2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion televisio-
ja radiorahastosta annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! (Hälinää) — Arvoisat
edustajat, jotka hiljenette ilmeisesti kuuntelemaan minun vakavaa sanaani! — Otan
tässä otsikkoasiaa sivuten aluksi kantaa näihin
eduskunnan talousarvion ulkopuolella oleviin rahastoihin. Niitähän
on kaikkiaan, kuten tiedätte ehkä ja muistattekin,
11 kappaletta tällä hetkellä. Suurin
on Valtion Eläkerahasto, määrältään
13,675 miljardia euroa, ja pienin Maatalouden interventiorahasto,
1,202 miljoonaa euroa. Käsiteltävä asia
on Valtion televisio- ja radiorahasto, jonka alkuperäinen nimi
juontaa vuodelta 1927. Se oli silloin Radiorahasto ja perustui lakiin
radiolaitteista. Sen tasearvo oli viime vuodenvaihteessa 32,585
miljoonaa euroa.
Arvoisat edustajat, kerron tämän siksi, että valtion
vuoden 2012 tilinpäätöksessä olevien eduskunnan
talousarvion ulkopuolella olevan yhdentoista rahaston tasearvo oli
noussut jo 26,737 miljardiin euroon, joka on 49,5 prosenttia tämän
vuoden valtion talousarviosta. Toisin sanoen, arvoisat edustajat,
talousarvion ulkopuoliset rahastot merkitsevät merkittävää poikkeusta
talousarvion täydellisyysperiaatteesta. Samalla se kaventaa
eduskunnalle eli meille itse kullekin kuuluvaa suvereenista päätösvaltaa
päättää budjetista.
Arvoisa puhemies! Kuka valvoo rahastoja, eli ketkä suorittavat
rahastojen tilintarkastuksen? Tiedostan, että Sitran, jonka
tasearvo on 668 miljoonaa euroa, tilintarkastuksesta vastaavat viime kädessä eduskunnan
tähän tehtävään valitut
tilintarkastajat.
Lopuksi totean, arvoisa puhemies, että Viestintävirasto
on tehnyt parhaansa saatavien perimiseksi ja palautettavien tv-maksujen
palauttamiseksi. Siitä huolimatta joutuu Viestintävirasto poistamaan
kertymättömiä tv-maksuja 12,3 miljoonaa
euroa, joka on sinänsä merkittävä summa eduskunnan
talousarviossa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Ylen rahoitustapahan on tosiaankin muuttunut veroksi,
ja tv-maksuista on ollut tällainen laki, että tämä jälkiperintä ja
maksujen takaisinpalautus jatkuisi vuoteen 2017, mutta nyt on todettu, että tämä on
turhaa. Tässä mielessä tämä on
ihan oikeansuuntainen laki, mikä nyt on tehty. Maksamatta
olevien televisiomaksujen perimisestä ja liikaa maksettujen
televisiomaksujen palauttamisesta luovutaan 2015 alkaen. Kustannukset
olisivat kuitenkin olleet niin suuret tästä keräämisestä,
että se on turhaa.
Sen verran, jos puhemies sallii, olisin halunnut samalla sanoa,
että nyt, kun tämä Yleisradion rahoitus
on saatu kuntoon, niin haluaisin esittää, että siihen
ei nyt tulla puuttumaan, vaikkakin kaupallista mediaa ja printtimediaa
täytyy varmaankin tukea. Se on hallituksen asia, miten sen
tekevät, mutta en lähtisi Yleisradion rahoitukseen
puuttumaan ja sitä murtamaan ja nakertamaan kulmista, kun
se kerrankin on saatu aikaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! On varmasti perusteltua, että näitä loppuja
maksamattomia tv-lupamaksuja ei enää peritä,
kun niiden perintä olisi kalliimpaa kuin saatu tuotto. Vaikka,
totta kai, se on väärin niitä ja meitä kohtaan,
jotka olemme tv-lupamme aina aikanaan kiltisti maksaneet, niin ymmärrän
tämän, että tähän on
nyt päädytty.
Yle-verohan on nyt nykyisin sellainen, että tällaista
maksamattomuutta se ei enää mahdollista, ei edes
silloin, kun ihminen ei edes Ylen palveluita käyttäisikään.
Ymmärrän sen, että kaikki eivät
todellakaan ole Suomessa tällä hetkellä iloisia
Yle-veron maksajia. Tämä taasen laittaa Ylelle
ison vaatimuksen vastata kaikkien suomalaisten toiveisiin hyvistä tv-ohjelmista
ja mediasisällöistä, ja pitää Ylen
vastata myös siihen, että Yleisradio tarjoaa myös
nuorille sellaista tv-sisältöä, että hekin
kokevat Ylen omakseen ja mielellään tuon Yle-veron
maksaisivat.
Talous on Suomessa tällä hetkellä tiukalla,
ja niin kuin tiedämme, kaikista paikoista joudutaan säästämään.
Itse olen sitä mieltä, että ei tämä Yle-verokaan
voi olla tässä poikkeus ja myös sen indeksin
jäädyttämistä on syytä nyt
pohtia, kun kaikki muutkin indeksit on tässä tilanteessa
kutakuinkin tarkkaan jäädytetty, mutta se menee
jo hivenen tämän asian sivuun. Mutta pidän
perusteltuna, että näitä maksamattomia
tv-lupamaksuja ei enää peritä, kun perintäkustannukset
olisivat suurempia.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten liikenne- ja viestintävaliokunnan perusteluista
ilmenee, Yleisradion rahoitustapaa koskevan uudistuksen seurauksena
televisiomaksujen maksuvelvollisuus päättyi vuoden 2012
lopussa. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että maksamatta
olevien televisiomaksujen perimisestä ja liikaa maksettujen
lupamaksujen palauttamisesta luovutaan vuoden 2015 alusta lukien,
kun lain mukaan jälkiperintää ja palauttamista
voisi jatkaa vuoden 2017 loppuun asti. Perinnästä olisi
kuitenkin huomattavasti suuremmat perimiskulut ja ylläpitokustannukset
kuin siitä saatavat tulot.
Nyt tämä ehdotettu uudistus ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että näitä palautuksia
koskeva saatava vanhentuisi ennenaikaisesti vuoden 2015 alusta. Maksun
palauttamista voisi siten edelleen vaatia edellä mainitun
vanhentumisajan puitteissa. Siksi on äärettömän
tärkeää, kuten liikenne- ja viestintävaliokuntakin
toteaa, että Viestintävirasto informoi tiedossaan
olevia palautuksiin oikeutettuja henkilöitä heidän
mahdollisuudestaan hakea vanhentumisajan puitteissa heille kuuluvaa
televisiomaksun palautusta.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on ihan hyvä ja paikallaan. Tässä keskustelussa
on tullut esille yleisradiovero ja sen käytännön
toteutus, ja sitäkin pidän erittäin tarkoituksenmukaisena.
Korostaisin sitä, että Yleisradion merkitys esimerkiksi
työllistäjänä, tämän
alan toimijoitten työllistäjänä — pieniä yrityksiä,
jotka toimivat tv- ja radioalalla tai kulttuurin piirissä — on
tavattoman tärkeä, ja siinäkin mielessä tämä rahoitusjärjestelmä on
onnistunut.
Täällä tulivat esille ensimmäisessä puheenvuorossa
myös nämä rahastot. Se on nyt totta, että meillä on
olemassa tämä valtion vajaa 55 miljardia, mutta
meillä on julkisoikeudellisia saamisia, joista suurimmat
ovat työeläkevarat, noin 160 miljardia. Jonkinlainen
neuvottomuuden tila on olemassa, mitä tehdään
niillä rahoilla, jotka ovat 50 vuoden aikana kertyneet,
24 prosenttia palkasta, miten ne käytetään.
Samanlainen tilanne on myös näitten rahastojen
osalta, joihin täällä viitattiin, jotka
osittain koskevat myös Yleisradiota. Kyllä nyt
pitäisi miettiä sitä, voidaanko tuottavasti
ja turvaavasti yhteistyössä saada tähän
jähmettyneisyyden tilanteeseen jotain muuta eikä miettiä pelkästään
sitä valtion 55 miljardia, joka näissä rahastoissa
on se kaikista pienin.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä edellä on
käytetty hyviä puheenvuoroja, muun muassa edustaja
Heinonen. Edellä edustaja Skinnari otti hyviä näkökulmia
esiin Ylen merkityksestä, eikä tietenkään
Ylen työllistävää vaikutusta
sovi kiistää. Sehän on suuri jo aivan
suoraan työnantajana, puhumattakaan sitten näiden alihankintojen
kautta.
Mutta kyllä siinä mielessä minusta
pitää voida keskustella siitä — kun
tätä Ylen erittäin vahvaa rahoitusasemaa
nimenomaan näillä argumenteilla puolustettiin,
joita edustaja Skinnari otti esiin, ja muun muassa tätä indeksikorotusta vuosittain
perusteltiin sillä, että sillä kotimaisia tuotantoja
saadaan aikaiseksi — voisiko ajatella kuitenkin niin, että tämä indeksikorotus
voitaisiin rahastoida senkaltaiseen rahastoon, että se
ei menisi suoraan Ylen toiminnan kulujen kattamiseen, vaan sieltä voisivat
myös muut toimijat hakea tukea laadukkaan kotimaisen draamatuotannon
tekemiseen tai kotimaisen tutkivan journalismin tekemiseen tai muuhun
vastaavaan kotimaiseen mediasisältöön,
uutissisältöön, jota varmasti me kaikki
pidämme arvokkaana.
Pelkästään Ylelle tämän
rahan ohjaaminen ei mielestäni ole tehokkain eikä varmasti
tasapuolisin ja reiluin tapa asiaa hoitaa. Eli voitaisiin käydä avointa
keskustelua siitä, voiko tämänkaltaisen
rahaston perustaa ja sitä kautta monipuolistaa suomalaista
mediakenttää.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin pidän järkevänä tämän
perimisjärjestelmän lakkauttamista, koska ylläpitokustannukset ovat
huomattavasti suuremmat kuin sieltä saatava hyöty.
Tietysti tässä nyt ne, jotka ovat maksaneet hieman
liikaa, ovat menettäjiä, mutta sitten hyötyjinä on
myös niitä, jotka ovat jättäneet
aikanaan lupamaksun maksamatta. Mutta heidän osaltaanhan
tämä periminen jatkuu entiseen malliin, elikkä se
ei sitä kumminkaan siitä poista. Pidän
tätä esitystä ihan järkevänä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nythän ei todellakaan käsitellä Yle-veron määrää eikä mahdollisia
indeksikorotuksia tulevaisuutta ajatellen. Nyt on kysymys siitä,
että voidaan tavallaan nollata ne perimistoimenpiteet,
jotka ovat kohdistuneet aiempaan tv-lupajärjestelmään.
Samassa yhteydessä on nyt hyvä havaita se, että vanha
järjestelmähän itse asiassa edisti pinnaamisen
kulttuuria ja johti siihen, että oli paljon perittävää.
Tv-lupamaksuja ei maksettu. Monin paikoin, esimerkiksi tietoni mukaan Helsingin
Kalliossa, väitettiin, että yli 50 prosentilla
talouksista ei ollut televisiota tai ei ainakaan maksettu tuota
tv-lupamaksua. No, jokainen ymmärtää heti,
että näinhän ei tosiasiallisesti ole,
ja sen takia tuo vanha järjestelmä kyllä johti
siihen, että jos oli syytä siihen, vähän
rahaa tai muuta vastaavaa, tai mahdollisuuksia, että pinnattiin, niin
väki teki sitä myös.
Myös internetin ja muun kehityksen kautta ilman muuta
tämä vanha järjestelmä oli tullut
tiensä päähän, ja näin
ollen kyllä sen takia tuo Yle-vero on paikallaan oleva
ratkaisu, mutta tässä yhteydessä on hyvä havaita,
että kaikki nämä tv-lupatarkastajat ja
muut ja perimistoimenpiteet aiheuttivat varmasti myös sentyyppisiä kuluja, joista
on nyt päästy sitten eroon. Tässä mielessä kyllä tämä esitys
on ihan paikallaan, ja päästään tämä tilanne
myös nollaamaan ja kulkemaan sitten tätä nykyisen
Yle-veron tietä eteenpäin.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rossin äskeisessä puheenvuorossa
tuotiin hyvin esiin tämän rahoitusjärjestelmän
muutoksen tuomia hyviä puolia. Käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys liittyy juuri siihen, että kun rahoitusjärjestelmä muuttuu,
niin siinä siirtymävaiheessa joudutaan ratkaisemaan
se, miten maksamatta jääneiden televisiomaksujen
tai sitten liikaa maksettujen kohdalla menetellään
nyt. Tämä hallituksen esitys on oikeudenmukainen,
järkevä ja johdonmukainen.
Sen sijaan edustaja Auton ei niinkään oma keksimä vaan
aikaisemminkin keskustelussa esillä ollut ajatus siitä,
että osa tämän Yle-veron tuotosta, joka
rahastoidaan, voitaisiin käyttää johonkin
muuhun median tukemiseen kuin Yleisradion toiminnan tukemiseen,
olisi erittäin suuri periaatteellinen muutos. En oikein
pidä järkevänä, että avattaisiin
koko Yle-veroa koskeva lainsäädäntö.
Meidän pitäisi säätää sitten
ehkä jokin erilainen kaupallisten medioiden korvamerkitty vero,
mutta en pitäisi sitäkään järkevänä.
Valtioneuvostolla, eduskunnalla on mahdollisuus eri tavoin tukea
kaupallista mediaa, osoittaa sen tilanteeseen helpotuksia. Sitä,
että yleisradiorahastosta rahoitettaisiin kaupallista mediaa,
en pidä järkevänä.
Keskustelu päättyi.