Täysistunnon pöytäkirja 24/2004 vp

PTK 24/2004 vp

24. TORSTAINA 11. MAALISKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Menokehysten vaikutus opintoaikoihin

Minna Sirnö /vas:

Arvoisa puhemies! Opposition ohessa taisi olla toinenkin iso O aika pettynyt tähän kehystulokseen, nimittäin opiskelijat. Eilen vihdoin ja viimein saatiin selvyys siitä, mitkä ovat hallituksen pitkään piilossa olleet linjaukset opiskelijoiden aseman kehittämiseen. Vastaus näyttää olevan kovin virkamiesmäinen ja kaukana laman lasten arjesta. Samaan aikaan kuitenkin hallitus on ottanut yhdeksi tavoitteekseen opintoaikojen lyhentämisen erilaisilla rakenteellisilla toimilla ja ratkaisuilla.

Miten tämä kehys tukee näitä ratkaisuja?

Kulttuuriministeri  Tanja Karpela

Arvoisa herra puhemies! Tukee varmasti todella hyvin. Nimittäin kuten eilisessä tiedotteessa saimme jo kaikki tietääkin, hallitus pääsi yhteisymmärrykseen siitä, että tätä opintolainan verosubventiota viedään eteenpäin. Kuten edustaja varmasti tietää, tuo laina itsessäänhän on jo tuollainen kannustava elementti. Varmasti tilanne on myös niin, että jos vertaamme tämän hetkistä opiskelijoiden tilannetta ja tiedämme, että laina toimii jo tällä hetkellä yhtenä opintotuen elementtinä, niin onhan tämä kerrassaan positiivinen askel eteenpäin opiskelijan elämässä.

Minna Sirnö /vas:

Arvoisa puhemies! Tuntien laman lasten todellisuutta tämän hetken opiskelijanuoret välttävät ylivelkaantuneiden vanhempiensa kohtaloa. Niin kuin ministeri itsekin totesi, nytkin lainamahdollisuus olisi ollut olemassa kohtuuhinnalla, ja sitä ei ole käytetty. Näillä näkymin näyttää myös siltä, että nuoret tuntevat myös tulevaisuutensa mahdollisuudet paremmin kuin hallitus, sillä tällä hetkellä kaikilla aloilla tulevaisuuden työllistymisnäkymät eivät ole kovinkaan ruusuisia, eikä kaikkia odota kovin lainanmaksukykyinen palkka.

Miten siis hallitus aikoo tukea sitä, että myös matalapalkkaiselle julkiselle sektorille tulevaisuudessa saadaan työntekijöitä, varsinkin kun sinne yleensä vaaditaan kovin korkeaa koulutusta?

Kulttuuriministeri  Tanja Karpela

Arvoisa herra puhemies! On varmasti oikein, jos vastaan nyt tähän opintotukiosioon ja opetusministeri ja työministeri sitten muutoin.

Ensinnäkin edustajalta haluaisin kysyä, millähän tavalla on ajateltavissa, että tämä hallituksen päätös kehittää opintolainan verosubventiota huonontaa opiskelijan asemaa? Kyllä minä katson, että jos opiskelija saa mahdollisuuden saada osan lainastaan anteeksi, mitä hän ei tähän mennessä ole saanut, niin onhan se valtavan positiivinen asia. Se on selkeä taloudellinen tuki myöhemmässä vaiheessa opiskelujen päätyttyä.

Toimi Kankaanniemi /kd:

Herra puhemies! Kyllä niihin vuoden takaisiin nykyisten hallituspuolueitten edustajien lupauksiin nähden opiskelijat ovat vakavasti pettyneitä tähän eiliseen päätökseen. (Ed. Zyskowicz: Ei niitä saa muistella, ne olivat vaalilupauksia!) — Ei saa tietystikään muistella, mutta lupaukset ovat lupauksia ja ne ovat myös kirjallisia. — Herra puhemies! Tiedustelen ministeriltä:

Onko todella niin, että vuosina 2005—2007 opiskelijat eivät ole saamassa senttiäkään lisää, niin kuin tiedotteessaan hallitus on sanonut, opintotukeen?

Kulttuuriministeri Tanja Karpela

Arvoisa herra puhemies! Tuo opintolaina elementtinähän on sellainen tämän tehdyn päätöksen mukaan, että tuo taloudellinen tuki tulee opintojen päätyttyä. Se on taloudellinen tuki, ja se varmasti auttaa taloudellista asemaa, kun osan lainasta saa anteeksi. Kuten sanoin, tälläkin hetkellä meillä on opintolaina elementtinä, mutta ei ole tuota etuutta, että saisi osan lainastaan anteeksi. Minä uskon, että aika moni meistä, jos meillä olisi ollut mahdollisuus saada osa opintolainasta anteeksi, olisi sen mielihyvin käyttänyt. Nyt tämä hallitus on tehnyt tällaisen ratkaisun, että vuonna 2005 aloittavat opiskelijat saavat tällaisen positiivisen porkkanan käyttääkseen. Yksityiskohdat hiomme myöhemmin sivistyspoliittisessa ministerityöryhmässä.

Suvi Lindén /kok:

Arvoisa puhemies! Hallitus on selvästi luvannut, ministeri Karpela, hallitusohjelmassaan, että opiskelijoiden opintososiaalista asemaa kohennetaan, jotta täysipäiväinen ja suunnitelmallinen opiskelu olisi mahdollista. Nyt kehysriihessään ja teidän todistamananne hallitus linjaakin tämän hallitusohjelmalauselman siten, että opiskelijat saavat tukensa sen jälkeen, kun ovat valmistuneet. Onko tämä todellakin näin uusi opintososiaalinen linjaus hallitukselta? Opiskelijat tarvitsevat tukensa opiskelun aikana eivätkä sen jälkeen.

Kulttuuriministeri  Tanja Karpela

Arvoisa herra puhemies! Tarkoittaako ed. Lindén sitä, että tämä positiivinen porkkana, jonka opiskelijat sitten saavat osakseen, (Ed. Lindén: Se ei auta jokapäiväistä opiskelua!) jollakin tavalla heikentäisi opiskelijoiden opintososiaalista asemaa? Sehän on selkeä parannusaskel, se on selkeä positiivinen porkkana, kun myöhemmässä vaiheessa saadaan osa opintolainasta anteeksi. (Ed. Lindén: Opintojen päätyttyä!) Se on myös selkeä taloudellinen tuki. Ja väitän, että myös tuona hetkenä, kun opinnot ovat päättyneet ja astutaan työelämään, kyllä silloinkin varmasti on talous hyvin tiukkaa ja tämä tuki varmasti mielihyvin otetaan vastaan.

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Kun tässä nyt on valtion rahoista kyse, niin on hyvä ehkä todeta siihen, että ed. Lindéniltä ja eräiltä muiltakin menee nyt puurot ja vellit aivan sekaisin. Kun lainaa saa, niin se on ihan selvää rahaa ja se saadaan silloin opiskeluaikana. Se mahdollistaa opiskelun. Ei se ole sen kummempi juttu. Ja sitten valtion tuki tulee vielä jälkikäteenkin. Miettikää nyt uudestaan tämä.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.