Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oululaisessa pitseriassa sattui 18.
päivä helmikuuta ampumavälikohtaus, jossa
24-vuo-tias mies ilmeisesti vailla motiivia surmasi ravintolan työntekijän
ja haavoitti toista, lopuksi hän ampui itsensä.
Sama henkilö oli aiemmin tuomittu raa’asta kirvessurmasta
11 vuoden ehdottomaan vankeuteen, mutta hänet oli laskettu
vapauteen hänen istuttuaan tuomiosta alle 4 vuotta, siis kolmanneksen.
Tällainen rikosseuraamuskulttuuri loukkaa tavallisen ihmisen
oikeustajua, on pilkantekoa uhreja ja näiden omaisia kohtaan sekä vaarantaa
hyvin kouriintuntuvalla tavalla syyttömien sivullisten
hengen ja terveyden. Kysyn oikeusministeri Henrikssonilta: mihin
konkreettisiin toimiin hallitus aikoo ryhtyä tai on ryhtynyt
tämän vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen
jatkuvan tilanteen korjaamiseksi?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä kysymys ja
erittäin valitettava tapaus, joka Oulussa sattui.
Meillähän on järjestelmä,
joka lähtee siitä, että jos henkilö on
tuomittu elinkautiseen, niin tehdään edellisen
hallituksen ja edellisen eduskunnan päätösten
mukaisesti aina arvio siitä, voidaanko tämä henkilö vapauttaa,
onko hän itselleen ja muille vaaraksi.
Toki tilanne on se, että meidän pitäisi
myös miettiä, pitäisikö meidän
myös muitten vaarallisten rikoksentekijöitten
osalta päätyä siihen, että tällainen
vaarallisuusarviointi aina olisi tehtävä. Tämä on
asia, jota nyt pohditaan oikeusministeriössä,
ja lähden siitä, että meidän
virkamiehemme yhdessä Rikosseuraamuslaitoksen henkilöstön
kanssa tulevat esittämään jotakin tässäkin asiassa.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! On korostettava, että vastuu
rikoksesta kuuluu tekijälle, ei yhteiskunnalle eikä edes
tälle hallitukselle. Yhteiskunnalla on kuitenkin vastuu
siitä, ovatko väkivaltaisiksi tiedetyt taparikolliset
vapaalla jalalla vai lukkojen takana. Yksi ilmeinen epäkohta
on rikoslain 2 c luvun 5 §, joka tekijän
iästä ja niin sanotusta ensikertalaisuudesta riippuen
leikkaa nimellisiä tuomioita kolmanneksella, puolella tai
jopa kahdella kolmanneksella. Tämän pykälän
nojalla muun muassa henkilö, joka on malttanut olla kolme
vuotta syyllistymättä vankeudella rangaistavaan
rikokseen, on ensikertalainen. Lähtökohtana voisi
olla, että oikeuden langettamat tuomiot istutaan kokonaisuudessaan
ja että ehdonalaiseen pääsy olisi erityisistä syistä sovellettava
poikkeus.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Meillä on Suomessa pitkään ollut
tämä käytäntö, ja todella
tilanne on se, että jos on nuoresta rikoksentekijästä kysymys,
alle 21-vuotiaasta, niin hän voi päästä ehdonalaiseen vapauteen,
kun hän on suorittanut kolmanneksen rangaistuksestaan.
Viime hallituskaudella muutettiin näitä säännöksiä,
mitkä koskevat elinkautiseen tuomioon tuomittua alle 21-vuotiasta,
ja näitten rikoksentekijöitten osalta tämä vähimmäisaika
on tästä lähtien 10 vuotta. Se, että normaalisti
istutaan puolet tuomiosta, on ollut meillä pitkä käytäntö.
Tässäkin suhteessa on tilanne se, mitä tulee
näihin vaarallisiin rikoksentekijöihin, että niissä tapauksissa
tarvitaan tämä vaarallisuusarviointi.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Poliisi on julkisuudessa antanut arvioita
siitä, kuinka vanhuksiin kohdistuvat rikokset tulevat lisääntymään
tulevaisuudessa. Erityisenä huomiona on nostettu esille
myös ulkomaisten rikoksentekijöiden osuus sekä rikosten
suunnitelmallisuus ja ammattimaisuus. Meillä väestö ikääntyy,
ja tämän vuoksi entistä useampi puolustuskyvytön ikäihminen
saattaa joutua rikoksen uhriksi. On todella surullista lukea päivittäin
lehdistä, kuinka ulkoilemassa ollut vanhus on joutunut
rikoksen uhriksi. Se, että puolustuskyvyttömältä vanhukselta
viedään rahapussi ja hänen omaisuuttaan,
on väärin, mutta mielestäni erityisen
törkeiksi tapaukset tekee se, että vanhus joutuu usein
myös fyysisen väkivallan uhriksi. Kysynkin arvoisalta
ministeriltä: onko Suomessa riittävät
tuomiot vanhuksiin kohdistuvissa rikoksissa?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Viime vuoden tilastot osoittavat sen, että väkivaltarikollisuus
on lisääntynyt, ja totta kai siinä kaikki
ihmiset, niin vanhukset kuin lapset, nuoret, ovat haavoittuvassa
tilanteessa. Siinä, mitä pystytään
tekemään, on kyse ennaltaehkäisystä.
Me emme varmasti voi koskaan päästä sellaiseen
yhteiskuntaan, missä meillä ei olisi väkivaltaa
tai rikollisuutta ollenkaan, mutta tietysti on tärkeätä,
että me pyrimme kaikin keinoin myös siihen, että vanhukset
tuntevat olonsa turvalliseksi, että he asuvat sellaisissa
olosuhteissa, missä löytyy apua silloin, kun sitä tarvitaan jne.
Tämä on laaja kysymys, ja tähän
tarvitaan meidän jokaisen suomalaisen panostusta, jotta me
saamme turvallisemman huomisen.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Helsingin hovioikeus langetti vähän
aikaa sitten espoolaiselle keski-ikäiselle miehelle 5 vuoden
tuomion lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Päälle tulivat vielä maksettavat korvaukset
45 000 euroa. Tuomiota voidaan pitää hovioikeuden
näyttönä siitä, että kovempiinkin
tuomioihin olisi varaa. Espoon käräjäoikeus
oli tuominnut miehen 4 vuodeksi vankeuteen, ja myös korvaukset
olivat pienempiä. Kysynkin ministeriltä: miksi
ei kovempia tuomioita jo heti?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Meillä on riippumaton tuomioistuinlaitos,
ja me lähdemme siitä, että meillä on
vallan kolmijako. Tässä talossa päätetään lainsäädännöstä,
hallitus toimeenpanee asioita, ja sitten tuomioistuinlaitos tuomitsee
tämän talon lakien mukaisesti. Meillä rangaistusasteikot
antavat mahdollisuuden tuomioistuimille tuomita myös hyvin
ankaria rangaistuksia tällaisista rikoksista. Tuomioistuimet
itse päättävät, kuinka vakavasta
rikoksesta on kyse ja mikä niiden mielestä on
sopiva rangaistus jokaisesta yksittäisestä tapauksesta.
Mikko Alatalo /kesk:
Puhemies! Tietysti voidaan aina keskustella, mikä on
rangaistuksen pelotearvo ja rangaistusarvo, mutta joka tapauksessa
tuntuu ihmeelliseltä ja kansan oikeustajun vastaiselta
se, että kun on tällaisia taparikollisia, jotka
tekevät useita rikoksia, niin he saavat ikään kuin
alennusta silloin: jos tekee enemmän rikoksia, silloin
tämä tuomio ei tule riittävän
suureksi.
Yksi vähän lievempi asia on se, että viime kaudella,
valitettavasti, muuntorangaistus poistettiin sellaisena kuin se
on ollut, ja tämä on ai-heuttanut näpistelyjä,
tuolla kauppaliikkeissä ja muuallakin varkauksia, joille
ei voida mitään. Oikeastaan nämä taparikolliset
nauravat yhteiskunnan säännöille tältä osin,
ja Kaupan liittohan on muun muassa todennut, että tämä aiheuttaa kymmenien
miljoonien vahingot. Me kaikki kansalaiset maksamme tämän
sitten omasta kukkarostamme.
Onko tässä jotakin muutosta tapahtumassa? Aiotteko
muuntorangaistukseen vielä palata? Tiedämme, että se
voidaan oikeudenkäynnin kautta kyllä toteuttaa,
mutta se on erittäin vaikeutettu menettely. Se olisi jonkinlainen
pelote olemassa kuitenkin.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Joo, edellisellä hallituskaudella
päätettiin, että poliisien antamat sakot
eivät ole enää muunneltavissa vankeudeksi.
Eilen todella oli tässä suhteessa merkittävä päivä,
koska toimikunta, joka on miettinyt tätä asiaa,
luovutti mietintönsä, ja nyt ehdotus on se, että otettaisiin käyttöön
niin kutsuttu sakkopalvelu elikkä muuntorangaistuksen sijaan
tulisi tämä sakkopalvelurangaistus. Eilen sain
tämän mietinnön itse, se on aika laaja,
ja lähden siitä, että se lähtee nyt
lausuntokierrokselle. Sen jälkeen toivon, että nopeassa
tahdissa pystymme vetämään siitä johtopäätökset
ja että eduskuntaan tulee tästä esitys niin
pian kuin se on mahdollista. Elikkä valoa tunnelissa näkyy
myös, mikä koskee muuntorangaistusta.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Oulussa tapahtuneessa henkirikoksessa tekijä kuului
tunnukselliseen rikollisjengiin. Rikoksen tekeminen rikollisjengin
jäsenenä löytyy rikoslaista koventamisperusteena.
Tämä on kuitenkin käytännössä osoittautunut
toimimattomaksi pykäläksi. Rikollisjengin arvoasteikossa
alemmilla portailla olevat henkilöt ottavat syyn niskoilleen varsinaisten
jäsenien ja erityisesti jengin johdon tekemistä rikoksista.
Tämä on johtanut siihen, että viranomaiset
ovat varsin voimattomia taistelussaan järjestäytynyttä rikollisuutta
vastaan. Haluankin kysyä oikeusministeri Henrikssonilta:
mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä tämän
asian korjaamiseksi?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Rikollisjengit ovat todella... Tai sanotaan
näin, että rikolliset jengit eivät sovi suomalaiseen
yhteiskuntaan ollenkaan, ja on sääli, että ne
ovat päässeet myös Suomeen ja että niiden
toimintaa löytyy täältä niin
laajasti kuin löytyykin. Tilanne on tietysti se, että ei
löydy yhtä ainoata oikeata vastausta tähän
kysymykseen. Meillä on lainsäädännössä tämä pykälä,
johon edustaja itsekin viittasi, ja tuomioistuimet senkin ottavat
omassa päätöksenteossaan huomioon sillä tavalla
kuin laki edellyttää. Muuten tässä asiassa
olisi syytä myös kääntyä sisäministerin
puoleen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Rikosten uhrien asema on se, johon
tulee kiinnittää huomio, ja rikosten uhreja tulee
suojella kaikin tavoin. On esiintynyt tapauksia, joissa vakaviin
väkivaltarikoksiin tuomitut uhkailevat vankilasta käsin
uhrejaan, ja uhrien on hyvin vaikea ymmärtää,
että esimerkiksi kuuden vuoden tuomion saatuaan rikollinen
käveleekin kahden vuoden päästä kadulla
vastaan. Kysynkin oikeusministeriltä, tulisiko harkita
Lex Meganin tyyppistä lakia, joka on Yhdysvalloissa voimassa
ja jossa vakavien väkivaltarikosten uhreille ilmoitetaan,
milloin rikollinen vapautuu vankilasta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen, että tämäkin on
hyvä kysymys. (Naurua) Tässä voi ylipäänsä todeta
sen, kun viitattiin Yhdysvaltoihin, (Jouko Skinnari: Siinä ne
tärkeimmät tulivatkin!) että Yhdysvalloissa
noin prosentti väestöstä istuu vankilassa.
Suomessa me emme halua sitä tilannetta mitenkään,
ja senkin takia me tarvitsemme ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä.
Mutta on ihan totta, niin kuin kysyjäkin otti esille, että lähi-omaisille,
uhreille on aina hankala paikka, kun tietää, että joku,
joka on tuomittu väkivaltarikoksesta, pääsee
ulos, ja sen takia meillä on lähestymiskieltolainsäädäntö ja
niin edelleen, mutta mikään ei myöskään
meidän hyvässä maassamme ole niin hyvää,
etteikö sitä voitaisi parantaa.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Väkivaltarikokset ovat lisääntyneet,
kuten ministerikin tuossa äsken totesi. Vaikka ministeri
Räsänen ei nyt näytä olevan
paikalla, haluaisin teiltä kysyä, miten tähän
yhtälöön teidän mielestänne
sopii se, että poliisien määrää ollaan
ilmeisesti rajusti vähentämässä.
Samaan aikaan oikeuslaitoksen ja vankiloiden toimintamäärärahat
ovat kortilla, ja tiedämme kaikki senkin, että meidän vankiloissamme
on entistä moniongelmaisempia vankeja, jotka tarvitsisivat
lisää ja parempaa kuntoutusta. Miten tämä yhtälö toimii?
Viittaan alkuperäiseen kysymykseen, joka täällä esitettiin.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Totta kai tilanne on huolestuttava, jos poliisien
määrää tästä joudutaan
alentamaan, ja toivon itse, että näin rajuihin
toimenpiteisiin ei tarvitsisi lähteä, koska me
tiedämme sen, että jos poliiseja ei ole riittävästi,
ei ole riittävästi resursseja tutkia kaikkia rikoksia.
Silloin tietysti tilanne on se, että voi olla, että ei
pystytä siihen, mitä meidän oikeusvaltiomme
edellyttää kuitenkin. Meidän on tärkeätä pitää huoli
siitä, että oikeusturva toimii ja ihmisten luottamus meidän
koko järjestelmäämme, oikeusturvaan pysyy
korkeana.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen kansan oikeustajuun ei mahdu sekään, että lapsiin
tekonsa kohdistavat seksuaalirikolliset voivat tuomionsa jälkeen
jatkaa työtä lasten ja nuorten parissa. Esimerkki
tällaisesta nähtiin taannoin Raumalla, jossa nuoriso-ohjaaja
jatkoi työtään nuorten parissa kolmen
vuoden ajan tuomion saamisen jälkeen. Voimme siis hyvällä syyllä kysyä,
onko oikein, että ne tahot, jotka tietävät
tuomiosta, eivät ole velvollisia ilmoittamaan siitä esimerkiksi
työnantajalle. Lakialoite tuomioistuinten ilmoitusvelvollisuuden
laajentamisesta jätettiin muutama viikko sitten. Haluaisinkin
kysyä, aikooko ministeri puuttua tähän epäkohtaan,
jonka 101 kansanedustajaa täällä nostivat
esiin. Heidän mielestään tämä epäkohta altistaa
lapsemme vaaralle.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys kuuluu osittain
myös työministeri Ihalaiselle, koska on kyse siitä,
mikä on työnantajien velvollisuus. Siitä on selvät
säädökset tämän päivän
lainsäädännössä. Siitä,
ovatko ne tyydyttäviä vai eivät, voi
olla ehkä montaa mieltä, mutta parantamisen varaa tässäkin
on. Itse olen juuri vastannut yhteen kirjalliseen kysymykseen, jossa
kysyttiin, mitä aiotaan tehdä yhdistystoiminnassa
mukana olevien henkilöitten osalta, jotka toimivat lasten
ja nuorten parissa. Siitä on tulossa myös EU-direktiivi, joka
osaltaan tulee myötävaikuttamaan siihen, ja luulen,
että me saamme Suomessa kohta lainsäädännön,
joka antaa yhdistyksille mahdollisuuden kysyä ihmisten
rikostaustaa.