7) Hallituksen esitys laiksi turvallisuuden edistämistä yleisillä paikoilla
koskevien säännösten uudistamiseksi
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva järjestyslaki
on paljon synnyttänyt keskustelua jo eduskuntakäsittelyn
aikana. Hallintovaliokunta on tästä lakiehdotuksesta
saanut sekä lakivaliokunnan että perustuslakivaliokunnan
lausunnot. Hallituksen esityksen tarkoituksena on korvata kunnalliset
järjestyssäännöt koko maassa
noudatettavalla uudella järjestyslailla. Kunnallisia järjestyssääntöjä on
siis lakia alemmalla säädöstasolla mittavasti
olemassa, muun muassa Pääkaupunkiseudulla kaikissa kunnissa.
Perustuslakimme kuitenkin edellyttää, että näiden
säännösten tulisi olla lain tasolla. Tästä johtuvat,
eli perustuslain 8 §:n säätelystä, nämä vaatimukset
myös uuden lainsäädännön
toteuttamiseksi.
Hallintovaliokunta on todennut mietinnössään,
että ehdotetun järjestyslain tavoitteet liittyvät
yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen
ja sen edistämiseen. Näitä tavoitteita
ja kieltoja on pidettävä sellaisina, että niiden
tehosteeksi on tarpeen säätää rangaistusuhat.
Hallintovaliokunnan näkemyksen mukaan laissa asetettujen
kieltojen ja käskyjen sekä näihin liittyvien rangaistusuhkien
lähtökohtana tulee olla, että kansalaiset
noudattavat niitä oma-aloitteisesti ilman, että poliisi
vahvistaa puuttumisellaan jokaisen kiellon ja käskyn yksittäistapauksessa.
Rangaistavuuden osalta on lisäksi muistettava, että kansalaiset
mieltävät toiminnan yleensä kielletyksi
vasta silloin, kun kieltoon on liitetty nimenomainen konkreettinen
rangaistusuhka, niin kuin tähän järjestyslakiin
nyt sisältyy.
Järjestyslain luonteen huomioon ottaen valiokunta korostaa,
että poliisi toteuttaa valvontaansa ensisijaisesti neuvoin,
kehotuksin ja ohjein. Tämänhän pitää olla
yleinen lähtökohta. Seuraamuksena valiokunta korostaa
rikesakkomenettelyn ensisijaisuutta.
Arvoisa puhemies! Järjestyksen ja turvallisuuden vaarantamiseen
sekä häiriön aiheuttamiseen liittyen
hallintovaliokunta toteaa, että järjestyslain
tarkoittama pelkoa herättävä uhkaava
käyttäytyminen ei sisällä konkreettista
vakavaa vaaraa aiheuttavalla rikoksella uhkaamista tai toisen pakottamista
tekemään jotakin. Kysymys on siis lähinnä tavallista
kansalaista muutoin pelottavasta toiminnasta yleisellä paikalla.
Jos taas rikoslain tunnusmerkistöt täyttyvät,
silloin tulevat sovellettavaksi luonnollisesti rikoslain ankarammat
säännökset. Ne syrjäyttävät
tämän järjestyslain säännöksen.
Arvoisa puhemies! Keskustelua on käyty paljon päihdyttävän
aineen nauttimisesta ja eritoten siihen liittyvästä kiellosta
koskien yleistä, julkista paikkaa, kuten katua, toria,
tietä, puistoa tai muuta vastaavaa. Lakiehdotuksen 4 §:n
1 momentissa kielletään päihdyttävän
aineen nauttiminen yleisellä paikalla, taajamassa ja julkisessa liikenteessä olevassa
kulkuneuvossa. Tätä kieltoa lievennetään
sitten pykälän 2 momentissa niin, että alkoholin
nauttiminen on sallittua puistossa ja muussa siihen verrattavassa
paikassa edellyttäen, ettei estetä tai kohtuuttomasti
vaikeuteta muiden oikeutta käyttää paikkaa
varsinaiseen tarkoitukseensa eli siis virkistäytymiseen,
ulkoiluun ja vastaavaan. Puistoon verrattavia yleisiä paikkoja
ovat esimerkiksi puistomaiset pienet metsiköt. Samoin valiokunta
muistuttaa, että torit ja aukiot rinnastuvat katuihin ja
jalkakäytäviin.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on yhtynyt monilta osin
lakivaliokunnan lausuntoihin ja esimerkiksi alkoholin nauttimisen
osalta yleisellä paikalla toteaa, että se sinällään
on jo yleistä järjestystä häiritsevää siinä määrin,
että hallituksen esityksen mukainen sääntely
on asianmukainen ja perusteltu. Säännöksellä halutaan
kieltää muun muassa kaduilla ja toreilla tapahtuva päihdyttävän
aineen, kuten alkoholin tai liuottimien, nauttiminen, joka nykyisin
on koettu ongelmalliseksi. Säännöksen
2 momentista johtuen valiokunta katsoo, että tähän
säännökseen ei liity niin sanottu täyskielto.
Soveltamisala ulottuu taajamassa oleviin yleisiin paikkoihin ja
myös koulujen ja päiväkotien läheisyydessä oleville katualueille.
Nämä paikathan on usein koettu vähän
ongelmallisina juuri tällaisen häiriötoiminnan
suhteen. Alkoholilaki on tähän ehdotettuun lakiin
nähden erityislaki, ja siinä on omat säännöksensä.
Arvoisa puhemies! Erityistä keskustelua on käyty
myös koskien muun häiriön aiheuttamista. Mitä tämä 7 §:n
mukainen muu häiriötä aiheuttava toiminta
on? Pykälän 1 momentissa kielletään seksuaalipalvelujen
ostaminen ja maksullinen tarjoaminen yleisellä paikalla
siten, että siitä aiheutuu häiriötä ympäristölle.
Ehdotettu sääntely perustuu täyskieltoon,
ja sitä valiokunta on pykälämuotoilulla
täsmentänyt. Täsmennys pohjautuu rikoslain
linjaukseen.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan mietintö on ollut
yksimielinen.
Lopuksi totean, että kun on kyse uudesta lainsäädännöstä,
niin on tietysti tarkoin seurattava, millä tavoin tämä säännöstö käytännössä toimii
ja
onko tarpeen sitten tehdä tarkennuksia. Tässähän
on hyvin monipolvisia asioita säännelty, kaikki
varmasti kansalaisten ja ainakin osan kansalaisista näkökulmasta
hyvin tärkeitä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on vielä ehdottanut mietinnössä lausumaa,
jossa edellytetään hallituksen huolehtivan siitä,
että erikseen valmistellaan eduskunnalle antamista varten
lakiehdotus koskien rangaistuksen uhalla sen kieltämistä,
että naamioituneena mielenosoituksessa taikka muulla tavalla
naamioituneena esiintymällä voidaan yleistä järjestystä häiritä tai
turvallisuutta vaarantaa. Tästäkin asiasta, joka
pohjautuu jätettyyn lakialoitteeseen, valiokunta kuuli asiantuntijoita
ja päätyi ehdottamaan, että sitä ei nyt
sisällytettäisi näihin järjestyslain
säännöksiin, koska oikeampi paikka saattaisi
olla kokoontumislaissa.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka tämä lopputulos
olikin yksimielinen, haluan sanoa, että emme nyt voi olla
niin tyytyväisiä kuin äsken kuulosti
siksi, että jo monen asiantuntijankin suusta kuulimme sen,
että tämä oli yksi hallituksen huonoimmin
valmisteltuja hallituksen esityksiä. Tässä oli
erittäin paljon ongelmallisuutta, ja sekä perustuslakivaliokunta
että lakivaliokunta antoivat erittäin paljon kritiikkiä,
ja mielestämme emme vastanneet läheskään
kaikkeen. Mutta en jättänyt eriävää mielipidettä sen
takia, että sain yhden asian läpi yksimielisesti
jopa, mikä itseänikin niin paljon hätkähdytti,
että ajattelin, että on varmaan parempi olla puuttumatta
kaikkiin muihin yksityiskohtiin, kun kerran joku isompi muutos saadaan
aikaiseksi.
Suurin riski tässä lainsäädännössä on
se, että kun on kysymys asioista, joista eri ihmisillä voi olla
eri näkemys, mikä on oikein ja väärin,
niin kun me sääntelemme niistä lailla
ja sitten poliisi ei millään ehdi valvoa kaikkia,
voi käydä niin, että ihmiset tekevät
väärin, tietävät, että tämä on lainvastaista,
ja tämä vähän murentaa lain
uskottavuutta. Toivottavasti näin ei tule käymään, mutta
tämä on eräs pelko, että jos
ihmiset kokevat, että nyt säädellään
sääntelemisen takia, silloin laki voi kärsiä inflaatiota.
Todella toivon, että näin ei ole.
Toinen ongelma on tietenkin se, mihin poliisien resurssit sitten
riittävät, ja se on eräs ongelmallinen
asia, että tässä laissahan ollaan tavallaan
antamassa myös järjestyksenvalvojille sentapaisia
tehtäviä, jotka ovat kuuluneet poliisille. Onneksi
tässä saatiin myös jonkin verran korjausta
näihin asioihin, koska mielestäni se on aika pelottava
asia, että jos meillä ei ole tarpeeksi resursseja
poliiseille, poliisi tavallaan yksityistetään
tällä tavalla, koska kyllä se nyt on
kovin tärkeää, että tämä järjestyksenvalvonta
todella kuuluu poliisille ja kaikki muu on vain sen lisäksi
tapahtuvaa.
Sitten näihin itse sisältöihin.
Mielestäni on todella hyvä, että alkoholin nauttiminen
julkisella paikalla on nyt kielletty. Etenkin busseissa se on ollut
näille linja-auton kuljettajille erittäin ongelmallista,
miten puuttua näihin. Toivottavasti tämä nyt
helpottuu tämän jälkeen. Mutta muuten
se tietenkin voi aiheuttaa ristiriitatilanteen ja kysymyksen, ovatko
ihmiset sitä mieltä, että keskioluen
juonti jossain kaupungilla on niin väärä teko,
että sen pitää olla täysin kiellettyä.
Itse otin tämän esiin valiokunnassa, ja ensimmäisessä käsittelyssä tästä jopa äänestettiin,
mutta ei tullut paljonkaan kannatusta. Tätä pohdittiin,
miten tätä olisi voitu muuttaa.
En viitsinyt viedä asiaa sen jälkeen eteenpäin, sillä mielestäni
tärkeä asia tässä laissa oli
se, miten alkoholin nauttiminen sekä seksikauppa, naiskauppa,
tavallaan ovat suhteessa toinen toisiinsa, koska minun mielestäni
oli aivan vääränlainen suhde se, että alkoholin
nauttimista pidettiin suurempana vääryytenä kuin
naiskauppaa. Nyt kun sitten esityksestäni valiokunta yksimielisesti
myös hyväksyi sen, että naiskauppa on täysin
kiellettyä julkisella paikalla ja niin myös ravintoloissa,
niin ajattelin, että sitten minä tyydyn valiokunnan
yksimieliseen kantaan muutenkin, kun siinä on joku suhteellisuus
koko laissa.
Voi sanoa tämmöisenä pienenä hassuna
yksityiskohtana, että vahingossa meinasi strip-teasekin
tulla täyskieltoon. Sitten huomattiin, että pitää vähän
tarkentaa, mitä on tämä, mitä tarkoitetaan,
ja tämä ei nyt koske strip-tease-esityksiä ravintoloissa.
Olisi muuten voinut tulla teille pieni yllätys salissa,
että näin radikaaleja oltiin. Näin radikaaleja
ei sentään ole oltu.
Se mielestäni on tässä tärkeää,
jos ajatellaan, että se on tärkeä viesti
ulospäin. Sillä senhän kaikki tietävät,
että ei tätä millään
voi valvoa niin, että kaikki tämmöinen
poistuu, koska meillä ei ole joka kulmassa poliisia eikä joka
ravintolassa ja kaikkialla. Mutta se, että ihmisen ei tarvitse
törmätä tällaiseen, ellei hän
halua, on mielestäni tärkeää.
Ajatellaan meidän nuoria ihmisiä, jotka ovat iltaisin
ulkona kadulla tai ravintolassa: Minulla on kaksi poikaa, jotka
vähitellen tulevat teini-ikäisiksi ja sitten vanhemmiksi
ja ovat siellä jossain yöelämässä.
Kyllä ainakin minun mielestäni on aika epämiellyttävää se,
jos koko ajan yleistyy se näkemys, että naista
voi ostaa ja se kuuluu semmoiseen normaaliin käytäntöön.
Tämän nyt tavallaan ainakin pitäisi tämän
jälkeen vähentyä niin, ettei siihen ainakaan
törmää kaikkialla, jollei todellakin
sitä etsi, mikä on mielestäni erittäin hyvä asia,
koska se vaikuttaa myös meidän yleiseen kuvaamme
siitä, mikä ihminen on, mikä on ihmisarvo
ja tietenkin tässä myös naisten arvo: Voiko
ihmisiä esineellistää, ja saako rahalla
mitä vaan?
Sitten mielestäni se, mikä on tässä sääli,
jos ajatellaan lain laatua, on se, että samaan pykälään
laitetaan niin monta niin kovin erilaista asiaa. Seksipalveluiden
ostaminen ja myyminen on samassa pykälässä kuin
ulostaminen ja virtsaaminen. Mielestäni on ihan hassua,
että ne ovat näin. Onneksi nyt tavallinen ihminen
harvemmin lukee lakia; hän vain sitten joutuu sen kohteeksi.
Olisi pitänyt laittaa kaikki omiksi pieniksi osioikseen
eikä näin rinnakkain.
Ylipäätänsä ulostaminen
ja virtsaaminenkin sinänsä on erittäin
kiusallista, mutta sitä tapahtuu erittäin paljon,
etenkin minun äitini porttikäytävässä,
ja se ei todellakaan ole mikään hyvä asia,
mutta se on jo kielletty jätelaissa. Ei vain ole resursseja
sitä valvoa, ja tavallaan on ehkä vähän vaikea
ymmärtää, niin kuin tässä jo
lakivaliokunta sanoikin, minkä takia se pitää myös
tuoda tähän lakiin ja halutaanko vain antaa viesti
ulospäin median kautta, että huomioikaa nyt kaikki, että julkinen
ulostaminen ja virtsaaminen on kielletty, vai mikä on se
syy, että se piti saada mukaan tähän
lakiin. Se nyt on tässä, ja se, että se on
kielletty ja sitä ei sallita, on erittäin tärkeä ja hyvä viesti,
mutta tietenkin on vähän kyseenalaista, missä on
se oikea kohta tällaiselle asialle.
Sitten on vielä yksi kohta, joka mielestäni
on aika pulmallinen, mutta toivottavasti siitä ei tule mitään
ongelmia, ja se on se, että on esimerkiksi pesäpallomailan
tai spraymaalipullojen pelkkä hallussapito kriminalisoitu.
Siihen ei liity mitään sellaista, että ihminen
käyttäytyy jollakin semmoisella tavalla, että voidaan
olettaa, että hän tulee tekemään
jotain pahaa näillä välineillä,
vaan kielletään pelkkä hallussapito,
ellei pysty todistamaan, että on joku syy pitää niitä.
Se on mielestäni ongelmallista, mutta toivon ja uskon,
että meillä poliisit kaikkialla Suomessa käyttäytyvät fiksusti
ja eivät tee mitään väärin,
mutta siinä varmaan voisi kuvitella kuitenkin olevan jonkun verran
eroa: Jos kiltin näköinen, sporttinen tyttö kantaa
pesäpallomailaa tai joku skinheadin näköinen
nuori mies, niin kumpaa sitten epäillään enemmän
ja kumpi joutuu todistamaan, miksi hän kantaa tätä mailaa?
Toivon, että tästä ei tule ongelmia,
mutta yleensä mielestäni on väärin, että kansalaiselle
annetaan taakka todistaa itse olevansa syytön.
Kaiken kaikkiaan tämän koko lain tarkoitus
ja se, mitä toivotaan, on, että fiksut suomalaiset käyttäytyisivät
aikuismaisesti ja oikein ja eivät häiritse toisiaan
ja että me voimme elää semmoisessa maassa,
jossa ei päihteistä tehdä ihannoitavia
ja jossa ylipäätään käyttäydytään
fiksusti toisia kohtaan myös silloin, kun on yöelämässä tai missä vain.
On sääli, että täytyy lailla
se säätää, että me
emme sitä tee ihan itsestämme, niin että se
olisi niin kuin selkärangassa jokaisella kansalaiselle.
Mutta kai on pakko näin lailla säätää, jotta
varmasti toteutuu se, että ei ole oikeutta häiritä toista,
vaan silloin me voimme pyytää poliisia apuun.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä laissa on varmaan
ja mietinnössä paljon mietitty erilaisia asioita,
jotka pitäisi saada hyvään järjestykseen.
Siinä varmaan kaikki ajattelevat kansalaisten parasta,
mutta kun idealistiselta pohjalta tehdään esityksiä,
niin lopputulos usein onkin pahempi kuin mitä ilman sitä esitystä olisi
ollut olemassa. Tämä koskee minusta erikoisesti
7 §:ää, jossa on poikettu hallituksen
esityksestä: Seksuaalipalvelujen ostaminen ja maksullinen
tarjoaminen yleisellä paikalla on yksinkertaisesti kielletty.
Tämä tuo minulle mieleen kieltolain. Täällä ei varmaan
kukaan kovin paljon tiedä kieltolaista, mutta minulla on
siitä henkilökohtaisia kokemuksia. Kun olin pikkupoika,
isäni oli rauhallisen maalaispitäjän
poliisi, ja kieltolaki aiheutti sen, että sielläkin
piti sitten mennä piikkimattojen kanssa maantielle ja pysäyttää näitä trokarien autoja
tai yrittää saada kiinni hevosia, jotka kuljettivat
pirtua. Se oli melko vaarallista hommaa, niin että äitini
kanssa aina pelkäsimme, miten siinä käy.
Tässä oli takana se kaunis ajatus, että nyt suomalaisista
tulee aivan raittiita ja mitään sellaista ei enää tapahdu,
mikä oli haitta alkoholin liiasta nauttimisesta. Totuushan
oli sitten tietenkin päinvastainen. Kesti kuitenkin kai
kymmenkunta vuotta, ennen kuin siitä päästiin
eroon.
Tässä minusta on vähän samanlainen
tilanne: Lopputulos varmaan on ihan toisenlainen kuin mitä nämä kauniisti
ajattelevat hallintovaliokunnan jäsenet ovat odottaneet
tästä tulevan. Varoitan tällaisista esityksistä,
jotka tehdään idealistisessa mielessä,
eikä ajatella, mikä on se realistinen totuus maailmassa.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä ei voi olla huomaamatta,
että hallintovaliokunta on ottanut varsinaisen loppukirin,
koska meillä on nyt tässä aikamoinen
lakipaketti, jonka kaikki lait ovat valmistuneet hallintovaliokunnasta
ja monessa laissa on lukuisasti asiantuntijoita ja sitten mukana
myös paksu mietintö, niin ettei niitä ainakaan
tänä iltana ehdi läpi lukea.
Sinänsä turvallisuus, sekä ulkoinen
että varsinkin sisäinen turvallisuus, on tärkeässä asemassa
ihmisten arkielämässä ja nyt etenkin
vaalienaluskeskusteluissa. Päätarkoitus tässä on
ollut uusi järjestyslaki, johon on koottu muusta lainsäädännöstä ja
nykyisistä kuntien järjestyssäännöistä asiaa
koskevia säännöksiä. Aika selvää tekstiä on
alkoholin käyttökielto julkisilla paikoilla. Mutta
sitten valiokunta on näyttänyt voimansa, kun se
on tehnyt hallituksen esityksestä poiketen ehdotuksen seksikaupan
kieltämisestä kokonaan. Selkeä on myöskin
se mietinnössä esiintyvä näkymä,
että vain poliisilla on valtuudet hoitaa järjestystä.
Tämä on tietysti aivan oikein. Toivoa vain sopii,
että poliisi saa myös riittävät
resurssit hoitaakseen tämänkin tehtävän.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka ilta on myöhäinen,
tulen vielä käyttämään
puheenvuoron, koska muistan, että kun neljä vuotta
sitten tulin eduskuntaan, olin saanut Helsingistä ja etenkin
Kallion kaupunginosasta ja Aleksis Kiven kadulta eväitä,
että maahan tulisi saada sellainen järjestyslaki,
jolla voitaisiin kieltää tai rajoittaa julkista
alkoholin nauttimista ja myös kotikaduilla tapahtuvaa seksipalveluiden
ostoa ja tarjontaa. Uskon, että valtakunnallisestikin nämä ongelmat
tulivat kaikkien tietoisuuteen, ja tiedämme, että monille
ihmisille huolet ovat olleet todellisia, kun kotikadut yhtäkkiä muuttivat
luonnettaan ihmisten odotuksiin nähden nimenomaan täällä Kallion
kaupunginosassa.
Valiokunnan puheenjohtaja ed. Väistö esitteli mielestäni
hyvin ansiokkaasti tämän lain ja valiokunnan työskentelyn.
Hän rajasi nyt hyväksyttävän
järjestyslain rajat sekä rikoslakiin että erityislakiin,
alkoholilakiin. Minulle on ollut hyvin tärkeätä tämä kokonaisuus,
mutta ennen kaikkea nämä yksityiskohdat, jotka
tämänkin illan keskustelussa ovat nousseet esiin.
Helsingin kaupungilla on kokemusta siitä, että Euroopan
unioniin liittymisen jälkeen meillä vallitsi tällainen
yleinen näkemys, että olemme eurooppalaisia ja
sivistyneen siemailun julkisilla paikoilla tulee olla sallittua,
ja niinpä me muutimme kaupungin järjestyssääntöä niin,
että me totesimme, että alkoholin nauttiminen
julkisilla paikoilla on sallittua, mikäli siitä ei
aiheudu ympäristölle häiriötä.
Muistan hyvin kuuman kesän muutamia vuosia sitten, kun
Esplanadin puisto, joka on kansallisestikin tuttu paikka suomalaisille,
muistutti enempi rantalomakohdetta kuin kaupunkipuistoa tuon citykaupungin
keskellä.
Niinpä Helsingin kaupunginvaltuusto joutui muuttamaan
järjestyssääntöä siten,
että nyt vallitseva järjestyssääntö toteaa
vain, että alkoholin nauttiminen julkisella paikalla on
kielletty. Samoin järjestyssäännöllä Helsingissä haluttiin myös
kadulla tapahtuvaa seksipalveluiden ostoa ja tarjontaa rajoittaa
ja se todettiin kielletyksi järjestyssäännössä.
Yksikään kaupunkilainen ei ole, arvoisa puhemies,
tästä meitä Helsingin valtuutettuja moittinut.
Sen sijaan aikaisemmin tuli hyvin paljon moitteita siitä väljemmästä suhtautumisesta.
Muistan myös sen, että raitiovaunut ja kaupungin
sisäisessä liikenteessä olevat bussit
olivat helposti näitä, sanotaanko, juhlanpito-
ja bailauspaikkoja. Tähän minunkin asenteeseeni
nyt ei vaikuta se, että minä haluaisin moralisoida
asiaa, mutta lähinnä ajattelen, että etenkin
tiiviisti rakennetussa kaupungissa yhteiset torialueet ja myös
puistot ovat niitä kaupunkilaisten yhteisiä olohuoneita.
Hiukan olen pettynyt siihen, että järjestyslaki,
joka on nyt käsittelyssä, ei voinut mennä myös
näiden puistojen ja metsiköiden osalta tuohon
kieltoon. Ymmärrän sen perustuslakivaliokunnan
näkemyksen, että kun meillä on kuitenkin
näitä kansallisia juhlatapahtumia ympäri
maata ja Helsingissäkin, vappu, uusivuosi, taiteiden yöt,
jolloinka poliisi on joutunut katsomaan läpi sormien asioita,
niin jos laissa kielletään puistoissakin tapahtuva,
muita häiritsemätön alkoholin nauttiminen,
niin saattaisi olla ongelmia.
Haluan kyllä poliisin toimintaedellytyksistä vielä todeta,
että nyt tämä laki antaa torialueille, liikenneväylille
ja katualueille poliisille selkeät toimintavaltuudet, mutta
saattaa olla, että puistojen ja metsiköiden osalta
tulee tulkintaongelmia. Tiedän, että ne saattavat
sitten helposti johtaa asukkaiden kasvavaan huoleen tässä suhteessa.
Tuohon ed. Anderssonin puheenvuoroon vielä haluan todeta,
että kun hallintovaliokunnassa tästä keskustelimme,
meistä oli kuitenkin hyvä, että tämä katuprostituutio
saa saman aseman kuin tuo alkoholin nauttiminen eli se häiriön
aiheuttaminen saatiin tasavertaisesti sieltä pois. Kun
ajattelemme nyt, että uusi eduskunta aloittaa ennen kesäkautta,
niin onhan se hyvä, että tällä lailla
voidaan kumota ne paikalliset järjestyssäännöt
ja saada yhteneväinen käytäntö ja
laki sen pohjaksi koko maahan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuosta, mihinkä ed. Rakel Hiltunen
lopetti, on sitten hyvä oma puheenvuoro käynnistää.
Nimittäin pidän erinomaisen hyvänä sitä,
että nämä kunnalliset järjestyssäännöt
nyt siirtyvät historiaan tässä asiassa
ja siirrytään valtakunnallisesti yhtäläiseen
käytäntöön. Pidän myöskin
hyvänä sitä, että rajat tulevat
suhtkoht selviksi, eivät kuitenkaan aivan äärimmilleen
viedyiksi. Erittäin hyvänä pidän
sitä, että tämä mietintö näyttää olevan
yksimielinen, koska jos tästä olisi nyt äänestetty,
niin se mitä todennäköisimmin olisi provosoinut
sen, että sitten seuraavassa eduskunnassa tämä asia
tulee jälleen tavalla tai toisella esille. Yksimielisyys
taannee sen, että nyt ruvetaan hankkimaan tästä kokemuksia
ja tietoja.
Kuitenkin totean sen, että yksi asia on selvä tästä kaduilla
juopottelusta: kun se tällä tavalla kielletään,
niin puskastahan se löytyy, elikkä ei se ilmiö siitä yhtään
mihinkään häviä.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan niin kuin ed. Pulliainen sanoi
ed. Rakel Hiltusen puheenvuoron jälkeen, että on hyvä käynnistää oma
puheenvuoro siitä, niin minunkin on hyvä käynnistää oma
puheenvuoroni siitä, mihin ed. Pulliainen jäi.
Minusta ihan kokonaisuudessaan tämän lainsäädännön
yhteydessä on kyllä syytä pohtia sitä,
onko laki sen kaltainen viesti, jota totellaan ja joka toimii niin
kuin laki on tarkoitettu, vai onko tämä sellainen
laki, joka hiukan pitemmällä tähtäyksellä — ja
myönnän meneväni vähän
heikoille jäille nyt — toimii sillä tavoin,
että lain kunnioitus vähenee, toisin sanoen, lainsäädäntö,
joka sisältää säädöksiä,
joita on mahdoton valvoa. Tämä koskee alkoholin nauttimista,
mutta aivan erityisesti tämä koskee tätä ihmiskauppaa,
naiskauppaa, johon täällä muun muassa
ed. Andersson puuttui.
Hiukan minulle myös särähti korvaan
se, kun ed. Rakel Hiltunen muuten erinomaisessa puheenvuorossaan
aika automaattisesti rinnasti tämän naiskaupan
ja alkoholin nauttimisen. Minun mielikuvissani ei samaan lauseeseen
eikä oikein vierekkäisiinkään
lauseisiin hyvin sovellu, että käydään
kauppaa ihmisillä tai käydään
kauppaa alkoholilla. Minusta ne ovat aivan eri mittakaavan asioita.
Ymmärrän hyvin, arvoisa rouva puhemies, että ed.
Rakel Hiltunen ei tätä tarkoittanut, mutta hänen
puheestaan jäi vähän sellainen kuva.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä kuin
ed. Rakel Hiltunen täällä, että tämä tulisi
säätää joka paikkaa koskevaksi
kielloksi. Nämä puistot ovat valitettavasti sellaisia
paikkoja, että nyt se juopottelu kertyy sinne entistä enemmän,
enkä voi ymmärtää tätä,
että tämä laajennus jätettiin
tekemättä. Täytyy kyllä sanoa
kiitos valiokunnalle siitä, että yleensä päästiin
näinkin pitkälle tässä asiassa, koska
vaikutti ihan selvästi siltä, että näinkään hyvää lakia
ei olisi saatu aikaan.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kekkonen otti esiin sen asian,
jonka osalta olisin halunnut, että valiokunnassa olisi
ollut aikaa enemmän pohtia oikeastaan sitä isoa asiaa,
miten tämä vaikuttaa tosiaan siihen, pidetäänkö lakeja
semmoisina, että niitä pitää aina noudattaa
viimeisen päälle, vai voiko niissä joustaa.
Minusta pitäisi olla niin, että aina viimeisen päälle
eikä voi joustaa. Tätä problematiikkaa
asiantuntijat toivat esiin, mutta valiokunnassa keskustelu jäi
erittäin vähälle ehkä myös
johtuen siitä, että lopussa meille tuli niin kiire
kaikkien asioiden kanssa, että piti nopeasti lyödä läpi.
Mutta se on mielestäni sääli, että siinä ei
syvempää analyysia käyty. Myös
tämä lisäys tuli aika pienellä keskustelulla.
Mutta on mielestäni tärkeää,
että tämä on yksimielinen viesti, ja
tässä lailla on kyllä erittäin
vahva funktio siinä, että se on viesti ulospäin
siitä, että päihteiden nauttiminen ei
ole mikään kansallishuvi, joka olisi suotavaa,
ja naiskauppa vielä vähemmän. Se on ehkä tässä se vahvin
asia, että se on viesti. Toivotaan, että tämä viesti
on niin vahva, ettei sitten tule ongelmaa siinä, että koetaan
tämä laiksi, jota ei ole pakko noudattaa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on todella oikea,
koska se lähtee siitä, että alkoholin
nauttiminen julkisilla paikoilla on ehdottomasti kielletty. Se on kansalaisten
turvallisuuden kannalta jo hyvin tärkeä asia,
koska tänä päivänä niin
sanotut juopot ja huumeitten väärinkäyttäjät
ovat vaaraksi meille muille normaalikansalaisille yleisillä paikoilla.
Siinä mielessä tämä hallituksen
esitys turvallisuuden edistämiseksi yleisillä paikoilla
on aivan oikeaan osunut.
Mitä sitten naiskauppaan tulee, niin olen sitä mieltä,
että on aivan oikein, että se kielletään, mutta
tässä asiassa varmasti käy samalla tavalla kuin
Ruotsissa, että naiskauppa menee maan alle. Siinä mielessä sitten
nämä naiskaupan uhrit joutuvat erilaiseen asemaan
kuin nyt tällä hetkellä. Lainsäätäjän
kannalta on hankalaa, että kun meillä ei ole varaa
lisätä valvontaa poliisitoimen puolella, siinä mielessä valvonta
jää jatkossa puutteelliseksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi turvallisuuden edistämistä yleisillä
paikoilla
koskevien säännösten uudistamiseksi on
erityisen aiheellinen, kannatettava, ja hallintovaliokunnan mietintö on varsin
onnistunut tässä asiassa. Kansalaiset kokevat
yhä lisääntyvässä määrin
turvattomuutta, väkivallan uhkaa, ja myös tilastot
osittain osoittavat tämän. On paljon ihmisiä,
jotka eivät uskalla liikkua kaduilla iltamyöhällä,
kokevat turvattomuutta muutoinkin, ja vaikka ihminen vain kokee
turvattomuutta, niin se on hänen subjektiivinen todellisuutensa.
Näyttivätpä tilastot miltä tahansa,
ihmisen elämää ja käyttäytymistä säätelee se,
millaiseksi hän subjektiivisesti kokee ympäristönsä.
Jos kansalaiset kokevat turvattomuutta, se on hyvin vakava asia.
Tällä hallituksen esityksellä on
haluttu osaltaan luoda turvallisuutta, jota tulee kaikin tavoin voida
edistää. Meillä on ongelma se, että meillä on
liian vähän poliiseja ja sitten poliisien määrärahat
ovat edelleen liian vähäiset. Poliiseja valmistuu
koulutuksesta, mutta he eivät pysty saamaan työpaikkoja.
Tämä on epäkohta. Samoin poliisit tarvitsisivat
välineitä ja resursseja. Näitä pitäisi
voida osoittaa aivan toisella tavalla enemmän kuin nyt
on.
Kansalaiset kokivat vanhastaan erittäin hyväksi
sen, että oli jalan partioivia poliiseja. He loivat turvallisuutta
ja lähituntumaa ympäristöön.
Poliisi toki sanoo, että autolla liikkuva poliisipartio
pystyy liikkumaan paljon laajemmalla alueella kuin kävelevä poliisipartio.
Osaltansa se on totta, mutta ihmisille kävelevä poliisipartio luo
kuitenkin enemmän turvallisuutta. Poliisi pitäisi
saada kontaktiin ihmisten kanssa, ja parhaiten se toteutuisi siten,
että olisi lähipoliiseja, korttelipoliiseja, jotka
tuntevat ihmiset, ja ihmiset tuntevat heidät. Tämä ei
ole vain maaseudun kysymys, vaan tämä koskee ennen
kaikkea taajamia ja lähiöitä. Poliisin
työssä on tavattoman suuri etu, jos poliisi voi
tuntea olosuhteet ja ne ihmiset, joiden parissa hän työskentelee.
Samoin on tavattoman suuri asia yhteiskunnan kannalta ja nimenomaan
nuorison kannalta, että ihmiset näkevät
tutun poliisin. Nuoriso voi saada poliisimiehestä tai -naisesta
hyvää esikuvaa, aikuisen mallia, elämään,
ja tämä myös luo osaltaan turvallisuutta.
Sen takia hallituksen esityksen lainsäädännöt
ovat hyvin onnistuneita.
Mielestäni päihteitten nauttiminen julkisella paikalla
pitää tehdä selvästi kielletyksi.
Poliisi tarvitsee välineet, joilla se voi puuttua tilanteisiin.
Silloin, jos alkoholin nauttiminen on julkisella paikalla kielletty,
siihen puuttuminen on selvä. Jos puhutaan vain häiritsevästä alkoholin nauttimisesta,
niin jää aina sitten se tulkinta, mikä on
häiritsevää. Alkoholin käyttäjä itse
ei ainakaan koe käyttäytymistään
tai käytöstään häiritseväksi,
mutta joku toinen saattaa sen kokea ja nimenomaan jopa sitten vieroksuu
tiettyjä puistonpenkkejä tai muita vastaavia paikkoja,
jotka on yhteiskunnan varoilla hankittu paikkakunnan viihtyvyyden
luomiseksi. Jos nämä tulevat alkoholin nautiskelun
paikoiksi, niin kyllä se on silloin koko yhteiskunnan kannalta
ikävä asia. Samoin nuorison kasvatuksen kannalta
tarvitaan selkeät esikuvat siitä, mikä on
hyväksyttävää ja mikä ei
ole hyväksyttävää, joten alkoholin
nauttiminen julkisella paikalla on aiheellista saada kaikissa olosuhteissa
kielletyksi.
Kun täällä on viitattu prostituutioon
ja muuhun, nämä ovat ikäviä asioita,
jotka olivat aikoinaan kauan sitten eduskunnassa ennakoitavissa, kun
irtolaislaki kumottiin. Silloin jo valveutuneimmat kansanedustajat
ja poliisimiehet ennakoitsivat, mihin tilanne aikanaan tulee menemään.
Nyt näistä ovat ensimmäiset merkit olleet jo
vuosikausia nähtävissä ja kaupunginosien kunnialliset
kansalaiset ovat joutuneet kokemaan tilanteen, mihin sitten on jouduttu.
Meidän on lainsäädännöllä annettava
virkavallalle selvät säännökset,
joiden mukaan menetellä, mutta samalla lainsäädännön
tulee antaa myös kansalaisille selkeä viesti,
mitä yhteisesti olemme lakien ja asetusten kautta asioista
sopineet, jotta voimme niin toimia, että yhteiskuntamme
olisi turvallinen kaikille kansalaisille, korostan, kaikille kansalaisille.
Useinhan ajatellaan, että jos minä koen oloni
turvalliseksi, niin kellään muulla ei ole turvattomuutta.
Meidän pitää ajatella niitten lähimmäisten
kannalta, jotka kokevat turvattomuutta, ja luoda turvallisuutta
kaduille, koko yhteiskuntaan, ja sitä kautta vahvistaa
Suomen yhteiskuntajärjestyksen hyvää mainetta
maailmassa.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen pohti vaihtoehtoja, lisääkö vai
vähentääkö laki, jota ei voida
täysin ja riittävästi valvoa, yleistä lain
kunnioitusta. Tämä on hyvä kysymys, mutta
ei kai, kun johonkin tiettyyn tarkoitukseen pyritään,
voida lakia jättää vain sen takia säätämättä,
että sitä ei ehkä tällä hetkellä voida riittävästi
valvoa.
Toivon edelleen, kuten äskeisessäkin puheenvuorossa,
että saadaan poliisille lisää resursseja.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Oinonen käsitteli hyvin
turvallisuuskysymystä kaduilla. Mutta minä lähtisin
siitä, että lasten ja nuorten kasvatuksessa pitäisi
puuttua jo alkuvaiheessa alkoholinkäytön ongelmiin ja
periaatteessa kasvattaa lapset niin, että he eivät
käyttäisi alkoholia lainkaan. Samoin huumeitten
käyttö pitäisi kotien ja koulujen välityksellä pystyä jo
kasvatusvaiheessa hoitamaan, että lapset eivät
sortuisi siihen. Varsinkin yleisillä paikoilla, kun isot
nuorisojengit innostuvat ryyppäämään,
epäilen, että mikään laki ei
estä heidän käyttäytymistapojaan
julkisilla paikoilla. Mutta tämä kuitenkin on
viesti niin vanhemmille kuin sille nuorisolle, jolle muun muassa
tämä asia on kohdennettu, ja muille aikuisille.
Siinä mielessä valtiovallan viesti on selvä,
että julkisilla paikoilla yleisen turvallisuuden takia
alkoholin ja päihteitten käyttö on jyrkästi
kielletty.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ihamäki esitti aivan perustavaa
laatua olevan kysymyksen. Ei todellakaan lakia voi jättää laatimatta
siksi, että sitä ei voi valvoa. Sehän olisi
vallan merkillinen perustelu. Mutta jos lainsäätäjä unohtaa
sen, että se teoria, mitä laki edustaa, ei ole
millään tavoin siirrettävissä käytäntöön,
mitä valvonta edustaa, silloin lainsäätäjä tekee
huonoa lainsäädäntöä.
Mielestäni, toistan sen, tässä lainsäädännössä kuljetaan
nyt vähän sitä rajaa pitkin. Mutta en
yritä, ed. Ihamäki, sanoa sitä, että tämä laki
olisi pitänyt jättää laatimatta
tästä syystä.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Oinonen puhui puistonpenkeistä. Minun
on aivan pakko korjata, että edelleen on se tilanne, että puistonpenkillä alkoholin
käyttö on sallittua, jos se ei ole häiritsevää,
elikkä poliisi joutuu siellä punnitsemaan, onko
se häiritsevää vai ei.
Sitten vielä siitä, halutaanko tällä putsata
pois kaikki alkoholin käyttäjät, siis
kunnon pultsarit, kadun kuvasta ja puistoista. Oikeastaan jos ajatellaan
lasten kasvatusta, kun ed. Kuosmanen pohti, miten pitää kasvattaa
lapsia, niin onko mitään tehokkaampaa tapaa kasvattaa
lapsia ymmärtämään, miksi alkoholi
ei ole hyvää, kuin se, että he todella
näkevät näitä oikeita pultsareita, näkevät,
mihin tämä johtaa? Oikeastaan mielestäni
ei ole mikään tavoite, että putsataan
pultsarit pois silmistä, vaan se, että tämmöinen
ylenpalttinen juhliminen kaduilla ja joka paikassa olisi se, mikä olisi
poissa. Eli jos meillä on joku ongelma, niin sitä ei
tarvitse kätkeä, mutta tässä pitää olla
jokin järjestys, että tiedämme, missä asia menee
ja missä menee raja.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Olen ed. Anderssonin kanssa siitä asiasta samaa
mieltä, että parasta raittiuskasvatusta on tietysti
pultsarin näkeminen, alkoholiongelmaisen näkeminen,
joka on ihminen sinänsä. Onkin sanottu, että juoppoutta
ei suinkaan ojassa rypevä puliukko levitä — Santeri
Alkio on tämän jo sanonut — vaan sitä levittävät
ihan muut alkoholinkäyttötavat. Kukaan ei puliukosta
halua ottaa mallia.
Mutta minusta se on ongelmallinen tilanne, että jos
siellä puistossa alkoholin nauttiminen sallitaan, se taas
tulee niin epämääräiseksi ja
tulkittavaksi, että muutaman metrin henkilö siirtyy ja
sanoo, että täällä tämä on
sallittua ja tuolla ei. Ei tämmöistä lainsäädäntöä pitäisi
säätää, vaan pitäisi
olla selkeät ohjeet, joissa se kerta kaikkiaan kiellettäisiin.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta kyllä kuulostaa aika
karmealta, että mennään 70-luvulle ja
puhutaan pultsareista. Eivätköhän varoittavia
esimerkkejä ole niille lapsille siellä omassa
lähipiirissä omat vanhemmat ja lähi-ihmiset.
Haluaisin vielä tässä lain yhdestä asiasta,
töhrintävälineiden hallussapidosta, sanoa,
että nimenomaan tähän lasten ja nuorten
kasvattamiseen liittyy, vaikka se onkin lakia ja järjestystä, tämä projekti,
joka esimerkiksi meillä Helsingissä on ollut,
että poliisi, kiinteistönomistajat, lasten vanhemmat
ja nuorisotyöntekijät yhdessä puuttuvat
heti, kun tällaista tekoa havaitaan. Siitä on
erittäin hyvät seuraamukset.
Minusta tämä laki ei sulje pois sitä,
että me kannamme tällaista kokonaisvaltaista vastuuta lapsista
ja nuorista, eri viranomaiset ja sosiaalipuolen työntekijät
yhdessä, ja otamme sillä tavalla yhteistä vastuuta
omista asuinalueista.
Vielä toteaisin sen, että Helsingin kaupungissa
valitettavasti meni viime vuonna markoissa 10 miljoonaa töhryjen
poistoon, ja sillä me voisimme, jos me voisimme kohdentaa
rahat oikein, saada kouluterveydenhoidon resursseja lisättyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Oinonen piti korokkeelta puhetta,
minulle tuli semmoinen vaikutelma, että ed. Oinonen ei
ole tätä mietintöä lukenut lainkaan.
Nyt kun ed. Oinonen piti vastauspuheenvuoron paikaltaan, niin minulle
tuli sellainen vaikutelma, että hän kerkisi tuossa
kävellessään lukea tämän
mietinnön, mutta päätyi siinä aivan
toiseen tulokseen. Nyt olen hämmentynyt siitä,
että ed. Oinonen ei ole esittänyt mitään
muutosta tähän, koska hän nyt kuitenkin
näyttäisi perehtyneen tähän asiaan.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä säädös
myös lasten ja nuorten kannalta, että alkoholin
käyttö yleisillä paikoilla, kuten kaduilla
ja toreilla, on kielletty, mutta ongelmallista on tämä,
että se puistossa voidaan sallia. Mutta jos lapsi menee
isänsä kanssa esimerkiksi jääkiekko-otteluun,
jossa ryypätään olutta sen kun ehditään,
(Ed. Kekkonen: Kaksin käsin!) niin se, jos mikä,
on malliviestintää tälle nuorelle, että alkoholin
käyttö kuuluu jääkiekko-otteluun
ja urheiluun.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hämmästyin ed. Anderssonin
ja ed. Oinosen puhetta siitä, että lasten kasvatuksessa
alkoholin väärinkäyttäjät — mainitsitte
niin sanotut pultsarit — ovat varoittavia esimerkkejä lapsille
kasvatuksessa. Kyllä tilanne on aivan toinen. Perhesiteistä,
mitkä lapsen ympärillä ovat, lapset ja
nuoret ottavat mallin. Hämmästynyt olen edelleen,
että tämmöisiä puheenvuoroja
vielä käytetään, että pultsari-sanaa
käytetään alkoholin väärinkäyttäjistä.
Itse olen ollut kauan kunnanvaltuutettuna ja kaupunginvaltuustossa. Meillä Kouvolassa
yhtään alkoholin väärinkäyttäjää,
niin sanottua pultsaria, ei ole ilman yömajaa. Meillä on
viimeisen päälle rakennettu märkäosastot
ja kuivat osastot ja yhteiskunta erittäin hyvin huolehtii
kaikista. Siinä mielessä minä olen tyytyväinen.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Pyydän anteeksi väärää sananvalintaa. Ehkä se
johtui äidinkielestäni.
Alkoholin väärinkäyttäjillä on
yömaja ihan siinä vieressä, missä minä asun.
Mielestäni, jos ajatellaan, mikä on lasten kasvatuksessa
tärkeintä, se on se, että perheissä annetaan
mallia, mutta toivottavasti oikeaa mallia eikä varoittavaa
mallia. Se ed. Hiltusen puheenvuorossa pelotti. Eiväthän
vanhemmat toivottavasti sitä varoittavaa mallia anna, mutta
se on aika usein todellisuus, että vanhemmat ryyppäävät
kotona ja heittävät lapset ulos ja nämä lähtevät
ryyppäämään kadulle. Se kaikkein
pelottavinta onkin.
Mutta jos ajattelee tätä esimerkkiä,
josta puhuin, voin selventää sen niin, että kun
näiden pienten lasten kanssa kävelen päivittäin
ohi tämän talon ja alkoholin väärinkäyttäjät
istuvat siellä ulkona päivisin, niin siitä tulee
luonnollinen keskustelu joka ikinen kerta siitä, miten
käy, jos polttaa paljon tupakkaa ja juo paljon alkoholia.
Jos ei muuten tulisi puhuttua lasten kanssa, niin se, että on
jokin konkretia tähän asiaan, on ehkä yksi
tapa mielestäni. Olen tosi iloinen, että he ovat
siinä lähellä meitä. He ovat
vielä sellaisia ystävällisiä,
vanhempia herroja useimmiten.
Mutta se on se kaikkein pelottavin asia, että alkoholinkäyttö on
joku semmoinen tabu, joku semmoinen salainen, ihmeellinen, mielenkiintoinen
asia, että kun siihen törmää ensimmäistä kertaa
muiden nuorten joukossa ja koskaan ennen ei ole nähnyt,
mihin se voi johtaa, se vasta on mielenkiintoista ja ei ole yhtään
varoittavaa esimerkkiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tietysti sana pultsari on vähän
tuommoinen alatyylin sana ja ehkä vähän
vanhahtava, kuten puliukkokin. Aikoinaan oli kasku, että eräs tällainen
puliukko lausui, että anteeksi, en ole puliukko, olen puistokemisti.
Mutta voidaan puhua alkoholin väärinkäyttäjistä.
Se ehkä lienee yksi tuommoinen ehkä parempi ja
asiallisempi ilmaisu. Joka tapauksessa on niin, että jos
nuori ja lapsi näkee henkilön, joka on selvissä päälle
näkyvissä ongelmissa tämän väärinkäytön
vuoksi, hän tuskin vähänkään
järkevänä henkilönä haluaisi
ottaa tästä mallia. Kukaan tuskin on koskaan aikonut
ryhtyä alkoholin väärinkäyttäjäksi. Kaikki
siihen ovat eri syistä ajautuneet. Tämä on aina
onnettomuus ja ongelma. Mutta toivon, että yhteiskunta
lainsäädännöllään
viestittäisi selkeästi, mitä se tahtoo.
Yleiskeskustelu päättyy.