7) Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain 9 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jo viime kaudella keskusteltiin aika
vilkkaasti siitä, tulisiko vaikeavammaisille järjestää subjektiivinen
oikeus henkilökohtaiseen avustajaan. Vammaisjärjestöt
olivat varmasti yhteydessä kaikkiin ryhmiin, toivat selviä faktoja
siitä, minkälainen on vaikeavammaisen elämä,
viittasivat myöskin professori Tuorin lausuntoon, joka
pitää nykyjärjestelmää kansalaisen
perusoikeuksien vastaisena. Miksi niin? Professori katsoo, että vaikeavammaisen
perusoikeuksiin kuuluu saada henkilökohtainen avustaja.
Viime kaudella oli keskustelua myöskin siitä, paljonko
tämä maksaa. Vammaisjärjestöt
tekivät aika perusteellisen selvityksen ja tulivat siihen tulokseen,
että tämä maksaisi 40 miljoonaa euroa
vuositasolla. Kristillisdemokraattien mielestä 40 miljoonaa
euroa vaikeavammaisille on pieni summa, varsinkin kun ottaa huomioon,
mitä kaikkea henkilökohtainen avustaja merkitsisi vaikeavammaisille.
Miksi sitä ei viime kaudella hyväksytty, se ei
johtunut yksinomaan rahasta vaan myöskin siitä,
että annettiin ymmärtää, että se
rajanveto, kuka on vaikeavammainen, kuka ei, on niin vaikeaa.
Aivan samalla tavalla istuva hallitus perusteli sitä,
ettei hallitusohjelmassa otettu selvästi kantaa avustajien
muuttamiseksi subjektiiviseksi oikeudeksi vaikeavammaisille. Ihmettelen
tätä. Monesti täytyy vetää rajoja.
Joskus se on vaikeaa, joskus se on helppoa, mutta koskaan se ei
ole mahdotonta. Jos hallituksella on tahtoa, se voi vetää sen
rajan. Onko se sitten oikeaan osunut, se on toinen asia. Myöhemmin
voi sitten korjata, jos ei ole onnistunut vetämään
sitä oikeaan kohtaan.
Haluan myöskin todeta, että muissa maissa, esimerkiksi
Ruotsissa, on onnistuttu vetämään tällainen
raja ja vaikeavammaisilla on siellä henkilökohtainen
avustaja. On häpeällistä, ettei Suomen
eduskunta ole tätä oikeutta vaikeavammaisille
antanut. Toivon tietenkin, että tämä lakialoite
tulisi mahdollisimman pian hyväksytyksi tai ainakin että se
johtaisi siihen, että hallitus antaisi oman esityksensä,
joka merkitsisi samaa kuin mitä tässä lakialoitteessa
esitetään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksella on erittäin hyvä muisti,
tästä asiastahan keskusteltiin todellakin, ed.
Kallis, hyvin monta kertaa viime eduskunnan aikana, taidettiinpa
joulun alla kolme kertaa äänestääkin, niin
että asia olisi pysynyt varmasti mielessä. Asia
on sen väärtti, että näin on
hyvä ollut tehdäkin, ja asia on edelleen hoitamatta.
Perustelut on käyty lukemattomia kertoja edellisissä eduskunnissa
läpi, niistä ei sen enempää.
Totean vain yhden asian, ja se on se, että se on kiusallista
tässä asiassa, että tämän
kustannusvaikutuksia ei kukaan oikein tämän vaikeavammaisuuden
asteen määrittämisen vaikeudesta pysty määrittämään.
Papereissa, mitkä ovat liikkuneet isossa salissa, taitaa
minimi olla jossakin 10 miljoonassa eurossa, sitten yleinen on vammaisjärjestöjen
papereissa oleva 40 miljoonaa euroa, ja sitten kun VM:ltä tätä kysyy,
niin se on 400 miljoonaa elikkä kymmenkertainen määrä rahaa, joka
on aika paljon. Erittäin merkittävää tässä on myöskin
se, mikä on aivan oikein tässä lakialoitteessa
todettu, että tämän täytyy silloin
merkitä käytännössä rakenteellisesti
korvamerkitsemistä niin, että se merkitään
sitten budjetissa korvamerkittynä tähän
tarkoitukseen ja siitä säädetään sitten
spesiaalilainsäädäntö.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan suoraan ed. Pulliaisen havaintoon.
Itse epäilen, että viime kaudella alkaneet keskustelut tämän
esityksen budjettivaikutuksista olivat osittain ihan tarkoituksellista
hämmentämistä sellaisilta tahoilta, joilla
ei toivottu tämän esityksen kovin nopeasti etenevän,
koska kyllä meidän lainsäädännössämme
on kyetty vaikeampiakin asioita määrittelemään.
Mielestäni voitaisiin lähteä edes
liikkeelle jostakin. Jos lähdettäisiin liikkeelle
selkeästi vaikeavammaisista henkilöistä rajattuna
ryhmänä ja heille tuotaisiin tämä oikeus
henkilökohtaiseen avustajaan, niin silloin ei todellakaan
puhuttaisi useiden satojen miljoonien eurojen vuosittaisista menoista.
Tämä ryhmä, joka täällä eduskunnassakin
kävi kansanedustajiin viime kaudella vetoamassa oikeuksiensa
puolesta, muistutti siitä, että tässä oikeudessa
on kysymys aivan perustavaa laatua olevista arjen toiminnoista.
On kysymys pukeutumisesta, syömisestä, wc:ssä käymisestä,
vuoteeseen pääsemisestä, sieltä ylös
pääsemisestä. Kyllä ihmisellä tulisi
olla selkeä varmuus siitä, että hän
ollessaan tällaisen avun tarpeessa todellakin tätä apua
saa aina silloin, kun sitä tarvitsee. Sen vuoksi olen huolestunut
siitä, että hallitusohjelmassa kovin epämääräisesti tämä kysymys
todetaan.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Minä tunnen kyllä suurta
häpeää siitä, että Suomessa, joka
on sivistysmaa ja tekee kaikenlaisia euroviisuhommia täällä,
todella on vaikeavammaisia, jotka eivät saa apua, jotka
eivät pääse wc:hen silloin, kun heidän
tarvitsee, jotka eivät pääse sänkyyn,
sängystä pois, juuri niin kuin ed. Räsänen puhui.
Minä olen itse kotihoidossa, kun olen vanhuksiin suuntautunut
lähihoitaja tässä, nähnyt sellaista
hätää tässä Suomenmaassa
ja tässä Helsingissä, että kyllä sen
rahan täytyy löytyä. Kyllä ihmisen
täytyy saada perusasiansa kuntoon. Vammainen ihminen ei
ole itse pyytänyt sitä vammaa itsellensä.
On suhteetonta, että ihminen joutuu silloin taistelemaan
moninkertaisesti ja hänet unohdetaan.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Totean vielä, että hallitusohjelmassa
tästä kysymyksestä todetaan niin, että tätä oikeutta
kehitetään vaiheittain. Olisin toivonut, että tässä kohden
olisi selkeästi todettu, että vaikeavammaisille
turvataan subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen avustajaan.
Kyllä hyvin laaja yksimielisyys on vallinnut tässä salissa
siitä, että on kysymys perusoikeuksien toteuttamisesta,
ja silloin kun on kysymys niistä, niin ei voida lähteä siitä,
että niitä vain kehitetään vaiheittain
ilman selkeää päämäärää.
Keskustelu päättyi.