Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! 1990-luvulla Suomen alioikeusjärjestelmä uudistettiin.
Kihlakunnanoikeudet ja raastuvanoikeudet lakkautettiin ja muodostettiin
käräjäoikeudet. Kihlakunnanoikeuksien
perustalta käräjäoikeuksiin jäi
lautamiesjärjestelmä. Nyt hallitusohjelmassa todetaan,
että lautamiesjärjestelmästä ehkä luovutaan
ainakin pääosin. Vain vakavissa rikosasioissa
heidät jätettäisiin jäljelle. Kysyn
oikeusministeriltä:
Miten tämä hanke etenee, ja minkälaisissa
asioissa on suunnitelmissa käyttää lautamiesjärjestelmää,
joka edustaa kuitenkin tällaista lähellä kansalaisia
olevaa, vanhaa ja kunnioitettuakin perinnettä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Vanha ja kunnioitettu perinne tulee jatkumaan,
eikä suinkaan siitä olla luopumassa. Lautamiesjärjestelmä on
tarkoitus keskittää vakaviin rikoksiin. Siltä osin
kysyjä on oikeassa. Työryhmä oikeusministeriöstä esitti
pääsäännöksi, että rikokset,
joissa rangaistusmaksimi on yli kaksi vuotta vankeutta, olisivat
näitä. Sen lisäksi työryhmä on
esittänyt tiettyjä rikostyyppejä tähän
joukkoon kuuluvaksi. Tämän työryhmän
mietinnöstä on saatu lausunnot tällä viikolla.
Ensi syksynä eduskunta pääsee käsittelemään hallituksen
hyvää esitystä, ja tarkoitus on, että kunnallisvaalien
jälkeen kokoontuvat kunnanvaltuustot valitsevat sitten
todennäköisesti noin puolet tai hieman enemmän
kuin puolet nykyisistä lautamiesmääristä.
Jatkossa, kun lautamiehen tehtävään suostuu,
tietää pääsevänsä kunnon
juttuihin, tietää, että on tosi kyseessä,
tietää, että työstä ei
muun muassa joudu olemaan pois, kun käsitellään
juttua, jossa näyttö on selvä ja jossa mahdollisesti
jopa tekijä sen myöntää tai
ainakaan mitään kaupunkilais- tai (Puhemies: Minuutti
on täyttynyt!) maalaisjärjen harkintaa siinä ei
tarvita.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Lautamiesten asema näissä rikosasioissa
on aika vahva tänä päivänä eli äänten
mennessä tasan lautamiesten mieli silloin, kun se on myönteisempi
syytettyä kohtaan, voittaa.
Ollaanko tätä mahdollisesti muuttamassa?
Toinen kysymys, mikä on herännyt, on se, että kun
kunnanvaltuustot ne lautamiehet valitsevat, niin he ovat myös
helposti jonkin verran poliittisesti sitoutuneita.
Ollaanko tähän asiaan kiinnittämässä huomiota?
Toisaalta käräjäpiirejä ollaan
voimakkaasti kasvattamassa, ja paikallistuntemus on tavattoman tärkeää myös
käräjäoikeuksissa, ja vielä voin
todeta, että usein on nuori, kokematon tuomari, jonka rinnalla
ehkä lautamiehillä on varsin suuri merkitys. Miten
näihin asioihin suhtaudutaan uudistuksen myötä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ei olla tässä uudistuksessa
tekemässä muita muutoksia kuin keskittämässä lautamiehet niihin
juttuihin, joissa kaupunkilais- ja maalaisjärjellä on
kysyntää. Mutta samalla mahdollistuu, että entistä useammissa
jutuissa voidaan istua vahvennetussa kokoonpanossa, ja uutuutena tämän
hallituksen esityksen myötä tulee mahdollisuus
istua vaikeita juttuja kolmen tuomarin kokoonpanossa. Tämän
uudistuksen jälkimmäisin osa, mahdollisuus käräjäoikeuksissakin
käyttää kolmea ammattituomaria, on oikea
vastaus kysyjän esittämiin ongelmiin silloin,
kun puhutaan vaikeista, kokemusta ja osaamista vaativista jutuista.
Käräjäoikeusuudistuksen myötä tulee
myös mahdollisuus tuomareille erikoistua, koska käräjäoikeudet
ovat jatkossa riittävän vahvoja, ja siltäkin
osin käräjäoikeudet ovat siis jatkossa
parempia, osaavampia, kokeneissa käsissä ja tuottavat
nopeammin kuin nykyisin tuomioita.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kankaanniemi täällä aikaisemmin
totesi, myös käräjäoikeuspiirien
osalta ollaan valmistelemassa uudistusta oikeusministeriössä,
ja ymmärsin, että oikeusministerin piti alun perin
jo tällä viikolla kertoa, mitä tuo uudistus
pitää sisällään.
Monessa maakunnassa, esimerkiksi Itä-Savossa, Keski-Pohjanmaalla
kannetaan nyt huolta siitä, tulevatko matkat käräjäoikeuspalveluiden luokse
kohtuuttoman pitkiksi tämän uudistuksen myötä.
Viime viikolla keskustelimme kyselytunnilla aluepolitiikasta.
On tärkeää, että myös
eri puolilla Suomea säilytetään palvelut
lähipalveluina. Olisinkin kysynyt oikeusministeri Braxilta:
Tuletteko te säilyttämään
kuinka käräjäoikeudet esimerkiksi Keski-Pohjanmaalla
ja Itä-Savossa?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Olen ed. Urpilaisen kanssa ihan Kokkolastakin
käsin vierailulla keskittynyt Keski-Pohjanmaahan. 13. päivä,
kun asian esittelen Halkelle ja sen jälkeen julkisuuteen
ja myös lakivaliokunnalle erikseen, tulette näkemään,
että niillä paikkakunnilla, missä käräjäoikeuden
yhdistämisen takia käräjämatkat
pitenevät, säilyy kuitenkin istuntopaikkoja, jolloin
voidaan tehdäkin niin, että käräjäoikeus
matkustaa ihmisten luo eivätkä ihmiset käräjäoikeuksien
luo.
Kun mietitään ihmisten oikeusturvatarpeita, on
huomattavasti tärkeämpää se,
että silloin harvoin, kun ihminen joutuu käräjäoikeuteen,
oli hän sitten rikoksen uhri, todistaja tai syytetty, hän
saa nopeasti laadukasta, osaavaa, tarvittaessa erikoistunuttakin
palvelua, kuin se, että käräjäoikeus
on kauppamatkan varrella tai muuten hyvin lähellä.
Mutta silloin, jos matkat meinaavat mennä kohtuuttomiksi,
käräjäoikeus menee ihmisten luo eikä tarvitse
mennä liian pitkää matkaa käräjäoikeuden
luo.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa puhemies! Oikeudenkäynnissä on totta
kai tärkeää kaikki se, mitä oikeusministeri
Brax tässä luetteli, mutta käytännössä myös
kansalaisten luottamus siihen tuomioistuimen päätökseen
on hyvin tärkeä, ja se voi syntyä vain
sillä tavalla, että ihmiset tuntevat, että siihen
vaikutetaan ja siinä ollaan mukana. Eli tässä nyt
tehdään kaksikin uudistusta, joissa jotenkin pelkään,
että siellä taustalla voivat olla pelkästään
ne säästöt ja eurojen vähentämiset.
Eli jos lautamiesjärjestelmästä luovutaan, paikallistuntemus
ei enää ole läsnä. Jos keskitytään
vain isoihin, vaikeisiin asioihin, niin missä nämä lautamiehet
sitten saavat sitä aikaisempaa pienempien asioiden tuntemusta,
että osaavat istua niitä asioita ja käsitellä niitä?
Erityisen huolissani olen myös tästä kielellisestä tasa-arvosta.
Miten esimerkiksi ei-suomenkieliset, ruotsinkieliset ihmiset
saavat omalla äidinkielellään sitä oikeuden
käyttöä, jos kaikki nämä (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) yksikieliset lakkaavat?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Aloitetaan viimeisestä. Ruotsin
kielen asema tulee tässä uudistuksessa paranemaan nykyisestä.
Sitten se, että lautamies istuu esimerkiksi juttua,
jossa on rattijuopumuksesta kyse, näyttö selvä ja
tekijäkään itse ei kiistä, niin
ei kyllä tee hänestä mitenkään
parempaa ja kokeneempaa lautamiestä. Päinvastoin
meillä on varsinkin työssä käyvien
lautamiesten osalta aika isot luovutusprosentit. He kesken kauden
luopuvat tehtävästään sen takia,
että he eivät voi olla varmoja, että aina
kun kutsutaan, niin on tosi kyseessä, on merkittävä juttu
kyseessä.
Tämän uudistuksen yksi tarkoitus on nimenomaan
taata, että silloin kun lautamies kutsutaan, hän
tietää, että hänen arkikokemustaan, kaupunkilais-
tai maalaisjärkeänsä todella tarvitaan.
Tämä tulee vahvistamaan lautamiehen roolia ja
innostamaan myös työssä käyviä ihmisiä uudelleen
lautamiehiksi, sillä heitä on tällä hetkellä liian
vähän.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministerin ja -ministeriön
linjaus lautamiesjärjestelmän kehittämisestä on
aivan oikean suuntainen ja varmasti hyvin perusteltu monellakin
tapaa. Suomessa aika-ajoin herää ja tulee esille
kysymys, ovatko meidän oikeudenkäyttömme
ja oikeuden päätökset oikeudenmukaisia
ja saavatko kaikki puolueettoman oikeudenkäynnin? Onko
näin vai ei? Tiedustelen oikeusministeriltä:
Onko teille tullut sellaisia tapauksia esille, joissa konkreettisesti
voitaisiin epäillä tai todeta, että ei
ole voitu lähteä siitä, että lopputulos
on ollut oikeudenmukainen ja tuomio puolueeton?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Suomi on liittynyt kansainvälisiin tarkkailujärjestelmiin
ja ihmisoikeusjärjestelmiin, jotka arvioivat Suomen ulkopuolelta
meidän tuomioistuinjärjestelmäämme.
Se kritiikki, joka suurinta on ollut ja oikeutettua, on tullut liian
pitkistä oikeudenkäynneistä, ei sinänsä puolueellisuudesta
tai puolueettomuudesta, vaan liian pitkistä kestoista.
Ja käräjäoikeusuudistuksella, tulevilla
uudistuksilla myös hovioikeuden valitukseen ja hovioikeusprosesseihin,
tullaan tähän meidän oikeudenkäyttöämme
eniten vaivaavaan asiaan nyt puuttumaan.
Sitten jos katsotaan taas lautamiesten osallisuutta käräjäoikeuksissa
tähän asti, niin ylivoimaisessa enemmistössä jutuista
he ovat olleet ammattituomareiden kanssa aina samaa mieltä, mikä osaltaan
ehkä kertonee siitä, että luottamus Suomen
oikeusjärjestelmään, kun myös
maallikot ovat ammattilaisten kanssa samaa mieltä, on poikkeuksellisen
syvää, ja siltäkin osin voidaan ehkä päätellä,
että luottamus oikeusjärjestelmämme yleiseen
rangaistustasoon ja muuhunkin toimintaan on aika korkealla. Tätä on
myös, arvoisa puhemies, mitattu erilaisilla mittauksilla, (Puhemies:
Ja minuuttikin kului!) joista tulokset ovat olleet erittäin
hyviä.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Minä kysyn ensiksi ja perustelen
sitten. Eikö koko lautamiesjärjestelmästä kannattaisi
luopua? Kolme syytä. Lautamiehet valitaan poliittisin perustein.
Toinen syy: tässä on ainakin yksi tapaus, jossa
sotkeutuu sekä lainsäädäntövalta että tuomiovalta,
elikkä tämä perusajatus siitä, että lainsäädäntövalta
ei sekaannu tuomiovaltaan, ei oikein toimi. Kolmas asia: kun lautamiehet
tekevät päätöksen äänestyksen
mukaisesti ja lautamiesten kanta voittaa, niin silloin esimerkiksi
oikeustieteen tohtori Päivi Tiilikan mielestä eilisessä oikeudenkäynnissä ratkaistu
asia täytyisi viedä ehdottomasti ylempiin oikeusasteisiin,
koska ratkaisu oli tehty maallikkolautamiesten voimin. Siinä ei
ollut mukana tuomaria elikkä oikeustieteen asiantuntemusta.
Samalla tavallahan myös pääministeri
perusteli itse tätä omaa kantaansa ja omaa valitustaan
hovioikeuteen. (Puhemies: Minuutti kului!)
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Suomi on oikeusvaltio, jossa on vallan
kolmijako-oppi, ja oikeusministeriö ei kommentoi miltään
osin, ja toivoisin, että ei eduskunnassakaan kommentoitaisi
yksittäisiä oikeustapauksia, jotka ovat kesken,
eikä niitä lähdetä keskusteluttamaan,
ei ainakaan tavalla, joka saattaa olla riippumattomuuden kannalta
ongelmallinen. Väite siitä, että lautamiehet
valitaan poliittisesti, on erittäin vakava väite.
Vaikka kunnanvaltuustot valitsevat lautamiehet, niin käsittääkseni kaikki
puolueet joka paikassa tietävät ja teroittavat
valintaprosessissakin, että kysymys ei ole poliittiseen
tehtävään valinnasta. Oikeusministeriö koulutuksessa
tekee sen aivan selväksi. Ihmiset, jotka sitoutuvat tähän
tärkeään kansalaisvelvollisuuteen, saavat
koulutuksen siihen, että he ovat osa riippumatonta tuomioistuinjärjestelmää.
Jossain on todella vakavasti vikaa, jos joku kokee tai on saanut
informaatiota tai jossakin päin Suomea ajatellaan, että lautamiehet
valitaan poliittisesti tai poliittisiin tehtäviin.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Maallikkotuomarijärjestelmä on
yksi hieno perinne ja tapa järjestää kansalaisten
yleinen luottamus oikeuslaitokseen, ja sitten on varmasti muitakin
tapoja. Meillä on esimerkiksi säädetty
laki oikeudenkäynnin julkisuudesta. Sitten on mahdollista
antaa oikeuskasvatusta kansalaisille, jotta he oppivat ymmärtämään
lainkäyttöä. Haluaisin kysyä oikeusministeri
Braxilta:
Onko myöskin muita tapoja lisätä kansalaisten
luottamusta? Vaikka siinä ei nyt varmaan mitään
perimmäistä ongelmaa olekaan, mutta nyt kun maallikkotuomarijärjestelmääkin
kehitetään, niin onko ministeri tyytyväinen
lakiin oikeudenkäynnin julkisuudesta esimerkiksi?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Lait oikeudenkäynnin julkisuudesta, joita
on kaksi lakia, ovat sangen tuoreita ja viime vaalikaudella eduskunnassa
yksimielisesti hyväksyttyjä. Niiden osalta tullaan
eduskunnan vaatimuksestakin aika nopeasti tekemään
ensimmäinen seurantakierros. Hallinto-oikeuksien osalta
olemme nyt jo kuulleet hiukan epäyhtenäisestä tulkintaperiaatteesta
muun muassa diaaritietojen julkisuuden osalta, joten tältä osin
eduskunta päässee keskustelemaan jo tällä vaalikaudella
näistä laeista, ainakin lakivaliokunta pääsee
keskustelemaan.
Sen sijaan yleisessä tietämyksessä Suomen
oikeusjärjestelmästä on lisätty
viime aikoina sekä opetusta että erilaisilla projekteilla
opetusministeriön ja opetushallituksen kanssa lakitietämyksen
tuntemista. Aika huolestuttavia ovat ne tutkimukset, joiden mukaan
suomalaiset nuoret luulevat, että tuomareilla on meillä peruukit
niin kuin telkkarissa tai meillä on Amerikan kaltainen jury-järjestelmä,
ja tähän vastaus on silloin parempi opettaminen
ja kouluttaminen.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kysyn lainvalmistelusta. Nämä kolme
muutosta käräjäoikeuksiin muodostavat
aika ison yhteisen potin ja kohdistuvat tuomioistuinten ytimeen,
nimittäin juuri tämä käräjäoikeusverkon
harventaminen niinkin runsaasti kuin tehdään ja
sitten käräjäoikeuksien tehtävien
vähentäminen ja lautamiesten käyttöön
liittyvät muutokset. Nyt samaan aikaan on peräänkuulutettu
sitä, että isoissa lainmuutoshankkeissa noudatettaisiin
enemmän laajapohjaista valmistelua, komitea- tai toimikuntamuotoa.
Kuitenkin tässä tapauksessa varsinkin tämä lautamiehiä koskeva
uudistus on hyvin suppealla virkamiestyöryhmällä tehty.
Minkä takia tässä isossa käräjäoikeusuudistuskokonaisuudessa
ei käytetty näitä laajapohjaisempia valmisteluelimiä,
saatu ikään kuin laajempia kansalaispiirejä myös
mukaan siihen lainvalmisteluun?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Tämä iso laajapohjainen
käräjäoikeusuudistus lähti edellisellä hallituskaudella
silloisen ministerin Luhtasen valmistelusta, ja itse asiassa se
valmistelutyö on hänen nimittämiensä ihmisten
tekemää. Hallitusohjelmassa vain sitouduttiin
tähän sitten tavoitteena vielä selvemmin. En
lähtenyt ministerinä aloittamaan hommaa alusta.
Sen sijaan sitten tämä lautamiesten kuuleminen
on järjestetty näin sen takia, että toimeksianto
hallitusohjelman perusteella on aika suppea. Aivan normaalien ja
hallinnon periaatteiden mukaan, joita oikeusministeriössä on
käytetty, on teetetty suppeammassa muodossa ensin ministerivalmistelutyö,
järjestetty kuulemistilaisuus ja tuotetaan asia eduskunnan
käsittelyyn. Aikataulu on sellainen, että seuraavien
kunnallisvaalien jälkeen pitää päästä jo
noudattamaan lakia, mikä asettaa omalta osaltaan tietyt
aikatauluraamit tälle päätökselle.