Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olin jo tulossa tähän puhujakorokkeelle.
Todellakin, arvoisa puhemies, tässä on kyse hallituksen
esityksestä 171, josta ympäristövaliokunnalla
on yksimielinen mietintö. Haluaisin kuitenkin tästä asiasta
sanoa muutaman sanan sen takia, että kysymyksessä on
siis öljyn aiheuttamien pilaantumisvahinkojen kansainvälisen
korvausrahaston perustaminen. Kysymyksessä on nimenomaan
meriturvallisuuteen ja meriympäristöön
liittyvä lainsäädäntö.
Me olemme nyt hyväksymässä kansainvälisen
sopimuksen. Se on kaksiosainen. Siinä on ensimmäinen
osuus se, että on olemassa perusjärjestelmän
osa, jossa on aluksen omistajan vastuu, ja tästä on
laadittu yleissopimus, siis se koskee aluksien omistajia, ja tätä täydentää toinen
kansainvälistä korvausrahastoa, IOPC-rahastoa
koskeva yleissopimus. Siis kysymyksessä on kaksi yleissopimusta
tämän päätöksen sisällä.
Tämä on erityisesti tietysti Suomea koskeva ongelma.
Itämeri on pieni, talviset olosuhteet etenkin Suomenlahdella
vaativat, väylästö on heikko, ja tiedämme,
että Itämeren öljynkuljetukset tulevat
lisääntymään. Suomenlahdella
on jo nyt 100 miljoonan tonnin raja ajateltu ylitettävän
vuonna 2005, siis 100 miljoonaa tonnia öljyä vuoteen
2005 mennessä olisi tämä taso. Venäjä avaa
uusia satamia. Tämän päivän
otsikoissa on Ust-Lugan satama, on Pietarin sataman laajennus, Primorskin
kapasiteetin kaksinkertaistaminen, Vysotskin sataman laajentaminen,
tällä hetkellä 11 miljoonaa tonnia. Sielläkin
paljon suurempia lukuja arvioidaan päämääränä olevan lähivuosina.
Nimenomaan tämä tilanne on sen kaltainen, että öljyonnettomuus
on todennäköinen, sen välttäminen
on tosiaankin, voisi sanoa, onnenkauppaa.
Kun Erika ja Prestige -alukset tuhoutuivat, Euroopan unioni
aloitti omalta puoleltaan tällaisen erityiskorvausrahaston
muodostamisen, ja nyt tässä on siirrytty vielä globaalisemmalle
tasolle, kun muun muassa Japani on tulossa tähän 900
miljoonan euron kansainväliseen uuteen korvausjärjestelmätasoon.
Näin ollen maksajiakin löytyy sitten muualta ja
myöskin vastuu on sitten enemmän kuin Euroopan
unionin sisällä.
Tänään on tietysti sitten tärkeätä se,
mitä tulee Itämeren kysymyksiin, että saisimme
myös Venäjän mahdollisimman aktiivisesti
mukaan tähän ongelman hallitsemiseen ja hallintaan.
Tiedämme, että Venäjän torjuntakalusto
on vajavainen, mutta niin on Suomenkin, ja on syytä myös ja
jatkuvasti vedota ja hoputtaa istuvaa hallitusta toteuttamaan monitoimijäänmurtajan
hankinnan. Sehän on niin sanotusti jäässä,
tämä jäänmurtajahankinta, ja
siihen pitäisi saada vauhtia. Minkälaisessa jäässä se
on? Me tiedämme, että käydään
keskusteluja Venäjän kanssa ja tässä haetaan
tällaista yhteistyötä.
Toinen asia, joka liittyy vielä tähän öljyntorjuntaan,
on kansallisen, siis Suomen oman öljyntorjuntaosaamiskeskuksen
perustaminen, joka on hyvä asia. On hyvä, että se
on mainittu hallitusohjelmassa, sen toteuttaminen on vaan saatava toimintaan.
Niin, arvoisa puhemies, kysymys on siis öljyvahingosta
ja me tarvitsemme muutakin kuin vain rahaston. Tarvitsemme tiettyjä välineitä,
jos ja kun tapahtuu tällainen epätoivottava vahinko. Lopuksi
haluaisin viitata vielä siihen valiokunnassa vahvasti esillä olevaan
mielipiteeseen, että myös laivanomistajien vastuuta
pitäisi vielä entisestään korostaa.
Kuitenkin usein nämä laivan omistussuhteet ovat
niin epämääräinen asia, että etenkään
huonokuntoisen aluksen jouduttua onnettomuuteen laivalle ei oikein
löydy omistajaa. Näinhän oli Prestigen
tapauksessakin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä en sinällään
arvostele tätä tehtyä työtä, varmaan
tämmöinen rahasto tarvitaan. Mutta ensisijaisesti
minusta pitäisi olla sen laivanomistajan vastuun kunnossa
sikäli, että olisi vastuuvakuutukset olemassa,
koska nyt tämän tyyppinen rahastointimallihan
tekee sen, jotta tavallaan ei osoiteta vastuuta omistajalle niin
paljon. Siinä tilanteessa, jos vaadittaisiin näiltä laivoilta
riittävä vastuuvakuutus, niin silloin myös
se vakuutusyhtiö joutuisi analysoimaan sen riskin, mikä mahdollisesti
siinä aluksessa on olemassa, ja se vakuutusmaksu olisi
sen verran kallis, jotta tämä tekisi jo oman arvion,
onko se liikenteessä vai ei.
Minusta pitäisi yhä enemmän tietysti
katsoa myös kansainvälisesti sitä, millaista
kalustoa meillä liikkuu tuolla merillä. Ne voitaisiin
kansainvälisellä sopimuksella rajata kokonaan
pois, pannaan liikennekieltoon. Kun todetaan tuolla satamassa, jotta
tämä ei täytä niitä vaatimuksia, jotka
edellytetään kansainvälisillä vesillä liikkumiseen,
niin silloin totaalisesti vaan se voitaisiin pysäyttää eikä näitä vahinkoja
sattuisikaan. Niin kuin totesin tässä, jos on
iso kassa rahaa, niin siinä häipyy tavallaan se
vastuu siitä, koetaan, jotta kun vahinko sattuu, niin yhdessä tämä maksetaan.
Päinvastoin pitäisi aina kohdentaa siihen vahingontekijään
tämä, että se joutuisi maksamaan sen
vahingon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela käytti ihan tärkeän
puheenvuoron. Tuo sama näkökulma siis oli myös
valiokunnassa esillä, että laivanomistajien vastuu
olisi ensisijainen ja sitä vastuuta pitäisi teroittaa
ja tähdentää. Nyt on kuitenkin niin,
että tällaisen onnettomuuden sattuessa ne korvaussummat
ovat niin mahtavia ja vahinko niin suuri — esimerkiksi olisi
Suomenlahdella — että todella mikään
yksityinen vakuutus, yhden laivan tai yhtiön ottama vakuutus,
ei pystyisi sitä kattamaan. Se vakuutusmaksu olisi jo sitä luokkaa.
Kun muistamme, mitä Alaskassa tapahtunut öljyonnettomuus
on tullut maksamaan, niin muistini mukaan se on 2 miljardia dollaria,
mikä on sen korvausluokan taso. Siinä oli yksi
alus, Exxonin omistama alus, joka silloin ajoi Alaskassa kiville
ja aiheutti erittäin laajan ympäristötuhon.
Se on suurin tähän saakka tapahtunut öljyonnettomuus.
Nämä korvaussummat ovat niin mahtavia ja valtaisia,
että tarvitaan tällainen erityisrahasto.
Mutta aivan oikein, alusten kuntoon pitää kiinnittää huomiota.
Imossa on nyt tämä kaksirunkovaatimus Itämeren
kohdalla, vuoteen 2015 kuitenkin on tämä joustoaika.
Se on pitkä, yksitoista vuotta vielä. Tätä pitäisi
pystyä kiristämään. Imossa nämä päätökset
tehdään, ja tätä varten onkin
erityisen tärkeätä, että saadaan
mahdollisimman paljon keskustelusuhteita Venäjän suuntaan.
Siellä on liikenneministeri muuttunut ja vaihtunut, ja
meidän pitäisi lisätä sekä eduskunnan
ja duuman tasolla että myös hallitusten välillä ja
yleensä ottaen yhdessä myös Viro mukana
Suomenlahden turvallisuutta edistäviä neuvotteluja.
Yleiskeskustelu päättyy.