Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen suunnittelemia asiakasmaksujen
korotuksia ei SDP voi hyväksyä, varsinkaan kun korotuksista
kertyvät tulot eivät jää kuntien
palvelujen tuottamiseen. Nyt hallituksen suunnittelemat korotukset
päivähoitomaksuihin nostavat ylimmän
päivähoitomaksun nykyisestä 200 eurosta
233 euroon kuukaudessa. Vaikka ylimmän maksuluokan tuloraja
nousee, joutuvat ylintä maksua maksamaan pieni- ja keskituloiset
perheet ja vanhemmat. Esimerkkinä 4 500 euroa kuukaudessa
ansaitseva kaksilapsinen perhe maksaisi päivähoitomaksuja
noin 1 000 euroa vuodessa enemmän kuin tällä hetkellä.
On kohtuutonta, että pienituloiset ja keskituloiset perheet
joutuvat maksamaan saman verran päivähoidosta
kuin perheet, joilla on vähintään kaksinkertaiset
tulot. Jo nyt lähes joka toisesta lapsesta maksetaan ylintä päivähoitomaksua.
Ministeri Risikko, puuttuuko hallitus tähän epäkohtaan
korjaamalla ylimmän maksuluokan tulorajaa siten, että pienituloiset
ja keskituloiset perheet eivät joudu maksamaan suurituloisempien
kanssa samaa päivähoitomaksua, esimerkiksi supermaksuluokan
käyttöönotolla?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Nämä asiakasmaksut
todella palautetaan nyt niin sanotusti sille tasolle, millä ne
olivat 2002, kun niitä on viimeksi arvioitu. Kun rahan
arvo on muuttunut, niin se on nyt päätetty tehdä,
aivan niin kuin ed. Väätäinen toteaa.
Kun kysytte sitä, tulisiko tuloluokkia olla siellä enemmän,
niin nyt pitää kuitenkin muistaa, että meillä on
progressiivinen verotus ja meillä ei voi olla kaksinkertaista
progressiota, elikkä jos tässä nyt tehtäisiin
sellainen muutos, että otettaisiin kaksinkertainen progressio,
niin mielestäni se olisi väärin. Se kyllä vaikuttaisi
sitten kaikkiin muihinkin vastaaviin seikkoihin Suomessa. Meillä on
progressiivinen verotus, ja siinä tapauksessa se progressio
ei voi olla toisen kerran näissä maksuissa.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä teidän vastauksenne
ei kyllä korjaa pieni- ja keskituloisen asemaa, silloin
kun keskustellaan päivähoitomaksujen korotuksista.
Mutta viime keväänä hallitusta huolestuttivat nollamaksuluokkaan
kuuluvat perheet, joissa vanhemmat teidän mielestänne
suuresti rasittavat päivähoitoa olemalla kotona
ja pitämällä samaan aikaan lapsiaan kokopäivähoidossa.
Nollamaksuluokan poistoa perusteltiin tuolloin myös sillä,
että lapset jäävät vaille omien
vanhempiensa huolenpitoa. Nyt kysyn:
Onko hallitus lainkaan huolissaan siitä, että työssä käyvät
pieni- ja keskituloiset vanhemmat joutuvat työelämän
paineiden vuoksi pitämään lapsensa päivähoidossa
yli päivittäisen enimmäismäärän,
joka on 10 tuntia tällä hetkellä, eli lapsen
päivähoito saattaa olla 11—12 tuntia,
kun lasketaan myös matkat mukaan? Miten hallitus tässä tilanteessa
valvoo lapsen etua ja oikeutta omien vanhempien aikaan?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Minä vielä vähän
palaan noihin asiakasmaksuihin. Nyt pitää kuitenkin muistaa
semmoinen, että tällä asiakasmaksupäätöksellä voittavat
nimenomaan pienituloiset ja ne, joilla on paljon lapsia, koska nyt
otetaan huomioon perhekoko todellisena, mitä se ei ole
aikaisemmin ollut, elikkä tässä todellakin
on niitä, jotka myös hyötyvät
tästä muutoksesta.
Mutta mitä tulee tuohon varsinaiseen kysymykseen, niin
minä olen kysyjän kanssa samaa mieltä.
Ja miten siihen sitten voitaisiin puuttua? Mielestäni ei
ole yksin sosiaali- ja terveydenhuollon mahdollista vaikuttaa tähän,
vaan tämä on iso työvoimapoliittinen
ja yleensä tällainen työelämäpoliittinen
kysymys siitä, miten me voimme työelämän
ja perhe-elämän yhteensovittamista lisätä.
Minä olen itse puhunut hyvin paljon siitä, miten
meillä tulisi kehittää tällaista
perheystävällistä työyhteisöä ja
sitä, että perhe otettaisiin paremmin huomioon
esimerkiksi joustavilla työajoilla tai etätyön
mahdollisuutena tai niin edelleen. Mutta minä uskon, että ministeri Cronberg
voi tästä jatkaa.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Minulle jäi hivenen hämäräksi
tämä logiikka siitä, että pienemmästä tulosta
suhteessa maksetaan enemmän. Eikö se ole käänteistä progressiota? Eli
kannattaako todella ministeri Risikko muittenkin maksujen osalta
sitä, että pienituloisia rangaistaan suhteessa
enemmän kuin suurituloisia? Onko se se moottori, jolla
tämä Vanhasen hallitus muun muassa pelastaa ne
130 000 lasta, jotka elävät köyhyysrajan
alapuolella tällä hetkellä Suomessa?
Näitten 130 000 lapsen vanhempien joukossa on
monta sellaista, jotka ovat työssä käyviä pienituloisia
ja joita juuri nämä käänteiset
progressiot, mitä Vanhasen hallitus harrastaa, koskettavat.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Nyt pitää muistaa,
että kun tätä muutosta ja esitystä tehtiin,
niin nämä itse maksut sidottiin sosiaali- ja terveyspalveluindekseihin,
mikä on edullisempaa sille asiakkaalle ja palvelujen käyttäjälle
ja maksajalle, kun taas tulorajat on sidottu tähän
ansiotasoindeksiin, ja se on taas järkevämpi nimenomaan
sitä kautta. Elikkä tässä otettiin
huomioon hyvin monia asioita. Kyllä tässä todella
arvioitiin se, että tässä ei näitä kärsijöitä ole
yhtään sen enempää kuin edellisessäkään
järjestelmässä, päinvastoin.
Maksut eivät ole koskaan kivoja, sen me tiedämme,
mutta nämä on nyt palautettu sille tasolle, millä ne
olivat 2002, silloisen rahan arvon huomioon ottaen, ja ne sidottiin
indeksiin. Mutta tässä on todella otettu huomioon
köyhät, pienituloiset, suurilapsiset perheet.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen suunnitelmissa on sitoa päivähoitomaksut
sosiaali- ja terveystoimen hintaindeksiin, kuten äsken
kuultiin. Päivähoitomaksut nousisivat jatkossa
samaan tahtiin kuin kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset.
Indeksisidonnaisuuden käyttöönottaminen
on merkittävä muutos. Indeksin valinta on tärkeä asia.
Kaikkia sosiaalietuuksia, kuten vaikkapa lapsilisiä, ei
ole sidottu indeksiin. Työmarkkinatuki on sidottu kansaneläkeindeksiin,
joka nousee selvästi hitaammin kuin sosiaali- ja terveydenhuollon
hintaindeksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten käyttäminen
päivähoidon maksujen perusteena on kuntien näkökulmasta
hyvä asia. Maksutulot nousevat merkittävästi
silloin, kun kustannukset kasvavat voimakkaasti sosiaali- ja terveystoimessa.
Kotien ja perheiden kannalta nyt suunniteltu indeksi merkitsee sitä,
että monissa keskituloisissa perheissä päivähoitomenot kasvavat
nopeammin kuin maksukyky. Kysynkin:
Miten hallitus aikoo varmistaa sen, että lapsiperheiden
taloudellinen tilanne ei entisestään heikkene,
kun päivähoitomaksun indeksisidonnaisuus otetaan
käyttöön?
Puhemies:
Haluaako ministeri Hyssälä nyt vastata? Annan
mieluummin vain yhdelle ministerille kulloinkin vastauksen. Saamme
enemmän kysymyksiä.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Ymmärrän, herra puhemies! Tässä oli
aiemmin puhe tästä perheen ja työn yhteensovittamisesta, ja
siinähän on edetty jo joitakin askelia, elikkä osittaisen
hoitovapaan ja hoitorahan korotus oli viime kaudella, ja tässä myöskin
tällä vaalikaudella edetään.
Sehän on meidän tulonsiirtopaketissamme, joka
vielä toteutetaan tällä vaalikaudella,
ja se juuri auttaa näitä perheitä, joilla
on kovat työpaineet ja joissa joudutaan viemään
lapsia päivähoitoon.
Mitä sitten tulee tähän jälkimmäiseen
edustajan kysymykseen, niin meillähän on aika
mittava tulonsiirtopaketti lapsiperheille. Erityisesti nostan esille
tässä nämä pienimmät äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahat ja pienimmät sairauspäivärahat,
jotka ovat juuri näitä kotiäitien tukimuotoja ja
niiden, joilla ei ole muita tuloja. Ne nousevat ensi vuoden alussa,
kuten myös kotihoidon tuki ja myöskin yksityisen
hoidon tuki. Elikkä kyllä meillä on tulossa
tulonsiirtopaketteja juuri tälle ryhmälle, jota
edustaja peräänkuuluttaa.
Ed. Rakel Hiltunen merkittiin läsnä olevaksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on hyvä,
että ministeri Risikko korjasi tuossa peruskysymyksessä olleita
virheitä. Nythän maksut todella palautetaan vuoden 2002
reaaliselle tasolle, niitä ei tässä mielessä olla
korottamassa. Ja päinvastoin tämä perhe-käsitteen
uudistaminen tässä yhteydessä merkitsee pienituloisimpien
kohdalla tilanteen parantumista vanhaan verrattuna.
Mutta varsinainen kysymykseni ministeri Risikolle tai jollekin
muulle, joka tietää, liittyy aikatauluun. Me tiedämme,
että tätä asiakasmaksulakia on nyt valmisteltu
ja eduskunnalla olisi, sosiaali- ja terveysvaliokunnalla, tilaisuus
nyt ryhtyä näitä asioita käsittelemään.
Mikä on hallituksessa aikataulu näiden asioiden
valmistelemisessa ja tänne tuomisessa?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tätä juuri
tällä hetkellä valmistellaan, ja koska
sen on tarkoitus tulla voimaan tuossa syksyllä, niin se
tulee kyllä aivan lähiaikoina. Saamani tiedon
mukaan se on tällä hetkellä ihan viimeistelyä vailla
ja käännösvaiheessa, niin että ei
mene kovinkaan kauan, että se saadaan tänne.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Minä en kyllä nyt ymmärrä tämän
hallituksen enkä ed. Zyskowiczinkaan logiikkaa siinä,
että maksut palautetaan vuoden 2002 tasolle. Kun tosiasiassa kaksilapsisella
perheellä maksut nousevat vuodessa 1 000 euroa,
niin onko se palautus? Ennen vaaleja luvattiin, että lapsilisät
sidotaan indeksiin; nyt ollaan sitomassa maksut indeksiin. Se logiikka,
jolla te toimitte suhteessa kotona oleviin lapsiperheisiin, on aivan
oikea. Sinne tulee tulonsiirtokorotuksia, ja niin pitää tullakin.
Mutta se, mitä tapahtuu työssä käyville
lapsiperheille erityisesti täällä keskituloisessa
luokassa, on se, että siellä tosiasiallisesti
maksut nousevat ja siellä laatu heikkenee, koska esimerkiksi
se raha, joka näillä maksuilla kerätään,
ei jää kuntiin palveluiden tuotantoon ja te sallitte
myös sen, ainakin näissä alkuvalmisteluissa,
että ylipaikoilla saa olla enemmän lapsia.
Miten turvataan se, että vanhemmat voivat hyvällä omallatunnolla
mennä töihin ja tietävät, että heidän
lapsensa ovat hyvässä hoidossa jatkossakin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nämä kaikki maksukorotukset
yhteensä ovat noin 60 miljoonaa euroa, ja kuntien yhteistulot
taitavat olla noin 30 000 miljoonaa euroa, niin että kannattaa
suhteellistaa tämä tähän. Minusta
järjestelmän etu on se, että myös
maksutulot pidetään kustannusten kehityksen vauhdissa. Kunnat
tarvitsevat verotuloja, tarvitsevat valtionapuja, ne tarvitsevat
myös maksutuloja, jotta pystymme ylläpitämään
kuntien palvelut. Minusta kannattaa kantaa vastuuta siitä,
että myös maksutulot pysyvät ajan tasalla.
Vaikka ed. Zyskowicz taisi onnistua selvittämään
asian näin, että melkein tässä tulee
helpotusta, niin kyllä tämä on korotus,
mutta ed. Zyskowicz on siinä oikeassa, että korotus
tulee sille tasolle, jolla rahan arvo huomioon ottaen vuonna 2002
oltiin viimeksi.
Marjaana Koskinen /sd:
Herra puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollossa asiakasmaksut, terveydenhuollon
maksut, nousevat 16,6 prosenttia plus indeksi ja hammashuollon maksu 19,7
prosenttia, ja päivähoidon kautta otetaan 3,8 miljoonaa
euroa näiltä keskituloisilta ihmisiltä. Mutta
se, mikä tässä on ongelma, on se, että päivähoidon
asetusta ollaan muuttamassa niin, että jos on ollut tilapäinen
paikka, osa-aikainen paikka, ja päästään
työhön, niin sen jälkeen voidaan näitä ryhmäkokoja
tilapäisesti ylittää. Meillä on tiedossa
se, että suurissa kaupungeissa jo tällä hetkellä ryhmäkokoja
ylitetään. Miten vanhemmat, jotka sitten vievät
näihin päivähoitopaikkoihin lapsia, voivat
kokea, että lapsi on terveessä, hyvässä ympäristössä,
ja miten käy henkilökunnan, joka tekee työtä ja
joka nyt on jo tällä hetkellä ylirasitettu?
Minun mielestäni tämä on erittäin hämmästyttävää.
Kun oltiin vuosi sitten eduskuntavaaleissa, niin tuskinpa hallituspuolueiden kansanedustajaehdokkaat
lupasivat sitä, että ryhmäkokoja kasvatetaan,
esimerkiksi päivähoidossa, tai luokkakokoja kasvatetaan.
Haluan kuulla ministeri Risikolta vastauksen:
Kun tässä asetuksessa on nyt niin, että kolme päivää voidaan
tilapäisesti ryhmäkokoa kasvattaa, (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) mikä tilanne on tällä hetkellä ja
mikä vastaisuudessa?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin muistatte viime keväältä,
kauhea haloo nousi siitä, että nollamaksuluokkaa
ollaan poistamassa, ja se peruste oli nimenomaan se, että me
voisimme tukea maksuilla sitä, että jos vanhemmat
ovat kotona, he hoitaisivat myöskin itse lapsensa tai käyttäisivät nollamaksuluokassa
olevaa puolipäivähoitoa. Te totesitte itsekin,
että se ei ole hyvä. Me selvitimme sen ministeriössä ja
totesimme, että siinä kategoriassa jouduttaisiin
antamaan vapautus hyvin monelle. Olen itsekin sitä mieltä,
että näin on. Siihen ei olisi jäänyt
kovinkaan monta.
Nyt kokeillaan toista keinoa: toteutetaan nimenomaan tällainen
myönteisempi keino elikkä se, että varmistetaan
se, että vanhemmilla on mahdollisuus saada päivähoitopaikka
nopeasti, jos he saavat työtä, koska saamiemme
tietojen mukaan päivähoitopaikkaa pidetään
myös siitä syystä, että jos
satuttaisiin saamaan työtä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczilla meni ilmeisesti sekaisin osingot
ja maksut. Kun osingot nousevat, niin se on osingonsaajille edullista,
mutta kun maksut nousevat, niin se on maksajille epäedullista. Minä pyydän
ministerin tässä tuomariksi, kumpi meistä on
oikeassa, minä vaiko ed. Zyskowicz. Nousevatko päivähoitomaksut
niiden maksajille vai laskevatko ne, niin kuin ed. Zyskowicz selitti?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kun puhutaan maksu-uudistuksesta ja
hallitusohjelmassa lukee, että maksut nousevat, niin kyllä maksut
nousevat.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa on syntyvyys noussut erittäin
mukavasti, aivan toisin kuin monissa maissa, esimerkiksi Espanjassa,
ja monet tällaiset katoliset maat, joissa syntyvyys laskee,
käyvät ottamassa oppia Suomen korkeatasoisesta
päivähoitojärjestelmästä.
Nyt kun ajatellaan tulevaisuuden työkysymyksiä ja
työvoiman saatavuutta, niin eikö silloin pitäisi
miettiä työn ja perheen yhteensovittamista? Kysymykseni
on:
Kun ajatellaan sitä, että meillä tulee
todella huikea työvoimapula lähiaikoina, niin
kannattaisiko edes älyllisenä harjoituksena miettiä sitä, että Suomessa
olisi maksuton päivähoito, aivan niin kuin meillä on
maksuton peruskoulu? Tällä tavalla voitaisiin
ottaa seuraava askel tässä suomalaisessa menestystarinassa
ja tasa-arvon lisäämisessä. Tiedän,
että se ei ole hallitusohjelmassa, mutta, (Puhemies: Minuutti
on täyttynyt!) ministeri, voisitteko ajatella, että se
selvitetään?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tietysti tämän olisi
voinut kysyä myös viime kaudella, että minkäs
tähden ei päivähoito ole maksutonta.
Mutta olette aivan oikeassa siinä, että meillä on
aivan huippuhyvä päivähoito, jos ajattelee,
että se aikaansaa sen, että myöskin naiset
voivat olla työssä, ja meitä käy
moni katsomassa täällä, miten me olemme tämän
hoitaneet. On totta, että meillä on paljon semmoisia
asioita, joita siinäkin pitää kehittää. Meillä on
päivähoitolain uudistus nyt tulossa, mutta sitä vaihtoehtoa,
että se muuttuisi täysin maksuttomaksi, ei olla
ottamassa käyttöön.