2) Hallituksen esitys laiksi vesihuollon tukemisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 19 näiltä valtiopäiviltä laiksi vesihuollon
tukemisesta on esityksen pääasiallisen sisällön
mukaan todettu aika tavalla lainsäädäntötekniseksi
luonteeltaan. Kuitenkin tässä kohdassa on syytä kiinnittää huomiota
muutamaan seikkaan. Haja-asutusalueiden vesihuolto, nimenomaan jätevesihuolto,
on tällä hetkellä uuden asetuksen piirissä.
Viime kesäkuulta 15.6. alkaen tämä asetus
on ollut voimassa. Se on erityinen haaste yleensä vesihuollolle
Suomessa, minkä takia? Myös sen takia, että se
on se väline, jolla me yritämme vähentää omien
vesistöjemme rehevöitymistä, ja niin
kuin tiedämme, sillä tavalla voimme myös
kontrolloida, hallita ja vähentää Suomenlahden,
Itämeren ja Pohjanlahden vesistöjen rehevöitymistä.
Kerran ympäristöön päästetty
fosforityppi ei häviä sieltä. Periaatteessa
se kulkeutuu aina johonkin. Jos me pystymme tässä käyttämään
apuna erilaisia seulonta- tai voi sanoa jossakin määrin
samanlaisia menetelmiä kuin käytetään
esimerkiksi maatalouden suojavyöhykekaistoissa, tällaisia
seuloja, niin aina parempi, mutta kaikkein parasta on se, kun niitä ei
lasketa ollenkaan ympäristöön.
No, nyt tämä vesihuollon tukeminen on taloudellista
tukemista niin, että voidaan valtiovallan toimesta kohdistaa
tukitoimia vesihuoltoon, myös vesihuollon tuloksena syntyvän
jätelietteen hyödyntämiseen, niin kuin
tässä tekstissä todetaan. Tällä hetkellä jo
ovat toki erilaiset tukitoimet mahdollisia. Niitä ikään
kuin ajantasaistetaan tässä hallituksen esityksessä 19.
Mutta haluaisin myös kiinnittää huomiota
siihen, että yhä enemmän Suomessa ollaan
menossa jätelietteen polttamiseen, ajatellaan, että se
on se lopullinen käsittelytapa. Erilaisissa voimaloissa
eri puolilla Suomea ollaan viemässä tätä menetelmää käytäntöön.
Tässä pitää tietysti todeta, että on
aina muita mahdollisuuksia tämän lisäksi,
joita pitää myös olla valikossa. Polttamiseen ja
myöskin tämän jätelietteen termiseen
esikäsittelyyn liittyy ongelmia, myös ympäristöllisiä ongelmia.
Näin ollen tähän ei pitäisi
ikään kuin sellaisena yleisenä, aina
joka paikassa ikään kuin käyttökelpoisena
taikka valittavana ratkaisumallina kuitenkaan suuntautua, vaan on
katsottava tätä laajemmin.
Toivoisin, että tästä asiasta todella
keskustellaan jatkossa. Ympäristövaliokunta, jonneka tämä hallituksen
esitys menee, varmasti tästä asiasta myös
käy laajempaa keskustelua, ja tältä osin
tämä asia ei sitten ehkä jää vain
tällaisen toivomuksen varaan. Mutta eräs asia,
joka myös tähän liittyy, tulee esille
myös näissä yleisperusteluissa, kun tässä on
verrattu Ruotsia, Saksaa ja Ranskaa ja Yhdistynyttä kuningaskuntaa
Euroopasta tässä käsiteltävässä olevassa
kysymyksenasettelussa vesihuollon tukeminen. Se on privatisointi,
siis tämä vesihuollon yksityistäminen.
Sitähän on viety osassa Yhdistynyttä kuningaskuntaa
eteenpäin ja sitten tästä on keskusteltu
muun muassa syksyllä 2002 Johannesburgissa maailmanlaajuisessa
kestävän kehityksen kokouksessa. Siellä Suomella
oli kyllä hyvä kanta. Se lähti siitä,
että vesi, puhdas vesi, ei saa olla ensisijaisesti kauppatavaraa
vaan myös kaikille tämän pallon asukkaille
taataan tietty määrä juomavettä,
vettä päivittäin ilmaiseksi, ilman että he
joutuvat ensiksi miettimään, mistä saa
tarvittavan taloudellisen mahdollisuuden sen hankkimiseen. Myös
Suomessa vesihuollon tulevaisuus, sen omistus, kuka sen omistaa,
tuleeko vedestä kauppatavaraa sillä tavalla, että se
vapautetaan ikään kuin kansainväliselle
kilpailulle ja kansainvälisen kilpailun kohteeksi, on asia,
jota pelkäänpä, että joudumme
vielä tässä lähivuosina ratkaisemaan
ja pohtimaan. Mutta itse esitys, puhemies, on tietysti sellainen,
että tähän ei suuria ongelmia sinänsä liity,
mutta varmasti aihetta on hiukan laajentaa eduskunnassa tämän
asian tarkastelua.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi vesihuollon tukemisesta
on tärkeä, ja tällä laillahan
korvataan yhdyskuntien vesihuoltotoimenpiteiden avustamisesta annettu laki.
Täällä lain yleisperusteluissa todetaan: "Valtion
tukea tarvitaan erityisesti alueellisen yhteistyön parantamiseen,
vesihuollon turvaamiseen erityistilanteissa sekä vesihuollon
parantamiseen maaseutuyhdyskunnissa ja vesihuoltolaitosten verkostojen
ulkopuolelle jäävillä haja-asutusalueilla
samoin kuin asutuksen jätevesistä ympäristölle
aiheutuvan kuormituksen vähentämiseksi." Tämä kaikki
on tärkeää ja hyvää asiaa. Tämä lakihan
ei niinkään puutu jätevesiin, vaan nimenomaan
puhtaan veden saantiin eri osissa maata ja erityisesti niillä alueilla,
joissa puhdasta vettä ei vielä ole saatavissa.
Totta kai tässä molemmatkin ovat mukana, mutta
pääsääntöisesti tämä puhuu
nimenomaan puhtaan veden saannista, mutta toki myöskin
nämä jätevesikysymykset nousevat tässä lakiesityksessä esille.
Ennen kaikkea tämän lain tarkoituksena on nyt
ohjata nykyistä enemmän maaseudun kuntarajat ylittäviin hankkeisiin
myöskin valtion tukitoimenpiteitä, että kuntarajat
eivät olisi esteenä vaan saataisiin yhteisiä suurempia
vesihuoltohankkeita ja voitaisiin nimenomaan turvata puhtaan veden
saanti myöskin pienissä maaseutukunnissa ja ennen kaikkea
haja-asutusalueilla.
Herra puhemies! Eduskunta on lähes jokaisen budjettikäsittelyn
yhteydessä lisännyt vesihuoltoon tarvittavia määrärahoja,
ennen kaikkea maa- ja metsätalousministeriön pääluokan
kohdalla vesivarojen käyttöön ja hoitoon
ja vesistötöihin. Ennen kaikkea nyt viimeisten
vuosien aikana on ollut vahvasti esillä myöskin
se, kun vuonna 2002—2003, sinä talvikautena, oli
kuivuutta ja ennen kaikkea maaseudun vesihuollossa nimenomaan pohjavesienkin
suhteen erittäin suuria ongelmia. Totean, että näitä vesivaroja, mitä valtion
kautta on tullut, on noin 30 miljoonaa euroa. Niitä on
tullut maa- ja metsätalousministeriön, ympäristöministeriön
sekä työministeriön pääluokista,
ja niitä on joka vuosi jouduttu lisäämään.
Tarve on suuri, ja kun nämä ovat harkinnanvaraisia
menoja, niin kun juuri kehysneuvottelut ovat menossa, niin toivoisikin,
että näitä määrärahoja
nyt käsiteltäisiin silkkihansikkain, tai sanoisin
niin, että myöskin ensi vuonna löytyisi
määrärahoja sitten näihin vesihuoltohankkeisiin.
Mitä sitten tulee, herra puhemies, viemäriverkostoon,
on syytä todeta, että tällä hetkellä meillä on
noin 350 000 pysyvässä asuinkäytössä olevaa
kiinteistöä viemäriverkoston ulkopuolella
ja lisäksi noin 450 000 vapaa-ajan asuntoa. Jos
ajattelen omaa aluettani Länsi-Suomen ympäristökeskusta,
niin viemäriverkoston ulkopuolella siellä asuu
tällä hetkellä 36 prosenttia väestöstä. Kun
ajattelemme koko maata, niin haja-asutuksen jätevesien
käsittelyn tehostamiseen tarvitaan tavattoman paljon varoja
tulevan seuraavan kymmenen vuoden aikana, jos aiomme saada nämä asiat
kuntoon, on arvioitu, että noin 700 miljoonaa euroa. Jokainen
tietää, että tämä on
erittäin suuri rahamäärä. Se
on sitä julkiselle vallalle, mutta se on myöskin
yksittäisille henkilöille, että saavat
nämä asiat kuntoon.
Herra puhemies! Haluaisin lopuksi kiinnittää huomiota
siihen, että tämä on esitetty nyt meneväksi
ympäristövaliokuntaan, jolle maa- ja metsätalousvaliokunta
antaa lausunnon. Mutta ainakin kun tämän lain
yleisperustelut muuten lukee ja katsoo sitä, mikä on
ollut käytäntö tähän
saakka, ollaanko käytäntöä nyt
muuttamassa? Vesihuoltovarat ovat hyvin merkittävästi
olleet ja ovat maa- ja metsätalousministeriön
pääluokassa, ja toisaalta myöskin tämä lakiesitys
on maa- ja metsätalousministeri Korkeaojan antama. Olisin
toivonut, että tämä menettely olisi ollut
sentapainen, että tämä olisi mennyt maa-
ja metsätalousvaliokuntaan, jolle ympäristövaliokunta
olisi antanut lausunnon, mutta puhemiesneuvosto nyt esittää toista
menettelyä. En tee mitään muutosesitystä,
mutta haluan tämän eduskunnan pöytäkirjoihin
kyllä tuoda selvästi julki, että minusta on
hyvin luontevaa, että nimenomaan puhtaan veden saanti ja
kaikki, mikä siihen liittyy, kuuluisi maa- ja metsätalousministeriön
pääluokkaan. (Ed. S. Lahtela: Esittäkää,
niin äänestetään!)
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän lain vesihuollon
tukemisesta yhteydessä on syytä hiukan katsella
taaksepäin, mitä menneinä vuosina ja
vuosikymmeninä on vesihuoltosektorilla maassamme tehty
terveellisen ympäristön hyväksi.
Vielä noin 30 vuotta sitten teollisuuden jätevedethän
laskettiin aika lailla puhdistamattomina vesistöihin ja
samoin monella paikkakunnalla yhdyskunnan jätevedet päästettiin
puhdistamattomina läheisiin vesiin. Kerron esimerkin teille Keski-Suomesta.
Jämsänjoki ja osittain Päijänne olivat
pahoin saastuneita vielä 1970-luvun alussa, jopa niin,
että kun Jämsänkosken tehtaalla oli lakko
ja tehdas pysähtyi, niin muutamassa päivässä kala
Päijänteeltä nousi Jämsänjokeen
ja Jämsän kaupungin tekninen virasto poimi satoja kiloja
kuollutta kalaa joesta sen jälkeen, kun tehdas käynnistyi
uudelleen. Toisin sanoen päästöt kun
tulivat veteen, niin kalat, jotka sinne olivat nousseet, kuolivat.
Juuri tuolloin, noihin aikoihin, käynnistettiin maassamme
mittavat toimet jätevesien puhdistamiseksi. Sekä teollisuus
että yhdyskunnat suorittivat valtavia investointeja, ja tulosta
syntyi. Nyt noissa pilaantuneissa joissa ja järvissä vesi
on puhdasta ja kalakanta on elpynyt huomattavasti. Jämsänjoessa,
josta äsken kerroin, muun muassa uistellaan kuhaa nykyisin.
Jo tuolloin oli myös valtio mukana tukemassa tehtyjä vesihuoltoratkaisuja.
Silloin oli valtion vesihuoltotyö ja kunnat hankkivat yleensä tarvikkeet,
ja näin yhteistyö pelasi jo silloin, siis 30 vuotta
sitten. On erinomainen asia, että tuo linja jatkuu edelleen
tämän käsiteltävän
lain turvin, joka, kuten täällä ed. Vihriälä sanoi,
on aika lailla samanlainen kuin aikaisemmin, teknisluontoisia korjauksia
lähinnä siinä on.
Vesihuoltoyhteistyö on ollut kuntien välisessä yhteistyössä edelläkävijä kaiken
aikaa. Jospa kaikki muu yhteistyö sujuisi samalla tavalla
kuntien kesken, niin ongelmia ei olisi laisinkaan niin paljon kuin
tänä päivänä kanssakäymisessä on.
Tällä valtion tuella vesihuollossa on monen tyyppistä merkitystä,
mutta ennen kaikkea juuri sanomani kuntien yhteistyö on
erittäin oleellinen asia, mutta sitten hyvin tärkeä ja
juuri tällä hetkellä tärkeä on
maaseudun haja-asutusrakentamisedellytysten parantaminen tällä tavalla.
Tämä käytännössä merkitsee
sitä, että kun vesihuolto, sekä jätevesi
että puhdas vesi, pystytään haja-asutusalueella
hoitamaan ja valtio on siinä osittain rahoittamassa, myöskin
rakennuslupia haja-asutusalueilla on saatavissa paremmin. Tänä päivänä sillä on
erittäin suuri merkitys. Meidän tulee muistaa,
että viime vuonna kesäkuussa annettiin asetus,
jolla tiukennettiin haja-asutusalueitten jätehuoltoa, ja
nyt tällä vesihuoltolailla helpotetaan tuota haja-asutusalueitten
rakentamista.
Valtion osallistumisprosentit sekä työhön
että avustuksiin ovat myöskin mielestäni
ihan hyvää tasoa. Kuitenkin muutama toivomus nyt
jatkokäsittelyssä tämän asian
osalta. Valtion tulisi panostaa huomattavasti enemmän kokonaisuutena vuodessa
budjettinsa kautta tälle sektorille, enemmän kuin
nyt on tänä vuonna, huomattavastikin enemmän.
Toiseksi olisi toivottavaa, että ympäristökeskukset
tekisivät hyvin perusteellista ohjelmointityötä tämän
asian hyväksi ja tuossa työssä ne olisivat
saumattomasti yhteistyössä kuntien edustajien
kanssa, jopa innostamalla kuntia tekemään tätä työtä.
Tämä on nimittäin työllistävää työtä,
ja kuten sanoin, tämä on kuntien kehittämisen
kannalta juuri niillä alueilla, millä tällä hetkellä on
muutto- ym. ongelmia, erittäin tärkeä.
Lopuksi, arvoisa puhemies, korostan vielä kerran, että valtion
vesihuoltotyöllä ja -avustuksilla on todella suuri
merkitys — ja ei muuta kuin tuleviin budjetteihin vain
huomattavasti enemmän määrärahoja!
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Tiusasen puheenvuoron
johdosta. Hän muisti aivan oikein sen, että Johannesburgin
konferenssissa asetettiin uljas tavoite siitä, että kaikilla
maapallon asukkailla olisi puhdasta, juomakelpoista vettä ilmaiseksi
saatavilla. Arkitodellisuus on vaan tällä hetkellä karkaamassa
käsistä. Tästä tuore esimerkki
on se, että Helsingin Vesi juuri äskettäin
möi 1,4 miljoonaa pullollista vettä Saudi-Arabiaan,
siis juomavettä, ja mikä mielenkiintoisinta, tuon
pullollisen, puoli litraa ja puolitoista litraa, keskihinta on 1
euro, toisin sanoen kysymys on paljon arvokkaammasta nesteestä kuin
raakaöljy. Tähän on jo nyt ajauduttu,
eli sillä tavalla nämä vesihuoltoasiat
ovat globaalisti elämää suorastaan ratkaisevia
asioita, ja tähänkin hallituksen esitykseen pitäisi
sillä vakavuudella suhtautua.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on aloitettava tämmöisellä perustotuudella,
mitä minua on kehotettu lausumaan täällä usein,
että hyvä hallitus tekee hyviä esityksiä. Tässä on
syntynyt nyt hyvän hallituksen hyvä esitys, ja
tervehdin tätä myönteisyydellä ja
myötämielisyydellä.
Jos ajatellaan tätä Suomea harvaanasuttuna, laajana
maana, kyllä täytyy ihmetellä, kuinka maaseudulla
on ennen tultu toimeen, kun tämä vesi on ollut
vähän semmoista sun tämmöistä. Erityisesti
talousveden saanti on ollut vähän ilmojen armoilla
riippuen vähän lumien sulamisesta ja myöskin
kesäsateista. Tähän tietysti on virikkeen
antanut se, että jätevesiasiat ja jäteveden
hoito ja niiden parempi puhdistaminen ja kokoaminen ovat mahdollistaneet
sen, että yhteistoimin toteutettuna tämä asia
toimii ja onnistuu. Katson, että tässä asiassa,
kun nyt merkittävän suurista valtion rahoista
ei kuitenkaan ole kysymys, tämä näin
kootusti saatettuna lainsäädännöllisesti
yhteen ja yhteen nippuun antaa selkeän pohjan siitä,
kuinka näissä edetään ja kuinka
toteutetaan ja tehdään.
Herra puhemies! Yhteen asiaan kiinnittäisin erityisesti
huomiota. Harvoin omasta asiasta tässä puhun,
mutta pystyn esimerkinomaisesti tämän ottamaan
esille ja kaivamaan. Kun tänä aamuna tuolta idästä,
Kaakonkulmalta tänne ajelin, huomasin, että Ruotsinpyhtäällä oli
Loviisan vesihuoltotyömaa edennyt ja edennytpä niin,
että oman metsäpalstani päästä se
juuri ja juuri leikkasi. Kun on ajatellut, että jollekin
hyvälle edustajalle, joka maaseudulla viihtyisi, voisi
siitä tontin vaikka myydä halvalla, ja on aina
ollut huoli, miten tämä vesi siinä voisi
olla olemassa, niinpä minä katselin, että nythän
se onkin sillä lailla, että vesi ja viemäri
kulkee siitä laidalta, että asia on järjestyksessä.
Mutta sellaisenaan, kun luen näitä vesihuoltoavustusten
perusteluja 6 §:n kohdalta, täältä löytyy
kuitenkin se perushenki, että vain asutulle tontille, asutulle
rakennukselle ja rakennetulle paikalle tämä voidaan
myöntää. Täällä selkeä lausuma
on näin olemassa: "Avustusta ei sen sijaan voitaisi näin
ollen myöntää vapaa-ajan käytössä olevan
tai rakentamattoman kiinteistön taikka uudisrakennuksen
vesihuoltoa varten." Tätä, että uudisrakennuksen
rakentamista varten tätä avustusta ei voitaisi
myöntää elikkä tämä liittymä olisi
kalliimpi kuin jo valmiiksi rakennetulle tontille, pidän
erinomaisena takaiskuna ja epäonnistumisena tässä asiassa,
tai en sitäkään aivan pois sulje, etten
olisi tätä väärin ymmärtänyt,
mutta se on minusta katsottuna hyvin ihmeellistä, jos näin
olisi käynyt. Tällä pohjalla katson,
että kyllä todennäköisesti hallitus
perusteluissaan on ehkä epäonnistunut.
Tämä asia tulee valiokuntakäsittelyssä pohtia ja
saattaa sellaiseen järjestykseen, että sellainen tontti,
mikä on uudisrakennuskäyttöön
sopiva ja käypänen, pääsisi
samojen etujen pariin tässä, samojen mahdollisuuksien
pariin, koska eihän tässä isoista rahoista
ole kysymys, kuin se vanha, kaatumassa oleva mummonmökki,
missä joku muodollisesti asuu. Toivon, että tämä palvelisi koko
tätä suomalaista yhteiskuntaa ja saattaisi kaiken
kansan mahdollisuuksien mukaan puhtaan ja raikkaan käyttö-
ja ruokaveden pariin ja samalla myöskin nämä vähäiset
jätteet, mitä siitä pienestäkin
mummonmökistä tulee, johtaisi sitä viemäriä pitkin
sinne, missä niitä olisi paras puhdistaa ja hoitaa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki on varmasti
tarpeellinen ja selkeyttää nykyistä vesihuoltolainsäädäntöä.
Kuitenkin aika suuret summat siinä käytetään
valtion varojakin, kun vuonna 2002 on esittelyn mukaan 27 miljoonaa
euroa.
Mutta eräs asia, johon ed. Pulliainenkin osittain viittasi:
Maaseudulla viime aikoina on erittäin huolestuneesti katsottu
siihen suuntaan, kun perustetaan näitä suurehkoja
yrityksiä, jotka hyödyntävät
pohjavettä myymällä sitä ulos,
ja maapohjan omistaja ei periaatteessa nykyisen lainsäädännön
mukaan saa minkäänlaisia korvauksia, kun tulee
jopa käyttökielto niille maa-alueille. Toivoisin,
että tähän kiinnitettäisiin
myös huomiota siltä osin, että koko maaseutuasujaimisto
ja asukkaat olisivat mukana siinä prosessissa, jolla turvattaisiin
nimenomaan se puhdas vesi, joka siellä maaperässä on.
Jotakin minun mielestäni pitäisi tehdä sille,
että sitä pohjavettä eivät jotkut
yksinomaan hyödynnä myyntitarkoituksessa. Voi
verrata osittain vähän siihen, mitä ed.
Pulliainen tosiaan totesi, että myöskin öljyt liikkuvat
maaperässä itsekseen ja niitä hyödynnetään
nyt ainakin Lähi-idässä hyvinkin voimakkaasti.
Saattaa olla, että lähitulevaisuudessa myös
tämä pohjaveden osuus on vähän
saman tyylinen.
Keskustelu päättyy.