Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Peruspalveluministeri Huovinen ilmoitti viime
viikolla, että juuri valmiiksi saatua vanhuspalvelulakia tullaan
muuttamaan. Kunnille säädettyjä velvoitteita
järjestää laitoshoidon sijaan ensisijaisesti kotihoitoa
tiukennetaan. Taustalla on tavoite 300 miljoonan euron säästöjen
saamisesta laitoshoitoa vähentämällä.
Kotihoitoon panostaminen on tärkeä tavoite sinänsä,
sillä kukapa meistä ei haluaisi asua omassa kodissaan
mahdollisimman pitkään. Vanhusten kotihoidon tämänhetkinen
tilanne on kuitenkin karu. Auttavia käsiä ei ole
tarpeeksi, eikä hoitajilla ole tarpeeksi aikaa vanhuksille. Tästä tilanteesta
kärsivät sekä hoitajat että vanhukset.
Käykö tässä nyt niin, että vanhukset
joutuvat terveyskeskusten vuodeosastoilta kotiin ilman riittävää hoivaa?
Saadaanko laitoshoidon säästöt hylkäämällä vanhukset
koteihinsa? Kysyn ministeriltä: millä keinoin
te varmistatte, että vanhusten kotihoidon tila paranee,
ennen kuin laitoshoitoa aletaan toden teolla purkamaan?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tässä kysymyksessä on
todellakin laitoshoidon purkamisen tavoite, joka sisältyy
hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan, ja haluan vielä kertaalleen
eduskunnankin edessä korjata sen virheellisen käsityksen,
että tässä olisi kysymys säästöstä.
Tässä on kysymys rakennemuutoksesta, jossa pyritään
turvaamaan ikäihmisten toimintakykyä sillä tavoin,
että he voivat olla mahdollisimman pitkään
kotona, niin kuin hyvin moni ikäihminen itse toivoo. Tämä edellyttää luonnollisestikin
toimenpiteitä, jotta me tässä tavoitteessa
onnistumme. Juuri sen vuoksi viime viikolla otin esille sen mahdollisuuden,
että vanhuspalvelulakiin voitaisiin vielä sisällyttää velvoittavammaksi
tuo kotiin vietävien palvelujen osuus. Nyt kun meillä on
tarkka seuranta vanhuspalvelulaista, me olemme nähneet, että laitoshoitoa
on kyllä purettu, mutta valitettavasti kotiin vietävien
palvelujen osuus vielä ontuu, ja juuri siksi halusin tämän
asian nostaa esille.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jos tästä aiheesta halutaan esittää lisäkysymyksiä,
pyydän ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Laitoshoidon purkaminen ei tule ilmaiseksi,
ja kyllä meistä perussuomalaisista tuntuu sille,
että tässähän on ihan säästöt
kysymyksessä.
Jotta vanhusten laitoshoitoa voidaan purkaa, on monen asian
muututtava. Kuntoutuspalveluja täytyy kehittää,
kotihoidon tasoa on parannettava, ja paljon puhuttu omaishoito on
vihdoinkin saatava kuntoon. Viime viikolla uutisoitiin kuitenkin
kunnista, joissa esimerkiksi omaishoitajien määrää ollaan
vähentämässä ja omaishoidon palkkioita
pienentämässä. Viimeistään
tässä vaiheessa pitäisi olla kaikille
selvää, että kunnilla ei ole tarpeeksi
resursseja hallituksen toiveiden täyttämiseksi.
Hallituksella on nyt tuhannen taalan paikka vastuun väistelyn
sijaan osoittaa todellinen tahtonsa vanhusten asioiden parantamiseksi
ja ryhtyä sellaisiin toimiin, joilla omaishoitajat ja hoidettavat
saatetaan yhdenvertaiseen asemaan kautta maan. Tulisi ainakin pikaisesti selvittää
omaishoidon
tuen maksatuksen siirtämistä Kelan vastuulle.
Kysynkin ministeriltä: miten aiotte käytännössä huolehtia
siitä, että omaishoitoa tuetaan nykyistä enemmän
ja omaishoitajat sekä hoidettavat saatetaan yhdenvertaiseen
asemaan kautta maan?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Voin ilokseni kertoa, että hallitus
on jo ryhtynyt moniin niistä toimenpiteistä, joita
edustaja Juvonen tässä peräänkuuluttaa.
On todettava, että tämä historiallinen
vanhuspalvelulaki, joka on ollut voimassa vasta viime kesästä lähtien,
on tuonut jo monia sellaisia asioita tähän vanhustyön
arkeen ja ikäihmisten hoitoon ja hoivaan, jotka varmuudella
pitkässä juoksussa tulevat parantamaan tätä nykyistä tilannetta.
Ja minun täytyy kyllä sanoa, että en
oikein pidä siitä, että suomalaisesta
vanhustenhoidosta ja -hoivasta aina halutaan antaa kovin negatiivinen kuva
tässä keskustelussa. Esimerkiksi eilen sain vierailla
Turussa, jossa tapasin erittäin tyytyväisiä ikäihmisiä,
jotka saavat käydä päivätoiminnassa
järjestön ylläpitämässä paikassa.
Me seuraamme tarkasti lain toteutumista. Mitä tulee omaishoitoon,
niin siinäkin, edustaja Juvonen, me olemme jo liikkeellä.
Minulle luovutetaan 19.3. tämä kansallisen omaishoidon
kehittämisen iso työryhmätyö,
ja tuon jälkeen hallituksen on arvioitava sitten, mihin
toimiin ryhdytään. Me olemme jo liikkeellä näissä asioissa.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Moni vanhus elää todella
tiukilla. Eläkkeet eivät riitä edes perusmenoihin.
Kynnys hakea yhteiskunnalta edes tilapäistä taloudellista
apua voi olla todella suuri. Äskettäin julkaistiin
tutkimus, jossa todettiin maksuhäiriöiden kasvaneen
yli 60-vuotiailla viidessä vuodessa liki 70 prosenttia.
Olen itse vakuuttunut, että kyseessä ei ole holtiton
velkaantuminen, vaan kyse on siitä, että rahat
eivät enää yksinkertaisesti riitä elämiseen ja
laskuihin. Onkin kansallinen häpeä, mihin jamaan
ikääntyvä, koko ikänsä työtä tehnyt
väestö on ajettu ja millaista vanhuutta heille
tarjotaan.
Jokaisella vanhuksella tulee olla oikeus tasavertaiseen hoivaan
sosioekonomisesta asemasta riippumatta. Nähtävissä on
kuitenkin viitteitä siitä, että nimenomaan
tämä asema määrittää yhä enemmän
sitä, millaista tulevaisuuden hoivaa voi odottaa. Kysynkin
asianomaiselta ministeriltä: onko näin, että tulevaisuudessa
vanhustenhoitoa määrittää maksukyky,
vai tuleeko laadukas ja riittävä hoiva olemaan
tasavertainen oikeus kaikille vanhuksille?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä siitä,
että jokainen suomalainen ikäihminen, joka on
rakentanut tätä yhteistä yhteiskuntaa,
on ansainnut arvokkaan hoidon ja hoivan myöskin vanhuudenpäivinään.
Juuri siitä syystähän me olemme lähteneet
tekemään tätä vanhuspalvelulakia,
joka nyt vihdoin on saatu voimaan, sekä sen rinnalla laatusuositusta,
joka on todellinen käsikirja myöskin monille vanhustyön
ammattilaisille, ja siitä löytyy paljon tukea
myös tähän työhön.
Lisäksi tämä maksupolitiikka on myöskin
selvittelyssä — kun kysyjä viittasi siihen,
että kuinka moni pystyy sitten itselleen hankkimaan sellaista
hoitoa ja hoivaa. Nimenomaan tässä palveluasumisen
puolella nämä maksut ovat hyvin erilaiset, riippuen
vähän paikasta. Tätäkin selvittelytyötä ministeriössä parhaillaan
tehdään, jotta saataisiin tämä tilanne
tasa-arvoisemmaksi.
Mutta korostan edelleen: Meillä on nyt hyvä lainsäädäntö,
jota seurataan historiallisen tarkasti. Me saamme siitä jo
sellaista tietopohjaa ja ainesta, (Puhemies koputtaa) että voimme
auttaa kuntia myöskin tekemään oikeita
ratkaisuja.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! On tietysti mukava kuulla, että asiat
ovat selvittelyssä ja liikkeellä ollaan. Kuuluuhan
sanontakin niin, että matkanteko on tärkeämpää kuin päämäärä,
mutta jotenkin toivoisi, arvoisa ministeri, että tässä omaishoidon
kysymyksessä se päämääräkin
joskus tulisi eteen.
Te totesitte, aivan oikein, että tuo omaishoidon tuen
selvitystyöryhmä luovuttaa tuota pikaa raporttinsa.
Sitä todella on odotettu. On yleisessä tiedossa,
että liki kaikki hallituksessakin istuvat puolueet kannattivat
ennen eduskuntavaaleja sitä, että omaishoidon
tuki siirrettäisiin Kelan maksettavaksi. Nythän
hallitus on linjannut myös, että toimeentulotuen
maksatusta Kelalle selvitetään. Olisi tärkeää kuulla,
syntyvätkö nämä päätökset
näistä tärkeistä asioista omaishoitajien
yhdenvertaisuuden hyväksi vielä tämän
hallituskauden aikana.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, tuo työryhmä on
luovuttamassa raporttiaan koskien omaishoitoa, ja mitä nyt
olen päässyt hieman tutustumaan etukäteen
siihen, minkälaista työtä he ovat tehneet,
niin olen aivan vakuuttunut, että tuosta työstä saamme
kyllä aineksia jatkoon.
Mitä tulee tähän maksatuksen siirtämiseen Kelalle:
Ymmärrän hyvin, että moni ajattelee, että se
ratkaisee sen ongelman, joka meillä tällä hetkellä eittämättä on
tämän yhdenvertaisuuden osalta omaishoidon tuessa.
Mutta itse olen ollut huolissani siitä, miten pystymme
säilyttämään sitten yhteyden
tähän palvelupuoleen, joka on monille omaishoitajille
erittäin tärkeä sen jaksamisen kannalta — että saa
vapaapäiviä, jotta pystyy ja jaksaa hoitaa sitä omaa
omaistaan. Ja sen vuoksi meidän täytyy hyvin tarkasti
miettiä myöskin tämä kohta,
mutta uskon, että työryhmällä on
tähänkin hyviä eväitä hallitukselle.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Vanhuspalvelulaki antaa hyvät puitteet
kunnille toimia ja ne määrätavoitteet
ja muut. Kuitenkin tällä hetkellä kuntien
taloutta on kovinkin karsittu: varsinkin verotulot ovat pienentyneet,
mutta yhtä lailla sitten valtion avustuspuoli. Tämä vaikuttaa
tietenkin siihen niin sanottuun henkiseen puoleen — millä tavalla
me vanhuksia hoidamme siellä vanhainkodissa, ovatko ne
ystävät siellä, missä heidän
puolisonsa on. Tässä on erittäin tärkeässä roolissa
sitten kolmas sektori. Millä tavalla, tällä hetkellä,
valtioneuvosto ajattelee tämän kolmannen sektorin
roolia yhteistyössä julkisen sektorin rinnalla?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On toki totta, että kuntatalous
on hyvin haastavassa tilanteessa. Tiedostan sen, että kunnissa
joudutaan hyvin tarkasti miettimään, millä tavalla
resursseja suunnataan. Mutta korostan kyllä, että vanhuspalveluiden,
ikäihmisten palveluiden osalta se, että esimerkiksi
nyt tukisimme kunnissa nimenomaan niitä kotiin vietäviä palveluita,
voisi vahvistaa myöskin pitkällä juoksulla
sitä, että voitaisiin säästyä siltä raskaammalta,
inhimillisesti hankalammalta ja myös taloudellisesti, kustannuksiltaan
korkeammalta hoidolta ja hoivalta. Ja sen vuoksi tämä tavoite
kotiin vietävien palvelujen vahvistamisesta on mielestäni
niin tärkeä.
Mitä sitten tulee tähän kolmannen
sektorin rooliin, olen täsmälleen samaa mieltä,
ja meillähän on hyviä järjestökumppaneita,
jotka ovat palveluntuottajina tällä toimialalla
ja tekevät hyvää työtä.
Uskon, että juuri järjestöjen kautta
olemme saaneet monessa muussakin asiassa aika paljon hyviä käytänteitä myöskin
julkisen puolen käyttöön, eli olen kyllä itse
sitä mieltä, että tarvitsemme myös
järjestöjä tässä yhteistyössä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ei vain se, mitä tehdään
laitoshoidossa tai kotona, vaan myös se, miten me vähennämme
laitoshoitoa tarvitsevien määrää.
Yksi keino on huolehtia ikääntyneestä,
joka tarvitsee sairaanhoitoa, että hän pääsee
saman tien hoitoon ja myös leikkaukseen ja kuntoutukseen.
Espoossa on kehitetty lonkkamurtumatapausten osalta lonkkaliukumäki,
jossa ikääntynyt pääsee saman
tien leikkaukseen ja myös kuntoutus alkaa saman tien. Se
on johtanut siihen, että meidän ikääntyneet
pääsevät kotiin eivätkä joudu
laitokseen. Tästä herääkin kysymys,
millä tavalla espoolaisia liukumäkimalleja saataisiin
koko valtakuntaan, jotta meidän kaikki ikääntyneet
pääsisivät kotiin eivätkä laitokseen.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että tämä kuntoutuksen
rooli nousee tässä esille, ja tässä meillä kyllä on
varmasti opittavaa myös esimerkiksi naapurimaastamme Ruotsista.
Siellähän joidenkin tietojen mukaan jopa 80 prosenttia ikäihmisistä,
jotka esimerkiksi joutuvat johonkin operaatioon, sairaalahoitoon,
palaa omaan kotiinsa — siis jopa 80 prosenttia. Tämä on
sen ansiota, että näiden operaatioiden jälkeen
tehokas kuntoutus käynnistyy välittömästi,
ja ihmistä autetaan ja kuntoutetaan siten, että hän
pärjää jatkossakin omassa kodissaan.
Juuri tämä on mielestäni sitä vanhuspalvelulain
hengen kaikista tärkeintä antia. Toimintakyvyn
ylläpitäminen on tämän lain
keskiössä, ja sitä toimintakyvyn tukemista
meidän pitää tehdä monilla tavoilla,
ja kuntoutuksella on erittäin suuri rooli siinä.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Vanhuslain tavoitteena ja yleensä vanhuspolitiikan tavoitteena
tällä hallituksella on ollut se, että vanhukset
voisivat asua aivan niin kuin itse toivovat. Haluaisinkin tietää siitä,
miten paljon tiedetään siitä, miten vanhukset
haluavat asua, kun esimerkiksi oma toimintakyky heikkenee. Yksi suurimpia
ongelmia vanhusväestöllä on yksinäisyys.
Miten sitä voidaan lievittää esimerkiksi
erilaisia asumisratkaisuja miettimällä, esimerkiksi erilaisia
ryhmäasumiseen liittyviä asioita, niin että tuo
yksinäisyys ei olisi se ongelma, joka ajaa sitten vanhuksia
esimerkiksi laitoshoitoon tai toimintakyvyn heikkenemiseen?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Palaan vielä vierailuuni Turussa
eilen. Näitä esimerkkejä löytyy
varmasti eri puolilta Suomea, mutta kun kysyin siellä näiltä rouvilta,
onko teillä ollut mukava päivä täällä päiväkeskustoiminnassa,
niin he sanoivat, että tulisimme mieluusti vaikka joka
päivä, koska se on paras tapa estää sitä yksinäisyyttä.
Useinhan käy niin, että jos ihminen kovin pitkän
aikaa on siellä omassa kodissa neljän seinän
sisällä, niin se kynnys lähteäkin
jo nousee niin kovin korkeaksi, ja silloin ei ainakaan huolehdita
siitä toimintakyvystä riittävällä tavalla.
Vanhuspalvelulain keskeinen lähtökohtahan on
yksilöllinen arviointi. Mielestäni juuri tällä me
pääsemme hyvin pitkälle: kohtaamalla
sen ikäihmisen ja kysymällä hänen
mielipidettään siitä omasta tilanteestaan
ja löytämällä niitä oikeita
ratkaisuja juuri hänen tilanteeseensa. Yksi malli ei käy
kaikille, ja tätä lähestymistapaa me tarvitsemme
kyllä lisää, emme vain ikäihmisten palveluissa
vaan myös muissa palveluissa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Olen saanut paljon kansalaispalautetta vanhustenhoidosta.
Eräässä viestissä todettiin, että pannaan
vanhukset vankilaan ja rikolliset vanhainkotiin, jolloin vanhuksilla
olisi mahdollisuus päästä suihkuun, osallistua
harrastuksiin ja päästä ulkoilemaan.
Heidän terveydestään, hampaistaan ja
apuvälineistään huolehdittaisiin. He saisivat
rahaa sen sijaan, että heidän olisi maksettava
hoidostaan ja asumisestaan. He olisivat jatkuvan videovalvonnan
alaisia niin, että he saisivat välittömästi
apua, jos he kaatuisivat tai tarvitsisivat muuta avustamista. Kysynkin
ministeriltä, toteutuvatko hänen mielestään
Suomessa vanhusten ihmisoikeudet verrattuna vankeihin. Eikö olisi
jo aika perustaa vanhusasiavaltuutetun virka, jota perussuomalaiset
ovat esittäneet lukuisia kertoja budjettikäsittelyssä?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Pidän kyllä hyvin erikoisena sellaista
rinnastusta, joka tässä nyt tehtiin. (Martti Korhonen:
Aivan käsittämätön!) En katso,
että me voimme millään tavalla verrata
näitä kahta asiaa. (Pertti Virtanen: No, ei pitäisi
voida!) Me tiedämme, että meillä on monia
haasteita meidän palvelujärjestelmässä,
mutta minun on nyt pakko kyllä kysyä myös
perussuomalaisten budjettivaihtoehdon perään.
Kun nimittäin katselin sitä teidän vaihtoehtoanne,
niin oliko tosiaan, että 25 miljoonalla eurolla meinasitte
tämän vanhustenhoidon laittaa Suomessa kuntoon?
Kehotan tutustumaan siihen todelliseen tilanteeseen, jonka kanssa
me hallituksessa joudumme olemaan tekemisissä.
Edustaja Ruohonen-Lerner, minäkin saan paljon kansalaispalautetta.
Minäkin saan paljon kansalaispalautetta ja ihan aiheesta.
Siellä on paljon huolenaiheita, paljon asioita, jotka todella otan
sydämelleni ja huolehdittavakseni, mutta saan myös
paljon myönteisiä viestejä, joissa kiitetään
sitä, että suomalaisessa järjestelmässä pystytään
parantamaan niitä heikkoja kohtia, ja tähän
hallitus on sitoutunut.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Pidän myös tätä vertailua
hyvin outona. Onkohan se niin, että perussuomalaisten mukaan
vangeilla ei pitäisi olla ihmisoikeuksia? (Pertti Virtanen:
Ei ollut kyse ruotsinkielisistä vangeista!) Nyt on niin,
että Suomessa me haluamme, että kaikille taataan
ihmis- ja perusoikeudet: vanhuksille, lapsille, keski-ikäisille ja
myös vangeille. Ja se on itsestään selvä asia, että tässä maassa
yritämme noudattaa kaikkia kansainvälisiä sopimuksia
ja elää niin, että me myös käytännössä teemme
näin. Sen takia muun muassa yritetään
myös päästä siihen, että Hämeenlinnan
vankilassa päästään eroon paljuselleistä ja
niin edelleen.
Elikkä mielestäni olisi hyvä, että ymmärrettäisiin
ja oltaisiin johdonmukaisia ja annettaisiin arvoa sille, että kaikilla
ihmisillä on samat ihmisoikeudet.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten budjetti on hyvinvointipaketti,
ja budjetti on kokonaisuus. Me perussuomalaiset tiedämme
ja ymmärrämme, mitä on hyvin raskas laitoshoito
ja millaista on vaativa raskashoitoisuus. Ja tähän
me olemme esittäneet 75 miljoonaa euroa tarkoittaen juuri
tätä hoitoisuudeltaan raskasta vanhuspalvelua,
ja tätähän te olette juuri lakkauttamassa.
Elikkä te kerrotte, että te olette lakkauttamassa
raskasta terveyskeskusten vuodeosastohoitoa, ja minä ihmettelen, minnekä te
ne raskaat potilaat ja asiakkaat sieltä oikein kotiutatte.
Pari päivää sitten tuli tutkimus,
että potilasvahingot lisääntyvät
varsinkin leikkauspotilaille ja syynä siihen on huono jälkihoito.
Ihminen kotiutetaan liian aikaisin, ja siellä ei ole välttämättä ammattitaitoa
sitten jatkohoitaa. Olette myös esittäneet, että kelpoisuusvaatimuksia
heikennetään, ja kysynkin teiltä: Onko
tarkoitus tulevaisuudessa, että hoitajaksi kelpaa kuka
vain? Onko vanhuksen kodin ovi auki kenelle vain? Tarvitaanko siellä kielitaitoa?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran joudun nyt huomauttamaan,
että tässä kyllä nyt luodaan
sellaista kuvaa suomalaisesta ikäihmisten hoidosta ja hoivasta,
joka ei pidä paikkaansa. Ja muistutan siitä, että tämä hallituksen
rakenneohjelman päätös, joka on rakenneuudistus,
ei tarkoita sitä, että yhtäkään
nyt laitoksessa olevaa ikäihmistä ruvettaisiin
kelkkomaan kotiinsa takaisin. Sehän usein on, esimerkiksi
palveluasumisen paikka, näiden ihmisten koti, ja me haluamme,
että siitä vuodeosastohoidosta päästään
kodinomaisempaan hoitoon. Minä tiedostan erittäin
hyvin sen, että me tulemme tarvitsemaan myös hoidon
ja hoivan paikkoja, ei riitä pelkkä kotiin vietävä palvelu.
Mutta meidän on saatava lisää kodinomaisuutta
näihin paikkoihin.
Ja kun puhumme laitoshoidon purkamisesta, niin emme esimerkiksi
tarkoita palveluasumista vaan nimenomaan sitä terveyskeskusten
vuodeosastojen raskasta hoitoa ja hoivaa. Siitä meidän pitääkin
puhua ja pyrkiä pois, koska moni Pohjoismaa on tehnyt tämän
jo ennen meitä. Miksi me emme pystyisi siihen?