7) Laki päihdehuoltolain muuttamisesta
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on laki päihdehuoltolain
muuttamisesta eli päihdeäitien pakkohoidon sallivasta
lakimuutoksesta, ja samalla aloitteessani korostan, että vapaaehtoisen
hoidon kattavuus tulee saada myös kuntoon.
Hallitusohjelma toteaa, että raskaana olevien, päihteitä käyttävien
naisten ja vauvaperheiden hoito ja kuntoutus varmistetaan lainsäädännöllä ja
että tahdonvastaisen hoidon kehittäminen ja järjestäminen
keskitetään erityisvastuualueille.
Alkoholin yhteiskunnalle aiheuttamia kustannuksia on pyritty
aktiivisesti vähentämään. Taloudellisesti
ja inhimillisesti merkittävää osa-aluetta,
sikiön suojelua, ei kuitenkaan ole toistaiseksi kunnolla
huomioitu. Alkoholin vaurioittamien lasten tarkkaa määrää on
mahdotonta laskea, mutta joidenkin arvioiden mukaan Suomessa syntyy
joka vuosi noin 600 lasta, joilla on sikiöaikaisesta alkoholialtistuksesta
johtuvia vaurioita.
Alkoholilain ja päihdehuoltolain keväällä suunnitellusta
uudistuksesta antamassaan lausunnossa esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliitto
korostaa, että laissa tulee ottaa paremmin huomioon niin
sanottu passiivisen juomisen näkökulma eli alkoholihaitat
kaikille alkoholinkäyttäjien läheisille
ja yhteiskunnalle. Myös lapsiasiavaltuutettu ja lastensuojelujärjestöt
korostavat voimakkaasti tarvetta suojella lasten oikeuksia myös
vanhempien alkoholinkäyttötilanteiden ja hoidon
yhteydessä.
Lasten, ja erityisesti syntymättömien lasten, suojelun
tuleekin olla laissa selkeästi ja painokkaasti mukana.
Alkoholinkäyttäjien muille aiheuttamien terveyshaittojen
joukossa syntymättömien lasten saamat vammat ovat
nykyisin merkittävä ja vaikutuksiltaan pitkäkestoinen
ryhmä. Näiden lasten päihdevaurioiden
ehkäiseminen edellyttää riittäviä lainsäädännöllisiä ja
muita toimia.
Voimassa oleva päihdehuoltolaki on päihteiden
käyttäjien profiilin muuttuessa osoittautunut käytännössä vanhentuneeksi.
Päihdehuoltolain tahdosta riippumattoman hoidon määräykset
soveltuvat lähinnä torjumaan alkoholistimiesten
itselleen ja ympäristölleen aiheuttamia haittoja. Sen
sijaan esimerkiksi huumeita käyttävän
naisen tapauksessa, etenkään jos hän
on raskaana, niistä ei ole hyötyä.
Arvoisa puhemies! Alkoholiongelmaisille äideille on
usein kasautunut monia riskitekijöitä. Heidän
hoitonsa on siksi vaativaa. Oikea-aikaisella interventiolla voidaan
saada aikaan hyviä tuloksia. Odottavien äitien
päihdekuntoutuksen resurssit eivät kuitenkaan
ole riittäviä, ja hoitoon pääsemisessä on
suuria kuntakohtaisia eroja. Toimiva lastensuojelu -työryhmän
loppuraportissa esitetty päihdeäitien subjektiivinen
oikeus hoitoon on hyvä lapsen kehitystä suojeleva,
ennalta ehkäisevä toimenpide, joka on otettava käyttöön
sosiaali- ja terveydenhuollon kulujen hillitsemiseksi. Samalla päihdehuoltolakia
on muutettava sikiön suojelun huomioon ottavaksi. Sen tulee
myös nykyistä paremmin ottaa huomioon muiden päihteiden
kuin alkoholin vieroitushoidon vaatimukset.
Vapaaehtoisuuteen pohjautuvan päihdekuntoutuksen tulee
olla ensi sijalla, ja päihdeäideille tuleekin
järjestää kattavasti laadukkaita, vain naisille
tarkoitettuja vieroituspalveluja. Vieroitushoitoon sijoittaminen
ja vammautumisen ehkäiseminen on paitsi inhimillisesti
myös taloudellisesti kannattavaa. Päihteitä käyttäviltä äideiltä voitaisiin,
Norjan huumeäitien hoidossa käytetyn tuloksellisen
mallin mukaisesti, pyytää etukäteen hoitositoumus
myöhempään tahdonvastaisen hoidon käyttöön
tarvittaessa.
Äärimmäisissä tapauksissa
on oltava mahdollisuus tahdosta riippumattomaan hoitoon syntymättömän
lapsen suojelemiseksi. Muutama kuukausi pakkoraittiutta on pieni
hinta ihmisen läpi elämän kestävien
vammojen ehkäisyssä. Mikäli äiti
ei yritä itse eikä hänellä ole
hoitomyönteisyyttä, on perusteltua tarttua pakkokeinoihin
lapsen elämän suojelemiseksi. Kansanterveyden
näkökulmasta pakkokeinot raskauden aikana ovat pitkällä tähtäimellä kannattavampia
kuin lapsen terveen tulevaisuuden uhraaminen äidin oikeuksien
vuoksi.
Päihderiippuvuus on sairaus, joka helposti ohittaa
ihmisen omatkin toiveet ja tahdon. Oman lapsen vammautuminen heikentää mielestäni
päihderiippuvaisen äidin
itsetuntoa ja pahentaa syyllisyyden kehää. Äidin
riippuvuus menee usein ohi hänen terveen äidinvaistonsa
toteuttamisen.
Uskoisin, että raskausaikana nainen on erityisen motivoitunut
pääsemään irti päihteistä.
Jokainen äiti, myös päihderiippuvainen
siis, pohjimmiltaan haluaa lapsensa parasta. Kyseessä on ennen
kaikkea myös naisen oma etu: hän pääsee pitkäjänteiseen
hoitoon, ja lapsi syntyy terveempänä. Tahdosta
riippumaton hoito tarjoaa mahdollisuuden pysähtyä harkitsemaan
omaa vanhemmuuttaan. Tämä voi olla käännekohta
naisen elämässä siten, että hän
selviää myös äitiydestä ja
lapsen kasvatuksesta eikä jouduta turvautumaan huostaanottoon.
Vauvojen huostaanoton taustalla on yleisimmin vanhempien vakava
päihdeongelma. Tahdosta riippumaton hoito voi onnistuessaan
antaa ei vain äidille terveen lapsen vaan myös
lapselle äidin. Yhteiskunta on välinpitämätön,
jos se ei tue äitiä silloin, kun hänen
omat voimansa eivät riitä.
Tähän loppuun vielä erään
päihdeäidin toteamus: "Olisin ollut tyytyväinen,
jos laki olisi vaatinut pysymään hoidossa."
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies ja edustajakollega! "En mä koe, että FAS
olisi vaikuttanut mun elämään, paitsi
se, että mä en osaa lukea enkä kirjoittaa,
ja sitten joitain asioita on vähän vaikeampi tajuta.
Muistissa ei ole mitään vikaa. Sitten kaikki uudet
asiat on vähän hankalia. Ei se ole mulle aina
ollut selvää, mitä FAS tarkoittaa, mutta
en mä ole toisaalta ottanut selvääkään
asiasta. En ole kaivannut tietoa, vamma kuin vamma, sille kun ei
voi mitään." Alkoholin vaurioittamat -kirjassa
näin kertoo 23-vuotias nuori nainen.
Edustaja Rauhala on tehnyt jälleen kerran hyvän
ja kannatettavan lakialoitteen. Itse olen entisessä ammatissani
toiminut opettajana, myös erityisopettajana, ja nämä tilanteet
ovat olleet sellaisia, jotka ovat usein olleet erittäinkin
rankkoja.
Kysymys kuuluu päihdeäitien pakkohoidon kohdalla,
mennäänkö liian syvälle naisten
yksityisyyteen. Minusta ei mennä. Ei kyse ole vain äidistä,
vaan nimenomaan tässä tapauksessa ensisijaisesti
lapsesta. Lapsen oikeus syntyä terveenä ylittää minusta
naisen, äidin, perusoikeudet. Syntymätön
lapsi, häntä ei voi puolustaa kukaan, kukaan muu
kuin hänen oma äitinsä. Itse asiassa sikiö saa
ihmisoikeudet vasta kohdun ulkopuolella.
Tässä edustaja Rauhalan aloitteessa kerrotaan ne
laajasti julkisuudessa olleet tosiasiat, jotka ovat osittain pelkästään
arvioita. Näiden arvioiden mukaan raskaana olevista naisista
peräti 6 prosenttia on alkoholin suurkuluttajia ja sen
seurauksena vuosittain noin 3 000 sikiötä altistuu
alkoholille. Näistä noin 100 on päihteiden
vakavasti vaurioittamia FAS-lapsia ja noin 150 FAE-lasta, joilla äidin
raskaudenaikaisen alkoholinkäytön aiheuttamat
vauriot ovat lievempiä. Itse asiassa FAS ei edes terminä ole
aivan yksiselitteinen. Se tarkoittaa vaurioita aivan lievistä vaurioista
erittäinkin vakaviin vaurioihin. Noin 600 lasta vaurioituu
tavalla tai toisella äidin käyttämän
alkoholin vaikutuksesta. Heidät siis pahoinpidellään
ensimmäisen kerran jo ennen heidän syntymäänsä ja
ennen kuin heillä on edes ihmisoikeuksia.
Pakkohoitohan on käytössä muutamissa
maissa. Norjassa se otettiin käyttöön
vuonna 96 ja sen jälkeen Norjassa on pakkohoitoon päihdeäitejä ohjattu
vuosittain noin 30—40. Tanskassa on hieman toisenlainen
malli. Siellä on tällainen hoitoonohjausmalli,
mikä voisi olla se kevyempi. Tässä hoitoonohjausmallissahan äiti
itse sitoutuu ottamaan hoitoa vastaan, vaikka mieli muuttuisi jossain
vaiheessa. Eli se on se kevyempi malli, missä omatoimisesti
tiedostetaan se oma ongelma ja pyydetään apua
ja pyydetään myös niin, että auttakaa
vaikka väkisten siinä tilanteessa, jos olen sortumassa
tällaiseen tilanteeseen.
Kuitenkin päihdeäitien pakkohoitokokemukset
näistä maista ja lisäksi esimerkiksi
Ruotsista osoittavat sen, että usein pakkohoitoon äidit
tulevat liian myöhään. Norjassa keskiarvoikä on
sikiön osalta viisi kuukautta ja Ruotsissa kuusi kuukautta.
Eli voi myös kysyä, toimiiko silloin pakkohoito
oikealla tavalla, sillä vahinko tuolle sikiölle
on jo siinä vaiheessa yleensä tapahtunut. Ongelma
ei siis vain ole eettinen kysymys äidin oikeuksista, vaan
ennen muuta se on kysymys siitä, miten tavoittaisimme päihdeäidit
riittävän aikaisin.
Meillä on siis tällä hetkellä haasteita
auttaa myös niitä äitejä, jotka
hakevat itse apua. Avohoito ei siis tällä hetkellä toimi
myöskään päihdeäitien
kohdalla. Pitää siis luoda samaan aikaan keinoja
tunnistaa ja löytää nämä päihdeäidit. Yksi
hyvä keino meillä on neuvola, joka äsken kyselytunnillakin
oli esillä saman asian tiimoilta, ja silloin tuotiin esille,
että pitää olla matala kynnys mennä neuvolaan.
Se on ensiarvoisen tärkeää, että neuvolaan
uskalletaan mennä eikä pelätä,
että siellä tapahtuu jotain dramaattista.
Toinen tilanne on se, että meillä on lapsia,
jotka tarvitsisivat apua. Syrjäytymisen ensimmäiset
merkit ovat usein nähtävissä noin viisivuotiaan
lapsen kohdalla. Ehkä tässä voisi samaa
pohdintaa käydä siitä, voisiko neuvola
tietyllä tavalla olla pakollinen Suomessa. Meillähän
on yksi neuvolakäynti pakollinen, taikka sellainen, missä on
porkkana, eli kun tulet neuvolaan, saat äitiyspakkauksen. Äitiyspakkauksen
saanti on sidottu neuvolassa käyntiin.
Itse olen esittänyt, että minun mielestäni
voisimme tehdä ainakin viisivuotisneuvolan pakolliseksi,
ja en näe mitään syytä siihen,
että esimerkiksi lapsilisän maksatus pysähtyisi
siinä vaiheessa, jos neuvolakäyntiä ei
hoideta. Meillä neuvolassa perheet ja lapset käyvät
hyvin laajasti, mutta juuri se osa, joka erityisesti, kaikista eniten,
hyötyisi siitä neuvolassa käynnistä,
jää tulematta. Voisi olla niin, että tällainen
pakollisuus toimisi tässä, ja silloin tuo kynnyskysymys
olisi tietyllä tavalla korjattu.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: Kysyisin edustaja Rauhalan
aloitteesta, joka on minun mielestäni hyvä ja
kannatettava — ja tätä asiaa on vietävä eteenpäin — onko
tässä ajateltu samalla lailla kuin Ruotsissa,
jossa äiti voidaan ohjata pakkohoitoon koko raskausajan
mutta myös kuukausi synnytyksen jälkeen. Tämä on
Ruotsissa ollut kai aika toimiva malli, että siinä on
myös tällainen ylitys vielä lapsen syntymänkin
jälkeen. Jos se ei sisälly tähän,
niin toivon, että kun tämä lakialoite
etenee, valiokunnassa ja ministeriön jatkokäsittelyssä otetaan
sitten pohdintaan, että siinä olisi myös
tällainen kuukauden ylitys. (Puhemies koputtaa)
Arvoisa puhemies! Tällaisia tarinoita kuin Sonja, 23-vuotias
nainen, kertoi — "en mä osaa lukea enkä kirjoittaa,
en mä koe, että FAS olisi vaikuttanut mun elämään" — ei
Suomeen saisi tullaan yhtään.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Anssi Joutsenlahti.
__________
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, edustaja Heinonen, nostitte erittäin
tärkeitä kysymyksiä ja asioita pohdintaan.
Aivan samoin kuin te totesitte, niin itsekin toivoisin, että tämä lakialoite
etenisi, että tämä keskustelu ja nämä asiat,
mitä tässä hyvin edellä tuli
esille, tulisivat nimenomaan tämän eduskunnan
sisällä ja näissä erityisvaliokunnissa
käsittelyyn, koska tässä on todella vakava
kysymys. Tämä on nimenomaan ennalta ehkäisevä,
tällä on ennalta ehkäiseviä vaikutuksia
ja sillä lailla myös säästövaikutuksia
ihan kaiken kaikkiaan kuntien menoihin. Mutta ennen kaikkeahan tässä on
kysymys lapsen terveydestä ja lapsen oikeudesta, mikä on
tämän tavoite, puolustaa sitä, kun hän
ei itse sitä voi tehdä.
Kun kysyitte, edustaja Heinonen, mihinkä tämä pakko
ajoittuu, niin näkisin juuri tämän kysymyksen
tärkeänä. Tähän lakialoitteeseeni
olen pannut ainoastaan siihen 13 a §:ään,
että sikiön suojelu olisi kolmen kuukauden ajaksi
kerrallaan, mutta en ole eritellyt sitä sillä tavalla,
onko se vielä syntymän jälkeen ja niin
edelleen. Kuitenkin nämä ovat juuri niitä kysymyksiä,
minkä vuoksi tämän olisi tärkeä mennä eteenpäin.
Tämä on eettinen kysymys, miten meidän neuvoloissa
tavoitetaan, tai ihan arkinen toimintakysymys mutta myös
eettinen kysymys, minkälaisia toimenpiteitä meillä sinänsä on
meidän äitiysneuvolassa, lastenneuvolassa, perheneuvoloissa
kohdata tai tunnistaa tämä ongelma ja käyttää sitten.
Koska meillä ei ole nyt näitä malleja,
niin meidän pitäisi kehittää tai
valita sitten näitä oikein, mahdollisesti kohdennettuja,
hyviä malleja, miten voidaan toimia. Tässä on
oikeastaan hyvänlaisen, mahdollisimman hyvän mallin etsimisestäkin
kysymys. Itsekin olen ajatellut tätä Norjan mallia
ja Tanskan mallia ja aloitteessani korostinkin tätä,
että ei se pakko ole koskaan ehkä se ensimmäinen,
mutta jos ei mitään muita keinoja ole, niin meidän
on mentävä tähän vakavaankin
keinoon. Totta kai parasta olisi se, että päästäisiin
mahdollisesti tämmöisen äidin sitoumuksen
kautta siihen, että hän itse oivaltaa, mikä merkitys
tällä on. Mutta ymmärtäisin,
että tässä jo monet äidit itse
ovat toivomassa jopa tätä. Senkin vuoksi tässä on
myös äitien hoidosta ja tullaan vastaan kaikkeen
siihen, mitä nämä päihdeäidit
itse tarvitsevat kuntoutuaksensa ja tervehtyäksensä,
joten tässä on todella laajasta asiasta kysymys.
Keskustelu päättyi.