3) Laki rikoslain 23 luvun 3 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä lakialoitteella haluan kiinnittää huomiota
liikenneturvallisuuteen.
Meillä yhteiskunnassa on aivan oikein asetettu tavoitteeksi
liikenneonnettomuuksien ja erityisesti kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien vähentäminen.
Kaikkein parastahan olisi, jos ainuttakaan kuolemantapausta ei liikenteessä sattuisi,
mutta tuskin koskaan tähän ihanteeseen voidaan
täysin päästä.
Erittäin hyviä ratkaisuja on esitetty liikenneturvallisuutta
parantaviin rakenteellisiin tieratkaisuihin. Me tiedämme
hyvin, kuinka rajalliset rahat näihin ovat, koska teiden
rakentaminen, peruskunnossapito, kaikki vaativat rahaa, ja jatkuvasti
eri yhteyksissä joudutaan toteamaan, että rahat
ovat niukat eivätkä tahdo riittää.
Liikenneturvallisuus on kuitenkin tärkeä asia,
ja aloitteessani olen kiinnittänyt huomiota asiaan, joka
ei maksaisi mitään. Liikenneraittius on tällainen asia.
Vanhastaan oli hyviä julisteita, joilla kannustettiin
ihmisiä liikenneraittiuteen. Sanottiin: "Jos otat et aja,
jos ajat et ota." Tämä on minusta erittäin
hyvä, selkeä ja johdonmukainen periaate. Kuitenkin
meillä sanktioiminen normaalisti alkaa vasta 0,5:stä promillesta
alkoholia veressä ja poliisi joutuu liikennevalvontaa niillä resursseillaan,
mitä sillä on tähän osoitettavissa,
suorittaessaan toteamaan, että on alkoholia veressä,
mutta siitä ei voi muuta kuin ehkä sanallisesti
nuhdella ja toivottaa hyvää matkaa.
Monissa maissa, muun muassa naapurimaissamme, on tiukempi promilleraja.
Useissa maissa, Ruotsissa ja Norjassa, rangaistava promilleraja
on laskettu 0,2 promilleen. Virossa se taitaa olla 0,0. Tällä aloitteella
olen halunnut kasvattaa liikenneraittiuteen siten, että tilanne,
jossa on todettu 0,2—0,5 promillea alkoholia veressä,
sanktioitaisiin sillä menettelyllä, jonka me tunnemme rikesakkomenettelynä.
Tämä ei olisi vielä se raskas menettely,
jota sakottaminen merkitsee, jossa on omat monimutkaisuutensa, vaan
kyseessä olisi yksinkertainen tilanne silloin, kun poliisi suorittaa
liikennevalvontaa ja toteaa muun liikennevalvonnan yhteydessä,
että nyt on 0,2 promillea ylitetty. Saman menettelyn mukaan
kuin jos ihminen ilman turvavöitä ajaessaan saa
rikesakon tästä annettaisiin sanktio, ja tämä olisi
yhteiskunnalta signaali, kasvattava signaali, siihen suuntaan, että alkoholi
ei kuulu ajoneuvon käyttäjän vereen.
Tämä edistäisi liikenneraittiuden
ihannetta. Joku tietysti sanoo ja on oikeassakin, että todelliset
rattijuopot eivät tämän rajan alentamisella
ja vaikkapa rikesakolla sanktioimisella poistu. Heihin eivät
tehoa mitkään rangaistukset. Voi olla näin,
mutta tämä olisi kuitenkin selkeä signaali liikenneraittiuden
puolesta, ja selkeästi on todettu, että jo pienetkin
alkoholimäärät aiheuttavat omat riskinsä.
Ja jos me voimme vaikka pienenkin riskin liikenneonnettomuuksien
osalta eliminoida, se minusta kannattaisi tehdä.
Toivon, että lakialoitteeni synnyttää tänään
lähetekeskustelussa ja aikanaan valiokuntakäsittelyssä keskustelua.
Niin kuin eräät kollegat ovat aiemmin sanoneet,
tämä olisi hyvin käyttökelpoinen
menettely. Juuri sellaisena lakialoitettani itse pidän.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat! Kun ei kukaan muu näköjään
ottanut puheenvuoroa ja edellinen edustaja toivoi keskustelua, niin
sen verran voin kyllä raittiuden kannattajana sanoa, että luova
hulluus on paljon mukavampaa ja tulee nopeammin päälle,
kun alkoholilla sitten yleensä viedään
se liian pitkälle. Mutta tämä asia ei
ole kyllä näin yksiselitteinen ollenkaan. Aikoinani,
kun opiskelin tuolla Tampereen yliopistossa psykologiaa, niin Matti
Syvänen, joka on Suomen kuuluisin liikennepsykologian tutkijaprofessori
siellä, meidän laitoksemme pomo, totesi aikoinaan
sen, että ollenkaan yksiselitteisesti ei voi selittää edes
tätä 0,5:n rajaa, mutta 0,2 — kuunnelkaa
tarkasti siellä ylähyllyilläkin — useasti
suomalainen autokoulu ei osaa ollenkaan opettaa sillä lailla
suggestiivisesti, että ihmiset oppisivat rennosti ajamaan
liikenteessä, jolloin, kun annetaan vähän
rentouttavaa, esimerkiksi otetaan pieni huikka ja lähdetään
liikenteeseen, autoilija on paljon parempi liikenteessä esimerkiksi
tämmöisissä kaupungeissa kuin Helsinki,
jossa joutuu koko ajan epäluonnollisesti seisomaan, pysähtymään
ja hiiltyy ja road rage lisääntyy ja kaikkea muuta,
ollaan raivona. Eli on jopa todettu, että suomalaisille
jäykkiksille ihan pieni snapsi, ehkä se on sitten
se 0,1, auttaa liikenteessä. Useasti moni on kokenut ekaa
kertaa nauttivansa liikenteessä olosta, kun on sitten aamukrapulassa
ajanut liikenteessä.
Eli toisaalta sitten tässä on vielä tämä toinen puoli,
vakuutusyhtiöt, jotka Fortumien ja muitten kanssa vievät
ihmisten rahat nykyään. Vakuutusyhtiöthän
tätä asiaa ajavat, että sitten jos joku
erehtyy vähän aamukrapulassa lähtemään — ja
niitä on paljon Suomessa — liian aikaisin liikenteeseen,
niin vakuutusyhtiöitten ei tarvitse maksaa mitään,
kun se olikin humalassa, vaikka oli pienessä krapulassa.
Eli tässä on nämä puolensa.
Ja huom., sanon vielä, että kannatan kyllä raittiutta
yli kaiken liikenteessä enkä ollenkaan nyt yritä vähätellä tätä asiaa,
minkä oikeat rattijuopot aiheuttavat. Mutta poliisien taholtakin
on tullut selvä viesti, (Puhemies: 2 minuuttia!) että tämä lisäisi älyttömästi
työtaakkaa oikeista rikoksista. Ja otan osaa edelliselle
liikenneministerille, joka joutui tästä vähän
...
Ed. Paavo Väyrynen merkittiin
läsnä olevaksi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy tässä kollega
Pertti Virtaselle heti todeta, että käsittääkseni
nuorten osalta tilanne on se, että pienetkin alkoholimäärät
vaikuttavat heikentävästi ajokykyyn. Kun täällä on
nuoria paljon lehtereillä, niin toivon, että tätä äskeistä puheenvuoroa
ei niin kovin vakavasti otettu.
Ed. Lauri Oinonen on tässä kyllä hyvällä asialla.
Tästähän on puhuttu moneen kertaan, tästä promillerajan
muutoksesta. Mutta täytyy sanoa, että luotan tässä kohtaa
kyllä poliisiin, joka on sitä mieltä,
että rajan laskeminen ei ole se, mitä pitäisi
tehdä. Siinä ei ole se ongelma, vaan todella ne
rattijuoppoustapaukset, jotka ovat ongelmallisia, ovat siellä promillen
pinnassa ja yli tämän nykyisen rajan. Eli tämä on
se ikuisuuskysymys, josta tässä salissa väitellään.
Tärkeää olisi saada se valvonta sinne,
missä ne ongelmat ovat, elikkä siellä nykyisen
promillerajan yläpuolella yhdessä promillessa
ja siitä isommissa rattijuoppoustapauksissa.
Toinen asia, jonka haluaisin tässä yhteydessä ottaa
esiin, on se, että kun nyt kesän veneilykausi on
alkanut ja lähestyy, niin ruorijuoppouden raja 1 promille
on liian korkea. Se pitäisi tuoda alas 0,5:een, ihan samaan,
yhtenäistää muun liikennejuoppouden kanssa.
Tänä päivänä moottorit
ovat isoja ja liikennöintiä on paljon. Ei ole
mitään syytä, minkä takia ruorissa
veneessä saisi olla humalassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhu käytti hyvän puheenvuoron.
Ensinnäkin se, mikä koskee veneitä ja
nopeita muskeliveneitä ja muita, on aivan paikallaan, että siellä olisi nimenomaan
0,5 promillea ruorijuoppouden rajana.
Mutta tämä kysymys, mikä tässä ed.
Lauri Oinosen sinänsä ihan hyvässä aktiviteetissa
tuli esille, eli tämä kuolemien, vammautumisen
ja aineellisten vahinkojen vähentäminen, jos pudotetaan
tämä sanktio jo 0,2 promillen tasoon, ei ehkä ihan
ole paikallaan, tämä kuvailu tässä.
Tämä 0,2—0,5 promillen väli
ei ehkä johda niinkään kuolemiin, vammautumisiin.
Varmasti pienikin määrä alkoholia veressä tietyillä henkilöillä heikentää ehkä oleellisesti
auton hallintaa, mutta kuitenkaan tämä ongelma
ei ole täällä matalissa prosenttiluvuissa,
vaan enemmän siellä ylempänä.
Sitten meillä on kaikki lääkkeisiin
liittyvät ongelmat, sairaustiloihin liittyvät
kysymykset eli kaiken kaikkiaan se, että liikenteessä on
aika tavalla henkilöitä, joiden terveydentila
ei mahdollista sellaisenaan turvallista liikkumista omalla autolla
nimenomaan ajamalla itse sitä, ja näiden huomioiminen
olisi ehkä tärkeämpää.
Tässä mielessä tämä 0,5
promillea ehkä on edelleen se oikea tapa hallita tätä kysymystä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Lauri Oinonen on puuttunut tässä siinä mielessä hyvään
asiaan, jotta hän hakee liikenneturvallisuutta. Se on sitten
eri asia, onko tällä tavoin hankittavissa sitä lisää.
Niin kuin edelliset puhujat tässä, kaksi edellistä henkilöä,
puhuivat, niin ainakin poliisien aikaisempien lausumien mukaan ei
tällä promillerajan laskulla saavuteta sitä,
koska siinä tilanteessa ei vielä välttämättä vaikuteta
siihen ajokyvyn heikkenemiseen sillä tavoin, kuin tuossa
ed. Oinonen kirjoittaa aloitteessaan. Sen takia minusta kaikki on
hyvä tietysti tutkia, ja jos voi todistaa sen, että sillä on
vaikutusta, niin muutetaan sitä alaspäin, mutta
tämänhetkinen käytäntö on
kyllä ilmeisesti hyvä, ainakin tämänhetkisen
tiedon mukaan.
Toinen asia on se, millä tavalla tällä hetkellä ne
rattijuopot jäävät tiellä kiinni.
Ilmeisesti siellä yhä edelleen on liian vähän
sitä valvontapuolta. Tehdään pistokokeita
ja hyvin harvaan niitä, ja varmasti siellä on
niitä rattijuoppoja, jotka ovat paljon isommilla promilleilla
liikkeellä kuin mitä tuossa ed. Oinonen esittää.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tieliikenneonnettomuuksiin vähentävästi
vaikuttamisen keinoja on etsittävä monista eri
kohdista, ja kyllä yksi niistä on tietenkin myös alkoholipromillemäärä.
Itse uskon näin. En ole poliisin kanssa välttämättä aivan
samaa mieltä, sillä ei myöskään
eri maista saatu evidenssi puhu sen puolesta, koska ihan tuttu naapurimaamme Ruotsi
laski promillerajaa kaikille 0,2:een ja siellä onnettomuudet
vähenivät ja rattijuoppous väheni. Norjassa
on tehty näin. Monet maat käyttävät
alle 0,5 promillen rajaa. Sen takia tämä ei ole varmaan
ollenkaan kiistaton kysymys ainakaan.
Muistan, miten itse perehdyin tähän aiheeseen
viime kaudella, kun tein tästä lakialoitteenkin
ja ajattelin, että ehkä emme saa Suomessa vähennettyä tätä koko
kansaa koskevaa tapaa. Monenlaisia muitakin malleja eri puolilta
Eurooppaa löysin. Yksi niistä olisi se, että nuorille
kuskeille tulisi alempi raja. No, sekään ei kuulosta minusta
hirveän oikeudenmukaiselta, mutta voisi kelvata sellainen
malli, että kun saa uuden ajokortin, niin koeaikaan sidottaisiin
alempi, tiukempi raja, koska asenteisiin vaikuttaminen on tärkeintä.
Voihan nykylaista kysyä, opetammeko me ajokortin saamisen
yhteydessä, että pikkasen voit juoda, siis olla
vähän maistissa, mutta ei yli 0,5:n, kun sen opetuksen
pitäisi olla nolla. Kun ajan, en ota, eikä sitä laskelmaa.
Myös tämmöinen ajamisen refleksien hallinta
kasvaa sitten ajokokemuksen myötä. Tämä olisi
minusta yksi vaihtoehto, kun koetetaan katsoa, mihin suuntaan mentäisiin.
Toivottavasti jotain tehtäisiin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Karhu totesi ihan oikein sen, että liikennevaliokunnassa
on viime kaudellakin kuultu asiantuntijoita tästä asiasta,
mikä ed. Lauri Oinosen aloitteessa on esitetty.
Itse en tiedä, mikä totuus on, mutta näin
tietysti täytyy uskoa asiantuntijoihin, kun heitä on
valiokunnassa kuultu.
Tietysti yleishuolenaihe liikenneonnettomuuksista ja kuolonkolareista
on ihan oikea, mutta onko tämä sitten se varsinainen
tapa? Minun mielestäni, kun lukee lehtiä ja niitä onnettomuuksia,
mitä tapahtuu, niin tuntuu siltä, että ministeriö ja
valtiovalta on kiinnostunut vain niin sanotuista telkän
pöntöistä, että saadaan rahastettua
autoilijoita, sen sijaan, että olisi huoli todellisesta
liikenneturvallisuudesta. Meillä on, ed. Kumpula-Natri,
omassa vaalipiirissämme hiljakkoin esimerkki siitä,
että kun poliisille soitettiin, ketään
ei tullut paikalle, ei ehtinyt paikalle, ja sen jälkeen
tapahtui Kuortaneen keskustassa yliajo. Meillä on lukemattomia
näitä esimerkkejä, eli poliisi pitää saada
näkyville tielle jne., siellä suorittamaan nopeusvalvontaa
ongelmallisilla paikoilla myös taajamissa. Uskon näin,
että sillä saadaan enemmän aikaan liikenneturvallisuutta kuin
tällaisilla asioilla, niin kauan kuin meillä ei ole
riittävästi poliiseja.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä taloos on,
niin kauan kuin minä olen tämän taloon
toimintaa seurannut tuolta sivusta käsin, pallooteltu tällä asialla.
Totuushan on näin, että jos tiettyä rajaa
ei ylitetä, niin mikä se raja sitten on? Esimerkiksi
kyllä se 0,2 on jo tietynlaanen humalatila, eli kannatan
ed. Oinosen ehdotusta, että se laskettaas siihen vähintään
0,2:hen. Kohta sitä ruvetahan miettimähän,
olisiko se yksi yhtä turvallineen ku 0,5 tai 0,2. Kaikki
me tiedetähän, että me ollahan joskus
vähä väsyksissä, ku me tuola
tiellä liikutahan. Väsymystilassa 0,2 on jo todella
vaarallinen tilanne, ja varsinkin, jos siinä vähän
lääkitystä vielä on joukossa
aivan terveydellisistä syistä, niin 0,2 on jo
melkonen humalatila. Näinhän tilanne tietenkin
on, jotta joku raja siinäkin pitää olla.
Nimittäin jos tuollaasta kotitekoosta viiniä tai,
sanotahan, tuoremehua juo ja se on vähän käynyttä,
niin siitä saattaa olla seuraavana aamuna 0,2, jopa ylitte, käry
käy, ja jos on sellaasta mämmiä, esimerkiksi
kiskoo menemähän, joka on ollut pakasteesta otettuna
viikon kotona ja vähän märäntynyttä, niin
se jo voi aiheuttaa yli 0,2, jotenka ehdoton raja on 0,2.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran taustaa, että minä olen
istunut ja istun edelleenkin Oulun käräjäoikeudessa
maallikkotuomarina elikkä lautamiehenä. Eilen
juttuna oli muun muassa — ed. Pertti Virtaselle tiedoksi — että tämmöinen
krapulassa ajava henkilö oli ajanut Joensuusta Ouluun,
heräillyt Joensuussa aamulla krapuloissaan ja nukkunut
krapuloitaan pois, lähtenyt illalla ajamaan, omasta mielestään krapulassa
ajanut 400 kilometriä Ouluun, ja Oulussa hänet
napattiin kiinni. Promillemäärä oli 1,93.
Siinäpä sitä krapulaa. Ihminen tuntee
tilansa aika eri tavalla.
Tietenkin vastustan kaikkea rattijuoppoutta, mutta minä veikkaan,
että tilastojen mukaan tuon 0,5:n alapuolella olevat promillemäärät
eivät ole aiheuttaneet kovinkaan kummallisia kolareita tuolla
teillä. Ne ovat yleensä, niin kuin ed. Karhu kertoi,
vähän korkeampia promilleja.
Sen sijaan esimerkiksi tuosta, mistä ed. Vistbacka
kertoi, tuosta Kuortaneen tilanteesta, olen tehnyt lakialoitteenkin
aiheesta ja aion siihen tulla keräilemään
nimiä. Nykyään hyvin usein, kuten varmasti
entinen nimismies Vistbacka tietää, useimmiten,
kun ihminen, rattijuoppo, ajaa humalassa ja uhri kuolee, käräjäoikeudet
tuomitsevat siitä kuolemantuottamuksen. Saman tyyppinen
kuolemantuottamus tehdään puukolla, mutta se on
lähes aina tappo. Eli rattijuoppo pääsee
nykyään suomalaisessa oikeuslaitoksessa aina vähemmällä.
Jos humalassa tappaa jonkun, se on pienempi oikeuden mielestä nykyisen
lain mukaan kuin jos sen tekee puukolla tai pyssyllä tai jollain
muulla. Tällaiseen aiheeseen tulee puuttua. Toivottavasti
saan lakialoitteeseen paljon nimiä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys rattijuoppoudesta
on vakava yhteiskunnallinen ongelma, ja me hyvin tiedämme, että liikenteessä nimenomaan
rattijuoppojen uhrien määrä on kasvanut
ja ongelma on erittäin vakava. Sen sijaan minä soisin,
että me emme ryhtyisi täällä moralisteiksi
moralisoimaan näillä promillerajoilla ja ikään
kuin syyllistämään ihmisiä tietyillä hyvin
vähäisillä alkoholipitoisuusmäärillä,
joita heidän kehossaan on, siis tätä kautta
ikään kuin lähtisimme tätä rattijuoppousongelmaa
ratkaisemaan.
Minusta on itse asiassa tuo 0,5 promillen raja ihan luonteva
ja käyttökelpoinen. Sen alle menevät
promilleosuudet, puhumattakaan niin sanotusta nollatoleranssista,
ovat keinotekoisia. Ne ovat keinotekoisia, täällä viittasi
ed. Mieto siihen, että me voimme saada muillakin hyödykkeillä ja
muun tyyppisillä tuotteilla kuin alkoholilla aikaan veressä tietyn
promillen alkoholimäärän, jolla ei todellisuudessa
liikenneturvallisuuden kanssa ole mitään tekemistä.
Tässä olemme ajautumassa hyvin vaikeisiin kysymyksiin,
jos me lähdemme tuota promillerajaa nyt alentamaan. Aivan
selvä asia on se, että jos me vakavista rattijuoppoustilanteista
puhumme, niin promillen kymmenysosat eivät riitä,
menemme kokonaisten promillejen tasolle, ja ennen kaikkea, jos liikenneturvallisuudesta
puhutaan vakavasti, niin esimerkiksi väsymystila aiheuttaa
vähintään yhtä paljon kriittisiä liikennetilanteita
kuin alkoholimäärät. Meillä on
jopa eduskunnastakin esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat
väsymyksen kautta aiheuttaneet vakavia ongelmia. Nämä ovat
tällaisia asioita, jotka täytyy pystyä katsomaan,
eli kun rattiin mennään, pitäisi olla
virkeänä. Ja yhtä lailla luonnollisesti
liikaa alkoholia ei voi käyttää, mutta
kyllä alkoholikulttuurin kannalta Suomessa on järkevää,
että meillä on mahdollisuus itsekontrollille antaa
tilaa ja tilaisuuksissa voi kontrolloida sitä alkoholin
käyttömäärää ilman,
että liikenneturvallisuus sitä kautta vaarantuu.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Koska tässä jo nyt moralistit
saivat ed. Kimmo Kiljuseen viitaten aikaan sen, että kannatan
rattijuoppoutta ja krapulassa ajoa ja kaikkea tämmöistä, niin
sanon, että olen raittiuden kannalla ja en missään
nimessä kannata mitään rattijuoppoutta.
Esimerkkinä tästä moralismista on
se, että vanhat motoristit kokoontuivat Tampereen seudulla,
sitten poliisi puhallutti aamulla motoristeja. Niitä oli
jotain toistasataa, kukaan ei jäänyt kiinni, parhailla
oli jotain 0,37. Aamulehdessä poliisi, kaikki kunnia muuten
poliisille, tämä poliisi sanoi, että kun
monella oli veressä alkoholia, niin luulisi, että nämä vanhat
motoristit ovat niin kunniallisia, etteivät ne lähtisi
ajamaan, kun niillä on alkoholia veressä, mikä on
täyttä peetä, koska Suomessa laki sanoo,
että 0,5, siinä on kaikkien moralistien raja,
sinä et ole silloin mikään rattijuoppo.
Ja kun se laki on kerran nyt voimassa, niin pitäkää muut
turpanne kiinni siitä. Jos saatte sen lain runtattua, niin
etsikää lisää. Pannaan Helsinkiin
0,25 rajoitukseksi, seuraava eduskunta voi pudottaa vielä promillella
vähäsen. Lopulta Suomessa kaikki rajat ovat nolla,
ja silloin minä väitän, että nuorten
ja ihmisten nollatoleranssi on jo ylitetty. Mitä tekemistä on
tämmöisillä päättäjillä,
jotka eivät osaa mitään muuta kuin vahtia,
kiristää ja sitten moralisoida niitä ihmisiä,
jotka vähän puolustavat vapaampaa elämää?
Keskustelu päättyi.