitaa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! En oikein tiedä välttämättä,
miten aloittaisin tämän asian. Kun on 30 vuotta
ollut vammaispolitiikassa mukana, vammaistyössä,
ja viime kaudella eduskunnassa meitä oli kolme kansanedustajaa
kolmesta eri ryhmittymästä, Ulla Anttila vihreistä,
Arja Alho sosialidemokraateista ja minä kokoomuksesta,
jotka yritimme monien muiden tuella Vamy-ryhmän kautta,
kaikkia eduskunnan keinoja käyttäen, saada tämän
asian järjestykseen. Sen takia on erittäin hyvä,
että ed. Guzenina-Richardson nyt ottaa tämän
uudestaan esille.
Tarkastelen vähän näitä viime
aikojen tapahtumia, miten tässä nyt kaikki ehkä sitten
menisi eteenpäin. Tämä on tälle
ryhmittymälle erittäin tärkeä asia.
Vaikeimmin vammaisia ei ole kuin 4 000—5 000
tässä maassa ja laajasti ymmärrettynä ehkä 15 000
koko Suomessa, mutta siitä huolimatta poliittisen järjestelmän
on vaikea ymmärtää tätä. Virkamiesten
on vaikea tietää, tuntea, taitaa, tehdä oikeita
tulkintoja, koulutusta puuttuu, mutta on huomattavassa määrin
myöskin välinpitämättömyyttä tämän
asian ympärillä. Tämä on mitä voimakkaimmin
inhimillinen asia niissä ympyröissä,
missä näitä ihmisiä on, ja niitä on
useimmissa suvuissa, varmaan lähes joka kylässä Suomessa — ei
joka savussa, mutta joka kylässä — jotain
tähän liittyvää, vammaisuutta,
ei vaikeavammaisia sinänsä. Tämähän
on ollut vammaisliikkeen ykkösasia. Mistä vuodesta
lähtien? Vuodesta 97. Siis kaikki sadat vammaisjärjestöt
riippumatta vammatyypistä ovat pitäneet tätä numero
ykkösenä. Arvoisa puhemies, number one. Ei tehoa
tässä salissa tai ei ole tehonnut aikaisemmin,
sanotaan nyt niin.
Tämän suuren vyörytyksen kautta tähän
väliin voin sanoa sen, että tänään
sain semmoisen tiedon ministeriöstä, että tämä on
kehyksissä sisällä jonkinlaisena summana.
En ole aivan varma siitä summasta, niin en sano sitä tässä ääneen,
mutta se oli luotettava tieto, että se on kehyksissä ja
tämä työ alkaa, niin kuin hallitusohjelmassa
on sanottu, ensi vuoden budjetissa ja kohdistuu kaikista vaikeimmin
vammaisten ryhmittymään. Ja, kun se alkaa, se
on alkanut ja se varmasti tulee jatkumaan. Minusta meidän
pitäisi täällä kyllä aivan
sitten erityisesti pitää huolta tästä,
jos me yleensä kutsumme itseämme lainsäätäjiksi.
Onhan se tietysti jotain aivan mielenkiintoista, että professori
Kaarlo Tuori viime kaudella vammaisliikkeen omien rahoituskanavien
kautta asiantuntijana totesi, että on perustuslainvastainen
tämä tilanne, joka koskee tätä vaikeavammaisten
henkilökohtaisen avustajan subjektiivisen oikeuden puuttumista.
Kun kysyin sitä vastuunalaiselta ministeriltä täällä,
niin hän ei kiinnostunut siitä ollenkaan sen takia,
että se ei kuulunut hänen rooteliinsa, vaan se
kuului hänen kollegansa rooteliin, joka ei sattunut istumaan eduskunnassa.
Meidän valtioneuvoston edustaja viime kaudella ei kiinnostunut
siitä, että on joku vaikea sosiaalipoliittinen
ongelma, joka on perustuslainvastainen asiantuntijalausuntopohjalta.
En moiti näitä ministereitä henkilökohtaisesti,
vaan enemmän, puhemies, moitin koko tätä meidän
systeemiä, joka jotenkin ei tunnista tiettyjä asioita.
Viimeksi tämän viikon alussa kuulin eri puolelta
Suomea useista tapauksista, joissa näitä asioita
vyörytetään oikeusistuimissa eteenpäin,
kun kunta ei anna jotain palvelua. Se käy läpi
koko tämän hallintopuolen, tulee takaisin jopa
korkeimmasta hallinto-oikeudesta kyseiseen kuntaan. Kunta pitää entisen
päätöksensä, vaikka oikeus on
toista mieltä, ja kunta pitää sen päätöksensä virkamiehensä kautta
sen takia, että nämä asiat eivät
ole subjektiivisia oikeuksia. Tässä olisi vähän
isomman perkaamisen paikka. Jos minä vertaan tätä johonkin,
niin sotainvalidien työkyvyttömyyshaitta-asteprosentti
on toinen samanlainen, jossa yli 80-vuotiailta ihmisiltä kehdataan kysyä,
että paljonkos herralla on prosentteja. Ja sitten sanotaan,
että 5 prosenttia sulta puuttuu, et saa kuntoutusta. Sehän
on sivistymätöntä puhetta. Ja itse asiassa
me täällä sen kaikki tavalla tai toisella
suvaitsemme. En viitsi analysoida näitä ryhmäkuriasioita
tai muita. Tässä ovat kaikki puolueet omalla tavallaan
olleet mukana, ja sen takia kaikkien puolueiden tämä yhdessä pitää hoitaa.
Ja nyt ilmeisesti se ensi vuoden alussa hoituu. Minä olen
tätä verhon takana omilla kyvyilläni
yrittänyt paimentaa eteenpäin ja luotan tällä hetkellä meidän
ministeriön valmisteluihin, että tämä lähtisi
käyntiin, eikä niin, että me vaan tässä toisillemme
selitämme asiaa, jonka suurimmaksi osaksi tunnemme.
Ed. Guzenina-Richardson on tehnyt myöskin erittäin
hyvän tekstin tähän lakialoitteeseen,
ja sanoisin, että jos joku ei oikein tätä ongelmatiikkaa
tunne — minä luulen, että suurin osa
salissa istuvista tuntee sen, toiset teistä ihan henkilökohtaisestikin,
mutta niille, jotka kuuntelette tai luette — niin lukekaapa
pelkästään ehkä tämä teksti. Tässä on
eräässä mielessä koottu se ydin,
mitä viime kaudella aika hyvin puhuttiin. Tässä on
lainauksia juuri oikealla, ammatillisella ja sopivalla tavalla.
Mielenkiintoista voi olla sekin, että me olemme molemmat
Espoon kunnallispoliitikkoja ja istumme ed. Guzenina-Richardsonin
kanssa samassa valtuustossa. Näitä ongelmia on
isossa kaupungissa nimeltä Espoo. Kyllä meillä olisi
rahaa nämä hoitaa. Ei siellä kukaan sano,
että tässä on rahasta kysymys, vaan on
kysymys muunlaisesta hallinto-ongelmasta. Helsingissä on
kaksi kertaa enemmän vaikeavammaisia. Aivan saman tyylisiä oikeustapauksia
tiedän Helsingistä, tiedän myöskin
Vantaalta. Minulla on kanavat, joita kautta nämä yksityiset
tapaukset leviävät sitten eri puolille Suomeakin.
Eli tähän täytyy saada meidän
virkamiehet jatkossa kiinni niin, että heidän
asenteensa muuttuvat. Heistä tietyllä tavalla
täytyisi tulla tämän asian suhteen vähän
nöyrempiä. Heidän pitäisi hankkia
lisää tietoutta, mutta heitä pitää myöskin
kouluttaa ja heille pitäisi antaa mahdollisuus tehdä kotikäyntejä näihin
perheisiin ja myöskin päättää sen
kotikäynnin perusteella velvoitteellisesti, mitä mieltä he
ovat. Kielteisistä päätöksistä heidän
pitäisi pystyä sanomaan hyvin selkeät perustelut.
Nyt niitä ei ainakaan suomen kielellä tahdo oikein
saada. Tämä on niin pieni ryhmittymä,
että minä ymmärrän, että monelle
se on äärimmäisen vaikeata ja tulee semmoinen
kauhun paikka, kun pitää ottaa tähän
kantaa, ja budjetit ovat tiukat ja muuta vastaavaa. Mutta täällä on moni
edustaja sanonut, että tämä on arvokysymys,
ja tämä mitä suurimmassa määrin
on sitä.
Tämä on yksi esimerkki myöskin asiasta,
josta minä olen ruvennut yhä enemmän
sanomaan. Semmoista lyhyttä lausetta tarjoan teille kaikille lehtereilläkin:
Jos Suomi-nimisessä maassa varmasti haluatte pärjätä kunnolla,
olette te minkä ikäisiä tahansa, niin
on kaksi asiaa kyllä, jotka turvaavat sen aika pitkälle.
Ensimmäinen on se, että pysykään
ihmeessä terveenä tässä maassa. Älkää ainakaan
sairastuko mihinkään krooniseen, vaikeasti vammauttavaan
tautiin. Vaikeudet tulevat sitä myöten suuremmiksi.
Tämä meidän hoitoverkosto tai turvaverkosto,
ihme kyllä, ei turvaakaan niin hyvin kuin me kaikki luulemme,
vaan itse asiassa se jopa tulee käänteisesti, eräänlaisena
nyrkkinä silmään. Ja mikäs on
toinen? Toinen on se, että älkää tulko
koskaan vanhaksi. Se on tietysti biologisesti täysin mahdoton asia.
Sen takia meidän, jotka ymmärrämme näitä sosiaali-
ja terveyspoliittisia asioita, pitäisi tätä taustaa
vasten miettiä näitä asioita ja sitä kautta sitten
tehdä lainsäädäntöäkin,
muun muassa tämän kaltaisia aloitteita.
Tämä lakialoite siis on erittäin
hyvä sen takia, että se nostaa tämän
koko asian esille. Ja nyt tässä jatkokäsittelyssä,
vaikka itsekin olen moittinut monia asioita tässä,
minä näen ensimmäistä kertaa
nyt pitkään aikaan, että tässä on
ehkä ihan selvä vihreä loksahdus tapahtumassa
eteenpäin, että tämä rupeaa
toteutumaan. Silloin kun joku asia Suomessa lähtee toteutumaan,
niin vähitellen siihen tulee lihaa luiden ympärille,
ja silloin toivottavasti muutamassa vuodessa tämä aivan selkeä pieni
marginaaliryhmä saa kaiken sen edun, mitä se tarvitsee.
Ja lopetan, arvoisa puhemies, oikeastaan siihen, että kaikista
vaikein asia, ihme kyllä, tässä näyttää olevan
se, että näitä asioita ei oikein osata
määritellä. Ja silloin, kun ei osata
määritellä, ei tietysti osata oikein
antaa rahaa eikä pitää mitään kriteereitä.
Nimittäin vammaisuusmääritelmä tuntuu
olevan Suomessa aika vaikea ja vaikeavammainenkin on vaikea asia.
Sitä ei oikein vammaisliike tunnu pystyvän määrittelemään eikä oikein
kukaan muukaan, ja nyt siihen on otettu vaikeimmin vammaiset vielä lisäksi.
Osa tästä määritelmästä on
nyt täällä ed. Guzenina-Richardsonin
lakialoitteessa. Yksinkertaisemmin sanottuna vaikeavammainen ihminen
on ihminen, joka tarvitsee kaikissa päivittäisissä toiminnoissaan
jatkuvasti ja pysyvästi toisen ihmisen apua.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilä on vilpittömästi
liikkeellä vaikeavammaisten henkilökohtaisen avustaja-asian
kanssa, mutta on hyvin vaikea uskoa sitä, että hallituksen
taholta tulisi minkään näköistä vihreää valoa
tähän, koska kehyksissä ei ole rahaa
eikä myöskään Sata-komitean
paketissa ole yhtään euroa.
Viime kaudellahan ongelma oli se, että vammaisjärjestöt
hakivat 400 miljoonan euron pottia, jolla tämä asia
olisi hoidettu, ja silloin oli ministerinä ministeri Hyssälä.
Hän vastasi tästä vammaisasiasta, ja
oli lähdössä semmoinen malli, mikä olisi
ollut 40 miljoonaa euroa. Kyllä tämä on
ollut koko ajan poliittisen tahdon kysymys. Esimerkiksi Aini Kimpimäki,
joka vastaa sosiaali- ja terveysministeriössä tästä asiasta,
ei voi sitä päättää.
Sen pitää tulla hallituksen ministerien taholta
ja määrärahojen pitää olla
olemassa.
Mutta sen verran sanoisin, että ed. Guzenina-Richardsonin
aloite on erinomaisen hyvä ja täällä on
tehty talousarvioaloitteita tämän puolesta. Tämä sali,
(Puhemies: Minuutti!) mikä tällä hetkellä täällä on,
on tämän asian takana. Toivon tosiaan, että sieltä tulisi
jotakin rahaa, mutta kehyksissä ei ole.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä hyvin sanoi, että tämä on
ollut vammaisjärjestöjen ykkösasia. Hyvin
selkeät perustelut ja laskelmia tämän asian
taakse on tehty useita ja useita. Olen ymmärtänyt
myös, että tässä salissa se
on ollut myös meidän ykkösasia monella,
mutta se on kaatunut. Nyt minä pikkuisen kiistän
sitä, kun, ed. Akaan-Penttilä, sanotte, että meillä on
ollut vaikea tästä päättää.
Minä itse en yhdy siihen, vaan päinvastoin olemme
pitäneet esimerkiksi omassa ryhmässämme
tätä ykkösasiana. Tämä ei
ole ollut vaikea kysymys, vaan nimenomaan tämä on haluttu
nostaa monissa monissa eri aloitteissa ja puheenvuoroissa ja teoissa
ykkösasiaksi. Nyt se kysymys sitten vaan on se, miksi se
ei ole nyt hallituksen ykkösasia, kun tämä on
kuitenkin hallitusedustajien puheenvuoroissa näin.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin oikein lämmöllä tukea
tätä ed. Guzenina-Richardsonin lakialoitetta.
Kun kuuntelin ed. Akaan-Penttilää, niin tuli hyvä mieli
siltä osin, että on kokoomuslaisia edustajia,
joilla on sydän paikallaan. Täytyy toivoa, että te
nyt saatte hallituksessa sitten niin tuntuvan summan tähän
asiaan, että se lähtee oikeasti liikkeelle.
Minä mielelläni muistuttaisin siitä,
kun tänään vielä omassa eduskuntaryhmässä kuuntelimme
kahta talousasiantuntijaa vähän mikro- ja makronäkökulmasta,
että Suomi on kuitenkin tänään
aivan olennaisesti rikkaampi kuin neljä viisi vuotta sitten.
Silloinhan meillä oli jopa laskusuhdanne näköpiirissä.
Itse asiassa ne aika mittavat rahatkin on ihan oikeasti tähän
löydettävissä, jos ja kun sitä poliittista
tahtoa löytyy.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen miettinyt sitäkin, että jos
tämänkin salin edustajat hoitaisivat 1—2 viikkoa
vaikeasti vammaista ihmistä, niin ehkä heilläkin
asenne voisi hyvinkin muuttua.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
kehittäminen on ollut todellakin yli kymmenen vuotta varmasti
tässä salissa esillä, ja eduskunta on
useassa yhteydessä ottanut asiaan kantaa. Minusta tätä ei
ratkaista niin, että me olemme vammaisia täällä,
vaan tehdään nimenomaan yhteistyötä tässä.
Ei syytellä toisiamme, vaan katsotaan eteenpäin,
ja ne ratkaisut haetaan täältä yhdessä nyt
ja eteenpäin katsoen.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muutamiin asioihin. Ensinnäkin, ed.
Marjaana Koskinen, kehyksissä on 2009 tähän
kuulemma rahaa. Minä olen tänään
saanut sen tiedon valtiosihteeri Oksalalta, joka on ministeri Risikon
valtiosihteeri, ja minä luotan siihen ilmoitukseen. Summaa
en sano teille, koska en ole aivan varma, en ole nähnyt
sitä paperilla, mutta siihen on joka tapauksessa rahaa olemassa,
ja minä sanon sen harkitusti täällä,
jotta tämä kärki avautuu nyt. Sehän
tässä on se tarkoitus.
Sitten vaikea on ollut isoille ryhmille päättää, ed.
Rauhala, tämä asia. Kaikkien isojen ryhmien asiat
ovat vaihdelleet riippuen siitä, ollaanko oppositiossa
vai hallituksessa, ja se on erittäin ikävää,
että vammaispolitiikka on tämmöisen kääntelyn
kohteena. Hallituksen ykkösasia; en tiedä syytä,
koska niissä hallitusneuvotteluissa en päässyt
olemaan niin syvällisesti mukana. Siitä olen itse
ollut pahoillani ja tehnyt sen tiettäväksi omassa
ryhmässäni.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt puhutaan lakialoitteesta, jossa mitataan
tämän salin arvomaailma ja asenteet. Kunnissa
harkinnanvaraista vammaisen oikeutta henkilökohtaiseen
avustajaan toteutetaan vaihtelevasti ja liian usein avustajan palkkaaminen
kaatuu taloudellisiin seikkoihin. Nykyään vain
joka kolmannelle vaikeavammaiselle myönnetään
avustaja. Suurella osalla vammaisista henkilöistä ei
ole mahdollisuutta saada henkilökohtaista avustajaa.
Nykyhallituksen hallitusohjelmassa on kirjaus vammaisten avustajajärjestelmän
kehittämisestä. Tämä näyttää jäävän
nyt vain jälleen yhdeksi kuolleeksi kirjaimeksi hallituksen
ohjelmassa, kun rahoitus ja sen myötä konkretia
loistavat poissaolollaan. Toivoa sopii, että ed. Akaan-Penttilän äskeinen
puheenvuoro piti paikkansa.
Nyt käsittelyssä oleva lakialoite on selkeä konkreettinen
parannus yhden vähäosaisen ryhmän tilanteeseen.
Henkilökohtaisen avustajan myötä taataan
vammaiselle henkilölle aito osallisuus yhteiskunnassa,
itsenäisyyttä ja mahdollisuus elää normaalia
elämää laitoshoidon sijasta. Toivoisin
myös, että tämän asian käsittelyn
yhteydessä pidettäisiin huolta myös siitä,
että vaikeavammaisten palvelut ulotetaan koskemaan myös niitä mielenterveyspotilaita,
jotka täyttävät vaikeavammaisuuden kriteerit.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yritin tuossa muistella, kuinkahan monta
puhetta olen aiheesta pitänyt täällä salissa
viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, mutta niitä on aikamoinen
määrä. Siihen on ollut hyvin luonnollinen
syy: itse olen vammaisjärjestöissä mukana
sattuneesta syystä. Olen Invalidiliitossa ja Kehitysvammaisten
Tuki ry:ssä. Kummankin kohdalla vaikeavammaisten ihmisten
asian hoitaminen on siellä ykkössijalla, niin
kuin ed. Akaan-Penttilä tässä aivan oikein
totesi.
Missä ovat sitten nämä ydinvaikeudet
tämän asian eteenpäinviemisessä?
Viime kaudellahan tätä selvittelimme, niin kuin
ed. Akaan-Penttilä tässä tarkoin kuvasi,
moneen eri otteeseen ja haastattelimme avainhenkilöitä sen
suhteen, mitenkä tätä asiaa saataisiin
nimenomaan subjektiivisena oikeutena eteenpäin. Siinä se
vastaus sitten tuli aika pian, että tämä on
nyt määritelmäkysymys, elikkä pitää pystyä määrittelemään, millaisessa
tilassa oleva henkilö on vaikeavammainen, vaikeavammainen
sillä tavalla, että on oikeutettu subjektiivisena
oikeutena henkilökohtaiseen avustajaan. Sitä me
kysyimme vaikka kuinka monta kertaa sen neljän vuoden aikana, mikä se
määritelmä sitten on, onhan asiaa tutkittu
monessa työryhmässä, toimikunnassa ja
komiteassakin. Yksi määritelmä on tietysti
se, mikä on perustuslaissa. Sitä tässä lakialoitteessa
ed. Guzenina-Richardson aivan oikein kuvaa. Siitähän se
kaikki lähtee, ja siitähän professori
Tuorikin lähti, kun hän otti tähän
asiaan hyvin selvästi ja perusteellisesti kantaa.
Otetaan se sitten niin, että se on valmiiksi kirjoitettu
perustuslakiin, lähdetään siitä liikkeelle. Sitten
me kysyimme, kuinka paljon tähän ryhmään
kuuluu henkilöitä tällä hetkellä Suomessa, ja
sitten vastaus oli, että noin 15 000 maksimissaan.
Se oikea, käytännöllinen määrä on
jossakin 4 000 ja 15 000 välissä.
Se merkitsee sitten enimmillään kuitenkin, kun
se hoidetaan ihan asiallisesti alusta loppuun saakka, kymmenissä,
jopa sadoissa miljoonissa olevaa euromäärää vuositasolla
valtiolle ja nimenomaan valtiolle, ei kunnille, lisämenoja.
Tämä on ehdottomasti oltava valtion budjetista
tulevaa varallisuutta, ei kunnille laitettua lisärahoitusta,
sillä kuntapuolella, jos jossakin, asia kyllä niksottelee.
Jos me kerromme sen, että vammainen on oikeutettu niin
ja niin moneen kuljetuspalveluun kuukaudessa, niin kyllä se
kuntayhteisö ensimmäisenä rupeaa testaamaan,
että katsotaan, valittavatko hallinto-oikeuteen vai eivät.
Oulussakin jouduttiin luomaan ihan oikea valitusjärjestelmä,
organisoitu valitusjärjestelmä, ja joka kerta,
kun paikallinen kunnallinen päätös kävi
hallinto-oikeudessa, niin aina se tuli voittona takaisin. Mutta
eihän tässä ole mitään
järkeä, että näin menetellään.
Tulee asiaruuhka tuomioistuimeen, jossa sitten kuitenkin se lopputulos
on luonnollisesti sellainen, että tuomio tulee ja kunta
sitten maksaa. Elikkä tipataan sitä, että jospa
se sitten kuitenkin jättäisi sen valittamatta
ja tyytyisi kohtaloonsa. Ei tämmöiselle organisaatiolle
voi tällaista lisärasitusta eikä tehtävää antaa,
ei missään nimessä. Se on siis pakko
hoitaa valtion varallisuudesta.
Nyt sitten asianlaita on niin kuin ed. Akaan-Penttilä tässä totesi,
hallitusneuvotteluissa tämä asia oli esillä ja
se oli hyvin vakavasti esillä. Siinä viitattiin
siihen keskusteluun, mikä tässä salissa
käytiin ja valiokunnassakin kai käytiin viime vaalikaudella,
ja sitten kirjattiin asia hallitusohjelmaan ja sitten aloitusvuodeksi
vuosi 2009, valtion budjetti ja nimenomaan valtion rahoituksellisena
asiana. Sitten uteliaisuuteni oli siinä, onko tämä suuri
salaisuus jo paljastunut, mutta joka tapauksessa ei siis ilmeisesti
ollut, eikä nyt ole sopivaa sitä tässä edes
julkistaakaan, jos se siellä on. Mutta sen pitää olla
siellä ja tässä asiassa pitää lähteä liikkeelle.
Mutta heti sillä silmänräpäyksellä,
kun se seuraava erä — nythän on olemassa
henkilökohtaisia avustajia, myöskin vammaisilla
kansanedustajilla on ollut täällä henkilökohtaisia
avustajia, eihän siinä mitään,
ei siis täysin uudesta asiasta ole kysymys, vaan tässä subjektiivinen
oikeus -asiassa, ei harkinnanvaraisena, vaan subjektiivisen oikeuden
asiassa se määrittely pitää olla
kunnossa — jos budjettiin se saadaan ja kun se saadaan — se
pitää saada — niin samassa yhteydessä toivon
mukaan budjettikirjassa sitten kerrotaan jo budjettiperusteluissa
määritelmä, miltä pohjalta tämä subjektiivinen
oikeus lähtee liikkeelle. Sitten siihen, kun se tulee subjektiivisena
oikeutena, liittyy tälle vammaiselle myös oikeus
itse valita henkilökohtainen avustajansa. Työnantaja-asiassa
kysymys on sitten Heta-liiton asiasta, elikkä työnantajapuoli
on jo järjestäytynyt tässä asiassa,
niin että sekin puoli on kunnossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jokainen keskustelu vammaisuuden ongelmien
ratkaisemiseksi tässä salissa on tarpeen ja niin
tämä lakialoite LA 8/2008 samoin.
Todella meillä on täällä useampi
kansanedustaja, jotka ovat tehneet vuosia työtä tämän
asian puolesta, henkilökohtaisen avustajan puolesta, ja lakialoitteiden
lisäksi asiasta on äänestetty hyvin tiukkaan
muun muassa vuoden 2007 talousarvion kohdalla, jolloinka useampikin
talousarvioaloite yhtä aikaa oli esillä, muun
muassa 40 miljoonaa euroa vuodelle 2007, jonka takana oli koko joukko
kansanedustajia. Näin ollen tämä asia
ei tietenkään ole mikään uusi.
Yleensä vammaisen ihmisen oikeudet ovat nyt niidenkin kohdalla,
joilla on henkilökohtainen avustaja, kyllä varsin
hatarat, muun muassa juuri tämä ed. Pulliaisen
mainitsema työnantaja-asema ja oikeus itse nimetä avustajansa.
Ja se avustajan työ myös vaikeavammaisen kohdalla
ei ole mitään helppoa työtä.
Se on hyvin haastavaa, vaikeata, vaatii ammattitaitoa ja osaamista.
Näin ollen, kun nyt ed. Akaan-Penttilä on
todennut, että hän tietää, että vuoden
2009 budjettiin, niinhän se oli (Ed. Akaan-Penttilä:
Kehyksiin!) — anteeksi, kehyksiin — olisi tulossa
rahaa tähän asiaan, niin ikään
kuin olemme kuulleet nyt positiivisen asian. Toivon mukaan tähän ei
ole syytä sitten kenenkään pettyä ja
saamme tämän asian lopulta toteutetuksi. Tietysti
tässä täytyy todeta sitten, milloin me
näemme todella mustaa valkoisella (Puhemies koputtaa) ja
päätöksen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Guzenina-Richardsonin aloite tähtää oikein
siihen, että kaikki vaikeasti vammaiset saisivat henkilökohtaisen
avustajan. Tämän toteuttamiseen tuskin lakialoite
riittää. Edustaja on oikealla asialla, ja kannatan
henkilökohtaisten avustajien palkkaamista kaikille vaikeasti
vammaisille kansalaisille. Jos henkilökohtaiset avustajat
palkattaisiin 15 000 vaikeasti vammaiselle, nousisivat valtion
ja kuntien kustannukset noin 200 miljoonaan euroon. Kun kustannukset
ovat suuret, niiden pitäisi sisältyä valtion
budjettiin. Kuntien kanssa olisi myös tehtävä sopimus
avustajajärjestelmän toteuttamisesta, ettei sitä varten
annettuja valtionapuja käytettäisi muuhun toimintaan.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
tämä hinnan problematiikka jo aikaisemmin esille,
ja edelleen painotan sitä, että kun me myönnämme
henkilökohtaisen avustajan monille niille vaikeavammaisille,
jotka tällä hetkellä ovat laitoshoidossa
tai sairaaloiden, terveyskeskusten pitkäaikaisosastoilla
elämässä sitä arkipäivän
elämäänsä sänkyyn sidottuina,
niin me annamme heille ihmisarvoisen elämän, ja
samalla itse asiassa kustannukset pienenevät, koska avustajan
palkkaaminen tällaiselle henkilölle maksaa vähemmän
kuin laitospaikka.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatettava esitys, ja taas kerran saa kuulla,
kuinka täällä poliittinen tahto on ilmeisesti
liian politisoituneena tämän ykkösasiankin
hukannut moniakin kertoja. Mutta tietysti ed. Akaan-Penttilänkin
lupaus siitä, että rahaa on tulossa, on mielenkiintoinen
asia.
Toisaalta minä kysyisin — olen äskeisen edustajan
kanssa samaa mieltä siitä, että tämä vähentää ilman
muuta kustannuksia samalla lailla kuin omaishoitajajuttu tekee omaishoitotapauksessa,
ja omaishoitotapaukset useasti ovat myös vammaistapauksia,
ja nämä asiat kietoutuvat toisiinsa — miten
tämä koulutusjuttu sitten, onko sitten erityisesti
koulutettava, totta kai vähän eri lailla, näitä vammaishoitajia.
Totta kai sekin rahoitus sieltä samoilta suunnilta tulee.
Eli tämä on kohtalaisen akuutti juttu myös
tämän omaishoidon ja ihmisten vanhenemisen suhteen.
Vaikka täällä sanotaankin tietysti tämä Kela-paradoksi,
joka meillä on joka paikassa, kuinka määritellään
tämä trauma tai vammaisuus yleensä, tai
kuntaparadoksi, joka aina pitkittelee näitä juttuja,
täällähän sanotaan: "Perusoikeusjärjestelmämme
siis edellyttää, että henkilökohtainen
- -." Luinkin väärän kohdan.
Jossain se oli kuiteskin: "- - joka tarvitsee pysyvän
tai etenevän, muun kuin ikääntymisestä johtuvan
vamman tai sairauden johdosta - -."
Kelahan nykyään todistelee monissa jutuissa työvammautumisien
suhteen, että ne ovat vaan ikääntymisestä johtuvia
ja kaikkea, että tämä on tämä Kelan
oikeastaan ... Taas törmätään
siihen, minkä takia tämä varmaan on kaatunut
täällä monta kertaa: Kelan uskomaton
"valtious", se on niin kuin jotenkin määräävä elin
tähän eduskuntaan nähden pitkäaikaisen
olemassaolonsa kautta, ja siellä on tämmöinen
tietty lääkärien ylimääräinenkin
valta tähän yhteiskuntaan.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevaa
lakialoitetta ei kaiken järjen mukaan tulisi enää käsitellä täällä, niin
pitkään vaikeavammaisten henkilökohtaista avustajajärjestelmää on
pyöritetty. Päätöksen olisi
pitänyt syntyä jo aikoja sitten. Mutta on aivan
turha lähteä väärin sammutettu
-linjalle täältä puhumaan, vaan tärkeintä on
katsoa eteenpäin ja tehdä yhteistyötä.
Onneksi hallitusohjelmassa on kirjaus henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän vaiheittaisesta kehittämisestä ja
tämä kehittämistyö on liitetty
varsin tarkoituksenmukaisesti vammaislainsäädännön
uudistamiseen. Aivan selvää on, että jokaisella
vaikeavammaisella tulisi olla oikeus henkilökohtaisen avustajan
palveluihin.
Haluan kuitenkin nostaa esille ryhmän, jonka tilanne
on kriittisin ja hoitotarve akuutein niin henkilön itsensä kuin
hänen perheenjäsenensäkin jaksamisten
osalta, eli kaikkein vaikeimmin vammaiset. Useimmin nämä henkilöt
eivät itse pysty ilmaisemaan itseään,
ajattelemaan tai edes tiedostamaan sitä, milloin he haluavat
nousta sängystä, milloin pukeutua tai milloin
hoitaa omia asioitaan, mutta heillä tulisi olla oikeudet näiden
perustarpeiden tyydyttämiseen siinä missä meillä muillakin,
ja henkilökohtainen avustaja on avain näiden toteutumiseen.
Vaikeavammaisilla ja kaikkein vaikeimmin vammaisilla on oikeus
asua kotona. Sen tulisi olla hoidon ja hoivan lähtökohtana.
Kunnille vaikeavammaisten kotona asuminen ja heidän avustamisensa
siellä on kustannuksiltaan huomattavasti edullisempaa kuin
laitoshoito. Vaikeimmin vammaisten laitoshoidon päiväkustannus
lienee 200 ja 300 euron välillä, eli todellakin
se on kuin rahaa pistäisi pankkiin. Ja rahalla määrittelemätöntä on,
kuinka paljon laadukkaampaa elämä ja arki on omassa
kodissa lähimmäisten ympäröimänä.
Unohtaa ei sovi myöskään, että arki
hyvin vaikeasti vammaisten henkilöiden omaisena on äärettömän
raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Avustajan tuoma apu
onkin merkittävä helpotus myös omaisten
jaksamisen kannalta, hoitoa ja valvontaa kun tarvitaan useasti ympäri vuorokauden.
Kuten aiemmin ed. Akaan-Penttilän ja muutamien muidenkin
puheenvuoroissa on tullut ilmi, niin vaikeavammaisten mahdollisuus
saada henkilökohtainen avustaja on eriarvoinen kunnasta riippuen.
Ed. Taimela mainitsi, että kunnilla ei ole rahaa henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän myöntämiseen,
mutta mielestäni silloin käytetään
hyvinkin lyhyttä matematiikkaa. Se raha on poissa niistä laitoshoitopaikoista
ja mahdollisesti muista perheen tukemiseen liittyvistä kustannuksista,
mielenterveysongelmien hoidosta puhumattakaan.
Ed. Pulliainen mainitsi, että joissakin kunnissa on
valittu valittamisen tie. Omassa kotikunnassani olen valitettavasti
törmännyt moneen tällaiseen asiaan, ja
mielestäni on aivan törkeää, että vaikeavammaisen
lapsen äiti joutuu hakemaan oikeudesta päätöksen
esimerkiksi lasten tukikenkiin tai muihin apuvälineisiin.
Tarkoituksenahan on pitää heidät mahdollisimman
pitkään hyvässä kunnossa ja
sellaisessa kunnossa, että asuminen kotona on mahdollista.
Lisäksi henkilökohtaista avustajaa haettaessa on
huomioitava myös hakijoiden itsensä ja heidän
perheidensä eriarvoiset kyvyt ja voimavarat. Kaikilla ei
ole mahdollisuutta ja osaamista. Joissakin tapauksissa jopa nyrkin
lyömistä pöytään tarvitaan.
Liika byrokratia ja pallottelu vievät voimia hanakaltakin
asianomaiselta, saati heiltä, jotka ovat jo usein tulleet
torjutuiksi ja joilta voimat ovat uupuneet.
Kynnyskysymykseksi lakia ja käytäntöjä uudistettaessa
ei saisi nousta avustaja—työnantaja-asetelma.
Nykyiseen työnantajamalliin tarvitaan vaihtoehtoja. Työnantajana
voisi toimia vammainen henkilö itse, kunta tai kolmas osapuoli kulloisenkin
parhaan vaihtoehdon mukaan.
Lopuksi haluan vielä muistuttaa siitä — ja
se on tullut jo aiemmissakin puheenvuoroissa esiin — että vaikeimmin
vammaisten henkilökohtainen avustajajärjestelmä korvaa
vaikeavammaisten palveluasumisen. Tällöin jo olemassa
olevista kustannuksista valtaosa kohdentuu palveluasumisesta vaikeavammaisten
henkilökohtainen avustaja -järjestelmään,
jolloin kustannusten kasvu ei ole suhteellisesti niin suurta kuin
yleisesti on esitetty. Sille, mitä tuossa aiemmin tuli esiin
jo ed. Eero Akaan-Penttilän todistamana, olen myös
saanut tänään vahvistuksen, että rahat ovat
kehyksessä järjestelmän aloittamiseen. Kiihkoilulla
me emme saavuta tuloksia vaan määrätietoisella
ja sitkeällä yhteistyöllä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Maria Guzenina-Richardsonin lakialoite
vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista on todella hyvä ja mielestäni
oikein ajoitettu tähän saliin, että käymme
tänään tässä tätä keskustelua,
lähetekeskustelua, ja edessä on, myöhemmin
tulee, vuoden 2009 kehyskeskustelu tähän saliin.
Toivon, että nämä ajatukset, mitkä tänään
täällä on lausuttu, ovat mukana, kun kehyskeskustelua
käydään ja hallituksessa raamitetaan
tämän asian kohdalta myös tätä rahoitusta,
kuinka paljon tähän sitten tarvitaan.
Tämän lakialoitteen tarkoituksena on, että vaikeavammaisen
oikeus henkilökohtaiseen avustajaan nyt taataan selkeällä lakimuutoksella
eli saadaan henkilökohtainen avustajajärjestelmä subjektiiviseksi
oikeudeksi. Ja tätä keskusteluahan on käyty
useamman vuoden ajan ja perusteluiksi, miksi sitä ei ole
saatu, on esitetty, niin kuin tänäänkin
tässä, että on ollut vaikeuksia määritellä,
mikä on vaikeavammaisuus. Ja mielestäni se ei
välttämättä ole tässä ehkä ihan
se perustelu, johonka voidaan vedota, koska näen, että kyllä meillä aika
pitkälle lääketieteen ym. asiantuntijoiden
myötä ja myös vammaisjärjestöjen
asiantuntijoitten myötä on haarukoitu tai määritelty
sitä, mikä on se tavoite, mitä erityisesti
esimerkiksi vammaisjärjestöt ovat tarkoittaneet
sillä, kun he ovat puhuneet henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
saamisesta subjektiiviseksi oikeudeksi ja ovat nostaneet sen ykkösasiaksi.
No, toinen on ollut tämä raha, että valtion
budjetista ei ole löytynyt sitä. Noin keskimäärin
se on ollut milloin ollut 40 miljoonaa, milloinka 80 miljoonaa,
milloin 140 miljoonaa ja niitä suurempiakin lukuja. Oliko
jossakin vaiheessa jopa 800 miljoonaa, että se ... (Välihuuto:
400 miljoonaa!) — 400, anteeksi, niin, 400 miljoonaa — ja silloin
on todettu tässä salissa, että se on
niin suuri summa, että sitä ei tulla saamaan valtion
budjettiin, ja niin se on sitten aina siirtynyt ja siirtynyt.
Tänään kuulimme, että vuoden
2009 kehyksissä olisi nyt tulossa rahaa, ja pidän
erittäin tärkeänä, että se
summa, mikä sinne saadaan, olisi oikeudenmukaisesti ajateltu
ja — koska perusteita meillä on niin, että jos
nyt henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
piirissä on noin 4 000—5 000,
mitä se on, se kokonaissumma, ja tarve on kuitenkin noin
15 000:lle — että se arvio lähtisi kehyksiin
juuri näistä inhimillisistä tarpeista,
käsin, niistä ihmisistä, vaikeavammaisten
määrästä, käsin eikä siitä,
mikä on budjetin liikkumavara. Todella toivoisin, että se
peruste nyt tässä yhteydessä jo otettaisiin
siitä, että tähän pannaan se täysimääräinen
raha, jotta oikeudenmukaisuus toteutuisi.
Me kuulimme täällä — oliko
ed. Saarinen, joka totesi — että viime vuoden
ylijäämä oli 4 miljardia, 4 000
miljoonaa. Eli näihin ajatuksiin nähden minusta
nyt ei tule lähteä siitä enää tulevissa
kehysarvioinneissa, että taas ositetaan tai tehdään
joku tämmöinen osaratkaisu, vaan kun määritellään
vaikeavammaisuus, saadaan sille määritelmä,
niin sen jälkeen kaikki sen arvion täyttävät
tulevat sitten saamaan sen avustajan.
Minusta tässä on vähän sama
asia kuin on ollut omaishoitajajärjestelmässä.
Meillä siinä on myös se, että meillä on
epäoikeudenmukaisuutta siinä, että vain
osa saa. Vaikka siinäkin kyllä jo määritelmät
on, kuka on omaishoitaja, niin kuitenkaan kaikki eivät
saa sitä omaishoidon tukea. Eli toivon, että tässä nyt,
ja uskon, haluan myös uskoa — koska hallituspuolueen
edustajat puoltavat ja erityisesti ed. Akaan-Penttilä,
joka kyllä varmasti sydämestään
on tämän asian eteen tehnyt työtä — että tässä saataisiin
myönteinen ratkaisu aikaan.
Tässä edustajan lakialoitteessa on erittäin
hyvät perustelut ja on viitattu paitsi perusoikeusjärjestelmäämme,
niin myös pyritty määrittelemään
näitä meidän vammaislainsäädännön
uudistustarpeita, ja minusta erittäin hyvin lopussa täällä on
tuotu esiin, miten meillä perusoikeusjärjestelmä edellyttää,
että henkilökohtainen avustaja on vaikeavammaiselle
subjektiivinen oikeus, josta säädetään
lailla ja joka kuuluu kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden
piiriin. Vaikeavammaisella tulee olla muun väestön
kanssa yhtäläinen oikeus normaaleihin toimintoihin
elämässä, ja sitten luetellaan näitä.
On monessa eri yhteydessä todettu ja meidän perustuslaki
lähtee siitä, että ei ole pelkästään
kysymys ihmisarvokysymyksestä. Se on tietysti tärkeää,
että jokaiselle ihmiselle annetaan ihmisarvo ja että se
ihmisarvo on jokaiselle myös oikeudenmukainen, siis sillä lailla
oikeudenmukainen ja inhimillinen, että ei syrjitä ketään
ja toteutuu tasa-arvoinen ihmisarvokohtelu kaikille.
Kysymys on hyvin pitkälle inhimillisestä elämästä ja
sillä tavalla ehkä myös monimuotoisesta,
ja paljon voidaan spekuloida erilaisilla asioilla, kuka tarvitsee
ja kuka ei. Mutta minun mielestäni ne eivät enää tänä päivänä ole
niitä esteitä, nämä määrittelykysymykset,
vaan todella toivon, että nyt tämä laki
saa arvoisensa käsittelyn valiokunnassa, että tätä viedään
eteenpäin ja tähän palataan sitten myös
ei pelkästään mahdollisesti lakimuotoisena
vaan myös budjettikeskustelussa, että raamit,
kehykset, sisältävät ne rahat, mitkä tämä edellyttää.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
kehittäminen on ollut vammaispolitiikan keskeisenä kehittämiskohteena
toistakymmentä vuotta. Myös eduskunta on useassa
yhteydessä ottanut asiaan kantaa ja esittänyt
avustajajärjestelmän lainsäädäntöpohjan
vahvistamista. Vammaisjärjestöt ovat esittäneet,
että tärkein asia vammaispalvelujen kehittämisessä on
avustajajärjestelmän kehittäminen subjektiiviseksi
oikeudeksi vaikeavammaisille henkilöille.
Matti Vanhasen kakkoshallitusohjelman mukaisesti henkilökohtaista
avustajajärjestelmää on tarkoitus kehittää vaiheittain.
Tämä on tarkoitus toteuttaa osana vammaislainsäädännön
uudistamista siten, että aluksi varmistetaan avustajan saaminen
kaikkein vaikeimmin vammaisille henkilöille. Henkilökohtainen
avustaja ja henkilökohtaisen avun saaminen mahdollistaa
vammaisen henkilön itsenäisyyden ja itsemääräämisoikeuden
toteutumisen. Osalla vaikeavammaisista henkilökohtaisen
avun tarve liittyy myös suoraan perustuslaissa tarkoitettuun
ihmisarvoisen elämän ja välttämättömän
päivittäisen huolenpidon turvaamiseen. Henkilökohtainen
apu on turvattava vaikeimmin vammaisille henkilöille subjektiivisena
oikeutena, jotta heillä myös tosiasiallisesti
on mahdollisuus saavuttaa ihmisarvoisen elämän
edellyttämä välttämätön
huolenpito.
Nykyinen lainsäädäntö ei
takaa vaikeavammaisille riittävästi henkilökohtaista
apua, ja he joutuvat sen tähden päivittäin
kohtaamaan turvattomuuden tunnetta, koska he ovat riippuvaisia toisen
avusta eivätkä sitä saa. Näin
käy esimerkiksi, jos henkilö joutuu avustajien
puuttuessa olemaan samassa asennossa pitkiä aikoja, ei pääse
ylös, ei kykene juomaan, ei pysty asioimaan tai muutoin
kommunikoimaan ulkomaailman kanssa tai joutuu riittävän
avun puutteessa menemään vuoteeseen alkuillasta.
Arvoisa puhemies! Vammaisten henkilöiden perus- ja
ihmisoikeuksien turvaamiseksi on välttämätöntä,
että vammaislainsäädäntö uudistetaan
tällä hallituskaudella. Kipeimmin tarvitaan palvelujen
ja tukitoimien kehittämistä, jotka turvaavat vammaisten
henkilöiden tasavertaisen arjen sujumisen ja osallisuuden.
Henkilökohtaisen avun järjestämisen muodot
ja kestävä rahoituspohja on saatava perustuslain
välttämätöntä huolenpitoa
koskevan säädöksen edellyttämälle
tasolle. Tämä tarkoittaa henkilökohtaisen
avun järjestämisen säätämistä subjektiiviseksi
oikeudeksi niille vaikeavammaisille henkilöille, joille
toisen apu on välttämätön edellytys
tavanomaisista elämän toiminnoista suoriutumiselle.
Henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
kehittäminen ei voi enää odottaa. Taloudelliset
voimavarat henkilökohtaisen avun saamisen varmistamiseen
on varattava vuoden 2009 budjettiesitykseen.
Lakialoite on erittäin hyvä ja kannatettava. Sytytetään
yhdessä hankkeelle vihreä valo ja sydämiin
ystävän valo.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtainen avustajajärjestelmä on
toiminut Suomessa lakisääteisesti jo vuodesta
1988. Sitä aikaisemmin toimittiin invalidihuoltolain pohjalta.
Kuluneiden parinkymmenen vuoden aikana henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän käyttöön on
sisältynyt vaihtelevia toimintamalleja ja kuntakohtaisia
käytäntöjä. Kriittiseksi kohdaksi
ovat osoittautuneet henkilökohtaisen avustajan myöntämiskriteerit,
sillä vammaiset ovat joutuneet eriarvoiseen asemaan sen
mukaan, missä kunnassa he asuvat. Osa vammaisista on jäänyt
kokonaan tukitoimien ulkopuolelle, vaikka heillä on ollut selkeä avun
tarve ja he ovat täyttäneet lain edellytykset.
Henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
kehittäminen on ollut vammaisjärjestöjen
tavoitteena jo pitkään. Tukitointa on pyritty
saamaan subjektiiviseksi oikeudeksi. Käsillä oleva
lakialoite toteuttaisi nyt tämän tarpeen.
Nykyisessä vammaispalvelulaissa on ongelmia, ja siksi
vammaispalvelulaki tulisi avata. Lain soveltaminen on ollut vaikeaa,
sillä se on toissijainen sosiaalihuoltolain rinnalla. Kunnan omat
ohjeet voivat esimerkiksi puoltaa sosiaalihuoltolain mukaista kotipalvelua,
mutta riittämättömät kotipalvelun
resurssit vaikeuttavat toteuttamista. Yksilöllisten ratkaisujen
tekeminen koetaan vaikeaksi, koska selkeitä kriteerejä palveluiden
myöntämiselle ei ole. Samoin on usein vaikea erottaa
henkilökohtainen avustaja ja palveluasuminen henkilökohtaisine
avustajineen. Usein käy myös niin, että sosiaalitoimen
tekemä päätös ei vastaa vammaisen
henkilön hakemusta ja sen taustalla olevaa avun tai palvelun
tarvetta.
Henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
kehittämisprojekti oli Lihastautiliitto ry:n, Kynnys ry:n,
Näkövammaisten Keskusliitto ry:n ja Suomen MS-liitto
ry:n yhteinen kolmevuotinen kehittämisprojekti, jota konsultoi
Stakesin asiantuntijaedustaja. Hanke kesti vuodesta 2003 vuoteen
2006. Projekti tuotti selkeitä ehdotuksia lainsäädännön
parantamiseksi. Lähtökohdan tulee olla henkilökohtaisessa
avussa ja sen vaihtoehdoissa. Vammaisen henkilön avuntarpeen
ja riittävän sekä sopivan avun tulee
olla palveluiden pohja. Henkilökohtaisen avun on katettava kaikki
elämän osa-alueet. Vammaisen tilanteen on ratkaistava
se, miten henkilökohtainen apu järjestetään
ja toteutetaan. Lain soveltamista on kunnissa tuettava ohjeilla
ja seurattava aiempaa tarkemmin valvonnan avulla. Henkilökohtainen apu
eri toimintavaihtoehtoineen ja tukijärjestelyineen on nostettava
subjektiiviseksi oikeudeksi ja siitä on säädettävä lailla.
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa olevan aloitteen
mukaan vaikeavammaiselle henkilölle on järjestettävä apua
sekä korvattava välttämättömistä liitännäiskustannuksista
aiheutuvat kulut. Vaikeavammainen määritellään
siten, että kyse on sellaisesta henkilöstä,
joka tarvitsee pysyvän tai etenevän, muun kuin
ikääntymisestä johtuvan vamman tai sairauden
johdosta välttämättä ja toistuvasti
toisen henkilön apua suoriutuakseen päivittäisistä toimista
ja välttämättömistä asioista.
Kuten aloitteessa todetaan, tämä on välttämätöntä,
jotta ihmisarvoinen elämä on mahdollista ja ihmisoikeudet
toteutuvat.
Arvoisa puhemies! Toivonkin nyt, että tämä lakialoite
tulee kunnolla huomioiduksi ja kuulluksi asianomaisessa valiokunnassa.
Lisäksi toivon, että hallitukselta löytyy
tahtoa arvioida vuotta 2009 koskevaa budjettia rakennettaessa, millaisin
taloudellisin resurssein vaikeavammaisten henkilökohtaista
avustajajärjestelmää voidaan kehittää riittävästi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kaikki puheet ovat olleet hyviä ja
myötäsukaan meneviä, kun tuossa olen
kuunnellut. Tuntuu ihan mukavalta, enkä korokkeelle mene
edes puhumaan enää, koska minä voin puhua
paljon tyhmempiä tai huonommin tämän
asian kuin edelliset puhujat. Tässä vaan muutama
realiteetti. Minä pelkään sitä,
että tässä tapahtuu kuitenkin sillä tavalla,
että hallitus tuo sitten syksyllä budjettikäsittelyn
yhteydessä semmoisen jonkun pikkurahan sinne, jolla ei
hyvin paljon tätä ongelmaa ratkaista. Siinä mielessä odottaisi,
jotta tämä eduskunta ottaa sitten budjettivallan
käyttöön, mikä meillä on,
ja katsoisi, jotta tässä voitaisiin edetä nopeammassa
aikataulussa. Kun itse täällä eduskunnassa
olen ollut, jo 13 vuotta varmaan alkaa täynnä olla,
niin tästähän on puhuttu joka vuosi jo useamman
kerran ja todettu ongelma, mutta missään vaiheessa
ei semmoista isompaa tahtoa ole löytynyt. Aina hallitus
tuo jonkun pienen korjauksen, ja sitten eduskunta ei ole lähtenyt
tekemään sitä, mitä pitäisi
tehdä. Ne ovat lillukanvarsia tässä paketissa,
kelle tämä kuuluu, kuka on vaikeavammainen, koska
siitä on määritelmät olemassa.
Minusta ed. Akaan-Penttilä hyvin kuvasi sitä, jotta
se, joka tarvitsee pysyvästi tai päivittäin
jatkuvaa apua eri toiminnoissa, on vaikeavammainen. Lisäksi
tässä tulee vielä se huomioida, että sitten
on henkilöitä, joilla pitää olla
jopa useampi avustaja. Nimittäin ei yksi avustaja pysty
olemaan koko pitkää päivää tai
viikonloppuisin. Silloin tullaan semmoisen eteen, jotta tähän
pitäisi täydentää myös
se ajatus, että niissä tapauksissa on inhimillistä ja
sen ihmisen kannalta järkevää, jopa kustannustenkin
kannalta edullista vielä, jotta sitä ihmistä hoidetaan.
Tunnen muutamia tämmöisiä suhteellisen
nuoria ihmisiä, jotka ovat vammautuneet eri tavoin. Kunnissa
yleensä heihin kohdistetaan säästötoimet
ja katsotaan, viedäänkö se ihminen laitokseen
vai hoidetaanko kotona.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhuin täältä paikaltani,
niin jäi vielä pari asiaa sanomatta. Ed. Rauhala
täällä mainitsi sen toivomuksena tavallaan,
ettei tämä kaatuisi näihin määrittelykysymyksiin.
Mutta kun kaikkialta tulee näitä kunnan kikkailujuttuja
ja Kelan kikkailujuttuja, niin kun puhutaan nyt tässä yhteydessä subjektiivisesta
oikeudesta, pitäisi olla semmoinen objektiivinen oikeus
tulla määritellyksi, joku semmoinen elin, johon
voimme luottaa varmasti tämän asian yhteydessä.
Toinen asia. Kun meillä on täällä kansanedustajilla
näitä avustajia, niin jos haluaisi omaantuntoon
nyt vedota, tähän hallituksenkin omaantuntoon,
että tämä asia hoidettaisiin, niin kun
me käymme tämmöistä naurettavaa
nappulointikeskustelua omista avustajistamme ja on kyse ihmisistä,
jotka oikeasti tarvitsevat sitä apua, ja varsinkin vaikeavammaiset
henkiseltä, psyykkiseltä puolelta ovat todella
hädänalaisia, niin todella itseänikin
hävettää se, kuinka pienestä avustajaongelmasta
me täällä messuamme ja varastamme lehtien
tilat, kun on todella tämmöinen ykkösluokan
asia meneillään.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen ihan oikein toi esille tuon asian,
ja itse nimenomaan tarkoitin sitä, että kyllä minä uskon,
että meillä on riittävästi objektiivisesti
osaavia arvioitsijoita, jotka joko kokemuksensa tai tutkimuksen
ja koulutuksensa puolesta pystyvät arvioimaan ja tekemään
ne määrittelyt, tähän ei voi
kaatua sinänsä tämä lain eteneminen.
En aikaisemmin ottanut esille asiaa, mikä täällä oli
keskustelussa, en muista, oliko se ed. Taimela, joka toi esiin tämän
mielenterveyden, ne vaikeavammaisten ongelmat. On joitakin, jotka pystytään
käsittelemään todella hyvin, mutta se, kuka
on mielenterveysasiakkaitten ja -potilaitten joukossa vaikeavammainen,
ja miten se otetaan tähän mukaan, varmasti on
ehkä semmoinen asia, jota on vaikeata määritellä.
Mutta toivoisin, että siinäkään
vaikeudet eivät estä sitä, että he
tulisivat avustajajärjestelmän piiriin myös.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt edustajat Akaan-Penttilä ja
Virolainen ovat lupailleet, että tätä henkilökohtaista
avustajajärjestelmää kehitetään.
Mutta jos todella näin on, niin ehkä kannattaa
sitten jo tässä vaiheessa miettiä, mistä saadaan
ne kaikki tarvittavat avustajat. Olisiko syytä myös
tässä vaiheessa miettiä sitä koulutustakin
valmiiksi, kun kerran työvoimasta on pulaa ja tämä avustajan
tehtävä, työ, on niin vaativa, että siihen
tarvitsee aika hyvän perehdytyksen ja koulutuksen, että suoriutuu
siitä vaativasta tehtävästä,
ettei ole semmoinen tilanne, että järjestelmä on
voimassa, mutta ei saada avustajia palkattua riittävästi?
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran totean, että vastauspuheenvuorona
minäkin vastaisin ed. Rauhalalle, että minäkin
uskon ja tiedän, että tässä yhteiskunnassa
on ihmisiä, jotka pystyvät tähän
objektiiviseen arvioon. Mutta viime eduskunnassa oli Ilkka Taipale
täällä aikoinaan, joka taisteli koko
ajan tuulimyllyjä vastaan tällä mielenterveysalalla
tästäkin kysymyksestä hyvin vahvasti.
Se osoittaa vaan, että meidän on tehtävä siihen
kunnon säännöt.
Toinen juttu: Justiin tähän toiselle edustajalle vastaisin
tai tuli mieleen, että kun meillä on personal
trainereita, niin tavallaan juuri tämä ammattikoulutus
on justiin se, että voisko kuvitella, että tämä avustaja,
henkilökohtainen, personal, olisi jonkunlainen, onko se
sitten eideri vai helpperi vai treineri, että siihen lähdettäisiin
jo kuntoutusidealla alusta lähtien. Kun se nuorena pystyttäisiin
toteuttamaan, niin siihen voisi olla niin kuin helpompikin saada
sitten selkeästi tämmöisiä monipuolisempia
rahoja avustajan nimikkeellä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kahteen asiaan vielä. Tuossa äsken
ajanpuutteen takia en voinut niitä todeta.
Tässä ed. Akaan-Penttilä vetosi siihen,
jotta virkamiehet pitäisi tässä käännyttää,
jotta olisivat suosiollisia. Minusta tämä pitää kääntää niin päin,
että kyllä tässä luottamushenkilöt
ovat vastuussa eli tässä tapauksessa kansanedustajien
pitää tässä uskossa kääntyä,
koska tämä talohan sanelee, mitä tullaan
tässä tekemään, eikä pidä odottaa,
että jotkin ministeriön virkamiehet olisivat jotain
toista mieltä ja suosiollisia tässä asiassa,
koska niin päinhän tämä menee,
jotta täältä tulevat ne päätökset
ja virkamiehet tietysti toteuttavat niitä päätöksiä sitten
aikanaan.
Toinen asia, mikä tässä on tullut
esille: kyllä minä näen sen, niin kuin
ed. Pulliainen tuolla edessä totesi, jotta tämä taloudellinen
vastuu pitää varata valtiovallalle tässä,
koska jos se jätetään puhtaasti kuntien
kontolle, niin siinä käy sillä tavalla,
jotta siinä eriarvo Suomen sisällä tulee olemaan
kova. Sitten toisaalta, niin kuin tiedetään, jos
kunta on huonossa taloudellisessa tilanteessa, niin kunta säästää,
mistä on mahdollista säästää,
ja se voi kohdistua juuri tämmöiseen, tai sitten
pitää olla niin tiukka lainsäädäntö,
ja semmoista ei varmaan pystytä säätämään,
jotta on ehdoton joku asia, koska kuitenkin aina on harkintavalta
olemassa. Sen takia näen niin kuin sen, jotta valtion budjetissa
pitää olla riittävä rahoitus tähän,
vaikka se kunta itse muuten teknisesti toteuttaisikin tämän
avustajajärjestelmän.
Keskustelu päättyi.