Täysistunnon pöytäkirja 20/2008 vp

PTK 20/2008 vp

20. TORSTAINA 6. MAALISKUUTA 2008 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

Päivähoitomaksujen korotus

Tuula Väätäinen /sd:

Arvoisa puhemies! Hallituksen suunnittelemia asiakasmaksujen korotuksia ei SDP voi hyväksyä, varsinkaan kun korotuksista kertyvät tulot eivät jää kuntien palvelujen tuottamiseen. Nyt hallituksen suunnittelemat korotukset päivähoitomaksuihin nostavat ylimmän päivähoitomaksun nykyisestä 200 eurosta 233 euroon kuukaudessa. Vaikka ylimmän maksuluokan tuloraja nousee, joutuvat ylintä maksua maksamaan pieni- ja keskituloiset perheet ja vanhemmat. Esimerkkinä 4 500 euroa kuukaudessa ansaitseva kaksilapsinen perhe maksaisi päivähoitomaksuja noin 1 000 euroa vuodessa enemmän kuin tällä hetkellä. On kohtuutonta, että pienituloiset ja keskituloiset perheet joutuvat maksamaan saman verran päivähoidosta kuin perheet, joilla on vähintään kaksinkertaiset tulot. Jo nyt lähes joka toisesta lapsesta maksetaan ylintä päivähoitomaksua.

Ministeri Risikko, puuttuuko hallitus tähän epäkohtaan korjaamalla ylimmän maksuluokan tulorajaa siten, että pienituloiset ja keskituloiset perheet eivät joudu maksamaan suurituloisempien kanssa samaa päivähoitomaksua, esimerkiksi supermaksuluokan käyttöönotolla?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Nämä asiakasmaksut todella palautetaan nyt niin sanotusti sille tasolle, millä ne olivat 2002, kun niitä on viimeksi arvioitu. Kun rahan arvo on muuttunut, niin se on nyt päätetty tehdä, aivan niin kuin ed. Väätäinen toteaa.

Kun kysytte sitä, tulisiko tuloluokkia olla siellä enemmän, niin nyt pitää kuitenkin muistaa, että meillä on progressiivinen verotus ja meillä ei voi olla kaksinkertaista progressiota, elikkä jos tässä nyt tehtäisiin sellainen muutos, että otettaisiin kaksinkertainen progressio, niin mielestäni se olisi väärin. Se kyllä vaikuttaisi sitten kaikkiin muihinkin vastaaviin seikkoihin Suomessa. Meillä on progressiivinen verotus, ja siinä tapauksessa se progressio ei voi olla toisen kerran näissä maksuissa.

Tuula Väätäinen /sd:

Arvoisa puhemies! Tämä teidän vastauksenne ei kyllä korjaa pieni- ja keskituloisen asemaa, silloin kun keskustellaan päivähoitomaksujen korotuksista.

Mutta viime keväänä hallitusta huolestuttivat nollamaksuluokkaan kuuluvat perheet, joissa vanhemmat teidän mielestänne suuresti rasittavat päivähoitoa olemalla kotona ja pitämällä samaan aikaan lapsiaan kokopäivähoidossa. Nollamaksuluokan poistoa perusteltiin tuolloin myös sillä, että lapset jäävät vaille omien vanhempiensa huolenpitoa. Nyt kysyn:

Onko hallitus lainkaan huolissaan siitä, että työssä käyvät pieni- ja keskituloiset vanhemmat joutuvat työelämän paineiden vuoksi pitämään lapsensa päivähoidossa yli päivittäisen enimmäismäärän, joka on 10 tuntia tällä hetkellä, eli lapsen päivähoito saattaa olla 11—12 tuntia, kun lasketaan myös matkat mukaan? Miten hallitus tässä tilanteessa valvoo lapsen etua ja oikeutta omien vanhempien aikaan?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Minä vielä vähän palaan noihin asiakasmaksuihin. Nyt pitää kuitenkin muistaa semmoinen, että tällä asiakasmaksupäätöksellä voittavat nimenomaan pienituloiset ja ne, joilla on paljon lapsia, koska nyt otetaan huomioon perhekoko todellisena, mitä se ei ole aikaisemmin ollut, elikkä tässä todellakin on niitä, jotka myös hyötyvät tästä muutoksesta.

Mutta mitä tulee tuohon varsinaiseen kysymykseen, niin minä olen kysyjän kanssa samaa mieltä. Ja miten siihen sitten voitaisiin puuttua? Mielestäni ei ole yksin sosiaali- ja terveydenhuollon mahdollista vaikuttaa tähän, vaan tämä on iso työvoimapoliittinen ja yleensä tällainen työelämäpoliittinen kysymys siitä, miten me voimme työelämän ja perhe-elämän yhteensovittamista lisätä. Minä olen itse puhunut hyvin paljon siitä, miten meillä tulisi kehittää tällaista perheystävällistä työyhteisöä ja sitä, että perhe otettaisiin paremmin huomioon esimerkiksi joustavilla työajoilla tai etätyön mahdollisuutena tai niin edelleen. Mutta minä uskon, että ministeri Cronberg voi tästä jatkaa.

Minna Sirnö /vas:

Arvoisa puhemies! Minulle jäi hivenen hämäräksi tämä logiikka siitä, että pienemmästä tulosta suhteessa maksetaan enemmän. Eikö se ole käänteistä progressiota? Eli kannattaako todella ministeri Risikko muittenkin maksujen osalta sitä, että pienituloisia rangaistaan suhteessa enemmän kuin suurituloisia? Onko se se moottori, jolla tämä Vanhasen hallitus muun muassa pelastaa ne 130 000 lasta, jotka elävät köyhyysrajan alapuolella tällä hetkellä Suomessa? Näitten 130 000 lapsen vanhempien joukossa on monta sellaista, jotka ovat työssä käyviä pienituloisia ja joita juuri nämä käänteiset progressiot, mitä Vanhasen hallitus harrastaa, koskettavat.

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Nyt pitää muistaa, että kun tätä muutosta ja esitystä tehtiin, niin nämä itse maksut sidottiin sosiaali- ja terveyspalveluindekseihin, mikä on edullisempaa sille asiakkaalle ja palvelujen käyttäjälle ja maksajalle, kun taas tulorajat on sidottu tähän ansiotasoindeksiin, ja se on taas järkevämpi nimenomaan sitä kautta. Elikkä tässä otettiin huomioon hyvin monia asioita. Kyllä tässä todella arvioitiin se, että tässä ei näitä kärsijöitä ole yhtään sen enempää kuin edellisessäkään järjestelmässä, päinvastoin. Maksut eivät ole koskaan kivoja, sen me tiedämme, mutta nämä on nyt palautettu sille tasolle, millä ne olivat 2002, silloisen rahan arvon huomioon ottaen, ja ne sidottiin indeksiin. Mutta tässä on todella otettu huomioon köyhät, pienituloiset, suurilapsiset perheet.

Ilkka Kantola /sd:

Arvoisa puhemies! Hallituksen suunnitelmissa on sitoa päivähoitomaksut sosiaali- ja terveystoimen hintaindeksiin, kuten äsken kuultiin. Päivähoitomaksut nousisivat jatkossa samaan tahtiin kuin kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset. Indeksisidonnaisuuden käyttöönottaminen on merkittävä muutos. Indeksin valinta on tärkeä asia. Kaikkia sosiaalietuuksia, kuten vaikkapa lapsilisiä, ei ole sidottu indeksiin. Työmarkkinatuki on sidottu kansaneläkeindeksiin, joka nousee selvästi hitaammin kuin sosiaali- ja terveydenhuollon hintaindeksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten käyttäminen päivähoidon maksujen perusteena on kuntien näkökulmasta hyvä asia. Maksutulot nousevat merkittävästi silloin, kun kustannukset kasvavat voimakkaasti sosiaali- ja terveystoimessa. Kotien ja perheiden kannalta nyt suunniteltu indeksi merkitsee sitä, että monissa keskituloisissa perheissä päivähoitomenot kasvavat nopeammin kuin maksukyky. Kysynkin:

Miten hallitus aikoo varmistaa sen, että lapsiperheiden taloudellinen tilanne ei entisestään heikkene, kun päivähoitomaksun indeksisidonnaisuus otetaan käyttöön?

Puhemies:

Haluaako ministeri Hyssälä nyt vastata? Annan mieluummin vain yhdelle ministerille kulloinkin vastauksen. Saamme enemmän kysymyksiä.

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Ymmärrän, herra puhemies! Tässä oli aiemmin puhe tästä perheen ja työn yhteensovittamisesta, ja siinähän on edetty jo joitakin askelia, elikkä osittaisen hoitovapaan ja hoitorahan korotus oli viime kaudella, ja tässä myöskin tällä vaalikaudella edetään. Sehän on meidän tulonsiirtopaketissamme, joka vielä toteutetaan tällä vaalikaudella, ja se juuri auttaa näitä perheitä, joilla on kovat työpaineet ja joissa joudutaan viemään lapsia päivähoitoon.

Mitä sitten tulee tähän jälkimmäiseen edustajan kysymykseen, niin meillähän on aika mittava tulonsiirtopaketti lapsiperheille. Erityisesti nostan esille tässä nämä pienimmät äitiys-, isyys- ja vanhempainrahat ja pienimmät sairauspäivärahat, jotka ovat juuri näitä kotiäitien tukimuotoja ja niiden, joilla ei ole muita tuloja. Ne nousevat ensi vuoden alussa, kuten myös kotihoidon tuki ja myöskin yksityisen hoidon tuki. Elikkä kyllä meillä on tulossa tulonsiirtopaketteja juuri tälle ryhmälle, jota edustaja peräänkuuluttaa.

Ed. Rakel Hiltunen merkittiin läsnä olevaksi.

Ben Zyskowicz /kok:

Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on hyvä, että ministeri Risikko korjasi tuossa peruskysymyksessä olleita virheitä. Nythän maksut todella palautetaan vuoden 2002 reaaliselle tasolle, niitä ei tässä mielessä olla korottamassa. Ja päinvastoin tämä perhe-käsitteen uudistaminen tässä yhteydessä merkitsee pienituloisimpien kohdalla tilanteen parantumista vanhaan verrattuna.

Mutta varsinainen kysymykseni ministeri Risikolle tai jollekin muulle, joka tietää, liittyy aikatauluun. Me tiedämme, että tätä asiakasmaksulakia on nyt valmisteltu ja eduskunnalla olisi, sosiaali- ja terveysvaliokunnalla, tilaisuus nyt ryhtyä näitä asioita käsittelemään. Mikä on hallituksessa aikataulu näiden asioiden valmistelemisessa ja tänne tuomisessa?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Kyllä tätä juuri tällä hetkellä valmistellaan, ja koska sen on tarkoitus tulla voimaan tuossa syksyllä, niin se tulee kyllä aivan lähiaikoina. Saamani tiedon mukaan se on tällä hetkellä ihan viimeistelyä vailla ja käännösvaiheessa, niin että ei mene kovinkaan kauan, että se saadaan tänne.

Tarja Filatov /sd:

Arvoisa puhemies! Minä en kyllä nyt ymmärrä tämän hallituksen enkä ed. Zyskowiczinkaan logiikkaa siinä, että maksut palautetaan vuoden 2002 tasolle. Kun tosiasiassa kaksilapsisella perheellä maksut nousevat vuodessa 1 000 euroa, niin onko se palautus? Ennen vaaleja luvattiin, että lapsilisät sidotaan indeksiin; nyt ollaan sitomassa maksut indeksiin. Se logiikka, jolla te toimitte suhteessa kotona oleviin lapsiperheisiin, on aivan oikea. Sinne tulee tulonsiirtokorotuksia, ja niin pitää tullakin. Mutta se, mitä tapahtuu työssä käyville lapsiperheille erityisesti täällä keskituloisessa luokassa, on se, että siellä tosiasiallisesti maksut nousevat ja siellä laatu heikkenee, koska esimerkiksi se raha, joka näillä maksuilla kerätään, ei jää kuntiin palveluiden tuotantoon ja te sallitte myös sen, ainakin näissä alkuvalmisteluissa, että ylipaikoilla saa olla enemmän lapsia.

Miten turvataan se, että vanhemmat voivat hyvällä omallatunnolla mennä töihin ja tietävät, että heidän lapsensa ovat hyvässä hoidossa jatkossakin?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Nämä kaikki maksukorotukset yhteensä ovat noin 60 miljoonaa euroa, ja kuntien yhteistulot taitavat olla noin 30 000 miljoonaa euroa, niin että kannattaa suhteellistaa tämä tähän. Minusta järjestelmän etu on se, että myös maksutulot pidetään kustannusten kehityksen vauhdissa. Kunnat tarvitsevat verotuloja, tarvitsevat valtionapuja, ne tarvitsevat myös maksutuloja, jotta pystymme ylläpitämään kuntien palvelut. Minusta kannattaa kantaa vastuuta siitä, että myös maksutulot pysyvät ajan tasalla.

Vaikka ed. Zyskowicz taisi onnistua selvittämään asian näin, että melkein tässä tulee helpotusta, niin kyllä tämä on korotus, mutta ed. Zyskowicz on siinä oikeassa, että korotus tulee sille tasolle, jolla rahan arvo huomioon ottaen vuonna 2002 oltiin viimeksi.

Marjaana Koskinen /sd:

Herra puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollossa asiakasmaksut, terveydenhuollon maksut, nousevat 16,6 prosenttia plus indeksi ja hammashuollon maksu 19,7 prosenttia, ja päivähoidon kautta otetaan 3,8 miljoonaa euroa näiltä keskituloisilta ihmisiltä. Mutta se, mikä tässä on ongelma, on se, että päivähoidon asetusta ollaan muuttamassa niin, että jos on ollut tilapäinen paikka, osa-aikainen paikka, ja päästään työhön, niin sen jälkeen voidaan näitä ryhmäkokoja tilapäisesti ylittää. Meillä on tiedossa se, että suurissa kaupungeissa jo tällä hetkellä ryhmäkokoja ylitetään. Miten vanhemmat, jotka sitten vievät näihin päivähoitopaikkoihin lapsia, voivat kokea, että lapsi on terveessä, hyvässä ympäristössä, ja miten käy henkilökunnan, joka tekee työtä ja joka nyt on jo tällä hetkellä ylirasitettu? Minun mielestäni tämä on erittäin hämmästyttävää. Kun oltiin vuosi sitten eduskuntavaaleissa, niin tuskinpa hallituspuolueiden kansanedustajaehdokkaat lupasivat sitä, että ryhmäkokoja kasvatetaan, esimerkiksi päivähoidossa, tai luokkakokoja kasvatetaan. Haluan kuulla ministeri Risikolta vastauksen:

Kun tässä asetuksessa on nyt niin, että kolme päivää voidaan tilapäisesti ryhmäkokoa kasvattaa, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) mikä tilanne on tällä hetkellä ja mikä vastaisuudessa?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Niin kuin muistatte viime keväältä, kauhea haloo nousi siitä, että nollamaksuluokkaa ollaan poistamassa, ja se peruste oli nimenomaan se, että me voisimme tukea maksuilla sitä, että jos vanhemmat ovat kotona, he hoitaisivat myöskin itse lapsensa tai käyttäisivät nollamaksuluokassa olevaa puolipäivähoitoa. Te totesitte itsekin, että se ei ole hyvä. Me selvitimme sen ministeriössä ja totesimme, että siinä kategoriassa jouduttaisiin antamaan vapautus hyvin monelle. Olen itsekin sitä mieltä, että näin on. Siihen ei olisi jäänyt kovinkaan monta.

Nyt kokeillaan toista keinoa: toteutetaan nimenomaan tällainen myönteisempi keino elikkä se, että varmistetaan se, että vanhemmilla on mahdollisuus saada päivähoitopaikka nopeasti, jos he saavat työtä, koska saamiemme tietojen mukaan päivähoitopaikkaa pidetään myös siitä syystä, että jos satuttaisiin saamaan työtä.

Esko-Juhani Tennilä /vas:

Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczilla meni ilmeisesti sekaisin osingot ja maksut. Kun osingot nousevat, niin se on osingonsaajille edullista, mutta kun maksut nousevat, niin se on maksajille epäedullista. Minä pyydän ministerin tässä tuomariksi, kumpi meistä on oikeassa, minä vaiko ed. Zyskowicz. Nousevatko päivähoitomaksut niiden maksajille vai laskevatko ne, niin kuin ed. Zyskowicz selitti?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Kun puhutaan maksu-uudistuksesta ja hallitusohjelmassa lukee, että maksut nousevat, niin kyllä maksut nousevat.

Liisa Jaakonsaari /sd:

Arvoisa puhemies! Suomessa on syntyvyys noussut erittäin mukavasti, aivan toisin kuin monissa maissa, esimerkiksi Espanjassa, ja monet tällaiset katoliset maat, joissa syntyvyys laskee, käyvät ottamassa oppia Suomen korkeatasoisesta päivähoitojärjestelmästä. Nyt kun ajatellaan tulevaisuuden työkysymyksiä ja työvoiman saatavuutta, niin eikö silloin pitäisi miettiä työn ja perheen yhteensovittamista? Kysymykseni on:

Kun ajatellaan sitä, että meillä tulee todella huikea työvoimapula lähiaikoina, niin kannattaisiko edes älyllisenä harjoituksena miettiä sitä, että Suomessa olisi maksuton päivähoito, aivan niin kuin meillä on maksuton peruskoulu? Tällä tavalla voitaisiin ottaa seuraava askel tässä suomalaisessa menestystarinassa ja tasa-arvon lisäämisessä. Tiedän, että se ei ole hallitusohjelmassa, mutta, (Puhemies: Minuutti on täyttynyt!) ministeri, voisitteko ajatella, että se selvitetään?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Tietysti tämän olisi voinut kysyä myös viime kaudella, että minkäs tähden ei päivähoito ole maksutonta. Mutta olette aivan oikeassa siinä, että meillä on aivan huippuhyvä päivähoito, jos ajattelee, että se aikaansaa sen, että myöskin naiset voivat olla työssä, ja meitä käy moni katsomassa täällä, miten me olemme tämän hoitaneet. On totta, että meillä on paljon semmoisia asioita, joita siinäkin pitää kehittää. Meillä on päivähoitolain uudistus nyt tulossa, mutta sitä vaihtoehtoa, että se muuttuisi täysin maksuttomaksi, ei olla ottamassa käyttöön.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.