10) Laki työntekijäin eläkelain 9 §:n
muuttamisesta
Irja Tulonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä ehdotamme,
että niin sanottu taitettu indeksi poistettaisiin eläkkeistä.
Niin kuin vallan hyvin tiedämme, yli 65-vuotiaiden eläkeläisten
taitettu indeksi tuotiin vuoden 95 valtiopäivillä päätettäväksi ja
se on käytännössä merkinnyt
sitä, että yli 65-vuotiaiden eläkeindeksissä kuluttajahintaindeksin
paino on 80 prosenttia ja ansiotasoindeksin osuus 20 prosenttia.
Vuosien kuluessa nykyinen järjestelmä johtaa kohtuuttomiin
heikennyksiin eläkkeensaajien elintason kehityksessä.
Tästä on tässä salissa keskusteltu
hyvin paljon ja viimeksi eläkelain uudistuksen myötä,
joka astuu vuonna 2005 voimaan. Monet johtavat poliitikot, jotka
nyt istuvat uudessa hallituksessa, ovat todenneet, että tämä on
todella eläkeläisiä kohtaan erittäin
suuri epäkohta ja siitä tulee todella pyrkiä pois,
ja varsinkin ministeri Hyssälä on moneen otteeseen
vaatinut tätä taitettua indeksiä poistettavaksi.
Sen tähden rohkenen nyt esittää ja
rohkenemme esittää, että nykyinen hallitus
palaisi tähän asiaan ja saataisiin tämä asia
pois päiväjärjestyksestä. Taloudellisen
kasvun myötä monien väestöryhmien
tulot ovat nousseet merkittävästi, mutta keskimääräisten
eläkkeiden kasvu on lähes pysähtynyt.
Myös eläkeläisten tulokehityksessä on
otettava huomioon yleinen taloudellinen kehitys ja tulotason nousu.
Taitetusta indeksistä tulisikin palata takaisin siihen
eläkkeiden tarkistamistapaan, joka oli voimassa ennen vuotta
96. Tämähän tarkoittaa myöskin
sitä, että uudessa eläkesäännössä,
jonka pitäisi astua voimaan vuonna 2005, tehtäisiin
samanlaiset muutokset, joita tässä lakiesityksessäni
esitän.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Voisi tietysti ajatella, että tulen
tänne korokkeelle ja sanon vain yksinkertaisesti, että hyvä lakialoite
ja toivottavasti se menee lävitse, ja vetoan myöskin siihen,
mitä ed. Tulonen sanoi nykyisen ministerin, silloisen sosiaalivaliokunnan
vastaavan, Hyssälän puheista, jolloin todellakin
keskusta voimakkaasti kritisoi kahden edellisen hallituskauden aikana
tehtyjä eläkeuudistuksia, joista tämä indeksiasia
on yksi niitä kipeimpiä ollut, niin kuin ed. Tulonen
täällä totesi. Kansaneläkkeen
pohjaosan poistaminen oli varmaan se kaikkein kipein, ja tämä oli
sen jälkeen se toinen asia.
Mutta haluaisin kuitenkin nyt sen verran tässä keskustelussa
ottaa esille sen, että todellakin, niin kuin ed. Tulonen
tietää, me olimme hallituksessa edellisellä kaudella
ja me jouduimme nämä ratkaisut nielemään
lävitse. Tässä lakialoitteessakin on
muun muassa ed. Akaan-Penttilän ja ed. Vahasalon allekirjoitukset.
Kun katselee sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöä viime
vuodelta, siis mietintöä 58/2002, joka
liittyy hallituksen esitykseen 242, niin siellä valitettavasti todella
hallituspuolueiden suuri enemmistö oli tämän
kokonaisuudistuksen takana. Se oli mittava uudistus, ja siinä nimenomaan
nyt sitten niin sanottu taitettu indeksi ulotettiin koskemaan myöskin
alle 65-vuotiaita.
Voi sanoa, että meille vasemmistoliitossa nämä ratkaisut
eivät missään vaiheessa olleet helppoja.
Pohjaosan poistaminen oli meille kipeä asia, ja siitä olen
täällä vuosien varrella useaankin otteeseen
puhunut, ja nämä puheenvuorot löytyvät
eduskunnan pöytäkirjoista. Mutta haluan myöskin
tämän lakialoitteen osalta sanoa, että jos
nyt hallitus olisi valmis viemään tämän
asian eteenpäin ja hyväksymään
tämän, niin itse asiassa mentäisiin pidemmälle
kuin tilanne oli ennen vuotta 95, koska tähän
uudistukseen 242 liittyy myös se, että eläkkeiden
alkutasoa nostettiin, nimenomaan tätä niin sanottua
palkkakerrointa parannettiin siten, että eläkkeiden
alkutaso saatiin korkeammaksi. Jos sitten indeksi vielä palautuu ennalleen,
niin se tuo selkeän parannuksen eli lisää rahaa
eläkeläisille, mutta se tuo myös lisää kustannuksia.
Tässä suhteessa tietysti toivon, että kokoomus on
myöskin sitten omissa esityksissään realistinen
ja esittää myös ne hintalaput, joista
te olette paljon puhuneet, niin että myöskin tämän
ratkaisun osalta sitten tiedämme, mitä se maksaa.
Minä ainakin itse pidän hyvin tärkeänä sitä,
ja kun käyn useasti eläkeläisten tilaisuuksissa,
olen toistuvasti nostanut esille sen, että nimenomaan pieni-
ja keskituloisten eläkeläisten kannalta kaikkein
tärkein uudistus tietenkin olisi se, että tehdään
kansaneläkkeeseen tasokorotus, koska se auttaa silloin
paitsi pelkästään kansaneläkkeen varassa
olevia myöskin noin 700 000:ta pienintä eläkettä saavaa
eläkekertoimen myötä.
Kansaneläkkeen tasokorotus on se iso asia, johon kiinnitettiin
myös valiokunnan mietinnössä huomiota.
Se oli tietysti se asia, jota toivottiin, että myöskin
uusi hallitus ensimmäisenä lähtee toteuttamaan.
Nyt on siis luvassa 2005 kansaneläkkeen tasokorotus. Minkä suuruisena
se tullaan tekemään, siitä meillä ei
ole vielä varmuutta. Pahoin pelkään,
että tässä suhteessa eläkeläiset
tulevat pettymään, koska voitiin havaita, että eläkeläisjärjestöt,
jotka alun perin olivat erittäin kriittisiä, mitä tulee
taitettuun indeksiin, itse asiassa silloin, kun näitä keskusteluja
käytiin eläkeläisjärjestöjen
kanssa, olivatkin lopulta sitä mieltä, että kansaneläkkeen
tasokorotus on kaikkein tärkein asia, tärkeämpi
kuin indeksin palauttaminen ennalleen.
On hyvä, että tästä asiasta
keskustellaan ja että ed. Tulonen on tehnyt lakialoitteen.
Mutta haluan vielä korostaa sitä, että ed.
Tulosen lakialoite, vaikka se menisi lävitse, ei poista
ongelmia. Nimenomaan se ei poista sitä ongelmaa, että meillä on
edelleenkin kaksi eri indeksiä. Kansaneläkkeiden
osalta ei ole minkäänlaista takuuta tason turvaamisesta,
vaan nimenomaan kansaneläkkeitten indeksi on ainoastaan
hintaindeksi. Sitä myöten on tietysti hyvinkin
tiedossa se, että kansaneläkkeen ostovoima pienenee
kaiken aikaa, jollei riittäviä tasotarkistuksia
tehdä.
No, arvoisa puhemies, minä pahaa pelkään, että tämä lakialoite
ei mene lävitse. Me voimme toki opposition puolelta yhdessä olla
tukemassa sitä, että eläkeläisten
asema turvataan. Nyt on kuitenkin luvassa verohelpotuksia. Ministeri Kalliomäen
julkisuuteen saattamien tietojen mukaan nimenomaan palkansaajille
on tulossa tasaveroprosenttialennuksia verotukseen, mutta nehän
eivät tule koskemaan kaikkein pienituloisimpia, esimerkiksi
niitä, jotka eivät ole työssä ja ovat
tulonsiirtojen varassa, eivät ymmärtääkseni tule
koskemaan myöskään eläkeläisiä.
Toivon kyllä, että kun näistä eläkeasioista
keskustellaan tai keskustellaan veronalennuksista, katsotaan kaikkia
väestöryhmiä ja pyritään
ratkaisuihin, jotka ovat oikeudenmukaisia eri tulonsaajaryhmille,
ja ennen kaikkea huolehditaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevista.
Tältä osin en todellakaan ole vakuuttunut vielä siitä, että tämä lakialoite
yksinään olisi syytä saada lävitse
eduskunnassa, vaan tarvitaan myöskin lisää toimia
esimerkiksi eläkeläisten ja muitten pienituloisten
aseman kohentamiseksi.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Tässä yhteydessä on
todettava, että jos pääministeri Jäätteenmäen
johtama hallitus olisi johdonmukainen keskustan vaaliohjelmalle
ja niille hankkeille ja tavoitteille, joita viime kaudella oppositiossa
nimenomaan sosiaali- ja terveysvaliokunnasta käsin yhdessä tavoittelimme,
niin tämä ed. Tulosen aloite sisältyisi
hallitusohjelmaan. En tiedä sitten, onko niin, että sosialidemokraatit ovat
estäneet muun muassa tämän uudistuksen toteuttamisen.
Sinänsä olen edellisen puhujan ed. Outi Ojalan
kanssa täysin samaa mieltä siitä, että kansaneläkkeen
tasokorotus on kaikkein oikeudenmukaisin ja kiireellisin tapa korjata
eläkeläisten asemaa. Se kohdistuisi nimenomaan
niihin eläkeläisiin, joiden toimeentulovaikeudet
ovat suurimpia.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelin ed. Tulosen puheenvuoroa tässä asiassa,
täytyy todeta, että vaikutelmahan oli vähän
niin, että asemat ja asiat ovat vaihtuneet. Viimeksi keskusta
oli oppositiossa, nyt tuntuu olevan kokoomus. Mutta semmoista käytännön
realismia tässä asiassa edusti mielestäni
erinomaisen hyvin ed. Outi Ojala puhuessaan kokemuksesta niin hallituksesta
kuin oppositiostakin, ja tältä osin asiassa on
korjattavaa, tehtävää. Erityisesti ed.
Ojalan puheenvuorosta jäi mieleeni tämä eläkkeiden
tasokorotus. Kansaneläke on kuitenkin yksi niitä tärkeitä asioita,
jonka pitäisi olla sellainen turva kansalaiselle, että sillä elanto ja
elämä sujuu kunnioitetusti eteenkinpäin
ja sillä pystyy tulemaan toimeen. Tässä rintamassa tehtävää on;
asia pitää korjata riippumatta siitä, keitä on
hallituksessa, keitä oppositiossa. Asia pitää panna
kuntoon, mutta tietysti siinä yksi realismin paikka on
sillä lailla, että mitä valtiontalous
mahdollistaa, niissä puitteissa pitää elää.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Tulosen lakialoite
on hyvä. Tämä taitettu indeksihän
leikkaa nimenomaan tulevia eläkkeitä, ja siinä mielessä tämä epäoikeudenmukaisuus
tietenkin
pitää korjata. Ihmetyttää kyllä,
missä ovat todella nyt keskustalaiset edustajat, jotka ennen
vaaleja kovasti täällä vaativat tämän
epäoikeudenmukaisuuden korjaamista tai olivat vastaan tätä taitettua
indeksiä. Mutta nyt ei näy täällä keskustalaisia
muita kuin ed. Lahtela. Hänenkin puheenvuoronsa oli sellainen
ympäripyöreä. Ei siitä oikein
saanut selvää, onko hän sitä mieltä,
että tämä taitettu indeksi pitäisi
poistaa ja palata siihen indeksiin, mikä eläkeläisillä oli
ennen tätä eduskunnan huonoa päätöstä.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Minä haluaisin vielä ed.
Seppo Lahtelalle todeta sen, miksi me niin vahvasti vasemmistoliiton
puolelta korostamme kansaneläkkeen tasokorotuksen merkitystä.
Se liittyy myös siihen, että meillä on todella
paljon ihmisiä, jotka ovat olleet työelämässä,
mutta ovat sitten syystä tai toisesta olleet lyhyemmän
tai pidemmän ajan työelämän
ulkopuolella, niin että heille kertyy niin vähän
työeläkettä, että he saavat
myöskin osittain kansaneläkettä, joka
täydentää sitä pientä työeläkettä.
Sen takia kansaneläkkeessä tapahtuvat tasokorotukset,
kuten sanoin, heijastuvat hyvin laajalle joukolle. Viimeksi, kun
Lipposen toisen hallituksen aikana tehtiin nämä tasokorotukset,
siitähän hyötyi noin 700 000
eläkkeellä olijaa, joka on hyvin huomattava joukko
meidän eläkeläisistämme.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vastaten ed. Valppaan puheenvuoroon, jossa
ed. Valpas mainitsi, että keskustan rivit ovat hajanaiset
ja puutteelliset — näen ed. Hoskosen täällä toisena
kumppanina — me kyllä kannamme syvää huolta
siitä, että eläkeläisten asiat
tulevat kuntoon ja järjestykseen ja niitä pitää parantaa.
Kyllä se nyt on varmaa, että ne eivät
tämän hallituksen aikana tule kuntoon eivätkä ne
tule seuraavankaan riippumatta siitä, keitä siellä hallituksessa
on olemassa. Mutta siitä olen varma, että tavoite
on kuitenkin eläkeläisiä ymmärtävä.
Sen pohjalta, mitä tulee tähän ed. Valppaan
näkemykseen, että äskeisestä puheenvuorostani
ei oikein saanut selvää, mitä mieltä olin, toistan
vielä, että eläkeläisten asiat
pitää saada kuntoon, tasokorotus pitää mahdollistaa,
toteuttaa silloin, kun se valtiontalouden puitteissa on mahdollista.
Tässä asiassa varmaan Suomen eduskunta on suurin
piirtein yksimielinen tämän asian puitteissa.
Ainakin näin toivon olevan.
Keskustelu päättyy.