12) Laki ehdokkaan vaalirahoituksesta
jatkuu
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyse hyvästä aloitteesta,
jonka ed. Heinäluoma on jättänyt. Selasin
kovasti, mutta omaa nimeäni ei tuosta löytynyt.
Se varmaan sattui semmoiseen aikaan tämä paperi,
että ei ole nenän eteen sattunut, olisin kirjoittanut
kyllä alle.
Tämä kuvastaa vaan sitä tilannetta,
kun katsoo tässäkin aloitteessa olevia summia,
jotka on asetettu enimmäismääriksi, kunnallisvaaleissa 20 000,
eduskuntavaaleissa 100 000 ja eurovaaleissa 200 000,
miten kallista tämä kansanvallan toteuttaminen
on. Tämä tuntuu aika hurjalta, jotta ihmisten,
jotka pyrkivät edustamaan toisia, pitää uhrata
tuommoisia summia joko omistaan tai sitten etsittävä muualta.
Minusta noitakin summia voisi katsoa, ovatko nuo liian suuria.
Toinen asia, mikä tähän rinnakkaisaloitteeseen
liittyy, on tämä, jotta kuukautta ennen vaalipäivää annettaisiin
ennakkoilmoitus, jossa on oltava suunnitelma vaalirahoituksesta
ja vaalikampanjan kuluista. Minusta tämä on erittäin hyvä sillä tavalla,
jotta ihmistenhän pitäisi tietää etukäteen,
ennen kuin äänestävät, mitkä ne
mahdolliset kulut ovat, ja siinä voi vähän
arvioida, jotta kenenhän edustaja tuo mahtaa olla, koska rahalla
on semmoinen ihmeellinen vaikutus kyllä monessa tapauksessa,
jotta sillä voi vaikuttaa ainakin mielipiteisiin, tai ainakin
uskotaan niin, ja joihinkin se ilmeisesti vaikuttaa. Sen takia minusta
tämä esitys siitä, jotta olisi kuukautta
ennen tämmöinen selvitys oltava, on tosi hyvä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä, että tämä lakialoite
on voinut saada laajaa kannatusta yli puoluerajojen. Myös aikaisemmassa
keskustelussa viime viikolla osoittautui, että tämä itse
tavoite aika laajalti ymmärretään, että meidän
on välttämätöntä jotenkin
puuttua räjähdysmäisesti kasvaneisiin
vaalikuluihin, ja siihen liittyen tämä kattoehdotus, jota
tätä lakiehdotusta valmistellut toimikunta oli hyvin
laajasti valmis kannattamaan, ansaitsee kyllä tulla eduskunnassa
uudelleen käsitellyksi.
Sitten tämä ennakkoilmoitus: On syytä korostaa,
että ei ole kovin viisas järjestely, jos se tehdään
vapaaehtoiseksi. Kyllä tämän ennakkoilmoituksen
täytyy koskea kaikkia ehdokkaita. Sitä voi tietysti
myös kehittää niin, että siihen mennessä kertynyt
rahoitus voidaan tarkemmin eritellä, ja sitten on suunnitelma
siitä rahoituksesta, joka ei ole vielä siihen
mennessä toteutunut.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Sekä tämä hallituksen
esitys että nämä ed. Heinäluoman
ja myös ed. Sirnön aloitteethan ovat erittäin
myönteisiä ottaen huomioon sen keskustelun, jonka
me kävimme täällä noin vuosi
sitten. Se on minusta hieno pyrkimys tämä, että saataisiin
tämmöinen vaalikustannuskatto kaikkiin vaaleihin,
koska kustannuksethan tulevat tavallisille ihmisille ihan mahdottomaksi.
Ennakkoilmoitushan on järjestelmässä ihan
hyvä, koska silloinhan valitsijat tietäisivät
hyvissä ajoin, kuka kannattaa ketä ja kuka kustantaa
ketä. Ehkä kuitenkin ennakkoilmoitus kunnallisvaaleissa
on melko raju vaatimus jokaisessa kunnassa, mutta varmaan me valiokunnassa
tutkimme tämän, koska tämä ehtii
nyt vielä käsittelyyn itse tämän esityksen
kanssa.
Se, mikä minusta nyt jää vähän
puutteelliseksi, on tämä Valtiontalouden tarkastusviraston valvontatehtävä,
koska siinä puhutaan nyt vaan, että "tarkistetaan
ilmoitukset". Tarkastusviraston omat ihmiset pitävät
sitä verbiä sellaisena, että he eivät
kovin syvälle tässä tarkistuksessa voi
mennä. Silloin on kysymys siitä, täyttääkö tämä hyvään
pyrkivä laki Grecon vaatimukset. Se on minusta hyvin olennainen
asia, kun nyt vihdoinkin saadaan nämä lait korjattua,
että ne täyttäisivät kaikki
ne kansainväliset velvoitteet, jotka Suomi on sopinut.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Södermanille kommenttina, että silloin
perjantaisessa keskustelussa — vai sitä edellisellä kerralla,
kun tästä keskusteltiin — oikeusministeri
vakuutti kovasti, että näin on asianlaita, että täyttää nuo
ehdot.
Mitä itse tähän asiaan tulee, niin
toivon hartaasti, että täällä eduskunnassa
kyllä harkittaisiin vielä ed. Heinäluoman
aloitteen suuntaan menemistä tässä vaalirahoituskampanjakatossa
ja yksinkertaisesti nyt tässä tilanteessa jo siitä syystä erikoisesti,
kun ajatellaan, mihinkä taloudelliseen tilanteeseen ilmiselvästi
ajoittuvat muun muassa seuraavat eduskuntavaalit, jolloinka matti
on kukkarossa monella. Sitten jos siinä tilanteessa, jossa
monella on vaikeuksia ylipäätään jonkunlaisen
kampanjan käymiseen, sitten jotkut realisoi omaisuuttaan
suorastaan ja käyvät semmoisia hyperkalliita kampanjoita,
niin ei sekään ole demokratian kannalta järkevää eikä edes
hyväksyttävää. Tässä katsannossa
minä toivoisin, että projisoitaisiin nämä poliittiset
ajatukset nyt tähän taloudelliseen tilanteeseen
ja toimittaisiin sen mukaisesti.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Södermannin havainto ennakkoilmoituksen raskaudesta,
jos se koskee kaikkia kunnallisvaaliehdokkaita, on kyllä tavallaan
perusteltu. Tuossa toimikunnassa, joka valmisteli lakiehdotusta, myös
pohdittiin tätä, kuinka pitkälle tämä ennakkoilmoitusvelvollisuus
viedään. Sitä voi tietysti ajatella jalostettavaksi
edelleen niin, että se ennakkoilmoitus koskisi esimerkiksi
ehdokkaita, joilla on ulkopuolista tukea vaikkapa 1 000
euroa tai enemmän tai joiden kokonaisbudjetti on esimerkiksi
5 000 euroa tai enemmän. Eli tällä tavalla
voidaan rajata pois nämä hyvin tavanomaiset pienet
kampanjat, joissa ei ole kovin paljoa julkista mielenkiintoa rahoitukseen
olemassa, joten toivon, että tätä vielä valiokunnassa
harkittaisiin.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä vaalirahoitushan nousi
otsikoihin eduskuntavaalien jälkeen, kun paljastui Kehittyvien
maakuntien Suomen ja muutamia muitakin järjestelyjä, joissa
tavallaan oli luotu järjestelmä, jonne kerätään
yhteiseen pottiin rahaa ja sitten jaetaan sieltä sopiville
ehdokkaille, ja kun tämä paljastui, niin tämä asia
sai vauhtia.
Olin ed. Heinäluoman kanssa Säätytalolla. Olimme
puolueiden puheenjohtajina silloin, kun tämä kohu
oli kuumimmillaan, ja kyllä meillä semmoinen herrasmiessopimus
oli — oli siihen jokunen rouvakin osallisena — että selkeytetään,
ja silloin oli keskustelussa myös tämä kampanjakatto.
Kyllä näin kävi, että ennen
kuin suo suli, niin kurki kuoli. Eli kun pakko tavallaan poistui
ja tuli peliaikaa lisää, niin kokoomus, kepu ja
Rkp iskivät suuren rahan ryydittämällä ajatusmaailmalla,
että jokainen saa tehdä omalla rahallaan mitä haluaa,
ja tekivät tästä niin kuin perustuslaillisen
vapauskysymyksen.
Kyllä se nyt näin on, että nämä ed.
Heinäluomankin summat ovat varsin kohtuullisia, että me
olemme edustaneet jopa tiukempaa kantaa ja matalampia kattoja, mutta
oikeaan suuntaan ja ehdottomasti parempi kuin hallituksen esitys. Toivon,
että oikeusministeri on tässä nyt topakkana
ja puhumattakaan vaalilaista, jonka tuntuvat vanhat puolueet myös
poikittaisella mailalla torppaavan.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Se on hyvä, jos oikeusministeri
on sitä mieltä, että tämä täyttää kaikki
vaatimukset. Hänelle on tietysti annettava tunnustus siitä,
että tämä laaja uudistus on nyt täällä.
Kun vertaa esimerkiksi toiseen keskusteluun, keskusteluun aseluvista,
niin siitähän ei ole muuta kuin jonkunlainen hyvin hutera
ehdotus edes nyt mennyt lausunnolle, että kaikki tunnustus
hänelle.
Mutta tässä 10 §:ssä 1
momentin 3 kohdassa käytetään ilmausta
"tarkistettuaan ilmoitukset tarvittaessa", ja minä ymmärsin
niin, että tarkastusvirasto katsoi, että "tarkistaminen"
on sitä, että tarkistaa, että asiat ovat
muodollisesti järjestyksessä. Kun siinä on
"tarkastaa", niin silloin ne ovat asiallisesti järjestyksessä.
Eli tässä heillä ei ole mitään
velvollisuutta todella miettiä, pitävätkö nämä paikkansa
siihen nähden, mitä todella on tapahtunut. Jos
näin on, niin silloin voidaan epäillä,
että tämä ei täytä Grecon
vaatimuksia. Grecon ideahan on estää todelliset
väärinkäytökset ja korruptio,
jota valitettavasti maailmassa ja ilmeisesti myös meillä esiintyy
näissä vaalikustannusten korvaamisessa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka tällainen laki tehtäisiin
kuin tässä on, niin ainahan tiedetään,
jotta on olemassa parempiosaisia ehdokkaita, jotka eivät
varmasti tule ilmoittamaan kaikkea. Se on selvä, koska
on vaikea tietää, minkä tyyppisiä kustannuksia
on tullut. Mutta siitä huolimatta tämä lakihan
pitäisi tehdä näin, jotta siinä on
enimmäisrajat olemassa ja tämmöinen ennakkoilmoitusvelvollisuus
taikka arvio siitä, mitä se mahdollisesti on,
koska antaa se nyt jonkun suunnan.
Kun katsoo näitä summia tavallisen duunarin näkökulmasta,
niin jos tässä omakotitalon hintoja, mitä ne
tuolla Itä-Suomessa maksavat, käytetään
vaalikampanjaan, niin johan onhan se nyt jotenkin tolkutonta ihan
oikeasti. Mitä itse olen ollut vaaleissa ehdokkaana, niin
kyllä se on vähän yli 20 000
euroa, mikä on käytetty, ja sekin tuntuu aika
hurjalta, kun duunari laittaa semmoisen summan siihen, jotta on
toisten edustaja. Siis se, että joku laittaa omia rahojaan,
niin minä katson sen niinpäin, että sillä on
niin kova hinku ja pyrky, että eihän muuten siinä ole
järkeä. Pitää itsetuntoa pönkittää sillä,
että pannaan talo myyntiin ja perämettää paljon,
jotta pääsee edustamaan tänne eduskuntaan
toisia. Ilmeisesti se henkilö edustaakin itseänsä,
ja minusta siinä on iso ero kyllä. Mutta kannatan
tätä ehdottomasti, vaikka tässä aina
tulee olemaan aukkoja ja koskaan ei vilunki-ihmisiä saada
kiinni.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Soini osui kyllä naulan kantaan,
kun hän muisteli viime kevään tapahtumia.
Silloinhan jo puhuttiin tästä kampanjakatosta
tärkeänä ratkaisuna. Silloin sanottiin,
että periaatteessa tätä ymmärretään,
mutta että aika ei salli valmistella sitä ehdotusta
kunnallisvaaleja ennen tulleeseen lakimuutokseen. (Ed. Soini: Juuri
näin!) Aika ei salli valmistella sitä, tarvittiin
lisäaikaa. No, kun tätä lisäaikaa
oli, tämä unohtui kokonaan tästä.
Nyt on kysymys siitä, että eduskunnalla on aikaa miettiä tätä asiaa
vielä kertaalleen ja tehdä tätä tarkoittava
korjaus, jotta tämä olennainen vaalikampanjoihin
vaikuttava asia, rahan valtaa vähentävä uudistus,
saataisiin tehtyä.
Ed. Söderman pohti tätä tarkistamista.
Tässähän on kyllä erittäin
viisas konstruktio nyt luotu, eli tarkastusvirastolla on mahdollisuus
pyytää yksilöityjä tietoja ja
katsoa tämä kampanjatili tavallaan lävitse,
että minkä mukaisesti menojen ja tulojen liikenne
on tapahtunut. Uhkasakon uhalla on ehdokas tai valittu henkilö velvoitettu
toimittamaan nämä tiedot, joten tämä on
kyllä mielestäni erittäin kova menettely,
joka varmistaa sen, että jos on aihetta epäillä,
niin voidaan katsoa, mikä on se todellinen rahaliikenne,
joka vaalityössä on ollut mukana.
Keskustelu päättyi.