Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vuonna 1997 Lipposen ensimmäisen
hallituksen vallitessa poistettiin laista työttömän
oikeus hankkia tiettyyn rajaan saakka ansiotuloja menettämättä työttömyysetuutta.
Tuohon vuoteen saakka tuo suojaosuus oli 750 markan suuruinen, ja
todellakin silloin sosialidemokraattien, kokoomuksen, vihreiden toimesta
tuo lainsäädäntö muutettiin.
Mielestäni se oli silloin väärä päätös,
koska se vei monelta työttömältä mahdollisuuden
rehellisesti ja vapaasti hieman tienata tuon työttömyyskorvauksen
päälle.
Tässä lakialoitteessa, joka on siis kristillisdemokraattien
yhteisaloite, ehdotamme, että työttömyysturvalakia
nyt korjattaisiin niin, että soviteltuun päivärahaan
määriteltäisiin 200 euron suojaosuus,
jonka ylittäminen vasta vaikuttaisi soviteltua päivärahaa
laskettaessa.
Palautan mieliin vielä sen keskustelun, jota ennen
vaaleja käytiin perustulosta, vihreiden ehdotuksesta perustulosta.
Mielestäni tässä lakialoitteessa,
mitä ehdotamme, myönteisellä tavalla
tuotaisiin mahdollisuus myös työttömälle hankkia
jonkin verran menettämättä työttömyyskorvausta
eli tavoiteltaisiin tätä perustulomallin avulla
tavoiteltavaa kannustavuutta ilman, että irrotetaan kuitenkaan
täysin toimeentuloa työnteosta.
Työttömyysturvalain 4 luvun 1 §:n
mukaan soviteltuun työttömyysetuuteen on oikeus
osa-aikatyössä olevalla työnhakijalla,
jonka työn osa-aikaisuus perustuu työnantajan
aloitteesta tapahtuneeseen työajan lyhentämiseen.
Soviteltuun työttömyysetuuteen on oikeus myös
työnhakijalla, jonka päivittäistä tai
viikoittaista työaikaa on lyhennetty lomautuksen johdosta
tai jonka työnteko on estynyt esimerkiksi toisten työntekijöiden
työtaistelutoimenpiteen takia. Edelleen tämä oikeus
on työnhakijalla, joka on vastaanottanut enintään
kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön,
tai sellaisella työnhakijalla, jolla on tuloa sivutoimisesta
yritystoiminnasta tai omasta työstä.
No, sovitellun työttömyysetuuden laskentatapa
on varsin tiukka. Ongelmana on se, että pienikin lisätulo
johtaa työttömyyspäivärahan
pienenemiseen. Se teettää myös paljon
hallinnollista työtä ja usein myös viivyttää kohtuuttomasti päivärahan
maksamista työttömälle. Eli nykykäytäntö ei
kannusta työtöntä pieneen työn
tekemiseen ja työn vastaanottamiseen, vaikka juuri se voisi
olla pidemmällä tähtäimellä avain
varsinaiseen työllistymiseen.
Tämä ehdotus työttömän
sovitellun päivärahan 200 euron suojaosuudesta
on myös ehdotus, jota Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto
on kannattanut ja ehdottanut, ja sen laskelmien mukaan tämän
kustannukset olisivat noin 20 miljoonaa euroa vuositasolla ja nettokustannukset julkiselle
vallalle kuitenkin vain 10 miljoonaa euroa. Mielestäni
melko pienin kustannuksin saataisiin suurta hyötyä työttömille
ja pystyttäisiin tällä tavalla myös
pureutumaan rakennetyöttömyyteen, uhkaavaan pitkäaikaistyöttömyyden kierteeseen.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäsen moitteet Lipposen
hallitukselle menivät kyllä ihan oikeaan osoitteeseen
tässä sovitellun työttömyyspäivärahan
heikennysasiassa, vaikka täällä nyt asianomaisia
kuulijoita ei juuri tällä hetkellä olekaan.
Aloite sovitellun työttömyyspäivärahan
200 euron suojaosan säätämisestä ja
itse asiassa suojaosan palauttamisesta on kyllä ajankohtainen
ja oikeaan osunut aloite. Tätähän suositti
muun muassa Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto tammikuun lopulla
julkaisemassaan Huomio perusturvaan -muistiossa.
On aivan totta, että sovitellun päivärahan
laskentatapa on äärimmäisen tiukka ja
pienikin lisätulo johtaa päivärahan pienentymiseen
ja päivärahan uudelleenmäärittelyyn.
Työttömän ja pätkätyötä tekevän
kannalta tämä on aivan kohtuutonta siinä mielessä,
että se aiheuttaa pitkiä, jopa viikkojen odotusaikoja.
Sovitellun päivärahan mutkikas byrokratia ja siitä johtuvat
odotusajat eivät kannusta ottamaan vastaan lyhytkestoisia pätkätöitä tai
osa-aikatöitä.
Jos nyt uusi hallitus aikoo kannustaa 2010-luvulle, sen olisi
syytä ensimmäisenä tekonaan korjata sovitellun
työttömyysturvan ongelmat. Siinähän
on itse asiassa lyhyesti kysymys työn ja työttömyyden
yhteensovittamisesta, työssä ansaitun palkan ja
työttömyyskorvausten yhteensovittamisesta. Edelleen
olisi järkevää poistaa sovittelun piiristä kaikki
kokoaikaiset työsuhteet. Byrokratia helpottuisi siitä huomattavasti. Edelleen
90 prosentin sääntö, jonka mukaan soviteltu
päiväraha ja palkka voivat olla yhteensä 90
prosenttia täyden päivärahan perusteena
olevasta palkasta, on myös melkoinen kannustinongelma.
Esimerkiksi työmarkkinatuessa se tarkoittaa, että kohtuullisen
pienen palkan jälkeen ei saa mitään työttömyysturvaetuutta.
Kyllä tästä 90 prosentin säännöstä tulisi
luopua kokonaan.
Iso ongelma ovat myöskin käytännössä — tiedän
sen omasta kokemuksestani — puuttuvat palkkatodistukset.
Monet yrittäjät pitävät palkkatodistusten
kirjoittelua lyhyistä työpätkistä ja keikoista
tarpeettomina, ja työttömät joutuvat niitä peräämään
useita kertoja, aikaa kuluu, ja kukaan ei korvaa työttömälle
sitä vahinkoa, jonka työtön kärsii
odotusajassa ja oman päivittäisen taloutensa ongelmissa.
Kaiken kaikkiaan nämä sovitellun päivärahan kaikki
ongelmat työttömyysturvassa koskettavat varsin
suurta joukkoa työttömiä. 2005 soviteltua ansioturvaa
sai yli 67 000 työtöntä, soviteltua
peruspäivärahaa 13 000 ja soviteltua
työmarkkinatukea yli 32 000 työtöntä,
siis tässä yhteen laskien yli 112 000
työtöntä.
Tämä ed. Räsäsen aloite
on erittäin kannatettava, ja toivon, että hallitus,
kun ohjelmassaan lupaa sosiaaliturvan kokonaisuudistusta ja työttömyysturvan
uudistamista, ottaa tämän sovitellun työttömyysturvan
säädösviidakon perattavakseen ja parantaa
työn vastaanottamisen kannattavuutta ja korjaa nämä ongelmat.
Keskustelu päättyi.