2) Hallituksen esitys laeiksi maaseutuhallinnon järjestämisestä kunnissa,
maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa
noudatettavasta menettelystä annetun lain muuttamisesta
ja hukkakauran torjunnasta annetun lain 22 §:n
muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että kuntiin perustetaan yhteistoiminta-alueita, jotka
sitten hoitaisivat maaseutuhallinnon. Tämä lainuudistus
lähti liikkeelle EU:n vaatimuksesta, että näitä maaseutuhallinnon
tehtäviä on riittävällä tavalla
eriytettävä, niin että ei synny jääviysongelmia
siitä, että samalla viranhaltijalla on tehtävänä menojen
hyväksyminen, maksaminen, kirjanpitoon liittyvät
tehtävät ja sitoumusten hoitaminen, takaisinperintä.
Näin ollen on tämäntyyppinen ehdotus
annettu, jotta tämä ongelma saadaan ratkaistua.
Puhemies! Ehdotuksessa lähdetään
siitä, että perustetaan vähintään
800 tilan kuntayksiköitä, joissa tämä toiminta
sitten järjestetään. Valiokunta pohti
tätä asiaa hyvin perusteellisesti yhdessä maa-
ja metsätalousministeriön kanssa ja päätyi
siihen — jäljempänä vielä on
lausumaehdotuskin asiasta — että tämä eriyttämismahdollisuus
voi toimia myöskin hieman joustavammin kuin mitä hallitus
esittää. Niinpä kuntien yhteistoiminta-aluevelvollisuuksia
joustavoitettiin merkittävällä tavalla
ja niitä ehdotetaan joustavoitettavaksi.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Leppä! — Täällä on
jälleen hälinää, ei kuulu tähän
huoneeseen tämä hälinä. Pyydän
istuutumaan. Ne, jotka eivät voi niin tehdä, poistukoot
tästä salista. — Ed. Leppä,
olkaa hyvä!
Kiitos, puhemies! — Tässä lakiehdotuksessa
jo hallituksen taholta on ehdotettu näitä joustavuuselementtejä,
jotka liittyisivät pitkiin etäisyyksiin, saaristoisuuteen,
kielialueisiin, niin että tämäntyyppisissä asioissa
toiminnalliset kokonaisuudet voitaisiin muodostaa myöskin
vähemmällä tilaluvulla. Valiokunta haluaa,
että tätä samaista joustavuutta käytetään
hyväksi koko maassa ja siinä otetaan huomioon
jo tällä hetkellä erittäin vahvasti
kuntien tekemä yhteistyö maaseutuhallinnon alalla,
vakiintuneet asiointisuunnat ja vakiintuneet toimintatavat kuntien
välillä. Näin ollen tätä 800
tilan lukumäärää voidaan merkittävällä tavalla
alentaa.
Valiokunta niin kuin hallituskin kiinnittää aivan
erityistä huomiota myös siihen, että kun
yhteistoiminta-alueita muodostetaan ja yhteistoimintaa tehdään
kuntien välillä, ei synny orpokuntia vaan kaikki
kunnat pääsevät johonkin yhteistoiminta-alueeseen
mukaan. Yhteistoiminta-alueen ei tarvitse olla kuntayhtymä,
sen ei tarvitse olla liikelaitos, sen ei tarvitse olla isäntäkuntamalli,
vaan se voi perustua myöskin aivan puhtaasti sopimuspohjaiseen
malliin. Tämä myöskin lisää merkittävällä tavalla
joustavuutta.
Puhemies! Valiokunta myöskin erittäin perusteellisesti
kävi lävitse sen EU:sta tulevan eriyttämisvaatimuksen,
mitä alussa kuvasin. Niinpä valiokunta edellyttää myöskin
ponnen muodossa, että edellä mainittuja EU:n säädöksiä eli
tehtävien eriyttämistä on tulkittava
maassamme siten, että kunnan maaseutuviranomaistehtäviä hoitava
henkilö voi hoitaa sekä hallintoviranomaistehtäviä että maksajavirastotehtäviä.
Tehtävien eriyttäminen on katsottava
toteutetuksi, jos edellä tarkoitettu henkilö ei
toimi saman maatalousyrittäjän kohdalla sekä sitoumuspäätöksiin
liittyvissä tehtävissä että maksajavirastotehtävissä. Näin
ollen tämä eriyttäminen voidaan tehdä ei asiakokonaisuuksien
pohjalta vaan tilatasolla, jolloin tämä tuo sen
toisen joustavuuden. Sen lisäksi, että yhteistoiminta-alueiden
muodostamisen osalta tuotiin lisäjoustavuutta, myös
eriyttämisen osalta lisäjoustavuutta tilakohtaisuuden näkökulmasta
haluttiin tähän tehdä.
Puhemies! Tämä mietintö on myöskin
yksimielinen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli jo mietintöä,
joten erittäin lyhyesti seuraava:
Jos tosiaan orjallisesti olisi menetelty, noudatettu hallituksen
esitystä, niin jatkossa ainakin osalla näistä toiminta-alueista
työskentely olisi ollut vähemmän toimivaa.
Tällä hetkellä jo voidaan todeta, että on
erilaisia kuntien yhteistoiminta-alueita, joilla myös esimerkiksi
sijaismenettelyt ja muut toimivat erinomaisen hyvin. Tämä 800
maatalousyrittäjän raja toki tavoitteena täällä laissa
on ja mietinnössä edelleen, mutta niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja totesi, perustelluista syistä tätä voidaan
muuttaa, tästä voidaan joustaa. Tämä vakiintunut
yhteistyö, jota kuntien välillä on, on
erittäin keskeinen perusta.
Edelleen aivan lopuksi, arvoisa puhemies, tästä tehtävien
liiasta eriyttämisestä: siihen myös asiantuntijakuulemisessa
kiinnitettiin huomiota, ja valiokunnan puheenjohtaja viittasi tähän
lausumaehdotukseen, enkä toista sitä enää,
mutta sen kautta varmasti myös toiminta jatkossa järkevöityy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Maaseutuasioissa hyvin usein vedotaan talonpoikaiseen
järkeen. Arvoisa puhemies! Se luonnonvara kaivettuu nyt
valiokunnassa esiin täysimääräisesti.
Silloin aikoinaan, kun maantiedettä yliopistolla lueskelin
1950-luvulla, oli pop-aiheena talousalueet, erikoisesti Savon maakuntien
talousalueet olivat hyvin tärkeä tutkimisen kohde.
En voinut kuvitellakaan, että talousalue-käsite
tulee mieleen, kun jotakin tällaista maaseutuhallinnollista
asiaa alueellisena asiana joskus jopa eduskunnassa olisin käsittelemässä.
Mutta huomasin nyt sen, kuinka se idea talousalueesta elää yhä edelleen
mutta luonnon maantiede käy vastaan. Elikkä sitten
keksitäänkin, että pitäisi olla
800 kappaletta näitä tiloja jnp., ja siinä suhteessa tämä yhteiskunnallinen
kehitys on mennyt vähän väärään
suuntaan. Mutta kun talonpoikaista järkeä on,
niin kuin valiokunnassa tällä kertaa oli, ja ääretöntä sitkeyttä neuvotella
ministeriön virkahenkilöitten kanssa, niin silloin
päästään rakentavahenkiseen
lopputulokseen.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietintö maaseutuhallinnosta vastaa hyvin maatalouden tarpeita
myös harvaanasutuilla alueilla. Tässä mietinnössä mainittujen
Kainuun ja Lapin lisäksi Koillismaa ja monet muut alueet
tarvitsevat joustavuutta. Yleis- ja yksityiskohtaisissa perusteluissa
ja uusitussa laissa on hyvin kuvattu niitä tarpeita ja
pieniä maataloustoimistoja, joissa kentällä toimitaan.
Kiitokset valiokunnan puheenjohtajalle ja koko valiokunnalle tästä hyvästä huomioimisesta!
Tämä mietintö ei ratkaise maatalouden
ja maaseudun tulevaisuutta, mutta asenteellisesti sillä on
myönteinen vaikutus, ja sitä maaseutu tarvitsee.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallinto ei ole koskaan itsetarkoitus,
ja tässä on aivan erinomaisesti valiokunta lähestynyt tätä asiaa.
Mielestäni ne joustot, joita tähän kirjattiin,
ovat perusteltuja. Tietysti, kun tässä on Lappiin
ja Kainuuseen viitattu, varmaan itäisessäkin Suomessa
on alueita, joilla on pitkät etäisyydet, mutta
tämä joustolausuma varmasti huomioi sen erittäin
hyvin. Se on lähtökohta.
Minusta on hyvää myös se, että hallinnon
järjestämisessä tässä on
annettu vapautta. Mikä se malli on, sen voivat sitten kunnat
yhdessä miettiä, ja se on erinomainen asia, kun
me kaikki tiedämme, että monesti näissä yhteenliittymissä niitä kustannuksia
tulee isäntäkunnille jne. Nyt ne voivat yhdessä hakea
sen mallin, joka on tehokkain.
Lausumaehdotus on myös erittäin perusteltu ja
aivan hyvä teksti. Itse vaan mietin sitä, minkälaista
uudistamis- ja tarkastustarvetta lähivuosina tälle
tulee, kun kaikki tiedämme, että tilojen lukumäärä on
erittäin voimakkaassa laskussa, ja jos ajatellaan muutamia
vuosia eteenpäin, jolloin tilojen määrä on
taas laskenut kovasti, mikä se vaihtoehto sitten siinä tilanteessa
on. Mutta ehkä siellä sitten on näitä laajakaistoja
olemassa ja sähköinen viestintä entistä parempaa.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä maataloushallinnon
uudistusta tehtiin kehittämistehtävä edellä,
ja se on hyvä. Kaikki ne vaikeat asiat saatiin ratkottua.
Minusta tämä oli esimerkillistä toimintaa
ministeriön kanssa yhdessä ja valiokunnan näkökulmat
huomioon ottaen. Siellä tuli joustot tästä 800
viljelijän määrästä, päätoimista
johtajuutta ei enää vaadita — olisihan
se ollut aika kornia, että jos ely-keskuksia voidaan hoitaa
oto-johtajuudella, viittä maataloushallinnon virkamiestä varten
olisi pitänyt olla oma päätoiminen johtaja — palvelut
säilyvät kunnissa, ja kunnilla on vapaus järjestää ne niin
kuin haluavat.
Vaikeimpana muutettavana asiana oli ehkä tämä,
että tehtäviä ei eriytetä viranomaisyksikkötasolla,
vaikka EU niin toivoisikin, vaan käytimme nimenomaan maalaisjärkeä,
ja viljelijätasoeriyttäminen tulee riittämään.
Sitä toivoisin, että kun ollaan menossa kohti sähköistä tukihakua,
viljelijät saisivat hyvän opastuksen tähän
ja myöskin niin, että verkot kaikkialla toimisivat
niin, että tätä tietotekniikkaa voidaan
hyväksi jatkossa käyttää.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tiedämme, Euroopan unionin
lainsäädäntö edellyttää viljelijätukien
käsittelyyn liittyvien tehtävien eriyttämistä siten,
että yksittäinen viranhaltija ei voi vastata sekä sitoumuksista
että maksatusasioista. Kuten useissa täällä käytetyissä puheenvuoroissa
on tullut esille, maa- ja metsätalousvaliokunta esittää tässä mietinnössään
toteutettavaksi tämän eriyttämisen tilatasolla.
Niin kuin tiedämme, tästä käytiin
pitkät neuvottelut maa- ja metsätalousministeriön kanssa,
ja tavallaan eduskunta osoitti tällä mietinnöllä,
että valta näissä asioissa on täällä talossa.
Toinen kysymys on tämä vaatimus 800 tilan hallinnollisista
yksiköistä. Tarpeita poiketa tästä vaatimuksesta
löytyy varmaankin lähes jokaisesta maakunnasta.
Jo perinteiset yhteistoiminta-alueet ovat monissa kunnissa ja maakunnissa
sellaisia, että välttämättä tämä 800
tilaa ei täyty, ja siinä mielessä on
hyvä, että tästä joustaminen
on sitten myöskin mahdollista. Myös tämä päätoimisen
johtajan vaatimuksesta poikkeaminen antaa hyvät mahdollisuudet
myöskin sitten maaseudun kehittämistehtävien
hoitoon jatkossakin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on kiitetty
valiokunnan ja asianomaisen ministeriön hyviä suhteita
ja joustavuutta. Näin varmasti on, ja kiitosten tuolta
osin uskon olevan aiheellisia.
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että toisin kuin
Paras-hankkeessa lakiehdotus ei edellytä yhteisen toimielimen
perustamista, vaan kunnat voivat sopia sen perustamisesta niin halutessaan. Kaiken
kaikkiaan voi varmaankin todeta, että ihan tästä mittakaavaerosta
huolimatta tässä kyseisessä hallinnon
uudistamisasiassa ollaan huomattavasti Paras-hankkeen muita osa-alueita,
nimenomaan terveydenhoidon, opetuksen, sosiaalitoimen, ympäristön
osa-alueita, joustavampia. Siellä on ollut aika tiukka
linjaus ja linjaus on monesti myös ollut hyvin epätarkoituksenmukainen,
mutta sielläpä ei ole ollut vastaavaa valmiutta
joustaa, suunnitella yhdessä, sopia asianomaisten ministeriöiden
kanssa. Tässä ehkä on todellakin tämä maa-
ja metsätalous Suomessa tällainen oma erityinen
rälssinsä, joka myös pystyy hallintoa
aika tavalla myös omista lähtökohdistaan
linjaamaan, toisin kuin on muilla mainituilla Paras-hankkeen alueilla.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta ja
sen puheenjohtaja ansaitsevat suuret kiitokset tästä työstä,
mikä on tehty tämän maaseutuhallinnon lainsäädännön
myötä. Nuo molemmat joustoelementit, mitä tähän
on hallituksen esityksen jälkeen rakennettu, ovat äärimmäisen
hyvin perusteltuja, ja ne vastaavat suomalaista maantiedettä ja
kuntien käytännössä tekemää yhteistyötä, maaseutuhallinnon
työntekijöitten sekä viljelijöitten
tarpeita. Siinä mielessä tämä on
esimerkillistä toimintaa eduskunnalta.
Ed. Tiusanen viittasi, että maaseutuhallinto olisi
jotenkin poikkeus, ja kyllä se nimenomaan sitä on.
Se on erittäin tarkoin EU-lainsäädännön ja
meidän kansallisen lainsäädäntömme
kautta säänneltyä ja oikeastaan liiankin
tarkoin. On erinomaista, että myös tällä alueella
viimein valiokunta pystyy tekemään tällaisia
käytännöstä perusteltuja joustoja
eikä nimenomaan mennä sen orjallisen pilkunnoudattamisen
perässä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tosiaan tässä alueiden muodostamisessa
valiokunta hoiti hyvin tehtävänsä, joka
heille on uskottu, ja joustavoitti tätä alueitten
muodostamista. Se on hyvä, että yhteistyösuhteet
ministeriin ovat sen verran hyvät, että järkeviä muutoksia
tänne jo tulleisiin lakiesityksiin pystytään
tekemään.
On tärkeätä, että palveluitten
saatavuus ei heikenny tämän uudistuksen yhteydessä,
ja tämä tarkoittaa tietysti myös jatkuvaa
ja laadukasta koulutusta sille henkilöstölle,
joka maaseutuhallinnossa työskentelee. Jatkuvasti tulee,
joka vuosi, aikamoinen nippu uusia ohjeita, ja niiden pitäisi
sitten kaikkien olla sisäistetyt ennen tukihakujen alkua.
Sähköinen asiointi on päivän
sana ja tullee lisääntymään
reippaassa tahdissa myös viljelijätukien haussa.
Huomasin, että mukavasti ja tarpeellisesti valiokunta on
maininnut tuon verkkojen toimivuuden myös tässä mietinnössään.
Se on tärkeätä, kun maaseudusta puhutaan,
että myös tämä asia pidetään
aina esillä.
Tosiaan tuossa lausumaehdotuksessa valiokunta jatkaa sillä linjalla,
että täällä Suomessakin voidaan
tulkita näitä EU-säännöksiä valiokunnan
niin tahtoessa.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen perustavoitteet
muuttuvassa maaseutukentässä ovat sinällään
ihan hyväksyttäviä, mutta niin kuin tässä jo
on muutamassa puheenvuorossa todettu, kyllähän
tämän alkuperäisen lakiesityksen ongelmana
ja riskinä oli se, että tästä olisi
tullut tällainen hyvin byrokraattinen ja asiakkaasta irtikin
oleva organisaatio. Esitys on parantunut valiokunnan käsittelyssä todella
paljon. Kiitos siitä valiokunnan puheenjohtajalle ja koko
valiokunnalle!
Ihan muutaman asian haluaisin ottaa näistä valiokunnan
kannanotoista esille.
Ensinnäkin, valiokunta edellyttää maaseutuhallinnon
byrokratian karsimista. Äärettömän tärkeä huomio,
ja on hyvä kuullakin, että ministeri Anttila on
jo tältä osin käynnistänyt monia eri
toimenpiteitä.
Oli hyvä, että valiokunta haki tähän
lakiesitykseen lisää joustavuutta, muun muassa
tähän 800 maatilan yhteistoiminta-alueen kokovaatimukseen.
On erittäin hyvä, että valiokunta painottaa
tässä mietinnössään
palvelujen saatavuutta eli toteaa, että palvelujen saatavuutta
ei saa heikentää uudistuksen yhteydessä.
Eli valiokunta muistaa siis sen kaikkein tärkeimmän
eli asiakkaan, ja se on todella hyvä näin.
Ed. Komi kiinnitti huomiota henkilöstön koulutukseen.
Siihen meidän on nimenomaan maaseutuhallinnon osalta syytä panostaa
jatkossa hyvinkin vahvasti.
Suurella tyytyväisyydellä panin merkille myös tuon
valiokunnan lausumaehdotuksen. Tavoite on aivan oikea ja täysin
selkeä, ja sen tavoitteen mukaan pitää pyrkiä menemään.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos tilanteessa, jossa maaseutuelinkeinot
ovat uhan alla — viittaan muun muassa tuohon maitosotaan
ja moniin muihin asioihin, joissa suomalaisten täytyy pitää puoliansa — hallinnolla
voidaan vähänkään helpottaa
tätä asiaa, niin se on hyvä asia, ja
tässä ymmärtääkseni
on joustavoitettu tätä. Paras-hankkeessa edellytetään
tätä yhteistoimintaelimen perustamista, mutta
tässä kunnat voivat sopia näin, niin
että tämä on huomattavasti joustavampi.
Toinen asia on tuo, että joskus on tullut viestiä,
että virkamiehet eivät välttämättä kauhean hyvin
neuvo näissä hakutoimenpiteissä. Nythän viranhaltija
ei voi vastata sekä sitoumuksista että maksatuksista,
ja tämä on hyvä asia, että kunnat voivat
näistä nyt sitten keskenään
vastavuoroisesti sopia.
Sen verran vielä sanoisin liikenne- ja viestintävaliokunnan
jäsenenä, että olin tuossa äskettäin
nuorten maanviljelijöiden risteilyllä — he ovat
erittäin koulutettua, fiksua porukkaa — ja suuri
huoli on maaseudun laajakaistasta, koska niin paljon sähköisesti
joudutaan nykyään asioimaan. Sen täytyy
olla toimiva tulevaisuudessa, koska näyttää siltä,
että entistä enemmän mennään
tähän sähköiseen suuntaan ja
jopa niitä neuvojakin haetaan sieltä sähköisestä verkosta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua on ollut
maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsenenä mukava
kuulla, kun valiokunnalle on tullut pelkästään
kiitoksia. Omalta osaltani haluan myöskin kiittää valiokunnan
puheenjohtajaa ja valiokuntavastaavia, jotka tietysti tekivät
päätyön siinä, että muutamia
hyviä muutoksia tähän saatiin.
Tämä 800 tilan raja: Varmasti Suomessa on sellaisia
alueita, joilla tämä hyvinkin täyttyy, mutta
sitten on niitä, joilla se ei luontaisesti täyty.
Sen takia on hyvä, että tällaista joustavuuselementtiä tässä käytetään.
Tästä sähköisen tukihakemuksen
täytöstä, joka varmaan on tulevaisuutta
ja koko ajan on vahvasti menossa eteenpäin, haluan sen
mainita omalta paikkakunnaltani Sastamalasta, että meillä tämä on
edennyt varsin hyvin ja ollaan ihan valtakunnallisessa kärkitilastossa
tässä. Mutta ehkä syynä on toisaalta
se, että tämä 800 tilan kriteeri tulee
meillä täyttymään varsin pienellä alueella
ja myöskin ne paljon puhutut tietoliikenneyhteydet ovat
hyvät. Mutta toki on myöskin ollut hyvää se
koulutus sinne viljelijöiden suuntaan, johon on erityisesti
panostettu. Se on varmaan sellainen asia, joka on tärkeä myöskin
jatkossa muistaa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä maaseutuhallinnon
järjestäminen kunnissahan on nyt erityisen ajankohtaista,
kun näitä kuntien yhteistyötoimia kehitetään
ja kuntaliitoksia tulee. Toisaalta sitten olennaistahan tässä on
näiden maaseutuyrittäjien ja metsä- ja maatilojen
ja muiden maaseudun ihmisten palvelujen turvaaminen, ja myöskin
siinä suhteessa on tärkeää,
että näiden palvelujen turvaamisessa on riittävästi
ammattitaitoa.
Kun tämä oli tuolla hallintovaliokunnassa
lausunnolla, niin mehän kiinnitimme huomiota juuri tähän
vähän byrokraattiseen ja jäykkään
malliin, mitä tässä oli tulossa, mutta
me voimme tyydytyksellä todeta, että mietintövaliokunta
on ne ottanut huomioon ja muuttanut tätä. Pidän
myös hyvänä tätä eriyttämistä,
että käsittelijän ei tarvitse kokonaan
olla eri henkilö, vaan jos hän käsittelee
saman maatalousyrittäjän päätöksiä ja
muita asioita, niin siinä tapauksessa hän olisi
esteellinen, mutta muussa tapauksessa ei.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa ed. Satonen kerkisi jo kiittämään kehuista
jne., mutta olisin kyllä, nyt kun hänen jälkeensä puhun,
käyttänyt vähän kielteisen puheenvuoron
niin hallituksen esitykseen kuin valiokunnan ratkaisuunkin liittyen
virkailijoiden määrän säätämisen
osalta. Kyllähän se on menneisyydestä,
se, että ruvetaan lailla osoittamaan, kuinka monta henkilöä on,
oli sitten vakituisessa tai osa-aikaisessa työsuhteessa
taikka miten tahansa tehtynä tehtävät
hoidettu ja suoritettu. Kun mennään niin pitkälle,
että määritellään lain kautta,
kuinka monta henkilöä tehtävää kulloinkin
hoitaa ja millä tavalla ja miten yhteistyössä taikka
ei, niin kyllä se yksinkertaisuudessaan kaventaa kuntien
itsemääräämisoikeutta, aivan
kuten hallintovaliokunta omassa lausunnossaan toi esille.
Yleiskeskustelu päättyi.