1) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2003
Liisa Jaakonsaari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunnan mietintö hallituksen
kertomuksesta vuodelta 2003 käsittelee pääasiassa
komission ja unionin jäsenmaiden kehityspolitiikkaa. Euroopan
unionihan on maailman suurin kehitysavun antaja, joten on erittäin
tärkeää, että eduskunta on hereillä ja
tietoinen siitä, minkälaista unionin kehityspolitiikka
on.
Mutta ennen kuin menen siihen, haluaisin kuitenkin todeta, että ulkoasiainvaliokunta
on mietinnössään kiinnittänyt
huomiota yleisellä tasolla tähän kertomusmenettelyyn
ja siihen liittyviin lausumaponsiin. Valiokunta on todella huolissaan
hallituksen vastausten sisällöistä ja
valmisteluista. Minusta kannattaa eduskunnan keskittyä tähän
parlamentaariseen valvontaan, joka on kansanedustajan tärkein
tehtävä. On erittäin tärkeätä,
että esimerkiksi Matti Ahteen toimikunta on ryhtynyt tätä talouden
valvontaa ja budjetin ja valtiontalouden tarkastuksen yhtymäkohtia
pohtimaan uudelleen. Samaten minusta on tärkeää, että muitakin
tämmöisiä parlamentaarisen valvonnan
foorumeita tarkastellaan uudelleen. Erityisesti tämän
hallituksen kertomuksen, joka tarjoaa ainutlaatuisen foorumin eduskunnan
ja hallituksen väliseen vuoropuheluun, lausumaprosessia
tulisi uudistaa sekä sisällön että menettelytapojen
osalta, jotta se vastaisi perustuslain hengen mukaisesti parlamentaariselle
valvonnalle asetettuja vaatimuksia. Ministeri Lehtomäki
ja ministeri Tuomioja, kun eduskunnan lausumiin hallitus antaa vastauksen,
niin en tiedä, mistä uunista se vastaus tulee,
mutta niistä ei tahdo saada yhtään mitään
selvää, mikä on hallituksen tahto ja
hallituksen vastaus eduskunnan linjauksiin.
Haluaisin myös nyt kiinnittää huomiota
siihen, että kaikille kansanedustajille on jaettu työhuoneisiin
kehityspoliittisen toimikunnan lausunto Suomen kehityspolitiikasta.
Pidän tämän kehityspoliittisen toimikunnan
työtä erittäin arvokkaana. Se on ajankohtainen
ja sisältää tärkeitä suosituksia
ja toimii erittäin hyvin tämänkin keskustelun
taustana. Toimikunta on toiminnallaan osoittanut, kuinka tärkeää on,
että kehitysyhteistyön toimeenpanoa seurataan
aktiivisesti ja laajapohjaisesti. Keskustelu kehityspolitiikasta ja
sen painopisteistä ja resursoinneista on erityisen ajankohtainen
nyt, kun tänään vietetään
kansainvälistä naistenpäivää ja
torstaina neuvotellaan budjettikehyksistä. Nyt on eduskunnalla mahdollisuus
todellakin evästää hallitusta, mitä tulee
kehityskysymyksiin.
Valiokunta on mietinnössään nostanut
esille useita kysymyksiä, joista nyt esille otan muutamia,
ensinnäkin sen, että kehitys on tärkeä osa turvallisuutta.
Me olemme turvallisuuspoliittisen selonteon yhteydessä keskustelleet
laajan turvallisuuden käsitteestä. Kehitysyhteistyö on keskeinen
osa tätä laajaa turvallisuuskäsitettä. Turvallisuuden
kannalta on erittäin keskeistä kiinnittää huomiota
eriarvoisuuden poistamiseen. Valiokunta on korostanut, että pitkäjänteisellä,
konfliktien syihin paneutuvalla ja tehokkaalla kehitysyhteistyöllä voidaan
tukea tasa-arvon toteutumista sekä oikeusvaltioperiaatteiden ja
ihmisoikeuksien vahvistamista, joka on erittäin tärkeä edellytys
turvallisuudelle ja rauhalle.
Kehitys- ja tuloerojen lisääntyminen vaikuttaa
monien ongelmien ja kriisien taustalla. Kehityserot nousevat yhä tärkeämmiksi
haasteiksi myös globalisaatiohallinnassa. Kehitysyhteistyötä ja
kriisinhallintaa ja niihin käytettäviä voimavaroja
ei saa asettaa keinotekoisesti vastakkain. Nämä toiminnat
täydentävät toisiaan pyrittäessä yhteiseen
tavoitteeseen: inhimillisesti kestävään
kehitykseen turvallisessa ympäristössä.
Suuriin käytännön haasteisiin kuuluu
humanitaarisen avun turvaaminen vaikeissakin tilanteissa. Avun hallinnointiin
liittyy edelleen käsittämättömiä,
osin byrokraattisia esteitä, kuten olemme kauhuksemme voineet
havaita myös Aasian katastrofin yhteydessä.
Arvoisa eduskunta, sitten avun määrään.
Muun muassa YK:n vuosituhatprojektin raportti, niin sanottu
Sachsin raportti, josta eduskunnallekin tällä viikolla
lähemmin informoidaan, osoittaa, että vuosituhatjulistuksen
tavoitteita köyhyyden vähentämiseksi
ei pystytä saavuttamaan, mikäli kehitysavun määrää ei
nosteta. On erittäin tärkeää,
että Suomi tukee määrällisesti
kunnianhimoisen tavoitteen asettamista niin kansallisesti kuin EU:ssa.
Tämä edellyttää Suomen kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvattamista suunniteltua nopeammalla tahdilla. Jos ja kun Suomi
putoaa EU:n keskimäärästä kehitysavun
määrärahojen suhteen, sillä on
vaikutuksia, ja jo nyt tiedetään, että Suomi
ikään kuin downgreidataan, Suomen arvo
alenee, juuri sen takia, että olemme väärässä seurassa,
mitä tulee kehitysapuun.
Kehitysongelmien ratkaiseminen edellyttää pitkäjänteistä ja
kokonaisvaltaista toimintaa. Valiokunta on korostanut, että Suomi
on kansainvälisesti sitoutunut edistämään
kehitysyhteistyön johdonmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä.
Myös viime syksyn budjettikäsittelyssä valiokunta kiinnitti
huomiota sekä avun bkt-määrään
että politiikan johdonmukaisuuteen. Valiokunta katsoi,
että uskottavan ja johdonmukaisen kehityspolitiikan tulee
heijastua vuoden 2006 talousarviossa, jonka suuntaviivoista päätetään
huomenna, ja erityisesti todellakin näitä suuntaviivoja asettavissa
budjettiraameissa. Valiokunta korosti, että hallituksen
tulee toimia aktiivisesti niin, että 0,7 prosentin bkt-taso
kehitysyhteistyömäärärahoissa
vuoteen 2010 mennessä voidaan saavuttaa. Valiokunta on
johdonmukaisesti korostanut, että Suomen tulisi lisätä kehitysapuaan
vähiten kehittyneille maille 0,15 prosenttiin bruttokansantuotteesta.
Kuten tuossa alussa sanoin, Euroopan unioni on merkittävin
kehitysmaiden kumppani kehitysavun, kauppavaihdon ja suorien investointien määrällä
mitattuna.
Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden osuus
on 55 prosenttia kaikesta virallisesta kansainvälisestä kehitysavusta.
Unionin uusi perustuslaillinen sopimus vahvistaa kehitysyhteistyön
asemaa Euroopan unionissa. Tämän tulee näkyä kehitysyhteistyön
toteutuksessa. Kehitysyhteistyön tulee säilyä itsenäisenä politiikkalohkona,
eikä sen tavoitteita tule asettaa alisteisiksi muille ulkosuhteille.
Unionin ulkoministerin ja hänen alaisensa ulkosuhdepalvelun luomat
mahdollisuudet integroida kehitysyhteistyön tavoitteet
entistä paremmin muihin EU:n ulkosuhteisiin johdonmukaisuuden
edistämiseksi käytetään kokonaisuudessaan
hyväksi. Ottaen huomioon unionin kehitysyhteistyön
kasvava merkitys ja Suomen rahoitusosuuden suuruus on tärkeää,
että EU:n kehitysyhteistyötä seurataan tiiviisti
ja sen kehittämiseen vaikutetaan aktiivisesti avun tuloksellisuuden
ja kehitysasioiden johdonmukaisuuden huomioon ottamisen varmistamiseksi.
Ulkoasiainvaliokunnan keskeinen teesi EU:n kehitysyhteistyötä käsitelleessä mietinnössä
on, että kehityksen
edellytyksiin kuuluu myös johdonmukaisuus muilla politiikan
alueilla. Yhteisön kauppa-, maatalous-, ympäristö-
ja maahanmuuttopolitiikassa tulee kehitysmaiden edut huomioida nykyistä paremmin.
Tämä johdonmukaisuus on myös tämän
alussa mainitsemani kehityspoliittisen toimikunnan raportin keskeinen viesti.
Kehityspolitiikan päätavoitteen tulee olla köyhyyden
vähentäminen ja viime kädessä sen poistaminen
sekä ihmisoikeuksien kunnioitus ja demokratian, oikeusvaltion
ja hyvän hallinnon edistäminen sekä konfliktien
ehkäiseminen.
Valiokunta on myös johdonmukaisesti korostanut, että hiv—aids-painopisteen
toteuttaminen kokonaisvaltaisesta näkökulmasta
on tärkeää, ja tukee tämän
painopisteen nostamista tuleviin EU:n puheenjohtajuusohjelmiin.
Toivomme, että myös Suomi on tässä aktiivisesti
edesauttamassa. Suomen tulee pyrkiä siihen, että myös
EU kokonaisuudessaan sitoutuu kehitysyhteistyömäärärahojen
nostamiseen vuoden 2006 jälkeen. Valiokunta pitää erityisen
tärkeänä, että köyhimpien
maiden osuutta EU:n kehitysyhteistyömäärärahojen
vastaanottajana lisätään ja Afrikan,
tuon unohdetun mantereen, painoarvoa kasvatetaan.
Arvoisat edustajat, lopuksi tästä avun hallinnoimisesta.
Unionin kehitysyhteistyön laadun parantamisessa ja vaikuttavuuden
lisäämisessä keskeinen haaste on hallinnon
tehostaminen. Osa tätä prosessia on Euroopan kehitysrahaston
siirtäminen osaksi unionin budjettia. Hallintoa uudistettaessa
on huolehdittava siitä, että avun määrä ei
laske eikä köyhimpien maiden tilanne huonone.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tullut esille suuria puutteita
myös kansalaisjärjestöjen avustushakemusten
käsittelyssä ja menettelytavoissa. Valiokunta
pitää yhteisön kehitysavun hallinnoinnin
ongelmia vakavina ja edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin, jotta komission hallinnon uudistus toteutuu
käytännön tasolla ja kattaa myös
kansalaisjärjestöjen toiminnan.
Arvoisa puhemies! Huomenna on todellakin kehysriihi ja tänään
kansainvälinen naistenpäivä, ja tämä kannustakoon
eduskuntaa käymään vilkasta keskustelua
Suomen kehityspolitiikan ja unionin kehityspolitiikan suunnasta.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä asia, että tämä kehitysyhteistyökertomus
ajoittuu pari päivää hallituksen kehysriihen alle,
koska valitettavasti tilanne on se, että Suomi on omassa
tavoitteenasettelussaan jäljessä siitä päämäärästä,
jonka puheenjohtaja Jaakonsaari jo täällä lausui,
että Suomen kehitysyhteistyöhön osoitettavat
määrärahat nousisivat vuoteen 2010 mennessä 0,7:ään
prosenttiin bruttokansantuotteesta. Jos emme ota huomioon EU:n uusia jäsenmaita,
niin me olemme alle EU:n keskiarvon tässä suhteessa,
ja se merkitsee muun muassa sitä, kuinka hyvin ja herkällä korvalla
Suomea kuunnellaan silloin, kun me esitämme omia näkemyksiämme
kansainvälisen yhteisön eri kokouksissa, konferensseissa.
Suomen kehityspolitiikan päätavoite on köyhyyden
vähentäminen, ja Suomi on sitoutunut YK:n vuosituhattavoitteisiin.
Nämä tavoitteet ovat todella tärkeitä,
koska ne puuttuvat ihmisten perustarpeisiin ja perusoikeuksiin,
kysymykseen siitä, nähdäänkö nälkää,
saadaanko puhdasta juomavettä, onko mahdollisuus koulutukseen, mikä on
tasa-arvotilanne sukupuolten välillä, mikä on
lasten ja äitien terveydentila jne. Näitä asioita
Suomi edesauttaa kehitysavullaan, ja näitä asioita
koko kansainvälinen yhteisö, YK:n jäsenmaat,
on sitoutunut edistämään. Yksi näistä kahdeksasta
vuosituhatjulistuksen tavoitteesta kehottaa globaaliin kumppanuuteen,
kehottaa ja velvoittaa rikkaimmat maat sitoutumaan kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvattamiseen, vähiten kehittyneiden maiden erityistarpeiden
huomioon ottamiseen. Tärkeä kysymys on tietysti
myös se, että kehitysyhteistyön ohella
monet muut politiikkalohkot vaikuttavat alikehittyneiden maiden elinolosuhteisiin,
ja siitä syystä on tärkeää nähdä kehityspolitiikka
monen eri politiikkalohkon yhdistelmänä.
EU:lla on luonnollisesti omat tavoitteensa, ja ulkoasiainvaliokuntahan
korostaa sitä, että Suomi olisi aktiivinen, seuraisi
aktiivisesti EY:n kehitysyhteistyötä, ja tähän
on tietysti mahdollisuus Suomen puheenjohtajakaudella, johon valmistautuminen
on aloitettu jo nyt. Siksi herätti ihmetystä se,
että Suomen EU-politiikan painopisteissä tänä vuonna
kehitysyhteistyötä ei ollut lainkaan mainittu,
ja mielellään kuulisinkin ulkomaankauppa- ja kehitysyhteistyöministeri
Paula Lehtomäeltä siitä, millä tavalla
tämä laiskanläksy ulkoasiainvaliokunnassa
on otettu varteen ja miltä näyttää tilanne
kehysriihen suhteen. Siihen me emme ehkä tänään
saa vastausta, vaan saamme sen loppuviikosta. Joka tapauksessa olemme jäljessä siitä
tavoitteesta,
jota valtioneuvos Harri Holkerin johdolla esitettiin, että tähän
tavoitteeseen edettäisiin sillä tavoin, että ensi
vuonna bkt-osuus olisi 0,55 prosenttia, ja näin ollen 0,05:n kasvuvauhdilla
pääsisimme tähän tavoitteeseen, johon
meitä velvoittaa tämä sitoutumisemme köyhyyden
vähentämiseen ja YK:n vuosituhattavoitteisiin.
Meillä on paljon hyviä esimerkkejä siitä,
kuinka nimenomaan ruohonjuuritasolta lähtevät,
yhdessä kyseisen maan asukkaiden kanssa toteutetut hankkeet
kantavat hyvää hedelmää. Tänä päivänä toivon,
että ei enää nosteta esille, silloin
kun kehitysyhteistyömäärärahojen
tasosta keskustellaan, niitä hankkeita, jotka ovat epäonnistuneet siitä syystä,
että ne on viety ympäristöön,
jolla ei ole ollut valmiuksia ottaa sen kaltaista apua vastaan.
Virheistä on paljon opittu, ja tänä päivänä ymmärretään
se, mistä pitää lähteä liikkeelle.
Pitää lähteä liikkeelle koulutuksesta,
pitää lähteä liikkeelle perusterveydenhuollosta,
pitää lähteä liikkeelle puhtaan
veden saatavuudesta ja pitää lähteä liikkeelle
siitä, että sen alueen, kylän tai laajemman
alueen, asukkaat ovat motivoituneita, osallistuvat projektiin, kohentavat
itse oman maansa olosuhteita.
Valtakunnan tasolla avunsaajamaan kohdalla on erittäin
olennaista se, että myös avunsaajamaan politiikka
tähtää köyhyyden vähentämiseen.
On tärkeätä myös esimerkiksi
yhden suurimman vitsauksen eli hiv-aidsin kohdalla, että maan
poliittinen johto tunnustaa tämän ongelman laajuuden,
sitoutuu niihin kaikkiin välttämättömiin
toimenpiteisiin, joita tarvitaan, jotta kyseisen maan tulevaisuus
ei romuttuisi siitä syystä, että aktiiviväestöä,
niitä, jotka tekevät työtä,
on niin vähän, että maan elinkeinoelämä ei tästä syystä kykene
kehittymään. Eli meillä jokaisella tässä salissa
on vastuu omassa elinpiirissämme tuoda esille ne syyt,
miksi Suomen, vaikka meillä on omat vähätuloisemme,
on omat avuntarvitsijamme, miksi meidän tulee täyttää omat
velvoitteemme ja päästä tähän
0,7 prosenttiin vuoteen 2010 mennessä.
Ed. Eva Biaudet merkitään
läsnä olevaksi.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Puhemies! On erinomainen asia, että ulkoasiainvaliokunta
on painottanut juuri Euroopan unionin ja sen jäsenmaiden
kehitysyhteistyöpolitiikkaa, kun me tänä vuonna
elämme tietyllä tavalla kehitysyhteistyön
supervuotta. Euroopan unioni uudistaa kesällä ja
alkusyksystä omaa kehityspolitiikkaansa, ja me pyrimme tietysti
täysimittaisesti olemaan vaikuttamassa sen suuntaviivoihin.
Sitten syksyllä YK:n yleiskokouksen yhteydessä järjestetään
korkean tason kokous tarkastelemaan sitä, miten näissä vuosituhannen
kehitystavoitteissa on edetty ja miten niissä pitäisi
edetä, mihin puheenjohtaja Jaakonsaarikin tuossa omassa
avauksessaan viittasi.
Mitä tulee tähän köyhyyspainotukseen,
niin tässä on tullut jo esille, että Suomen
näkökulma on hyvin vahvasti se, että meidän
pitää pystyä paitsi omassa kahdenvälisessä kehitysyhteistyössämme
myös Euroopan unionin kehitysyhteistyössä painottamaan
enemmän kaikkein köyhimpien maiden tukemiseen,
ja tämä on hyvin konkreettisesti esillä juuri
paraikaa, kun Cotonou-sopimusta eli Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren maiden
kanssa tehtyä yhteistyösopimusta on uudistettu.
Ulkoasiainvaliokunta on kiinnittänyt erityistä huomiota
kahteen asiaan eli tähän kansalaisjärjestötyöhön
EU:n puitteissa ja ulkosuhdehallinnon tiettyyn sirpaleisuuteen.
Me pyrimme erilaisella neuvonnalla ja tuella tukemaan suomalaisia kansalaisjärjestöjä,
jotta ne pystyisivät saamaan hyötyä ja
osallistumaan myöskin tähän unionin rahoittamaan
kansalaisjärjestötyöhön. Pyrimme vahvistamaan
nyt myös sitä suomalaista rahoitusosuutta, jotta
kansalaisjärjestöjemme osallistuminen tähän
EU-työhön ei jäisi kiikastamaan siitä,
että tätä kansallista osuutta ei saada
maksettua. Agenda 2007 -uudistuksen yhteydessä on toiveena,
että näitä rahoitusjärjestelmiä uudistettaisiin
myöskin kansalaisjärjestöjen osalta.
Tähän työhön me todellakin pyrimme
vaikuttamaan.
Unionin ulkosuhdehallintohan kokonaisuudessaan on tietenkin
muutostilassa tämän perustuslaillisen sopimuksenkin
myötä. Vuosittain yleisten asioiden ja ulkosuhteiden
neuvostossa käydään keskustelu tästä ulkoisen
toiminnan tuloksellisuudesta ja komission ulkosuhdeapua koskeva
vuosiraportointikäytäntö on myöskin otettu
Suomen edellisellä puheenjohtajuuskaudella käytäntöön
ja sitäkin kautta myös neuvostotasolla näitä asioita
käsitellään.
Myös siihen valiokunnan vahvaan näkemykseen
voi täysillä yhtyä, että Euroopan
kehitysrahasto pitäisi tämän Agenda 2007
-uudistuksen yhteydessä saada osaksi unionin budjettia.
Se yksinkertaistaisi rahoitusmenettelyjä ja mahdollistaisi
myöskin läpinäkyvämmän
ja tehokkaamman kehitysyhteistyöhallinnon.
Tämä ulkosuhdepalvelun synnyttäminen unionissa
mahdollistaa sen, että ulkosuhteiden yleinen hoito ja kehityskysymysten
hoito integroituisivat entistä paremmin. Tietenkin tämä uudistus
sisältää myöskin joitakin riskejä.
Meillä on se käsitys, että komissaarien
Ferrero-Waldner ja Michel yhteistyö on kyllä lähtenyt ihan
kohtuudella käyntiin, ja olen kutsunut kehityskomissaari
Michelin käymään täällä Suomessa.
Jos se vierailu tässä kevään
aikana toteutuu, niin järjestämme tilaisuuden
toivon mukaan yhteistyössä eduskunnan kanssa myöskin
täällä eduskunnan piirissä.
Mitä tulee rahoitustasoon, niin todellakin tällä viikolla
kehysneuvotteluissa sitten päätetään myös
näistä tulevien vuosien kehitysyhteistyöraameista.
On muistettava, että kehitysyhteistyön rahoitusta
näinä vuosina koskevat päätökset
ovat sinänsä hyvin myönteisiä eli
Suomen kehitysyhteistyörahoitus kasvaa kymmeniä miljoonia
euroja joka vuosi ja myös sen bruttokansantuoteosuus nousee.
Mutta on myönnettävä, että mikäli
pidämme tällä vaalikaudella sen kehitysyhteistyörahojen
kasvutahdin, mihin hallitus on tähän saakka sitoutunut,
on hyvin vaikea, hyvin haastava tehtävä saavuttaa
tämä 0,7 prosentin bruttokansantuotetaso vuonna
2010.
Olen hyvin tyytyväinen siihen ja sen otamme täysillä varteen,
mitä valiokunta korostaa johtopäätöksissään
siitä, että meidän on entisestään tiivistettävä omaa
seurantaamme ja myös vaikuttamistamme tähän
Euroopan unionin kehitysyhteistyöhön johtuen juuri
siitä, että unioni on paitsi kehitysavun myös
monella muulla kuin kaupan sektorilla maailman suurin ja tärkein
kehitysyhteistyömaiden kumppani. Tähän
olemme pyrkineet ulkoasiainministeriön sisällä myöskin panostamaan
viime aikoina paljon.
Jos meillä on kotimaassa vielä eri politiikkasektoreiden
välillä johdonmukaisuuden kehittämisessä haasteita,
niin totisesti Euroopan unionin tasolla nämä haasteet
ovat vieläkin suuremmat, ja tätä myöskin
omalla tavallamme kyllä pyrimme edistämään
paitsi unionin myös muun muassa Oecd:n piirissä,
jotta näitä erilaisia kysymyksiä katsottaisiin
enemmän yhdessä eikä pelkästään
erikseen.
Puhemies! Viimeisenä vain tähän ed.
Perhon esille nostamaan kysymykseen näistä kehitysmaiden
omista toimista: Myös siihen käsitykseen voi kyllä hyvin
yhtyä. Vaikka me puhumme paljon ja keskitymme paljon puhumaan
rahan määrästä tässä kehitysyhteistyön
kokonaisuudessa, niin kehitysongelmien ratkaiseminen ei ole yksin
rahakysymys, vaikka rahaa käytettäisiin paljonkin,
vaan hyvin olennaisessa asemassa ovat kehitysmaiden omat politiikkatoimenpiteet, se,
että niissä maissa luodaan otollista ja hyvää ympäristöä esimerkiksi
yritystoiminnalle, se, että korruptionvastainen taistelu
otetaan kaikilla yhteiskuntatasoilla tosissaan, ja se, että todella
panostetaan ja pyritään köyhyyden vähentämiseen laajalla
rintamalla.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Lehtomäen viimeiseen osaan
puheenvuoroa voisi hyvin jatkaa, että kun me puhumme kehitysmaista
ja kehitysmaille annettavasta tuesta, niin omasta mielestäni kannattaisi
keskittyä jo täällä lähtöpäässä siihen, että me
annamme sellaisia toimintoja ja tukea siinä muodossa, että tuetaan
nimenomaan elämisen edellytyksiä. Suomi on korkeassa
kurssissa tekniikan alueella, ja me olemme kehitysmaissa toimineet
nimenomaan tekniikan sektorilla muun muassa vesi-, energia-, tie-
ja ympäristökysymyksissä. Eikö olisi
aiheellista miettiä jo riittävän ajoissa
sitä yhteistyössä kansainvälisesti,
että me keskittyisimme nimenomaan näihin kysymyksiin,
jotka luovat sen peruspohjan, että kehitysmaissa voidaan
elää?
Arja Alho /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Lehtomäki sanoi, että kysymys
ei ole pelkästään rahasta. Tietysti asia
onkin niin, koska kehitys on myöskin asenteita ja kykyä kehittyä ja
ennen kaikkea sitä, että myös kehitysyhteistyön
kautta pitää antaa mahdollisuuksia kehitysmaille
itse itseänsä auttaa esimerkiksi juuri siten,
että tuetaan yritysten verkostoitumista ja kouluttautumista
niin, että ne voivat pärjätä markkinoilla
ja sitä kautta hakea sitä omaa kehitystä.
Mutta kyllä suomalaisen kehitysyhteistyön näkökulmasta
tällä hetkellä kuitenkin myönteisistä päätöksistä ja
sisällöistä huolimatta kysymys on siitä,
että 0,7 prosenttia pitäisi saada bruttokansantuotteesta
juuri nyt kehitysyhteistyöhön, jotta vuonna 2010
se tavoite olisi täytetty. Me emme voi olla, Suomi ei koskaan
voi olla mikään sotilaallinen suurvalta emmekä mikään
suuri talousmahti, mutta me voimme olla poliittisen vastuun suurvalta
kehitysyhteistyön päätöksien kautta
ja olla mukana siinä YK:n ja kaikkien muidenkin kansainvälisten
järjestöjen yhteisvastuullisessa työssä,
joka takaa meille maailmankansalaisina parempaa huomista, turvallisuutta ja
oikeudenmukaisuutta.
Ulla Anttila /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomi uhkaa jäädä EU15-keskiarvon
alle kehitysyhteistyömäärärahoissa,
mikäli Suomi ei nopeuta tahtia kehitysyhteistyömäärärahojen
korottamisessa. Mikäli näin käy, on myös
vaarana, että Suomi jää yhä heikompiin asemiin
käytävässä keskustelussa kehityspolitiikasta
kaiken kaikkiaan, eli Suomen kansainvälisen maineen kannalta
on hyvin tärkeää, että kehitysyhteistyömäärärahojen
määrää kehitetään määrätietoisesti.
Tiedustelenkin:
Millä tavoin hallitus aikoo varmistaa sen, että näin
ei pääse tapahtumaan, että Suomi jäisi EU15-keskiarvon
alle määrärahojen kasvussa?
Sari Essayah /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aasian katastrofin avustusoperaatioihin Suomen
hallitus osoitti noin 50 miljoonaa euroa, josta 8 miljoonaa on uutta,
lisäbudjetilla osoitettua rahaa. Tämähän
tarkoittaa silloin sitä, että loput tästä rahoituksesta
on väistämättä pois muiden kriisialueitten
uhrien auttamisesta ja kehitysyhteistyövaroista, ellei
sitten ole tarkoitus myöntö- ja sitoumusvaltuuksia
nostaa. Olisin kysynyt ministeriltä:
Aikooko hallitus hoitaa asian niin, että muitten kriisialueitten
ihmiset eivät joudu kärsimään?
Kärsimysten lievittäminen maailman muissakaan
kriisipesäkkeissä ei saa jäädä missään
tapauksessa vähemmälle. Joka viikko meillä kuolee
pelkästään lapsia aliravitsemukseen enemmän
kuin yhteensä meillä oli Aasian katastrofissa
uhreja.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kehitysyhteistyökeskustelu meillä on
aika pitkälti keskustelua toteutumattomista lupauksista
ja hyvästä tahdosta, mutta asiat pitäisi
laittaa prioriteettijärjestykseen. Ensimmäinen
on joukkomurhien, joukkokatastrofien torjuminen. Niitä on
ollut viimeksi Irakissa ja useissa Afrikan maissa. Jos niitä ei
kyetä torjumaan, meillä ei ole koskaan hyvää,
positiivista kuvaa kehitykselle.
Toinen keskeinen ongelma on se, että useista maista
puuttuvat demokratia, ihmisoikeudet ja markkinatalous. Näissä maissa
usein vanhat sosialistit pitävät valtaa, ja tämä hallintojärjestelmä korruptioineen
luo kurjuutta näissä maissa. Näitten
maitten hallintoa on ehdottomasti uudistettava.
Kolmas on se, että kansainväliseen kauppaan täytyy
saada oikeudenmukaiset säännöt. Valitettavasti
Euroopan unionissakin meillä on Attac, ranskalaiset maanviljelijät,
jotka vastustavat näitä oikeudenmukaisia sääntöjä,
ja sääntöjä on vain muutettava.
Kaiken kaikkiaan kyse on siitä, että rakenteet pitää saada
kuntoon. Rahan jakaminen on helppoa, mutta jos näitä rakenteita
ei saada kuntoon, on täysin selvää, että kehitysyhteistyö tosiasiassa
(Puhemies: Aika!) ei etene. Meidän pitäisi ottaa
aika paljon mallia siitä, millä Yhdysvalloissa kehitysyhteistyön
rakenteita on uudistettu ja miten Yhdysvallat harjoittaa kehitysyhteistyöpolitiikkaa.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä kehitysyhteistyömäärärahojen
bruttokansantuoteosuusvertailussa todellakin Suomi hakee nyt paikkaansa,
tipahtaako se ratkaisevasti tämän keskiarvon alapuolelle.
Tärkeää minusta on joka tapauksessa se,
että tasaisesti nostetaan näitä rahoja
vuosi vuodelta. Jos nyt jämähdetään
paikoilleen, lasku lankeaa sitten aivan tämän
kauden loppuvaiheeseen, jolloin todennäköisyys
tämän tavoitteen toteutumiselle on heikompi. Mielestäni
pitäisi päästä tällaiseen tasaisen
tahdin taulukkoon, ja tässä mielessä toivotan
ministeri Lehtomäelle onnea ja sitkeyttä ylihuomisiin
vääntöihin.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Johannesburgissa syyskuussa 2002 maailman
kansat ja johtajat sopivat tietyistä tavoitteista. Yksi
oli kaikkein vaikeimman, kaikkein syvimmän köyhyyden
pienentäminen, puolittaminen. Se liittyy puhtaan veden saantiin,
sanitaatioon. Samalla sitouduttiin myös siihen, että 2015:een
mennessä saadaan biodiversiteetin eli luonnon monimuotoisuuden
hupenema kääntymään tai loppumaan
sen syöksykierre. Esimerkiksi nämä kaksi
tavoitetta ovat aika lailla sama tavoite. Nimittäin jos
esimerkiksi Afrikassa pystytään kaikkein köyhimpien
ihmisten asemaa parantamaan, samalla voidaan sitten esimerkiksi
biodiversiteettiä, luonnonvaraista eläimistöä ja
sen säilymistä edistää ja toisaalta
myöskin estää (Puhemies: Aika!) ilmastomuutoksen etenemistä.
Tässä mielessä tarvitsemme todella lisää varoja
kehitysyhteistyöhön.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä oli mahdollisuus juuri ennen
täysistunnon alkua kuulla terveisiä Mosambikista,
Angolasta, Zimbabwesta ja Sambiasta. Viesti täältä ainakin
oli, että nyt kun Suomi on lisäämässä suoraa
budjettitukea, kehitysapua suoraan näitten alikehittyneiden
maiden valtion budjetteihin, valitettavasti vaan hyvin usein tapahtuu
siten, että tämä budjettiraha ei kulkeudu sinne
ruohonjuuritasolle, että se jää aluehallintoon
tai jopa pääkaupunkiin tai valtionhallinnon ylätasolle,
jolloin tämä suora budjettituki ei löydä sitä vastaanottajaansa,
joka sitä eniten tarvitsee. Kuitenkin tällä hetkellä meillä on
selvät linjaukset ulkoministeriössä,
että juuri tätä suoraa budjettitukea
ollaan lisäämässä. Olisinkin
halunnut kuulla ministeri Lehtomäen näkemyksen
siitä, onko tämä aivan yksisilmäisesti
aina hyvä asia.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Puhemies! Pyrin selviytymään nyt tästä nopeasti,
mutta koska kysymyksiä oli niin paljon, en ihan nyt luota
siihen yhteen minuuttiin.
Ensinnäkin ed. Sasin kysymykseen turvallisuudesta ja
kehityksestä: tätä linkitystä ja myöskin
varojen entistä joustavampaa käyttöä siihen,
että pystytään nämä keskeisimmät
turvallisuusriskit ehkäisemään, ollaan
parantamassa paitsi meillä kansallisesti myöskin
Euroopan unionin piirissä, koska on selvä asia,
että ilman turvallisuutta ei voi olla kehitystä ja
tietysti toisinkin päin, ilman kehitystä ei tule
kyllä turvallisuuttakaan.
Sitten Aasian humanitaariseen apuun: Humanitaarisen avun budjettikohta
on tarkoitettu äkillisiin, yllättäviin
menokohteisiin. Tämä Aasian luonnonkatastrofi,
jos mikä, oli mittakaavaltaan äärimmäisen
laaja, äkillinen, yllättävä luonnonkatastrofi,
ja sen vuoksi me arvioimme, että me humanitaarisen avun
budjettikohdasta noin 12 miljoonaa euroa pystymme siihen satsaamaan. Ongelma
humanitaarisen avunkin kohdentamisessa on nykyään
se, että huolimatta tästä tilapäisluonteesta
hyvin monista kriiseistä maailmassa on tullut tällaisia
kriisejä, jotka jatkuvat vuodesta toiseen. Mutta me emme
tehtyjä sitoumuksia leikkaa tämän Aasian
kriisin takia, ja loppuvuonna on valmiutta hiukan tarkastella meidän
käyttösuunnitelmaamme sitten, riittääkö humanitaarisen
avun budjetti. Tietysti sitten ongelmia tulee, jos tulee joitakin
vastaavia uusia luonnonkatastrofeja.
Sitten rahoituksesta. Onko Suomi tällä hetkellä tai
onko se tulossa EU:n keskitasolle, pikkuisen ylä- vai alapuolelle,
ymmärtääkseni siinä on nyt pikkuisen
tilastojenkin eroja. Sain ministeriöstä tällaisen
viimeisen käsityksen, että Suomi jonkin verran
keskitason yläpuolella olisi, mutta on myönnettävä,
että se on Suomelle outo seura. Se on Suomelle outo seura,
kun katsoo meidän pohjoismaisia kumppaneitamme; Ruotsi
tulee ensi vuonna 1 prosenttiin, Norja siellä jo on muistini
mukaan, Tanska noin 0,8:ssa, eli me olemme aivan toisella planeetalla
tässä tasossa kuin pohjoismaiset kumppanit. Minusta
Euroopan unionin keskitaso ei saa olla se kunnianhimon taso, joka
Suomelle riittää, vaan tässä pitää pystyä korkeammalla
kunnianhimolla toimimaan. Toivottavasti se, mistä valiokunnan
kanssa keskusteltiin, että Euroopan unioni on asettamassa
nyt vähän kunnianhimoisempia tavoitteita keskimääräisesti
erityisesti vanhoille jäsenmaille mutta myös uusille,
ei missään vaiheessa nyt eikä tulevina
vuosina tarkoita sitä, että Suomi tyytyy siihen
EU:n asettamaan tavoitteeseen. Toivon ja teen työtä sen
eteen, että pystymme nopeammassa rytmissä olemaan.
Mitä tulee ed. Vielman kysymykseen keskittymisestä,
niin me olemme juuri kehityspoliittisessa periaatepäätöksessä pyrkineet
löytämään sellaisia sektoreita,
joilla on olemassa tiettyä suomalaista lisäarvoa
eli kokemusta tai osaamista, joilla meillä on hyviä mahdollisuuksia
toimia. Tietoyhteiskuntasektori, maaseutukysymykset, opetussektori
ovat sellaisia esimerkkejä, joita me pyrimme vahvistamaan.
Sitten budjettitukeen: Me annamme budjettitukea muutamissa meidän
pitkäaikaisissa kumppanimaissamme — Mosambik on
yksi niistä, Mosambikissa taitaa euromääräisesti
olla kaikkein suurin — sellaisissa maissa, joissa voidaan arvioida
ja katsoa, että hallinnollinen ja budjettijärjestelmä on
sen verran kehittynyt, että myös budjettitukea
voidaan antaa, mutta sen osuus on aika pieni Mosambikinkin kokonaistuesta.
Sen ajatus on nimenomaan se, niin kuin keskustelussa on ollut esillä,
että kehitysmaan omat hallinnolliset systeemit pitää saada
kuntoon, kehitysmaiden pitää saada todellinen
vetovastuu itselleen. Tietenkin budjettituki on viimeisin, kehittynein
aste siinä kehitysyhteistyömuodossa ennen kuin
sitten toivottavasti joskus päästään
vetäytymään, että siellä selviydytään
omillaan.
Meillä on Tansanian osalta juuri valmistunut evaluaatio
budjettituen osalta, ja se osoitti päinvastoin kuin ed.
Lindén esitti epäilyksiä, että budjettituki
on mahdollistanut entistä enemmän satsauksia juuri
Tansanian oman köyhyydenvähentämisstrategian
mukaisiin painopistesektoreihin eli terveydenhuoltoon ja koulutussektoriin. Siinä
on
omat riskinsä, ja sen vuoksi siihen on menty vain muutamissa
kehitysyhteistyökohdemaissa, ei kaikkien kanssa ollenkaan
juuri korruptio- ja muista syistä. Mutta on tietysti muistettava,
että silloinkin, kun toimitaan yksittäisten hankkeiden
pohjalta, eivät nekään korruptioriskistä ole
vapaita vaan kyllä korruptionvastainen taistelu on kaikin
tavoin hyvin keskeinen kysymys tässä yhteistyössä.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ensinnäkin haluan esittää ulkoasiainvaliokunnalle
ja sen puheenjohtajalle Liisa Jaakonsaarelle kiitokset tästä mietinnöstä ja
myöskin Jaakonsaaren esittelystä.
Ensimmäinen kohta koskee eduskunnan lausumia. Voidaan
yleisemminkin todeta, että eduskunnan lausumat liian usein
jäävät huomioon ottamatta hallitukselta
ja sen jälkeen, kun vastaus saadaan, ne ovat hyvin moniselkoisia.
Tämä ei suinkaan koske pelkästään
ulkoasiainhallintoa, niin kuin me hyvin tiedämme.
Edelleen ed. Jaakonsaari totesi, että Suomi on väärässä seurassa.
Me kaikki varmasti olemme samaa mieltä siitä. Äsken,
kun ministeri Lehtomäki puhui Pohjoismaista, voidaan sen
lisäksi mainita muun muassa Hollanti, jossa ollaan noin 1
prosentin tasolla kehitysavun suhteen.
Mutta kun täällä ed. Sasi, joka muuten
saa uskomattomia mielleyhtymiä aina aikaan, kehui Yhdysvaltojen
kehitysapua, niin jos oikein muistan, Yhdysvaltojen kehitysapu on
0,15 prosenttia Yhdysvaltojen bruttokansantuotteesta. Yhdysvallat
ei näytä sitä johtajuutta, jota Yhdysvaltojen
pitäisi näyttää kehitysavun
suhteen. Sama koskee Kioton ilmastosopimusta jne. Mutta ed. Sasi
nyt omien sanontojensa jälkeen on häipynyt täältä.
Puhemies! Ihan viimeisenä kohtana köyhyydenvastainen
taistelu. Se on tärkeätä, niin kuin valiokunta
ja puheenjohtaja Jaakonsaari totesivat, mutta kyllä itse
nostaisin esille yhtä tärkeänä korruptionvastaisen
taistelun, joka on ilahduttavasti myöskin noussut esille.
Siinäkään ei ole kysymys pelkästään
entisten sosialististen maiden johtajista, vaan kyllä tämä on
erittäin suuri ongelma lähes kaikissa Suomen kehitysapukohteissa.
Sen takia meidän pitäisi korostaa ihmisoikeuksia
ja demokratian kehittämistä samalla, kun taistellaan
myöskin köyhyyttä vastaan.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Elolle, että näitten
eduskunnan lausumien seuraaminenhan on asianomaisen valiokunnan
tehtävä. Esimerkiksi me maa- ja metsätalousvaliokunnassa
seuraamme aina hallituksen kertomuksen yhteydessä, miten
lausumat ovat edenneet, ja sitten vaadimme niihin lisäselvityksiä ja
toteamme, mitkä voidaan käytännössä poistaa.
Kysymys on vain siitä, että valiokunta aktiivisesti huolehtii
siitä, että eduskunnan tahtotila myöskin
noteerataan ministeriöissä.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomi todella on vaarassa jäädä alle
keskiarvon EU15-listalla kehitysyhteistyömäärärahojen
määrässä. Vuoden 2003 tilastojen
perusteella tässä listassa Suomi oli kahdeksas,
ja vuonna 2006, mikäli ennusteet pitävät
paikkansa, Suomella on jaettu kahdeksas sija, eli ainakaan näiden
tietojen valossa Suomi ei ole keskiarvon yläpuolella, kun katsotaan
tätä asiaa järjestyslukuina. Se, mikä on aritmeettinen
keskiarvo, voi kertoa ehkä hieman erilaisen totuuden asiasta.
Toivoisin, arvoisa puhemies, että ministeri Lehtomäki
hieman kertoisi näkemyksiään johdonmukaisuuspyrkimyksistä EU-politiikassa, koska
on erittäin olennaista, että EU:n kauppapolitiikka
ja ympäristöpolitiikka nivotaan kehitysyhteistyöhön.
Myös pidän hyvin tärkeänä,
että kehitysyhteistyössä pyritään
siihen, että EU-maat kehittäisivät yhteisiä mittareita,
jotta avun tuloksellisuutta voitaisiin arvioida.
Afrikasta on tässä keskustelussa puhuttu paljon,
ja syytäkin on. Näyttää siltä,
että uusia uhkatekijöitä on tulossa Afrikan
tulevaisuudelle entisten lisäksi. Yksi näistä tekijöistä on
ilmastonmuutos.
Joitain viikkoja sitten Kioton sopimuksen tullessa voimaan täällä eduskunnassa
oli keskustelutilaisuus, jossa oli Worldwatch-instituutin tutkijoita
paikalla. Näistä puheenvuoroista kävi
hyvin selvästi ilmi, että ympäristöpolitiikalla
ja ympäristön tilalla on vahva linkki turvallisuuteen. Näin
ollen on hyvin tärkeää, että EU
pyrkii johdonmukaisesti edistämään globaalia
ilmastopolitiikkaa ja miettimään myös
omaa kehitysyhteistyötään siltä kannalta,
miten meneillään olevan ilmastonmuutoksen haittavaikutuksia
voitaisiin estää Afrikassa, koska esimerkiksi
aavikoituminen on suuri ongelma tuolla alueella. Olennaista on tietysti
ilmastonmuutoksen hidastaminen kaiken kaikkiaan.
Kun mietitään sitä, mitkä ovat
ne kansainväliset velvoitteet, jotka ovat Suomella kehityskysymyksissä,
niin tämä taakka ei vähene, vaikka toivottavasti
Suomi lisää kehitysyhteistyömäärärahoja,
vaan täytyy miettiä myös muita keinoja, joilla
kansainvälistä vastuuta kannetaan. Yksi näistä on
ilmastopolitiikan kehittäminen sillä tavalla,
että nuo haitat saadaan minimoiduiksi.
Kehityspoliittisen toimikunnan raportti tältä vuodelta
on erittäin hyvä esimerkki siitä, kuinka pyritään
vahvistamaan suomalaista keskustelua kehitysyhteistyöstä ja
antamaan hallitukselle ohjeistusta sen lisäksi, mitä eduskunta
tekee ja eduskunnan ulkoasiainvaliokunta tekee. Pidän tärkeänä,
että kehityskysymyksistä keskustellaan myös
hieman perusteellisemmin kuin näiden erilaisten tunnuslukujen
valossa, ja suosittelenkin kehitysyhteistyöministerille
burkinafasolaisen historioitsijan Joseph Ki-Zerbon kirjaa A quand
l’Afrique, jossa hän käy läpi
Afrikan kehitykseen liittyviä kysymyksiä ja taustaa
sille, miksi Afrikan tilanne on niin huono kuin se on. Hän näkee
riskejä esimerkiksi siltä osin, että ranskankielinen
Afrikka tulee lähitulevaisuudessa jäämään
jälkeen niin sanotun englanninkielisen Afrikan kehityksestä.
Eli tässä kirjassa on hyvin paljon näkökulmia
myös meneillään olevaan kehitykseen Afrikassa.
Hän suosittelee kyllä regionalistista ratkaisua,
ei niinkään kaupan nopeaa vapauttamista, keinona
Afrikan tilanteen parantamiseksi.
Arvoisa puhemies! Lopuksi kiinnitän vielä huomiota
Suomen kehitysyhteistyön erääseen painopistealueeseen
eli vammaispolitiikkaan. Viime joulukuussa eduskunnan ihmisoikeusryhmä ja
eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmä järjestivät
kansainvälistä vammaispolitiikkaa käsitelleen
kuulemisen. Tuossa kuulemisessa kävi ilmi, että yllättäen
Maailmanpankista on tulossa vetovastuussa oleva voima kansainvälisessä vammaispolitiikassa
eli Maailmanpankki on tällä hetkellä aloitteellisempi
kuin esimerkiksi YK on.
Kun keskustelujen perusteella pohdittiin, mitä Suomi
voisi tehdä oman kehitysyhteistyöpolitiikkansa
kehittämiseksi, niin että vammaisasiat olisivat
tehokkaammin esillä, niin yksi ehdotus oli se, että ulkoministeriöön
palkattaisiin henkilö, jonka täysipäiväisellä vastuulla
olisivat vammaisasiat. Valitettavasti ministeriön vastaus
kysymykseen oli kielteinen, vaikka tässä vastauksessa
todetaan todeksi se kritiikki, että vielä vammaiskysymyksiä ei
ole pystytty valtavirtaistamaan Suomen kehitysyhteistyöpolitiikassa. Toivon,
että tulevan vuoden aikana tätä resurssilisäystä ulkoministeriössä vakavammin
harkittaisiin, koska kun mietitään sitä,
ketkä henkilöt kärsivät esimerkiksi
absoluuttisesta köyhyydestä eniten, niin kyllä he
ovat vammaisia henkilöitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
jo todettu useampaan kertaan, että köyhyys ja
ihmisoikeudet liittyvät toinen toisiinsa mutta myös
köyhyys ja ympäristön tila. Jos ja kun
haluamme edistää myös globaalisti hyvää ympäristöä ja
hillitä tätä kasvihuoneilmiötä, jonka
vaikutukset tulevat myös tänne rikkaaseen pohjoiseen,
niin silloin meidän pitäisi vahvistaa nimenomaan
kehittyvien maiden taloutta ja niiden kansalaisten asemaa.
Jos ajatellaan Afrikkaa, joka on ehkä ympäristön
kannalta Latinalaisen Amerikan ja Aasian lisäksi kaikkein
huonoimmassa tilanteessa ja jonka biodiversiteetti on heikkenemässä voimakkaasti,
niin siellä nimenomaan, esimerkiksi Afrikassa, naisten
tehtävä hakea juomavettä päivittäin
on vaikeutunut jatkuvasti, koska puusto vähenee, pohjavesi
on yhä syvemmällä ja sillä lailla päivittäinen
vedenhakumatka pitenee jatkuvasti. Samoin puidenhankkimismatka pitenee.
Koska niitä käytetään polttopuuna,
ne ovat välttämättömiä,
mutta samalla myös edistetään Saharan
leviämistä etelään. Nämä kaikki
asiat liittyvät kaikkein köyhimpien ihmisten asemaan,
ja näin ne linkittyvät ympäristöön.
Jos ajatellaan esimerkiksi Latinalaista Amerikkaa, jossa Brasilian osuus
ilmastonmuutokseen vaikuttavista kasvihuonekaasuista koko maailman
osuudesta on 3 prosenttia, niin taas sitä Brasilian 3 prosentista 75
prosenttia syntyy sademetsän polttamisesta. Näin
ollen, kun köyhien ihmisten täytyy se tehdä — sen
lisäksi, että tietysti rikkaat maanomistajat tekevät
ja sytyttävät näitä tulipaloja
muista syistä kuin siitä syystä, että ovat
köyhiä — tämä tilanne
on jälleen yhteydessä ilmastonmuutokseen ja kasvihuonekaasujen
lisääntymiseen.
Tämä asia on todettu moneen kertaan, muun muassa
todellakin Johannesburgin kestävän kehityksen
konferenssissa syyskuussa 2002, mutta tietysti rikas pohjoinen elää niin
kuin tarun tai kertomuksen Jangtse-joen rannalla kokoontuneet filosofit,
jotka miettivät, onko olevainen olevaista vaiko vain meidän
mielikuvitustamme, mutta sitten kun Jangtse-joki tulvi ja vesi nousi kokoushuoneeseen,
niin sitten piti muuttaa kokouspaikkaa. Eli kyllä se olevainen
on todellakin olevaista, vaikka sitä ei vielä ikään
kuin täällä ole sisäistetty.
Tämä 0,7 prosentin tavoite on todellakin saatava
aikaan, ja nimenomaan kysymys siitä, mikä on vähiten
kehittyneiden maiden, ldc-maiden, tilanne, on ehkä kaikkein
kipein. Tässä on todettava, että Suomi
on joskus, ei kovinkaan kauan sitten, maksanut suuremman osuuden
bruttokansantulostaan nimenomaan näille maille. Nyt se osuus
on 0,15 prosentin luokkaa.
Kun puhutaan turvallisuudesta ja kehitysavusta, niin tietysti
halutaan myös itsekkyyden harpun säveliä soittaa
ja hiukan vedota itsekkyyden kautta pohjoisen rikkaisiin, mutta
ympäristö ja eettinen vastuu koko planeetasta
ovat toki aivan yhtä tärkeitä. Suomella
ei ole mitään syytä, taloudellista kaikkein
vähiten, pysytellä Tanskan, Norjan ja Ruotsin
takana näissä asioissa.
Mutta voi sanoa myöskin, että toisaalta tässä köyhyyden
taistelussa on myös menty eteenpäin. Jos ajatellaan
Latinalaista Amerikkaa, niin Brasiliassa, Uruguayssa, Boliviassa,
Argentiinassa kuin, voi sanoa, myös Venezuelassa on kuitenkin
sen tyyppisiä hallinnollisia muutoksia, poliittisia muutoksia,
jotka ottavat paremmin huomioon köyhien ihmisten aseman,
ja siellä harjoitettu kova talous, sanotaanko sitä markkinataloudeksi
vai kovaksi muuksi taloudeksi, komennoksi, on jäänyt
vähemmälle ja köyhien ihmisten ja ihmisjoukkojen
edut ovat paremmin tulleet sikäläisessä politiikassa
huomioon otetuiksi. Mutta kaiken kaikkiaan missään
maanosassa ei tässä asiassa kuitenkaan voida jäädä ikään
kuin tyytyväisinä katsomaan, ei myöskään
Euroopassa, jossa toki on myös haasteita ympäristön
ja köyhyyden kohdalla.
Mutta tähän toimenpidekertomukseen. Toteaisin
arvoisalle ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajalle juuri tämän,
että ympäristö, ympäristön
kehittäminen ja ympäristönsuojelu ja
luonnonsuojelu, laajassa mielessä Latinalaisessa Amerikassa,
Afrikassa ja Aasiassa on läheisessä yhteydessä toisaalta
nimenomaan ihmisoikeuksiin ja todellakin näiden alueiden
kehittämiseen.
Eva Biaudet /r:
Ärade talman, arvoisa puhemies! Aina kun ruvetaan keskustelemaan
kehitysyhteistyömäärärahojen
sisällöstä mieluummin kuin tasosta, niin
se kuulostaa vaaralliselta. Ainakin se näinä vuosina
on tarkoittanut juuri sitä, että ei ainakaan kiinnitetä huomiota
kehitysyhteistyön tasoon. Kuitenkin täytyy olla
kiitollinen siitä, että kehityspoliittinen toimikunta mielestäni
on viime vuosina toiminut erittäin aktiivisesti nimenomaan
kehitysyhteistyön sisällön arvioimisessa
kriittisessä mielessä ja myöskin pohtinut
sitä, millä tavalla paremmin kehitysyhteistyön
tavoitteet voisivat toteutua myöskin muissa politiikoissa.
Haluan kuitenkin nostaa tämän määräraha-asian
esille. Suomi on, niin kuin täällä on
monesti tänään sanottu, tippumassa vanhojen
EU-maiden keskitasosta. Mielestäni se ei ole kunniaksi. Päämäärä nostaa
määräraha vuoteen 2010 mennessä 0,7
prosenttiin bkt:sta tulee olemaan erittäin vaikea tavoite.
Jos hallitus on tässä lupauksessaan tosissaan,
sen pitäisi näkyä jo seuraavien kehysriihikeskustelujen
päätöksissä. Suomen kehitysyhteistyöstä melkein
20 prosenttia menee EU:n kautta, ja sekä Suomen että EU:n
tavoitteena on ohjata apu kaikkein köyhimmille maille. Kuitenkin
vain 26 prosenttia EU:n avusta menee vähiten kehittyneille
maille ja Suomellakin olisi varmasti parantamisen varaa meidän
omassa kehitysyhteistyössämme.
Kysymyksiä herättää myös
se tosiasia, ettei Suomen EU-politiikka-painopisteissä käsitellä laisinkaan
kehitysyhteistyöpolitiikkaa tai kehityspolitiikkaa. Hyvä tavoite
Suomelle olisi nostaa EU-maiden kehitysavun taso vähintään
0,55 prosenttiin vuonna 2010, mutta ymmärtää,
että tämä ei ole ehkä helppo
asia, jollemme itse aio sitä nostaa vielä korkeammalle.
Ei voi ehkä samanaikaisesti puhua siitä, että EU:n
pitäisi, jollei itse tosissaan sitä aio tehdä.
Turvallisuuspoliittisen selonteon yhteydessä keskusteltiin
jälleen kerran niin sanotuista uusista uhista. Kuitenkaan
taas ei riittävästi nähdä sitä,
että monen uhan toteutuminen voidaan ehkäistä ehkä parhaiten
poistamalla nimenomaan köyhyyttä, rakentamalla
terveydenhuollon perusinfraa sekä lapsia kouluttamalla.
Tämä pätee sekä lintuinfluenssan
leviämisen vastaisessa taistelussa että hiv:n
leviämisen vastustamisessa.
Suomen kehityspoliittisen tavoitteen tulisi näkyä myös
johdonmukaisesti kaikissa muissa politiikoissa. Kehitysyhteistyötä sekä EU:n
kautta että omaa kehitysyhteistyötä tulisi
aina muistaa tarkastella kriittisesti. On väliä sillä,
millä tavalla apu jakautuu kehitysmaiden välillä,
miten suuri osuus ohjataan vähiten kehittyneille maille,
ja on myös väliä tarkastella, millä tavoin,
niin kuin tänään täällä on
sanottu, apu kohdentuu lasten elämänlaadun parantamiseen,
koulutukseen ja terveyteen sekä miten kehitysyhteistyö edistää esimerkiksi
ihmisoikeuksien toteutumista ja demokratiaa.
Haluan yhtyä niihin puhujiin, jotka täällä ovat korostaneet
kehitysyhteistyömäärärahojen
nostoa. Tuntuu todellakin vaikealta keskustella kansainvälisestä vastuusta
ja kansainvälisissä yhteyksissä paistatella
maailman kilpailukykyisimpänä maana ja samaan
aikaan perustella sitä, ettei hallitusohjelman määrärahojen
korottamislupausta toteuteta, kun ei siihen ole taloudellisia mahdollisuuksia.
Koska niitä on, jollei niitä ole nyt? Toivon,
että hallitus pysyy lupauksessaan nostaa määrärahoja
0,7 prosenttiin vuoteen 2010, ja varmaan myöhemmin tällä viikolla
tiedetään, voiko siihen luottaa.
Jag tror att den här är en av de svåraste
frågorna som en politiker har haft under åren
när man tänker på rättvisa,
och det handlar om att det är så allmänt
accepterat att vi har avstått från vårt
löfte att hålla fast vid 0,7 procents bistånd
av bnp. Jag hoppas att vi målmedvetet är på väg
att höja det här biståndet, att vi kan
hålla det löfte som regeringen har gett.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Olemme keskustelemassa tärkeästä asiasta,
kehitysyhteistyöstä ja kehityspolitiikasta, aivan
oikeaan aikaan. Niin kuin täällä useaan
otteeseen on todettu, hallituksen kehysneuvottelut ovat tällä viikolla.
EU:n kehityspolitiikkaa ollaan uudistamassa, ja itse asiassa ulkoasiainvaliokunta
on antamassa lausuntoaan. — Nyt tuli ajatuskatkos. Joka
tapauksessa suuri valiokunta on ottamassa kantaa omalta osaltaan
siihen, mitkä ovat Suomen näkemykset vuoden 2005
EU-politiikan kannoiksi ja tavoitteiksi.
Kehitysyhteistyö on tärkeä asia,
vaikka se hyvin usein jää monien muiden asioiden
jalkoihin. Hallituksella on hyvä kehityspoliittinen ohjelma,
joka sitouttaa hallituksen YK:n vuosituhattavoitteiden
saavuttamiseen, kehityspolitiikan johdonmukaisuuteen sekä kehitysyhteistyön määrän
ja laadun kasvattamiseen. Valitettavasti vain nyt vuosi tämän
ohjelman hyväksymisen jälkeen on todettava, että toteutus
on lähtenyt hitaasti liikkeelle ja siinä hallituksella
on paljon petraamisen varaa. Toisaalta tämän viikon
kehysriihi tulee myös viitoittamaan hallituksen kehityspoliittista
tahtoa. Täällä on kovasti palopuheita
pidetty tämän 0,7 prosentin bruttokansantuoteosuuden
puolesta vuoteen 2010 mennessä, ja käsittääkseni
tämä hallitus ei ole luopumassa tästä tavoitteesta,
mutta kaikista onnettominta kokonaisuuden kannalta on se, jos sitten
jätetään tähän tavoitteeseen
pääsy seuraavan hallituksen niskoille elikkä kolmessa
vuodessa pitäisi tehdä kuuden seitsemän
vuoden urakka määrärahojen kasvattamisessa.
Mutta, ollaan edelleen optimistisia ja odotetaan loppuviikkoon ja
katsotaan, onko tällä hallituksella kehityspoliittista
tahtoa.
Ulkoasiainvaliokunnan mietintö on mielestäni
hyvä, vaikka tietyllä tavalla tietysti osallisena olen
jäävi sitä arvioimaan. Täällä on
monia tärkeitä lausumia edellisiltä vuosilta,
ja haluaisin nyt nostaa esille tämän lausuman
vuodelta 2001, joka liittyy kehitysavun kohdentumiseen vähiten kehittyneille
maille. Silloin ulkoasiainvaliokunta on, vuonna 2001, lausunut,
että vähiten kehittyneille maille tulisi osoittaa
kehitysavustamme 0,15 prosenttia bruttokansantulon osuudesta.
Valitettavasti vaan tältä osin hallitus joutuu toimenpidekertomuksessaan
toteamaan, että tavoitteena on tämä edelleen,
mutta käytännössä siinä ei
ole edistytty laisinkaan. Kertomusvuonna on tämä osuus
ollut 0,08 elikkä lähes vajaa puolet tästä 0,15:stä eli
hyvin kaukana. Kuitenkin tiedetään, että köyhyys
on lisääntynyt juuri näissä vähiten
kehittyneissä maissa, eli todellakin toivoisi, että hallitus
omissa toimissaan sisäisessä budjetin painopistealueiden
määrittämisessä todellakin pyrkisi
siihen, minkä on itselleen tavoitteeksi asettanut. Johdonmukaisuus
on varmasti se tärkeä asia kehitysyhteistyössä kaiken kaikkiaan.
Hyvin usein vieläkin tapahtuu se ja on jokapäiväistä todellisuutta,
että toisaalta päätetään hyviä asioita,
tavoitteita, annetaan tukea, mutta samanaikaisesti toisella sektorilla
tehdään sellaisia ratkaisuja, jotka toimivat täysin
päinvastaisesti, elikkä halutaan tukea köyhyyden
vähentämistä, mutta sitten esimerkiksi
kauppapoliittisissa taikka maatalouspoliittisissa ratkaisuissa toimitaan
juuri toisin päin.
Tällä hetkellä hyvin ajankohtainen
asia Euroopan unionissa on komission ehdotus sokeripolitiikan muuttamisesta,
ja sillä on välittömiä vaikutuksia
moniin köyhimpiin Afrikan maihin. Tässäkin
yhteydessä todella toivoisi ja on syytä olettaa,
että EU:ssa ollaan johdonmukaisia, katsotaan, mitä vaikutuksia
sillä on näiden maiden kehitykselle, joissa sokeriteollisuudella
on merkitystä, jos siirtymäkausia ei ole mahdollisuus näille
maille antaa.
Täällä on useaan otteeseen painotettu
kehitysnäkökulman esille ottamista politiikan
kaikilla eri sektoreilla. Siinä meillä on paljon
vielä tekemistä, mutta hallitus on myös
kirjannut tämän yhdeksi peruslähtökohdakseen,
ja odotamme todellakin myös ulkoasiainvaliokunnassa käytännön
toimenpiteitä ja tuloksia tästä johdonmukaisesta
toiminnasta.
Yksi asia vielä, arvoisa puhemies, tähän
loppuun. Suomi on ensi vuonna puheenjohtajamaana Euroopan unionissa,
ja olemme omia puheenjohtajuustavoitteita asettelemassa. Yhdeksi
tavoitteeksi on jo asetettu EU:n ulkosuhteiden johdonmukaisuuden
edistäminen. Hyvin tähän kokonaisuuteen
mahtuisi laajentaa nämä ulkosuhteet
myös EU:n kehitysyhteistyöpolitiikan johdonmukaisuuteen.
Suomella olisi erinomainen mahdollisuus profiloitua ja ehkä sitä osaamistaan
rakenteiden uudistamisessa, hallinnon uudistamisessa tuoda EU-tasolle
nyt, kun EU:n uuden tulevan perustuslaillisen sopimuksen myötä kehitysyhteistyön
asema vahvistuu, se uudistuu.
Tällä hetkellä, kuten ministeri Lehtomäki
totesi, EU:n kehitysyhteistyötä ollaan uudistamassa, ja
hallitus haluaa siinä aktiivisesti olla mukana. Tietysti
ihannetilanne olisi se, että oma pesä olisi puhdas
elikkä olisimme pohjoismaisten veljiemme ja sisariemme
kanssa korkealla tasolla bruttokansantuoteosuudessa, mutta ehkä Suomi
voisi antaa sitä omaa panostustaan myös sitä kautta, että olisimme
aktiivisesti uudistamassa EU:n rakenteita siinä suhteessa,
että kun EU on maailman suurin kehitysyhteistyön
antaja, niin todellakin se raha, mitä EU:n kautta maailman
köyhiin maihin kulkeutuu, tulisi mahdollisimman hyvällä tavalla
käytettyä ja niin, että se johtaisi niihin
tavoitteisiin, joita maailmanlaajuisesti kehitysyhteistyössä ja
kehityspolitiikassa on muun muassa YK:n vuosituhatjulistuksessa
asetettu tavoitteiksi.
Ed. Jukka Gustafsson merkitään
läsnä olevaksi.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Paitsi, että Suomi on kehitysyhteistyömäärärahojensa
vähyyden vuoksi väärässä seurassa,
Suomi on myös esimerkiksi YK:n pöydissä jäämässä toisen
luokan keskustelijaksi verrattuna muihin Pohjoismaihin juuri siksi,
että kehitysyhteistyövaramme ovat niin vähäiset.
Tämä kävi ilmi viimeksi viime viikolla.
Sain olla viikon mukana YK:n Pekingin seurantakokouksen keskusteluissa,
ja sielläkin tästä asiasta käytiin
keskustelua. Kansainvälinen kehityspolitiikka kuitenkin
tehdään ja muotoillaan hyvin voimakkaasti Oecd:n kehityskomiteassa
ja YK:ssa. Eli peräänkuulutan yksinkertaisesti
kehitysyhteistyömäärärahojen
tason nostoa, niin että pääsemme 0,7
prosentin bkt-tasoon vuonna 2010, ja peräänkuulutan Suomea
nousemaan tältä osin siis samaan sarjaan muun
Pohjolan kanssa.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On totta, niin kuin täällä on
aikaisemmin sanottu, että tämä on vaikea
asia. Kun liitetään oikeudenmukaisuuskysymykset
tähän kehitysyhteistyökeskusteluun, kun
siihen liitetään taloudelliset näkökulmat,
ollaan todella isojen haasteiden edessä. Globalisaatiokeskustelun
yhteydessä ei juurikaan muuta näkökulmaa
ole nostettu esiin kuin tämä eräänlainen
taloudellisen edun maksimointi myöskin näillä maailmanlaajuisilla
markkinoilla, ja silloin kun mennään kehitysmaihin, niin
ollaan todella isojen kysymysten äärellä.
En yritäkään näitä tässä puheenvuorossa
ratkoa tai ottaa niihin kantaa.
Totean vain, että olen myös sitä mieltä,
että on iso haaste hallitukselle pitää kiinni
tästä tavoitteesta ja nostaa kehitysyhteistyö sille
tasolle, johonka YK:ssakin on sitouduttu. Jos olen oikein seurannut
poliittista keskustelua ja toimintaa, niin ei mielestäni
tässä kyllä opposition ja hallituksen
välillä ole sellaista kuilua, että oppositiolla
olisi varaa syyttää tässä hallitusta,
vaan kyllä tässä niin kuin ollaan yhteisten
arvovalintojen kanssa tekemisissä.
Erään näkökulman haluan
kuitenkin tähän nostaa. Mielestäni köyhyyskysymysten
kanssa toimimisen on oltava sellaista, että parlamentaarisesti
valitut elimet ovat siinä aktiivisia ja johdonmukaisesti
tekevät työtä myös paikallistasolla
paikallisten viranomaisten kanssa. Tämä on kuitenkin
tae sille, että pysytään tämmöisessä järjestäytyneessä toiminnassa
ja vastuullisessa toiminnassa. Tämä ei tietenkään,
tämä minun näkemykseni, sulje pois sitä,
että kansalaisjärjestöt ovat perinteisesti
olleet erittäin tärkeässä roolissa
ja myöskin kirkkojen toiminta erittäin tärkeässä roolissa.
Mutta jos me kadotamme tästä tällaisen
järjestäytyneitten yhteiskunnan instituutioiden
ohjauksen, niin me saatamme joutua monissa tapauksissa myöskin
käytännön tilanteissa ongelmiin.
Naisten päivään liittyen haluan eräästä projektista
kertoa. Tässä kuuntelin, kertooko tästä kukaan,
mutta ei ole kertonut, ja kun täällä on
näitä käytännön esimerkkejäkin
otettu esille, niin otanpa Intiasta yhden, johonka minulla oli mahdollisuus
käydä tutustumassa muutama vuosi sitten paikan
päällä. Siellä nimittäin
on tällainen Sueb-järjestö, joka on keskittynyt
nimenomaan naisten tilanteen kohottamiseen Intiassa kaikkein köyhimmissä kylissä.
Tämä järjestö saa tukea eri
puolilta maailmaa, myöskin Suomen kirkon yhteisvastuukeräys
on ollut useana vuonna takavuosina tämän järjestön
tukija.
Idea tämän järjestön toiminnassa
oli minusta fantastinen. Se ei jakanut ilmaiseksi rahaa yhteenkään
kylään, vaan se antoi sitä mukaa, kun sen
koulutusprosessin kautta kylissä oli löytynyt naisia,
jotka olivat valmiita alkamaan yrittäjiksi. Se oli naisyrittäjyysprojekti.
Jos joku tietää sitä Intian todellisuutta,
mikä naisen asema siellä on ja mikä tyttöjen
asema perheissä on, sehän on erittäin
traaginen. Ei oikeastaan täältä puhujakorokkeelta
voi sitä lähteä kuvaamaankaan, mistä on
kysymys. Siellä oli tehty se valinta, että tämä naisten
aseman, heidän itsetuntonsa kohottaminen, yrittäjyyteen
nouseminen, sitä kautta valinnanvapauksien kasvaminen,
johtaa siihen, että myöskin näissä perheissä lapset
saavat sellaisen kasvatuksen — naiset yleensä johtavat
perheissä sielläkin lastenkasvatusta — että sielläkin
tytöt ja pojat, molemmat, tulevat varustetuiksi terveellä itsetunnolla,
jolloinka kaikki tällaiseen sortoon liittyvät
psykologiset mekanismit murretaan, ja se, että tähän
psykologiseen murrokseen vaikuttaa ratkaisevasti myöskin
taloudellisen aseman kohentuminen, oli minusta tämän
Sueb-järjestön aivan huikea oivallus. Se kehittyy
siellä ja vaikutus kasvaa ikään kuin
lumipalloefektin tavoin, koska sitä mukaa kuin yrittäjä,
joka on saanut pienen lainan — se on nimittäin
laina, minkä hän saa — maksaa sen takaisin,
se laina annetaan seuraavalle ja taas tämä apu
kiertää aivan kuin tällaisen pankkisysteemin
kautta ja kertaantuu todella aivan eksponentiaalisesti siellä ruohonjuuritasolla.
Olen sen itse nähnyt, ja se tuntui aivan uskomattoman hienolta
toiminnalta.
Kun totesin, että tämän kehitysyhteistyön
on oltava riittävän vahvasti tällaisten
demokraattisten organisaatioitten ohjauksessa, niin tärkeää on myöskin
se, että siellä on tällaisia huippujärjestöjä,
jotka pystyvät sitten saamaan aivan erinomaisia tuloksia,
kun niillä on verkosto, maailmanlaajuinen verkosto täällä,
josta tätä tukea myöskin sinne tulee.
Yksi kielteinen näkökulma tähän
järjestöjen toimintaan ja hädänalaisten
veljien ja sisarten hyväksikäyttöönkin
minun on kerrottava täältä Suomesta näinä päivinä:
Minun mielestäni, ja tämän mielipiteen
jakavat Lapin kansanedustajat yhdessä, ei ole ollut ollenkaan
asiallista, että me olemme nyt Pohjois-Suomeen saaneet
Greenpeace-nimisen järjestön ikään
kuin käyttämään eräiden
hyvinkin ahdingossa olevien poromiesperheitten tilaa hyväksi
ja masinoimaan sellaista liikettä siellä pystyyn,
joka merkitsee aika laajaa uhkaa koko Pohjois-Suomen metsätaloudelle. Kuitenkin
sen kautta on kysymys sitten ihan satojen perheitten toimeentulosta
ja laajasti myöskin monien kuntien edusta ja toimeentulosta
laajoilla alueilla Pohjois-Suomessa.
Tällaiset järjestöt ehkä itse
uskovat siihen, että tekevät hyvää,
kun tulevat arktisille alueille ikään kuin ihmisten
tilannetta siellä auttamaan, siis ehkä itsekin
siihen uskovat todella, mutta minusta niiden toiminta käytännössä saattaa
olla todella huolestuttavaa ja irvikuva siitä, mihinkä sanotaan
tavoitteissa pyrittävän. Minä uskon tämän
nähtyäni nyt omin silmin, että tällaista
voi tapahtua myös tuolla toisella reunalla, siis meillähän
ovat juuri nämä maapallon äärialueet,
arktinen alue ja sitten toisaalta nämä eteläiset
kehitysalueet, ikään kuin peilikuva. Siellä on
kaikkein ankeimmat toimeentuloedellytykset, ja sinne on helppo kaukaa
lähteä mestaroimaan, miten siellä pitää tulla
toimeen.
Tämän vuoksi korostin aikaisemmin sitä,
että kaikessa tämän tyyppisessä toiminnassa
pitää poliittisen aspektin olla vahva, koska silloin
myöskin se paikallinen osallistuminen siihen demokraattisten
elinten kautta taataan. Silloin tämmöisiltä ylilyönneiltä ja
mahdottomuuksilta vältytään. Hyvän
asian nimissä voidaan todella tehdä myöskin
paljon pahaa. Siitä kaikki välttykäämme,
ja toivottavasti myöskin organisaatioittemme kautta tehtävä työ on
sellaista, ettei se ymmärtämättömyyden
vuoksi johda vielä pahempaan lopputulokseen kuin oli lähtökohta.
Ed. Mikko Alatalo merkitään
läsnä olevaksi.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on tässä hallituksen
vuoden 2003 toimenpidekertomuksen yhteydessä keskittynyt
Euroopan unionin kehitysyhteistyöpolitiikan tarkasteluun.
Kuten valiokuntakin mietinnössään toteaa,
huomattava osuus Suomen antamasta kehitysavusta maksetaan Euroopan
unionin budjetin ja Euroopan kehitysrahaston kautta. Kertomusvuonna
tuo osuus oli peräti 19 prosenttia. Vuonna 2003 Suomi käytti
kehitysyhteistyöhön 0,35 prosenttia bruttokansantulosta.
Tämä on selvästi alle EU-maiden maksatusten
keskiarvon ja kaukana Pohjoismaiden keskiarvosta. Hallitus on sitoutunut
ohjelmassaan kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvattamiseen tavoitteena nostaa niiden osuutta 0,7 prosenttiin
bkt:sta vuoteen 2010 mennessä. Valtioneuvoston hyväksymien
valtiontalouden kehysten arvioidaan kuitenkin nostavan kehitysavun
ainoastaan 0,44 prosenttiin vuoteen 2007 mennessä. Jotta
Suomen olisi mahdollista saavuttaa tuo 0,7 prosentin määrärahataso
vuoteen 2010 mennessä, tulee hallituksen kiristää määrärahakasvun
tahtia. Tämä tarkoittaa sitä, että hallituksen
on näiltä osin muutettava politiikkaansa. Toivon,
että se tapahtuisi jo tämän viikon kehysriihen
yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Määrärahojen kasvattamisen
tärkeyttä korosti myös Kaakkois-Aasian
katastrofi. Katastrofi osoitti Suomelle, etteivät määrärahat
riitä joustavuuteen. Apu tsunamin uhreille on välttämätön,
ja sitoutumuksista on pidettävä kiinni. Apu muille
köyhille ei kuitenkaan tsunamin seurauksena saa vähentyä.
Maailmassa kuolee joka viikko saman verran ihmisiä nälkään
kuin tsunami vaati uhreja. Joka viides ihminen maapallolla elää tällä hetkellä äärimmäisessä
köyhyydessä eli
alle 1 dollarilla päivässä. Puolet väestöstä tulee
toimeen alle 2 dollarilla päivässä. Hyvinvointikuilu
länsimaiden ja kaikkein köyhimpien maiden välillä on
kasvanut räjähdysmäisesti. Vuonna 1990
elintasokuilu oli 60-kertainen, vuosikymmenen lopulla jo 86-kertainen.
Kehityspolitiikka on osa myös EU:n turvallisuuspolitiikkaa,
ja se on myös unionin tasolla tunnustettava yhdeksi vakauttamisen
edistämisen välineeksi. EU:n tulee sitoutua yhteiseen
selkeään tavoitteeseen kehitysyhteistyömäärärahojen
nostosta vuoden 2006 jälkeen sekä nostaa köyhimpien
maiden osuutta määrärahoista. Valiokunnan
mietinnössä käy ilmi, että vuosina 2001—2002
vain 26 prosenttia yhteisön avusta kohdistui kaikkein vähiten
kehittyneille maille.
Arvoisa puhemies! Euroopan unioni on sitoutunut jo vuoden 1992
Maastrichtin sopimuksessa kehityspoliittiseen johdonmukaisuuteen
muun muassa kauppapolitiikassa ja turvallisuuspolitiikassa, ja globalisaatiokysymyksissä
EU
on yhä keskeisempi sekä Suomen kannalta että kansainvälisesti.
Kauppapolitiikan osalta Suomen tulee nykyistä aktiivisemmin
etsiä EU:lle muun muassa Wto:n neuvotteluissa sellaisia
kantoja, jotka edistävät erityisesti köyhimpien
kehitysmaiden tavoitteita. Mielestäni Suomen tulee ottaa
kehitysnäkökulman huomioiminen kaikilla politiikan
aloilla yhdeksi painopisteeksi EU-toiminnassaan. Erityisesti tämän
johdonmukaisuuden on painotuttava Suomen vuoden 2006 puheenjohtajuuskauden
aikana ja sitä valmisteltaessa. Puheenjohtajuuskausi antaakin
todellisen mahdollisuuden vaikuttaa siihen, miten johdonmukaisesti
kehityspoliittinen näkökulma tulevaisuudessa Euroopan
unionissa huomioidaan.
Euroopan unionin globaali visio on vielä pääosin
kirjoittamatta, vaikka EU:n turvallisuusstrategian keskeisenä tavoitteena
onkin monenkeskisen yhteistyön vahvistaminen. Myös
kehitysmaat on nostettava globalisaation edunsaajiksi. Euroopan
unionilla on ratkaiseva rooli globaalin muutoksen moottorina, EU
on avain transatlanttisen kumppanuuden ja maailmanlaajuisen konsensuksen
rakentamisessa.
Suomen EU-puheenjohtajuuskausi ensi vuonna on hyvä mahdollisuus
aloitteellisuuteen. Iso-Britannia on nostanut Afrikan köyhyyden
ensi syksyn EU-puheenjohtajuuskautensa painopisteeksi. Syyskuussa
kokoontuu YK:n huippukokous ja joulukuussa Wto:n ministerikokous
pohtimaan kehityksen edistämistä. Tässä tilanteessa Suomi
voisi olla aktiivisesti rakentamassa EU:lle yhteistä globaalistrategiaa.
Keskustelu päättyy.