Matti Kangas /vas:
Puhemies! Uusimpia uutisia on, että Vapo on ilmoittanut
yt-neuvotteluissa, että siellä suunnitellaan energiaturvepuolella organisaatiossa
sellaisia muutoksia, että kaikkiaan 2 400 työpaikkaa
tulee vähenemään. Syyksi näihin
vähennyksiin Vapo on ilmoittanut päästökaupan.
Sähköntuotanto turpeella on tullut kannattamattomaksi.
Tässä on nyt tarkoituksena korvata kotimainen
turve kivihiilellä. Kivihiili on kuitenkin vaihtoehtona
turvetta huonompi. Pitää muistaa, että kivihiiltä tuodaan
meille Puolasta ja Keski-Euroopasta asti raskaina kuljetuksina. Turvetta
sen sijaan kasvaa Suomessa tällä hetkellä enemmän
kuin sitä nostetaan.
Turpeen merkitys huoltovarmuutena tulisi huomioida. Kun tällä hetkellä energian
kotimaisuusaste on meillä melko heikko, niin kotimainen
turve on tärkeä siinä tilanteessa, jos
esimerkiksi Venäjältä sähköntuonti
lakkaa. EU:n hiilidioksidipäästöjä koskeva
päästökauppa tulee Suomelle kalliimmaksi
kuin alun perin laskettiin. Nyt vielä nähdään,
kuinka teollisuus on karkaamassa meiltä maihin, joissa
ei ole päästökaupan aiheuttamia rajoitteita
ja missä sähkön hintaa ei ole päästetty
näin korkeaksi kuin meillä. Kysyn:
Mitä hallitus aikoo tehdä sen eteen, että kivihiili
ei valtaa markkinoitamme ja että päästökaupan
aiheuttamat irtisanomiset estetään?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Voin jakaa kernaasti käsityksen siitä,
että Kioton velvoitteitten taakka on Suomelle tavattoman
raskas nyt kannettavaksi. Me olemme siihen sitoutuneet vuonna 98,
ja ne sitoumukset on nyt pakko hoitaa. Me olemme olleet mukana jo
90-luvun lopusta lähtien EU:ssa rakentamassa välinettä Kioton
velvoitteitten hoitamiseksi, päästökauppajärjestelmää, josta
ei tullut kovin hyvä. Se on kuitenkin olemassa olevaa totuutta,
sen mukaan EU:ssa eletään, niin meilläkin
joudutaan nyt elämään. Tästä kaikesta
on seurannut se, että ennen kaikkea turpeen kilpailuasema
myös suhteessa kivihiileen on heikentynyt. Hallitus on
tämän tiedostanut.
Kaikki verot on jo turpeelta poistettu viime vuonna täällä eduskunnassa
tehdyllä päätöksellä.
Se ei riitä. Tämän lisäksi eilen
energia- ja ilmastoministeriryhmä päätti,
että se tässä vaiheessa hyväksyy
sen valmistelun, mikä on tehty sellaisen järjestelmän
rakentamiseksi, että kaikissa oloissa turpeen ajo ennen
kivihiiltä varmistettaisiin kaikissa lauhdelaitoksissa.
Tämä käytännössä tarkoittaa,
että noin 500—700 megan tehot jatkossa voitaisiin
turvata ajettavaksi kivihiilen sijasta turpeella. Hallitus ei ole
vielä esitystä päättänyt.
Tällä hetkellä aikataulu näyttää siltä,
että huhtikuun puolessavälissä hallitus
saisi tätä tarkoittavan lain sitten käsiteltäväksi.
Energiasektori aika laajasti tätä vastustaa, mutta
hallituksen tarkoitus on kyllä viedä tämä asia
läpi.
Toinen varapuhemies:
Joudun näin muodoin huomauttamaan edelleen sekä edustajille
että ministereille, että olemme sopineet yhden
minuutin kestoisista puheenvuoroista.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeri Heinäluomalta: Ihmiset
ovat irtisanomisuhan alla. Hallitus on täällä aiemmin
ilmoittanut, että se ei pidä tarpeellisena irtisanomissuojan
parantamista. Ollaanko hallituksessa edelleen samaa mieltä?
Jatkan vielä. Työttömiksi jääville
varmasti tarjotaan kaikenlaista kurssitusta ja uudelleenkoulutusta.
Nyt tarvitaan konkreettisia tekoja näitten ihmisten auttamiseksi
ja uudelleen työllistämiseksi. Mitä hallitus
aikoo tehdä näitten irtisanomista odottavien ihmisten
ja heidän perheittensä hyväksi?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Hallitus ei ole sanonut irtisanomissuojasta,
etteikö sitä pitäisi parantaa tai mitä sen
kanssa tehdään. Mutta meillä on komitea,
joka yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa etsii sellaista ratkaisua, jossa yt-menettelystä tulisi
aito vuorovaikutussuhde ja jossa se toteuttaisi sitä tavoitetta, mikä tälle
laille on aikanaan asetettu, jotta se ei toimisi niin sanottuna
irtisanomislakina, niin kuin se tällä hetkellä toimii
monen mielestä.
Kun näistä yt-menettelyistä esimerkiksi
viime vuoden arviota on tehty, niin uutisista, erilaisista lehdistä luimme
ja saimme tiedon noin 20 000 ihmisestä, jotka
yt-menettelyn kautta ikään kuin näyttivät
joutuvan irtisanotuksi. Mutta tuo prosessi toimi siten, että tosiasiallisesti
6 000 ihmistä menetti työpaikkansa. Tietenkin
pitää pyrkiä ratkaisuun, jossa tuo menetys
olisi vielä pienempi. Muutosturva on yksi niistä välineistä,
joilla pyritään auttamaan ihmistä uuden
työpaikan saannissa. En voi kuvitella maailmaa, jossa rakennemuutokseen
voitaisiin vastata muilla keinoilla kuin osaamista parantamalla
ja esimerkiksi ihmiselle uuden ammattitaidon rakentamista käyttämällä.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaalta jäi kertomatta, että Vapo
on pärjännyt itse asiassa aika hyvin, sillä samalla,
kun turpeen käyttö on vähentynyt, niin
pellettien ja muun bioenergian hyödyntäminen on
kasvanut ja samalla työpaikkojen määrä sitä mukaa.
Hän ei myös maininnut sitä, että Kiinassa
ja Intiassa, jotka imuroivat teollisia työpaikkoja Suomesta, on
sähkön hinta itse asiassa korkeampi kuin Suomessa.
Mutta, arvoisa puhemies, hallitus harkitsee todellakin syöttötariffeja
turvelauhteelle. Olisin kysynyt ministeri Pekkariselta:
Voisiko näitä syöttötariffeja
laajentaa koskemaan myös uusiutuvia energianlähteitä,
kuten tuulivoimaa ja bioenergiaa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ehkä vielä on syytä tarkentaa,
että koko hallituksen osalta on vielä harkinnassa,
mikä se esitys tulee olemaan. Eilen ministeriryhmä kokoontui
ja totesi, että se pohjaselvitys, mikä sille annettiin,
näyttää tarjoavan edellytykset sille,
että siltä pohjalta voitaisiin mennä.
Hallitus, korostan, ei ole tätä asiaa vielä käsitellyt.
Mitä tulee vihreisiin sertifikaatteihin, minä uskon
ja uskon näin, että hallitus uskoo, koska se on
hallituksen selontekoon kirjoitettu, että sen strategian,
mikä tännekin on saatettu, mukaisilla toimilla
kyllä uusiutuvan biopohjaisen energian käytön
kilpailukyky on jo parantunut ja parantuu ilman, että siinä tarvitaan
vielä erillisiä syöttötariffeja.
Mitä tuuleen tulee, se ei Suomen tapauksessa näytä olevan
niin kilpailukykyinen, että sitä ilman erittäin
rankkaa lisätukea saataisiin Suomessa kilpailukykyiseksi.
Tästä syystä ainakaan toistaiseksi tällaiseen
syöttötariffiin ei ole katsottu aiheellista olevan
mennä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vapon hallintoneuvosto kokoontui eilen
ja oli myöskin huolissaan tästä kehityksestä,
mikä tällä hetkellä on, että Vapo
joutuu myöskin valtio-omisteisena yhtiönä vähentämään
henkilökuntaansa. Pitää paikkansa, että puupellettien
suosio on tällä hetkellä lisääntynyt.
Mutta hallintoneuvostolle kerrottiin myöskin sitä huolta,
että tällä hetkellä suunnitellaan
eri puolilla Suomea todellakin jopa uusien kivihiilivoimaloiden
käyttöönottoa. Voidaan kysyä:
Onko tämä viisasta ja järkevää energiapolitiikkaa,
kun muistetaan niitä ratkaisuja, joita tehtiin silloin,
kun uutta ydinvoimapäätöstä tehtiin ja
sovittiin kotimaisen energian ja risupaketin osalta sen suosimisesta?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minäkin toivon, että Suomeen
ei rakennettaisi yhtään kivihiililaitosta, ilman
muuta niin toivon. Mutta toisaalta, kun toimijat ovat markkinoilla
ja kun jokainen saa tuottaa energiaa sillä energialähteellä, minkä oikeaksi
katsoo, niin siihen on vaikea puuttua muuta kuin niin, että yhtäältä rasitetaan erilaisin
veroin ja päästömaksuin sellaista energiantuotantoa,
joka ei ole ympäristöystävällistä,
ja näin tehdään tällä hetkellä kivihiilen kohdalla.
Toisaalta voidaan samaa tavoitetta, puhdasta energiaa, tavoitella
sillä, että tuetaan kaikin mahdollisin keinoin
uusiutuvaa, puhdasta energiaa, ja näin Suomi
on alkanut tehdä entistä enemmän, meinaa
nyt tehdä myöskin asteittain, pala palalta, myös
liikenteessä tällä tavalla.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Ministeri Pekkarinen, te sanoitte, että EU:n
päästökauppa ei ole "kovin hyvä"
järjestelmä. Oliko tämä semmoinen
EU-kohteliaisuus vai teidän analyysinne? Minusta päästökauppa
on suuri erehdys. Se ei vähennä päästöjä.
Se vain nostaa sähkön hintaa ja voi johtaa sitten
pahimmillaan siihen, että meiltä siirtyy perusteollisuutta
sinne, missä todella paljon saastutetaan.
Eikö tässä nyt pitäisi tehdä isompia
johtopäätöksiä kuin vain vähän
niin kuin huokailla, eli lähteä siitä,
että siirrytään toisenlaiseen järjestelmään
kokonaan Kioton tavoitteitten saavuttamiseksi, jossa taakan kanto
on muidenkin harteilla kuin perusteollisuuden, joka tässä maassa
on kuitenkin edelleen erittäin tärkeää?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Se perintö, mikä tässä on
nyt kannettavana ja hoidettavana, ei ole, ed. Tennilä,
kovin rohkaiseva. On oltu valmiita kantamaan tietyn mittainen Kioto-rasite.
Uskokaa nyt ihmeessä. Se vaikuttaa siihen, miten helposti
tai vaikeasti me selviämme niistä velvoitteista.
Jos velvoite on kevyempi tai raskaampi, totta kai se vaikuttaa siihen,
kuinka helposti siitä selvitään. Nyt
me olemme ottaneet raskaan tavoitteen hoidettavaksemme. Me olemme
siihen sitoutuneet.
Kaiken lisäksi me olemme sitoutuneet siihen, että päästökauppa
on se järjestelmä, mikä otetaan käyttöön
EU:ssa. Ei Suomi siitä yksipuolisesti voi sanoutua irti.
Mitä me voimme tehdä? Sen monet teistä huomasivat
varmasti viimeisessä energianeuvostossa tiistaipäivänä tuolla
Brysselissä. Olen selvästi sanonut, että nyt,
kun kesäkuun loppuun mennessä komissio valmistelee
arvion siitä, miten päästökauppajärjestelmä toimii,
se siinä arviossaan ottaisi huomioon nämä ja
nämä epäkohdat, mitkä meidän mielestämme
ovat selviä epäkohtia koko unionin yhteisesti
hyväksymässä päästökauppajärjestelmässä.
Tällä tavalla me aktiivisesti toimimme. Kaiken
lisäksi me siltä varalta, jos hallitus hyväksyy
sellaisen esityksen, valmistamme paraikaa erityistä esitystä,
jolla nämä windfallit, ansiottomat arvonnousut,
pyrittäisiin leikkaamaan suomalaisten kuluttajien hyväksi. (Puhemies
koputtaa)
Muutoin kerron, että sähkö sekä teollisuudelle
että kuluttajille Suomessa on tällä hetkellä, kun
jätetään pari Itä-Euroopan maata
pois, Euroopan halvinta.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vuosi sitten käsiteltiin täällä päästökauppaa,
ja silloin esitin paljon tähän suuntaan meneviä lausuntoja,
joita ministeri Pekkarinen nyt esittää. Olen erittäin
hyvilläni siitä, että nyt olemme samoilla
linjoilla. Suomi tarvitsee lisää energiaa. Nyt
on ajankohtaisena puheenvuorona ollut tuoda sitä Venäjältä.
Minun mielestäni tämä on sellainen asia,
johonka meidän ei pitäisi mennä, koska
se ei missään nimessä paranna meidän omavaraisuuttamme
eikä liioin sitä päästövapautta.
Kysynkin:
Eikö nyt olisi aika hallituksen tuoda eduskunnalle
käsiteltäväksi ehdotus kuudennesta ydinvoimalasta?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Sellainen ehdotus, jos se on tullakseen joku
päivä eduskuntaan, edellyttää sitä,
että on joku toimija, joku yritys, joka aikoo tänne
ydinvoimaa rakentaa. Sellaista ei ole kauppa- ja teollisuusministeriöön
ilmaantunut. Jos sellainen hakemus tulee, käsiteltäisiin se
oikopäätä nopeassa järjestyksessä ja
arvioitaisiin, miten sen kanssa meneteltäisiin.
Mitä tulee tähän mahdollisuuteen
Venäjältä vedettävän
kaapelin osalta, tällainen hakemus on myös sisällä,
1 000 megaa teho. Mutta, jos sieltä tämä yhteys
tänne Suomeen vedettäisiin, se edellyttäisi,
että kantaverkkoa pitäisi vahvistaa. Neuvottelut
ovat kovasti auki siitä vielä, kuka vahvistaa
tuon kantaverkon, miten kustannukset jaetaan, miten se tuoja osallistuisi
niihin kustannuksiin. Kaiken lisäksi jos me entistä enemmän — ja nyt
on 11 prosenttia sähkön tuonnin osuus Venäjältä — jos
me 1 000 megalla tehoja lisäämme, Suomen
Venäjä-riippuvuus lisääntyisi
aika merkittävästi. Venäjä on
muutoin turvallinen ollut energiakumppanina, mutta Pietarin alueella
kiistatta jo tällä hetkellä on riittävyysongelmia
sähkössä. Jossakin mitassa myös
(Puhemies koputtaa) tämän seikan joudumme ottamaan
huomioon.